Laskettelu

Siellä on lähes poikkeuksetta hyviä ravintoloita kävelykadun varrella mutta heitetään nyt vaikka Restaurant Mon Amour ja Le Blason kylästä. Sitten lounaspaikkana voisi toimia Valtournenchen hissin ala-asemalla oleva Le Moulin. Jos syö rapuja niin niiden rapupasta näytti todella hyvältä (itse en syö). Kaksi lasia Proseccoa ja kaksi vesipulloa maksoi siellä 8€.

Rinteessä taitaa hyvä ravintola olla Chalet Etoile jonkin verran Cervinian yläpuolella.

Paras vinkki on että Sveitsin puolella ei kannata syödä. Ja toiseksi paras että Zermattin junalippu kuuluu hissilippuun, jos haluaa reissata sieltä kylästä asti ylös.

Yksittäisistä rinteistä suosituksia? Joku sanoi, että ei kannata jäädä sitten Zermattiin "loukkuun" eli lasket sinne ja hissi kiinni. Autolla näytti olevan 3 h matka eli pääseekö tuolta muuten kuin laskemalla järkevästi takaisin?

Tarkoittaako tuo "Zermattin junalippu" junayhteyttä siis mistä mihin?

Onko Cerviniasta ostetuissa hissilipuissa jotain eroja (eri alueet tms.)?
 
Yksittäisistä rinteistä suosituksia? Joku sanoi, että ei kannata jäädä sitten Zermattiin "loukkuun" eli lasket sinne ja hissi kiinni. Autolla näytti olevan 3 h matka eli pääseekö tuolta muuten kuin laskemalla järkevästi takaisin?

Tarkoittaako tuo "Zermattin junalippu" junayhteyttä siis mistä mihin?

Onko Cerviniasta ostetuissa hissilipuissa jotain eroja (eri alueet tms.)?
Yksittäisestä rinteestä suositus on se Sveitsin puolelta Matterhorn Glacier Paradisesta lähtö ja koko ajan menosuuntaan vasenta reunaa Valthournenceen asti missä tulee korkeuseroa ~2,5km ja joidenkin tietojen mukaan yli 20km pituutta. Pieni kauneusvirhe tuossa on yksi sadan metrin hissinousu keskellä rinnettä. Tuohon tarvitsee tosiaan olla lippu joka kelpaa Sveitsin ja Italian puolella.

Zermattiin ei jää loukkuun kunhan pitää huolen että pääsee hissillä tuonne Glacier Paradiseen ajoissa. Se taitaa pyöriä viiteen asti ja Sveitsin puolella on hyvin infottu eri hisseillä että milloin pitää olla menossa että ehtii viimeiseen nousuun.

Junayhteys näkyy rinnekartoissa. Se lähtee Zermattin rautatieasemalta ja päätyy Gornergratiin noin 3000m korkeuteen. Ski map Zermatt | Interactive map of lifts, pistes & activities

Jos laskee pelkästään Cervinian rinteitä niin ottaa Cervinia + Valtournenche lipun. Jos haluaa myös Sveitsin puolelle laskemaan niin sitten pitää ottaa se International lippu.

Pelkästään Cervinia + Valtournenche lipulla on jo todella paljon laskettavaa niin ihan itsestä kiinni haluaako sinne Zermattiin vielä mennä.
 
Yksittäisestä rinteestä suositus on se Sveitsin puolelta Matterhorn Glacier Paradisesta lähtö ja koko ajan menosuuntaan vasenta reunaa Valthournenceen asti missä tulee korkeuseroa ~2,5km ja joidenkin tietojen mukaan yli 20km pituutta. Pieni kauneusvirhe tuossa on yksi sadan metrin hissinousu keskellä rinnettä. Tuohon tarvitsee tosiaan olla lippu joka kelpaa Sveitsin ja Italian puolella.

Zermattiin ei jää loukkuun kunhan pitää huolen että pääsee hissillä tuonne Glacier Paradiseen ajoissa. Se taitaa pyöriä viiteen asti ja Sveitsin puolella on hyvin infottu eri hisseillä että milloin pitää olla menossa että ehtii viimeiseen nousuun.

Junayhteys näkyy rinnekartoissa. Se lähtee Zermattin rautatieasemalta ja päätyy Gornergratiin noin 3000m korkeuteen. Ski map Zermatt | Interactive map of lifts, pistes & activities

Jos laskee pelkästään Cervinian rinteitä niin ottaa Cervinia + Valtournenche lipun. Jos haluaa myös Sveitsin puolelle laskemaan niin sitten pitää ottaa se International lippu.

Pelkästään Cervinia + Valtournenche lipulla on jo todella paljon laskettavaa niin ihan itsestä kiinni haluaako sinne Zermattiin vielä mennä.

Kiitos näistä! Itsellä on viisi laskupäivää, niin pitääpä pähkäillä tuota lippuasiaa. Jos hintaero ei ole älytön, niin melkein sama tuo on maksaa se Zermattin-lippu, niin voipahan mennä, jos siltä tuntuu.
 
Kiitos näistä! Itsellä on viisi laskupäivää, niin pitääpä pähkäillä tuota lippuasiaa. Jos hintaero ei ole älytön, niin melkein sama tuo on maksaa se Zermattin-lippu, niin voipahan mennä, jos siltä tuntuu.
Hyviä laskuja. Itsekin ensi viikon perjantaina menossa sinne neljäksi päiväksi laskemaan :)
 
...vielä lipuista: kannattaa siis valita joko "Cervinia" tai "Cervinia+Zermatt", eikö? Jälkimmäisellä pääsee ilmeisesti myös Valtournenchen ym.?


1673964103410.png
 
...vielä lipuista: kannattaa siis valita joko "Cervinia" tai "Cervinia+Zermatt", eikö? Jälkimmäisellä pääsee ilmeisesti myös Valtournenchen ym.?


1673964103410.png
Joo kyllä.

Tuo VdA on sitten käsittääkseni ne muut laakson keskukset, joihin ei pääse laskemalla Cervinian alueelta vaan joutuu mennä autolla.
 
Zermatt-lisän voi maksaa myös pelkkään Italian puolen lippuun päiväkohtaisesti (tai ainakin ~2019 pystyi). Suosittelen kyllä Zermattin puolella laskemista myös, hissit on moderneja ja rinteet mukavia. Syöminen on tosiaan n. 2-3x kalliimpaa kuin Italian puolella.
 
Zermatt-lisän voi maksaa myös pelkkään Italian puolen lippuun päiväkohtaisesti (tai ainakin ~2019 pystyi). Suosittelen kyllä Zermattin puolella laskemista myös, hissit on moderneja ja rinteet mukavia. Syöminen on tosiaan n. 2-3x kalliimpaa kuin Italian puolella.
Nohevana 6 pv lippuun internazionale joka päivälle suoraan tiskistä, mamma vielä varmisteli ootko tosissas, lopputulos yhteys kiinni 3 vai 4 päivää. Joten tuulitilannetta kannattaa zoomailla. Hieno kohde, varmaan parhaat rinteet mitä tullut käytyä. Toki joka paikasta löytyy paljon mahtavia baanoja, mutta kyllä noissa maisemissa ja rinteissä vaan jotain pientä ekstraa on. Sveitsistä mulla ei ole kokemusta pl. nämä pienet rajaloukkaukset Cerviniasta ja Ischglista laskien. Siellä varmasti mahtavia baanoja löytyisi kilpailijaksi.
 
@juggis_ löytyykö jotain videota laskustasi? Olisi mielenkiintoista nähdä 150 Ski:IQ laskua, miksi ei myös muiden. Paljonhan jengi nykyään kuvaa laskujaan, mukava katsella kun aina ei pääse itse mäkeen.
Siinä on ja ensimmäisellä otolla tuli heti se suunnilleen mitä haettiin. Vähän pehmeä keli ja vauhti loppui melkein kesken.
 
Saikos Cervianiassa ostettua vielä sen vakuutuksen lippuun, jolloin tuli jotain hyvitystä, mikäli hissi Zermattiin ei pyöri. Tästä on jo aikaa kun itse tuolla oltiin ja lippua ostettaessa tuo vakuutus otettiin ja eihän se yhtenäkään päivänä pyörinyt..

Tiistaina reissuun ja tänä vuonna kohteeksi valikoitui Bormio, mistä tarkoitus ottaa pistot myös Livignoon ja st moritziin..
 
Yritin katsoa tuuliennusteita Cerviniaan (tarkemmin Pian Rosa -mittauspisteelle) kun eilen oli kaikki hissit kiinni ja tänäänkin suurin osa mutta esim. Foreca, YR.no tai mikään muukaan ei tuntunut näyttävän ennusteita oikein. Kaikki näyttivät pari metriä sekunnissa tuulta kun mittauspisteellä oli 13m/s.

Tällainen sivu tuli sitten pitkän etsinnän jälkeen vastaan: Weather Plateau Rosa - meteoblue

En tiedä olisiko apua muihinkin keskuksiin. Auttaa ainakin tuolla suunnalla loman (ja lippujen oston) suunnitteluun.
 
Oletteko muuten tarkistanut korvaako matkavakuutus tapaturmia merkittyjen rinteiden ulkopuolella (vai lasketteko vain merkittyjä rinteitä)? Lähitapiola ei näemmä korvaa. Onko kokemusta mitä tuo vaarallisten lajien lisä maksaa?
 
Oletteko muuten tarkistanut korvaako matkavakuutus tapaturmia merkittyjen rinteiden ulkopuolella (vai lasketteko vain merkittyjä rinteitä)? Lähitapiola ei näemmä korvaa. Onko kokemusta mitä tuo vaarallisten lajien lisä maksaa?
Tuskimpa mikään normaali matkavakuutus korvaa rinteen ulkopuolisia juttuja, saati evakuointeja. Aina pitää olla erikseen joku extreme vakuutus tai lisäpalvelu ostettuna.
 
Ei se montaa kymppiä normivakuutuksen päälle ole ollut viikkoa kohti.
Pelastamista varten kannattaa ottaa alpenvereineinin jäsenyys jos käy Alpeilla, maksaa n. 70€/vuosi ja sisältää myös jonkinlaisen vakuutuksen loukaantumistakin varten..
 
Jep ei korvaa mikään yhtiö ja helposti jo yli satasen viikko huonohkoilla ehdoilla. Alpenverein GB -sektion ollut monta vuotta ja euro-kelakortilla kohtalaisen toimiva kombo alpeilla. Voimassa ympäri vuoden kaikkialla.

Vielä samalla teinit saa halvalla scopeen niin vähän iisimpi käväistä sidecountrysetillä (vanhemmalla toki varmuudeksi piippari).
 
Itävallan Söldenin lähellä mitään muita suositeltavia keskuksia? Sanotaan et noin tunnin ajomatkan päässä ja ihan merkittyjärinteitä, ei offareita.
 
Itävallan Söldenin lähellä mitään muita suositeltavia keskuksia? Sanotaan et noin tunnin ajomatkan päässä ja ihan merkittyjärinteitä, ei offareita.
Laakson perältä Hoch- ja Obergurgl. Itse tykkäsin näistä keskuksista jopa enemmän kuin Söldenistä, koska ruuhkia ei juuri ollut ja sijaitsevat korkealla, joten lumi säilyy hyvänä.
 
Itävallan Söldenin lähellä mitään muita suositeltavia keskuksia? Sanotaan et noin tunnin ajomatkan päässä ja ihan merkittyjärinteitä, ei offareita.
Yllä mainitun lisäksi mm. St. Anton + Ski Arlbergin alue ja Ischgl ovat näköjään about tunnin ajomatkan päässä.

Omasta mielestä (yhden viikon perusteella) muuten Sölden on hitusen yliarvostettu keskus. Alimman korkeuskilometrin rinteet ovat lähinnä kyläänlaskua, jotka ovat hirveillä montuilla jo puolen päivän aikaan. Yläosaan jää enää alle kilometrin korkeuseroja laskettavaksi. Rinteet ovat ruuhkaisia ja ala-asemilla hirveät jonot aamuisin että pääsee ylös laskemaan.
 
Laakson perältä Hoch- ja Obergurgl. Itse tykkäsin näistä keskuksista jopa enemmän kuin Söldenistä, koska ruuhkia ei juuri ollut ja sijaitsevat korkealla, joten lumi säilyy hyvänä.
Okei, näitä vähän alustavasti mietinkin. Tämä vahvisti asian, sinne mennään.
Yllä mainitun lisäksi mm. St. Anton + Ski Arlbergin alue ja Ischgl ovat näköjään about tunnin ajomatkan päässä.

Omasta mielestä (yhden viikon perusteella) muuten Sölden on hitusen yliarvostettu keskus. Alimman korkeuskilometrin rinteet ovat lähinnä kyläänlaskua, jotka ovat hirveillä montuilla jo puolen päivän aikaan. Yläosaan jää enää alle kilometrin korkeuseroja laskettavaksi. Rinteet ovat ruuhkaisia ja ala-asemilla hirveät jonot aamuisin että pääsee ylös laskemaan.
Täytyypä katsoa paikanpäällä mikä on ruuhkatilanne Söldenissä sit ku mennään, voishan sen skipata kokonaan jos näyttää et tungosta rinteissä. St Anton vois kyllä tulla kyseeseen, täytyy laittaa harkintaan. Serfaus oli kans mielessä, onko kukaan käyny?
 
Täytyypä katsoa paikanpäällä mikä on ruuhkatilanne Söldenissä sit ku mennään, voishan sen skipata kokonaan jos näyttää et tungosta rinteissä. St Anton vois kyllä tulla kyseeseen, täytyy laittaa harkintaan. Serfaus oli kans mielessä, onko kukaan käyny?
Söldenin suurin ongelma on tosiaan ruuhkat ja alaosan rinteet, mitkä menevät todella huonoon kuntoon päivän aikana.

Serfaus-Fiss-Ladis tarjoaa hyvää rinnehiihtoa. Rinteet pysy pääosin hyvässä kunnossa koko päivän (vaikka oli jo maaliskuu) ja jonottaa ei käytännössä tarvinnut.
 
Myöskään täällä ei Sölden kauheasti napostele. Toki sesonkina kaikkialla on alapään rinteet kuluneet ja pateilla, mutta Söldenissä tuntuisi väkimäärä olevan aika raju ja myös liikuttaessa siellä oli joku älytön pullonkaula. Myös Anttola ei ole ihan hiljaisimmasta päästä oleva keskus vaikkakin väki leviää sopivasti vähän sinne sun tänne. Hintataso on myös Itävaltalaisittain astetta kovempi noin yleensä.

Söldenistä gurglit aivan varmasti hyviä, lähistöllä myös Kaunertal ja miksei Stubaikin vaikka ehkä ihan tunnissa ei noihin ehtisi. Vähän kyllä fiilis, että ei käytännössä ehdi Anttoniinkaan käytännössä. Sitten St. Antonin jälkeen länteen on omia suosikkipaikkoja, Montafon joka on selkeästi vähän rauhallisempi paikka. Eikä toisaalta toiseen suuntaankaan, itään ole pitkä matka Zillertalin laaksoon. Tuolla tuli juuri oltua 1,5 viikkoa ja maistui. Sopivan rauhallista, topit tarpeeksi ylhäällä ja käytännössä kertaakaan tarvinnut jonotella hissiin kuin max minuutin. Alkuun oli hieman nihkeästi lunta, mutta onneksi sitten tiputteli pikkuhiljaa ok.

Ehkä tälle kaudelle saldoa vasta tässä vaiheessa 30-35 laskupäivää ja nyt kiireellä Syötteelle, sieltä la-su yönä takaisin ja sunnuntaina BCN-lennolla Font Romeuhun :D
 
Mutta sukset olisi vielä hankintalistalla. Muistan laskeneeni joskus 170-175 pituisena junnuna 150-155 pituisilla suksilla. Lopulta oma pituuskasvui päättyi lukemaan 184 ja viimeisimmät laskukerrat on käytössä ollut muistaakseni 170 pituiset sukset. Kaikkialla ohjeistetaan vähän erilailla näitä suksien pituuksia, niin en tiedä uskaltaako enempää näkemyksiä edes kysellä enää, mutta olen päätymässä tuohon 170 pituuteen. Lasken tosiaan aika kovilla vauhdeilla, mutta tykkään myös, että suksi ei ole liian kömpelö, vaan löytyy sitä ns. leikkisyyttä myös. Onko kokeneemmilla laskijoilla tähän näkemyksiä?

Rukalla muuten vuokraamo on varsin ok, mulla on parina vuotena kun oon käynyt siellä niin ollut se niiden premium vuokrapaketti jossa saa vaihtaa suksia niin paljon kun lystää, jos on vähän tatsi kateissa siitä millaisilla lankuilla haluaisi laskea niin tuolla saa hyvin testailtua vähän erityyppisiä ja mittaisia suksia ennenkuin lyö valinnan lukkoon.

Harmi että sitä todellista valikoimaa ei näytä olevan netissä esillä. Suurin osa kamasta taitaa olla Atomicin redsterin eri versioita, mutta muistaakseni siellä on muutamaakin eri merkkiä oikeasti hyllyssä.

Lisäksi tuolla taitaa olla kaupoissa mahdollisuus testilaskuihin.
 
Joo kyllä.

Tuo VdA on sitten käsittääkseni ne muut laakson keskukset, joihin ei pääse laskemalla Cervinian alueelta vaan joutuu mennä autolla.

Autolla tosiaan pääsee helposti Torgnoniin ja myös Chamoisin alahissille. Lippuehdoissa on lisäykset kuinka näitä voi käyttää. Koskee myös tuota Cervinia+Zermatt lippua:

Cervino-Valtournenche ski area: valid for use on the lift systems of the company Cervino S.p.A.; multi-day consecutive ski-passes of between 3 and 8 days as published on the price-lists can be used in all stations in Aosta Valley according to the following:

2 days; valid also in the ski areas of Chamois and Torgnon.
3, 4 and 5 days; valid for one day in another resort in Aosta Valley;
6,7 and 8 days; valid for two days in other resorts in Aosta Valley.

Linkki: Notes and regulations Winter Season 2022/2023

Kävin Torgnonissa laskemassa kun Cervinia ja Valtournenche olivat tuulen takia kiinni.
 
Oli pakko venyä värittömiin laseihin kun tummat oranssit vie kaiken iltamäkivalon.
Halvimmat tilasin mitäkä löysin, ja on muuten tehrty hankalaksi. Jos saa valita värin, niin sillä ei tietenkään tarkoiteta lasien väriä, vaan niitten kehysten! Järjetöntä.

Seuraavaksi varmaan monoja myydään sisäkengän värillä...

"Arvakkaa mitä hain postista?!"

327543788_1132562887430080_4170113971084853924_n.jpg
 
Ei se montaa kymppiä normivakuutuksen päälle ole ollut viikkoa kohti.
Pelastamista varten kannattaa ottaa alpenvereineinin jäsenyys jos käy Alpeilla, maksaa n. 70€/vuosi ja sisältää myös jonkinlaisen vakuutuksen loukaantumistakin varten..

Jep ei korvaa mikään yhtiö ja helposti jo yli satasen viikko huonohkoilla ehdoilla. Alpenverein GB -sektion ollut monta vuotta ja euro-kelakortilla kohtalaisen toimiva kombo alpeilla. Voimassa ympäri vuoden kaikkialla.

Vielä samalla teinit saa halvalla scopeen niin vähän iisimpi käväistä sidecountrysetillä (vanhemmalla toki varmuudeksi piippari).

Mikä on Alpenverein GB sektion? Onko noita vakuutuksia eritasoisia tuolla? Kattavatko jotain mitä kotimaiset matkustajavakuutukset eivät? Entä toisinpäin: puuttuuko Alpenvereinista jotain mikä kotimaisissa vakuutuksissa (laajennuksissa) on?
 
Mikä on Alpenverein GB sektion? Onko noita vakuutuksia eritasoisia tuolla? Kattavatko jotain mitä kotimaiset matkustajavakuutukset eivät? Entä toisinpäin: puuttuuko Alpenvereinista jotain mikä kotimaisissa vakuutuksissa (laajennuksissa) on?

Austrian Alpine Club UK - AAC(UK) - Alpenverein Britannia

Tuo on vain pelastautumisvakuutus. Eli jos merkityn rinteen ulkopuolella (tai suljetulla) käy jotain ja tarvitsee esim kopterikyydin niin AACn vakuutus/jäsenyys korvaa. Normaali matka/matkustajavakuutus ei noissa korvaa mitään vaan pitää ottaa erikseen per päivä offivakuutus, joka iisisti yli satkun viikko. Ja siltikin noissa erillisissä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ehdot kiristyneet. Tuon AACn päälle eurokelalla alpeilla saa hoidon.
 
Olis tarkoitus lähteä lasten hiihtolomalla Ylläkselle, ite käyny siellä viimeks vuonna -95 enkä perheen kanssa siis koskaan
Mökki vuokrattu muutama kilometri Ylläkseltä viideksi yöksi.
Mitäs tuolla kannattaa välttää, mihin taas kannattaa mennä? Noin niinkun rinteiden puolesta.
Gondolilla ny tietty pitää yrittää päästä ainakin kerran muksujen takia mutta arvaan että jonot on julmetut hiihtolomaviikolla.
Ite en sit muista muuta kuin Ylipitkän joka myös pitää päästä laskemaan.
Mihkään ylikalliille maksullisille retkille tuskin lähdetään joten sitä sudenkuoppaa ei tartte miettiä.
Tässä vielä opetellaan lasten kanssa laskettelua, saa nyt sit nähdä ollaanko vaimon kanssa kahdestaan rinteessä ja lapset pulkkamäessä.. :D
 
Austrian Alpine Club UK - AAC(UK) - Alpenverein Britannia

Tuo on vain pelastautumisvakuutus. Eli jos merkityn rinteen ulkopuolella (tai suljetulla) käy jotain ja tarvitsee esim kopterikyydin niin AACn vakuutus/jäsenyys korvaa. Normaali matka/matkustajavakuutus ei noissa korvaa mitään vaan pitää ottaa erikseen per päivä offivakuutus, joka iisisti yli satkun viikko. Ja siltikin noissa erillisissä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ehdot kiristyneet. Tuon AACn päälle eurokelalla alpeilla saa hoidon.

...eli suomalainen matkustajavakuutuksen jatke eroaa esim. siten, että saat Suomessa hoidot ja kuntoutuksen vaikka yksityisellä. Ilman sitä olet julkisen varassa ja maksat hoidosta (?). Ja kotimaisella vakuutuksella saat maksutta hoidon ulkomailla jo.

Tärkeimpänä taitaa tuossa Alpenvereinissa olla nuo helikopterikyydit (?).
 
Ylläs on semmoinen Kekkosen pää, että siellä hyvissä oloissa voi laskea missä vaan, ja toisaalta tuulella se on helvetin vastakohta, pakkasta voi olla 20 ja tuulta sama meetreissä. -valokuvaa ottaessa paljas käsi jäätyy minuutissa tönköksi ja ankkurihissimatkalla paljas kohta naamassa kovaksi kuin näkkileipä. Pilviverhon ollessa alhaalla ei näe kuin valkoisen kankaan.
Kauniilla kelillähän , no, keli on hieno, ja maisemat näkyy kauas.
Rinteiden puolesta ei oikeastaan jyrkkää ole ollenkaan, mutta toki aloittelijat haluavat vetää niitä reunimmaisia jotka loivimpia. Ihan pienille siellä on jo muutamia mattohissejäkin, ja perheille muutama leveä monipaikkainen tuolihissi.
Itse pelkäsin lapsena tuolihisseissä, kunnes moiseen tottui. Monien penkit niin liukkaita että fiilis että putoaa, eikä lapsena jalat oikein yltäneet sille suksituelle.
En ole koskaan käynyt hiihtoloma-aikaan joten jonoista en ota kantaa. Pääsiäisenä olin vuonna -88, eli Äkäksen puolen rakennus ei ollut edellinen, vaan sitäedellinen, joten ehkei sekään relevantti aspekti.
 
...eli suomalainen matkustajavakuutuksen jatke eroaa esim. siten, että saat Suomessa hoidot ja kuntoutuksen vaikka yksityisellä. Ilman sitä olet julkisen varassa ja maksat hoidosta (?). Ja kotimaisella vakuutuksella saat maksutta hoidon ulkomailla jo.

Tärkeimpänä taitaa tuossa Alpenvereinissa olla nuo helikopterikyydit (?).

Jep, aikalailla noin. Ja alpenvereinin juttu on juuri tasan se pelastautumisvaku/kopterikyyti. Tuolle voi tulla helposti 20k+ hintalappu, jos vaku ei korvaa. Jos jaksaa paremmin tututustua niin ulkomuistista relaa.comissa oli noista pidempi ketju joskus.
 
Tinalta hyviä vinkkejä. Jotka eivät toki toimi jos monot on täysin pystyt:



Eipä ole huonoja selviytymisvinkkejä nämäkään, jos rinne yllättää:

 
Viimeksi muokattu:
Jep, aikalailla noin. Ja alpenvereinin juttu on juuri tasan se pelastautumisvaku/kopterikyyti. Tuolle voi tulla helposti 20k+ hintalappu, jos vaku ei korvaa. Jos jaksaa paremmin tututustua niin ulkomuistista relaa.comissa oli noista pidempi ketju joskus.

Otin omasta vakuutusyhtiöstä tuon offpistelaajennuksen, maksaa n. 2500 €/vuosi. Alkamispäiväksi eka laskupäivä ja irtisanon vain viimeisenä laskupäivänä. Reilu 40 euroa tulee maksamaan 6 päivän osalta tuo.
 
Itävallan Alpenvereinin vakuutukseen olikin tullut aikaisempaan vuoteen verrattuna tervetullut *) merkintä. Viime vuonna sitä ei ollut…

Originaalit ehdot sanoivat, että vakuutus ei ole voimassa kuin napapiirien välisellä alueella, mutta nyt on ilmestynyt *) joka lupaa skandinavian mannerosat olevan vakuutettuja. Vähän hassua se olikin, että ylläksen offarit oli rajattu teoriassa pois…

”5 Unfälle/Krankheiten bei Reisen mit einer geplanten Besteigung von Bergen mit einer Gipfelhöhe über 6.000 m sowie Reisen in die Arktis (Destinationen jenseits des nördlichen Polarkreises), Antarktis (Destinationen jenseits des südlichen Polarkreises) und Grönland. *”

”* Reisen in alle Teile des Festlandes von Finnland, Norwegen und Schweden sind auch jenseits des nördlichen Polarkreises versichert. „Festland“ bedeutet jenen Teil dieser Länder, welcher über Land erreichbar ist, auch mittels Brücken und/oder Tunnels.”
 
Ylläs on semmoinen Kekkosen pää, että siellä hyvissä oloissa voi laskea missä vaan, ja toisaalta tuulella se on helvetin vastakohta, pakkasta voi olla 20 ja tuulta sama meetreissä. -valokuvaa ottaessa paljas käsi jäätyy minuutissa tönköksi ja ankkurihissimatkalla paljas kohta naamassa kovaksi kuin näkkileipä. Pilviverhon ollessa alhaalla ei näe kuin valkoisen kankaan.
Kauniilla kelillähän , no, keli on hieno, ja maisemat näkyy kauas.
Rinteiden puolesta ei oikeastaan jyrkkää ole ollenkaan, mutta toki aloittelijat haluavat vetää niitä reunimmaisia jotka loivimpia. Ihan pienille siellä on jo muutamia mattohissejäkin, ja perheille muutama leveä monipaikkainen tuolihissi.
Itse pelkäsin lapsena tuolihisseissä, kunnes moiseen tottui. Monien penkit niin liukkaita että fiilis että putoaa, eikä lapsena jalat oikein yltäneet sille suksituelle.
En ole koskaan käynyt hiihtoloma-aikaan joten jonoista en ota kantaa. Pääsiäisenä olin vuonna -88, eli Äkäksen puolen rakennus ei ollut edellinen, vaan sitäedellinen, joten ehkei sekään relevantti aspekti.
Ylläksen ainoassa istumahississä ei jostain käsittämättömästä syystä ole jalka
tukia. Muutama lasku ja alkaa ikävästi sukset painaan jaloissa. Eli ankkurilla mennään aika pitkälti. Gondol on tietysti mutta siinä on herkästi jonoa.
 
Naisten puikkaa. Mukavampaa katsottavaa kuin miesten reuhtominen.

Holdener palllilla, oli 1. laskun jälkeen neljäs. Toisella jäi Vlhova taakse.
Kolmella nopeimalla oli kyllä kaikila mahtavat 2. laskut, Sifrinki kummankin laskun nopein.

Liensbergeriä ja Gisiniä käy jo sääliksi. Dürr on noussut komeasti, ja Mollzan.

eka kierros:
https://www.youtube.com/watch?v=vhwRrZSTUfY
2 laskut
https://www.youtube.com/watch?v=7NdEAx2vrlw
 
Rukalla muuten vuokraamo on varsin ok, mulla on parina vuotena kun oon käynyt siellä niin ollut se niiden premium vuokrapaketti jossa saa vaihtaa suksia niin paljon kun lystää, jos on vähän tatsi kateissa siitä millaisilla lankuilla haluaisi laskea niin tuolla saa hyvin testailtua vähän erityyppisiä ja mittaisia suksia ennenkuin lyö valinnan lukkoon.

Harmi että sitä todellista valikoimaa ei näytä olevan netissä esillä. Suurin osa kamasta taitaa olla Atomicin redsterin eri versioita, mutta muistaakseni siellä on muutamaakin eri merkkiä oikeasti hyllyssä.

Lisäksi tuolla taitaa olla kaupoissa mahdollisuus testilaskuihin.

Kyseiset Redsterit rinteeseen ovat S7 ja G7 eli varsin riittävät liukukapulat omasta mielestä - Jos niitä parempia oikeasti tarvitsee niin ne on sitten syytä tuoda mukana.
 
Ylläksen ainoassa istumahississä ei jostain käsittämättömästä syystä ole jalka
tukia. Muutama lasku ja alkaa ikävästi sukset painaan jaloissa. Eli ankkurilla mennään aika pitkälti. Gondol on tietysti mutta siinä on herkästi jonoa.

Tälle kaudelle tuli toinen tuolihissi.
 
Ylläs kaipaisi kyllä tuolihissin tai kaksi lisää, mutta kun yhtään seurailee kuinka usein huipulle vievä gondoli on kiinni, eivät maksaisi itseään takaisin noin ikinä. Nykyisten ankkurihissien tilalle yksi yhteen sopisi moderni tuolihissi moneenkin kohtaan (aurinko, ylläs, jokeri) tai joku uusi linja jokerikuppilalta kurua pitkin suoraan huipulle, aijai. Uusi puurajaan nostava tuoli oli siinä mielessä järkevä investointi, nykyaikainen tuolihissi palvelemaan mm. perheitä ja aloittavia laskijoita. Eikä ole tainnut olla kiinni kertaakaan olosuhteiden takia.

Eikö joku paikallinen metallipaja, amisluokka tms. voisi hitsata tuohon nelosen tuoliin edes jonkinlaiset jalkatuet jostain putkesta. =D Ihan täydellistä baanaa siinä tarjolla kevätauringossa laskien ja kun kuitenkin hissin nopeus on hyvä, saisi siinä vietettyä aikaa vaikka kuinka pitkään. Nyt tuppaa vaatimaan useita taukoja näillä spagettijaloilla.

Tulipas innostuttua. Pitääkin tutkia mahdollisuuksia kevätreissulle pohjoiseen.
 
Olisi nyt edes joku putkenpätkä, jossa jalkoja lepuuttaa. Eihän se nykyinen turvakaari kovin hightechiä ole, jotain samanlaista ajattelin. Joskus mietin saisikohan tuollaista simppeliä turvasysteemiä enää edes toteuttaa. Joku janieinari kun pääsee tuosta tippumaan niin kiellettäneen kaikilta.

Levi on kyllä ihan jees, vain 50 km päässä hyvistä rinteistä! Heh heh.
 
Otin omasta vakuutusyhtiöstä tuon offpistelaajennuksen, maksaa n. 2500 €/vuosi. Alkamispäiväksi eka laskupäivä ja irtisanon vain viimeisenä laskupäivänä. Reilu 40 euroa tulee maksamaan 6 päivän osalta tuo.
Cervinian lumitilanne oli kyllä sellainen, että aika masokisti saa olla jos laskee ennemmin rinteiden ulkopuolella kuin rinteessä :D

La-su tuli laskettua reilu 130 rinnekilometriä kun oli Zermattinkin rinteet käytössä. Maanantai meni Cervinian alarinteillä kun oli tuulen takia ylähissit kiinni ja eilinen Valtournencen puolella kun oli jälleen suurimman osan päivästä hissit kiinni. Illalla lento kotiin ja nyt töissä :)

Kannattaa muuten hankkiutua sinne Valtournencheen laskemaan jos Cervinian ylähissit on kiinni. Päivälippu on paljon halvempi ja ihmisiä ei ollut nimeksikään. Tyhjiin rinteisiin sai pommittaa.
 
La-su tuli laskettua reilu 130 rinnekilometriä kun oli Zermattinkin rinteet käytössä. Maanantai meni Cervinian alarinteillä kun oli tuulen takia ylähissit kiinni ja eilinen Valtournencen puolella kun oli jälleen suurimman osan päivästä hissit kiinni. Illalla lento kotiin ja nyt töissä :)

Onko sulla tuossa hissinousutkin mukana, kun kahteen päivään 130km pelkästään laskua on jo aikalailla suorittamista…
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 450
Viestejä
4 551 583
Jäsenet
74 986
Uusin jäsen
jujo15

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom