Nyky matkustajalentokoneiden konetehot mitoitetaan niin että kone pääsee ilmaan vaikka yksi moottori simahtaa V1-nopeuden jälkeen. Tällöin 4-moottorisessa koneessa on jäljellä 3/4 työntövoimasta ja 2-moottorisessa vastaavasti vain 1/2 tehosta. Airbusien A330 ja A340 ovat rungoltaan samankokoisia ja myöskin painoiltaa lähes samankokoisia, eli tarvitsevat saman verran tehoa noustakseen. Tämä johtaa siihen että 2-moottorisessa A330 koneessa on itseasiassa enemmän tehoa kuin 4-moottorisessa A340 koneessa.
Yli 2-moottoriset koneet ovat markkinoilla ETOPS-määräysten vuoksi, tosin etenkin B777 kone on kyennyt venyttämään nämä minuutit jo aika koville lukemille eikä maailmassa enää taida kovin montaa lentoreittiä olla johon tämä 2-moottorinen kone ei kelpaa. DC-10/MD-11 koneet olivat 3-moottorisia nimenomaan ETOPS-määräysten vuoksi, siihen aikaan olisi moottoritehon puolesta ollut jo mahdollista rakentaa vastaava kone 2-moottorisena. ETOPS siis lyhennettynä tarkoittaa sitä että 2-moottorikoneiden reitti tulee suunnitella siten että moottoririkon varalta mistään reitin kohdalta ei ole tiettyä minuuttimäärää pidempi matka lähimmälle kyseiselle konemallille soveltuvalle kentälle.
ETOPS - Wikipedia