Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Käytetään kettua hyväksi ja kysytään.

Map
linkki vie Helsinki-Vantaan terminaalin karttaan.

upload_2018-8-28_16-35-38.png


Onko jossain parempaa palvelua kuin tuolla Finavian sivustolla, josta siis näkisi:

upload_2018-8-28_16-36-18.png


Tarkemmin nuo portit vai mitä lie ovatkaan, noitahan on miljoona.
 

Yleisesti yhteiskunnallista keskustelua aiheesta lukeneena pistää silmään eräs huomio: Finnairissa noudatetaan erittäin tiukkaa päihdepolitiikkaa. Turvallisuussyistä tämä on järkevää. Päihtyneisyys töissä johtaa potkuihin.

Tämä ei ole kuitenkaan lainmukainen lähestymistapa. Työsopimuslaki sekä työsuojelulaki edellyttävät tehokasta hoitoonohjausta, suorien potkujen sijasta. Työnantajan tulee etsiä alkoholismista kärsineelle henkilölle paremmin hänelle sopivia työtehtäviä, mikäli niitä on tarjolla.

Ilma-aluksen päällikkö on erittäin turvallisuuskriittinen työtehtävä. Näin ollen edes yhden kerran alkoholista kärähtäneelle ei tarvitse antaa siipiään välttämättä ikinä takaisin. Sen sijaan työnantajan olisi tullut järjestää hoitoonohjaus ja tarjota toisenlaiset työtehtävät, uuteen tehtävään kuuluvalla palkalla, vaikka toimistoassistenttina.

Mekanismilla pyritään estämään alkoholismin pahentuminen, henkilön välinpitämättömyys hoitoonsa ja jopa itsemurhia. Joku tietysti kysyisi, miten tämä kuuluu yrityksen tehtäviin? Suomessa on kuitenkin vain yhdet työmarkkinat ja yksi työvoima. Mitä suurempi osa työvoimasta pysyy elossa ja työkykyisenä, hyödyttää myös koko elinkeinoelämää. Yritykselle asetettavat vaatimukset riippuvat tietenkin täysin yrityksen koosta ja resursseista. Finnair on Suomen suurin yhtiö, joten vaatimukset tarjota apua ovat näin ollen myös korkeammat.
 
Tämä ei ole kuitenkaan lainmukainen lähestymistapa. Työsopimuslaki sekä työsuojelulaki edellyttävät tehokasta hoitoonohjausta, suorien potkujen sijasta. Työnantajan tulee etsiä alkoholismista kärsineelle henkilölle paremmin hänelle sopivia työtehtäviä, mikäli niitä on tarjolla.
Miksi kukaan ei sitten ole käynyt oikeuden kautta hakemassa rahojaan?
Vai onko Finnairin tapa antaa potkut sellainen, ettå lentäjälle ei tule mitään merkintää ja hän voi vaikka seuraavana päivänä hakea töitä toisesta lentoyhtiöstä?
Tuosta luulisi sitten kiinnostuvan joku ilmailuviranomainenkin.
 
Miksi kukaan ei sitten ole käynyt oikeuden kautta hakemassa rahojaan?
Vai onko Finnairin tapa antaa potkut sellainen, ettå lentäjälle ei tule mitään merkintää ja hän voi vaikka seuraavana päivänä hakea töitä toisesta lentoyhtiöstä?
Tuosta luulisi sitten kiinnostuvan joku ilmailuviranomainenkin.

Tämä on vain arvailua, mutta edes Suomessa ei ole mitään ”lentokieltoa” ohjainsauvajuopoille. Suomessa tosin on ala pieni, eikä kukaan muu suomalainen lentoyhtiö operoi A320 -sarjalla tai siitä isommilla.

Joka tapauksessa veikkaan että, ko. henkilö ei missään tapauksessa halua nimeään pitää esillä edes KäO:n papereissa enempää mitä on pakko, ilmaliikennejuopumussyytteen vuoksi.

Kiinassa on pilvin pimein Airbusin koneilla operoivia lentoyhtiöitä, kärsien vakavasta lentäjäpulasta, joten eiköhän herra siirry tuonne. Ei tarvitse edes uutta tyyppikoulutusta, vaan suoraan puikkoihin.
 
Kiinassa on pilvin pimein Airbusin koneilla operoivia lentoyhtiöitä, kärsien vakavasta lentäjäpulasta, joten eiköhän herra siirry tuonne. Ei tarvitse edes uutta tyyppikoulutusta, vaan suoraan puikkoihin.
Veikkaan että paljon lähempääkin löytyy hyväpalkkaista työtä, ei toki Suomesta.
Mutta tilanne siis on juuri kuten epäiilin, että nimi ei ole missään papereissa ja kun ei mene oikeuteen, niin nimi ei tule kenenkään tietoon.
Näin Finnair laittaa vain vahingon kiertämään, mikä on kyllä aika käsittämätöntä lentoturvallisuuden kannalta.

Olen kyllä aika varma, että mikäli tulisi vakava lento-onnettomuus, niin tutkintalautakunta kyllä saisi tuon selville ja sitten ihmeteltäisiin, että miten vakaviin lentoturvallisuusrikkeisiin syyllistyneet lentäjät voivat vain siirtyä uuteen firmaan.
 
Yleisesti yhteiskunnallista keskustelua aiheesta lukeneena pistää silmään eräs huomio: Finnairissa noudatetaan erittäin tiukkaa päihdepolitiikkaa. Turvallisuussyistä tämä on järkevää. Päihtyneisyys töissä johtaa potkuihin.

Tämä ei ole kuitenkaan lainmukainen lähestymistapa. Työsopimuslaki sekä työsuojelulaki edellyttävät tehokasta hoitoonohjausta, suorien potkujen sijasta. Työnantajan tulee etsiä alkoholismista kärsineelle henkilölle paremmin hänelle sopivia työtehtäviä, mikäli niitä on tarjolla.

Ilma-aluksen päällikkö on erittäin turvallisuuskriittinen työtehtävä. Näin ollen edes yhden kerran alkoholista kärähtäneelle ei tarvitse antaa siipiään välttämättä ikinä takaisin. Sen sijaan työnantajan olisi tullut järjestää hoitoonohjaus ja tarjota toisenlaiset työtehtävät, uuteen tehtävään kuuluvalla palkalla, vaikka toimistoassistenttina.

Mekanismilla pyritään estämään alkoholismin pahentuminen, henkilön välinpitämättömyys hoitoonsa ja jopa itsemurhia. Joku tietysti kysyisi, miten tämä kuuluu yrityksen tehtäviin? Suomessa on kuitenkin vain yhdet työmarkkinat ja yksi työvoima. Mitä suurempi osa työvoimasta pysyy elossa ja työkykyisenä, hyödyttää myös koko elinkeinoelämää. Yritykselle asetettavat vaatimukset riippuvat tietenkin täysin yrityksen koosta ja resursseista. Finnair on Suomen suurin yhtiö, joten vaatimukset tarjota apua ovat näin ollen myös korkeammat.

Ei sen työnantajan tarvitse käydä keksimään mitään ylimääräisiä töitä, jos niitä ei ole tai ei myöskään tarvitse pistää mihinkään työhön, jota ko henkilö ei edes osaa.

Muutenkin joku narahtanut juoppo on vähän kehno työntekijä, kun se ei varmasti ole oikein tyytyväinen lopputuloksesta. ja samoin tieto firman sisällä kyllä leviää tuollaisessa tapauksessa (haluttiin tai ei) ja siitä seuraa kaikenlaisia sosiaalisia ongelmia. Kyllä kaikille osapuolille on paras ratkaisu, että "tiet eroavat".
 
Ei sen työnantajan tarvitse käydä keksimään mitään ylimääräisiä töitä, jos niitä ei ole tai ei myöskään tarvitse pistää mihinkään työhön, jota ko henkilö ei edes osaa.

Muutenkin joku narahtanut juoppo on vähän kehno työntekijä, kun se ei varmasti ole oikein tyytyväinen lopputuloksesta. ja samoin tieto firman sisällä kyllä leviää tuollaisessa tapauksessa (haluttiin tai ei) ja siitä seuraa kaikenlaisia sosiaalisia ongelmia. Kyllä kaikille osapuolille on paras ratkaisu, että "tiet eroavat".

En puhunut tässä mikä on järkevää. Puhuin siitä miten työsopimuslain ja työsuojelulain ja työtuomioistuimien ennakkopäätösten nojalla olisi tullut toimia. VR:n konduktöörin työsuhde oli purettu jo ensimmäisestä raideliikennejuopumuksesta (junaturvallisuustehtävissä päihtyneenä --> rikos). Tämä todettiin täysin laittomaksi menettelyksi, etenkin kun kyseessä oli ensimmäinen kerta. Työntekijä olisi tullut asettaa hoitoon, joka olisi ollut hoidettavalle pakollinen, mikäli olisi halunnut työsuhteessa jatkaa. Sen jälkeen VR:n olisi pitänyt suurena konsernina osoittaa henkilölle ei-turvallisuuskriittisiä työtehtäviä esim. lipunmyynnistä, uuteen tehtävään kuuluvalla palkalla.

Lopputulos oli VR:lle n. 50 000€ korvaukset työsuhteen laittomasta purkamisesta.
 
En puhunut tässä mikä on järkevää. Puhuin siitä miten työsopimuslain ja työsuojelulain ja työtuomioistuimien ennakkopäätösten nojalla olisi tullut toimia. VR:n konduktöörin työsuhde oli purettu jo ensimmäisestä raideliikennejuopumuksesta (junaturvallisuustehtävissä päihtyneenä --> rikos). Tämä todettiin täysin laittomaksi menettelyksi, etenkin kun kyseessä oli ensimmäinen kerta. Työntekijä olisi tullut asettaa hoitoon, joka olisi ollut hoidettavalle pakollinen, mikäli olisi halunnut työsuhteessa jatkaa. Sen jälkeen VR:n olisi pitänyt suurena konsernina osoittaa henkilölle ei-turvallisuuskriittisiä työtehtäviä esim. lipunmyynnistä, uuteen tehtävään kuuluvalla palkalla.

Lopputulos oli VR:lle n. 50 000€ korvaukset työsuhteen laittomasta purkamisesta.

Kännissä oleva konnari ei voi aiheuttaa helposti isoa vahinkoa, kuten lentokoneen pilotti voi.
 
Kännissä oleva konnari ei voi aiheuttaa helposti isoa vahinkoa, kuten lentokoneen pilotti voi.
Ei taida lentoemäntäkään, mutta samalla lailla niillekin jaetaan potkuja.
Saakos lentoemännätkin yhtä helposti yhtä hyvän duunin muualta? Onhan kai noilla ammattiyhdistys ja tuskin katsoisivat muuten läpi sormien.
 
Ei taida lentoemäntäkään, mutta samalla lailla niillekin jaetaan potkuja.
Saakos lentoemännätkin yhtä helposti yhtä hyvän duunin muualta? Onhan kai noilla ammattiyhdistys ja tuskin katsoisivat muuten läpi sormien.

Tosin kyllä lentoemonkin mokailu ilmassa on selkeästi vaarallisempaa, kuin konnarin mokailu junassa.
 
Kännissä oleva konnari ei voi aiheuttaa helposti isoa vahinkoa, kuten lentokoneen pilotti voi.

Tämä on muidenkin tiedossa, ihan yleisellä elämänkokemuksellakin.

Tällä ei työsuhdeturvaan liittyvässä juridisessa pohdinnassa ole merkitystä. Kerrankin kärähtänyt pilotti saadaan tosin pitää pois puikoista vaikka pysyvästi.

Lakimuutoksilla 2000-luvun alussa haluttiin tarkoituksellisesti estää suorat irtisanomiset ja purkamiset ensimmäisen alkoholista kärähtämisen kohdalla. Finnair ei tätä ole ottanut opikseen, joka voi tulla sille kalliiksi.

Pääpaino työntekijöiden ensimmäisen alkoholista kärähtämisen kohdalla tulee ehdottomasti olla hoitoonohjaus, ja tehtävän niin vaatiessa siirto pois nykyisestä työtehtävästä.
 
Tämä on muidenkin tiedossa, ihan yleisellä elämänkokemuksellakin.

Tällä ei työsuhdeturvaan liittyvässä juridisessa pohdinnassa ole merkitystä. Kerrankin kärähtänyt pilotti saadaan tosin pitää pois puikoista vaikka pysyvästi.

Lakimuutoksilla 2000-luvun alussa haluttiin tarkoituksellisesti estää suorat irtisanomiset ja purkamiset ensimmäisen alkoholista kärähtämisen kohdalla. Finnair ei tätä ole ottanut opikseen, joka voi tulla sille kalliiksi.

Pääpaino työntekijöiden ensimmäisen alkoholista kärähtämisen kohdalla tulee ehdottomasti olla hoitoonohjaus, ja tehtävän niin vaatiessa siirto pois nykyisestä työtehtävästä.

Höpö höpö. Jos ei ole muita töitä, niin kyllä sen työntekijän voi poistaa, jos se ei vain kertakaikkisesti sovellu tehtäväänsä.
Lentokoneen pilotilla on juoppoudessa työpakalla syytä olla nollatoleranssi.

Joku junassa toimiva palveluhenkilö (=konnari) voi saada aikaan lähinnä lievää PR vahinkoa, jos joku matkustaja huomaa sen olevan kännissä tai juna voi myöhästyä tai matkustajan palvelu sujua heikosti, mutta siinä on jonkinverran hankala saada aikaan selkeää hengenvaaraa edes yhdelle matkustajalle. Lentokoneen työntekijät taas "pitävät koneen ilmassa" ja jos se ei siellä pysy, niin se on helposti kaikille kuolema.

Olisi kyllä miltei täysin varmaa, että saisi firmassa vittuilua osakseen muilta työntekijöiltä, jos ei lähde.
 
Ketä oikeasti kiinnostaa työpaikan saaminen yhtään mistään, jos henkilö on osoittautunut päihderiippuvuutensa vuoksi selvästi epäkelvoksi jo yhdessä kriittisessä paikassa? Lentohenkilökunnan (varsinkaan lentäjien) kohdalla kyse ei ole supermarketin kassasta, joka vetelee huuruissaan juustopaketin viivakoodit lukijan ohi väärässä kulmassa. Sama juttu minkä tahansa oikeasti kriittisen työpaikan kohdalla, kärähdyksen jälkeen ei jatkoon ja sillä siisti.

Hankkikoon kärähdyksen jälkeen jokainen itse hoitonsa ja sen jälkeen osoittakoon työkykynsä jossakin muualla samalla tavalla kuin kaikki lähtötilanteessa olevat. Yhteiskunta voi kuntoutuksessa toki auttaa, mutta ei se siltä firmalta mikään velvollisuus ole.

Henkilökohtainen perseily ei ole mikään oikeus, mutta sen välttäminen on velvollisuus ja jos menee reisille, niin sitten edessä on vastuun kantaminen.

Pilotti perämiehineen on vastuussa sadoista ihmishengistä ja on ihan turha verrata näitä johonkin junan yhtä vipua veivaaviin kuljettajiin, saati sitten vaunuja edestakaisin hinaaviin konduktööreihin tai taksikuskeihin tms.

Tsiisös taas...
 
Höpö höpö. Jos ei ole muita töitä, niin kyllä sen työntekijän voi poistaa, jos se ei vain kertakaikkisesti sovellu tehtäväänsä.
Lentokoneen pilotilla on juoppoudessa työpakalla syytä olla nollatoleranssi.

Joku junassa toimiva palveluhenkilö (=konnari) voi saada aikaan lähinnä lievää PR vahinkoa, jos joku matkustaja huomaa sen olevan kännissä tai juna voi myöhästyä tai matkustajan palvelu sujua heikosti, mutta siinä on jonkinverran hankala saada aikaan selkeää hengenvaaraa edes yhdelle matkustajalle. Lentokoneen työntekijät taas "pitävät koneen ilmassa" ja jos se ei siellä pysy, niin se on helposti kaikille kuolema.

Olisi kyllä miltei täysin varmaa, että saisi firmassa vittuilua osakseen muilta työntekijöiltä, jos ei lähde.

Taitaa sinulla mennä vahvasti ''voi'' ja ''saa'' sekaisin. Toivottavasti ei ole alkoholilla osuutta asiaan...

Kenet vaan voi kyllä irtisanoa tai potkia pihalle, vaikka heti. Työpaikkaa oikeus ei edes voi velvoittaa saamaan takaisin, paitsi virkasuhteessa valtiolla. Sen sijaan korvausvastuuseen työnantaja joutuu yllättävän useinkin. Laittomasta irtisanomisesta maksettu korvaus nousee helposti vuoden palkkaan, eli noin 100 000 euroon.

Ei ole sinulle vissiin edes juolahtanut mieleen, että vaikka yritys irtisanoo laittomasti, saattaa se tehdä sen säästääkseen rahaa. Alkoholisoituneen pilotin välitön erottaminen, ja siitä tiedottaminen julkisesti, palauttaa luottamuksen yhtiöön.
 
Viimeksi muokattu:
Ketä oikeasti kiinnostaa työpaikan saaminen yhtään mistään, jos henkilö on osoittautunut päihderiippuvuutensa vuoksi selvästi epäkelvoksi jo yhdessä kriittisessä paikassa? Lentohenkilökunnan (varsinkaan lentäjien) kohdalla kyse ei ole supermarketin kassasta, joka vetelee huuruissaan juustopaketin viivakoodit lukijan ohi väärässä kulmassa. Sama juttu minkä tahansa oikeasti kriittisen työpaikan kohdalla, kärähdyksen jälkeen ei jatkoon ja sillä siisti.

Hankkikoon kärähdyksen jälkeen jokainen itse hoitonsa ja sen jälkeen osoittakoon työkykynsä jossakin muualla samalla tavalla kuin kaikki lähtötilanteessa olevat. Yhteiskunta voi kuntoutuksessa toki auttaa, mutta ei se siltä firmalta mikään velvollisuus ole.

Henkilökohtainen perseily ei ole mikään oikeus, mutta sen välttäminen on velvollisuus ja jos menee reisille, niin sitten edessä on vastuun kantaminen.

Pilotti perämiehineen on vastuussa sadoista ihmishengistä ja on ihan turha verrata näitä johonkin junan yhtä vipua veivaaviin kuljettajiin, saati sitten vaunuja edestakaisin hinaaviin konduktööreihin tai taksikuskeihin tms.

Tsiisös taas...

Sinä et selvästikään osaa lukea yllä olevia viestejä. Oikeus irtisanoa ja kyky irtisanoa eivät liity mitenkään hoitoonohjaukseen ja siirtämiseen toisiin tehtäviin pysyvästi. Voida ja saada ovat eri asioita. Jälkimmäisen rikkomisesta joutuu vastuuseen...

Se mitä ''mieltä'' olet oikeudesta irtisanoa ei merkitse päätettäessä tällaisista asioista mitään. Se ratkaistaan lain mukaan, ei sinun mielipiteidesi.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä et selvästikään osaa lukea yllä olevia viestejä. Oikeus irtisanoa ja kyky irtisanoa eivät liity mitenkään hoitoonohjaukseen ja siirtämiseen toisiin tehtäviin pysyvästi. Voida ja saada ovat eri asioita. Jälkimmäisen rikkomisesta joutuu vastuuseen...

Se mitä ''mieltä'' olet oikeudesta irtisanoa ei merkitse päätettäessä tällaisista asioista mitään. Se ratkaistaan lain mukaan, ei sinun mielipiteidesi.
Jep. Periaatteessa olen samaa mieltä Finnairin kanssa, noinhan se pitää hoitaa. Mutta onhan se varmastikin selkeästi laitonta ja kummallista kuinka yksikään ay-jyrä tai poliitikko ei ole asiasta suutansa avannut. Aivankuin kyseessä olisi joku keskinäinen sopimus, että lentoturvallisuus on tärkeämpi kuin politikointi.

Mikä tuntuu kummalliselta, kun muistetaan tuon Pennasen tapaus. No, vihreitä ei työläiset ole ennenkään kiinnostaneet, joten voivat olla tästä keskinäisestä diilistä ulkona.
 
Ylen aamu-tv:ssä tänään keskustelua aiheesta. Alkaa 9.05 ykköseltä.
 
Taitaa sinulla mennä vahvasti ''voi'' ja ''saa'' sekaisin. Toivottavasti ei ole alkoholilla osuutta asiaan...

Kenet vaan voi kyllä irtisanoa tai potkia pihalle, vaikka heti. Työpaikkaa oikeus ei edes voi velvoittaa saamaan takaisin, paitsi virkasuhteessa valtiolla. Sen sijaan korvausvastuuseen työnantaja joutuu yllättävän useinkin. Laittomasta irtisanomisesta maksettu korvaus nousee helposti vuoden palkkaan, eli noin 100 000 euroon.

Ei ole sinulle vissiin edes juolahtanut mieleen, että vaikka yritys irtisanoo laittomasti, saattaa se tehdä sen säästääkseen rahaa. Alkoholisoituneen pilotin välitön erottaminen, ja siitä tiedottaminen julkisesti, palauttaa luottamuksen yhtiöön.

Jos työtekijä aiheuttaa toiminnallaan hengenvaaran esim sadalle asiakkaalle (pilotti), niin se on täysin eriasia, kun jos työntekijä voi aiheuttaa jonkinverran PR vahinkoa firmalle (konnari).

On täysin selvää, että jälkimmäisessä tapauksessa on kohtuutonta antaa kenkää yhdestä pikku töpeksimisestä ja se otetaan varmasti huomioon oikeuskäsittelyssäkin.
 
Sinä et selvästikään osaa lukea yllä olevia viestejä. Oikeus irtisanoa ja kyky irtisanoa eivät liity mitenkään hoitoonohjaukseen ja siirtämiseen toisiin tehtäviin pysyvästi. Voida ja saada ovat eri asioita. Jälkimmäisen rikkomisesta joutuu vastuuseen...

Se mitä ''mieltä'' olet oikeudesta irtisanoa ei merkitse päätettäessä tällaisista asioista mitään. Se ratkaistaan lain mukaan, ei sinun mielipiteidesi.
Luonnollisesti näin, mutta en tiedä miksi yrität päteä, kun mielipiteestähän tuossa juuri olikin kyse, enkä mitään muuta sanonutkaan. Ihme vänkääjä olet.
 
Luonnollisesti näin, mutta en tiedä miksi yrität päteä, kun mielipiteestähän tuossa juuri olikin kyse, enkä mitään muuta sanonutkaan. Ihme vänkääjä olet.
Mikä ihmeen mielipide se on, että potkut on laittomat?

Taitaa olla aika paljon enemmänkin langettavia tuomioita kuin tuo yksi konnarin tapaus. Tuo siis on fakta. Se on mielipide, että onko tuo laki oikein vai ei.
 
Mikä ihmeen mielipide se on, että potkut on laittomat?

Taitaa olla aika paljon enemmänkin langettavia tuomioita kuin tuo yksi konnarin tapaus. Tuo siis on fakta. Se on mielipide, että onko tuo laki oikein vai ei.
Vai että tällä tasolla mennään taas.

Mielipide on edelleen sama, eli se että minun mielestä lentohenkilökunnan kriittisissä tehtävissä ei voi enää koskaan työskennellä sellainen henkilö, joka on jäänyt kiinni päihteiden käytöstä töissä (tai edes ennen töiden alkua määritellyn varmuusajan aikana). Näiltä osin kyse on vakavasta piittaamattomuudesta sekä luottamuksen menetyksestä. Mielipide on sekin, että tuollaiset tapaukset pitää erottaa heti ja osittain julkisesti (ilman nimitietoja tietenkin), jotta kansan luottamus yrityksen ja pahimmillaan koko alan toimintaan ei horju. Mielipide on myös se, että yritystä ei voi velvoittaa näiden päihderiippuvien hoitoihin, vaikka toki halutessaan niin voivatkin tehdä.

Millään tavalla en ole tuossa(kaan) ottanut kantaa lakiin. Menikö nyt jakeluun?
 
Ylen aamu-tv:ssä tänään keskustelua aiheesta. Alkaa 9.05 ykköseltä.
Löytyy myös Areenasta -->
Finnairin henkilöstöjohtajan mukaan heillä on viimeisen 15v aikana kiinnijääneitä lentäjiä 3kpl ja viimeisen "muutaman vuoden" aikana 3 matkustamohenkilökunnan jäsentä. Hoitoonohjauksia on vuosittain noin 10 (lentohenkilökuntaa), joka kuulostaa ainakin minun korvaan melkoisen paljolta.
 
Löytyy myös Areenasta -->
Finnairin henkilöstöjohtajan mukaan heillä on viimeisen 15v aikana kiinnijääneitä lentäjiä 3kpl ja viimeisen "muutaman vuoden" aikana 3 matkustamohenkilökunnan jäsentä. Hoitoonohjauksia on vuosittain noin 10 (lentohenkilökuntaa), joka kuulostaa ainakin minun korvaan melkoisen paljolta.
Ei tuo ihme ole. Ilmaiset matkat ulkomaille, ja siellä yritetään bilettää vuorojen välissä, kun mm. viina on siellä halpaa. Siitä taas seuraa melkoäkkiä ongelma.
 
Mielipide on edelleen sama, eli se että minun mielestä lentohenkilökunnan kriittisissä tehtävissä ei voi enää koskaan työskennellä sellainen henkilö, joka on jäänyt kiinni päihteiden käytöstä töissä (tai edes ennen töiden alkua määritellyn varmuusajan aikana).

Näinhän minä olen kirjoittanut nyt ainakin neljässä viestissä. Ei mene millään jakeluun. Kyseessä on niin vakava rike jo kerrasta, että lain mukaan ko. henkilön ei tarvitse antaa nousta koneeseen töihin enää ikinä. Hoito-ohjelma päälle ja kaveri uudelleenkoulutuksen kautta vaikka asiakaspalveluun, mikäli firmaan haluaa itse jäädä.
 
Näinhän minä olen kirjoittanut nyt ainakin neljässä viestissä. Ei mene millään jakeluun.
Kenelle ei mene jakeluun ja mikä? Minua ainakaan ei erityisemmin edes kiinnosta mitä mieltä kukakin on, kunhan nyt sanoin keskustelun väliin mitä mieltä itse olen asiasta.

Sinulla tuntuu olevan hirveä tarve vänkätä näillä "ei mene jakeluun" ja "et osaa lukea" -kommenteilla, vaikka kaikki olisivat kutakuinkin samaa mieltä. Rauhoitu hyvä mies.
 
Latasin lennolle USA:han iPadiin kuusi jaksoa loistavaa sarjaa nimeltään Air Crash Investigation, vieruskaveri oli myös kiinnostunut siitä mitä katselin ja juttelimme aiheesta toisella kotimaisella pitkän tovin!

Best flight ever! :)
 
Tämä on muidenkin tiedossa, ihan yleisellä elämänkokemuksellakin.

Tällä ei työsuhdeturvaan liittyvässä juridisessa pohdinnassa ole merkitystä. Kerrankin kärähtänyt pilotti saadaan tosin pitää pois puikoista vaikka pysyvästi.

Lakimuutoksilla 2000-luvun alussa haluttiin tarkoituksellisesti estää suorat irtisanomiset ja purkamiset ensimmäisen alkoholista kärähtämisen kohdalla. Finnair ei tätä ole ottanut opikseen, joka voi tulla sille kalliiksi.

Pääpaino työntekijöiden ensimmäisen alkoholista kärähtämisen kohdalla tulee ehdottomasti olla hoitoonohjaus, ja tehtävän niin vaatiessa siirto pois nykyisestä työtehtävästä.

Mitähän siellä laissa tarkalleen ottaen sanotaan (laita vaikka pykälät näkyville)? Veikkaan nimittäin, että sieltä saattaa löytyä joku "kohtuullisuuslause", jonka perusteella ensimmäisestä kärähdyksestäkin voidaan erottaa suoraan, jos päihtyneenä toimiminen aiheuttaa tarpeeksi suuren vaaran. Lentokoneen ohjaaminen humalassa katsottaneen varsin riskialttiiksi toimeksi oikeudessakin.
 
Jos ohjaamoon asti pääsee ja on edes 0,1 promillea veressä niin luvat lähtee eikä niitä voi enää saada takaisin.
 
Mistään mitään tietämättä voisin kuvitella, että Finnair työnantajana on sopinut työntekijäjärjestöjen kanssa tällaisia tapauksia varten prosessin, joka noudattaa lain kirjainta. Se mitä julkisuuteen asioista kerrotaan ei välttämättä ole koko totuus.

Voihan hoitoonohjaus tapahtua ja sen ajan saada peruspalkkaa ja välittömästi hoidon loputtua todetaan (työnantaja työntekijäliiton hyväksynnällä) ettei korvaavia töitä ole ja osoitetaan ovea. Toisaalta voi myös olla että katsotaan, että työntekijän kannalta olisi parasta työntekijän ehdottaa työsopimuksen purkamista välittömästi. Eiköhän kaikilla osapuolilla ole halu hoitaa homma pykälien mukaan ja mahdollisimman vähin äänin, kunhan kaikkien selusta on turvattu.

Yleisemmin mitä tulee alkoholin vaikutuksen alaisena työn tekemiseen, niin olen työurani aikana eri aloilla muutamia tapauksia nähnyt vierestä ja aika vähän liittoja on kiinnostanut puolustaa työntekijää muuten kuin "ihan minimit" eli hoitoonohjaustarjous työnantajalta ja jos on muita hommia niin siirto niihin. Kaikissa näissä muutamissa tapauksissa työpaikoilla (ja sitä kautta pomoilla) on ollut selkeä kuva tilanteesta ja tilanteita on yritetty selvittää asianomaisten kesken (työnantaja, työntekijä & liitto, työterveyshuolto) jo aiemmin ennen kuin on ajauduttu pisteeseen, jossa tilanne on ollut pakko hoitaa loppuun.
 
Uskoisin, että on sen verran törkeä tapaus, että perusteet työsuhteen purkamiselle täyttyy. Ei kai silloin tarvitse mihinkään hoitoon ohjata, vaan tarjota työntekijälle tilaisuus tulla kuulluksi ja purkaa työsuhde. Voisin kuvitella, että hoitoonohjaus edellyttäisi sairautta. Onko se sitten oikeuden arvioitava, onko kyseessä alkoholismi vaiko vain venähtänyt ryyppyreissu. Näin maalaisjärjellä ajateltuna.
 
Nyt ei ainakaan ollut mikään ikäloppu rakkine, vaan tuliterä 737-MAX joka on tullut ilmailukäytöön viimevuonna.
Aina kun jossain tuollapäin joku tipahtaa, niin eka ajatus on, että taas on jotkut epäpätevät lentäjät asialla. Jätetään vaikka tarkastuslistat läpikäymättä, kun ei viititä ja menee nopeammin. Tai muuta mitä ei luulisi ikinä tapahtuvan kunnon länsimaisissa firmoissa.
 
Aina kun jossain tuollapäin joku tipahtaa, niin eka ajatus on, että taas on jotkut epäpätevät lentäjät asialla. Jätetään vaikka tarkastuslistat läpikäymättä, kun ei viititä ja menee nopeammin.

Hmm, montako tällaista onnettomuutta on "tuolla päin" tapahtunut? Vai heititkö ihan hatusta?
 
Ainakin tuo on jonkinlainen korruptioläppä, että
Yhtiön lentoturvallisuusluokitus nousi viime kesänä korkeimpaan eli seitsemän tähden luokkaan. Samalla myös kahden muun indonesialaisen yhtiön eli Garudan ja Batik Airin luokitus nostettiin seitsemään tähteen.

Siis ihan kiva jos ovat ilmeisesti parantaneet jotain prosesseja (ja uudistaneet konekantaa), mutta siis tuollaiset halpalennot ei maksa paljon mitään ja olettaisin että pilottien palkatkin on hyvin pieniä. Ei näitä mitenkään voi ajatella samassa kategoriassa kuin esim. länsimaisia firmoja tai laadukkaita aasialaisia. Joskus olen lentänyt tuolla Lion Airillä ja niihin nyt suhtautuu suunnilleen samalla tavalla kuin juniin tai paikallisbussiin että eiköhän sitä perille pääse ja yleensä pääseekin. Mutta joku "seitsemän tähden luokitus" on ihan läppä.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, montako tällaista onnettomuutta on "tuolla päin" tapahtunut? Vai heititkö ihan hatusta?
Lento-onnettomuuksia tapahtuu todella vähän maailmanlaajuisesti. Mutta "tuolla päin" kattaa kaikki muut paitsi kehittyneet teollisuusmaat.
Mulle tulee noista uutisista heti mieleen jotain vastaavaa kuin se venäläinen lentäjä, joka sen sijaan, että olisi nostanut korkeutta ja väistänyt, niin väänsi törmäysvaroittimen pois päältä, koska se oli hänen mielestään väärä hälytys.
 
Lento-onnettomuuksia tapahtuu todella vähän maailmanlaajuisesti. Mutta "tuolla päin" kattaa kaikki muut paitsi kehittyneet teollisuusmaat.
Mulle tulee noista uutisista heti mieleen jotain vastaavaa kuin se venäläinen lentäjä, joka sen sijaan, että olisi nostanut korkeutta ja väistänyt, niin väänsi törmäysvaroittimen pois päältä, koska se oli hänen mielestään väärä hälytys.

Ehkä siis kannattaa mutuilla vähemmän ja faktailla enemmän. Mielikuvat eivät aina vastaa todellisuutta.
 
Ehkä siis kannattaa mutuilla vähemmän ja faktailla enemmän. Mielikuvat eivät aina vastaa todellisuutta.
Jos kirjoittelen omista mielikuvista, niin kai minä käytän siihen just mutua.
Tosta mun kirjoituksesta ei voi mitenkään luulla, että laittelisin faktaa pöytään.

Olen tosin 100%, että ei ne faktatkaan mun kanssa eri mieltä ole.
 
Pientä lisäjännitystä lennoille erityisesti tällä viikolla kun tietää että vikoja on mutta niiden takia ei jätetä lentämättä.

Koneissa on jatkuvasti vikoja ja kun ne on ohjeiden mukaan fiksattu, kone palaa asap lentoon ja käyttö on 100% turvallista Kävikö jostain ilmi että lentäjät tiesivät koneen olevan viallinen ennen lentoa? Että huoltoa ei ole tehty? Mutuiletko?
 
Ehkä siis kannattaa mutuilla vähemmän ja faktailla enemmän. Mielikuvat eivät aina vastaa todellisuutta.

Riippuu ihan että puhutaanko faktoista vai "faktoista". "Faktoja" voi ostaa rahalla, erityisesti Indonesiassa. Onko sinulla jotain oikeita faktoja?
 
Riippuu ihan että puhutaanko faktoista vai "faktoista". "Faktoja" voi ostaa rahalla, erityisesti Indonesiassa. Onko sinulla jotain oikeita faktoja?

En ole väittänyt mitään vaan odotan faktoja turmasta. Mutta mikä helvetti siinä on kun nojatuolipilotit tulevat laukomaan mutujaan joka onnettomuuden yhteydessä :rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 911
Viestejä
4 560 637
Jäsenet
75 064
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom