Laskettelu

Viime viikko meni taas Dolomiiteilla Sellarondan rinteitä ihmetellessä. Luonnonlunta ei ollut yhtään, mutta suunnilleen kaikki rinteet oli auku tekolumen avulla. Tykkään kyllä kovasti käydä tuolla laskemassa. Nyt oli neljäs vuosi tuolla ja siellä oli viime kertoihin verrattuna vähemmän porukkaa.

Tuli nyt sitten sisäänajettua myos nuo Salomon Dialoguet. Ekana päivänä ei kipeytynyt jalat yhtään. Sitten pikkuhiljaa alkoi kengat joustamaan pohjasta ja kipuilu alkoi taas. Erityisesti jos heitän pitkän mustan rinteen ilman taukoja, niin jalkapohjat on kuin tulessa. Jotenkin fronttikäännos rasittaa jalkapohjia. Tosiaan kun kengät oli vielä pakasta vedetyt ja pohja oli jäykkä, niin kipua ei tullut. Onneksi näillä kengillä laskee jo paljon paremmin kuin vanhoilla Burtoneilla. Nyt pystyn oikein tauottamalla laskemaan ilman suurempia kipuja. Nyt ei myoskään sompahisseissä ja helpoilla loivilla pätkillä tullut jalat kipeaksi. :)

Kävin testaamassa ensimmäistä kertaa myos alueen jyrkimman rinteen, Gran Risan. En ole ennen noin jyrkkää ja pitkää rinnettä laskenut, mutta tulipahan tehtyä ja pääsee sanomaan, että on laskenut siitä. :)
 
Lasketteluharrastuksen suosion tällä foorumilla huomaa siitä, että vuoden päästä edellistä viestistäni tulen päivittämään tilannetta ja huomaan viimeisimmän viestin olevan omani. :)

Tuli taas viime viikko vietettyä Dolomiiteillä vakkaripaikassa. Tänä vuonna olikin todella paljon lunta ja sitä sateli vielä lisää lähes päivittäin. Oli kyllä siistiä vetää pehmeitä rinteitä alas, vaikka näkyvyys ei aina ollutkaan 100 %. Vähän rauhallisempaan tahtiin tuli laskettua kuin viime vuonna.

YsyJhd.jpg


En muista viime vuoden kilometrejä, mutta oli niitä jonkin verran enemmän, koska tänä vuonna ekana päivänä pääsi rinteeseen vasta iltapäivällä.

Kausi tuli avattua Stubaissa, Itävallassa jo joulukuun alkupuolella, mutta juuri tulin kipeäksi matkaa ennen, niin en päässyt rinteeseen kuin yhtenä päivänä puolikuntoisena. Siellä oli vielä ihan surkeat säät. Lähemmäs 20 astetta pakkasta ja aivan törkeä tuuli. Ei ollut kovin hieno kokemus. Tuonne kannattaa varmaan mennä ennemmin joskus loppukeväästä...

Toivottavasti tällä kaudella on enemmän aikaa heittää viikonloppureissuja eri puolelle Alppeja. On se vaan niin siistiä hommaa.

Hienosti pilviä kahdessa kerroksessa (iso kuva):
H20uB6z.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Marraskuun lopulla tuli käytyä Suomen lapissa avaamassa laskukausi, neljäpäivää sumussa yllästunturia, levitunturia, pallastunturia, kumputunturia ja kesänkiä. Se olikin eka kerta moneen vuoteen tunturilapin suunnilla suksilla. Perinteisen laskuporukan ja perheen aikataulujen takia lähden yksin matkaan alpeille, mutta onneksi sieltä löytyy laskukavereita seuraksi. Hiihtolomapuolikkaalla perheen kanssa Rukaa kuluttamaan ja jos sitten kevätlumille saisi Norjaan reissun aikaiseksi. Oli se vain niin hieno paikka, kun ekaa kertaa siellä viime keväänä kävi.
 

Kuva Val Gardenasta Colfoscoon päin? Tuon edessä näkyvän töppyrän takana kallioiden välissä olis kivan näkönen hütte, minne ois joskus kiva mennä yöksi..

Ja noihin laskumetreihin, jos rinnettä on laskenut keskimäärin päivässä alle 10 000 metriä, niin silloin on kyllä liikaa vietetty aikaa baarin puolella ;)
 
Kuva Val Gardenasta Colfoscoon päin? Tuon edessä näkyvän töppyrän takana kallioiden välissä olis kivan näkönen hütte, minne ois joskus kiva mennä yöksi..

Ja noihin laskumetreihin, jos rinnettä on laskenut keskimäärin päivässä alle 10 000 metriä, niin silloin on kyllä liikaa vietetty aikaa baarin puolella ;)
Kuva on Dantercepies-gongolihissin yläasemalta Selva di Val Gardenaan päin. Tuosta jos lähtis "taaksepäin" niin päätyisi Passo Gardenan kautta Colfoscoon. Lähelle meni kuitenkin. :) Baitan nimi on Panorama, jos tarkoitat tuota tuossa etualalla oikealla verkkoaidan takana näkyvää tönöä.

Tuo 31090 m on matka pystysuorassa linjassa maahan nähden. Laskukilometrit on 161,40 km, eli jos jakaa tuon seitsemällä, niin päivää kohden kilsoja tulisi 23. Eihän tuo nyt kuitenkaan mikään megaurheilusuoritus ollut, mutta omaan tasooni nähden kilometrejä tuli kyllä ihan riittävästi. :) Ekan ja vikan päivän voi laskea puolikkaiksi, koska ekana päivänä tuli tehtyä vain kolme laskua ja vikanakin vain Selvasta Colfoscoon ja takaisin, koska piti varautua liikenneruuhkiin paluumatkalla.

En muuten suosittele kellekään uudenvuoden viikkoa Sellarondan laskettelukeskuksissa. Porukkaa on aivan sairaasti ja varsinkin nimenomaan Sellarondan reitillä oleviin hisseihin on paljon jonoa. Lounastaukoonkin saa varata ainakin 2 tuntia ellei sitten syö vaan jotain sämpylää jossain baarissa. Itse harmittavasti joudun väkisinkin lomien (omien ja perheenjäsenten) takia menemään juuri tuolla viikolla. Saa olla myös rinteessä varuillaan, koska siellä on laskemassa paljon sunnuntaihiihtäjiä. Saslongingkin päällä yksi nainen kyseli reittineuvoja ja valitsi lopulta Saslongin mustan rinteen punaisen sijaan, koska sai tietää, että siellä on aurinkoisempaa. :D Jos sataa luntaa niin rinteet on hieman tyhjemmät ja jonotkin ovat luonnollisesti lyhyemmät.
 
Viikko 11 olisi tarkoitus viettää Dolomiteille Canazein kylästä lasketellen. Ensimmöinen kerta tuonne Dolomiteille ja toinen kerta alpeille, odotan innolla. Toivottavasti on Viikolla11 vielä hyvin lunta jäljellä ja aurionkoakin näkyisi. 6 hengen porukalla lumilaudoilla olisi tarkotus paikkaa koluta. Onko Nigel kokemuksia tosta Canazein kylästä? Hyviä ruoka mestoja lähikylistä yms? Muitakin vinkejä missä ainakin kannattaa käydä viikonaikana pyörimässä saa antaa :) Ainakin Sella ronda tulee kierrettyä ympäri ja Marmoladan huipulta laskettua muuta ei olla vielä lukkoon löyöty.
 
Viikko 11 olisi tarkoitus viettää Dolomiteille Canazein kylästä lasketellen. Ensimmöinen kerta tuonne Dolomiteille ja toinen kerta alpeille, odotan innolla. Toivottavasti on Viikolla11 vielä hyvin lunta jäljellä ja aurionkoakin näkyisi. 6 hengen porukalla lumilaudoilla olisi tarkotus paikkaa koluta. Onko Nigel kokemuksia tosta Canazein kylästä? Hyviä ruoka mestoja lähikylistä yms? Muitakin vinkejä missä ainakin kannattaa käydä viikonaikana pyörimässä saa antaa :) Ainakin Sella ronda tulee kierrettyä ympäri ja Marmoladan huipulta laskettua muuta ei olla vielä lukkoon löyöty.
Passo Pordoin ja Passo Sellan seutu on juuri aluetta, jolla olen viettänyt vähiten aikaa enkä ole Canazeissa ja Campitellossa ole koskaan käynyt. En siis osaa siltä alueelta kyllä oikein mitään suositella. Canazein ei kuitenkaan tukikohtana pitäisi olla hassumpi. Siellä on myös jonkin verran matalampi hintataso kuin tuolla Selva-Ortisei-alueella, jossa itse käyn. Veikkaisin, että viikolla 11 pääsee jo nauttimaan hyvin auringosta. :)

Jos olette Plan de Gralbassa lounasaikaan, niin siellä on Rifugio Emilio Comici -majatalo, jossa on todella hyvää kalaa, jos teille kalaruoat maistuu. Ainakin tuolla uudenvuoden viikoolla sinne pitää olla melkein pöytävaraus, muuten joutuu odottelemaan todella kauan. Muilla viikoilla pääsee varmaan syömään ilmankin.

Arabbasta kannattaa nousta isolla hissillä Porta Vescovolle ja käydä ylhäällä olevassa Rifugio Luigi Gorzassa bombardinoilla tai ainakin kahvilla. Aivan törkeän hienot maisemat sieltä. Porta Vescovon rinteet onkin koko alueen parhaimmistoa kokonaisuutena. Varsinkin itse tykkään rinteestä numero 5 eli Sourasasista. Tällä alueelle on muutenkin ehkä keskimääräistä vähemmän porukkaa, koska tuonne ei paista aurinko ja Sellaronda ei kierrä noiden parhaiden rinteiden kautta.

Yksi hyvä lenkki olisi käydä laskemassa La Longia, eli Dolomiittien, jos ei pisin niin yksi pisimmistä, rinteistä. Pituutta tuolla on 10,5 km. Canazeista sinne on vähän pitkä matka, mutta kerkeää kuitenkin hyvin jos lähtee ajoissa liikkeelle. Canazeista reitti menisi siis suunnilleen näin: Hissillä ylös Belvedereen ja sieltä oranssien Sellaronda-opasteiden (vihreät Sellaronda-opasteet kiertää vastapäivään ja oranssit myötäpäivään.) seuraten aina Ciampinoin päälle asti. Sieltä sitten lasketaan Saslongia pitkin Santa Cristiinaan. Heti Saslongin pohjalla oikealla puolella näkyy vaakatasoinen mattohissi, joka kuljettaa Santa Cristiinan alittavaan junaan. Junamatka kestää pari minuuttia. Sitten Col Raiser -gongolilla ylös ja sieltä jatketaan Secedan suuntaan. Seceda-tuolihissillä ylös ja siellä onkin sitten jo opasteet La Longian suuntaan. Sitten kun La Longia on laskettu niin kahdella hissillä pääsee takaisin ylös Secedalle ja siitä sitten samaa reittiä takaisin Canazeihin (paluumatkalla pitää siis seurata vihreitä Sellaronda-kylttejä). Olette varmaan lounasaikaan paluumatkalla Secedan päällä ja siitä laskette pari sataa metriä Baita Danieliin syömään. Kaikki ottaa Uova, pancetta e patate (kaksi paistettua kananmunaa, pekonia ja perunaa) -annokset niin jaksaa kotiin asti. :)
 
Kuva on Dantercepies-gongolihissin yläasemalta Selva di Val Gardenaan päin. Tuosta jos lähtis "taaksepäin" niin päätyisi Passo Gardenan kautta Colfoscoon. Lähelle meni kuitenkin. :) Baitan nimi on Panorama, jos tarkoitat tuota tuossa etualalla oikealla verkkoaidan takana näkyvää tönöä.

Tuo 31090 m on matka pystysuorassa linjassa maahan nähden. Laskukilometrit on 161,40 km, eli jos jakaa tuon seitsemällä, niin päivää kohden kilsoja tulisi 23. Eihän tuo nyt kuitenkaan mikään megaurheilusuoritus ollut, mutta omaan tasooni nähden kilometrejä tuli kyllä ihan riittävästi. :) Ekan ja vikan päivän voi laskea puolikkaiksi, koska ekana päivänä tuli tehtyä vain kolme laskua ja vikanakin vain Selvasta Colfoscoon ja takaisin, koska piti varautua liikenneruuhkiin paluumatkalla.

En muuten suosittele kellekään uudenvuoden viikkoa Sellarondan laskettelukeskuksissa. Porukkaa on aivan sairaasti ja varsinkin nimenomaan Sellarondan reitillä oleviin hisseihin on paljon jonoa. Lounastaukoonkin saa varata ainakin 2 tuntia ellei sitten syö vaan jotain sämpylää jossain baarissa. Itse harmittavasti joudun väkisinkin lomien (omien ja perheenjäsenten) takia menemään juuri tuolla viikolla. Saa olla myös rinteessä varuillaan, koska siellä on laskemassa paljon sunnuntaihiihtäjiä. Saslongingkin päällä yksi nainen kyseli reittineuvoja ja valitsi lopulta Saslongin mustan rinteen punaisen sijaan, koska sai tietää, että siellä on aurinkoisempaa. :D Jos sataa luntaa niin rinteet on hieman tyhjemmät ja jonotkin ovat luonnollisesti lyhyemmät.

Juu juu, samaa kohtaa tarkotin (näkyy tuolla omassa kuvassa taustalla) haikkailtiin siitä colfoscoon päin seuraavan hissin yläasemalta vielä ylöspäin ja laskettiin siellä takana oleva laakso takaisin val gardenaan. Samoin Marmoladalta suoraan canazein suuntaan lähtevä pätkä oli makee, kallioon louhittuja 1. maailmansodan aikaisia reittejä pitkin laskettiin ja sitten sellanen rotko, n. 3m leveä, 10m syvä ja n. 300 metriä pitkä... pitäis olla siitäkin kuva jossain. Sellan läpi menee kans monta huikean hienoa reittiä mm. val mezdi (tsekkaa youtube).

1606264_10151929653922406_557256959_o.jpg
 
Juu juu, samaa kohtaa tarkotin (näkyy tuolla omassa kuvassa taustalla) haikkailtiin siitä colfoscoon päin seuraavan hissin yläasemalta vielä ylöspäin ja laskettiin siellä takana oleva laakso takaisin val gardenaan. Samoin Marmoladalta suoraan canazein suuntaan lähtevä pätkä oli makee, kallioon louhittuja 1. maailmansodan aikaisia reittejä pitkin laskettiin ja sitten sellanen rotko, n. 3m leveä, 10m syvä ja n. 300 metriä pitkä... pitäis olla siitäkin kuva jossain. Sellan läpi menee kans monta huikean hienoa reittiä mm. val mezdi (tsekkaa youtube).

1606264_10151929653922406_557256959_o.jpg
Aika hc meininkiä. :) Ei tulisi mieleenkään lähteä Marmoladalta mihinkään muualle kuin sen ainoan rinteen suuntaan, mutta on tuolla nähtävää näköjään rinteiden ulkopuolellakin.
 
Youtubessa vähän tsekkasin videoita, niin näyttää siltä, että sieltä on porukkaa jonkin verran kuitenkin myös rinteiden ulkopuolella. Onko noita off pistejä merkattu mitenkään vai pitääkö vaan tietää?
 
Viime viikko meni selvassa ja kyllä kelit suosi. La longia ja vähän noita muitakin keskuksen ilmoittamia kilsamääriä joutuu kritisoimaan. Gpsn mukaan la longia jäi alle seitsemän kilsan. Ja ne sellarondankin matkat sisältää hissit siihen 42-45km. Ei sillä etteikö silti kilsoja saatu kerättyä. Mahtavat rinteet koko paikassa ja ei pahoja ruuhkia lukuunottamatta iltapäivän kylään laskua.
 
Olisko ideoita, miten saada hissikortti vasempaan käteen kiinni? Vanhalla takilla mennään edelleen ja ei tulisi kyllä mieleenkään ostaa uutta takkia ilman tuota pikkutaskua [emoji34]
 
Olisko ideoita, miten saada hissikortti vasempaan käteen kiinni? Vanhalla takilla mennään edelleen ja ei tulisi kyllä mieleenkään ostaa uutta takkia ilman tuota pikkutaskua [emoji34]

Osta hanskat missä on tasku kämmenen selkäpuolella?
En ole itse käyttänyt, mutta parissa viimeisimmissä hanskoissa tuo tasku on ollut, enkä ole muutakaan käyttötarkoitusta sille keksinyt.
 
Olisko ideoita, miten saada hissikortti vasempaan käteen kiinni? Vanhalla takilla mennään edelleen ja ei tulisi kyllä mieleenkään ostaa uutta takkia ilman tuota pikkutaskua [emoji34]
Moderneissa porteissa toimii ihan hyvin kauempaakin. Itselläni piippaillut ongelmitta takin rintataskusta useamman vuoden. Mutta laskenkin kyllä goofynä lumilautaa.
 
Rukalla käytiin ja toimihan tuo luku pitkän kaverin vasemman olkapään alta vähän liiankin kaukaa. Taitaa olla aika iso se lukulaite eli napsii kortin tiedot ylhäältä alas asti. Aina tuli laudalla kiire päästä portista läpi. Vaimolla tuntui välillä olevan hankaluuksia lukea etutaskusta, vaikkakin samassa taskussa oli muutakin tavaraa.
 
Onko kellään mitään käryä onko vanhemmilla lumilaudoilla mitään sen erikoisempaa keräily / jälleenmyyntiarvoa? Löytyy varastosta tuollainen 1999/2000 mallin Lib Technologies Jamie Lynn -lauta. Tai oikeastaan mietin, vieläkö noin vanhalla laudalla uskaltaa lähteä rinteeseen mikäli sen huollattaa? Tuostahan on aikaa jo ~18 vuotta. Laudalla on laskettu pari kertaa muutama talvi takaperin, mutta sitä ennen ollut vuosikaudet lähinnä käyttämättömänä varastossa.

Jos jotain sattuu kiinnostamaan, niin vastaavan näköinen kuin kuvassa:
vEX50FWh5VYx2.jpg
 
Lasketteluharrastuksen suosion tällä foorumilla huomaa siitä, että vuoden päästä edellistä viestistäni tulen päivittämään tilannetta ja huomaan viimeisimmän viestin olevan omani. :)
En ole tänne kirjoitellut, koska ei ole mitään "urotekoja" mitä hehkuttaa :) Laskeminen on (ehkä?) vähän sellainen harrastus, että pitäisi olla takamaaston puuteritarinoita, heliskitä sun muuta kovempaa settiä, että viitsii mitään kirjoitella. "Harrastus" tuli aloitettua vähän vanhempana, eli vasta parikymppisenä. Ja koska laskupäiviä ei kauteen paljon mahdu ja pentuaikojen reikäpäisyys puuttuu, ei tuo oma laskeminen ole mitään pro tasoa ja temppuja ei kannata edes miettiä.

Vuodessa laskupäiviä kertyy ehkä vain 10, tänä vuonna vain 9 ja nekin ovat parina viimevuonna olleet suht lyhyitä ja Suomen keskuksissa. Tahkolla oli ja on kyllä tänä vuonna pirun mukavasti lunta, pohjoisemmassa varmasti vielä paremmin. Laskupäivien vähyys johtuu siitä, että mäet ovat kaukana ja laskuseuraakaan ei perheytymisen vuoksi ole kovin helppoa saada. Lomien priorisointi on varmasti kavereilla muuttunut.

Muutama vuosi sitten oli hyvä putki, jolloin tuli käytyä Alpeilla. Pari kertaa Chamonix, Davos, Verbier ja Monte Rosa. Nuo on hienoja paikkoja puuterin pöllyttämiseen, mutta varsinkin Chamonixissa pääsee helposti hengestään jos ei tajua omia kykyjään. Siksi onkin tullut laskettua rinteiden lisäksi lähinnä rinteen vierus "offareita" ja sellaisia paikkoja, mistä pääsee helposti pakoon. Muutamia omien kykyjen rajoilla olevia paikkoja (ei varmasti osaavalle mitään haastavaa tai jälkipolville kerrottavaa) on tullut mentyä, mutta niissä on sitten heti vähän epämukavuus alueella. Itsellä on sellainen terve kunnioitus noita vuoria ja mahdollisia vyöryjä kohtaan, että mieluummin ei leiki sellaisella, mitä ei varmasti tunne. Piippereitä, sondeja ja lapioita on ollut mukana, mutta kyllä niiden käyttöä pitäisi oikeasti reenata, ihan turha muuten kantaa mukana. Kyllähän tuolla Alpeilla näkee niitä takki auki laskijoita sellaisissa paikoissa, missä ei välttämättä pitäisi olla.

Pirun hienoahan nolla isoilla vuorilla on ja ensi kaudelle olisikin mukavasti pitkästä aikaa reissua vireillä... ehkä jopa kahdella eri porukalla. Onneksi itsellä lomaa ja intoa riittää :D Vaatii vaan taas lajitreeniä pohjille, ettei ole ihan hapoilla ensimmäisestä päivästä alkaen. Tuolla kun tulee, Suomesta poiketen, oltua kunnolla koko päivä suksilla aamusta iltapäivälle. Täysiä päiviä ja uni tulee jo kello 21 jälkeen, aamulla taas ennen kasia ylhäällä :)

Ja koska tämä on tekniikkafoorumi ja kamahifistely kuuluu myös lasketteluun, niin listataan vähän omaa kalustoa. :D Suluissa aiemmat vielä olemassa olevat kamat.

Jos josku asuu Sappeen keskuksen lähistöllä, niin vielä tänään on mahdollista ostaa kausikortti hintaan 120€ (norm. 540€). Jos nuo mäet riittää ja tykkää vaikka temppuilla ja hyppiä, niin on kyllä hyvä hinta koko kaudesta.

Snow Challenge 2018 | www.sappee.fi
 
aamulla taas ennen kasia ylhäällä :)
Tuohon aikaan pitää olla jo repimässä gondolin ovea auki.

Tää oli hyvä vinkki, tänks!



Omat reissut tänä talvena:
- Marraskuun lopussa Ylläs-Pallas-Levi-Kumputunturi. Piti mennä Norjaan, mutta myrsky vei lumet joten kierrettiin tehokkaat 4 päivää tuntureita.
- Tammikuun lopulla yksin 5 laskupäivää reissussa, majoitus jonkun ihmeen Igorin luona Airbnb:n kautta Innsbruckissa (tai no, yhden päivän laskin yksin, muina päivinä löytyi laskukamuja paikan päältä ketkä oli samoilla suunnilla...
- Helmikuussa puoli viikkoa Rukalla lasten ja vaimon kanssa
- Pääsiäinen Lyngenissä (Huikeet kelit, mutta lumet herkällään)

Sitten päälle parit irtopäivät lasten kanssa ja lähitienoilla laskupaikkoja etsien..

Siinäpä nuo tämän vuoden laskut. Ei näistäkään mitään sankaritarinoita ole kerrottavaksi, varovaista randoilua ja nautiskelua, ylhäällä toppikaljat ja sitten takaisin pelaamaan korttia kämpille. Pääasia on ulkoilu ja että nauttii!
 
Hoidetuilla rinteellä tuli laskettua 9 kertaa ja näiden päälle varmaan suunnilleen saman verran vapaalaskupäiviä Pyhällä ja Pohjois-Karjalassa. Lumien suhteen pitkästä aikaa hyvä talvi ollut ja varsinkin Itä-Suomessa on ollut harvinaisen paljon lunta. Päässyt laskemaan kunnolla paikkoja, jotka ei pienemillä lumimäärillä oikein toimi.

Kauden aikan tuli vaihettua molemmat suksiparit uusiin. Tällä hetkellä kalusto on seuraava:

- Rinnesukset: Fischer My Curv
- Touringsukset: Völkl VTA 84 (siteet Tyrolia Ambition 10)
- Monot: Salomon Quest 120
- Sauvat: Kompardell Carbon C7 Ascent
- Kypärä: Head
- Lasit: Cebe Origins NXT variochrome (Cat. 1-3)
- Karvat:

Vaikuttaa aika kalliilta setiltä, mutta käytännössä ainoastaan kypärästä on maksettu "täysi hinta". Esimerkiksi monot löysin alle satasella pari käyttökertaa vanhoina. Völklin sukset ostettu skiexpoilta 100€, Kompardellin sauvat 30€ Amazonista ja Ceben lasit huippulinsseillä 40€ samasta paikasta (on muuten todella hyvä linssi ja toimii kaikissa olosuhteissa erinomaisesti). Tullut huomattua, että ei näitä laskuvälineitä kannata ostaa lähelläkään normaaleita hintoja.

Fischereistä tosin täysin uutena Suomesta ostettuna köyhdyin jopa 300€, mutta sekin alle Saksan hintatason. Täytyy tosin todeta, että vihdoin ei suksi ole rajoittavana tekijänä rinnelaskussa. Aivan mieletön pito kovalla pinnalla noissa verrattuna edellisiin suksiin tai oikeastaan mihinkään aiemmin kokeilemiini. Muut porukan laskijat valitelleet jäisiä kohtia rinteessä kun noissa Fischereissä tuntuu vain pito paranevan niissä :) . Naisten mallihan tuo on, mutta näin pätkänä ja kevyenä laskijana voi olla jopa itselle sopivampi :D.

Reilummin käytettyjä suksia ollut aikaisemmin ja nekin omien valmistajien huippumalleja, mutta edes kantit terävinä ne ei vaan ole lähelläkään vastaavaa. Liekkö suksien rakenne jotenkin väsyy vuosien aikana ja eivät enää toimi usean vuoden jälkeen uudenveroisesti. Tietää ainakin jatkossa välttää noita paljon laskettuja suksia kun ei niissä tunnu ominaisuudet olevan riittävällä tasolla.
 
Tuo ulkoilu ja nauttiminen on täysin totta! Vaikka ei pro paikoille pääsisikään, niin varsinkin kaveriporukalla laskut on silti pirun mukavaa touhua.

Tuota kortti sisä- ja ulkohanskan väliin juttua mietin, että syökö kortti jossain vaiheessa hanskoja puhki, mutta ehkä ne hanskat on siinä vaiheessa jo muutenkin vaihtokunnossa.

Itsekin onnistunut haalimaan noita kamoja hyvillä hinnoilla, osa puoleen hintaan.
 
On kyllä ollut säälittävän heikko esitys tämä kausi itselle, vaikka lumitilanne täällä alpeilla oli/on parasta viimeiseen 5 vuoteen, löytyy kausikortti lähikeskuksiin, jne. Taisin käydä peräti 3 kertaa laskemassa. Eihän kausi tosiaankaan vielä ohi ole, mutta oma motivaatio taisi mennä jo tähän talveen. No, ehkä fillarointikausi sitten menee vähän paremmin.
 
Täällä uskaltaa varmaan lautailuhommista kysyä myös.

Pitäisi uusi lauta hommata. Laskuista oli taukoa melkein 10 vuotta. Aikanaan on tullut laskettua paljonkin, pääasiassa rinnettä, metsää, streetiä jne. Nykyisin käytännössä street-/park-hommat jääneet pois.

Pituutta on 177cm ja painoa 88kg. Burtonin laudoista katsoin Custom Camber 162W:tä. Wide-malli sen vuoksi, että nykyisessä, vanhassa Duotonen freestyle-laudassa Burtonin 11-koon kengät tulevat ikävästi yli. Olisiko tämä lauta järkevä vaihtoehto vai olisiko joku muu parempi? Entä siteet? Mistä nämä saa edullisimmin (ulkomailta tilaaminen ok)?

Minulle ei tarvitse olla uusin laudan kuviointi, vaan myös vanhemmat käyvät, jos tämä hinnassa näkyy.
 
Kannattaa varmaan miettiä, että mitä ominaisuuksia siltä laudalta hakee.

Tykkäätkö tykittää rinnettä täysiä kantilla, hinkkaatko parkkia vai vedätkö jotain kikkailuja rinteen möykyissä vai mitä? Vähemmän laskeneelle voisi melkein suositella jotain rocker-mallia, mutta paras tietty olisi kun noita pääsisi kokeilemaan jossain.

Rockerin pitäisi helpottaa kääntymään lähtemistä, mutta en tiedä onko se sinulle tarpeen? Toisaalta se ei ole yhtä hyvä kantilla tykiteltäessä.
 
Laudathan on 10v kehittyneet hirveästi. Nykyään saa hyvän flättilaudan jolla kiva kikkaila esimerkiksi metsässä tai parkissa pomppien, mutta myös nopea rillelasku luontevaa. Sitä kannattaa meittiiä minkälaisissa keskuksissa laskee. Jos pitkät lapin/alppien punaset ja mustat kiikarissa ja pääasia vauhti niin camperi on ehdottomasti paras. Jos taas pääapinona jibbailee rennosti pienemmissä keskuksissa niin joku kehittynyt flätti / hybridi (camperin+rocker yhdistelmä) voisi olla parempi. Puhdasta rockeria en ottaisi, jos lumilautailu taustaa jo kerta löytyy. Itsellä käytössä nyt Burtonin super hero (flätti). Ollut omaan rentoon laskutyyliin hyvä lauta kyllä. Tullut laskettua niin pieniä lähi rinteitä kun pari Alppi reissuakin. Mukava lauta pienissä hypyissä tämmöselle amatöörille, ei tarvitse alastulossa jännittää kanttien haukkaamista :) Burtonin custom flying v vähän katsellut, jos tulisi hyvää tarjoukseen sopiva. Siinä voisi olla kanssa hyvä lauta.
 
Kannattaa varmaan miettiä, että mitä ominaisuuksia siltä laudalta hakee.

Tykkäätkö tykittää rinnettä täysiä kantilla, hinkkaatko parkkia vai vedätkö jotain kikkailuja rinteen möykyissä vai mitä? Vähemmän laskeneelle voisi melkein suositella jotain rocker-mallia, mutta paras tietty olisi kun noita pääsisi kokeilemaan jossain.

Rockerin pitäisi helpottaa kääntymään lähtemistä, mutta en tiedä onko se sinulle tarpeen? Toisaalta se ei ole yhtä hyvä kantilla tykiteltäessä.

Kaikkia noita. Nykyinen lauta on 156cm jäykähkö Duotonen Stylus, joka on camber. Itse olen 177cm pitkä, joten tuo on ehkä vielä aavistuksen lyhyt. Ongelmana tuon kanssa on se, että siteet/kengänkärjet tulevat yli molemmilta reunoilta, minkä vuoksi kunnon kanttailu ei onnistu.

Laskemisesta on ollut taukoa vajaa 10 vuotta, mutta sitä ennen laskin kyllä enemmän ja vähemmän aktiivisesti 10 vuotta eikä tuo camber tunnu olevan ongelma - varsinkin, kun en paremmasta tiedä.

Laudathan on 10v kehittyneet hirveästi. Nykyään saa hyvän flättilaudan jolla kiva kikkaila esimerkiksi metsässä tai parkissa pomppien, mutta myös nopea rillelasku luontevaa. Sitä kannattaa meittiiä minkälaisissa keskuksissa laskee. Jos pitkät lapin/alppien punaset ja mustat kiikarissa ja pääasia vauhti niin camperi on ehdottomasti paras. Jos taas pääapinona jibbailee rennosti pienemmissä keskuksissa niin joku kehittynyt flätti / hybridi (camperin+rocker yhdistelmä) voisi olla parempi. Puhdasta rockeria en ottaisi, jos lumilautailu taustaa jo kerta löytyy. Itsellä käytössä nyt Burtonin super hero (flätti). Ollut omaan rentoon laskutyyliin hyvä lauta kyllä. Tullut laskettua niin pieniä lähi rinteitä kun pari Alppi reissuakin. Mukava lauta pienissä hypyissä tämmöselle amatöörille, ei tarvitse alastulossa jännittää kanttien haukkaamista :) Burtonin custom flying v vähän katsellut, jos tulisi hyvää tarjoukseen sopiva. Siinä voisi olla kanssa hyvä lauta.

Pääosin lasken Ylläksellä ja satunnaisesti Norjassa, Euroopan kohteissa jne. Rockeria en ainakaan halua, mutta pitää tuota flättioptiota vielä tutkia.

Testasin viikonloppuna kaveri vuokraamaa lautaa hetken ja sen ainakin huomasin, että se oli omaan makuuni liian löysä.
 
Kaikkia noita. Nykyinen lauta on 156cm jäykähkö Duotonen Stylus, joka on camber. Itse olen 177cm pitkä, joten tuo on ehkä vielä aavistuksen lyhyt. Ongelmana tuon kanssa on se, että siteet/kengänkärjet tulevat yli molemmilta reunoilta, minkä vuoksi kunnon kanttailu ei onnistu.

Laskemisesta on ollut taukoa vajaa 10 vuotta, mutta sitä ennen laskin kyllä enemmän ja vähemmän aktiivisesti 10 vuotta eikä tuo camber tunnu olevan ongelma - varsinkin, kun en paremmasta tiedä.



Pääosin lasken Ylläksellä ja satunnaisesti Norjassa, Euroopan kohteissa jne. Rockeria en ainakaan halua, mutta pitää tuota flättioptiota vielä tutkia.

Testasin viikonloppuna kaveri vuokraamaa lautaa hetken ja sen ainakin huomasin, että se oli omaan makuuni liian löysä.


Joo vuokralaudat on yleensä löysemmästä päästä aloitelijoiden takia. Jos mahdollista niin kannattaa testata joku medium kova flätti lauta. Uusissa laudoissa on panostettu pitkittäis kierron jäykyyteen tuoden camper laudan ominaisuukkisa flättiin. Eli lauta saattaa olla pituus suunnassa kärjistä taivutettuna löysähkö, mutta kierto liikeesä jäykkä. Tällöin saatu hyvin kääntyvä lauta joka sopii moneen tarkoitukseen.
 
Joo vuokralaudat on yleensä löysemmästä päästä aloitelijoiden takia. Jos mahdollista niin kannattaa testata joku medium kova flätti lauta. Uusissa laudoissa on panostettu pitkittäis kierron jäykyyteen tuoden camper laudan ominaisuukkisa flättiin. Eli lauta saattaa olla pituus suunnassa kärjistä taivutettuna löysähkö, mutta kierto liikeesä jäykkä. Tällöin saatu hyvin kääntyvä lauta joka sopii moneen tarkoitukseen.

Ok, pitääpä yrittää moista jostain metsästää.
 
Norjan Lillehammerin luokkaretkelle (viikko rinteissä) aikanaan tuli panostettua laskettelu vehkeisiin n. 16v sitten. Samoilla vehkeillä menty tähän päivään asti jokavuotisilla reissuilla eri rinteisiin, mutta nyt tuli hommattua uudet monot (Atomic Hawk 100, kun oli paikallisessa liikkeessä varasto -50%). Siteisiin en ole koskaan sen enempää kiinnittänyt huomiota, mutta onko niissä säätövaraa vai pitääkö aina porata uudet reiät ja siirtää koko siteen rakennelmaa?
Vanhat monot olivat pidemmät kuin uudet 29 vs 27,5 ja vielä ei jaksaisi uusiin suksiin/siteisiin panostaa (vanhoissa pohjat kuitenkin kohtuullisessa kunnossa vaikka alkaakin jo voitelun ja päivän laskettelun jälkeen harmahtaa siteen alta), vuodessa tulee oltua about 7-15vrk rinteissä.
 
Norjan Lillehammerin luokkaretkelle (viikko rinteissä) aikanaan tuli panostettua laskettelu vehkeisiin n. 16v sitten. Samoilla vehkeillä menty tähän päivään asti jokavuotisilla reissuilla eri rinteisiin, mutta nyt tuli hommattua uudet monot (Atomic Hawk 100, kun oli paikallisessa liikkeessä varasto -50%). Siteisiin en ole koskaan sen enempää kiinnittänyt huomiota, mutta onko niissä säätövaraa vai pitääkö aina porata uudet reiät ja siirtää koko siteen rakennelmaa?
Vanhat monot olivat pidemmät kuin uudet 29 vs 27,5 ja vielä ei jaksaisi uusiin suksiin/siteisiin panostaa (vanhoissa pohjat kuitenkin kohtuullisessa kunnossa vaikka alkaakin jo voitelun ja päivän laskettelun jälkeen harmahtaa siteen alta), vuodessa tulee oltua about 7-15vrk rinteissä.

Noin vanhat sukset päivittäisin samalla uusiin. Pienilläkin laskumäärillä ovat jo nähneet parhaat päivänsä ja nykysukset on kehittyny noista ajoista aika paljon.

Itse laskin käytetyillä/vanhoilla suksilla tässä useita talvia, mutta uudet hommattuani täytyy todeta, että on se ero vaan todella iso. Toki erilaiset sukset kyseessä, mutta nyt ei sentään suksesta tunnu loppuvan laskuominaisuudet kesken. Rinnekäyttöön voin suositella ainakin Atomicin Redster X/S 7/9 malleja sekä Fischerin Curv mallistoa. Redsterit on aika helpot laskea, mutta kestävät kuitenkin kulmaa ja nopeutta hyvin. Fischerin Curv-sarjan sukset taas ovat ehkä huonot rennompaan laskemiseen kun kantti ottaa aika ärhäkästi kiinni.

Rinnesuksien siteissä on yleensä tuon verran säätövaraa, riippuen toki sidetyypistä ja siteiden asennuskohdista. Kokeilemallahan tuo parhaiten selviää.
 
Minulla on ollut ongelmana, että jalan muoto on sellainen, että monot alkavat sattumaan jalkoihin ihan käsittämättömästi parin tunnin jälkeen. Ne alkavat painamaan ulkosyrjästä ja kipu kehittyy ekponentiaalisesti jos ei ota monoja pois riittävän ajoissa. On kokeiltu vaikka millaista monoa, mutta ei ole mikään ollut toista parempi. Mihinkään useiden satojen monoihin taas ei ole ollut järkeä sijoittaa näillä satunnaisen harrastelijan laskumäärillä.

Lopulta löytyi apu. Jyväskylässä on sellainen "monofakiiri", joka ottaa mitat ja kuvat jaloista ja muokkaa monot kuin monot jalkoihin sopiviksi, olettaen että koko on muuten ok.

Make/CinderellaFit

Seuraavaksi täytyy lähettää luistimet samaan käsittelyyn.

Noin vanhat sukset päivittäisin samalla uusiin. Pienilläkin laskumäärillä ovat jo nähneet parhaat päivänsä ja nykysukset on kehittyny noista ajoista aika paljon.

Itse laskin käytetyillä/vanhoilla suksilla tässä useita talvia, mutta uudet hommattuani täytyy todeta, että on se ero vaan todella iso. Toki erilaiset sukset kyseessä, mutta nyt ei sentään suksesta tunnu loppuvan laskuominaisuudet kesken. Rinnekäyttöön voin suositella ainakin Atomicin Redster X/S 7/9 malleja sekä Fischerin Curv mallistoa. Redsterit on aika helpot laskea, mutta kestävät kuitenkin kulmaa ja nopeutta hyvin. Fischerin Curv-sarjan sukset taas ovat ehkä huonot rennompaan laskemiseen kun kantti ottaa aika ärhäkästi kiinni.

Rinnesuksien siteissä on yleensä tuon verran säätövaraa, riippuen toki sidetyypistä ja siteiden asennuskohdista. Kokeilemallahan tuo parhaiten selviää.
Niinhän se on, mutta toisaalta jos 1-2 kertaa vuodessa käy rinteessä, niin se nyt on kutakuinkin se ja sama millaisilla vehkeillä siellä vetää. Ei niiden uusien suksien hienouksista pysty satunnainen harrastelija kuitenkaan ottamaan kaikkea irti.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän olisi toiveissa joskus käydä fiilistelemässä Alpeilla. Sloveniassa Ljubljanan lentokentän lähellä näytti olevan rinteitä hyvinkin kohtuullisen ajomatkan päässä kentältä (mm. Krvavec Ski Resort). Mahtaako täällä olla kenelläkään kokemuksia sieltä suunnalta? Mihin aikaan vuodesta sinne kannattaisi ylipäätään mennä jne?

Tuttavaperheen kanssa sinne oltaisiin todennäköisesti suuntaamassa ja taso porukassa vaihtelee aloittelijasta keskitasoon, eli mitään hurjia rinteitä ei olla etsimässä. Lähinnä siis fiilistelyä ja maisemia jne, mutta siellä on käsittääkseni rinteitä joka lähtöön ja kun kerran Alpeista on kyse, niin maisemapuoli ja rinteiden pituus on ainakin hoidossa.
 
Niinhän se on, mutta toisaalta jos 1-2 kertaa vuodessa käy rinteessä, niin se nyt on kutakuinkin se ja sama millaisilla vehkeillä siellä vetää. Ei niiden uusien suksien hienouksista pysty satunnainen harrastelija kuitenkaan ottamaan kaikkea irti.

Jo_Hani kertoi käyvänsä 7 - 15 vrk kaudessa rinteessä, mikä vastaa suunnilleen omaa laskumäärääni. Kyllä noilla laskupäivillä pitäisi suksien ominaisuuksilla olla jo väliä ja ne erot myös tulla selvästi esiin. Tuon laskumäärän perusteella noita suksia suosittelin kun ei kuitenkaan aloittelijasta ole kyse.

Yhdet hauskimmista suksista rinteessä on itseasiassa olleet Atomicin todella jäykät "pujottelusukset" (ei FIS-mallia) lyhyellä kääntösäteellä. Kantti puri mielettömän hyvin ja pystyi tekemään hauskaa lyhyttä leikkaavaa käännöstä. Isommissa keskuksissa on mahdollista vuokrata noita kunnon suksia ja vielä vaihtaa niitä rajattomasti päivän aikana. Voi kokeilla millainen suksi sopii omiin mieltymyksiin parhaiten ja voin tuota suositella ennen suksien hankintaa.
 
Pitäisi uusi lauta hommata. Laskuista oli taukoa melkein 10 vuotta. Aikanaan on tullut laskettua paljonkin, pääasiassa rinnettä, metsää, streetiä jne. Nykyisin käytännössä street-/park-hommat jääneet pois.

Pituutta on 177cm ja painoa 88kg. Burtonin laudoista katsoin Custom Camber 162W:tä. Wide-malli sen vuoksi, että nykyisessä, vanhassa Duotonen freestyle-laudassa Burtonin 11-koon kengät tulevat ikävästi yli. Olisiko tämä lauta järkevä vaihtoehto vai olisiko joku muu parempi? Entä siteet? Mistä nämä saa edullisimmin (ulkomailta tilaaminen ok)?

Minulle ei tarvitse olla uusin laudan kuviointi, vaan myös vanhemmat käyvät, jos tämä hinnassa näkyy.

Itellä vähän samanlainen homma / tausta. Junnumpana tullut lautailtua vuosikaudet, sittemmin oli taukoa ~10v kunnes muutama vuosi sitten kävin taas pari kertaa rinteessä. Tänään tuli tämän talven kausi avattua. Lauta on todella vanha, kuten taisin tänne aiemmin kirjoittaakin, pian 20v ikäinen - siteet myös. Monotkin vuosia vanhat.

Uuden laudan hankinta kiinnostaisi. Omat mitat on n. 190cm ja 90kg, minkä mittaista ja tyylistä lautaa kannattaisi yleisesti ottaen katsoa? Enää ei parkit ja paipit yms kiinnosta vaan nauttia leppoisasta laskusta ja välillä vähän vauhdikkaammin, pikku kikkailua tietysti unohtamatta! Lautailun perusjututhan tulee jo ihan selkäytimestä. Kengän koko 43-44. Ilmeisesti siteissäkin on jotain eri kokoja esim X ja XL ja lautoja erikseen wide-malleja...

Entäpä minkä värisillä linsseillä varustetut lasit on parhaat ns yleiskäyttöön, ilmeisesti oranssit? Entäpä muuntuvilla linsseillä varustetut lasit, onko sellaiset hinnan väärtiä? Kävin laskemassa pilvisellä ja tuiskuisella kelillä tummanharmailla(?) linsseillä ja ei meinannut rinteen/lumen muotoja erottaa kovinkaan hyvin. Nuo varmaan soveltuu paremmin kirkkaisiin olosuhteisiin...
 
Itellä vähän samanlainen homma / tausta. Junnumpana tullut lautailtua vuosikaudet, sittemmin oli taukoa ~10v kunnes muutama vuosi sitten kävin taas pari kertaa rinteessä. Tänään tuli tämän talven kausi avattua. Lauta on todella vanha, kuten taisin tänne aiemmin kirjoittaakin, pian 20v ikäinen - siteet myös. Monotkin vuosia vanhat.

Uuden laudan hankinta kiinnostaisi. Omat mitat on n. 190cm ja 90kg, minkä mittaista ja tyylistä lautaa kannattaisi yleisesti ottaen katsoa? Enää ei parkit ja paipit yms kiinnosta vaan nauttia leppoisasta laskusta ja välillä vähän vauhdikkaammin, pikku kikkailua tietysti unohtamatta! Lautailun perusjututhan tulee jo ihan selkäytimestä. Kengän koko 43-44. Ilmeisesti siteissäkin on jotain eri kokoja esim X ja XL ja lautoja erikseen wide-malleja...

Entäpä minkä värisillä linsseillä varustetut lasit on parhaat ns yleiskäyttöön, ilmeisesti oranssit? Entäpä muuntuvilla linsseillä varustetut lasit, onko sellaiset hinnan väärtiä? Kävin laskemassa pilvisellä ja tuiskuisella kelillä tummanharmailla(?) linsseillä ja ei meinannut rinteen/lumen muotoja erottaa kovinkaan hyvin. Nuo varmaan soveltuu paremmin kirkkaisiin olosuhteisiin...

Itse olen 177cm/90kg ja ostin Burton Custom 158 Wide Flying V:n. Päädyin hybridilautaan camberin sijaan nettijuttujen ja parin myyjän kanssa käydyn keskustelun jälkeen. Kyseessä All Mountain -lauta ja n. 5 laskupäivän jälkeen olen kyllä tyytyväinen. Lautaan ostin Stadiumin alesta Burton Cartel EST -siteet, joita voi näppärästi säätää laudan EST-kanavissa. Kengät viime keväänä hommatut Burton Concordet Boa-kiinnityksellä. Näiden kanssa vielä säätämistä, koska lesti olikin minulle kapea, vaikka liikkeessä tuntuivat hyvältä. Oma jalka n. 43 ja kenkä kokoa 11 (Burtonin kengistä pitää käsittääkseni ottaa aina n. kokoa suurempi kenkä). Siteet näille kengille koko L.

Laudan ostin ebay.destä, josta sain sen n. 430 eurolla posteineen: Burton Custom FV Flying V Herren Snowboard Freestyle Freeride 2018-2019 NEU | eBay. Suomessa taitaa olla yli 600 €.
 
Kerrankin on liian "syvää". Tänään vähän arska paisteli jopa paikoittain, mutta huomenna jatkuu ja loppua ei näy ennen alkuviikkoa. Yli 80 cm satoi eilen tuohon viereen vuorelle.
 
Onko porukalla kokemusta noista muuntautuvista linsseistä? Ebay/Amazon saisi hyvään hintaan esim. Dragonin Lumalens Transition -laseja. Malleja esim. X1, NFX ja D3.
Mietin olisiko tullaiset hyvät all-arounderit vähän keliin kuin keliin. Kävin pitkästä aikaa rinteessä ja tummilla (tumman harmaat?) linsseillä ei välillä meinannut ollenkaan erottaan rinteen muotoja pilvisellä / pyryisellä säällä.

Pari revikkaa luin ja kehuja kyllä saa, esim. Dragon X1 Transitions - Gear Review | Busted Wallet
 
Kerrankin on liian "syvää". Tänään vähän arska paisteli jopa paikoittain, mutta huomenna jatkuu ja loppua ei näy ennen alkuviikkoa. Yli 80 cm satoi eilen tuohon viereen vuorelle.

Sitä itse kun luuli, että on kovakin offilaskija kun Suomessa käynyt vähä rinteen ulkopuolella ja pientä kiipeilyä offareille jne.
Mutta aika hyvin lähti luulot pois, kun itävallassa otin offarikurssin.
Reipas 2km tuli korkeuseroa offareilta ja ekan 100m jälkeen olin ihan poikki.
Opas hieman neuvoi pehmeän lumen saloja, niin kyllä se siitä lähti ja hiton hienoa.
Mutta kyllä sitä vaan poikki oli tuon muutaman kilsan laskun jälkeen.
 
Onko porukalla kokemusta noista muuntautuvista linsseistä? Ebay/Amazon saisi hyvään hintaan esim. Dragonin Lumalens Transition -laseja. Malleja esim. X1, NFX ja D3.
Mietin olisiko tullaiset hyvät all-arounderit vähän keliin kuin keliin. Kävin pitkästä aikaa rinteessä ja tummilla (tumman harmaat?) linsseillä ei välillä meinannut ollenkaan erottaan rinteen muotoja pilvisellä / pyryisellä säällä.

Pari revikkaa luin ja kehuja kyllä saa, esim. Dragon X1 Transitions - Gear Review | Busted Wallet

Enpä ole moisista kuullutkaan. Tarkoittavatko nämä kuvat, että Transition-laseja on neljää mallia ja ne läpäisevät valoa 18-87 %, 17-74 %, 16-72 % tai 18-73 %?

Itsellä on nyt pilviselle kelille kirkkaat keltaiset linssit, mutta en pidä väristä yhtään. Aurinkoisella kelillä on kohtuullisesti toiminut nykyiset harmaat linssit.

lumalens-LENS-guide-vlt-sportrx.png


s-l1600.jpg
 
Onko porukalla kokemusta noista muuntautuvista linsseistä? Ebay/Amazon saisi hyvään hintaan esim. Dragonin Lumalens Transition -laseja. Malleja esim. X1, NFX ja D3.
Mietin olisiko tullaiset hyvät all-arounderit vähän keliin kuin keliin. Kävin pitkästä aikaa rinteessä ja tummilla (tumman harmaat?) linsseillä ei välillä meinannut ollenkaan erottaan rinteen muotoja pilvisellä / pyryisellä säällä.

Pari revikkaa luin ja kehuja kyllä saa, esim. Dragon X1 Transitions - Gear Review | Busted Wallet

Ceben Origin NXT lasit löytyy ja ovat osoittautuneet erinomaisiksi. Nämä mukautuvat lasit eivät reagoi valaistuksen muutoksiin nopeasti, mutta harvoimpa sille on tarvetta. Valonläpäisyn vaihteluväli on luokkaa 15 - 75% eli sopii pitkälti kaikkiin valaistusolosuhteisiin. NXT linssien laatu on myös erinomainen, mutta naarmuja noihin tulee aivan yhtä helposti kuin muihinkin laseihin. Noita on käytetty hyvällä menestyksellä kaamoksessa vapaalaskuhommissa sekä vapun auringonpaisteessa lumisilla avotuntureilla.

Ceben laseja saattaa bongata keväisin todella halvalla britti amazonista. 20 - 40 € hintaan noita NXT linsseillä olevia löytynyt.
 
Kausi avattu duunin jälkeisellä parilla tunnilla Messilässä. Rinne hyvässä kunnossa ja mukavat ekat laskut. Onneksi tänä vuonna on taas tiedossa Alppireissu sekä perinteinen Tahkon setti. Varsinkin Alppeja varten pitäisi saada muutama päivä alle muutakin kuin Messilää, mutta vähän pahalta näyttää sen suhteen. Piru kun etelästä on pitkä matka vähänkään järkeviin mäkiin, toivottavasti edes näille pikku nypyille ehtisi vielä.

Kohteena toistamiseen Italian Alpeilta Monterosasta Gressoney-La-Trinité.
 
Ceben Origin NXT lasit löytyy ja ovat osoittautuneet erinomaisiksi. Nämä mukautuvat lasit eivät reagoi valaistuksen muutoksiin nopeasti, mutta harvoimpa sille on tarvetta. Valonläpäisyn vaihteluväli on luokkaa 15 - 75% eli sopii pitkälti kaikkiin valaistusolosuhteisiin. NXT linssien laatu on myös erinomainen, mutta naarmuja noihin tulee aivan yhtä helposti kuin muihinkin laseihin. Noita on käytetty hyvällä menestyksellä kaamoksessa vapaalaskuhommissa sekä vapun auringonpaisteessa lumisilla avotuntureilla.

Ceben laseja saattaa bongata keväisin todella halvalla britti amazonista. 20 - 40 € hintaan noita NXT linsseillä olevia löytynyt.

Kiitos vinkistä, täytyypä tutustua noihin kun sattuu löytymään Ceben kypäräkin tällä hetkellä niin olis varmaan melkovarmasti hyvä fitti.
 

Viime yönä tullut täällä Schladmingissa ainakin se puolimetriä lunta ja sataa todella rankasti nyt aamullakin. La kun tultiin aamulla niin oli viimeinen bussi joka pääsi kylään, poliisit löi tien kiinni vyöryvaaran vuoksi. Yhden Tanskalaisen ukon kans juttelin niin niiden olis pitänyt tulla kylään la iltapäivällä mutta pääsivät vasta maanantaina.
Näyttäis nyt pe jopa aurinkoiselta joka olis viimeinen laskupäivä, olishan se mukava vuoret nähdä edes kerran
 
Viime yönä tullut täällä Schladmingissa ainakin se puolimetriä lunta ja sataa todella rankasti nyt aamullakin. La kun tultiin aamulla niin oli viimeinen bussi joka pääsi kylään, poliisit löi tien kiinni vyöryvaaran vuoksi. Yhden Tanskalaisen ukon kans juttelin niin niiden olis pitänyt tulla kylään la iltapäivällä mutta pääsivät vasta maanantaina.
Näyttäis nyt pe jopa aurinkoiselta joka olis viimeinen laskupäivä, olishan se mukava vuoret nähdä edes kerran

Itsellä ensimmäinen reissu kaveriporukalla maaliskuussa St. Antoniin. Kyllä näin kokemattomana pysyin tällä hetkellä aika tiukasti merkityillä rinteillä, kun näyttää lumivyöryvaara olevan suurilta osin 4:sta tuolla.

Noille piippareille, sondeile ja lapioille ei kai ole tarvetta, jos pelkkää rinnettä laskee? Alkanut väkisin noitakin miettimään tässä Norjan-keissin ja Alppien viimeaikaisten onnettomuuksien jälkeen.
 
Itsellä ensimmäinen reissu kaveriporukalla maaliskuussa St. Antoniin. Kyllä näin kokemattomana pysyin tällä hetkellä aika tiukasti merkityillä rinteillä, kun näyttää lumivyöryvaara olevan suurilta osin 4:sta tuolla.

Noille piippareille, sondeile ja lapioille ei kai ole tarvetta, jos pelkkää rinnettä laskee? Alkanut väkisin noitakin miettimään tässä Norjan-keissin ja Alppien viimeaikaisten onnettomuuksien jälkeen.

Eipä tarvi vyöryvehkeitä jos merkatuilla rinteillä laskee, ainoa pieni vaara voi olla siirtymisreiteillä mutta nekin varmaan suljetaan jos todella vaarallista on.
 
Todella todella harvinaista että rinteeseen vyöryy, mutta on toki mahdollista jos käy tosi huono tuuri. Ranskassako se pari vuotta sitten vyöryi rinteeseen, porukkaa hautautui, mutta kukaan ei onneksi muistaakseni kuollut.

Tuon takia moni pienempi keskus on ollut Itävallassa kiinni, kun lunta on puurajan yläpuolella "liikaa" ja vaarana on että se valuu sieltä rinteeseen, vaikka monta päivää ovat räjäytelleet lumimassoja.

Lisäksi vyörykamoilla ei tee käytännössä mitään, jos olet ainoa kenellä ne on; ketään ei löydy jos muut ei käytä piipparia ja kukaan ei kaiva ylös jos vain itsellä on piippari. Lisäksi niiden käyttöä pitää harjoitella. Ei se mitään rakettitiedettä tosiaan ole, mutta se maaginen 15 min on hyvin lyhyt aika, varsinkin jos pitää toimia ryhmässä ja saada porukka toimimaan organisoidusti ja rauhallisesti. Riittää kun yksi panikoi ja jättää piipparin lähetysmoodiin kun aletaan etsiä hautautuneita. Lisäksi se lapioiminen ja lumessa tarpominen piipparin kanssa pyörien on oikeasti helvetin raskasta. Se ei mene niin että laite näyttää suoraan etäisyyden ja täsmälleen oikean suunnan. Siinä pitää juosta rinkiä ja jos on useampi lähettävä signaali, niin menee vielä hankalammaksi.

Tuossa Norjan todella surullisessa keississä ikävästi kävi se, että vaikka kaikilla on oikeat välineet, reitti on/oli ns. oikea jne. mutta jos kaikki jäävät vyöryyn, niin ei siellä kukaan muu tule kaivamaan ajoissa ylös, kun joku muu kaveri siitä porukasta. Helppo huudella ja viisastella aina jälkikäteen, mutta tiedä sitten oliko riittävät välimatkat kun kaikki jäi vyöryn alle, vai yksinkertaisesti vyöry oli vain niin leveällä alueella. Silti vähän kritisoin miten sieltä ei saada ruumiita kaivettua ylös. Aina on joku veruke. Tietenkin turhaa riskeerata ylim. ihmishenkiä, mutta esim. Itävallassa ruumiit olisi olleet todennäköisesti jo seuraavana päivänä paikannettu ja kaivettu ylös. Schmirntalissa 4 ihmistä hautautui pari vuotta sitten 12m lumimassan alle ja aika paljon nopeammin ne ruumiit sieltä saatiin ylös.

Eli rinnelaskussa ei noita tartte, mutta heti jos hissioffariakin laskee rinteen sivussa niin lumiturvallisuuskurssi, vyörykamppeet ja paukkureppu on ihan hyvä sijoitus. Kurssi noista tärkein, koska kamppeet voi aina vuokrata jos niitä tarvitsee harvoin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään tiedossa jotain hyvää laskettelun tekniikka opasta (kirjaa) tai muuta materiaalia? Itseltäni taipuu englanti ja ehkä myös saksaksi voisi mennä.

Haluan kehittää omaa laskutaitoani ja netistä löytyy yllättävän vähän mitään järkeviä drillejä joita en ole jo tehnyt. Tai sitten ohjeet on niin pinnalisia ettei niistä oikein pääse kärryille mihin pitäisi kiinnittää huomiota.

Itse olen löytänyt nämä:
Top Tips to Improve Your Holidays | ALLTRACKS
Masters: 5 Drills for a Fast Start to the Season
Paras: https://mhrccoach.files.wordpress.com/2012/01/cscf-drill-handbook-and-course-setting-info.pdf
 
No niin, palattiin yöllä viikon reissulta Italian Alpeilta Monterosasta Gressoney-La-Trinité:stä. Olipahan taas paskaa säkää, koska monessa paikkaa Alpeilla on lunta ihan pirusti, mutta juuri Monterossa sitten toisin päin, eli todella vähälumista ja viimeinen lumisadekin oli tullut alkukuusta. Rinteet kyllä pirun hyvässä kunnossa, mutta vierustat ja todelliset offipaikat vähälumisia, laskettu ja kovaa tuulen hiomaa korppua. Eli ihan samaa, kuin vuonna 2013 kun tuolla ekaa kertaa kävin. Ja piru vie, viime kausi oli kuulemma todella runsasluminen tuolla :(.

Kolme ekaa päivää oli tuulisia ja kahtena päivänä sitten vielä jumituttiin omaan kylään, kun vain alin hissi toimi. Ja tottakai muiden kylien kaikki hissit ja rinteet auki, mutta itse oltiin jumissa. Onneksi sitten loppuviikko oli todella komeea aurinkoista ja tyyntä keliä ja pääsi kiertelemään koko aluetta. Kylässä reilusti plussaa, välillä taisi käydä +10C ja kuuma auringonpaiste. Sääliksi käy niitä, kenellä on reissu vaikkapa maaliskuussa tuonne. Jos lunta ei ala nyt sadella ja lämmöt pysyvät korkealla, rinteetkin alkavat kärsiä, vaikka öisin miinuksella tykittävätkin.

Offi kokemusta ei juuri ole, mutta helppoja vierustoja olisi ollut kiva laskeskella ja ottaa vaikka opas ja taitojen mukaan sitten testailla. Mutta nyt oppaatkin sanoivat suoraa, että ei ole laskettavaa, varsinkaan laudoille ja aika työttömiä kuulemma olivat. Punta Indrenin turisti "offari" tuli laskettua iltapäivästä ja onneksi aurinko oli pehmentänyt sen sopivasti. Muuten olisi ollut kovaa kuu maisemaa ja täynnä jää könttejä. Maisemaa kun katsoi, niin ei kyllä kiinnostanut lähteä koville tuulen pakkaamille pinnoille, joissa oli tuulen muovaamia aaltoja ja onkaloita, joissa olisi varmasti hajottanut itsensä. Eli tällä(kään) kertaa ei ollut ihan sloganin mukainen Freeride Paradise itselle, mutta hyvät kelit, rinteet ja ruoka kyllä pelastivat paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 216
Viestejä
4 505 113
Jäsenet
74 340
Uusin jäsen
spacevector

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom