Toimivia ja toimimattomia yrityksiä, kumppanuuksia.
Mänttä-Vilppulan suurhankkeen rahoitusta kokoon juokseva italialaisyhtiö on usean yksikön kokonaisuus.
Francesco Osannan perustama Osanna Group muodostuu viidestätoista yhtiöstä tai kahdestakymmenestä, riippuen minkä Osannan sivun avaa. Jos sivulla Groupin kooksi mainitaan 15 yritystä, ovat loput viisi partnereita, kumppaneita. Erikseen kumppaneiksi mainitaan IIBC ja Inwex innovation business center. Jälkimmäinen sijaitsee Dubaissa. Inwexin perustaja on libanonilainen, Arabiemiraateista käsin liiketoimintaansa harjoittava Tajedinne Seif .
Osanna Groupin yhtiöistä Freyshot marine, Elebus, Malafemmana ja W wizard sijaitsevat Dubaissa samassa osoitteessa. Siinä sijaitsee Jafza One -keskus, missä myös Inwex toimii. Inwex puolestaan luettelee partnereikseen viisi Osanna Groupin yritystä.
Netistä löytyy kuvia, missä Francesco Osanna ja Tajedinne Seif poseeraavat yhdessä erilaisissa bisnestilaisuuksissa. Tajedinne Seif ei vastaa sähköpostiin eikä puhelimeen. Hänen toimistostaan vastataan ja sanotaan, että Seifin ja Osannan välit ovat poikki. Syytä tai ajankohtaa ei kerrota.
Laaja skaala
Osanna Group on monessa mukana. Pääosa liiketoiminnasta liittyy rahoitusjärjestelyihin, mutta aivan toisenlaistakin toimintaa harjoitetaan. Malafemmana toimii kosmetiikan ja tekokynsien parissa. Freyshot marine välittää huvijahteja, mutta kertoo myös suunnittelevansa aluksia viranomaisten käyttöön esimerkiksi salakuljettajien kiinni ottamiseen. Osannan yhtiöstä W wizars srl:n sivu avautuu vain satunnaisesti, ja kun avautuu, johtaa se Malafemmanaan. Samoin käy Osanna private equityn ja Thaddeus Italyn kanssa. Ne esittävät täysin identtiset tiedot sijoituspalveluistaan.
Pieniä lukuja
Italian yritysrekisteri tunnistaa Osannan yrityksistä vain kolme: Osanna Groupin, Osanna Advisorsin ja ACI Legal Italian.
Vuonna 2018 Osanna Groupin liikevaihto oli 994 euroa ja kulut 67 342 euroa. Tappiota kertyi 66 348 euroa. Edellisenä vuonna tulos oli ollut positiivinen, 131 379 euroa. Yhtiön 100 000 euron osakepääomasta Francesco Osannan osuus on 95 000 euroa ja Daniele Filosin 5 000 euroa. Vuonna 2018 Osanna Advisors teki 1 002 079 euron liikevaihdolla 38 103 positiivisen tuloksen. Yritys muun muassa harjoittaa kiinteistövälitystä ja auttaa italialaisia yrityksiä Arabiemiraattien markkinoille. Yhtiö on Francesco Osannan yksin omistama. Osakepääoma on 75 000 euroa. Työntekijöitä oli viime vuonna seitsemän. Yhtiön johtajaksi on viime vuoden tammikuussa rekisteröity Federico Bonesi . Toinen johtaja on Luigi Orcese . Hän oli tammikuussa Mänttä-Vilppulassa yhdessä Francesco Osannan kanssa seuraamassa kaupunginvaltuuston kokousta, jossa hyväksyttiin kaupungin osuus Lakeside Airpark Finland -projektista.
Rahanvälittäjä Suomeen Osanna Group linkittyy Asset & Capital investments limited -yhtiön eli ACI Legalin kautta. Francesco Osanna sanoo kotisivullaan, että hän on ACI Legalin Englannissa sijaitsevan yhtiön vanhempi partneri ja yhtiön Italian-yksikön perustaja ja toimitusjohtaja. Osanna ACI Finland oy on puolestaan yhtiö, joka toimii Mänttä-Vilppulan Lakeside Airpark Finland -hankkeessa.
Mänttä-Vilppulan kiinteistökehitysyhtiö Ykre Kiinteistöt oy:n toimitusjohtaja Otto Huttusen mukaan hankkeeseen liittyy väärinkäsityksiä. Yksi on se, että Osanna rahoittaisi hankkeen. Osanna ACI Finland toimii vain hankkeen rahoituksen välittäjänä. Huttusen mukaan Osanna Groupin ja Osanna Advisorsin liikevaihtoluvut kertovat, että sijoittajien raha ei ole kulkenut näiden firmojen kautta. Hänen mukaansa rahoitusalalla on tyypillistä, että rahoitus järjestetään maakohtaisesti, kuten Suomessa, jossa välittäjänä toimii Osanna ACI Finland. Ghanassa oleva projekti on ilmeisesti hoidettu Osanna Ghana Investment ltd:n kautta. Tätä yhtiötä ei kuitenkaan mainita Osanna Groupin kotisivulla.
Riskikartoitus
Huttunen sanoo, että ulkopuolelle hanke varmasti "näyttää liian erikoiselta ja liian elitistiseltä lentokenttineen". – Rohkaisisin kaikkia tekemään hulluja avauksia. Uusia ideoita, ei muita kopioiden, Huttunen sanoo. Osanna Groupista on Huttusen mukaan tehty tarkka riskikartoitus. Mitään laittomuuksia tai rahanpesukuvioita ei ole tullut esiin. – Eikä sitä, että kyse olisi nigerialaisesta huijauksesta, jossa vähän rahaa antamalla saa paljon rahaa takaisin, Huttunen sanoo.
Hankkeen odotetaan saavan lainvoiman 5. maaliskuuta. Sen jälkeen hankeyhtiö aloittaa toimintansa ja rahoitus lähtee pyörimään. Julkisuudessa on mainittu, että Osanna ACI Finland hoitaa 250 miljoonan euron hankkeesta 100 miljoonan euron rahoituksen. Rahoitus hoidetaan luxemburgilaisen Raif-rahaston kautta. Kertasummasta ei ole kysymys, vaan rahoitusta nostetaan tarpeen mukaan.
Mitä tapahtuu jos kokoon saadaan vain 50 miljoonaa euroa? – Kiinteistösijoitusyhtiö voi nostaa tai olla nostamatta rahoitusta sen mukaan mitä tehdään. Rahoitus elää hankkeen mukaan, Huttunen vastaa. Huttusen mukaan kunnalla ei ole mitään epäilyksiä siitä, ettei rahoitus toteutuisi. Jos Osanna ACI Finland ei kykenekään hoitamaan rahoitusta, hankitaanko pääomaa muusta lähteestä? – Mitään sellaisia suunnitelmia ei ole olemassa. Tämä on heidän omistamansa hanke. Miksi he tekisivät itselleen hallaa, Huttunen sanoo. Mitä, jos saadaan aikaiseksi vain lentokenttä ja kymmenen asuntoa? – Tämä on turvallinen hanke kunnalle. Mitä tahansa alueella tehdään, niin ei se ainakaan huonommaksi mene, sanoo Huttunen.
Rahoitusta tärkeämpänä asiana Huttunen pitää hankkeen myyntiä ja markkinointia. Lakeside Airpark Finlandin alueen asemakaavoitusta vielä hiotaan. Tässä vaiheessa rakennuspaikat on 150 asuinrakennukselle. Teollisuudelle on alustavasti varattu tilaa 23 000 neliömetrin verran. Alueelle tulee muun muassa kylpylähotelli. Operaattori on etsinnässä. Alueen maanrakennustyöt on määrä aloittaa kesällä lentokentästä.
Vuokraa lentokone
Lentokenttä on tarkoitus pitää auki ympärivuotisesti. Kaavailuissa on lähdetty siitä, että keskimäärin lentoja oli 30 päivässä. Huttunen myöntää, että määrä on suuri, mutta se voisi hyvin mennä rikki kesäviikonloppuisin. Merkittävä osa lentäjistä olisi ulkomaalaisia. – Luomme lentoturismia Suomeen, sanoo Huttunen. Ajatus on, että autolla saapuvat turistit vuokraavat Airparkista lentokoneen ja käyvät sillä päiväseltään esimerkiksi Kuopiossa tai Rovaniemellä. Vuokrattavien lentokoneiden määrään Huttunen ei ota kantaa, se on valittavan operaattorin tehtävä. Mänttä-Vilppulan kaupunginjohtaja Markus Auvinen ei valota Lakeside Airpark Finlandista tehtyjä kannattavuuslaskelmia eikä verotulo- ja työllisyysarvioita. Hän vetoaa siihen, että koko hanketta ei ole vielä olemassa.