Länsimetro

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Phollo, 06.06.2017.

  1. joku

    joku

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Metron koeajojen ja kuljettajakoulutusten aikaan näin, että 2,5-3 min vuorovälitkin onnistuvat kuljettajien ajamina. Tuskin automaatilla päästäisin sen parempaan vuoroväliin.

    edit. Niitähän ajetaan nytkin.
     
  2. Tilipitappitippitappi

    Tilipitappitippitappi

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voi että kun se lämmittää mieltä lukea näitä hesalaisten murheita töihin kulkemisesta. Täälläpäin 15km työmatkaan menee autolla 15min, pyörällä 35min ja julkisilla 40 min kotiovelta töihin.

    En kyllä ikinä voisi kuvitella muuttavani kehäkolmosen sisäpuolelle tai edes lähelle sitä. Jos joskus tulee lähtö täältä lintukodosta ja vaihtoehtona on helsingin seutu, otan kyllä mieluummin hatkat koko maasta ja muutan johonkin oikeaan suurkaupunkiin :p
     
  3. joku

    joku

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eiköhän ne murheet oo enemmänkin Espoolaisilla, jotka tulevat töihin Helsinkiin. Esim. mun edellisen työpaikan työmatka oli noin 7 minuuttia kotiovelta kävellen Helsingissä.
     
  4. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    840
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko ne hesalaiset vähän sellasia... olevinaan?
     
  5. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    840
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Yllättävintä on se, että joku on yllättynyt. Espoossa oli kuitenkin melkoisen toimiva bussiliikenne ja tietysti omalla autolla kulkeminen vaivatonta ja nopeaa.
     
  6. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Automatisointi ei onnistu nykyisillä metrojunilla (paitsi uusilla M300-junilla). Sen yrittämiseen paloi törkynä rahaa, mutta sitten hankkeesta luovuttiin. Ensi vuosikymmenellä automatisointi todennäköisesti toteutetaan. Se edellyttää vanhoista junista luopumista, ja kustannussyistä sitä ei haluta tehdä vielä.
     
  7. mölyä

    mölyä

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Tuosta vuorovälistä, eipä se tosiaan ole mikään ratkaisu koska yhtä lailla sekin vaatisi lisäkapasiteettia. Ehkä huoltokiertoa yms. ylläpitoa voisi tehostaa ja sillä saada muutaman hassun metrorungon lisää mutta siinäpä se.

    Olikohan nyt Münchenissä vai Berliinissä sellainen järjestely S-Bahn-junissa että ne kulkevat keskustan runkoreitillä ihmisen ohjaamana alle 2min vuorovälillä, tuossa tosin on apuna erilliset laiturit nouseville ja poistuville matkustajille. Hurjan näköistä jo tollanen, kun juna poistuu tunneliin niin lähtevä juna tulee laiturille samassa imussa.

    Eikös siellä ollut jotain sotkua tuossakin Siemensin ja HKL:n jutussa, muistanko oikein? Aika uskomatonta että tällaiset kaksi projektia eivät sen enempää kulkeneet käsi kädessä. Toisaalta jos tosiaan Siemens ei saa M100/M200 automatisoitua niin sitten ei kyllä mikään muukaan taho. Paitsi onhan noi ranskalaisetkin päteviä automatisointeja rakentaneet, kuten täällä jo mainittiin.
     
  8. Lifeless

    Lifeless

    Viestejä:
    503
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos junat ovat asemalla yhta aikaa, niin vuorovali on luultavasti 30 sekuntia tai alle sen.

    Saksan metroista ei ole paljoakaan kokemusta, mutta esim tuolla Lillessa on tullut oleskeltua viikkoja, joten metron toimivuus on tuttua.
     
  9. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    552
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Paljonko noi metrojunat sitten maksaa? Pitäähän ne vanhat uusia kuitenkin niin olisi sitten tilanneet vaan riittävästi uusia valmiiksi automatisoituja junia ja heittäneet vanhoilla vesilintua?
     
  10. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Täällä on jotain tietoa:
    http://www.raitio.org/metro/kalusto/m300/hankintahinta.pdf
    20 M300-junayksikön toimitus maksoi vajaat 140 miljoonaa euroa, eli ihan pikkurahoista ei ole kyse.
     
  11. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    552
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toisaalta eikö automatisoinnin kokeilussa mennyt se 100 miljoonaa kankkulan kaivoon? Eli näin jälkiviisaana olisi kannattanut ostaa vaan suoraan 20 uutta junaa? Olisi maksanut 40 miljoonaa enemmän, mutta ne junat täytyy ostaa kuitenkin jonkun 10v päästä.
     
  12. Melbac

    Melbac

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei noita junia osteta kuin ruokaa kaupasta eli sopimusten tekemisessä ja junien tekemisessä menee se tietty aika.
     
  13. JuhaH

    JuhaH

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Osaako joku selittää miten tuo automatisointi voi maksaa rapiat 100 miljoonaa? Kyseessä on kuitenkin putkessa ajava juna ja automatisoinnin tehtävä on pysäyttää tuo oikeaan kohtaan laiturilla. Toki varmistuksia pitää olla, ja junan pitää osata pysähtyä jos raiteilla on esteitä ja toimia esim palotilanteissa oikein. Mutta näin vuonna 2018, kun robottiautotkin on ajanu liikenteessä miljoonia kilometrejä, niin ei tuon yhdellä metrolinjalla operoivan junan automatisoinnin pitäisi ihan mahdoton temppu olla.
     
    taxman ja Sienimies tykkäävät tästä.
  14. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    2 727
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Koska politiikka, korruptio, voitelurahat, tutkimus, projektityöskentely, testaus jne. Ja sitten tietenkin viranomaisten pelko tekniikan pettämisestä ja syytettyjen rivistöön joutumisesta. Käytännössä tuokin tarkoittaisi että joku hyppää raiteille, eikä automatiikka osaa tai ehdi tilanteeseen puuttumaan, mutta kun nykymaailmassa on varmaa, että syyllinen olisi silti tuulipukujen ja median silmissä välittömästi se instanssi joka hyväksyi tällaisen tappokoneen käyttämisen.
     
  15. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    1 546
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Eikös tähän tämän lisäksi liity myös se, että sukset meni ristiin sen firman kanssa, joka sen automaation osaa parhaiten toteuttaa(Siemens), koska Siemens meni möläyttämään julkisesti sellaisen törkeän väitteen, että länsimetro ei ehkä valmistukaan vielä 2015 vaan vasta 2017?
     
  16. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    2 727
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mahdollisesti näin, mutta se menee tuohon politiikka-kategoriaan. :D
     
  17. Melbac

    Melbac

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    vanha metro on osittain 1970 luvun tekniikkaa kun taas länsimetro on 2000 luvun tekniikkaa?.Hyvin muuten huomaa eron miten tekniikka mennyt eteenpäin kun vertailee niitä vanhoja Giljotiini ovisia metroja niihin uusiin.Ne vanhathan oli/on aika bulkkeja nykyajan mittapuun mukaan jos olette päässeet katsomaan sinne ohjaamoon mitä siellä on.Noissa uusissa se ohjaamo on ilmeisesti väliaikainen eli sitä ei tarvittaisi ollenkaan.
     
  18. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    671
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ehkä enemmän ihmetyttää se, että uudistus jäi "kokonaan tekemättä", niin mihin se raha sitten meni. Toki empiirisiä kokeiluitakin suoritettiin, mutta jotenkin vaivaa se, että kun maailmalla on monta automatisoitua metroa, niin minkä takia tänne rakennettiin jotain ufoteknologiaa, jonka toiminnasta kukaan ei ole perillä?

    Siemensin inssit varmaan haistaneet metsäsuomalaisten kokemattomuuden ja ajatelleet betatestaavansa järjestelmiään isompien kaupunkien toimituksia varten.
     
  19. Atomos

    Atomos

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Münchenissä tulee usein vierailtua ja siellä ainakin on tuo s-bahn eli lähijuna-verkosto kaikki samalla runkolinjalla läpi keskustan. Ihan kätevä systeemi kun saadaan niin lyhyt vuoroväli linjalle jolta löytyy kaikki isommat maamerkit ja juna-asemat. Tosin se on hyvin häiriöherkkä ja muutaman minuutin myöhästymiset ovat todella yleisiä.

    Mutta sielläkin on tullut kapasiteetti vastaan eli on käynnissä isot laajennukset. Uuden rinnakkaisen keskustatunnelin louhinta on käynnissä.

    Viime syksynä Wieniin avattiin "pisararata" eli lähijunat tekevät päärautatieasemalle pysähtymisen sijaan lenkin muutamien keskeisten solmukohtien kautta. Toimii myös pikaratana kaupungin sisällä, säästää matka-aikaa metroon verrattuna jos kohteena on tietty etäisempi kaupungin osa.
     
    mölyä tykkää tästä.
  20. AvatarX

    AvatarX

    Viestejä:
    123
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Näinpä, täällä kivenlahden lähettyviltä pääsi ennen ~35minuutissa suoraan bussilla keskustaan, nyt juotuu menemään kahdella eri bussilla + metrolla ja aikaa menee jotain 90min. Jos olisin keskustassa töissä voisi hieman ärsyttää tilanne. Tämäkin koskee lopulta aika suurta määrää ihmisiä jotka nyt ovat melkein pakotettuja menemään omalla autolla.
     
  21. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    109
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No eihän siinä varmaan mene enää kuin rapiat 10 vuotta kun saavat kiskot vedettyä kaikkine viivästyksineen sinne kivenlahteen.
     
  22. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    1 480
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mahtaako siihen laajennukseen enää olla mitään kapasiteettia jäljellä, kun ei kukaan espoolainen käy Espoossa töissä niin se sillipurkki olisi täynnä jo Matinkylässä, sitten joka asemalta vain lisää porukkaa mutta kukaan ei jää pois ennen Helsinkiä (mitä nyt ehkä muutama Niittykummussa).
     
  23. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    2 511
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siinä olisi paikka uudelle ammattiryhmälle Japanin tapaan.



     
    lxmo tykkää tästä.
  24. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Kyllähän Keilaniemessä ja Otaniemessä jää paljon porukkaa pois, varmaan myös jonkin verran Tapiolassa. Nykyinen sillipurkkiongelma liittyy osin siihen, että vain joka toinen metro menee Matinkylään asti, ja se on tullut odotettua suositummaksi. Sen sijaan Tapiolasta lähtevässä metrossa on väljää. Kunhan metron jatke Kivenlahteen valmistuu, niin joka toinen metro jää Matinkylään ja joka toinen jatkaa Kivenlahteen asti. Matinkylä-Tapiola -välillä kapasiteetti siis tuplaantuu.
     
    Potti5 tykkää tästä.
  25. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    1 546
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Miksei niitä kaikkia metroja voida nyt jo laittaa kääntymään matinkylässä? Eihän siihen matiknkylässä kääntymiseen sitä kivenlahteen asti menevää rataa tarvita.

    Koska niitä junia ostettiin liian vähän? Vai koska se kääntöraide on jotenkin liian hidas? Vai ei mitään oikeata estettä mutta HSL ei vaan osaa suunnitella reittejä/aikatauluja järkevästi?
     
    taxman tykkää tästä.
  26. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyselin tätä HSL:ltä aikaisemmin tällä viikolla. Sanoivat, että siellä kääntöraiteella ei ehdi kääntää.

    Toisaalta toinen lähteeni väitti, että ehtisi. Mutta, että kalustoa ja kuskeja ei olisi riittävästi ajaa molempia linjoja Matinkylään asti. (Kaluston osalta kuulostaa oudolta, kuskiresurssin puutteen voi jopa uskoa huomioiden miten paljon ovat valittaneet kuljettajapulaa. Toisaalta kuskipulan nyt varmaan voisi ratkoa siirtämällä enemmän kuskeja siihen ruuhka-aikaan ja sitten esim. leikkaamalla vuorovälejä (ja toisen linjan pituutta) ruuhka-ajan ulkopuolella.)

    Eli vaikea sanoa, että onko HSL vaan kädetön reittisuunnittelussa (esim. ei-ruuhka-aikaan olisi ne kymmenen minuutin välein ajettavat Matinkylä–Vuosaari ja Kamppi–Mellunmäki... jotta ruuhka-aikana riittäisi kuskeja ajaa kaksi linjaa Matinkylään) vai ovatko mokannet ja hankkineet liian pienen määrän junia, vai onko Länsimetron suunnittelussa mokattu ja tehty (jälleen kerran) liian hidas kääntöraide.
     
  27. joku

    joku

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nopealla vuorovälillä ei pysty kääntymään yhdellä asemalla. Näin lyhyesti sanottuna. Lukekaa vaikka jlf.fi eli joukkoliikennefoorumin länsimetro -langasta.
     
  28. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Missä siellä? Sieltä löysin saman tiedon kuin toiselta tietolähteeltäni, siis, että tuolla ei ole samanlainen normaali kääntöpaikka, joten tuolla olisi (periaatteessa) mahdollista kääntää tuossa 2,5 minuutin vuorovälissä.

    ArtiZi: ”Ei mitenkään helppo ja itsestäänselvä ratkaisu. Tiheällä vuorovälillä kääntäminen yhdellä kääntöraideparilla ei onnistu Mellunmäessä, Vuosaaressa eikä Ruoholahdessa.

    Matinkylässä on kuitenkin - ehkä osin vähän sattumalta - tilanne, jossa laituriin saapuvan junan ohjiajovara ei yllä puolenpaikan taaemmalle vaihteelle saakka. Tämä mahdollistaa sen, että puolenvaihto (ajo käännöltä lähtölaituriin) on mahdollista samalla kun tulolaituriin on tulossa juna.

    Menettelyä ei ole koskaan kokeiltu ja se on herkkä häiriöille, mutta periaatteessa saattaisi mahdollistaa kaikkien junien ajamisen Matinkylään. Edellyttää sitten vielä kääntäjän käyttämistä käännöllä. Kuljettaja ei millään ehdi vaihtaa junan toiseen päähän tällä kääntöajalla.” Länsimetro - Sivu 316
     
    joku tykkää tästä.
  29. taxman

    taxman

    Viestejä:
    108
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos asia on kuljettajan ehtimisistä kiinni, niin tulolaiturissa toiseen päähän uusi kuski kyytiin. Vanha ehtii hypätä pois lähtölaiturissa. Toki tämä ei toimi, jos kuski ei pääse paikalleen/paikalta normaalilla laiturilla.

    Ja jos menetelmä on häiriöherkkä, niin sitä ei kannattane lähteä kokeilemaan tilanteessa, jossa on muutenkin vielä liikaa häiriöitä.
     
  30. Jorsetti

    Jorsetti

    Viestejä:
    121
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Väitän, että tuo liityntäliikenne on tuossa muodossa teoriassa hyvä, mutta espoolaisessa arjessa huono. Jos tuonne pääsisi pöristelemään suoraan omalla autolla, niin ehkä sitten. Monessa maassa nämä liityntäasemat on isoja komplekseja ja sinne pääsee helposti myös esimerkiksi autolla. Monesti vielä keppinä on tietullit tämän aseman jälkeen keskustan suuntaan. Tunti on aivan liikaa noin lyhyellä matkalla. Miksei sieltä liityntäasemalta menisi suorempia vaihtoehtoja, pysähtyisi vaikka vain keskustassa?
     
  31. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    1 480
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei ole varaa tällaisiin miljoonien kustannuseriin kun on käytetty miljardeja ja halutaan teeskennellä että se palvelee ihmisiä.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2018 klo 11:52
  32. Jorsetti

    Jorsetti

    Viestejä:
    121
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Onko muuten kukaan julkisesti muistuttanut, että nythän Kampinkin kallis terminaali on aika vajaakäytöllä paikallisliikenteen osalta, kun kaikki on sullottu sinne alimittaiseen ränniin? Ei tuota pidentynyttä työmatkaakaan voi oikein mihinkään järkevään käyttää, bussin penkissä saattaa olla edes pienessä rauhassa ja voi selailla vaikka alan sivuja.

    E: Ja miksi kaikki liityntäbussit änkevät juuri Matinkylään? Kai nyt vaikka Tapiolassa olisi alkuun vaikka yhdellä linjalla tilaa tiputtaa matkustajat poís kyydistä aamulla? Niittykummussa on tilaa?
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2018 klo 12:06
  33. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja Team AMD

    Viestejä:
    617
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei saatana jos kaarevat asemat osoittautuivat tässä miljardien fiaskossa ongelmaksi, kun Venäjälläkin moisia on ollut jo kymmeniä vuosia sekä Pietarissa että Moskovassa. Osassa asemia toki käytetään tässäkin threadissa esiin tulleita turva-aidattuja tuplaovisia metroja. Mutta näköjään Herran 2010-luvulla Helsingissä kaikkialla muualla onnistuneet metrotekniset ratkaisut ovat NIIN USKOMATTOMAN MAHDOTTOMIA ETTEI VAAN PYSTY. Oikeasti hei, koko Länsimetro mitä sitä nyt käyttänyt on jotenkin niin päin helvettiä ajateltu kokonaisuus, että jopa Suomen uusi asuntokantakin näyttää mestariteokselta sen rinnalla.
     
  34. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    1 480
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oli huvittavan näköistä aamulla kun puolet espoolaisista oli tunkeutunut sillipurkkina ekaan vaunuun joka näytti Tokion ruuhkametrolta ja itse kävin istumaan tokaan vaunuun missä istumapaikkoja oli valittavissa ihan mistä halusi.

    [​IMG]
     
  35. Technocrat

    Technocrat

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Matinkylässä on mukavasti ihan kuin alkuvittuiluna ne liukuportaat jostain syystä vaihdettu toimimaan väärin päin, eli vasemmasta laidasta pääsee alas, ja tottakai alasvieviä liukuportaita on yksi ja ylös vieviä on kaksi. Tämän lisäksi tottakai nämä ylösvievät ammottavat aamulla tyhjyyttään ja ne alasvievät ovat aivan tukossa kun jengi ryysii niistä metrolle.
     
    lxmo tykkää tästä.
  36. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tämä. Ei ole mitenkään mahdollista, etteikö Siemens pystyisi helposti modifioimaan vanhat junat automaattisiksi edullisemmin kuin junien vaihto kokonaan uusiin.
     
  37. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hei, kyseessä on Suomi, jossa jopa VR:n lippuautomaattien huonontaminen epäonnistuu, maatit kaatuilevat ja tietotunaattori vetää silti aivan tähtitieteellisen hinnan hommasta. Edes yhtä ydinvoimalaa ei osata tilata jostain Mitsubishiltä, joka toimittaisi viimeistään luvattuun aikatauluun ja urakkahinnalla. Mitä voi odottaa jostain metron rakentamisesta? Mahtaako onnistua?
     
  38. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Varmaan matkustajien kokemattomuutta. Lähijunissakin kyllä ensimmäinen vaunu on aina eniten täynnä, tosin ero täyttöasteessa ei ole noin suuri.
     
  39. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    • Käyttäjälle annettu varoitus: Asiaton käytös
    Eikös ensimmäinen vaunu ole täynnä ählyjä, vai onko se joku toinen vaunu? En ole yli kymmeneen vuoteen kulkenut, kuulin huhua että niille on ihan ikioma osio, vähän niinkuin E-Afrikassa aikanaan.
     
  40. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    552
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näkyykö toi länsimetro mitenkä Helsingin osuuden matkustajmäärissä? En ole metroa käyttänyt kun viimeksi ehkä kesällä, mutta jos kohta tulee lunta kuten on ennustettu niin pitää ehkä jättää pyörä talviteloille ja kulkea töihin metrolla, mutta jos siellä on menossa kunnon mayhem joka päivä niin ehkä menen kuitenkin autolla.
     
  41. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    1 480
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Riippuu suunnasta (ts. helsinkiläisillä ei ole mitään asiaa Espooseen) ja kellonajasta. Esim. itse tulen yleensä jo 07-07.30 haarukassa (ja vastaavasti ennen paluuruuhkaa takaisin), jolloin espoolaisten määrä on vielä jotenkuten suvaittavissa tällaiselle suvaitsevaiselle ihmisille :smoke: Mutta en edes halua tietää miltä se meno näyttää klo 08-09 ja erityisesti muutaman vuoden päästä.

    Toisaalta olenhan minä mennyt vuosia Suomen vittumaisimmalla ruuhkabussilla 58:lla, joten kaikkeen kai sopeutuu. Eihän sitä terveen miehen istua tarvitse, lähinnä vaan en tykkää ihmistungoksista kun niissä kollektiivinen vitutus tiivistyy.
     
    joku tykkää tästä.
  42. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    671
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei se viiskasikaan paha ollut, kun matkan aloitti lähtöasemalta ja pääsi valitsemaan penkkinsä oman makunsa mukaan. Ruuhkaongelmiin auttaa kun asuu joko riittävän lähellä tai riittävän kaukana.

    Sitä kai kokeiltiin ja se maksoi sata miltsiä. Nyt on tehty halpaa kalliilla ja seuraavaksi sitten tekemään toimivaa.
     
    joku tykkää tästä.
  43. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    290
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tyhmiä kysymyksiä:
    1. Miksi Matinkylässä ne liukuportaat ei toimi siten että aamulla 2 vie alas ja joskus hiljaiseen aikaan 11:00-13:00 yksi suunta vaihdettaisiin ylöspäin iltapäivää varten.
    2. Miksi Matinkylässä metrot "käännetään", esim. Vuosaaressahan metro lähtee samalta raiteelta takaisin kuin mistä tuli.
    3. Miksi joka metroa ei ajeta Matinkylään, ei riitä yksikköjä? Vuoroväli 2,5min -> 3min koko radalla niin luulisi riittävän, tuo 30s ei vaikuta kenenkään elämään.

    Miten helvetissä tästä on saatu tämmöinen farssi,? Lisäksi Omenassa jo ihan ylätasanteella ihmiset törmäilee toisiinsa kun busseja tulee paikalle kahdesta täysin eri suunnasta ja laiturialueelle johtaa vain 1 kongi niin sieltä ylöstulevat joutuvat väkisin jomman kumman busseista purkautuvan ihmismassan kanssa törmäyskurssille eli ei ole osattu suunnitella edes kulkureittejä. Itse asiassa aamulla reunimmaiset portaat pitäisi viedä alas ja keskeltä ylös...

    Täytyy kyllä sanoa että muutamassakin kaupungissa matkustanut, mutta tämä on jotain ihan uskomatonta, itsellä pari kilsaa matkaa Omenalla, niin sinne ei käytännössä liityntäbussilla pääse ollenkaan ellei kävele melkein 50% matkasta. Lisäksi riippuen minuutista/sekunneista niin kävelysuunta bussille voi olla karkeasti joko pohjoiseen tai etelään (ja jos sen bussin missaat niin seuraavaa saat odottaa 10 min kun toisesta ilman suunnasta jonne toki matkaa nyt sitten reilu 1km menisi bussi parin minuutin päästä - ou jee).

    Takaisinpäin keskustasta tullessa pitää sitten arpoa että jäädäkö pois Niittykummussa vai mennäkö Matinkylään asti, kas kun kaikki riippuu ihan minuutista/kahdesta että kummalta asemalta lähtee just sillä minuutilla "sopiva" liityntäbussi. Ja bonuksena, illan viimeisestä metrosta ei ole liityntäbussia ollenkaan eli 2km kävely, jos lähtee 40min myöhemmällä yö-bussilla niin on vain 20min myöhemmin perillä ja käveltävää vain 500m :). Ja mikä parasta, jos menit fillarilla metrolle, niin sinne et pääse yöbussilla ollenkaan, joudut hyppään länärillä pihalle ja kävellä hakemaan fillarisi eli toisin sanoen mennessä kannattaa (lue: on pakko) jättää fillari länärin varteen eli lähes "½" matkaan metrolle, mutta jos tuletkin metrolla takas niin jätit sen ihan väärään paikaan - ei vittu mitä touhua...

    Edit: piti vielä lisätä että luojan kiitos tuota putkea / nykyisiä busseja ei joudu käyttämään työmatkoihin...
     
  44. SweeneyTodd

    SweeneyTodd Smooth Operator

    Viestejä:
    725
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vuosaaressa metro ei lähde samalta raiteelta takaisin vaan käy kääntöraiteella kääntymässä ja lähtee sitten toiselta raiteelta. Porttitestailusekoilun aikana junat lähtivät samalta raiteelta. Olet varmaan silloin tuolla käynyt.

    Vuorovälin pidennys ei käy, koska kapasiteetti meinaa nytkin loppua. Pitäisi ennemminkin tihentää vuoroväliä.
     
  45. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    290
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Paljon mahdollista että näin on käynyt. No kuitenkin samalta raiteelta on todistettavasti mahdollista lähteä takas, niin miksi hitossa se tuubi pitää kääntää jossain jos siihen ei ole aikaa (jota käytetään yhdetä verukkeena miksi ei voi ajaa 2,5min välillä matinkylään asti)? Kuski kävelee alle minuutissa putken toiseen päähän jos sinne ei ole laiturilta ole kuskia laittaa, joka voisi hypätä sinne heti.

    Näin se homma isossa maailmassa ainakin jollain paikallisjuna-pääteasemilla toimii, hong kongin KCR nyt tulee ekana mieleen, junat tulee ja lähtee ristiin raiteilta, eli juna saapuu vasemmalle, samantien oikealta lähtee, seuraava juna saapuu oikeallle ja nyt hetki sitten vasemmalle saapunut lähtee ja nuo sentään ajavat 1 minuutin tai jopa 30sec välein noita putkia TST:stä pohjoiseen ja takas ja välissä menee vielä "pitkänmatkan junia" täyttä kaasua asemien ohi ja useampi asema on kaiken lisäksi kaareva... Jotenkin kuulostaa tää Suomen touhu selittelyltä.
     
  46. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    290
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jossain facebookissa oli linkki "otaniemessä?" väännettyyn sivustoon (jota ei googlella löytynyt, jos en ihan väärin muista niin cs.edu oli linkissä). Saa valita pisteen kartalta ja se näyttää matka-aika muutoksen jokaiselta Espoon (ja muun HSL alueen) pysäkiltä ennen ja jälkeen metron värikoodattuna. Lisäksi voi valita vaihtojen määrän muutoksen jos sitä haluaa tarkastella (vähemmän yllättäen nämäkin kasvoivat). värigraafi on vain liian kiltti kun se on vain -10min ... +10min alueelle ja käytännössä valitset minkä tahansa pisteen Helsingin niemeltä niin Espoo hohkaa tumman violettia tarkoittaen +10min, jopa siis Turunväylän pohjoispuoliset alueet jonne metro ei vaikuta mitään, mutta jonne mutkan kautta vaikuttaa bussilinjojen muutokset...

    Onko kyllä niin mahtava työtä että sanat ei riitä kuvaamaan. Noita liityntäbussejahan pitäisi ajaa shuttle-bussi tyyppisisesti max 5min vuorovälillä asuntoalueiden sisällä koko metron aukioloajan (tähän normaali espoon sisäinen päälle), jotta voisi päästä edes etäisesti samaan palvelutasoon kuin ennen metroa ja tähän ei ole rahaa...
     
  47. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    170
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ongelmahan on se, että edes Etelä-Espoo ei ole niin tiheästi asuttua aluetta, että metroa ja syöttöliikennettä saisi mitenkään kannattavaksi pelkillä käyttömaksuilla. Nyt kun ne liityntäbussit on 10 minuutin vuorovälilläkin lähes tyhjiä, niin ei vuorojen tuplaamisessa olisi mitään tolkkua.

    Fillarillahan niille asemille kannattaisi kulkea. Mietin, että kuinkahan moni näistä "matka-aika kasvoi 20 minuutista 45:een" -valittajista on edes harkinnut tätä vaihtoehtoa?
     
  48. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    1 480
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En ole Isossa Sompussa käynyt Länsimetron aikana, mutta siis noin yleisesti ottaenhan niin isoissa kaupungeissa maailmalla ihmiset osaa kävellä ja navigoida ihmismassoja siten, että eivät ole jatkuvasti kävelemässä toistensa päälle. Tämä on lähinnä suomalaisten omaa spesiaaliosaamista että ei osata kävellä suhteessa muihin ihmisiin. Ehkä vielä erityisesti espoolaisten kun eivät kaupungissa asu vaan pelkästään matkustavat kaupunkiin.
     
  49. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    671
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mietin, että kun on talvi, niin mitä vitun järkeä on valittaa, että mene fillarilla?
     
    David ":DA" Imodium tykkää tästä.