Lakeside Airpark Finland * Taas tyhmiä koijataan

On kyllä aikamoista vapaata assosiaatiota ja ajatuksen virtaa suurin osa tästä threadista. Satunnaisia linkkejä lentelee ja täysin asiaan liittymättömiä juttuja liitetään asiaan koska "tässä on hei sama sana kattokaa!" Pahimmat viestit toistelevat aiemmin linkattuja, sinänsä asiallisia uutisia, ja ympärille on laitettu pelkkää puppugeneraattorin tuottamaa tekstiä.

Raskasta luettavaa. o_O
Niinpä. Onhan tuosta jo huomautettukkin.
 
Viimeksi muokattu:
Sen voimme varmaksi todeta, että Osanan osakkuusyhtiöiden verkkosivustoista suurin osa on perustetu 2018 lyhyellä aikavälillä. Nyt on herännyt epäilys, että Osannan osakkuusyhtiöt eivät ole mitään muuta kuin nämä nettisaitit, joiden takana on korkeintaan pöytälaatikkoyritys.
Jos Osanna olisi oikea, toimiva konserni, ja jos kaupunki olisi sen sellaiseksi todennut, niin mitä todennäköisimmin kaupunki itse vastaisi kritiikkiin avaamalla Osannan taustat ja esimerkiksi kertoisi, mitä yritysjärjestelyjä oli vuonna 2018. Mikään salassapitosopimus ei voi estää yrityksen historian kertomista.

Jos Osanna olisi .... ja jos kaupunki olisi....
 
Kiinnostava olisi tietää millainen on salassapitovelvollsuusopimus, jollainen kaupunginvaltuuston jäsenet sekä mahdollisest muut kaupungin virkamiehet on patistettu elinvoimahankkeen tiimoilta allekirjoittamaan. Saavatko sopimuksen allekirjoittaneet esimerkiksi keskustella kyläraitin kuppilassa projektista keskenään, vai onko jotenkin varmistettu, että tällaisestakin seuraa 'rangaistus' tai 'sanktio' kuten Mäkelän tapauksesta 'lipsauttaessa'. Saako hankkeesta puhua paikoissa, jossa vaikkapa on mahdollista, että kolmas osapuoli kuulee keskustelut. Koskeeko salassapito ja vaitiolovelvollisuus, jotka on tässä tapauksessa vaadittu kaupungin virkamiehiltä nähtävästi Yrken ja Osannan välisiiin liikesalaisuuksiin vedoten (maanpuolustusasiat tai yksilön intimiteettisuoja tuskin kyseessä) vain aiheeseen liittyviä 'tapaamisia' tai 'seminaareja' vai onko jopa nämä valtuuston ylimääräiset Lakeside Airparkiin liittyvät tapaamiset lähtökohtaisesti salattu. Jos on, niin milla perusteella? Eikö hankkeen suunnittelun tulisi olla läpinäkyvää, sekä kuntalaisten seurattavissa.

Lisätty 14:02 Ylen kiinnostava 2018 juttu kunnista ja salassapidosta:



Olen samaa mieltä siitä että kyse ei nyt täälläkään ole kiukkuisten tai huolestuneiden aktiivien jatinasta, vaan 250 miljoonan hankkeesta, joka toteutuessaan veisi perikatoon yhden suomalaisen kunnan, sekä aiheuttaa elinikäisen velkataakan jokaiselle kunnan asukkaalle. Ei ihme jos olen kuullut muuankin kaupungin asukkaan 'seuranneen kauhulla hankkeen etenemistä'.

Osannalla tuskin on tarve kommentoida tätä 'yhtä elämänsä suurinta kauppaa' koska hänellä ei juuri ole - kun osasi ovelan sopimuksen rakentaa - hävittävää. Kriittinen kansalaiskeskustelu ei täytä kunnianloukkauksen kriteerejä. Olisi liioiteltua että saatamme keskusteluissamme kyseenalaiseksi
päättäjien pätevyyden ja osaamisen sekä esittäisimme täällä rankkoja väitöksiä tai vihjauksia korruptiosta, salailusta tai laittomuuksista. Keskustelu perustuu kuitenkin ensijaisesti niihin julkisisti saataviin tietoihin, joita jokainen omalla tahollaan aiheesta esiin kaivaa.

Mänttä-Vilppula niittää mainetta jo valtakunnan televisiokanavilla, eli on mukana aiheena Noin viikon
studiossa tänään torstaina klo 20.00 - 20.30 !!!!



0.jpg
Mielenkiinnolla odotan tietoa siitä, mikä on näiden suomalaisten yhteistyötahojen positio Osannan kuviossa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200215-155234_Instagram.jpg
    Screenshot_20200215-155234_Instagram.jpg
    813,2 KB · Luettu: 186
Viimeksi muokattu:
Tarkkoja positioita on vaikea määritellä, kun osa uusistakin sopimuksista on salattu. Tämän takia voi tehdä vain arvailuja. Hankkeen taustalla tehty Due Diligence -selvitys sekä Fenno Oy:n riskiarvointi on molemmat salattu. Keskustelukieltoa ei ole, mutta salattuja asioita ei saa sanoa ulkopuolisille. Eri asia on sitten, jos näitä luottamuksellisia asiakirjoja vuotaa ulkopuolisille jollain tapaa, mutta se lienee epätodennäköistä. Miksi muuten Osanna ACI Finlandin hallituksen jäsenet löytyy Finderistä, mutta Lakeside AIrpark Finland Oy:n päättäjiä ei. Voiko olla mahdollista, että LAF Oy:n päättäjissä olisi mukana myös rahoittajapuolen tyyppejä?
 
Vai on Osanna ollut mukana Krimin uudelleenrakentamisesa. Alla vielä linkki sekä vapaa englannistus tekstistä.



"Crimea: (Osanna Advisors) present in the reorganization of the state, THANKS to Dr. Mauro Antonini we have been included in the catalog of the Russian government among the Italian companies that will act as introducers for the reconstruction of the country."


Lisätty 19:18:

L'Espresso -lehden artikkeli Italian äärioikeiston rahoista ulkomailla, josta käy selville, että roomalaispoliitikko Maria Beatriz Mr. Fiore Burgosilla ollut bisneksiä CasaPoundin ja Forza Nuovan, mutta myös Venäjän kanssa. Italian äärioikeistoa sympatiseeraava Mr. Fiore on muiden muassa järjestänyt Krimin niemimaan matkan ryhmälle italialaisia yrittäjiä, mikä on outoa toimintaa henkilöltä, joka toisaalta vannoo taloudellisen itsenäisyyden sekä isänmaallisuuden nimiin.




Mauro Antonini -nimellä taas löytyy roomalainen paikallispoliitikko, joka on yhä pesunkestävä CasaPound -aktiivi. Jos Antonini on Francesco Osannan (ex-Casapound) kaveri sekä Krimillä Osannaa avustanut tyyppi. niin siinä tapauksessa molemmilta löytyy CasaPound-tausta eli Seurassa mainittu 'Mussolinin fanikerhon jäsenyys' joka on ihan relevantti ansio selvitettäessä Mänttä-Vilppulan rahoittajan taustoja, eli myös rahoittajan taustana osa koko suunniteltua Lakeside Airparkin 100 - 250 miljoonan euron rahoituskuviota.


 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin jo hämmästelin, ettei Osannan konkreettisia referenssejä käynnissä olevista tai valmistuneista hankkeista löydy mistään, vaikka yleinen käytäntö on tiedottaa noista julkisesti myös markkinointimielessä.

Sama koskee noita kaupungin teettämiä selvityksiä. Selvityksiä on mukamas teetetty valtava määrä, mutta missään ei kerrota kuka ne ihan oikeasti on tehnyt. Osannan tutut, Osanna itse vai kaupunginviskaalin veljenpoika? Eilisen (edelliseltä sivulta löytyvän) kaupunginjohtajan julkaisun mukaan:

Kansainväliset asiantuntijat ovat olleet mukana luomassa taloudellista mallia, joka osoittaa selvästi projektin kannattavuuden. Lisäksi projektille on teetätetty due diligence -tarkastus eurooppalaisilla projektitarkastuksen ammattilaisilla.

Me olemme saaneet riittävästi referenssitietoa Osanna ACI Finlandilta ja olemme voineet varmistua rahoituksen välittäjän kyvystä vastata Lakeside Airpark Finland -projektista heidän roolinsa mukaisesti.

Vuonna 2018 on rahoittajan taustoihin ja toimintaan liittyvän selvityksen toteuttanut suomalainen, suurimpiin toimistoihin kuuluva asianajotoimisto. Tämän lisäksi syksyllä 2019 projektin rahoituslähde, rahoituksen välittäjä ja näiden taustahenkilöiden rekistereistä saatavilla olevat tiedot ovat tarkistettu erikseen italialaisen kansainvälistä juridiikkaa hoitavan asianajotoimiston toimesta.

Kaupunki ja Yrke Kiinteistöt ovat käyttäneet syksystä 2019 alkaen projektin suunnittelussa ja sopimusneuvotteluissa asiantuntijana toista suomalaista asianajotoimistoa.


Vertailun vuoksi suurten kotimaisten asianajotoimistojen tapa kertoa referensseistään: Hannes Snellman, Krogerus, Castren & Snellman jne.
Rahoittajista esimerkiksi Capman, Meridiam ja PIDG.

Lisäisi kummasti luottamusta touhuun jos noiden ympäripyöreiden "ammattilaiset selvittivät" lausuntojen sijasta ammattilaisilla olisi ihan oikea nimi, kuten alalla tapana on.
 
Aiemmin jo hämmästelin, ettei Osannan konkreettisia referenssejä käynnissä olevista tai valmistuneista hankkeista löydy mistään, vaikka yleinen käytäntö on tiedottaa noista julkisesti myös markkinointimielessä.

Sama koskee noita kaupungin teettämiä selvityksiä. Selvityksiä on mukamas teetetty valtava määrä, mutta missään ei kerrota kuka ne ihan oikeasti on tehnyt. Osannan tutut, Osanna itse vai kaupunginviskaalin veljenpoika? Eilisen (edelliseltä sivulta löytyvän) kaupunginjohtajan julkaisun mukaan:

Kansainväliset asiantuntijat ovat olleet mukana luomassa taloudellista mallia, joka osoittaa selvästi projektin kannattavuuden. Lisäksi projektille on teetätetty due diligence -tarkastus eurooppalaisilla projektitarkastuksen ammattilaisilla.

Me olemme saaneet riittävästi referenssitietoa Osanna ACI Finlandilta ja olemme voineet varmistua rahoituksen välittäjän kyvystä vastata Lakeside Airpark Finland -projektista heidän roolinsa mukaisesti.

Vuonna 2018 on rahoittajan taustoihin ja toimintaan liittyvän selvityksen toteuttanut suomalainen, suurimpiin toimistoihin kuuluva asianajotoimisto. Tämän lisäksi syksyllä 2019 projektin rahoituslähde, rahoituksen välittäjä ja näiden taustahenkilöiden rekistereistä saatavilla olevat tiedot ovat tarkistettu erikseen italialaisen kansainvälistä juridiikkaa hoitavan asianajotoimiston toimesta.

Kaupunki ja Yrke Kiinteistöt ovat käyttäneet syksystä 2019 alkaen projektin suunnittelussa ja sopimusneuvotteluissa asiantuntijana toista suomalaista asianajotoimistoa.


Vertailun vuoksi suurten kotimaisten asianajotoimistojen tapa kertoa referensseistään: Hannes Snellman, Krogerus, Castren & Snellman jne.
Rahoittajista esimerkiksi Capman, Meridiam ja PIDG.

Lisäisi kummasti luottamusta touhuun jos noiden ympäripyöreiden "ammattilaiset selvittivät" lausuntojen sijasta ammattilaisilla olisi ihan oikea nimi, kuten alalla tapana on.
Osanna ACI Finland on kaupparekisterissä 19.6.2019. Mistä on löytynyt referenssitiedot tämän jälkeen, tässä ajassa
 
Aivan loistava artikkeli jälleen. Kiitos Outi!!

(Kirjoitin aiemmin, että ansiokas Outi Salovaara on napattu Otava-mediaan Seura-lehden tutkivaksi toimittajaksi. Olin väärässä; hän on freelanceri. Tässä lisätietoa Salovaarasta kopioituna Longplay -verkkolehden sivuilta:
OUTI SALOVAARA on vapaa toimittaja, joka kirjoittaa mm. Suomen Kuvalehteen, Seuraan ja Ilta-Sanomiin. Ennen ryhtymistään vapaaksi toimittajaksi Salovaara työskenteli parikymmentä vuotta Etelä-Saimaa-lehdessä lähinnä talouteen ja Venäjän asioihin keskittyneenä toimittajana. Lisäksi hän on työskennellyt Taloussanomien Venäjä-toimittajana sekä Helsingin Sanomien Kaakkois-Suomen aluetoimittajana. Salovaara sai tutkivan journalismin Lumilapio-palkinnon vuonna 2009 jutusta, joka paljasti Lappeenrannan kaupungin salatun miljoonarahoituksen kaupungin tuella perustetulle Fly Lappeenranta -lentoyhtiölle.)
 
Viimeksi muokattu:
Voisin kuvitella että kunta sähläämässä miljoonarahoitusta rahoittajalta, joka on ollut mukana projekteissa Krimin niemimaalla EU:n sanktioista huolimatta, sekä on mahdollisesti tuolloin eli 2015 tehnyt Krimi-yhteistyötä nykyisen Casapoundin Rooman pomon kanssa, alkaa herättää kiinnostusta kohta myös ministeriötasolla (valtiovarainministeriö voisi olla kiinnostunut kaupungin rahankäytöstä sekä toki tästä jättimäisestä rahoitushankkeesta, johon kytkeytyy mahdollisesti Italian äärioikeisto sekä Venäjä), poliisisa sekä myös suojelupoliisissa. Saattaa olla toinen 'sana viikonvaihteeksi' luvassa kaupunginjohtajalta, jos yhteyksiä edellämainittuihin on. Alla pätkä L'Espresson jutusta, jossa viitataan 'italialaisyrittäjien ryhmään', jonka Mr Fiore kutsui Mustanmeren niemimaalle, eli Krimin niemimaalle. Olettaisin, että mukana olisi ollut myös jo mainittu Maoro Antonini, jonka Osanna Advisors SLR mainitsee 2015 päivityksessä avustaneen projekteissa Krimillä.

There is no way to know, but information obtained by L'Espresso allows tracking some of the economic operations linking Mr. Fiore to Russia. He not only sided with the annexation of Crimea, he also organized for a group of Italian entrepreneurs to travel to the Black Sea Peninsula — an odd move for the party defending “economic patriotism” and made a mantra of Italian productions first. After a few of those organized trips, some of the entrepreneurs decided to relocate to Crimea.

Ainakin Antoninilla on suhteita Venäjään. Hän kuuluu Lazio-Venäjä seuraan. Allaolevan jutun linkissä Antonini juoksee solidaarisuudesta venäläisille yleisurheilijoille:


“Our race is the first reaction to this. As solidarity in politics and the economy of Italy and Russia is the only guarantee of our future. Today’s event it is not just a symbolic gesture, rather it is a challenge. It means ‘You can’t stop us,” the President of Lazio-Russia Association, Mauro Antonini told Sputnik.

 
Tuota Seuran uusinta juttua ei ole kukaan vielä postannut MV:n faceen, tai sitten en löytänyt..? Anyway loistavaa uutisointia. Mahtaako kaupunki mitenkä selitellä mustaa valkoiseksi tuonkin jälkeen:lol:

Ihmeen aktiivisesti päivittävät sivujaan vaikka millä kissanristiäisillä. Saahan spammauksella toki peiteltyä kaikkea muuta, kuten kissatkin tekee laatikollaan.
 
Voi olla Business Finlandin virkamieskin tiukan edessä. Pelkästään uuden kotimaisen yrityksen rekisteröiminen kestää 3-4 viikkoa, joten voisin kuvitella, että ulkomaisella toimijalla kestää tuplasti enemmän. Kuitenkin tässä tapauksessa Osanna Aci Finland on nuijittu rekisteriin viikossa LexAuctor Oy Pekka Kähkösen suosiollisella myötävaikutuksella.




TEM:n alainen viennin ja investointien kehittämisorganisaatio Business Finland käytti kesällä 2019 vaikutusvaltaansa, jotta Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) kiirehtisi Osanna ACI Finland -yhtiön rekisteröimistä. Business Finlandin johtaja Hanna Lankinen vetosi rekisterinpitäjiin 11. kesäkuuta näin:

”Kansainväliset Osanna Group S. R. L. ja Asset & Capital Investment (ACI) ovat käynnistämässä investointitoimintaa Suomeen. (…) Nyt neuvottelujen alla olevien kahden ulkomaisen investoinnin kohdistuminen juuri Suomeen edellyttää, että suomalainen yhtiö saadaan pikaisesti rekisteröityä. Pyydämme kaupparekisteriä huomioimaan kahden hyvin merkittävän investoinnin etenemisen takaamisen tärkeänä syynä käsittelyn jouduttamiseksi.”

Jo viikon päästä, 18. kesäkuuta, Osanna ACI Finland olikin rekisteröity. Lankinen kertoo tehneensä kiirehtimispyynnön Osannan suomalaisen yhtiökumppanin, yrityskonsultti Pekka Kähkösen toiveesta.

”Teemme pyyntöjä joskus perustellusta syystä, eikä niitä tule kovin usein. Tässä tapauksessa arvioimme, että se oli perusteltua,” sanoo Lankinen.

Lankinen ei kysellyt hankkeen taustoista tarkemmin, koska kyseessä olivat yritysten väliset ”luottamukselliset asiat”.
 
Kannattaa lukea Outi Salovaaran Twitter-tili. Se herättää ajatuksia siitä mikä taho mahdollisesti näiden projektien (Mänttä-Vilppula, Luumäki, Tahko) takana on. Mikä on se suunta mistä juuri Suomeen on tullut rahaa investointeihin missä ei ole liiketaloudellisesti mitään järkeä. Foliohattuilua joo mutta sallittakoon loppuillasta.
 
Tää on foliohattuilijan veikkaus, ehkäpä moittijoilla oli joku korkeampi missio?
15sdu toivon ettet menetä yöuniasi. Hyvää yötä.
 
Viimeksi muokattu:
Katsokaapas tätä Terza Posizione- aktiivi Roberto Fiorea (juttu tekstinä alla kokonaisena, linkki ei toiminut. Hän on nähtävästi samainen Mr Fiore, joka mainitaan L Espresson jutussa. Vihjauksia tiedustelupalvelutaustasta Wikipedian artikkelissa. Mahtava kaveri. On ensin Budapestisssa paikallisten natsien kanssa muistelemassa, kuinka NL kukisti julmasti Unkarin kansannousun 1956.
Pari vuotta myöhemmin tekee sitten bisnestä Venäjän kanssa 'fasistista' Ukrainaa vastaan. Huh huh!



Italian Neofascist Leader’s message to local business:
Invest in Crimea


TBS 2017 / 2017-11-05

Italy’s manufacturers have been checking out a relocation to Crimea, thanks to business trips organised by an anti-globalist party boss with ties to the Russian elite
By L’Espresso, shared with EIC Network and The Black Sea.

Italy faces a general election in early 2018 and a deluge of far-right groups are fighting for a place in a likely coalition Government.

One of the most controversial parties is Forza Nuova (New Force), run by a neofascist former fugitive, Roberto Fiore, who has strong links to Russia.
Fiore’s motto is 'God, Fatherland, Family, Work', and he campaigns for a new deal for Italy’s workers and small businesses, free from the threat of globalisation.
This follows the same mantra of national self-reliance trumpeted by Marine Le Pen’s National Front in France.
But, according to our colleagues at Italian magazine L’Espresso, Fiore has been organising business trips for Italian entrepreneurs to invest - not in their home territory - but in the contested Ukrainian region of Crimea, annexed by Russia in 2014.

What is Forza Nuova?

Founded in 1997 by former fugitives from Italian justice, Roberto Fiore and Massimo Morsello, Forza Nuova ticks every box on the far-right ideological checklist: the party is anti-abortion, pro-Christian, anti-immigration, anti-same sex marriage, anti-NATO, Eurosceptic, and anti-capitalist. Plus it is also close tothe Kremlin.
The party's roots are in the neofascist underground movement from the late 1970s, Terza Posizione, of which Fiore was a major ideologue. Terza Posizione was a front for guerrilla group Nuclei Armati Rivoluzionari (Armed Revolutionary Groups), which carried out dozens of assassinations.

Who is Roberto Fiore?

On 2 August 1980, the city of Bologna was rocked by a suitcase bomb in its railway station that killed 85 people. Responsibility for the attack fell on Nuclei Armati Rivoluzionari, which denied culpability. Fearing arrest, Fiore fled to London, where he obtained refugee status.
While in the UK he became friends with Nick Griffin, who would later become leader of the far-right British National Party, and he built up a business in student travel.
But how did Fiore gain a home in the UK? According to a 1991 document written by the Consultative Commission on Racism and Xenophobia in the EU, Fiore “had been an agent with the British Secret Service (MI6) since the early '80s” - an allegation Fiore denies.
In 2000, he returned to Italy to take charge of Forza Nuova, alongside Massimo Morsello. When Morsello died a year later, Fiore secured his place at the top.


What are Fiore’s links to Russia?

Fiore is an admirer of Vladimir Putin and has been a regular visitor to Russia on official delegations. His party's vehement anti-NATO, Eurosceptical and Christian fundamentalist line is close in spirit to that of Putin’s United Russia party.
In 2015, Fiore participated in the Conservative Forum in St. Petersburg alongside Europe's senior neofascist leaders. According to intelligence sources, in exchange for help for the Russian cause in Europe, extremist movements did “receive [Russian] economic support”. There is no proof that Forza Nuova gained cash from Russia.
But the relationship goes back before then - Fiore went on an official visit to Russia in 2012 for a two-day meeting called ‘Russian-Italian Trade Dialogue’ in Nizhny Novgorod, a large industrial city 400 km east of Moscow.
The summit programme stated that Fiore was there in a new capacity - that of director of the Italian-Russian organisation, Associazione Alexandrite.


How does this connect to Crimea?

In February 2014, following the revolution in Ukraine against a pro-Russian administration, Russia moved to take over the Crimean peninsula.
In a near-bloodless coup, the region fell under Putin’s control. But the Kremlin was left with a problem: Crimea was poor, isolated from Russia by water, and its already weak economy was facing decimation following the break from Kyiv. To keep the territory would cost Russia billions of dollars in subsidies.
What was the solution?


Foreign investment.

Russia opened an investment portal in English promoting a Free Economic Zone in Crimea. The peninsula was to become Russia’s own tax haven.
Russia’s propaganda machine boasted of plans by Italians to invest 300 million Euro in Crimea’s wine industry, and 250 million Euro from Germans in recycling, hotels and tourism. This is despite both Germany and Italy recognising Crimea as territory belonging to Ukraine - and not Russia.
In 2014, Fiore's Associazione Alexandrite organized business trips for Italians to Russia - and the delegation headed straight to Crimea.
Interestingly, Fiore’s name was no longer visible on official documents relating to the association at that time.
But businessmen who participated in those meetings state that everything was run from Italy by the Forza Nuova boss, who went on to orchestrate a second delegation to Crimea in 2015.
“A friend introduced me to the association, of which I knew Mr. Fiore was the president,” says Diego Ebau, a small business entrepreneur from Sardinia, who participated in the trips. “My goal and that of other dozens of companies who were there was not political. We just wanted to know more about the benefits of investing in Crimea.”
According to Ebau, if he invested at least 50,000 Euro in the peninsula, he would pay zero taxes for the first five years and enjoy a six per cent cap on taxes thereafter.
What could be more inviting for investors suffering from Italy’s labyrinthine tax regime, and the country’s incessant recessions?
But encouraging Italian firms to set up shop in Crimea is an odd move for this neofascist party, because at the core of its ideology is the defence of economic sovereignty, and a hatred of globalisation due to its threat to Italian micro-businesses.
Now some companies from Fiore’s Crimea trips have plans to shut down their factories in Italy and reopen them in Crimea.
“I left the Alexandrite Association after two trips, because I prefer to do things on my own,” says Ebau, “but I know that a Puglia textile company is already in the process of moving production over there. And to tell the truth, I have plans myself: together with another Sardinian entrepreneur, we are looking to open a marble processing company in Crimea.”

Original article in Italian by Andrea Palladino, Giovanni Tizian, and Stefano Vergine at L’Espresso. This version by The Black Sea
 
Viimeksi muokattu:
Jos en lue twitteriä niin kai voit kertoa nopeasti tahot, jotka taustalla on?


Kyllä nämä pistää miettimään. Tuo Tahko varsinkin.
 
Huomautus: Vältä tällaisia "tekstiseiniä", pyri pitämään viestit selkeinä mm. tekstikentän työkalurivilta löytyvää lainausta käyttämällä

Tässä Atol-kone, jota LAF käyttänyt mainonnassaan (Seuran jutun lopussa viitataan). Miksi LAF käyttää mainonnassaan tuhoutunutta koneen prototyyppiä. Alla Talouselämän juttu. "Ympärillä pörräsi lähinnä rahattomia hengailijoita ja ahneita konsultteja", kertoo koneen kehittäjä. Yhtäkkiä rahoittaja löytyikin Hong Kongista, lupailtiin maita ja taivaita ja Kiinan markkinoita. Kuulostaa taas jotenkin tutulta.

====

Lama, "ahneita konsultteja", ei rahaa valtiolta – Näin suomalainen lentokoneteollisuuden toivo luo tarinaa "omalla hikipääomalla"
31.3.201719:12
JURIDIIKKAFOKUSTALOUS JA POLITIIKKALIIKENNEPERUSTEOLLISUUS

Kun Markku Koivurova oli pieni poika, hän piirsi satoja lentokoneita kotonaan Ivalossa. Nyt Koivurova yrittää palauttaa teollista lentokonetuotantoa Suomeen. Reportaasi Atol Avionista on julkaistu ensimmäisen kerran Talouselämässä 25/2016.


Reportaasi Atol Avionista on julkaistu ensimmäisen kerran Talouselämässä 25/2016.

Siinä se on, suomalaisen lentokoneteollisuuden toivo. Atol 650 LSA -urheilukoneen prototyyppi seisoo rantahiekalla, Räyskälän ilmailukeskuksen kiitoradan päässä.

Maahan, veteen ja lumeen laskeutuva amfibiolentokone näyttää melkein lelulta: turkoosi tuulilasi, venemäinen pohja, propelli katolla.

Se on yllättävän pieni, hyttikorkeudeltaan selvästi aikuista miestä matalampi, mutta kuitenkin kaksipaikkainen. Ja kevyt. Tyhjäpainoltaan vain 375 kiloa. Kaksi miestä työntää koneen hikoilematta läpi upottavan rantahiekan.

Miehet ovat Markku Koivurova, 59, koneen suunnittelija ja Atol Avion -yhtiön pääomistaja, sekä Anssi Rekula, 55, yhtiön myyntijohtaja, eläköitynyt Finnair-pilotti.

He työntävät koneen vesirajaan, ja koulutuslentäjä Timo Toikka istahtaa ohjaamoon. Sadan hevosvoiman nelisylinterimoottorin hurina muistuttaa rekan tai traktorin ääntä. Korvia ei tarvitse vieressä suojata.

603ca324-a862-3200-9c30-6ec9c41f780e

Markku Koivurova (vasemmalla) innostui heti, kun Anssi Rekula pyysi tekemään tilaustyönä yhden amfibiokoneen. Pian kaksikko oli perustanut uuden yrityksen, Atol Avionin. LAURI OLANDER

Pian seitsemän metriä pitkä amfibio ui järvessä kuin vene, kapeiden siipikellukkeiden kannattelemana. Alkaa hetken kestävä kiihdytys, jossa moottoriääni yltyy, vauhti kiihtyy 80 kilometriin tunnissa ja matkaa taittuu parisen sataa metriä.

Sitten kone nousee ilmaan. Vaikutelma on epätodellinen – kuin pikavene irtautuisi painovoiman laeista.

Kevyesti koivusta

”Kevyet urheilulentokoneet (LSA) ovat melko uusi koneluokka. Niistä on toivottu Yhdysvaltojen hiipuvan yleisilmailuteollisuuden pelastajaa. Ne ovat vakaampia kuin ultrakevyet lentokoneet mutta kuitenkin pieniä ja käteviä siirrellä”, Anssi Rekula kertoo.

Erityisesti kevyiden amfibiolentokoneiden kysyntä on lähtenyt kasvuun. Maailmanlaajuisesti niitä on myyty reilussa kymmenessä vuodessa puolisen tuhatta, mutta nyt Atolin yhdysvaltalaisella kilpailijalla Icon Aircraftilla on jo lähes 2 000 tilausta. Suomeen tämän painoluokan ”lentoveneitä” on tuotu vasta pari kappaletta, pienempiä ultrakevyitä amfibioita kymmenkunta.


Markku Koivurovan kehittämä Atol 650 LSA poikkeaa kilpailijoista siten, että se on pääosin puurakenteinen. Koivuvanerista ja pvc-vaahtolevyistä alipainetekniikalla prässätty runko tekee Koivurovan mukaan koneesta kilpailijoita noin sata kiloa kevyemmän. Kahden matkustajan ja polttoaineen lisäksi lennolle voi siis ottaa mukaan pienen kuorman.

Verrattuna perinteiseen isoponttooniseen Cessna-vesitasoon – maailman myydyimpään yleisilmailukoneeseen – Atol on pienempi, kevyempi, ja vähemmän altis kaatumaan vedessä. Mutta 150 000 euron hintaisena se on myös monin verroin tyyriimpi.

Atol-koneita on toistaiseksi tilattu käsirahalla viisi kappaletta, kolme Suomeen ja kaksi Yhdysvaltoihin. Ostajat ovat tyypillisesti keski-ikäisiä vesielementistä pitäviä ilmailuharrastajia. Isoimmat markkinat ovat Yhdysvalloissa ja tulevaisuudessa myös Kiinassa. Suomessa lentokoneita myydään vuosittain vain muutama kappale, ja usein käytettyjä.

69179c44-16cb-3c1f-b17b-6620e0cf8889

Koivunrova valitsi tuulilasin eteen vanhanaikaisen manuaalisen "luisumittarin" kertomaan oikeasta lentoasennosta. LAURI OLANDER
”Lentäminenhän on hauskaa, mutta normaalisti siinä ei oikein pääse mihinkään. Tällaisella koneella voi lentää suoraan mökin saunarantaan tai käydä kalastusreissulla. Kollega kävi jopa hautajaisissa. Hän laittoi mustan puvun päälle ja parkkeerasi kirkon läheiseen laituriin”, Rekula sanoo ja hymyilee leveästi.

”Tavoittelemme paitsi ilmailuharrastajia myös porukkaa, joka ostelee harrikoita tai nopeita veneitä. Pikkurahasta heillä ei ole puutetta”, lisää Koivurova.

Raha nousee usein esiin, kun miehet puhuvat ison riskin hankkeestaan.

”Näihin projekteihin ryhtyvät yleensä luovat ylioptimistiset tyypit, jotka ovat persaukisia”, Koivurova tokaisee ja tunnistaa määritelmästä myös itsensä.

Hän luettelee kevyiden amfibioiden valmistajia. Espanjalaisen Colyaer Freedomin omistajayhtiö meni konkurssiin, ja brasilialaisen SeaMaxinomistaja ajautui toimitusvaikeuksiin. Muita kilpailijoita ovat esimerkiksi Icon Aircraft, SeaRey, Flywhale ja Super Petrel.

Suomalaishankkeelle uskottavuutta tuo se, että ultrakevyt versio Atolista on jo ollut sarjatuotannossa – tosin hyvin pienessä sellaisessa ja 25 vuotta sitten.

Lama ja uusi nousu

Markku Koivurova loi ensimmäisen amfibiokoneensa 1980-luvulla. Niitä valmistettiin 1990-luvun taitteessa viisi kappaletta koottavana rakennussarjana.

Onni ei kuitenkaan ollut tuolloin myötä. Tuotannon päästyä vauhtiin Suomeen iski lama. Ulkomaisen valuuttalainan rasittamana Koivurovan Martekno-yhtiö ajautui konkurssiin vuonna 1991.

Nuori lentomekaanikko Anssi Rekula oli 1990-luvun alussa eräänlainen Koivurova-fani. Hän haaveili Atol-amfibiosta, mutta aika ja rahat eivät vielä riittäneet.

Parinkymmenen vuoden jälkeen tilanne oli toinen. Finnairilla pilottina uransa tehnyt Rekula suunnitteli eläkepäiviään ja harkitsi amfibiokoneen ostamista. Hän tilasi yhdysvaltalaisen Icon A5 -koneen, kunnes muisti Koivurovan luomuksen. Rekula soitti Koivurovalle hetken mielijohteesta ja kysyi, tekisikö tämä yhden Atolin tilaustyönä.

Koivurova oli työskennellyt konkurssin jälkeen yksityisyrittäjänä ja kehittänyt muun muassa lasten moottorikelkan Lynxille, jousinivelen Lappsetille ja lääketieteellistä instrumenttia Optomakerille. Hän oli juuri päättänyt voimalaiteprojektin Baltic Yacht -yhtiölle ja piti sapattivapaata.

Päätös palata oman lentokoneen pariin oli helppo. Suunnittelu toisi mielekästä puuhaa sapatin ajaksi, ja rahaakin olisi luvassa. Verstaassa Rovaniemellä oli tarvittavat työkalut ja tilat – ja myönnettävä oli, ettäamfibioprojektin mahalasku 1990-luvulla kaihersi yhä mieltä.

45b1c372-99be-3ca5-9c95-63073c623fee

Koivuvanerirunkoinen amfibio ui veden pinnassa kuin vene.
Kun Rekula soitti, Koivurova oli jo ideoinut useita parannuksia koneeseensa. Isoin muutos oli se, että runkoa pidennettiin noin metrillä uuden LSA-luokan painorajojen mukaiseksi. Anssi Rekula innostui päivitetystä koneesta siinä määrin, että pian kaksikko oli perustanut uuden yrityksen, Atol Avionin.

Rekula lähti yhtiöön vähemmistöosakkaaksi ja otti vastuun myynnistä, Koivurova keskittyi suunnitteluun. Lisärahoitusta yrittäjät uskoivat saavansa startup-sijoittajilta, valtiolta, ilmailuharrastajilta ja tietysti pankista. Finanssikriisi oli väistymässä, ja kevytkoneiden kysyntä nousussa.

Silloin Eurooppaan iski velkakriisi ja rahahanat menivät kiinni.

”Aina sanotaan, että Suomesta löytyy rahoitusta lupaaville hankkeille. Totuus on aivan toinen. Me olemme kehittäneet tämän pitkälti omalla hikipääomalla”, tuskailee Koivurova.

Nyt Atol Avionilla on tuotannossa kuusi konetta. Rovaniemen tehtaalla rungon osia työstää viiden hengen porukka. Tyyppihyväksyntiä tekee kolme työntekijää Espoossa. Kotimaiset alihankkijat valmistavat pienempiä puu-, metalli- ja muoviosia.

”Hän yritti varastaa firman”

Koivurovan mukaan startup-sijoittajat ovat olleet koko ajan kiinnostuneet vain "angrybirdseistä". Yksi sijoittaja kävi osakkuusneuvotteluja pitkään ja tarjosi sitten ihan toisen näköistä sopimusta kuin mistä oli aiemmin puhunut.

"Hän yritti varastaa firman."

Tuloksiltaan vaatimattomaksi jäi myös joukkorahoitusprojekti.

"Ympärillä pörräsi lähinnä rahattomia hengailijoita ja ahneita konsultteja."

"Emme saaneet pankkilainaa emmekä myöskään valtiolta tukea. Pienen korkotuen saimme Tekesin 260 000 euron lainalle. En yhtään ihmettele, että Suomi makaa kontallaan", sanoo Koivurova.

Tuotekehitykseen kaksikolta ja piensijoittajilta on palanut noin 900 000 euroa ja satoja tunteja palkatonta työtä. Koivurova omistaa Atol Avionista 44 prosenttia, Rekula 20 prosenttia ja lisäksi yhtiöllä on pienosakkaita, merkittävimpänä entinen konepajayrittäjä Markku Tyynysniemi.

Huhtikuussa näytti hetken siltä, että etukäteispainotteinen rahoitus olisi ratkennut kertaheitolla. Hongkongilainen sijoitusyhtiö Sharpland investments kertoi sijoittavansa lentokonetuotannon käynnistämiseen ”yli kuusinumeroisen summan”.

Investoinnin piti riittää tuotannon täyteen ylösajoon. Etupainotteinen maksusysteemi taas takaisi sen, että noin 150 000 euron hintaisista koneista alkaisi tulla syksyllä rahaa myös ostajilta. Tavoitteena oli 12 koneen tuotanto ensi vuonna, lopulta satojen.

Sharpland Investments halusi viedä tuotantoa myös Kiinaan – siellä kun yleisilmailu on vapautumassa ja potentiaali valtava.

Mutta hyvä tuuri haihtui yhtä nopeasti kuin ilmestyikin. Kesäkuun puolessa välissä Sharpland Investments ilmoitti vetäytyvänsä aiesopimuksesta.

Nyt Markku Koivurova vakuuttaa, että yrittäjäkaksikko ei luovuta.

"Nukuimme Anssin kanssa yön yli ja päätimme laittaa lisää höyryä koneeseen. Tuotanto pysyy käynnissä Rovaniemellä, ja alihankkijat jatkavat osavalmistusta."

Koivurovan mukaan viisi konetta saadaan tilaajille talvella, vaikka kansainvälistä investointia ei saataisi muualtakaan. Huomattava kotimainen osakas Markku Tyynysniemi vahvistaa hänkin sitoutuvansa projektiin loppuun asti.

Anssi Rekula kertoo myös neuvottelevansa lisärahoituksesta yhden kiinalaisen ja yhden amerikkalaisen sijoittajan kanssa.

"Amerikkalainen kontaktimme Paul Richards haluaisi myydä ja jaella Atoleita Yhdysvalloissa. Hän edustaa Light Sport Adventures -yhtiötä ja on mukana vastaavassa amfibioprojektissa MVP Aerossa. Sen valmistumisen ennuste on kuitenkin selvästi meitä hitaampi, vähintään neljä vuotta", Rekula kertoo.

"Richards lentää Suomeen vielä ennen juhannusta."

Koivurova ja Rekula uskovat, että tämä teknologiamiljonääri – ja yksi Atolin tilaajista – voi kerätä tarvittavan miljoonapääoman nopeastikin.

Atol Avionin tarina siis jatkuu, mutta melkoisessa turbulenssissa.

”Pitää lentää koko ajan”

Timo Toikka laskeutuu koelentonsa jälkeen järven keskelle. Venemäisestä amfibiosta ei juuri jää kuohuja veden pintaan. Toikka kiihdyttää lentokoneen sen pyörien varassa rannalle, jolloin perä nousee ja nokka kuopaisee rantahiekkaa.

"Timo ei muistanut ohjetta. Sauva tulee pitää täysin vedettynä, jotta pyrstö pysyy alhaalla", Markku Koivurova sanoo ja virnistää.

Entä millaista Atol 650 LSA:lla oli lentää? Prototyypillä saa toistaiseksi lentää vain yksi henkilö kerrallaan. On luotettava Timo Toikan sanaan.

"Hyvä sillä oli lentää. Mutta tuuli muuttui voimakkaammaksi tuossa puurajan yläpuolella. Tällä koneella lentäminen on tarkkaa. Pitää lentää koko ajan."

"Lapsena piirsin aina lentokoneita" – Markku Koivurovan tarina

"Tein varmasti satoja piirustuksia", Markku Koivurova, 59, muistelee lapsuuttaan.

Ivalossa varttunut nuorukainen rakensi lennokkeja ja veti lennokkikerhoja. Teini-ikäisenä hän oli apupoikana taksilentäjälle, kantamassa bensaa ja siivoamassa konetta.

"Muistan, kuinka mahtavaa vesilentäminen oli, se kun noustaan ilmaan ja järvi kimmeltelee alapuolella."

Koivurova opiskeli autonasentajaksi, mutta eniten hän nautti Hämeenlinnan ilmailukerholla pyörimisestä. Ensimmäinen kesätyöpaikka oli Oulun lentokonekorjaamolla apumekaanikkona. Tuolloin Koivurova tutustui legendaaristen PIK-20-koneiden teknikkoon Markku Hiedanpäähän.

"Ilmoitin Markulle, että tulen teille töihin."

Eiriavionin PIK-20-purjelentokone on yhä suomalaisen lentokonesuunnittelun menestynein tuote. Niitä valmistettiin reilut 400 kappaletta ennen kuin tuotanto myytiin Ranskaan 1981. Vuoden pestissään PIK-20-lentokoneasentajana Koivurova piirsi myös ensimmäiset amfibioluonnoksensa.

"Minua alkoi kiinnostaa tuotekehitys. Pääsin Oulun teknillisen koulun konstruktiolinjalle, ja kaikki lomat vietin töissä Eiriavionilla."

Viisi vuotta Koivurova suunnitteli Lynx-moottorikelkkoja Nordtracin tehtaalla Rovaniemellä. Keksijä-titteliä mies vierastaa.

"Ei tämä ole mitään propellipäähommaa vaan kurinalaista työtä."

Oman amfibiokoneen suunnittelu vei lopullisesti mukanaan vuonna 1986. Koivurova suoritti ensilennon Atolin prototyypillä elokuussa 1988.

"Jännitti niin pirusti. 15 minuutin lennon jälkeen takki oli aivan tyhjä. Tällä uudella koneella ensilento ei jännittänyt yhtään. Oikeastaan oli voittajafiilis."

Lisätty 16.2.2020 klo 9.45

Yhteys Mänttä-Vilppulan ja Atolin kanssa löytyi. Atol-konetta käsittelevän Talouselämä-lehden jutussa mainittu yhtiön pienosakas, entinen konepajayrittäjä Markku Tyynysniemi on Mänttä-Vilppulasta. Koneen prototyyppi valmistettiin nähtävästi hänen konepajayrityksessään. Tyynysniemi ei siis ole mukana aktiivisena toimijana itse hankkeessa, mutta hänen konepajassaan rakennettua onnettomuudessa tuhoutuneen koneen prototyypin (kone ei siis käytössä) kuvaa on käytetty Lakeside Airpark Finlandin mainonnassa.


atol.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nämä pistää miettimään. Tuo Tahko varsinkin.
Toi Kultakivi oli kyllä niin järjetön kuvio ettei mitään. Tilat oli tosi kämäset jo sillon ysärillä kun siellä oli elämää ja käytiin viikonloppuisin törpöttelemässä. Lähempänä Savonlinnaa ja erityisesti Saimaan rannalla voisi ehkä haaveilla liiketoiminnasta täydellisen uudelleenrakentamisen jälkeen. Mutta tonne kaakonkulmalle noita onnettomia venäläisiä projekteja siunautui taannoin vaikka ja kiinka. Onnistumisprosentti vain näytti ulkoa päin arvioiden aika matalalta...
 
Kannattaa kerrata vielä tätä Seuran jutun kohtaa. Mikäli sopimus saa lainvoiman ja 10 miljoonaa sulkutilille siirtyy, on Osannalla rahankäyttöoikeus sulkutilillä olevaan summaan. Kyseessä on pykälä, joka selvitettiin täällä aivan keskustelujen alkuvaiheessa.


Erityistä huolta kaupunkilaisissa on herättänyt sulkutili, jolle kaupunki aikoo laittaa investoinnin vakuudeksi kymmenen miljoonaa euroa. Salaisessa mutta julkisuuteen vuotaneessa sopimuspykälässä sanotaan, että lainanantaja eli Osanna yhtiöineen saa käyttää sulkutilin rahoja ”peruuttamattomana sitoumuksena (…) velkarahoitukseen käytettävissä olevana talletuksena”.
 
Tarviiko tuossa muutakuin hukata tuo 10milj "lainanhankkimiskuluihin" ja todeta, että harmi kun ei saatukaan lainaa. Mitään sakkopykäliä sopimuksessa ei varmaankaan ole Osannan suuntaan jos lainaa ei saadakaan järjestettyä?
 
Noin se menee. Mänttä-Vilppulahan on nyt valtuuttanut kaupunginjohtajan ottamaan sen 10 miljoonaa lainaa sulkutlille siirrettävää rahaa varten. Rahan määreestäkin on ollut tässä vaiheessa aika monenlaisia selityksiä. Osassa juttuja kaupunginjohtaja on puhunut 'hyvän tahdon eleestä lainanantajalle', toisaalla taas 'sopimussakosta joka takaa sen, että kaupunki hoitaa asiassa velvoitteensa'.

Toki velvotteiden hoitamisen varmistaminen on hyvä veto silloin, jos kaupungissa on vallalla ajatuksia tyyliin "Hei on kiva rakentaa miljoonan lentokonehalli, kun Pirkanmaan liiton pajatsosta kilahtaa 700 000 euroa avustusta".

Mänttä-Vilppulassa käyty huhujen mukaan jopa kh-tasolla keskusteluja tyyliin että "jos lainaa saamme, sitä ei ole tarkoitustakaan maksaa pois". Moni hanketta kannattanut päättäjä kuulemma tuskaillut viime päivinä asian kanssa ja kommentoinut kasvotuste, että "ei ole meidän päänsärky, jos sijoittajat ei saa rahojaan takaisin".

Voisi jäädä laina Osuuspankistakin saamatta, jos tuollaisia kommentteja veistellään miljoonarahoituksen kustannuksella. Meno alkaa olla täysin holtitonta. Ikäänkuin LAF olisi joku täysin erillinen saareke, joka ei epäonnistuessaan mitenkään kosketa kaupunkia, mutta onnistuessaan tuo kaupungille mljoonen eurojen rahapotin.

Jos meno on hankkeen eteenpäin ajajien parissa tosiaan tätä luokkaa, kysehän on ihan tietoisesta riskinottamisesta. Toivottavasti nämä paikallisten päättäjien röyhkeä uhkapelimieliala päätyy myös isojen suomalaispankkien sekä muiden kuntia rahoittavien tahojen korviin.



Auvinen Mänttä-Vilppulan kaupungin tiedotteesa 14.2.2020:

Kaupunki tai Yrke Kiinteistöt eivät vastaa näistä liiketoiminnallisista riskeistä missään olosuhteissa, eivätkä ole millään tavoilla sitoutuneet tai mukana projektin rahoittamisessa. Kaupunki tekee sulkutilisopimuksen, jolla varmistetaan, että kaupunki hoitaa oman osuutensa esimerkiksi kaavoituksen ja maankäytön osalta.


Auvinen rakennuslehden jutussa 5.2.2020:

Mänttä-Vilppula on lupautunut panemaan hankkeen takia kolmeksi vuodeksi kymmenen miljoonaa euroa omalle sulkutililleen hyvän tahdon osoituksena, sanoo kaupunginjohtaja Markus Auvinen. Hänen mukaansa tämä kertoo rahoittajille, että kaupunki aikoo hoitaa velvoitteensa maankäytön ja kaavoituksen suhteen.



bb.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin jo hämmästelin, ettei Osannan konkreettisia referenssejä käynnissä olevista tai valmistuneista hankkeista löydy mistään, vaikka yleinen käytäntö on tiedottaa noista julkisesti myös markkinointimielessä.

Sama koskee noita kaupungin teettämiä selvityksiä. Selvityksiä on mukamas teetetty valtava määrä, mutta missään ei kerrota kuka ne ihan oikeasti on tehnyt. Osannan tutut, Osanna itse vai kaupunginviskaalin veljenpoika? Eilisen (edelliseltä sivulta löytyvän) kaupunginjohtajan julkaisun mukaan:

Kansainväliset asiantuntijat ovat olleet mukana luomassa taloudellista mallia, joka osoittaa selvästi projektin kannattavuuden. Lisäksi projektille on teetätetty due diligence -tarkastus eurooppalaisilla projektitarkastuksen ammattilaisilla.

Me olemme saaneet riittävästi referenssitietoa Osanna ACI Finlandilta ja olemme voineet varmistua rahoituksen välittäjän kyvystä vastata Lakeside Airpark Finland -projektista heidän roolinsa mukaisesti.

Vuonna 2018 on rahoittajan taustoihin ja toimintaan liittyvän selvityksen toteuttanut suomalainen, suurimpiin toimistoihin kuuluva asianajotoimisto. Tämän lisäksi syksyllä 2019 projektin rahoituslähde, rahoituksen välittäjä ja näiden taustahenkilöiden rekistereistä saatavilla olevat tiedot ovat tarkistettu erikseen italialaisen kansainvälistä juridiikkaa hoitavan asianajotoimiston toimesta.

Kaupunki ja Yrke Kiinteistöt ovat käyttäneet syksystä 2019 alkaen projektin suunnittelussa ja sopimusneuvotteluissa asiantuntijana toista suomalaista asianajotoimistoa.


Vertailun vuoksi suurten kotimaisten asianajotoimistojen tapa kertoa referensseistään: Hannes Snellman, Krogerus, Castren & Snellman jne.
Rahoittajista esimerkiksi Capman, Meridiam ja PIDG.

Lisäisi kummasti luottamusta touhuun jos noiden ympäripyöreiden "ammattilaiset selvittivät" lausuntojen sijasta ammattilaisilla olisi ihan oikea nimi, kuten alalla tapana on.

Tämä. Itsekkin meinasin tulla kysymään että mitä ovat nämä asianajotoimistot. Jos ne ovat luotettuja ja hyvämaineisia yrityksiä niin miksi missään ei ole niiden nimiä?
 
Tämä. Itsekkin meinasin tulla kysymään että mitä ovat nämä asianajotoimistot. Jos ne ovat luotettuja ja hyvämaineisia yrityksiä niin miksi missään ei ole niiden nimiä?
Eikös niitä nyt tuolla ainakin aika hyvin mainita? LAKESIDE AIRPARK FINLAND -HANKKEEN SOPIMUSTEN HYVÄKSYMINEN Kaupunginhallitus 20.01.2020 § 1
Kaupunki ja Yrke ovat varmistaneet hankkeeseen liittyvän päätöksenteon lainmukaisuuden, rahoituksen oikeellisuuden ja laillisuuden, rahoittajatahon taustat, tilintarkastajien kannat suunniteltuihin toimenpiteisiin sekä hankkeeseen sisältyvät riskit. Kaupunkikonsernin tilintarkastajana toimivan BDO Oy:n kanssa on käyty ja keskusteltu hanke läpi ja he ovat tietoisia hankken sisällöstä. Asianajotoimisto Fenno Oy on muodostanut lausunnon "Lakeside Airpark Finland -hankkeen juridisten riskien kartoitus". Kaupungin juridisten riskien kartoituksessa on käsitelty hankkeen taustat, lähtökohdat ja taloudelliset riskit sekä päätöksentekoon, sopimusten tulkintaan ja Yrkeen liittyvät riskit. Lisäksi kartoituksessa on esitetty em. riskien hallinnan toimintatapoja. Kartoituksessa ei ole löytynyt sellaisia tekijöitä, joiden perusteella kaupunki ei voisi tehdä myönteistä päätöstä projektiin osallistumisesta.

Tuo 10mil escrow rahan käyttäminen vakuutenakin on vielä ainakin itselleni hämärän peitossa, onko se siis mahdollista vai ei. Samassa dokumentissä kun sanotaan, että:
Mänttä-Vilppulan kaupunki sitoutuu em. tehtävien toteuttamisessa sopimussakkoon, joka määritellään yhteistyösopimuksessa. Sopimuskokonaisuuteen liittyy ns. sulkutilisopimus (Escrow -sopimus) (LIITE 2).Sopimuksen mukaan kaupunki tallettaa omalle suomalaiselle tilillelleen 10 M€:n rahasumman, jota ei hyödynnetä rahoituksen vastavakuutena, eikä siihen luovuteta panttausta tai edunsaajamääräystä rahoittajalle. Varoja voidaan jäädyttää kaupungin yhteistyösopimukseen liittyvän sopimusrikkomuksen seurauksena, mutta varat voidaan vapauttaa rahoittajalle välimiesmenettelyn päätöksellä vain siten, että kaupungin toiminta on todettu yhteistyösopimuksen vastaiseksi. Sulkutilisopimus on voimassa 36 kk:n ajan.

Tuo Seuran maininta "salaisesta, mutta julkisuuteen vuotaneesta asiakirjasta" on outo sillä asiakirja on kaupungin itse jakama ja se on netissä nähtävillä edelleen. http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20201153-3-4.PDF toki yksi pykälä siitä on mustattu, kuten ollut aina.
 
Eikös niitä nyt tuolla ainakin aika hyvin mainita? LAKESIDE AIRPARK FINLAND -HANKKEEN SOPIMUSTEN HYVÄKSYMINEN Kaupunginhallitus 20.01.2020 § 1


Tuo 10mil escrow rahan käyttäminen vakuutenakin on vielä ainakin itselleni hämärän peitossa, onko se siis mahdollista vai ei. Samassa dokumentissä kun sanotaan, että:


Tuo Seuran maininta "salaisesta, mutta julkisuuteen vuotaneesta asiakirjasta" on outo sillä asiakirja on kaupungin itse jakama ja se on netissä nähtävillä edelleen. http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20201153-3-4.PDF toki yksi pykälä siitä on mustattu, kuten ollut aina.
No tuo hyvä että Suomen pää löytyikin sieltä lakiasioiden johdosta. Olisit vielä samalla voinut kertoa mikä on tämä Italialainen toimisto mikä on tarkistanut taustoja.
 
Asiakirja on kaupungin nähtävissä, joo, mutta se Osannan jättipottiin viittaava lauseke löytyy liitteen 1
järjestyksessä toisesta kappaleesta, jota en nyt jaksa alkaa kaivaa esille. Eli se kappale lienee sama, kuin Escrow-sopimuksen mustalla teipillä salattu kohta. Aihetta käsitellään tässä ketjuissa sivuilla 4-5. Siellä viitataan Flightforumin keskusteluihin. Tuohon Flightforumin kommenttiin "Onkohan Escrow..." ei tuolla ole vastattu, mutta aihetta pohdittu siis täällä. Eli löytäiskö joku sopimuksen liitteen 1 toisen kappaleen vaikkapa.
Siihen viitataan Seuran jutussa. Ei salainen, mutta ei helposti näkyvilläkään.


Tässä vielä kunnan ja Osannan välinen sopimus koko projektista: Melko yksinkertainen proopuska kun puhutaan parista sadasta miljoonasta. http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20201143-1-1.PDF Ja tässä 10 miljoonan escrow-sopimus, 7 sivua. Sopimuksen kohta 2.4 on salattu: http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20201143-1-4.PDF Ja tässä hankesuunnitelma: http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20191124-1-3.PDF




Tuo kommentti tuolta saattaisi selittää paljon:

"Onkohan Escrow -sopimuksen salattu kohta 2.4 sama, kuin sopimuksen liitteen 1 toinen kappale?

Tarkoittaako liitteen 1 toinen kappale sitä, että Osanna saa käyttää sulkutilillä olevaa summaa esim. vakuutena rahoitusjärjestelyissä?"


Selittäisi mistä Osanna tulee saamaan rahansa...



escrow.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Asiakirja on kaupungin nähtävissä, joo, mutta se Osannan jättipottiin viittaava lauseke löytyy liitteen 1
järjestyksessä toisesta kappaleesta, jota en nyt jaksa alkaa kaivaa esille. Eli se kappale lienee sama, kuin Escrow-sopimuksen mustalla teipillä salattu kohta. Aihetta käsitellään tässä ketjuissa sivuilla 4-5. Siellä viitataan Flightforumin keskusteluihin. Tuohon Flightforumin kommenttiin "Onkohan Escrow..." ei tuolla ole vastattu, mutta aihetta pohdittu siis täällä. Eli löytäiskö joku sopimuksen liitteen 1 toisen kappaleen vaikkapa.
Siihen viitataan Seuran jutussa. Ei salainen, mutta ei helposti näkyvilläkään.


Tässä vielä kunnan ja Osannan välinen sopimus koko projektista: Melko yksinkertainen proopuska kun puhutaan parista sadasta miljoonasta. http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20201143-1-1.PDF Ja tässä 10 miljoonan escrow-sopimus, 7 sivua. Sopimuksen kohta 2.4 on salattu: http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20201143-1-4.PDF Ja tässä hankesuunnitelma: http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20191124-1-3.PDF




Tuo kommentti tuolta saattaisi selittää paljon:

"Onkohan Escrow -sopimuksen salattu kohta 2.4 sama, kuin sopimuksen liitteen 1 toinen kappale?

Tarkoittaako liitteen 1 toinen kappale sitä, että Osanna saa käyttää sulkutilillä olevaa summaa esim. vakuutena rahoitusjärjestelyissä?"


Selittäisi mistä Osanna tulee saamaan rahansa...



escrow.jpg

Siis se liitehän on tuossa sinun linkkaamassa http://mantta-vilppula.oncloudos.com/kokous/20201143-1-4.PDF tiedostossa sivulla 7. Ei nyt kauheasti piilossa :D
 
Alkaa sanasokeus iskeä. Kyllä tuo vähemmän kirjakielellä tarkoittaa sitä, että Osanna saa ottaa rahat käyttöönsä heti kun ne sulkutilille siirtyy. Ei siihen tarvita (enempiä) kaupungin töppäilyjä saatika velvotteiden noudattamatta jättämistä. Kun raha on sulkutilillä, se on käytännössä Osannan. Hyvä diili! Kunnon good will gesture tosiaan. Onkohan LexAuctor- Kähkönen ollut laatimassa sopimusta? Mitä tarkoittaa 'strukturoitu varainhankinta'? Kyllä Seura on oikeassa. Kohta on salattu sopimusosasta, mutta jonkun huolimattomuutta se on jäänyt liitteeseen. Salattu kohta on siis vuotanut julkisuuteen, koska se on unohdettu mustata liitteestä. Inhimillinen virhe. Eli neljä viimeistä riviä allaolevasta kuvasta.



peruuttamaton.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tarviiko tuossa muutakuin hukata tuo 10milj "lainanhankkimiskuluihin" ja todeta, että harmi kun ei saatukaan lainaa. Mitään sakkopykäliä sopimuksessa ei varmaankaan ole Osannan suuntaan jos lainaa ei saadakaan järjestettyä?

EDIT: oli väärää tietoa, alla @lark postauksessa oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Osannan sopimussakko rajoittuu palkkioihin, joita kaupunki on hänelle tähän saakka maksanut. OACI:lta voidaan vaatia sakkona 'enintään lainajärjestelysopimuksessa listattujen palkkioiden määrä'. Ei siis 10 000 000 myllynkiveä Osannan, vaan ainoastaan Mänttä-Vilppulan kaupungin kaulaan. Kiva olisi kuulla, paljonko M-V on nyt puolentoista vuoden aikana Osannalle palkkioita maksanut ja mitkä ovat olleet palkkioiden maksuperusteet. Mutta nämähän eivät ole julkista tietoa. Veikkaan kuitenkin < 100 000 euroa.

Kun 10 miljoonaa siirtyy suomalaiselta sulkutililtä suomalaisen Oy:n tilille, ei viranomaisillakaan ole syytä epäillä rahanpesua tai muutakaan rikosta. Osanna siirtää rahat pienempinä summina muille tileille ympäri maailmaa, josta ne kierrätetetään eri reittejä hänelle. Mitään rikostahan tässä ei voi edes tapahtua, koska sopimus on kaupungin ja lainanantajan välillä laadittu ja allekirjoitettu.

Mänttä-Vilppula voi vain pahoitella että 'Oho, 10 miljoonaa meni nyt sitten ' sekä aloittaa kunnon säästökuurin, josta kärsii koko kaupunki, jolloin vastuussa ovat luonnollisesti ne kaupunginvaltuuston jäsenet, jotka ovat hyväksyneet päätöksen ja unohtaneet lukea Liitteen 1 toista paragraafia. En haluaisi olla näiden valtuutettujen housuissaan, kun öljykattilat pannaan tulelle ja Muna-Mäkelän kanalasta haetaan kaltattuja kanoja, jotta saadaan tarpeeksi höyheniä, ja kansa vaatii hölmöjen valtuutettujen tervaamista ja karkottamista Kolhon mittaamattoman synkkään erämaakorpeen.



taxes-raise-our-taxes.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoittaa 'strukturoitu varainhankinta'?


Jonkun pankinhan se pitäisi ensin lainoittaa se Mäntti-Vilpilän 100 miljoonan euron lentopaikkalaina ja sitten paketoida se laina omaksi yhtiöksi, hakea sille luottoluokittajien arviot ja myydä se paska ulkopuolisille "sioittajille".

En osaa kuvitella edes koko moisia D-luokan roskalainoiksi luokiteltuja papereita ostaisi.
 
Huomasin nyt myöhemmin, että sanahelinällä tai kapulakielellä ei tuossa ole väliä, koska sopimustekstin osa, joka englanniksi alla, tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että rahat ovat Osannan käytettävissä heti, kun ne ovat sulkutilille siirretyt. Sopimusrikettä ei tarvita ja kaupunginisien hyvällä tahdollakaan ei ole merkitystä. Osanna ei edes voi syyllstyä mihinkään rikokseen, koska sopimustekstiähän tässä vaan noudatetaan.

The lender may use the escrow sum as irrevocable commitment, as defined n clause 2.3., by deposit usable for debt funding and / or structured fund raising in any European/Swiss financial institution
 
Tätä Seuran linkkiä ei varmaan vielä ollut, jossa toimituspäällikkö ihmettelee Mänttä-Vilppulan johdon Seuran artikkelin jälkeistä itkupotkuraivarikäyttäytymistä

Näin Mänttä-Vilppula kiitti mediaa Osanna-bisnespaljastuksista: haukkuu valehtelusta, vihjaa oikeustoimista ja kovistelee valtuutettuja - Tolkun Henkilö

Mahtavaa touhua ,tässä ote :
Haukkumista ja valehtelusyytöksiä – joita kaupunki ei uskalla toistaa
Seuran tietojen mukaan kaupunginjohtaja lähetti Mänttä-Vilppulan valtuutetuille heti juttumme ilmestymisen jälkeen sähköpostin, jossa hän luonnehtii lehteämme halventavilla nimityksillä, ja ilmoittaa kaupungin lakimiesten valmistelevan toimia lehteä vastaan.

Seura pyysi julkisuuslain perusteella tätä kirjettä nähtäväkseen: meitä kiinnostaa tällaisissa harvinaisissa tapauksissa kuulla, jos virkavastuulla toimiva kaupungin johto tarkoituksellisesti aiheuttaa lehdellemme mainehaittaa perusteettomilla väitteillä.

Kaupungin johto kieltäytyi.
 
Siis vieläkö tuon hölmölän kunnankihot puolustelee tätä kusetusta?
Ei oikein edes naurata tuo touhu enää.

Toisaalta ei olisi ensimmäinen kerta, kun jollain kaupunginhallituksilla iskee vauhtisokeus...
 
Tämän ketjun lukeminen on ollut jo pitkään todella rasittavaa, koska täällä on useita uusia kirjoittajia (löytäneet tänne kenties sieltä taidekaupungin Facebook-sivuilta?), joiden viestien taso on pääosin luokkaa Suomi24. Modet voisi tehdä asialle jotain.
Monet kommentoijat käyttäytyy kuin lehtien kommenttikentissä joissa vain ensimmäiset kommentit saa julkisuutta eikä viestejä pysty muokkaamaan.
 
Huomasin nyt myöhemmin, että sanahelinällä tai kapulakielellä ei tuossa ole väliä, koska sopimustekstin osa, joka englanniksi alla, tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että rahat ovat Osannan käytettävissä heti, kun ne ovat sulkutilille siirretyt. Sopimusrikettä ei tarvita ja kaupunginisien hyvällä tahdollakaan ei ole merkitystä. Osanna ei edes voi syyllstyä mihinkään rikokseen, koska sopimustekstiähän tässä vaan noudatetaan.

The lender may use the escrow sum as irrevocable commitment, as defined n clause 2.3., by deposit usable for debt funding and / or structured fund raising in any European/Swiss financial institution
Minusta tuossa liitteen toisessa kappaleessa on outoa viitata escrow-sopimuksen kohtaan 2.3. Tuo kohta ei käsittele mitenkään rahoitusta tai escrow-summan sitoumuksen tyyppiä. Liitteessä se on kirjoitettu muotoon "Escrow Sum", joka on määritelty jo dokumentin alussa, eli siihenkään ei ole järkeä viitata tuolla klausuuliviittauksella.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka hyvin tämä sopimus on oikeasti selitetty tästä asiasta päättäville henkilöille. Laukooko siis tuo Auvinen noita aiemmassa lark:n viestissä olevia kommenttejaan tietämättömyyttään vai tahallaan jättää pikkudetskuja mainitsematta?
 
Selkeästi Seuralle kirjoittava freelancer on seurannut tätä keskustelua koska viimeisimmässä otti esille noi britit myös - kiitos siitä ;)
 
Ohjeistuksena kaikille tähän ketjuun kirjoittaville, pyrkikää kiinnittämään erityistä huomiota viestien selkeyteen ja luettavuuteen sekä aiheessa pysymiseen. Jättäkää myöskin pelkät kuvat ja kuvankaappauset ilman linkityksiä ja omaa viestitekstiä lähettämättä, kiitos.
 
Minua askarruttaa tämä kohta jossa viitataan tallettajassa pysyvästi asuville työntekijöille tarjolla oleviin perusterveydenhuollon palveluihin.
Jos nämä kaverit Suomesta ovat niin miksi tämä mainitaan? Jos taas toimijat Osanna ACI Finland Oy tai Lakeside Airpark Finland Oy tuo keikkafirmoja muualta, kuinka se sopii tähän kaupungin tarinaan jossa luvataan työpaikkoja? Ja mitä keikkaporukan teiveydenhuolto kaupungille kuuluu, siitä vastaa työnantaja.
Ei kaupunki käsittääkseni voi määrätä että julkisella puolella hoidetaan vaikka kiinalaista putkimiestä?
Tai onko kaupungin hommia hoitaa tälle perusterveydenhuolto yksityiseltä puolelta?

1581958633637.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 241
Viestejä
4 490 448
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom