Laskettelu

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
31
Nyt lauantaina lennot Italian Venetsiaan ja ajattelin että voisin käydä 10v-muksun kanssa yhtenä (ehkä jopa kahtena) päivänä rinteessä.
Mihinköhän keskukseen kannattaisi tähän aikaan vuodesta lähteä, jotta varmasti pääsee laskemaan? Voisi olla maksimissaan kolmen tunnin ajomatkan päässä Venetsiasta. Jos jollain on antaa hyviä vinkkejä, niin olisi mahtavaa.

Pulkkamäki on iso +
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
192
Nyt lauantaina lennot Italian Venetsiaan ja ajattelin että voisin käydä 10v-muksun kanssa yhtenä (ehkä jopa kahtena) päivänä rinteessä.
Mihinköhän keskukseen kannattaisi tähän aikaan vuodesta lähteä, jotta varmasti pääsee laskemaan? Voisi olla maksimissaan kolmen tunnin ajomatkan päässä Venetsiasta. Jos jollain on antaa hyviä vinkkejä, niin olisi mahtavaa.

Pulkkamäki on iso +
Dolomiitit taitaa olla kaikista lähimpänä, n. 2,5h näyttäisi autolla menevän Venetsiasta suuntaansa noihin eteläpuolen keskuksiin. Olisikohan San Martino/Passo Rolle lähimpänä? 3.12. näyttäisi siellä aukeavan rinteet, samoja päiviä näytti myös San Pellegrinolle ja Canazeille (tämä on jo osa Sella Rondaa, tosi isoa keskusta). Tuo San Pellegrino pitäisi ainakin varmaluminen paikka olla, muistaakseni kylä oli n. 1900m korkeudessa, tuli muutama vuosi sitten siellä käytyä. Tossa linkkiä, oikeasta yläkulmasta voi vaihtaa keskusta. Ski resort Alpe Lusia/San Pellegrino | Dolomiti Superski | Dolomiti Superski
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Mun pitäisi ollla kyllä vähintään kolme viikkoa Venetsiassa että jaksisin könytä mäkeen sieltä....tai no, uhrattiinhan mekin yksi päivä käyntiin Padovassa! Joopa, kaksi viikkoa Venetsiassa ja viikko mäessä. Kyllä tuo alkaa tuntua ihan suunnitelmalta minunkin korvaani!
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Nyt lauantaina lennot Italian Venetsiaan ja ajattelin että voisin käydä 10v-muksun kanssa yhtenä (ehkä jopa kahtena) päivänä rinteessä.
Mihinköhän keskukseen kannattaisi tähän aikaan vuodesta lähteä, jotta varmasti pääsee laskemaan? Voisi olla maksimissaan kolmen tunnin ajomatkan päässä Venetsiasta. Jos jollain on antaa hyviä vinkkejä, niin olisi mahtavaa.

Pulkkamäki on iso +
Tuo yllä mainittu Dolomiti Superskin kattava alue on varmaankin lähimpänä ja sellainen, minne kannattaisi sieltä suunnistaa mutta eihän sielläkään näyttäisi olevan oikein mitään vielä auki. Open slopes | Dolomiti Superski | Dolomiti Superski

Muutenkin siihen räpeltämiseen menee joka paikassa niin paljon aikaa että itsellä menisi hermot jos tekisi pari erillistä päiväreissua johonkin 3 tunnin päässä olevaan hiihtokeskukseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
31
Mun pitäisi ollla kyllä vähintään kolme viikkoa Venetsiassa että jaksisin könytä mäkeen sieltä....tai no, uhrattiinhan mekin yksi päivä käyntiin Padovassa! Joopa, kaksi viikkoa Venetsiassa ja viikko mäessä. Kyllä tuo alkaa tuntua ihan suunnitelmalta minunkin korvaani!
Venetsia on nähty. 4h ja se riitti (kolmekin olisi riittänyt, mutta vaimo...).


Tuo yllä mainittu Dolomiti Superskin kattava alue on varmaankin lähimpänä ja sellainen, minne kannattaisi sieltä suunnistaa mutta eihän sielläkään näyttäisi olevan oikein mitään vielä auki. Open slopes | Dolomiti Superski | Dolomiti Superski

Muutenkin siihen räpeltämiseen menee joka paikassa niin paljon aikaa että itsellä menisi hermot jos tekisi pari erillistä päiväreissua johonkin 3 tunnin päässä olevaan hiihtokeskukseen.
Kattelin että aika monessa kausi starttaa 2. 3. 4. joulukuuta, niin kuin pet3 aikaisemmin mainitsikin.
Lento Venetsian kentälle, mutta me emme mene/jää Venetsiaan. Majoituksia ei olla vielä otettu mihinkään, ainoastaan lennot ja vuokra-auto. Tarkoituksena käydä ainakin Bassano del Grappassa. Reittisuunnittelu menossa ja yritän saada sovitettu 1-2 rinnepäivää reitin varrelle. Meille ihan ok, jos 6 päivässä tulee ajettu noin 500-600 km.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Venetsia on nähty. 4h ja se riitti (kolmekin olisi riittänyt, mutta vaimo...).


Meille ihan ok, jos 6 päivässä tulee ajettu noin 500-600 km.
Ihmisissä on eroja. Yksi tuttu sanoi että kaksi päivää Roomassa oli liikaa. Minulle rittäisi ehkä 20 vuotta ;-)
-joku sanoi muuttaessaan Roomaan että hän ei panosta, hänelle riittää jos käy loppuelämänsä aikana kaikissa Rooman kirkoissa.
Totesi sitten vanhana että ei kerinnyt, mahdoton tehtävä ;-D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Venetsia on nähty. 4h ja se riitti (kolmekin olisi riittänyt, mutta vaimo...).


Kattelin että aika monessa kausi starttaa 2. 3. 4. joulukuuta, niin kuin pet3 aikaisemmin mainitsikin.
Lento Venetsian kentälle, mutta me emme mene/jää Venetsiaan. Majoituksia ei olla vielä otettu mihinkään, ainoastaan lennot ja vuokra-auto. Tarkoituksena käydä ainakin Bassano del Grappassa. Reittisuunnittelu menossa ja yritän saada sovitettu 1-2 rinnepäivää reitin varrelle. Meille ihan ok, jos 6 päivässä tulee ajettu noin 500-600 km.
Just tultiin Venetsiasta ja mä kävelisin siellä ristiin rastiin kevyesti kuukauden ja sen jälkeen vois lähteä ympäristöjä tutkimaan..

Mutta laskukohteista, tosiaan arabba ja Sellan ympäristöt aukeaa 3.12. Tosin marmoladan jäätikkökin aukeaa vasta 8.12.. Cortina d’ampezzoon ajaa myös suhkoht livakkaasti Venetsiasta, ja se on auennut mun mielestä tällä viikolla, tosin ilmeisesti yhden hissin voimin.. sehän taitaa olla muistaakseni parempien ihmisten paikka, mutta makeita dolomiittien kalkkikivivuoria ympärillä, eli maisemat on kunnossa kuten muuallakin dolomiiteilla ( maisemat on kyllä paremmat dolomiiteilla kuin alpeilla)
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Milanoon lennot tammikuun lopussa, kentältä vuokra-auto ja siitä Cerviniaan. Onko autoissa kesärenkaat? Vuokra-auton tilausvahvistuksessa luki, että lumiketjut kuuluu hintaan. Joutuukohan noita oikeasti käyttämään tuolla? Kylähän taitaa olla suht korkealla.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Milanoon lennot tammikuun lopussa, kentältä vuokra-auto ja siitä Cerviniaan. Onko autoissa kesärenkaat? Vuokra-auton tilausvahvistuksessa luki, että lumiketjut kuuluu hintaan. Joutuukohan noita oikeasti käyttämään tuolla? Kylähän taitaa olla suht korkealla.
Muutaman kerran tullut käytyä eikä ole vielä tähän mennessä tarvinnut. Riippuu tietysti täysin siitä, että millainen dumppi sattuu juuri silloin tulemaan.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Ihanko totta!? Milanon kentän vuokramossa? Varmaan erikoispyynnöstä vuoristoonmenijöille?
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Ihanko totta!? Milanon kentän vuokramossa? Varmaan erikoispyynnöstä vuoristoonmenijöille?
Kannattaa varmaan kysyä suoraan vuokraamosta ja varmistaa mutta kyllä meillä on talvella ollut noissa autoissa kitkat, joita ollaan Malpensan kentän läheltä vuokrailtu.
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
10
Heippa, haluaisin lähteä laskettelee johonkin isompaan paikkaan, ensimmäisen kerran elämässä. Selasin nettiä ja huomasin että valmiit matkat ovat todella kalliita, mitään alle 2k euroa oikein löydy. Onko mitään neuvoja miten pääsisin vähän edullisemmin? Halvin paikka on ilmeisesti Italia? 16.12 - 31.12 olisi vapaata, onko liian aikaista lähteä ?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Heippa, haluaisin lähteä laskettelee johonkin isompaan paikkaan, ensimmäisen kerran elämässä. Selasin nettiä ja huomasin että valmiit matkat ovat todella kalliita, mitään alle 2k euroa oikein löydy. Onko mitään neuvoja miten pääsisin vähän edullisemmin? Halvin paikka on ilmeisesti Italia? 16.12 - 31.12 olisi vapaata, onko liian aikaista lähteä ?
Haluaisit siis lähteä ensiviikolla ja suunnittelet asiaa nyt? Jokainen toki tyylillään, mutta aika nopea on aikataulusi ja varmasti vähissä säästämisen mahdollisuudet enää, voisin kuvitella, että majoitukset lienevät aika täynnä jo.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Heippa, haluaisin lähteä laskettelee johonkin isompaan paikkaan, ensimmäisen kerran elämässä. Selasin nettiä ja huomasin että valmiit matkat ovat todella kalliita, mitään alle 2k euroa oikein löydy. Onko mitään neuvoja miten pääsisin vähän edullisemmin? Halvin paikka on ilmeisesti Italia? 16.12 - 31.12 olisi vapaata, onko liian aikaista lähteä ?
Noh :D

24.12.-31.12. Cerviniaan (Lennot ja auto pätee myös esim. Monterosaan, Sestriereen tai miksei vaikka Chamonixiin)

Lennot (Momondo): (Finnairin suorat ~70€ kalliimmat)
1670400893738.png


Auto (Rentalcars):
1670400912808.png


Majoitus (Trivago):
1670400932910.png


Eli tonnin setti :)
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Munchenin kautta Itävaltaan antaa myös paljon mahdollisuuksia kahden tunnin ajomatkalla. Jos majoituksen malttaa ottaa pikku automatkan päästä resorteista niin halvalla pääsee. Lufthansalla sisältyy sukset matkatavaroihin joten siitä tulee säästöä kokonaishintaan.
Mutta halvimmat lentohinnat ei ole kyllä joulukuulle enää tarjolla minnekään päin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Ihan älyttömästi ei ole lunta, mutta kyllä siellä ihan laskemaan pääsee.. Zillertal on aika lähellä munchenin kenttää (n. 3h päässä munchenin kentästä) perällä on sitten jäätikkö ja siellä on kyllä ainakin rinteet auki ja on varmaan muuallakin jo aiemmin laaksossa. Bussi kulkee laaksoa pitkin ja rinteitä on niin paljon, että ei ihan heti lopu kesken.

Lufthansalla myncheniin ~n. 350€
Joko Four seasonilla (150€ menopaluukuljetus) tai oma auto vuokralle ja zillertaliin
Hotellihuone viikko n. 500€
Hissilippu viikko n. 300€
yhteensä 1200€ + Ruuat ja juomiset päälle.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Itse laskin v. 2020, että oma St. Antonin -reissu maksoi n. 50 % Alppimatkojen vastaavasta. Omat lennot lisäksi pohjoisesta eikä Helsingistä. Majoitus ei toki ollut päähissin alapäässä, vaan 15 min. bussimatkan päässä hisseiltä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Tuossa ed. sivulla juteltiin monoista. Nyt olisi XXL-kaupassa Atomic Magna mitkälie 100-monot. Siinä olisi yhden lähteen mukaan paljon Nordican halpiksia parempi etukallistus: "15´ Forward Lean". Itse Lisbeth Atomic ei tosin puhu ei pukaha asiasta.


ja se lähde oli:
Atomic Hawx Magna 100 Alpine Ski Boots Black | Snowinn
 
Liittynyt
01.12.2022
Viestejä
5
Terve, kiinnostaisi lähteä kokeilemaan laskettelua ensikertaa 5 vuoteen. Onko omat vanhat twintipit 168cm liian lyhyet minulle 192cm? Onko mitään järkeä lähteä mäkeen liian pätkillä testaamaan?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Terve, kiinnostaisi lähteä kokeilemaan laskettelua ensikertaa 5 vuoteen. Onko omat vanhat twintipit 168cm liian lyhyet minulle 192cm? Onko mitään järkeä lähteä mäkeen liian pätkillä testaamaan?
Kyllähän noi vois varmaan mennä, ainakin testailemiseen. Nyrkkisääntöhän suksen pituudessa aina on jotakuinkin mitä lyhyempi suksi, sen helpompi se on hallita, mutta "kyvyt" suksesta loppuu kesken jos on liian lyhyt (usein lyhyempi on myös löysempi). Pidempi suksi taas kokeneemmalle tai painavammalle. Etenkin twintippien ajateltuun käyttötarkoitukseen lyhyempi suksi antaa enemmän pelivaraa temppuiluun ja kikkailuun, jos taas haluaa tulla lujaa alas jyrkkää mäkeä niin olis hyvä olla pidempi suksi alla.

Jos yleensä haluat vaant testailla laskettelua pitkästä aikaa, niin vuokraamostahan ottaa aika edullisesti muutamaksi tunniksi pelkät sukset jos sulla monot on jo itselläs.

Vaellus ja Retkeilyn info-sivu tarjoaa vinkkejä asiaan:
TWINTIP SUKSIEN PITUUDEN VALINTA
Mitään kiveenhakattua sääntöä twintip suksien pituuden valinnalle ei ole. Jos suksen pituus asettuu laskijan leuan ja päälaen välille, niin ollaan oikealla alueella. Suksien pituuden valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat laskijan koko, laskijan taitotaso, suksimalli sekä laskijan mieltymykset.

Valitse suurinpiirtein leukasi tasolle yltävät sukset jos:
Olet alle 8v lapsi
Olet taitotasoltasi aloittelija tai harrastaja
Olet kevytrakenteinen
Et yleensä laske kovaa

Valitse suurinpiirtein itsesi pituiset sukset jos:
Olet kokenut laskija
Olet vahvarakenteinen
Lasket kovaa
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
271
Itse laskin aika pitkään 167cm suksilla ja olen 195cm pitkä. Voi niillä käydä kokeilemassa. Jos ovat olleet tuon aikaa käyttämättöminä, suosittelen viemään ne huoltoon voideltaviksi.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
102
Tuossa ed. sivulla juteltiin monoista. Nyt olisi XXL-kaupassa Atomic Magna mitkälie 100-monot. Siinä olisi yhden lähteen mukaan paljon Nordican halpiksia parempi etukallistus: "15´ Forward Lean". Itse Lisbeth Atomic ei tosin puhu ei pukaha asiasta.


ja se lähde oli:
Atomic Hawx Magna 100 Alpine Ski Boots Black | Snowinn
110 flexin magnoissa tulee sit säädettävä kallistus ( 13°|15° (Default)|17° )
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
782
Tämän talven kohteeksi valittiin hieman "eksoottisempi" paikka, Pohjois-Makedonian Popova Sapka. Syy miksi tuonne on hieman monimutkaisempi. Ei ole tarkoitus laskea tuolla montaa päivää mm siitä syystä ettei siellä ole hirveästi laskettavaa, ainakaan rinteitä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Tuli tehtyy torista löytö 50e hawk magna 80, jossa vielä kaupan laput kiinne ja kuitti vuodelta 2020. Kelpaa nyt tähän hätään, kun tulee vaa se viikko pari lasketeltuu vuodes. Ja ainakin tuntuu et lesti on isompi kuin useimmissa mitä kokeillut. Vanhat olikin jo reilu 20v.

Ehti kävästä himoksel kokeilees pitkäst aikaa völkl rtm 78 suksiakin ja pätkä kun olen (169) niin 156pitkinä. Muuten vaikutti ihan kivalta, mut jos yritti pysyy tuttavien perässä jotka laudoilla menee yli 60km/h nopeuksis noi tuntuu epävakailta ja hakevilta (suunton mittaamana) tai sit vaan taito loppuu.

Mut miten olette kuljettan noita lasien vaihtolinssejä? Tulee epäilys et vaikka ovat niis suojapusseis, nii repussa ne kuitenki osuis termariin yms naarmuuntuis
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Tuli tehtyy torista löytö 50e hawk magna 80, jossa vielä kaupan laput kiinne ja kuitti vuodelta 2020. Kelpaa nyt tähän hätään, kun tulee vaa se viikko pari lasketeltuu vuodes. Ja ainakin tuntuu et lesti on isompi kuin useimmissa mitä kokeillut. Vanhat olikin jo reilu 20v.

Ehti kävästä himoksel kokeilees pitkäst aikaa völkl rtm 78 suksiakin ja pätkä kun olen (169) niin 156pitkinä. Muuten vaikutti ihan kivalta, mut jos yritti pysyy tuttavien perässä jotka laudoilla menee yli 60km/h nopeuksis noi tuntuu epävakailta ja hakevilta (suunton mittaamana) tai sit vaan taito loppuu.

Mut miten olette kuljettan noita lasien vaihtolinssejä? Tulee epäilys et vaikka ovat niis suojapusseis, nii repussa ne kuitenki osuis termariin yms naarmuuntuis
Mulla oli tommoset rtm mutta 174 pituiset. Ihan jämäkät ne oli vauhdissakin. Monoa kireemmälle vain ja lisää treeniä niin rauhoittuu :thumbsup:
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Suksi on pohjallaan epävakaa, vejä piitkää jouhevaa kurvinpliisua ni rauhottuu. Jos olisi vanhankansan sukset sanoisin että ota keraaminen sulake ja vedä kerran keulan kaarteesta 45 asteen kulmas ihan kevyesti kanttia -jos terävä siitä, voi suksi hakea hulluna. Nykysuksia harvoin tuunataan enää, mutta jotkut tekee sen. Mulla kun wanhankansan suksia niin otan huollon aina läpiterävänä ja tuunaan itse.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
102
Tuli tehtyy torista löytö 50e hawk magna 80, jossa vielä kaupan laput kiinne ja kuitti vuodelta 2020. Kelpaa nyt tähän hätään, kun tulee vaa se viikko pari lasketeltuu vuodes. Ja ainakin tuntuu et lesti on isompi kuin useimmissa mitä kokeillut. Vanhat olikin jo reilu 20v.

Ehti kävästä himoksel kokeilees pitkäst aikaa völkl rtm 78 suksiakin ja pätkä kun olen (169) niin 156pitkinä. Muuten vaikutti ihan kivalta, mut jos yritti pysyy tuttavien perässä jotka laudoilla menee yli 60km/h nopeuksis noi tuntuu epävakailta ja hakevilta (suunton mittaamana) tai sit vaan taito loppuu.

Mut miten olette kuljettan noita lasien vaihtolinssejä? Tulee epäilys et vaikka ovat niis suojapusseis, nii repussa ne kuitenki osuis termariin yms naarmuuntuis
Jos käytettynä sukset hankittu, kantit voi olla viilattu miten sattuu tai ei huollettu ollenkaan. Hieman voisi kyllä pidemmät suksetkin olla paikallaan varsinkin jos lasketaan +60km/h.

Itse en vaihtele linssejä (kuljeta päivällä mukana). Aamulla kelin mukaan joko peililinssi tai keltainen. Itsellä Oakleyn flight deckit ja niihin on Persimmon sekä Sapphire Iridium. Olen kyl tykännyt noista.
Melkeimpä peililinssiä Suomen keleissä tulee käytettyä vain keväällä. Muutoin näin alkutalvesta synkkää ja pilvistä niin keltaisella mennään joka toimii mainiosti keinovalossakin :D
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
271
Minkälaista linssiä suosittelette pilviselle säälle/loppuiltapäivälle kun alkaa hämärtämään? Mulla on jotkut salomonin lasit jotka ovat sävyltään jotain punertavaan päin. Toimivat hyvin keinovalossa ja kirkkaassa auringossa, mutta tuo harmaa keli tuottaa ongelmia.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Aika vähän ne värit mitään valkoisessa lumessa auttavat. Jos on kunnolla värillistä valoa tarjolla, niin sitten, mutta valkoisessa ne vaan muuttavat lumen väriä. Kirkas kuluttaa vähiten valoa joten semmoisen itse laittaisin.

XXL muisti paperimainoksella. Aiivan kamottavan pystyt Salomon Distance-monot saisi halvalla, ja 200e paljon asiallisemman kulman omaavat HI-Speed 100 HV Rossignolit. Tosin kulmaa ei tietenkään missään mainita, eli kommenttini peruistuu kuvan habitukseen.


Mistäs tietää onko monojen kallistus ok? Kaupassa sovittaessa seistään rentona ja nojataan etukieleen. Ei siis nojata etenpäin, vaan ollaan hiukan polvet kulmalla. Jos alaspäin katsoessasi a) näet vain vatsasi, tarvitsetkin hiukan liikuntaa b) näet monosi kunnolla, monosi ovat liian pystyt c) jos näet vain ihan kärjen, etusiteeseen menevän klöntin, on monosi ok. ;-)

Ja jos monosi nitkuvat eli joustavat tuossa, ovat monosi aiivan liian löysät.
Monot saavat joustaa vasta kun alla on se suksi sitomassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Minkälaista linssiä suosittelette pilviselle säälle/loppuiltapäivälle kun alkaa hämärtämään? Mulla on jotkut salomonin lasit jotka ovat sävyltään jotain punertavaan päin. Toimivat hyvin keinovalossa ja kirkkaassa auringossa, mutta tuo harmaa keli tuottaa ongelmia.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Minkälaista linssiä suosittelette pilviselle säälle/loppuiltapäivälle kun alkaa hämärtämään? Mulla on jotkut salomonin lasit jotka ovat sävyltään jotain punertavaan päin. Toimivat hyvin keinovalossa ja kirkkaassa auringossa, mutta tuo harmaa keli tuottaa ongelmia.
Itse olen tykännyt harmaina kontrastittomina päivinä eniten keltaisesta linssistä, tuntuu jotenkin parantavan reunojen ja muotojen hahmottamista mikä auttaa laskiessa. Hämärissä keleissä varmaan myös ihan kirkas linssi olis toimiva ratkaisu.

Uuden kypärän kanssa ei vanhat vaihtolinssiset lasit enää sopineet enkä ole vastaavia uuteen kypärään sopivia löytänyt vielä, niin nyt on ollut käytössä sinertävällä kohtuullisen läpäisevällä (~50%) peililinssillä olevat lasit ja nämäkin toimii useimmissa tilanteissa ihan hyvin, mutta viikonlopun pilvisessä lumisateessa tuli kyllä keltaista linssiä ikävä…
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Minkälaista linssiä suosittelette pilviselle säälle/loppuiltapäivälle kun alkaa hämärtämään? Mulla on jotkut salomonin lasit jotka ovat sävyltään jotain punertavaan päin. Toimivat hyvin keinovalossa ja kirkkaassa auringossa, mutta tuo harmaa keli tuottaa ongelmia.
Suomessa ongelmana on pilvisyyden sijaan useammin pimeys, joten linssin värin vaihtaminen ei pimeydessä vaikuta - mielestäni ainoastaan linssin valonläpäisyllä (VLT) on merkitystä. Itselläni on Smitheissä kakkoslinsseinä Storm Rose Flash, jonka olen todennut ihan toimivaksi, mutta fakta on se, että pimeässä ja hämärässä paras linssi on täysin kirkas.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Jos käytettynä sukset hankittu, kantit voi olla viilattu miten sattuu tai ei huollettu ollenkaan. Hieman voisi kyllä pidemmät suksetkin olla paikallaan varsinkin jos lasketaan +60km/h.

Itse en vaihtele linssejä (kuljeta päivällä mukana). Aamulla kelin mukaan joko peililinssi tai keltainen. Itsellä Oakleyn flight deckit ja niihin on Persimmon sekä Sapphire Iridium. Olen kyl tykännyt noista.
Melkeimpä peililinssiä Suomen keleissä tulee käytettyä vain keväällä. Muutoin näin alkutalvesta synkkää ja pilvistä niin keltaisella mennään joka toimii mainiosti keinovalossakin :D
Sukset hommasin uutene, mut ehkä jerkku vaan loppuu reisistä sit. Vuosittain käytän sukset huollossa, nytkin ne ovat siellä et saa lapin reissuun mukaan kuun vaihteella. Mikä ois passeli pituus "pätkälle" laskijalle? Jotenkin jääny mielikuva et maksiminaan leukaan ois suksen pituus.

Huså Bio Essential - Black nuo linssit tuli blackfridaynä ruotsista tilattua, kun oli 79e rahteineen. Tuo "peilipinta RED" oli nyt käytössä päivällä kun pilvistä, ihan ok mut en ollu ottan mukaan purplea et ois sitä testan josko pilvises ois ollu parempi joka kokoajan hämärty kuitenkin.
Linssi: ZEISS Multi Layer Red, joka sopii aurinkoiseen säähän (suodatuskategoria 3 ja valonläpäisy 12%)
Vaihtolinssi: Clear Purple, joka korostaa maaston kontrasteja ja sopii huonoon näkyvyyteen ja hämärään valoon (suodatuskategoria 1 ja valonläpäisy 67%)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Ceben mukautuvilla nxt linsseillä tullut laskettua useita vuosia. Käytetty kaamoksen pimeydessä ja vapun auringonpaisteessa, eikä ole kuin yksittäisinä hetkinä kaivannut eri laseja. Taitaa melkein 70% päästää valosta läpi hämärässä ja tummenevat vapun säillä todella tummiksi (ilman laseja ei kärsi katsoa lunta). Kevyen oranssi sävy linsseissä, joten hieman kontrastia lisäävät.

Hankala tällaisista luopua, kun ehtinyt vuosien aikana tottumaan näiden kätevyyteen. Suosittelen ehdottomasti koittamaan vastaavia laseja miltä tahansa merkiltä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Tulin juuri Teijolta ja manasin kyllä värjättyjä lasejani, ja ilman ei voi laskea, arat silmä. Vielä kolmekymppisenä näki iltavaloissa lostavasti.
-muuten ei voinut keliä moittia.
Oli satanut puoltosita tikkuaskillista uut lunta, joka kevyttä, ja kaiken huipuksi olivat ehtineet pilata traktoreila vain puolet!
Nyy pääsi vetämään kuin linnunmaidos ensmäsen tunnin. Sittenhän mäki jo olikin kuin ranskalainen perunapelto. Keli lämpeni nollaan vasta ihan lopuksi, eli ihan pop ja hip.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Aika vähän Suomessa mitään linssejä tulee vaihdettua, puita ympärillä joten kontrastia tarjolla. Puurajan yläpuolella sitä erottuvuus ongelmaa sitten itkee huonossa valossa tai kelissä. Oli lasit mitkä tahansa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Ylläksellä välillä toivoo että joku näre ois eessä ni näkisi jotain kaltevuutta. Oon koittanut joksus laskea jopa ylämäkeen kun ei mitään haisua kuusta ei maasta! Ihan sama mitkä lasit on päässä ;-)

1673378212464.png
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
102
Sukset hommasin uutene, mut ehkä jerkku vaan loppuu reisistä sit. Vuosittain käytän sukset huollossa, nytkin ne ovat siellä et saa lapin reissuun mukaan kuun vaihteella. Mikä ois passeli pituus "pätkälle" laskijalle? Jotenkin jääny mielikuva et maksiminaan leukaan ois suksen pituus.

Huså Bio Essential - Black nuo linssit tuli blackfridaynä ruotsista tilattua, kun oli 79e rahteineen. Tuo "peilipinta RED" oli nyt käytössä päivällä kun pilvistä, ihan ok mut en ollu ottan mukaan purplea et ois sitä testan josko pilvises ois ollu parempi joka kokoajan hämärty kuitenkin.
Linssi: ZEISS Multi Layer Red, joka sopii aurinkoiseen säähän (suodatuskategoria 3 ja valonläpäisy 12%)
Vaihtolinssi: Clear Purple, joka korostaa maaston kontrasteja ja sopii huonoon näkyvyyteen ja hämärään valoon (suodatuskategoria 1 ja valonläpäisy 67%)
Riippuu vähän laskutyylistä ja tavasta mutta jos vauhtia +60km/h niin suksen pituus tuo kyllä vakautta. Lyhyempi taas aina ketterämpi.
Itse olen 176cm ja pituus suksilla 170cm. Suksi aika vastaava profiililtaan ja leveydeltään kuin tuol Völkl RTM 78 (ns. allmountain malli). Sanoisin että sulla 163-165cm voisi olla sopivampi vauhdikkaampaan menoon.

Ainakin itselle tuo 170cm täydellinen koko, vakaat mutta sopivan leikkisät. Vauhdilla tykkään laskea.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Mun museosukset on 203cm ja "uudet" 2000-luvun sukset 190cm, ja ensinmainitut ovat erittäin epävakaat rinteelllä, ja jälkimmäiset paljon vakaammat, joten on parempi etten ota kantaa nykysuksiin ;-) -päinvastoin voisi olla kivakin koittaa jotain nykylipejä.

-kyllä kannatti käydä eilen mäessä, nyt on näemmä viikoksi luvassa lämmintä ja vesisadetta...
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Itellä on 180 pitkät keskeltä 106mm leveät sukset ja kaverin 171 pitkät all mountain sukset on kyllä paljon vakaammat etenkin jäisessä rinteessä.

Kaikki riippuu kaikesta :)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Kävi nyt siinä mielessä hyvä tuuri että satuin eilen selaamaan XXL:n tarjouksia nettisivuilla läpi, ja siellähän oli perhana edelliskauden mallia Nordican Speedmachine 120:stä, just nykyistä monoa pykälän pienemmässä koossa 285 ulosheittohinnalla 100€ niin pakkohan ne oli tilata ja kokeilla josko noista sais itselleen vähän tykimmät monot. Sukset järjestyi edullisesti kun faija luovutti vanhat luottopelinsä Atomic Metronit mulle vastikkeetta, ja erilaisia suksia saa sitten myös lainattua häneltä ja veljeltä enemmän jos tarve vaatii.
Itseäni lainaten, tuli aika pitkä odotus ennen ku pääsi testaamaan heinäkuussa ostettuja uusia monoja ja (vanhoja) suksia, mutta viimeinkin viime viikonloppuna kävin ottamassa ensipuraisut Teijon rinteissä uusiin välineisiin, ja tällä muutaman tunnin kokemuksella

Nordica Speedmachine 120 monot:
- Monot on todella paljon jäykemmät kuin vanhat, kuten voikin odottaa flex 60 vs 120, aika paljon tanakampaa laskea näiden kanssa, ei pyöri jaloissa
- Tähän liittyen, ihan helvetisti vaikeammat myös vääntää jalkaan, etenkin kun kaivat viileänä peräkontista ja alat kampeamaan jalkoihin parkkipaikalla :D
- Asento paljon parempi carving-laskua ajatellen, luonnollisempaa olla polvet enemmän koukussa, lisäksi tottunut laudan kanssa painamaan noin suunnilleen kyykyssä mäkeä alas niin nyt meni suksillakin lähemmäs sitä asentoa
- Hyvät säädöt, sai laitettua just eikä melkein solkien mikrosäädön avulla
- Jäykkyydestä huolimatta olivat todella mukavat ja kolme tuntia meni monot jalassa ihan mukavasti yhdellä n. vartin kahvitauolla jolloin avasin soljet. Pitkät pätkät kyllä olin muksun kanssa lastenmäessä opastamassa jolloin pidin monoja löysemmällä, mutta jos miettii esim. Lapin pidempiä laskupäivä niin soljet välillä auki hissiin tms. niin uskon että näillä menee päivä ihan kivuttomasti.
- Tosin reissun jälkeen pohjelihakset huusi pari päivää hoosiannaa paineen takia, mutta niin ne alussa on tehneet ennenkin. En tiedä onko mulla isot pohkeet vai lyhyt nilkka, mutta ei tunnu koskaan mahtuvan monoihin järkevästi...
- Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen monoihin, 5/5

Atomic Metron beta 5i sukset
- Jumalauta nää on painavat, yks suksi painaa melkein saman ku vaimon molemmat sukset
- Sukset on vanhat ja paljon lasketut, mutta faija huollattanu säntillisesti + laskenut vain hoidettuja rinteitä joten pohjat ja kantit erittäin hyvässä kunnossa vaikka päältäpäin näyttää että olis vedetty narun päässä auton perässä
- Kanttaa aivan tautisesti, aivan mieletön kaarrepito, tulee mieleen sanoja kuten juna, raiteet jne
- Viikonloppuna satoi lunta ja porukkaa oli aika paljon, joten keli oli mallia lanattua kovaa lunta siellä, mättäitä lunta tuolla. Metronit ei ollu moksiskaan, veteli mättäät halki ja piirsi uran jäiseen lumeen mennessään. Laudan kanssa olis tollanen keli jo vituttanu kun olis pitänyt varoa liukkaita, mutta näillä sai roilottaa menemään ihan rauhassa.
- Mietin jo tossa aiemmin uusien suksien ostoa kun "kuka sitä nyt 15 vuotta vanhoilla suksilla laskee", mutta enpä tiedä montako sataa pitäis laittaa sileäks että sais teknisesti jotain näitä parempaa alle :rolleyes:

Kokonaisuudesaan laskuista ja välineistä jäi varsin positiivinen fiilis, sitte vaan odotellaan että talvi tulee uudestaan niin vois lähteä taas rinteeseen. Isompia mäkiä kyllä kaipailis ku nämä etelä-lounaan pikkumäet...
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 334
Junnuvuosina (about ikävuodet 10-20) olin varsin aktiivinen laskettelija, mutta aktiivisista laskuajoista alkaa olla jo yli 10 vuotta. Edellisestä laskukerrasta jo muutama vuosi aikaa. Kiinnostus lajiin ei ole hävinnyt, mutta kun omia varusteita ei ole ollut pitkään aikaan ja asuinpaikkakunnan lähellä ei ole rinteitä, niin tämä harrastus on vain meinannut jäädä.

Mutta nyt on edessä viikon reissu Rukalle ja ajattelin sen myötä hankkia vihdoin uudet varusteet, joiden myötä tulee mahdollisesti käytyä laskemassa taas vähintään muutamia kertoja talvessa. Monot tuli jo hankittua. Flex ilmeisesti 120 noissa (ainoa mono, mistä ei löytynyt flex-tietoa sitten millään, vaikka myyjän kanssa sitä kovasti haettiin), eli aika jämäkkää tavaraa, mutta kun oli kaikista kokeilemistani monoista mukavin jalkaan, niin ajattelin mennä tuolla, kun ei se jäykkyys lopulta itseä vauhtilaskijana kuitenkaan haittaa. Dalbello Panterra on monojen merkki/malli.

Mutta sukset olisi vielä hankintalistalla. Muistan laskeneeni joskus 170-175 pituisena junnuna 150-155 pituisilla suksilla. Lopulta oma pituuskasvui päättyi lukemaan 184 ja viimeisimmät laskukerrat on käytössä ollut muistaakseni 170 pituiset sukset. Kaikkialla ohjeistetaan vähän erilailla näitä suksien pituuksia, niin en tiedä uskaltaako enempää näkemyksiä edes kysellä enää, mutta olen päätymässä tuohon 170 pituuteen. Lasken tosiaan aika kovilla vauhdeilla, mutta tykkään myös, että suksi ei ole liian kömpelö, vaan löytyy sitä ns. leikkisyyttä myös. Onko kokeneemmilla laskijoilla tähän näkemyksiä?

Tosiaan Rukalle ollaan menossa tuossa kuunvaihteessa. Miten ruuhkaista aikaa tammikuun loppu ja helmikuun alku yleensä on Lapin hiihtokeskuksissa? Koulujen talvilomat ainakin alkavat hieman myöhemmin, niin onko syytä olettaa, että tuossa kohtaa on vähän hiljaisempaa?
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
102
Junnuvuosina (about ikävuodet 10-20) olin varsin aktiivinen laskettelija, mutta aktiivisista laskuajoista alkaa olla jo yli 10 vuotta. Edellisestä laskukerrasta jo muutama vuosi aikaa. Kiinnostus lajiin ei ole hävinnyt, mutta kun omia varusteita ei ole ollut pitkään aikaan ja asuinpaikkakunnan lähellä ei ole rinteitä, niin tämä harrastus on vain meinannut jäädä.

Mutta nyt on edessä viikon reissu Rukalle ja ajattelin sen myötä hankkia vihdoin uudet varusteet, joiden myötä tulee mahdollisesti käytyä laskemassa taas vähintään muutamia kertoja talvessa. Monot tuli jo hankittua. Flex ilmeisesti 120 noissa (ainoa mono, mistä ei löytynyt flex-tietoa sitten millään, vaikka myyjän kanssa sitä kovasti haettiin), eli aika jämäkkää tavaraa, mutta kun oli kaikista kokeilemistani monoista mukavin jalkaan, niin ajattelin mennä tuolla, kun ei se jäykkyys lopulta itseä vauhtilaskijana kuitenkaan haittaa. Dalbello Panterra on monojen merkki/malli.

Mutta sukset olisi vielä hankintalistalla. Muistan laskeneeni joskus 170-175 pituisena junnuna 150-155 pituisilla suksilla. Lopulta oma pituuskasvui päättyi lukemaan 184 ja viimeisimmät laskukerrat on käytössä ollut muistaakseni 170 pituiset sukset. Kaikkialla ohjeistetaan vähän erilailla näitä suksien pituuksia, niin en tiedä uskaltaako enempää näkemyksiä edes kysellä enää, mutta olen päätymässä tuohon 170 pituuteen. Lasken tosiaan aika kovilla vauhdeilla, mutta tykkään myös, että suksi ei ole liian kömpelö, vaan löytyy sitä ns. leikkisyyttä myös. Onko kokeneemmilla laskijoilla tähän näkemyksiä?

Tosiaan Rukalle ollaan menossa tuossa kuunvaihteessa. Miten ruuhkaista aikaa tammikuun loppu ja helmikuun alku yleensä on Lapin hiihtokeskuksissa? Koulujen talvilomat ainakin alkavat hieman myöhemmin, niin onko syytä olettaa, että tuossa kohtaa on vähän hiljaisempaa?
Ilmeisesti pujottelua junnuna harrastit (suksen pituus)? Nämä varmaan ihan jees, itellä ollut saman sarjan sukset ja oli mukavat laskea ja kestää vauhtiakin SALOMON S/Max 10
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Olisiko Cerviniaan viime hetken vinkkejä? Ravintoloita tai mitään muuta? Yritin interactive piste mapiäkin löytää, mutta en onnistunut. Osa hisseistä ja rinteistä ilmeisesti kiinni, mutta vähän hankala noita nimilistalta haarukoida.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Olisiko Cerviniaan viime hetken vinkkejä? Ravintoloita tai mitään muuta? Yritin interactive piste mapiäkin löytää, mutta en onnistunut. Osa hisseistä ja rinteistä ilmeisesti kiinni, mutta vähän hankala noita nimilistalta haarukoida.
Siellä on lähes poikkeuksetta hyviä ravintoloita kävelykadun varrella mutta heitetään nyt vaikka Restaurant Mon Amour ja Le Blason kylästä. Sitten lounaspaikkana voisi toimia Valtournenchen hissin ala-asemalla oleva Le Moulin. Jos syö rapuja niin niiden rapupasta näytti todella hyvältä (itse en syö). Kaksi lasia Proseccoa ja kaksi vesipulloa maksoi siellä 8€.

Rinteessä taitaa hyvä ravintola olla Chalet Etoile jonkin verran Cervinian yläpuolella.

Paras vinkki on että Sveitsin puolella ei kannata syödä. Ja toiseksi paras että Zermattin junalippu kuuluu hissilippuun, jos haluaa reissata sieltä kylästä asti ylös.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom