Laskettelu

Taidanpa viedä ensivoiteluun/huoltoon urheiluliikkeeseen ja perehdyn ajan kanssa sitten jatkossa tuohon voiteluhommaan.
Messilässä huoltovoitelu maksoi 20€ kun joskus siellä asioin. Eipä tule kauhean usein huollossa asioitua. Jotain pikavoidetta laitan jos on tahmea keli tiedossa. Messilässä pitäis kyllä olla aina kaikki luistoapu käytössä että pääsee eteenpäin.
 
Messilässä huoltovoitelu maksoi 20€ kun joskus siellä asioin. Eipä tule kauhean usein huollossa asioitua. Jotain pikavoidetta laitan jos on tahmea keli tiedossa. Messilässä pitäis kyllä olla aina kaikki luistoapu käytössä että pääsee eteenpäin.


Katselin tuossa, että 10-20eur on tuo ensimmäinen voitelu keskimäärin. Täytyy varmaan jatkoa varten ostaa omat välineet.

Itsellä on lähikeskus Kalpalinna ja siellä on oikeasti hyvät rinteet, jos vain saadaan takaisin loistoonsa. Nyt kun omistajat vaihtui, niin pitäisi tälle kaudelle aueta yli 10 hissiä ja 14 rinnettä ensimmäistä kertaa 30 vuoteen :D Tuli ostettua kausikortti, niin voi käydä laskemassa niin usein kuin jaksaa. Jos pari kertaa viikossa vähintään kävisi, niin voisi saada jotain tuntumaakin jos innostuu alpeille lähtemään.
 
Minne olette Suomesta lentäneet Avoriazille mennessä? Ja miten siitä eteenpäin? Juna vai auto?
Me lennetään Geneveen. Siitä eteenpäin vielä vähän arvoitus. Auto ei välttämättä järkevä, kun Avoriaz autoton ja parkki maksaa. Löysin tällaisen taksipalvelun: Geneva Airport Transfers to Morzine, Les Gets, Avoriaz & Samoens
Voisi laittaa kyselyä.

No sitten.
Onko makuupaikka paluulennolla? :darra:
Tai sit korjaa sopivasti ennen paluulentoa :beye:
 
Minne olette Suomesta lentäneet Avoriazille mennessä? Ja miten siitä eteenpäin? Juna vai auto?

Geneveen lennettiin ja siitä etukäteen tilatulla tilataxilla suoraan Avoriaziin hotellin oven eteen. Sama kuski vei meidät sitten myös takaisin Geneven kentälle. Kannattaa kysyä tarjousta muutamalta kyydin tarjoajalta, hinta saataa hieman vaihdella heidän välillä.
 
Tuo ensivoitelu kuuluisi olla sittten aito pohjustus eikä vain, että kerran lätkäistään vahat. Eli jos itse ei tee niin tällöin turvallisin uunittaa niin tietää mitä saa.

Ja taas jos hoitaa itse niin eipä siinä tarvitse kuin perusraudan, lämpimän kelin perusvahaa (esim Holmenkoll keltainen), vahanpoistoaineen ja siklin sekä harjan. Homma menee niin, että pohja puhdistetaan ensin kunnolla ja tämän jälkeen vahat pintaan ja vielä lämpimänä siklataan "luille" ja harjaus perään. Samaa vahausrumbaa toistetaan vähintään 4-5 kertaa vähän jaksamisen ja fiiliksen mukaan. Ihan uusiin kamppeisiin tuota ei välttämättä kannata tehdä vaan tehdasvahan saa muutamilla laskukerroilla kulutettua pois (parhaiten kunnon pakkaskelissä). Ihan loskassa pohja taas kerää sen verran likaa, joten ei kannata ihan kuivaksi päästää.

Tuolla kuviolla pohja kestää pidempään eikä myöhemmin tarvitse kuin puhdistella ja pistellä kelivahoja. Noita pikamallisia nestevahoja välttelisin kohtalaisen pitkälle, kun ne tuppaa kuivattamaan pohjaa usein. Toinen juttu on sitten esim Swixin HVC, jolla taas haetaan se viimeinen silaus luistoon. Hätätapauksissa aika hyvin toimii pelkkä pohjan puhdistus esim fluoria sisältävillä puhdistusnesteillä.

Eurokentiltä monesti JAM Transfer ollut ihan toimiva optio hakea hinnat ja kuljetukset, jos vuokra-auto ei nappaile.
 
Isoja eroja kyllä monoissa, mitä kävin sovittelemassa eri liikkeissä. Salomon sopi parhaiten omaan jalkaan, joten mukaan tarttui kaupasta Salomon X Pro 100 sport 19/20 monot:tup:

Sukset vein ensivoiteluun suksiuuniin eilen. Maksaahan tuo muutaman kympin, mutta kehuivat että uudelle sukselle tehtäessä kestäisi voiteet kauan pohjassa.
 
Atomicin toisesta suksesta lähteny kärkimuovi kävelemään. Saakohan jostakin uutta vai onko suksien uusiminen kyseessä? Harmittaa etten ostanut poistoista keväällä uusia, kun nämä joutuu huoltamaan, niin kustannus on melko lähelle jo uusien hintoja.

St. Anton valikoitumassa kohteeksi. Vinkkejä tästä paikasta?
 
St. Anton valikoitumassa kohteeksi. Vinkkejä tästä paikasta?

Noin lähemmäs 10 vuotta sitten kävin kaveriporukalla St.Antonissa. Mukava paikka ja laskettavaa on hurjasti. Siellä on helppo tehdä sellanen rinteitä ja hissejä yhdistelevä lenksu ympäri lähikeskuksia, Lech yms. Toki se on suosittu ja jengiä niissä rinteissä paljon.
Silloin asuttiin jossain pensionissa skibussin varrella noin 5min matka hisseille.
Ruuasta jäi mieleen joku klassikko ribs annos, jossa hurjasti syötävää ja hinta 10€. Apres mestoja oli ja muutenkin hyvä meininki.
 
Atomicin toisesta suksesta lähteny kärkimuovi kävelemään. Saakohan jostakin uutta vai onko suksien uusiminen kyseessä? Harmittaa etten ostanut poistoista keväällä uusia, kun nämä joutuu huoltamaan, niin kustannus on melko lähelle jo uusien hintoja.

St. Anton valikoitumassa kohteeksi. Vinkkejä tästä paikasta?

Yksi reissu Antoniin takana ja sellainen tuli opittua, että kannattaa miettiä valmiiksi ainakin se, mihin päin lähtee päiväksi laskemaan. Heti, kun hissit aukeavat, on hyvä olla liikenteessä, sillä joku hetki menee laskiessa jo nuostessa, kun kaeummaksi haluaa päiväksi laskemaan. Varsinkin, jos hyvä keli on, niin kannattaa käyttää hyväksi ja käydä jossain kauempana, sillä huonossa kelissä meillä jäi laskut käytännössä (yhdeltä päivältä) tekemättä, kun rinteessä ei nähnyt yhtään mitään. Rinteen sivun tolpat näkyivät alle 10m päähän, niin alkoi olla vähän jännää hommaa, kun oli jyrkillä rinteillä pelko laskea sivuun.

Mooserwirtin afterski kannattaa käydä testaamassa ainakin kerran. Samoin run of fame oli ihan mukava haaste. Jälkimmäiseen sellainen vinkki, että siinä ei oikeasti ole aikaa jäädä kaljalle istumaan. Vaikka reitin ehtisi laskea toiseen päähän, niin takaisinpääsyyn tarvitaan myös aikaa. Bussit eivät nääs kulje kaikkiin kyliin talvella, kun teitä suljetaan ja vaikka etäisyys kylien välillä tietä pitkin saattaisi olla 10km, niin todellisuudessa tuo matka autolla saattaa tarkoittaa 1,5 tuntia, kun joudutaan kiertämään jostain moottoriteitä pitkin. Ja tietysti kyytiimään suostuvainen taksikin pitää löytää. Nimim. melkein jouduttiin jäämäään Warthiin yöksi, kun jäätiin hyvissä fiiliksissä syömään ja istumaan reitin laskemisen jälkeen ja oletettiin, että bussi kulkee.

Majoitus meilläkin n. 10 min. skibussimatkan päässä St. Antonin alahissiltä (Galzigbahn), erittäin toimiva systeemi. Majoituksen hinta olisi 2-3-kertaistunut meidän sakille, jos olisi Antoniin jääty. Taksit myös kohtuuhintaisia, niin niillä pääsee majapaikkaan, kun bussit eivät enää kulje (muistaakseni n. klo 19:n jälkeen).
 
Onko kokemuksia Bad Gasteinista? Plussia, miinuksia?

Upea paikka. Luonnonlumi rinteessä kannattaa käydä.

Miinuksena on järkyttävät korkeuserot. Eli ehdottomasti majapaikka läheltä rinnettä pääkadulta. Ite olin Eden rockissa joka oli loistava ja sieltä pääsi mukavasti salzburger hoffin hissillä suoraan pääkadulle ilman järkyttävää ylämäen kipuamista.

Kamat kannattaa jättää ala-aseman säilöön. 20eur per viikko on maksu ja säästyy sääyämiseltä


1220e tuli kustantamaan viikko St. Antonin haus klöpferissä. Ski in ski out majatalo vaikuttaa näppärältä.
 
Ite jouluaattona Cortinaan, joku kysy Antonista. Työkaveri oli viime vuonna ja kehui. Olin viime vuodenalussa Kitzissa, keli oli kyllä näkyvyydeltään niin surkea että ajoittain hieman jännitti.
 
Viimeksi muokattu:
Kausi avattu marraskuussa parilla Rukan päivällä. Harmi kun sattui reissu juuri sille kahden viikon jaksolle kun ei paistanut aurinko. No mulla ei koskaan ole Rukalla osunut unelmakelit, joten tähän on jo tottunut. Kauden avaus kuitenkin ja hyvää jumppaa.

Itsenäisyyspäivän jälkeen tuli käytyä kolmen laskupäivän reissu Itävallassa. Ischgl, Lech ja St. Anton. Iskelissä pikkupakkanen ja sata keli, aikamoista haipakkaa tuli kierrettyä alue kattavasti läpi. Täynnä uusia nopeita tuoleja/gondoleja, joten täydellistä carving-meininkiä. Jäi mieleen hienona paikkana. Lechistä jäi vaisu kuva, sumuinen keli ja kova tuuli latistivat tunnelmaa. Iso osa rinteistä vielä kiinni, joten päivä jäi vajaaksi. Enne vikaa päivää tulikin 40 cm uutta lunta yön aikana St. Antoniin, joten puuteria päästiin laskemaan ihan turistioffareilla. Nopeasti kyllä rinteen vierustat ja skiroutet kolutaan puhki, joten aamulla pitäisi aina tietää minne mennä seuraavaksi. Ja toki leveämmille lankuille olisi ollut käyttöä, all mountaineista loppuvat ominaisuudet noissa keleissä. Voi kun tuollaisia päiviä olisi useampia, mahtavaa laskua.

Joulun viettoa Kuusamossa, joten eiköhän sitä Rukalle tykittelemään yhdeksi päiväksi. Auringosta ei tarvinne haaveilla, mutta eiköhän rinteet ole hyvässä kunnossa.
 
Se olis 11.1 lähtö Cerviniaan. Nyt oletettavasti paremmat kelit kuin viime vuonna Schladmingissa, siellä 5 päivää putkeen satoi lunta ja viimeinen täysi laskupäivä paistoi aurinko ja näki ekaa kertaa vuoristot :D

Ja mitä tulee tuohon voiteluun niin itse hommannut Rambovahan tuotteita ja ovat edullisia eikä luistossa häviä kyllä rinnekäytössä kalliimmille vahoille yhtään ja ei tarvi vahaa säästellä. Kun hommaa vielä sitä kovempaa luistovoidetta niin pysyy erittäin hyvin pohjassa. Eka tietty pehmeämmät pohjustusvoiteet ja sitten violettia tai sinistä pari kierrosta. Jos oikein hifisteleen alkaa niin viimeiseksi kerrokseksi sit jotain fluoripitoista vahaa.
 
1.2. lento Salzburg:iin ja siitä Flachau:n suuntaan laskemaan viikoksi. Viimeisestä laskureissusta Alpeille on jo ehtinyt kulua 5 vuotta, eli ihan liikaa. Mukava pieni hype ja matkakuume päällä.
Onneksi on tässä muutama päivä vapaata, niin ehtii käydä laskemassa. Huomenna Sappeelle.
 
Toivottavasti ei ole haaveissa 'fresh snow' alppireissu ja puuterit lähipäiville . Itse menossa keskiviikkona Zillertaliin ihmettelemään ja nähtävästi koko alppiharju kärsii uuden lumen puutteesta pitkälle eteenpäin. No, otetaan vastaan mitä tulee. Toivotaan jatkossa parempaa lumionnea ja toivottavasti paranee helmikuuta kohti sitten.
 
Mayrhofen piipahdus tuli sitten heitettyä. Pari päivää ensin sinitaivasta ja lopuksi yksi lumisadepäivä. Yllättävän lämmintä oli tammikuuksi. Suksin yhden päivän Hintertux jäätiköllä ja siellä ylhäälläkin oli nipin napin mittari miinuksella. Rinteet ihan ok iskussa vaikka lunta ei ollut sadellut aikoihin. Kuljin mäkeen Horbergin suunnasta jossa oli hyvät parkkipaikat ja sieltä kulkiessa sai vähän reissun makua kun kävi päivän aikana Eggalmissa ja takaisin. Hissijonoja ei ollut missään ja muutenkin suht rauhallista näin tammikuun puolessa välissä. Ruokien ja juomien hinnat rinteessä vaikutti edukkailta: esim. gulassi 4,50 ja kaakao 3,20.
Kokonaisuutena myönteinen kokemus. Ei varmasti alppien kirkkainta kärkeä mutta 2 tuntia Münchenin kentältä ja 140km rinnettä riittävän korkealla on kyllä ihan jees omassa mittarissa. Majoituksen helppo löytäminen ja halpa hinta myös selvä plussa. Monesti vajaa viikko ja single room tuottaa ongelmaa.
 
Juuri kanssa samalta suunnalta kotiuduttu kuin yo. Vuoteen-pariin paras putskupäivä sunnuntaina Hochfügenissa. Viereisellä Spieljochilla ei ollut kuin ehkä 20-25cm tiputellut, mutta sitten tuohon "bowliin" oli sitten ehkä tuulen mukana tullut sopivasti metsäpätkille 30-50cm. Nousumetrejä la & su yhteensä 18000m, joka pikkasen tuntui jaloissa. Eilen vielä penkkenissä parkkia lepposasti 5000m palautteluksi :D

Alkujaan olisi ollut kisahommia vkoloppuna, mutta ne peruttiin keliennusteen takia. Eipä haitannut meidän junnua pätkääkään. Muutamia kertoja tullut oltua viikoilla 7-8 ja olihan tuolla nyt astetta hiljaisempaa. Ainoastaan tuo Penkkeni oli vähän ruuhkaisempi, mutta jonoja ei juurikaan. Toisaalta ruuhkaviikoillakin selkeästi helpompaa verrattuna ns. megakeskuksiin tyyliin St. Anton, Sölden, Badgastein, Iskeli jne. Noi on jotain aivan horroria ruuhkaisimpina aikoina.

Ehkä huonoin juttu tuossa laaksossa on etäisyydet. Auto helpottaa erittäin paljon vaikka juna & bussikuviot toimiikin jotenkin. Ja muuten jos haluaa ns. touria tehdä niin vetäsee Zillertal Areenasta Gerloksen ja Königsleitenin kautta ihan toiselle puolelle Plattenkögeliä, siitä tulee joku 10000m nousumetriä väkisin sekä menee ok päivässä.

Mutta silti, itse kun arvostaa varsinkin sitä ettei karmeassa turreparvessa tarvitse laskea tai jonotella älyttömästi niin Montafon, La Thuile ja juuri Zillertalin laakso aivan loistavia paikkoja kun sopivasti iskee paikalle. Samaten pienempiä no-name keskuksia tyyliin Sonnenkopf, Pila tai Zauchensee olleet oikein hyviä yllätyksiä.

Sellainen 50 laskupäivää takana tälle kaudelle. Loppuviikosta Syötteen kautta Rukalle ja sitten ensimmäistä kertaa helmikuun alussa Sestriere-Montgenevre-La Grave. Jos tuonne suunnalle on vinkkejä niin kiinnostelee kovasti kun mitään hajua seudusta (pl lännempänä oleva Les Deux Alpes ja sekin vain kesähommista). Kämppä Sauze D'Oulx:ssa.
 
Turreparvissa ei tarvitse paljoa jonotella, kun siirtyy suoraan esim. Lech/Zurs/Zug akselille, kun kaikki jää huonommille eturinteille ja noissa kolmessa on lähes autiota ja paremmat rinteet.

Sama jos menee Dorffiin, Ubergurgeliin tai Sporttiin, niin välttää myös ryysikset
 
Viimeksi muokattu:
Juuri kanssa samalta suunnalta kotiuduttu kuin yo. Vuoteen-pariin paras putskupäivä sunnuntaina Hochfügenissa. Viereisellä Spieljochilla ei ollut kuin ehkä 20-25cm tiputellut, mutta sitten tuohon "bowliin" oli sitten ehkä tuulen mukana tullut sopivasti metsäpätkille 30-50cm. Nousumetrejä la & su yhteensä 18000m, joka pikkasen tuntui jaloissa. Eilen vielä penkkenissä parkkia lepposasti 5000m palautteluksi :D

Alkujaan olisi ollut kisahommia vkoloppuna, mutta ne peruttiin keliennusteen takia. Eipä haitannut meidän junnua pätkääkään. Muutamia kertoja tullut oltua viikoilla 7-8 ja olihan tuolla nyt astetta hiljaisempaa. Ainoastaan tuo Penkkeni oli vähän ruuhkaisempi, mutta jonoja ei juurikaan. Toisaalta ruuhkaviikoillakin selkeästi helpompaa verrattuna ns. megakeskuksiin tyyliin St. Anton, Sölden, Badgastein, Iskeli jne. Noi on jotain aivan horroria ruuhkaisimpina aikoina.

Ehkä huonoin juttu tuossa laaksossa on etäisyydet. Auto helpottaa erittäin paljon vaikka juna & bussikuviot toimiikin jotenkin. Ja muuten jos haluaa ns. touria tehdä niin vetäsee Zillertal Areenasta Gerloksen ja Königsleitenin kautta ihan toiselle puolelle Plattenkögeliä, siitä tulee joku 10000m nousumetriä väkisin sekä menee ok päivässä.

Mutta silti, itse kun arvostaa varsinkin sitä ettei karmeassa turreparvessa tarvitse laskea tai jonotella älyttömästi niin Montafon, La Thuile ja juuri Zillertalin laakso aivan loistavia paikkoja kun sopivasti iskee paikalle. Samaten pienempiä no-name keskuksia tyyliin Sonnenkopf, Pila tai Zauchensee olleet oikein hyviä yllätyksiä.

Sellainen 50 laskupäivää takana tälle kaudelle. Loppuviikosta Syötteen kautta Rukalle ja sitten ensimmäistä kertaa helmikuun alussa Sestriere-Montgenevre-La Grave. Jos tuonne suunnalle on vinkkejä niin kiinnostelee kovasti kun mitään hajua seudusta (pl lännempänä oleva Les Deux Alpes ja sekin vain kesähommista). Kämppä Sauze D'Oulx:ssa.

Turreparvissa ei tarvitse paljoa jonotella, kun siirtyy suoraan esim. Lech/Zurs/Zug akselille, kun kaikki jää huonommille eturinteille ja noissa kolmessa on lähes autiota ja paremmat rinteet.

Sama jos menee Dorffiin, Ubergurgeliin tai Sporttiin, niin välttää myös ryysikset

Onko Antoniin alueista/rinteistä suosituksia? Pitäisi parin viikon päästä lähteä ja reissun aikana ei kaikkea millään ehdi tsekata. Eli alueista/yksittäisistä rinteistä suosituksia? Rinneravintoloista tms.?
 
Onko Antoniin alueista/rinteistä suosituksia? Pitäisi parin viikon päästä lähteä ja reissun aikana ei kaikkea millään ehdi tsekata. Eli alueista/yksittäisistä rinteistä suosituksia? Rinneravintoloista tms.?

Kauan meinaat olla? Parissa kolmessa päivässä ehdit kiertämään koko Antonin ja muut kuten lechin, zursin, zugin, st. Christophin.

White routeen menee vajaa päivä. Rinneravintolat on kaikki ihan ok. Lechin ja Zugin puolella paljon kalliimpaa. St.Antonin kylässä ehdottoman hyviä ravintoloita joista löytyy vinkkejä minulta.

Mutta jos haluat hyvä rinteet ja rauhassa laskea, niin lech ja zurs ylivoimaisesti parhaimpia koko alueella. Pääset jopa kokeilemaan 80 hengen kondolia jos menet sieltä antoniin.

Laita vähän aikataulua, niin on helpompi neuvoa
 
Kauan meinaat olla? Parissa kolmessa päivässä ehdit kiertämään koko Antonin ja muut kuten lechin, zursin, zugin, st. Christophin.

White routeen menee vajaa päivä. Rinneravintolat on kaikki ihan ok. Lechin ja Zugin puolella paljon kalliimpaa. St.Antonin kylässä ehdottoman hyviä ravintoloita joista löytyy vinkkejä minulta.

Mutta jos haluat hyvä rinteet ja rauhassa laskea, niin lech ja zurs ylivoimaisesti parhaimpia koko alueella. Pääset jopa kokeilemaan 80 hengen kondolia jos menet sieltä antoniin.

Laita vähän aikataulua, niin on helpompi neuvoa

Kuusi laskupäivää ja majoitus St. Jakobissa eli varmaan Galzigbahnilta aloitetaan aamut.
 
St. antonissa on jossain sellanen legendaarinen ribs paikka. 10€ maksoi annos ja oli syömistä.
@Diplomaatti varmaan osaa neuvoa paikan.
Mulla on 10 vuotta siitä kun kävin siellä.
 
St. antonissa on jossain sellanen legendaarinen ribs paikka. 10€ maksoi annos ja oli syömistä.
@Diplomaatti varmaan osaa neuvoa paikan.
Mulla on 10 vuotta siitä kun kävin siellä.

Taitaa olla siellä pääkadulla Galzigbahnin lähellä.. Paikka itsessään oli muistaakseni kellarissa. Paikan nimeä en kyllä itsekkään muista.
 
Ja muuten jos haluaa ns. touria tehdä niin vetäsee Zillertal Areenasta Gerloksen ja Königsleitenin kautta ihan toiselle puolelle Plattenkögeliä, siitä tulee joku 10000m nousumetriä väkisin sekä menee ok päivässä.

Sellainen 50 laskupäivää takana tälle kaudelle. Loppuviikosta Syötteen kautta Rukalle ja sitten ensimmäistä kertaa helmikuun alussa Sestriere-Montgenevre-La Grave. Jos tuonne suunnalle on vinkkejä niin kiinnostelee kovasti kun mitään hajua seudusta (pl lännempänä oleva Les Deux Alpes ja sekin vain kesähommista). Kämppä Sauze D'Oulx:ssa.
Majoituttiin pari vuotta sitten junnun kanssa tuolla Gerloksessa. Erinomaisen hiljainen paikka ja tykkäsin tuosta areenasta enemmän kuin Mayrhofenin alueesta juuri tuon tour fiiliksen vuoksi. Myös rinteet oli mukavan vaihtelevia ja metsäpätkääkin oli miellyttävästi. Hotelli vielä hissin vieressä.
50 päivää tähän mennessä! Mulla kolme (nekin osui keskelle muuttohässäkkää prkl) ja siihen taitaa jäädä luvat, lomat ja rahat tältä vuodelta. Kateeksi käy.
 
St. antonissa on jossain sellanen legendaarinen ribs paikka. 10€ maksoi annos ja oli syömistä.
@Diplomaatti varmaan osaa neuvoa paikan.
Mulla on 10 vuotta siitä kun kävin siellä.

Bobos on paikan nimi ja sijaitsee pääkadulla kellarissa oikealla puolella ennen spariin päin mentäessä. Ja kyllä siinä on syötävää. Muistaakseni ribsit ja muutama wingsi on tätä nykyä 18.90e.

Vieressä myös loistava Josper grillissä tehtävät pihvit ja pihvipaikka nimeltä al fuego.

Undergroundissa oli ihan syötävä fondue.

Paras ruokapaikka oli kuitenkin fine dining ravintola endlich, joka on rankattu parhaaksi ravintolaksi. Tilassa on alle 18 paikkaa, menua ei ole, työntekijöitä yhdestä perheestä 3kpl, kattaus joka päivä samaan aikaan. 4 ruokalajia, alkudrinkki, vissy, ja ruokaviinit kustansi noin 100e per nuppi yhteensä eikä turhaan. Pöytävaraus pakollinen vähintään päivää ennen.

Hazienda ja fuhrmannstube sekä Museoravintola suositeltavia myös
 
Kuusi laskupäivää ja majoitus St. Jakobissa eli varmaan Galzigbahnilta aloitetaan aamut.

Helposti kerkee.

Aloittakaa eka aamu vaikka Rendl hissillä ylös ja käykää kaikki rinteet läpi. Pieni paikka, mutta hyvässä kunnossa rinteet. Ei mene edes puoli päivää tähän. Rendl tulisin myös alas koska toi ränni alas on paska..

Sitten gampenilla ylös laske eturinne kohti nassereinin hissiä. Nassereinin hissillä ylös ja tutkimaan huippua Kapall hissillä. Tässä on varmaan eka päivä menny. Laskekaa Mooserwirttiin afterskille. Tästä on vielä 500m laskettavaa pimeässä kylään lumikissojen seassa jos venyy hämärälle.

Seuraavana päivänä vaikka galzigia ylös ja vallugaa kohti. Laskekaa alas nro 85 ja siitä Rinteen nunero 100 ala-asemalle. Tuo on kiva Rinne. Stubenista flexenillä ylös. Kannattaa mennä väliasemalta ulos ja hypätä hissiin alas trittkopf1 hissiin ja kohti zursin kylää. Voitte toki ottaa trittkopf 2 ylös saakka ja laskea kylään Rinne nunero 134 pitkin. Alkupätkä aika kapeeta soiroa.

Zursissa voitte käydä vaikka eturinteet läpi ja käydä oluella kylässä. Tästä pääsee keltaisella bussilla nro 92 St. Antoniin 4.20 euron hintaan jos ette innostu menemään hissillä takas tai laskut venyy. Zursin ja lechin välillä menee ilmainen bussi joka on väriltään Sininen.

Yhtenä päivänä tulisin taas zursiin ja siitä kohti zugin zugerverg hissiä. Sitten vain vapaavalintaisesti punaiset rinteet läpi kohti oberlechia ja lechiä. Nämä viimeksi mainitut omas parhaat rinteet. Muutaman kerran rolex, hublot, AP hissillä ylös ja siitä laskua haluamaan suuntaan.

Lechistä lähtee tuo 80 paikkainen kondoli rufikopf ylös päin. Ihailkaa ennen sitä 5 tähden hotelleita, rolex liikkeitä ja upeita autoja.

6 päivää riittää oikein mainiosti ja menette jopa toiseen kertaan nuo läpi. Ja tosiaan bussiyhteydet on hyvät muualle ja muualta. Mutta hissillä ja laskulla pääsee kuitenkin nopeimmin.

Legendaarinen mooserwirt tai Krazy kangarooh sijaitsevat rinteessä numero 50 näköetäisyydellä galzigin ala-asemasta toinen vasemmalla ja toinen hieman alempana oikealla.

Käykää Tobago runissa eli kelkoilla laskette rodelbahnin alas. Vain tiistaisin ja torstaisin muistaakseni 19.30-21. Googlella löytyy

E. Paljon kirjoitusvirheitä korealaisella puhelimella. Korjaan myöhemmin
 
Ja jos Rodelilla menee laskemaan, niin ei kauhean hönössä, kypärä päähän ja sillä voi jopa hidastaa vauhtia niin että laittaa jalat maahan ja nostaa keulaa ylös. Sitä ei moni tunnu tajuavan. Tosin esim. stänttönin ränni taisi olla sellainen, että vaati jo vähän enemmän laskea mäntyyn. Jostain Hütteltä lasku on jo sellainen mikä kannattaa ottaa tosissaan.
 
Sellainen 50 laskupäivää takana tälle kaudelle. Loppuviikosta Syötteen kautta Rukalle ja sitten ensimmäistä kertaa helmikuun alussa Sestriere-Montgenevre-La Grave. Jos tuonne suunnalle on vinkkejä niin kiinnostelee kovasti kun mitään hajua seudusta D'Oulx:ssa.

Vinkkejä ei ole mutta olen fiilistellyt La Gravesta löytyvistä videoista.
Taitaa olla ihan uniikki paikka maailmassa, vai löytyykö vastaavia?
Mulla ei tosin riittäisi skilsit & ballsit tulemaan niitä "rinteitä" alas.


 
Onko suosituksia pätevästä ski trackeristä androidille? St. Antonissa pitäisi toimia ja miksei Suomessakin.
 
Alkaa olla varustepakettia ihan hyvin... Huomenna Italian alpeille Courmayerin ja Cervinian paikkeille jne.

Matkaan pakattuna piipperi, sondi, lapio, paukkureppu ja uusimpana lasketteluvarusteena kiipeilyvaljaat.

Opas buukattuna ja tarvitaan kuulemma kiipeilykamat kunnon reiteille pääsyyn. Toivottavasti lumivyöryvaara asettuu, koska nyt ollaan lumisateiden ja lämpimän jälkeen nelostasolla.
 
Suosituksia keskuksesta maaliskuun viikolle 12.
Meinasin jos lentäisin Muncheniin ja siitä pääsisi sopivasti julkisilla paikoille. max n. 3,5h.
(Tuntuu olevan sika hinnoissa hotellit, mitä katselin eli paino majoituksen edullisuudelle)
 
Alkaa olla varustepakettia ihan hyvin... Huomenna Italian alpeille Courmayerin ja Cervinian paikkeille jne.

Matkaan pakattuna piipperi, sondi, lapio, paukkureppu ja uusimpana lasketteluvarusteena kiipeilyvaljaat.

Opas buukattuna ja tarvitaan kuulemma kiipeilykamat kunnon reiteille pääsyyn. Toivottavasti lumivyöryvaara asettuu, koska nyt ollaan lumisateiden ja lämpimän jälkeen nelostasolla.

tupla hanskaa pipooo, jos tuuli vie, ensiapu laukua kanssa pykälään
 
Kysytäänpä, kun täälä varmaan on kokemusta suksien/lautojen kuljetteluista.

Jos sassin lippuun kuuluu yksi matkalaukku, niin suksista/laudoista pitää ilmeisesti silti ilmoittaa väh. 24 h ennen lentoa, mutta lisämaksuja ei mene?

Jos yhdellä lipulla on kaksi lentoa (ensin sas, sitten Swiss Air), niin onko normaalia, että sekä Sas että Swiss Air perivät lisämaksun, vaikka lipulle kuuluu matkatavara?
 
Tiedättekö mitään puljua, joka vaihtaisi monojen siteitä? 2v vanhat monot kun puristavat yläreunasta pohkeen kohdalta ihon rikki hankaamalla koko jalan ympäri. Asteen löysemmälle jos yläsoljen saisi niin kuvitelisi niiden olevan paljon paremmat. Liikkeistä kun ei tunnu löytyvän monoja joissa olisi tuo pohkeen kohdalla löysempää.
 
St. Antonista palattu ja olipa hieno viikko! Kelit vaihtelevat ja lunta vähemmän kuin viime vuonna, mutta kovasti nautittiin taas. Alettiin suunnittelemaan jo seuraavan vuoden reissua ja mietittiin, että lähdetäänkö vielä Antoniin vai käytäisiinkö jossain muualla Euroopassa. Onko Itävallassa/Ranskassa/Italiassa tai muualla paikkoja, joita uskaltaisi suositella Antonille vaihtoehdoksi? Pitäisi olla kylässä hieman elämääkin (ravintolaa, pubia jne.), reilusti laskettavaa ja myös offareita. Sveitsi varmaan suljetaan pois hintatason takia.
 
Tiedättekö mitään puljua, joka vaihtaisi monojen siteitä? 2v vanhat monot kun puristavat yläreunasta pohkeen kohdalta ihon rikki hankaamalla koko jalan ympäri. Asteen löysemmälle jos yläsoljen saisi niin kuvitelisi niiden olevan paljon paremmat. Liikkeistä kun ei tunnu löytyvän monoja joissa olisi tuo pohkeen kohdalla löysempää.

SkiService Helsinki Pitäjänmäki. Ei taida löytyä montaa asiaa (jos yhtään) mitä eivät laskettelukamoille tekisi.
 
St. Antonista palattu ja olipa hieno viikko! Kelit vaihtelevat ja lunta vähemmän kuin viime vuonna, mutta kovasti nautittiin taas. Alettiin suunnittelemaan jo seuraavan vuoden reissua ja mietittiin, että lähdetäänkö vielä Antoniin vai käytäisiinkö jossain muualla Euroopassa. Onko Itävallassa/Ranskassa/Italiassa tai muualla paikkoja, joita uskaltaisi suositella Antonille vaihtoehdoksi? Pitäisi olla kylässä hieman elämääkin (ravintolaa, pubia jne.), reilusti laskettavaa ja myös offareita. Sveitsi varmaan suljetaan pois hintatason takia.

Kolmen laakson alue Ranskassa. Jos myös tuota iltaelämää kaipaatte niin Val Thorens tai Meribell kylät siellä.
 
Kolmen laakson alue Ranskassa. Jos myös tuota iltaelämää kaipaatte niin Val Thorens tai Meribell kylät siellä.

Osaatko verrata St. Antoniin tuota? Plussat ja miinukset? Ensi alkuun Val Thorens vaikuttaa kyllä ihan lupaavalta, kun vähän googlailin, kiitos!
 
St. Antonista palattu ja olipa hieno viikko! Kelit vaihtelevat ja lunta vähemmän kuin viime vuonna, mutta kovasti nautittiin taas. Alettiin suunnittelemaan jo seuraavan vuoden reissua ja mietittiin, että lähdetäänkö vielä Antoniin vai käytäisiinkö jossain muualla Euroopassa. Onko Itävallassa/Ranskassa/Italiassa tai muualla paikkoja, joita uskaltaisi suositella Antonille vaihtoehdoksi? Pitäisi olla kylässä hieman elämääkin (ravintolaa, pubia jne.), reilusti laskettavaa ja myös offareita. Sveitsi varmaan suljetaan pois hintatason takia.

Val Gardena. Rinteitä loputtomiin. Sella Ronda. After-ski kulttuuri kallellaan Itävaltalaiseen suuntaan (alue etelä-Tirolia). Englannilla ja baari-saksalla pärjää.
 
Val Gardena. Rinteitä loputtomiin. Sella Ronda. After-ski kulttuuri kallellaan Itävaltalaiseen suuntaan (alue etelä-Tirolia). Englannilla ja baari-saksalla pärjää.
Rinteet on loistavia, mutta after-ski on mielestäni aika olematonta esim. vaikka Söldeniin verrattuna. Tosin mulla on vain Selvasta kokemusta majoituspaikkana, mutta Italian maana tuntien aika hyvin voin mutuilla, että kunnon pubimeininkejä ei löydy mistään maan rajojen sisäpuolelta.
 
Rinteet on loistavia, mutta after-ski on mielestäni aika olematonta esim. vaikka Söldeniin verrattuna. Tosin mulla on vain Selvasta kokemusta majoituspaikkana, mutta Italian maana tuntien aika hyvin voin mutuilla, että kunnon pubimeininkejä ei löydy mistään maan rajojen sisäpuolelta.

Itse hieman erimieltä kyllä Val Gardenan rinteistä.. Rinteitä on kyllä paljon, mutta lähtökohtaisesti rinteet ovat todella loivia, toisin kuin esim. St. Antonissa. Samoin siirtymät Sella Rondan alueella on paljolti hiihtämistä.

Toki täältä Sella Rondankin alueelta löytyy muutamia hyviä rinteitä. Esim. Alta Badiasta ja Saslongista.

Itselle löytyy kyllä todella mieluiset rinteet St. Antonista. Ensi talvena pitänee käydä tuolla taas uusiksi :)
 
Itse hieman erimieltä kyllä Val Gardenan rinteistä.. Rinteitä on kyllä paljon, mutta lähtökohtaisesti rinteet ovat todella loivia, toisin kuin esim. St. Antonissa. Samoin siirtymät Sella Rondan alueella on paljolti hiihtämistä.

Toki täältä Sella Rondankin alueelta löytyy muutamia hyviä rinteitä. Esim. Alta Badiasta ja Saslongista.

Itselle löytyy kyllä todella mieluiset rinteet St. Antonista. Ensi talvena pitänee käydä tuolla taas uusiksi :)
Makuasioita. Itse tykkään loivemmista rinteistä. Sella Rondalla on kyllä muutama turhan pitkä ja tasainen siirtymä, mutta nopeasti niistä liukuu, jos on voitelut kunnossa.

Arabbassa Porta Vescovon mustat rinteet on myös todella komeita jyrkemmistä mäistä pitäville. Saslongin musta rinne on myös tosi hieno ja myös musta Ciampinoi. Alta Badiassa jyrkin rinne on vissiin Gran Risa joka laskee La Villaan. Komea sekin.

Suoraa vertausta St. Antoniin en toki osaa tehdä, kun en ole siellä käynyt.

Edit: Unohdin mainita Selvaan laskevan Cirin, joka on varmaan oma suosikkirinteeni tuolla, jos se ei satu olemaan peilijààssà.
 
Omat kokemukset ovat sen suuntaisia, että pitää aina mennä jonnekin missä pääsee tarvittaessa yli kolmeen tonniin.

Useamman kerran on ollu tilanne, missä alhaalla on liian lämmintä ja loskaa, mutta paikoissa missä voi hiihtää yli 2500 metrissä meno on ihan toisenlaista.

Suosituksissa kannattaa minusta myös mainita se, että onko joku paikka hyvä lautaillessa vai vain suksilla. Joissain paikoissa on vaakatasoisia siirtymiä joissa laudan kanssa alkaa hyvin äkkiä vituttamaan pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä huomata miten tässä ketjussa keskustellaan pelkästään Alppeille suuntautuvasta laskettelumatkailusta. Kai omat prioriteetit on sitten aika erilaiset kun reissut suuntautunu enemmän pohjoista kuin etelää kohti. Reissut fyysisesti sen verran raskaita, että ei paljoa kärsi juopotella, että jaksaa koko viikon ongelmitta.

Ruotsin ja Suomen Lapissa tullut käytyä vuodenvaihteen, helmikuun ja vapun aikoihin viime vuosina. Viimeisin reissu Ylläkselle tarjosi kunnon pakkastalvea auringonpaisteella, liikaa pehmeää lunta suksien leveyteen nähden (puustossa) ja paikoin navakkia tuulia. Varmaan ensimmäinen ja viimeinen kerta kun pääsi Levillä laskemaan hissioffeilla kunnon upottavaa puuteria. Ekat kolme tuntia tykitettiin jatkuvalla syötöllä, että ehtii laskea mahdollisimman paljon laskemattomia linjoja. Kittelfjällin 50cm 1vrk dumpin (kauden avaus) jälkeen parhaat lumet missä tullu laskettua.

Hemavanissa pari ekaa joulun ajan reissua oli vähintään riittävän lumisia jatkuvine lumisateineen. Päivän lyhyys asettaa omat rajoitteensa, mutta ehtii tuolla ainakin sen 4h laskea valoisassa. Upeita metsälaskupaikkoja sopivalla lumitilanteella, jos jaksaa 200 - 300 m korkeuseroa tahkota edes-takas. Selkällä säällä maisematkin alkaa korkeine >1500 m tuntureineen ja Norjan vuorineen olla aika kaukana Suomen tuntureista.

Reissujen kokonaiskustannukset pysyneet 350 - 500 €/hlö viikolta, sisältäen syömiset, rinneliput (2 päivää yleensä), matkan polttoaineet ja majoituksen hyvätasoisessa huoneistossa/mökissä. Edullista touhua omasta mielestä.
 
Itselläkin tarkoitus lähteä parin viikon päästä Lappiin. Ylläksellä majapaikka. Yhtenä päivänä ainakin tarkoitus ajella Pallakselle. Ehkä myös yhtenä päivänä voisi Levillä kävästä. Toivottavasti tulisi aurinkoisia päiviä monta :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 186
Viestejä
4 504 306
Jäsenet
74 338
Uusin jäsen
Viliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom