Laskettelu

Alkuvuodesta 2023 tarkoitus lähteä parin St. Antonin- ja yhden Chamonix-reissun perään kolmen laakson alueelle laskemaan (Méribel, Courchevel, Val Thorens). Mihin tuonne kannattaisi majoittautua? Muuta erityisen tärkeää huomioitavaa?

...ja edelleen avoin matkakohde-ehdotuksille. Myös Espace Killystä (Val d'Isere ja Tignes) luin hyvää. Itävallasta tai Italiasta en nyt yhtäkkiä keksi passelia paikkaa..

Paikassa pitäisi olla riittävästi (haastavaa) laskettavaa n. viikoksi. Kivat ravintolat plussaa. Afterskissä yleensä käyty muutamat ottamassa päivän päätteeksi, joku ilta viikon aikana ehkä vähän pidempään siellä (kovemmat kännit), mutta yleensä suht ajoissa nukkumassa ja aamulla ajoissa ylös ja rinteeseen eli ei tarvi olla mikään bilemesta.

Jos reissu suunniteltu jo heti alkuvuoteen, pelaisin ehkä varmemman päälle ja menisi d'iseren suunnalle. Tignesin puolella pääsee ainakin pikkasen ylemmäs vaikka taitaa 3-valleenkin topit olla kolmen tonnin luokkaa. Toki D'isere on Ranskan tasollakin aika kallis paikka. Toisena Les Deux Alpes & Alpe d'huez voisi olla jo heti tammikuun alussa keskimäärin ok. Toki jos sattuisi reilummin tiputtelemaan, molemmat keskukset ovat sellaisten tieyhteyksien perässä, että sinne tai sieltä ei paljoa liikutakkaan.

Itävallasta sekä Italiasta kyllä löytyy kyllä hätäseen hyviä paikkoja, jos vain anttola ja nix on tuttuja. Itsellä menisi löysään Ranskan ohi (ja ei noissa Ranskan kohteissakaan todellakaan mitään vikaa ole kuin hintataso ja tympeämpi palvelu ja tälläkin kaudella tuli toista viikkoa Ranskan puolella laskettua), mutta pikkuhiljaa alkanut suosimaan astetta rauhallisempia no-name keskuksia vs. tunnetut megasetit. Toki tuo ajankohta on sellainen, jolloin esim Itävallan keskuksien korkeudet ei ihan niin helposti riitäkään.
 
Monojen oma pohjallinen näyttää olevan mallia lättänä ja itsellä aika korkea jalkaholvi ja jalkapohja tuntuikin viime talvena väsyvän pidemmillä laskuilla, niin jonkinlainen tukipohjallinen olis varmaan myös syytä hankkia kenkään. Näistäkin voisi suosituksia ottaa vastaan jos joku on löytänyt hyvät ja edulliset.

Hyvä jos oli sopparit monot. Itse tulin tehneetsi jalkapohjaani sopivat pohjalliset aikoinaan itse, mutta totesin nopeasti ettei käy minulle moiset yhtään. Ja keksin myös syyn sille:
Jalassa on kaksi kohtaa jotka ottavat maahan: kantapää ja päkiä, jota tukee liikkeessä myös varpaiden pinta ja voima. Muut osat jalassa on pehmeätä kudosta, ja aika lähellä pintaa menee jänteitä, verisuonia ja hermoja. Niitä ei ollut hyvä häiritä mitenkään. Sainkin kramppeja särkyä ja kylmät jalat kokeilussani.
 
Alkuvuodesta 2023 tarkoitus lähteä parin St. Antonin- ja yhden Chamonix-reissun perään kolmen laakson alueelle laskemaan (Méribel, Courchevel, Val Thorens). Mihin tuonne kannattaisi majoittautua? Muuta erityisen tärkeää huomioitavaa?

...ja edelleen avoin matkakohde-ehdotuksille. Myös Espace Killystä (Val d'Isere ja Tignes) luin hyvää. Itävallasta tai Italiasta en nyt yhtäkkiä keksi passelia paikkaa..

Paikassa pitäisi olla riittävästi (haastavaa) laskettavaa n. viikoksi. Kivat ravintolat plussaa. Afterskissä yleensä käyty muutamat ottamassa päivän päätteeksi, joku ilta viikon aikana ehkä vähän pidempään siellä (kovemmat kännit), mutta yleensä suht ajoissa nukkumassa ja aamulla ajoissa ylös ja rinteeseen eli ei tarvi olla mikään bilemesta.

Kolmen laakson alueella voin suositella majoitusta joko Val Thorensissa tai Meribelissä. Courhevellissäkään mitään muuta vikaa ole kuin kova hintataso ja että se on ehkä hieman sivussa. Les Menuires taas on aika kolkko ja tympeän oloinen paikka.
 
Jos reissu suunniteltu jo heti alkuvuoteen, pelaisin ehkä varmemman päälle ja menisi d'iseren suunnalle. Tignesin puolella pääsee ainakin pikkasen ylemmäs vaikka taitaa 3-valleenkin topit olla kolmen tonnin luokkaa. Toki D'isere on Ranskan tasollakin aika kallis paikka. Toisena Les Deux Alpes & Alpe d'huez voisi olla jo heti tammikuun alussa keskimäärin ok. Toki jos sattuisi reilummin tiputtelemaan, molemmat keskukset ovat sellaisten tieyhteyksien perässä, että sinne tai sieltä ei paljoa liikutakkaan.

Itävallasta sekä Italiasta kyllä löytyy kyllä hätäseen hyviä paikkoja, jos vain anttola ja nix on tuttuja. Itsellä menisi löysään Ranskan ohi (ja ei noissa Ranskan kohteissakaan todellakaan mitään vikaa ole kuin hintataso ja tympeämpi palvelu ja tälläkin kaudella tuli toista viikkoa Ranskan puolella laskettua), mutta pikkuhiljaa alkanut suosimaan astetta rauhallisempia no-name keskuksia vs. tunnetut megasetit. Toki tuo ajankohta on sellainen, jolloin esim Itävallan keskuksien korkeudet ei ihan niin helposti riitäkään.
Alpe d'Huezissa tuli tammikuussa käytyä ja silloin eivät vielä kaikki rinteet olleet auki, harmistukseksi jäi mm. Tunnel-rinne laskematta, lisäksi länsireunan kyläänlaskut (mustat) olivat osittain kiinni. Kelin vuoksi myös ylimmät hissit olivat ajoittain kiinni, mutta hyvää tuolla oli se, että samalla lipulla olisi saanut Les Deux Alpesissa käydä myös laskemassa parina päivänä ja myös jossain muuallakin. Hyvällä kelillä, lumisateen jälkeen ja lumikissalla tampattuna Sarenne -rinne oli kyllä aikalailla parasta, mitä rinnelaskussa on vastaan tullut. Tuon lumisateen jälkeen avasivat tuon Sarennen iltapäivällä ja 50cm uutta lunta, ajamaton musta rinne (lue: valtavat kumpareet) ja ajoittain pilven vuoksi n. 5m näkyvyys toivat kyllä haastetta laskuun. Jalat olivat sen jälkeen aika hajalla. Muuten kiva paikka, mutta huonompi keli rajoittaa ylimmät mäet pois, tosin hauska oli tuota puuteria alempanakin laskea. Samalla tuli todettua omat rinnesukset siihen aivan kelvottomiksi, mutta onneksi kävin vuokraamassa all-mountainit, 87mm leveät. Suosituksia jostain vastaavista tai vähän ehkä leveemmistä?? otetaan vastaan.

Tosiaan serpentiinitien yläpäässä tuo paikka oli ja paluumatka piti ajaa hitaasti lumiketjut etupyörissä johtuen tuosta lumisateesta. Aurauksesta huolimatta lunta ja jäätä riitti laakson pohjalle asti. Jotkut halvat lumiketjut olisi paikallisesta kaupastakin saanut ostettua, tuli itse vuokramosta vuokrattua aika kalliilla, mutta laadukkaat Michelinin ketjut oli. Vuokra-autossa oli ranskalaiseen tapaan kesärenkaat.
 
Alkuvuodesta 2023 tarkoitus lähteä parin St. Antonin- ja yhden Chamonix-reissun perään kolmen laakson alueelle laskemaan (Méribel, Courchevel, Val Thorens). Mihin tuonne kannattaisi majoittautua? Muuta erityisen tärkeää huomioitavaa?

...ja edelleen avoin matkakohde-ehdotuksille. Myös Espace Killystä (Val d'Isere ja Tignes) luin hyvää. Itävallasta tai Italiasta en nyt yhtäkkiä keksi passelia paikkaa..

Paikassa pitäisi olla riittävästi (haastavaa) laskettavaa n. viikoksi. Kivat ravintolat plussaa. Afterskissä yleensä käyty muutamat ottamassa päivän päätteeksi, joku ilta viikon aikana ehkä vähän pidempään siellä (kovemmat kännit), mutta yleensä suht ajoissa nukkumassa ja aamulla ajoissa ylös ja rinteeseen eli ei tarvi olla mikään bilemesta.
Juuri ennen koronaa oltiin tuolla eikä perse kestänyt edes Val Thorensin hintoja. Päädyttiin Les Menuiresiin ho36 mestaan majoittumaan. Jos olisi rahaa niin majoittuisin varmaankin Meribelissä niin olisi siinä keskimmäisessä laaksossa mistä hyvät yhteydet molempiin suuntiin.

Cerviniaa suosittelen aina. Paljon laskettavaa erityisesti jos ottaa lipun myös Zermattin puolelle. Suht edulliset majoitushinnat, edullinen ruoka ravintoloissa. Parin tunnin ajomatka Milanon kentältä ja vuokra-autot ovat edullisia, ellei tarvi minibussia.
 
Parkkiin ja perus laskuihin tarvis uutta monoa. K2 ja Full Tilt tullut muutama malli testattua ja tuntuu että pyörii liikaa jalat noissa, vaikka pituus olisikin passeli. Onko muita hyviä vaihtoehtoja, vai vetääkö pohkeeseen asti napakalla salomonilla? Tiukkaa fleksiä kaipaisin.
 
Alkuvuodesta 2023 tarkoitus lähteä parin St. Antonin- ja yhden Chamonix-reissun perään kolmen laakson alueelle laskemaan (Méribel, Courchevel, Val Thorens). Mihin tuonne kannattaisi majoittautua? Muuta erityisen tärkeää huomioitavaa?

...ja edelleen avoin matkakohde-ehdotuksille. Myös Espace Killystä (Val d'Isere ja Tignes) luin hyvää. Itävallasta tai Italiasta en nyt yhtäkkiä keksi passelia paikkaa..

Paikassa pitäisi olla riittävästi (haastavaa) laskettavaa n. viikoksi. Kivat ravintolat plussaa. Afterskissä yleensä käyty muutamat ottamassa päivän päätteeksi, joku ilta viikon aikana ehkä vähän pidempään siellä (kovemmat kännit), mutta yleensä suht ajoissa nukkumassa ja aamulla ajoissa ylös ja rinteeseen eli ei tarvi olla mikään bilemesta.


Jos kolmeen laaksoon menette niin vahva suositus Meribel kanssa. Sieltä sopivat etäisyydet joka suuntaan ja mukava tehdä alueen laidoille "päiväretkiä" ja laskeminen ei varmasti lopu kesken viikossa. Ei ehkä se kovin bile mesta, mutta kyllä sieltä yöelämää löytyy.

Cervinia + Zermatt aivan huikea paikka. Täällä kanssa tuli majoitettua Cervinian puolella ja combo lippu viikoksi mihin sisäiltyi myös Zermatt hissit.

Molemmat huikeita paikkoja, voisin lähteä heti uudestaan. Jos haluaa laskea paljon viikon aikana vahva suositus näille kahdelle.

C vaihtoehtona vielä Dolomiitit, ei lopu varmasti viikossa rinteet kesken myöskään. Mutta kannattaa vilkasta karttaa onko haastavia rinteitä riittävästi omaan makuun.
 
Jos kolmeen laaksoon menette niin vahva suositus Meribel kanssa. Sieltä sopivat etäisyydet joka suuntaan ja mukava tehdä alueen laidoille "päiväretkiä" ja laskeminen ei varmasti lopu kesken viikossa. Ei ehkä se kovin bile mesta, mutta kyllä sieltä yöelämää löytyy.

Cervinia + Zermatt aivan huikea paikka. Täällä kanssa tuli majoitettua Cervinian puolella ja combo lippu viikoksi mihin sisäiltyi myös Zermatt hissit.

Molemmat huikeita paikkoja, voisin lähteä heti uudestaan. Jos haluaa laskea paljon viikon aikana vahva suositus näille kahdelle.

C vaihtoehtona vielä Dolomiitit, ei lopu varmasti viikossa rinteet kesken myöskään. Mutta kannattaa vilkasta karttaa onko haastavia rinteitä riittävästi omaan makuun.

Cerviniaan vissin vuokra-auto Milanosta? Näytti olevan Malpensan kentältö melko monen mutkan takana tuo Cervinia. Vai meneekö tonne jotain privaattikyytejä tms.? Paikan päällä autoa ei ilmeisesti tarvi? Onko Cerviniaan majoitussuositusta (alue/ihan majoituspaikat)?
 
Cerviniaan vissin vuokra-auto Milanosta? Näytti olevan Malpensan kentältö melko monen mutkan takana tuo Cervinia. Vai meneekö tonne jotain privaattikyytejä tms.? Paikan päällä autoa ei ilmeisesti tarvi? Onko Cerviniaan majoitussuositusta (alue/ihan majoituspaikat)?
Majoitus kannattaa omasta mielestäni ottaa Cervinian kylästä. Jos karttaa katsoo, Via A. Carrel on kävelykatu ja mitä lähempänä sitä, sen parempi. Puron toiselta puolelta lähtee myös hissit ylöspäin. Majoituksista en osaa sen enempää sanoa kun joka kerta tullut oltua eri paikassa. Bookingia, Hotels.comia ja airbnb:tä vain selaamaan.

Ajomatka on mielestäni aika helppo. Suurin osa motaria ja kun lähtee motarilta kiipeämään pikkutietä ylöspäin, kannattaa pitää kaasujalka kurissa. Joka kylän kohdalla on kameratolppa. Joku vuosi otettiin sinne minibussi taksi kuudelle hengelle ja se oli 500€ meno-paluu.

Edit: Tai no, jos on menossa isommalla porukalla niin tällaiseen yhteen huoneistoon mahtuu 6 ihmistä ja noita on tuossa ilmeisesti kolme päällekkäin kerrostalossa. Ilmeisesti vuokraavat viikoksi kerrallaan. Huoneistot eivät olleet maailman siisteimpiä tai moderneimpia mutta kaikki tarvittava oli, hinta ei huimannut ja sijainti oli loistava. Appartamenti Villa Blanche Cervinia
 
Viimeksi muokattu:
Italiasta en nyt yhtäkkiä keksi passelia paikkaa.
Pitkähkö viive ja niin edelleen, mutta Monterosa on ihan mahtava paikka, erityisesti jos hissioffari kiinnostaa. Omasta visiitistä on tovi aikaa, mutta silloin majailtiin Gressoneyn kylässä, joka oli varsin viihtyisä. Bilemesta tuo ei todellakaan ole, rinteiden lukumäärä ei pärjää melkeinkään isoille rinnekeskuksille, mutta jos merkattujen rinteiden määrä ei ole ykköskriteeri niin hyvää ja haastavaa laskettavaa riittää, ja riittää, ja riittää.

Ja toki jos taskut kestää, niin kopterilla saa...

 
Pitkähkö viive ja niin edelleen, mutta Monterosa on ihan mahtava paikka, erityisesti jos hissioffari kiinnostaa. Omasta visiitistä on tovi aikaa, mutta silloin majailtiin Gressoneyn kylässä, joka oli varsin viihtyisä. Bilemesta tuo ei todellakaan ole, rinteiden lukumäärä ei pärjää melkeinkään isoille rinnekeskuksille, mutta jos merkattujen rinteiden määrä ei ole ykköskriteeri niin hyvää ja haastavaa laskettavaa riittää, ja riittää, ja riittää.

Ja toki jos taskut kestää, niin kopterilla saa...

Monterosa on mahtava paikka ja vielä lähempänä Milanon kentältä kuin Cervinia :)
 
Cerviniaan vissin vuokra-auto Milanosta? Näytti olevan Malpensan kentältö melko monen mutkan takana tuo Cervinia. Vai meneekö tonne jotain privaattikyytejä tms.? Paikan päällä autoa ei ilmeisesti tarvi? Onko Cerviniaan majoitussuositusta (alue/ihan majoituspaikat)?

Privaatti taksi aina tullut varattua etukäteen. Meitä tosin aina ollut 5-6 henkeä. Tällöin tämä on ok hintainen/edullinen ja kaikkein helpoin/mukavin tapa mennä. Paikanpäällä ei autoa tarvitse mihinkään, jos laskettelemaan on menossa viikoksi. Privaattitaksi vie ovelta ovelle näppärästi ja samaan pakettiin paluu kyyti tietenkin myös. Näppärästi hakee ovelta sovittuun aikaan, ei tarvitse krapuloissaan lähtöaamuna ressata tai liikkua ylimääräistä :)

Airbnb kautta tuli viimeksi tänne varattua kämppä koko porukalle Via A. Carrel varrelta. Oli hyvä ja kohtuuhintainen sekä kaikki lähellä. Ravintolat ja hissit rinteisiin "näköetäisyydellä".
 
Privaatti taksi aina tullut varattua etukäteen. Meitä tosin aina ollut 5-6 henkeä. Tällöin tämä on ok hintainen/edullinen ja kaikkein helpoin/mukavin tapa mennä. Paikanpäällä ei autoa tarvitse mihinkään, jos laskettelemaan on menossa viikoksi. Privaattitaksi vie ovelta ovelle näppärästi ja samaan pakettiin paluu kyyti tietenkin myös. Näppärästi hakee ovelta sovittuun aikaan, ei tarvitse krapuloissaan lähtöaamuna ressata tai liikkua ylimääräistä :)

Airbnb kautta tuli viimeksi tänne varattua kämppä koko porukalle Via A. Carrel varrelta. Oli hyvä ja kohtuuhintainen sekä kaikki lähellä. Ravintolat ja hissit rinteisiin "näköetäisyydellä".

Mitä kautta otit auton? Mitä kustansi?
 
Itse olen tykännyt kyllä käydä laskettelemassa alpeilla kyllä auton kanssa. Kaveriporukalla jakaen autovuokra ei ole paha ja se mahdollistaa useampien keskusten käymisen + esim. sää ja lumiolojen muutoksiin reagoimisen.
 
Itse olen tykännyt kyllä käydä laskettelemassa alpeilla kyllä auton kanssa. Kaveriporukalla jakaen autovuokra ei ole paha ja se mahdollistaa useampien keskusten käymisen + esim. sää ja lumiolojen muutoksiin reagoimisen.
Tästä olen samaa mieltä. Tuli joskus käytyä juurikin Cerviniassa ja olen siitä reissusta tänne joskus kirjoittanutkin. Kokemus laskettelun puolesta meni aika vihkoon, kun kovat tuulet laittoivat hissit kiinni useana päivänä. Vain 2/6 päivänä pääsi ylipäätään käymään Sveitsin puolella. Ja kun tuulisena päivänä kylällä kantautui huhu että viereisessä Valtournenchen kylässä on hissit auki, niin koko Cervinia yritti änkeä yhtä aikaa pieneen paikallisbussiin joka sinne kuskasi muistaakseni n. 1,5h välein (tai milloin se bussi nyt sattui tulemaan, aikataulu tuntui olevan tosi viitteellinen). Taksi tuolle välille kustansi jotain 70-80€. Tuon viikon kokemuksen jälkeen ei kovin paljoa ole tehnyt mieli turvautua julkisiin kulkupeleihin laskettelureissuilla.
 
Cervinian ainoa huono puoli on herkkyys tuulelle. Tuli oltua sellaisella viikolla, jolloin ei monena päivänä päässyt yli Sveitsiin. Mutta alempanakin on hyvää laskettavaa, toki jonain aamuna oltiin hetki kylässä odottelemassa edes alimpien hissien avaamista.

Vuodenvaihteessa seuraavaa reissua etelään. Toivotaan lunta riittävän. Ennen koronaa olin joulukuussa reissussa, tuolloin oli hyvin lunta St. Antonin laaksossa, mutta taisi olla varsin hyvä alkutalvi silloin. Saapa nähdä miten tällä kertaa. Ideaali olisi kauden avausreissu reilusti tammikuun puolella, mutta toistaiseksi työ haittaa harrastuksia.

Taxilla ollaan usein liikuttu, mutta jos kohde vaatii perillä pieniä siirtymiä (esim. Montafon), vuokra-auto on tietysti helpompi. Kohdekuljetuksia lentokentältä on yleensä saanut hyvin kilpailukykyiseen hintaan vuokra-autoon verrattuna, tosin matkustetaan yleensä muulloin kuin lauantaisin.
 
Osaattekos neuvoa ensi talven varustehankinnoissa? Vanhat Atomicin Metron Beta 5:t toimivat toki edelleen, mutta näin wanhoilla päivillä tuollainen "pujottelusuksilla" laskeminen alkaa hapottamaan nopeasti reisiä, varsinkin jos monta päivää laskee peräjälkeen. Lisäksi tarvitaan uudet monot. Eli pitäisi katsella pakettia jossa olisi vähän pidemmät (vanhat sukset on 162cm ja kääntösäde 11,5 metriä) ja loivemmalla kääntösäteellä olevat sukset, tavoitteena edelleenkin pitää vauhti hyvänä mutta keventää painetta käännöksissä. Hintaluokka saisi olla joku about 500 yhteensä.
 
Osaattekos neuvoa ensi talven varustehankinnoissa? Vanhat Atomicin Metron Beta 5:t toimivat toki edelleen, mutta näin wanhoilla päivillä tuollainen "pujottelusuksilla" laskeminen alkaa hapottamaan nopeasti reisiä, varsinkin jos monta päivää laskee peräjälkeen. Lisäksi tarvitaan uudet monot. Eli pitäisi katsella pakettia jossa olisi vähän pidemmät (vanhat sukset on 162cm ja kääntösäde 11,5 metriä) ja loivemmalla kääntösäteellä olevat sukset, tavoitteena edelleenkin pitää vauhti hyvänä mutta keventää painetta käännöksissä. Hintaluokka saisi olla joku about 500 yhteensä.
Kato erikseen noita jostain tarjouksista tai ehkä jopa Saksasta. Muuten ei kovin hyvvää settiä saa.

Monot saisi varmaan olla jollain 100 flexillä tai ehkä jopa yli, jos tykkää laskea kovaa.

Suksiksi jotkut "sopivan" pituiset All Mountain sukset. Riippuu vähän laskijan koosta minkä kokoiset. Jos on ns. normaalin kokoinen niin ehkä jotkut 170-175cm?
 
Osaattekos neuvoa ensi talven varustehankinnoissa? Vanhat Atomicin Metron Beta 5:t toimivat toki edelleen, mutta näin wanhoilla päivillä tuollainen "pujottelusuksilla" laskeminen alkaa hapottamaan nopeasti reisiä, varsinkin jos monta päivää laskee peräjälkeen. Lisäksi tarvitaan uudet monot. Eli pitäisi katsella pakettia jossa olisi vähän pidemmät (vanhat sukset on 162cm ja kääntösäde 11,5 metriä) ja loivemmalla kääntösäteellä olevat sukset, tavoitteena edelleenkin pitää vauhti hyvänä mutta keventää painetta käännöksissä. Hintaluokka saisi olla joku about 500 yhteensä.
Kiinnitä huomiota ostaessa siihen ainakin, että monoissa ja siteissä on ISO:n mukainen yhteensopivuus kunnossa jos ostat erikseen monot ja siteet+sukset. Itse jouduin uudet sopivat monot tuunaamaan erikseen ostettavilla ISO 5355 pohjapaloilla, koska ns. Alpine DIN-siteet ei syö noita uusia ISO 23223 Gripwalkeja jne. Mono saattaa toki tietenkin mennä "epäsopivaan" siteeseen jotenkin suurinpiirtein paikoilleen, mutta esim. irtipäästö ei välttämättä toimi oikein sitten siteeseen säädettyjen arvojen kanssa.
Uusien himmelien kanssa 500€ katto karsii kyllä aika hyvin tarjontaa...
 
Monot on nykyisin hankalat, mutta sanoisin että 75kg jannu tarvitsee noin 110 jäykän jollei halua laskea sporttisesti, jos haluaa niin sitten enempi. Itsellä 95 flex ja on löysät. Mutta jäykkyyttä täreämpi olisi etukallistus, sitä on nykyisin kovasti vähän monoissa, nytkisääntönä kun seisoo normaalisesti ja katsoo alas, ei monoista pitäisi näkyä mitään. Liian pysty mono hankaloittaa laskemista, ja siitä tulee herkästi persiillä- ja kannoillalaskemista.
-Juja toki monon sopivuus. Mono joka tuntuu justhyvältä kaupassa on puoli numeroa liian suuri.
 
Gripwalkeja en varmaankaan laittaisi muutenkaan, koska tarkoituksena on kuitenkin pystyä laskemaan vanhoillakin suksilla. Varastossa on myös 90-luvun suorat retrosukset joilla on välillä hauska lipsutella menemään.
 
Onkos kukaan sattunut käymään Sveitsin Murrenissa?
Tuli alustavasti varailtua sielä majoitukset keväälle, mutta vielä vähän mietintää sen ja muutaman muun tutumman paikan kanssa.
Toimiiko toi juna systeemi mikä siellä kiertää kylät/rinteet läpi miten hyvin? ja onkohan kovin tuulelle altis paikka, ei kiinnostais taas viettää puolta viikkoa pois rinteistä kun hissit kiinni liian kovan puhurin takia :)
 
Gripwalkeja en varmaankaan laittaisi muutenkaan, koska tarkoituksena on kuitenkin pystyä laskemaan vanhoillakin suksilla. Varastossa on myös 90-luvun suorat retrosukset joilla on välillä hauska lipsutella menemään.

Ha omat Dynastarit on sentään 80-luvun puolelta ;-) -mutta ne ei ole retrot, vaan aidosti siltä ajalta, eli antiikkia ;-D
Mun "uudet" on K2:t 2000-luvun alusta, ja kyllä mä mielummin lasken joka paikassa Dynastareilla, vaikka Kookakkoset onkin leveät pehmoiseen.
Olenkin koittanut metsästää vastaavia vanhuksia, mutta huonolla menestyksellä kun olivat harvinaiset uutenaki, saatika nyt -omissani kun on alu-yläkantti hiukan korkannut eikä epoksointi pitänyt.

Uusissa suksissa olisi yksi juttu ylitse muiden: ne mahtuvat pituudenpuutteen vuoksi moneen paikkaan mukavasti. Mutta painonsäästöstä ei kyllä voi puhua, uudet vehkeet on ällistyttävän painavia.
 
Ha omat Dynastarit on sentään 80-luvun puolelta ;-) -mutta ne ei ole retrot, vaan aidosti siltä ajalta, eli antiikkia ;-D
Mun "uudet" on K2:t 2000-luvun alusta, ja kyllä mä mielummin lasken joka paikassa Dynastareilla, vaikka Kookakkoset onkin leveät pehmoiseen.
Olenkin koittanut metsästää vastaavia vanhuksia, mutta huonolla menestyksellä kun olivat harvinaiset uutenaki, saatika nyt -omissani kun on alu-yläkantti hiukan korkannut eikä epoksointi pitänyt.

Uusissa suksissa olisi yksi juttu ylitse muiden: ne mahtuvat pituudenpuutteen vuoksi moneen paikkaan mukavasti. Mutta painonsäästöstä ei kyllä voi puhua, uudet vehkeet on ällistyttävän painavia.
Paljos noi 80-luvun vehkeet painaa? Itellä on 180cm Elan Ripstickit ja ne on vajaa 2kg kappale.
 
Pannahinen. En millään jaksa mennä kellariin nyt punnitsemaan. Itseänikin reaaliero kyllä kiinnostaa...
 
Tarviiko kukaan yhtä kappaletta Therm-IC lämpöpohjallista? Tilasin monoihin uudet akut ja tällainen oli paketissa. En tee tällä yhtään mitään kun kokokin on 255 kärjestä kärkeen.
 

Liitteet

  • 20221119_104558.jpg
    20221119_104558.jpg
    248,3 KB · Luettu: 23
Paljos noi 80-luvun vehkeet painaa? Itellä on 180cm Elan Ripstickit ja ne on vajaa 2kg kappale.
Suksen paino riippuu tosi paljon siitä mihin käyttöön sukset on tehty - pituus- ja vääntöjäykkyysvaatimukset sukselle. Omista lumipuikoista Dynastar 96 Legendit painaa about 3,5kg/pari - sitten taas nuolikotelosta toinen pari eli FIS hyväksytyt 157cm SL sukset painaa sen 6.5kg/pari. Odotan itseasiassa taas kauhulla miten soosiksi niillä saa jalat ajettua, kun ne ei sovellu yhtään mihinkään kevyeeseen rinnecruisailuun.
 
Osaattekos neuvoa ensi talven varustehankinnoissa? Vanhat Atomicin Metron Beta 5:t toimivat toki edelleen, mutta näin wanhoilla päivillä tuollainen "pujottelusuksilla" laskeminen alkaa hapottamaan nopeasti reisiä, varsinkin jos monta päivää laskee peräjälkeen. Lisäksi tarvitaan uudet monot. Eli pitäisi katsella pakettia jossa olisi vähän pidemmät (vanhat sukset on 162cm ja kääntösäde 11,5 metriä) ja loivemmalla kääntösäteellä olevat sukset, tavoitteena edelleenkin pitää vauhti hyvänä mutta keventää painetta käännöksissä. Hintaluokka saisi olla joku about 500 yhteensä.
No siinä vois olla sukset sun settiin, 149€ tarjoushinta.

 
No siinä vois olla sukset sun settiin, 149€ tarjoushinta.

Ja tosta monot, 149€ :)


Kai tolla 90 flexillä jo jonkun verran laskee. 100 tai yli saa jo melkein tuplata hinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Just meinasin tulla linkkaamaa noita Nordican monoja että nyt saa järkihintaan kauden alkuun uutta monoa.
Edelliskauden mallihan tuo näyttää olevan mutta tuskin menoa haittaa. Sportmachine on tuon "Machine" malliston rennoin/mukavin mono, ja samalla myös levein, eli sopii leveäjalkaisemmillekin. Harrastelijalle ja etenkin rentoon laskuun 90 flexi varmaan riittää ihan hyvin.

Itse scoresin keväällä kauden jälkeen XXLstä Speedmachine 120:t satkulla, oli aika löytö. Nyt vaan odotellaan kauden alkua että pääsee testaamaan, voi olla vähän erilaiset kuin ne 60 flexin perusmonot millä menin viime kauden laskut :D
 
Leveitä monoja flex 100+ saa vinkata tännekin. Omat salomonin monot on vähän kapeat uunituksesta huolimatta, pitäisi kysellä voisiko tunkata vielä leveämmäksi. Puristaa aavistuksen liikaa vaikka tiukka sen pitää ollakin.
 
Tuo monotarjoushan vaikuttaa hyvältä, pitää käydä koukkaamassa XXL:n kautta illalla. Mitäs mieltä ootte tämmösistä tohon kaveriksi?
Kuvauksen perusteella vaikuttaa ihan hyviltä rinnesuksilta :D

Itellä pitää olla ihan eri tyyliset sukset alla että huomaa saman hintaluokan suksissa mitään eroa.
 
Leveitä monoja flex 100+ saa vinkata tännekin. Omat salomonin monot on vähän kapeat uunituksesta huolimatta, pitäisi kysellä voisiko tunkata vielä leveämmäksi. Puristaa aavistuksen liikaa vaikka tiukka sen pitää ollakin.
Mulla toi sport machine ollut ainoa vaihtoehto. Kävin kolmet monot läpi kunnes vuokratessa tuli noi jalkaan. Noita ei tarvi päivän aikana miettiä yhtään. Vähän löysät mutta pieni vika puristussärkyyn verrattuna.
 
Leveitä monoja flex 100+ saa vinkata tännekin. Omat salomonin monot on vähän kapeat uunituksesta huolimatta, pitäisi kysellä voisiko tunkata vielä leveämmäksi. Puristaa aavistuksen liikaa vaikka tiukka sen pitää ollakin.

Atomic Hawkx Magna

Ainoat monot joita voi pitää pidemmän ajan jalassa johtuen vasemman jalan hermopinteestä.
 
Nordicat tosiaan hiukan löysät 75kg 186cm tyypille, mutta jos olisin 170 ja 60kg niin olisi ok. Se ei tosin ole noiden ongelma, koska noihin voi vetää ne kaksi takaruuvia kiinni ja jäykkyys muuttui heti. Ongelma on liian pysty varsi (11 astetta): jos varren kikkailee spoilereilla oikeaan kallistukseen, ei noita ruuveja saa enää kiinni. Tai sanotaan: ne joutuu vetämään "väärään kohtaan".

Tuossa 120-malli samasta Sportmachinesta -jossa ne ruuvit on paikalla ja kiinni, 90 niitä ei ole, on vain muovikoristeet.

Niin tai näin, kaikissa sporteissa tui 11 astetta, Speedmachinessa olsi 13 astetta, joka alkaisi olla jo ok.

1669388126364.png
 
Viimeksi muokattu:
Just meinasin tulla linkkaamaa noita Nordican monoja että nyt saa järkihintaan kauden alkuun uutta monoa.
Edelliskauden mallihan tuo näyttää olevan mutta tuskin menoa haittaa. Sportmachine on tuon "Machine" malliston rennoin/mukavin mono, ja samalla myös levein, eli sopii leveäjalkaisemmillekin. Harrastelijalle ja etenkin rentoon laskuun 90 flexi varmaan riittää ihan hyvin.

Itse scoresin keväällä kauden jälkeen XXLstä Speedmachine 120:t satkulla, oli aika löytö. Nyt vaan odotellaan kauden alkua että pääsee testaamaan, voi olla vähän erilaiset kuin ne 60 flexin perusmonot millä menin viime kauden laskut :D
Itse olen laskenut 90 flex Fischerin monoilla ja niillä CARV:n hiihtotietokoneen mukaan ihan hyville teknisille lukemille (Grim Ripperiksi, eli 150 Ski:IQ = about 0,1% kaikista mitatuista laskijoista). Ei se ole monoista tai jäykistä suksista kiinni, vaan siitä että laskee PALJON.
Jos muuten joku haluaa CARV:n alennuksella niin dm:llä tännepäin saa koodista nyt 80$ pois hinnasta. Itse en saa refusta tietääkseni juuri mitään ellei teitä ole about puoli komppaniaa? Nyt on tulossa Ted Ligetyn Train with an Olympian, jota odotan itse ainakin jonkin verran... Train with an Olympian
 
-Joo, jos laskee omituisilla välineillä niin saakin laskea paljon jota tietää minkä vihreen on tehnyt ;-) Ei siinä apit auta. Toki 30 vuotta laskenut laskee vaikka erkin vanhoilla ja pyramidihuijauksilla, mutta kertisiko appi sitäkään? Tai sitä, mitä se harkkaaja itse asiassa haluaisi tehdä mäessä?
 
@juggis_ löytyykö jotain videota laskustasi? Olisi mielenkiintoista nähdä 150 Ski:IQ laskua, miksi ei myös muiden. Paljonhan jengi nykyään kuvaa laskujaan, mukava katsella kun aina ei pääse itse mäkeen.
 
Pitäis kyllä ihan omaakin kehitystä varten ottaa joskus gopro:t kavereiden kanssa mukaan, että näkisi vähän että mihin kulmiin sitä kroppaa taittaa käännöksissä.
 
Suosittelen vahvasti ottamaan laskutunteja aina silloin tällöin. Sillä saa vietyä omaa laskemista eteenpäin kun joku tulee perässä ja neuvoo kehitettävien asioiden kanssa.
 
Suosittelen vahvasti ottamaan laskutunteja aina silloin tällöin. Sillä saa vietyä omaa laskemista eteenpäin kun joku tulee perässä ja neuvoo kehitettävien asioiden kanssa.

Näinpä! Se toki auttaa jos näkee itseään videosta, mutta: silloin pitää tietää mitä se video kertoo. Ammattilainen näkee sen.
 
Pitäis kyllä ihan omaakin kehitystä varten ottaa joskus gopro:t kavereiden kanssa mukaan, että näkisi vähän että mihin kulmiin sitä kroppaa taittaa käännöksissä.

Kyllä se jää 80% kiva nähdä itsensä videossa-tasoon. Yhtä hyvin voisi kysyä mihin sitä kameraa tarvitaan jos on ne kaverit jotka voi kertoa mitä vihreitä tehdään. Tämä siis edellyttä eytä jokainen näkee, osaa analysoida ja kertoa sen. Tämä on ajatuksena kauhean kiva.

Muistan kun varion kevennyksiä ja painoja yhden laskun aikana ja kysyin kaverilta mitä tuumaa, nin se ei olut huomannut mitään vaan sanoi tyhjentävästi: "ainahan sä lasket samalla tavalla" vaikka mulla oli samassa laskussakin jo 4 eri teknikkaa ;-D
 
Kyllä se jää 80% kiva nähdä itsensä videossa-tasoon. Yhtä hyvin voisi kysyä mihin sitä kameraa tarvitaan jos on ne kaverit jotka voi kertoa mitä vihreitä tehdään. Tämä siis edellyttä eytä jokainen näkee, osaa analysoida ja kertoa sen. Tämä on ajatuksena kauhean kiva.

Muistan kun varion kevennyksiä ja painoja yhden laskun aikana ja kysyin kaverilta mitä tuumaa, nin se ei olut huomannut mitään vaan sanoi tyhjentävästi: "ainahan sä lasket samalla tavalla" vaikka mulla oli samassa laskussakin jo 4 eri teknikkaa ;-D

Sepä se, kun kaverille on laskun aikana vähän vaikea kertoa mitä yrittää tehdä millonki. Itse itseään ois helpompi analysoida kun suurin piirtein muistaa mitä missäkin tilanteessa mietti ja koitti ja sitten näkis että miltä se näyttää ja onko eroa.

Kavereiden kommentit on aina tasoa "ihan hyvä".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 109
Viestejä
4 502 243
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom