Länsimetro

Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
En ymmärrä miksi metroa argumentoidaan nopeampana "muualle kuin Kamppiin". Ennen vaihto metroon on tapahtunut joko Ruoholahdessa tai Kampissa. Nyt vaihto tapahtuu Omenassa tai muualla Länsimetron asemilla. En ymmärrä miten matka voi mitenkään olla nopeampi jos matka-ajat välillä Omena - Kamppi oli bussilla 11min ja metrolla 18min. Joka tapauksessa se vaihto on tehtävä vai teleporttautuuko ihmiset sinne metrovaunuun?

Eli siis aika ei voi mitenkään lyhentyä koska tietyn matkan väliin käytetty aika (11min vs 18min) pitenee Länsimetron takia.

Kuvitellaan vaikka ideaalinen tilanne jossa Länsimetro jatkaisi jo Kivenlahteen sekä bussiyhteydet olisivat tallella. Ylivoimaisesti nopein tapa olisi kulkea matka bussilla Kivenlahdesta joko Ruoholahteen tai Kamppiin ja vaihtaa metroon mikäli matka suuntautuisi esimerkiksi itään. Jopa vaihtoehto että hyppäisi metrosta pois Omenassa, ottaisi bussin, ajaisi Kamppiin ja hyppäisi uudelleen metroon olisi nopeampi kuin istua koko matka metrossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Paljon mahdollista että näin on käynyt. No kuitenkin samalta raiteelta on todistettavasti mahdollista lähteä takas, niin miksi hitossa se tuubi pitää kääntää jossain jos siihen ei ole aikaa (jota käytetään yhdetä verukkeena miksi ei voi ajaa 2,5min välillä matinkylään asti)? Kuski kävelee alle minuutissa putken toiseen päähän jos sinne ei ole laiturilta ole kuskia laittaa, joka voisi hypätä sinne heti.

Näin se homma isossa maailmassa ainakin jollain paikallisjuna-pääteasemilla toimii, hong kongin KCR nyt tulee ekana mieleen, junat tulee ja lähtee ristiin raiteilta, eli juna saapuu vasemmalle, samantien oikealta lähtee, seuraava juna saapuu oikeallle ja nyt hetki sitten vasemmalle saapunut lähtee ja nuo sentään ajavat 1 minuutin tai jopa 30sec välein noita putkia TST:stä pohjoiseen ja takas ja välissä menee vielä "pitkänmatkan junia" täyttä kaasua asemien ohi ja useampi asema on kaiken lisäksi kaareva... Jotenkin kuulostaa tää Suomen touhu selittelyltä.
Nimestään huolimatta metroa ei varsinaisesti käännetä kääntöraiteella. Se on vaan niiden kahden linjaraiteen välissä oleva pistoraide, jolta on vaihde kummallekin linjaraiteelle. Kuski ajaa pistoraiteelle, kävelee metron toiseen päätyyn sitä vieressä olevaa huoltotasannetta pitkin, ja lopuksi ajaa metron vastakkaissuuntaiselle linjaraiteelle.

Metron läpikävely vie sen joku 1,5 minuuttia, joten 2,5 minuutin kääntöaika vaatisi todella nopeat ajot. (Siitä huolimatta, että 2,5 min käännöllä yksittäisellä junalla on kaksi kääntöaikaa eli 5 min aikaa ”kääntyä”.)

T–300: saapuminen asemalle
T–270: metro tyhjä, lähtö asemalta kääntöraiteelle
T–210: metro kääntöraiteella
T–120: kuski kiitellä toiseen päähän
T–90: metro liikennevalmis
T–30: metro vastapuolen linjaraiteelle
T–0: ja matka itään voi alkaa matkustajalastissa
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Ei minulle ole varsinaisesti tullut sitä käsitystä että metroa oltaisiin suunniteltu bussia nopeammaksi, vaan kyseessä on enemmän joukkoliikennekapasiteetin kasvattaminen espoo - helsinki välille.
Ei niitä busseja voi loputtomiin lisätä länärille, ja aika tungos oli jo busseissa.
Samalla logiikalla jokerilinjan vuoroväliä eli kapasiteettia ei oikeastaan voi enää busseilla kasvattaa, joten seuraava looginen askel on tämä raidejokeri.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Näin se homma isossa maailmassa ainakin jollain paikallisjuna-pääteasemilla toimii, hong kongin KCR nyt tulee ekana mieleen, junat tulee ja lähtee ristiin raiteilta, eli juna saapuu vasemmalle, samantien oikealta lähtee, seuraava juna saapuu oikeallle ja nyt hetki sitten vasemmalle saapunut lähtee ja nuo sentään ajavat 1 minuutin tai jopa 30sec välein noita putkia TST:stä pohjoiseen ja takas ja välissä menee vielä "pitkänmatkan junia" täyttä kaasua asemien ohi ja useampi asema on kaiken lisäksi kaareva... Jotenkin kuulostaa tää Suomen touhu selittelyltä.
30sec välein? Höpö höpö HK:n nopein linja on Island Line jossa vuoroväli on piirun alle 2min.

Yleisimmin väli on 5min nurkilla
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 150
En ymmärrä miksi metroa argumentoidaan nopeampana "muualle kuin Kamppiin". Ennen vaihto metroon on tapahtunut joko Ruoholahdessa tai Kampissa. Nyt vaihto tapahtuu Omenassa tai muualla Länsimetron asemilla. En ymmärrä miten matka voi mitenkään olla nopeampi jos matka-ajat välillä Omena - Kamppi oli bussilla 11min ja metrolla 18min. Joka tapauksessa se vaihto on tehtävä vai teleporttautuuko ihmiset sinne metrovaunuun?
Mun mielestä bussifanien argumentaationa on koko ajan ollut vain "Kamppi, Kamppi, Kamppi!"-hokema, eli sinne kulkevat kaikki matkat, eikä vaihto siksi ole ollut tarpeellinen. Toinen asia on sitten se, että kyllä niiden länsimetron metroasemien lähelläkin asuu aika lailla ihmisiä, jotka pääsevät ilman vaihtoa laajemmalle alueelle kuin ennen ja varsin sukkelasti. Jatkossa vielä enemmän, koska metroasemien lähelle rakennetaan vimmatusti lisää asuntoja.

Kuvitellaan vaikka ideaalinen tilanne jossa Länsimetro jatkaisi jo Kivenlahteen sekä bussiyhteydet olisivat tallella. Ylivoimaisesti nopein tapa olisi kulkea matka bussilla Kivenlahdesta joko Ruoholahteen tai Kamppiin ja vaihtaa metroon mikäli matka suuntautuisi esimerkiksi itään. Jopa vaihtoehto että hyppäisi metrosta pois Omenassa, ottaisi bussin, ajaisi Kamppiin ja hyppäisi uudelleen metroon olisi nopeampi kuin istua koko matka metrossa.
Ei ole, koska vaihtoihin tuhrautuu aikaa. Toinen juttu on sitten Espoon yhdyskuntarakenteen kehitys. Bussiliikenne on ollut optimoitua siihen, että pääsee sinne legendaariseen Kamppiin, mutta liikkuminen Espoon sisällä on perinteisesti kankeampaa. Länsimetron ansiosta Matinkylä ja Tapiola pääsevät jatkamaan kehittymistään tärkeiksi kaupunkikeskuksiksi, ehkä myös jopa Keilaniemi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Mites itä-helsingissä, onko siellä useampi liityntälinja metroasemille ja/tai onko sieltä myös suorat bussiyhteyteydet stadiin siitä huolimatta? Idän suunnalla metroliikenne näyttää olevan suht toimiva?
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Mun mielestä bussifanien argumentaationa on koko ajan ollut vain "Kamppi, Kamppi, Kamppi!"-hokema, eli sinne kulkevat kaikki matkat, eikä vaihto siksi ole ollut tarpeellinen. Toinen asia on sitten se, että kyllä niiden länsimetron metroasemien lähelläkin asuu aika lailla ihmisiä, jotka pääsevät ilman vaihtoa laajemmalle alueelle kuin ennen ja varsin sukkelasti. Jatkossa vielä enemmän, koska metroasemien lähelle rakennetaan vimmatusti lisää asuntoja.
Asun itse aivan metroaseman vieressä Matinkylässä. Länsimetrolla meno on esim Sörnäisiin hitaampaa kuin Bussi+metro yhdistelmä ennen. Kenties tilanne olisi toinen jos kirjaimellisesti asuisi Iso-Omenan päällä ja pääsisi hissillä suoraan Metrolaiturille ja metro singahtaisi samantien. Ison Omenan bussipysäkiltä päiväsaikaan ei ennen varmaan kertaakaan saanut odottaa yli kahta minuuttia seuraavaa bussia.

Ei ole, koska vaihtoihin tuhrautuu aikaa. Toinen juttu on sitten Espoon yhdyskuntarakenteen kehitys. Bussiliikenne on ollut optimoitua siihen, että pääsee sinne legendaariseen Kamppiin, mutta liikkuminen Espoon sisällä on perinteisesti kankeampaa. Länsimetron ansiosta Matinkylä ja Tapiola pääsevät jatkamaan kehittymistään tärkeiksi kaupunkikeskuksiksi, ehkä myös jopa Keilaniemi.
Kyllä on. Tässä täytyy huomioida että sinne metroasemalle tulee mennä vai onko lähtötilanne että istutaan metrossa? Vaihtoaika on vakio, eli menet tai vaihdat metroon. Oikeastaan ennen oli suuri todennäköisyys että bussipysäkki josta menee se kuuluisa kamppibussi on paljon lähempänä kuin metroasema asuntoasi (liityntäliikenne ihan toinen juttu taas).

Tuo on totta että liikkuminen Espoon sisällä on todella kankeaa, mutta en usko että se kehittynee hirveästi nykymallilla. Tuo on myös totta että alueet kehittyvät, mutta mielestäni turhan isolla kustannuksella.

EDIT. Vaikkakin tämä kuulostaa aika negatiiviselta Länsimetroa kohtaan niin on se omasta mielestä ihan hyvä juttu, mutta liityntäliikenteelle täytyy tehdä jotain. Isoin plussa metrosta on sen helppous lähellä asemaa asuville.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
30sec välein? Höpö höpö HK:n nopein linja on Island Line jossa vuoroväli on piirun alle 2min.

Yleisimmin väli on 5min nurkilla
en puhunut yhdestä linjasta ja sen vuorovälistä vaan kuinka tiheästi putkia ajetaan samoilla kiskoilla peräkkäin. Ei ole mitenkään erikoista nykyään että KCR:llä seuraava on jo tuuttaamassa asemalle kun edeltävä kiihdyttää pois alta. Linjatiheyden muutos 2002/3->2015 välillä oli huima kun tuon verran oli väliä visiiteillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
HSL myöntää: länsimetron matkustajia arvioitua enemmän – "Laskelmat tehtiin vuosia vanhoilla asukasmäärillä"
Espoon ykköspoliitikolta rajua metrokritiikkiä: "Reagointiherkkyys ollut todella pettymys" – Korjauksia tehtävä viikoissa

Kätevää kun linja-suunnitelmissa HSL ei esimerkiksi ymmärtänyt katsoa kampista lähtevien seutulinjojen todellista matkustaja määrää ja vastaavasti nousuja seutubusseihin espoon päässä. Mitä suotta, parempi lähteä heti ja varmasti 10 vuotta vanhoilla tiedoilla liikkeelle...

Mitähän tapahtuisi kun samat tunarit räpeltäisi jossain miljoonakaupungissa...
EDIT. Vaikkakin tämä kuulostaa aika negatiiviselta Länsimetroa kohtaan niin on se omasta mielestä ihan hyvä juttu, mutta liityntäliikenteelle täytyy tehdä jotain. Isoin plussa metrosta on sen helppous lähellä asemaa asuville.
Ei itselläkään metroa vastaan mitään ole, paljon mielummin matkustaisin 5min pidempään, jos sen vastineeksi saisi sen että aikatauluja ei tarvitsisi katsoa vaan kotoa voisi lähteä milloin vain. Nyt vaan tuo liityntä on kustu lähes täysin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Onkohan tämä kaveri nyt ihan hommansa tasalla? :D Selittää miten metrot ei ollut kovin täynnä "matkalla matinkylään", no miksi vitussa kukaan menisi aamulla Helsingistä Espooseen?

Torstaina aamulla Anttila tarkkaili itse tilannetta metromatkalla Tapiolaan ja Matinkylään. Hänestä ruuhkautuminen oli vähäistä.

– Ensimmäinen metro, jossa oli selvästi seisomakuorma, lähti kello 8.04. Sekin oli junan alkupäässä, loppupäässä oli väljää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Keskustasta Keilaniemeen saattaa olla jonkin verran menijöitä, mutta Matinkylään tosiaan ei.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Tänään aamulla ruuhka-aikaan Matinkylän asemalla tapahtunutta:
Metrolaiturille on kolme rullaporrasta. Kaksi niistä vie ihmisiä ylös, yksi alas. Tämä sinänsä hassua että aamulla ihmiset menevät vain alaspäin, eli väki pakkautuu siihen yhteen portaaseen. Noh, tänä aamuna tämä yksi rullaporras oli epäkunnossa. Miten asia ratkaistiin? Ihmiset ohjattiin jonottamaan HISSEIHIN, eli kerralla pääse noin 10 ihmistä metroon. Samaan aikaan kaksi rullaporrasta pyöri tyhjänä ylöspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Tänään aamulla ruuhka-aikaan Matinkylän asemalla tapahtunutta:
Metrolaiturille on kolme rullaporrasta. Kaksi niistä vie ihmisiä ylös, yksi alas. Tämä sinänsä hassua että aamulla ihmiset menevät vain alaspäin, eli väki pakkautuu siihen yhteen portaaseen. Noh, tänä aamuna tämä yksi rullaporras oli epäkunnossa. Miten asia ratkaistiin? Ihmiset ohjattiin jonottamaan HISSEIHIN, eli kerralla pääse noin 10 ihmistä metroon. Samaan aikaan kaksi rullaporrasta pyöri tyhjänä ylöspäin.
:D Tuo on jo sen verran reipasta vittuilua että todennäköisesti tulisi testattua että riittääkö oma kunto menemään rullaportaita alas jos suunta on ylös. En tiedä, en ole kokeillut.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Voikohan tuossakin olla joku turvallisuussäädös takana? Kun metrossa syntyy tulipalo, niin laiturilta eli tunnelista on päästä pois nopeasti. Kaikilla vanhoilla asemilla, poislukien Kamppi, on muistaakseni myös tavalliset portaat. Kampissa taitaa olla neljä liukuportaiden kaistaa.

Edit: Ei, kyllä Kampissakin on vain kolmet portaat ja olen nähnyt niistä joskus yksien olevan poissa käytöstä. Eli pitäisi riittää kun on yhet liukuportaat ylös.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
:D Tuo on jo sen verran reipasta vittuilua että todennäköisesti tulisi testattua että riittääkö oma kunto menemään rullaportaita alas jos suunta on ylös. En tiedä, en ole kokeillut.
Sitä moni yrittikin mutta rappujen eteen oli pistetty pari järjestyksenvalvojaa karjumaan
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 400
Länsimetron 1. ja 2. vaiheen yhteensä 1986 M€ hinnalla (1 186 milj. € (1. vaihe) + 801 milj. € (2. vaihe) olisi saanut ostettua 198 720 kpl. 9999€ hintaista Dacia Sanderoa.
Eli oma auto jokaiselle Espoolaiselle ajokortti-ikäiselle.
:smovember:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 110
Länsimetron 1. ja 2. vaiheen yhteensä 1986 M€ hinnalla (1 186 milj. € (1. vaihe) + 801 milj. € (2. vaihe) olisi saanut ostettua 198 720 kpl. 9999€ hintaista Dacia Sanderoa.
Eli oma auto jokaiselle Espoolaiselle ajokortti-ikäiselle.
:smovember:
Varmasti, mutta tuo ei olisi tiivistänyt kaupunkirakennetta, eikä olisi kovin pitkäikäinenkään ratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Varmasti, mutta tuo ei olisi tiivistänyt kaupunkirakennetta, eikä olisi kovin pitkäikäinenkään ratkaisu.
Meinaatko että jo valmiiksi vajaamittaiset asemat, ja Helsingille pakotetusti vajaamittaiset junat on kovin pitkäikäinen ratkaisu jollain "tiivistetyllä kaupunkirakenteella"?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Virhe länsimetron matkustajamäärissä: Luvut ovat kerrottua pienempiä – "Isoa lukua ihmeteltiin meilläkin"

HSL kertoi tänään torstaina uusia lukuja länsimetron matkustajamääristä. Uudet luvut ovat selvästi aikaisemmin ilmoitettuja pienempiä.

Syynä on HSL:n tiedotteen mukaan järjestelmän vika, jonka myötä Matinkylän, Tapiolan ja Niittykummun matkustajamäärät näkyivät alkuperäisissä tilastoissa kaksinkertaisina. Kolmella asemalla pieleen mennyt laskelma nosti selvästi matkustajien kokonaismäärää yläkanttiin.
No niinpä tietysti. Kaikki muukin on mennyt päin vittuja niin miksei tämäkin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 636
Tänään aamulla ruuhka-aikaan Matinkylän asemalla tapahtunutta:
Metrolaiturille on kolme rullaporrasta. Kaksi niistä vie ihmisiä ylös, yksi alas. Tämä sinänsä hassua että aamulla ihmiset menevät vain alaspäin, eli väki pakkautuu siihen yhteen portaaseen. Noh, tänä aamuna tämä yksi rullaporras oli epäkunnossa. Miten asia ratkaistiin? Ihmiset ohjattiin jonottamaan HISSEIHIN, eli kerralla pääse noin 10 ihmistä metroon. Samaan aikaan kaksi rullaporrasta pyöri tyhjänä ylöspäin.
Normaalisti epäkunnossa olevat rullaportaat toimivat tavallisina portaina. Selvisikö miksi tämä ei ollut mahdollista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Normaalisti epäkunnossa olevat rullaportaat toimivat tavallisina portaina. Selvisikö miksi tämä ei ollut mahdollista?
Kaikkeen on aina joku typerä turvallisuustekosyy olemassa (ei koske maahantunkeutumista). Kun kertaalleen joku on sanonut että "tämä on turvattomampaa näin" niin sen jälkeen sitä ei kukaan saa eikä halua kyseenalaistaa. Olennainen syy siihen miksi miljardilla saa vain muutaman kuppaisen aseman ajamaan liian lyhyitä metroja.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Kaikkeen on aina joku typerä turvallisuustekosyy olemassa (ei koske maahantunkeutumista). Kun kertaalleen joku on sanonut että "tämä on turvattomampaa näin" niin sen jälkeen sitä ei kukaan saa eikä halua kyseenalaistaa. Olennainen syy siihen miksi miljardilla saa vain muutaman kuppaisen aseman ajamaan liian lyhyitä metroja.
Mutta silti jos jotain sattuu niin kaikki vedetään syytteeseen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 636
Kyllähän nuo rullaportaat on ostareilla tuon tuosta jumissa ja ei niissä koskaan ole kulkua kielletty.
Metron odotuslaiturilla on kaikenlaisia turvallisuussääntöjä, joita ei ole ostarilla. Ja kun ollaan Suomessa, niin niitä sääntöjä noudatetaan liiankin orjallisesti.

Metron liukuporrasfarssi saa jatkoa: nyt kokeillaan vaihtaa suuntia kesken päivän

Portaiden kulkusuuntaa ei ole mahdollista muuttaa pysyvästi, koska laiturialueelle ei turvallisuussyistä saa ohjautua samanaikaisesti liikaa matkustajia. Normaalitilanteessa metroasemalla on oltava enemmän laiturialueelta ylöspäin kuin alaspäin vieviä liukuportaita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 150
Metron odotuslaiturilla on kaikenlaisia turvallisuussääntöjä, joita ei ole ostarilla. Ja kun ollaan Suomessa, niin niitä sääntöjä noudatetaan liiankin orjallisesti.

https://www.tekniikkatalous.fi/talo...ssi-saa-jatkoa-nyt-kokeillaan-vaihtaa-suuntia
Linkkisi on rikki, tässä toimiva versio:
Metron liukuporrasfarssi saa jatkoa: nyt kokeillaan vaihtaa suuntia kesken päivän
Mielenkiintoista, että tuollaiseen kokeiluun lähdettiin, kun pysyvä ratkaisu ei kuitenkaan onnistu. Minusta sinänsä perustelu on hyvä. Jos vaikka metron kulku tyssää ruuhka-aikana puoleksi tunniksi ja laiturialueelle pukkaa koko ajan lisää väkeä, niin on siinä riskin paikka, jos laiturialueelta ei pääse pois samaan tahtiin kuin sinne tulee lisää väkeä. Tosin kai sen yhden liukuportaan voisi siinä tapauksessa kääntää uusiksi, mutta vaatinee henkilökunnalta manuaalitoimenpiteitä.

Matinkylän metroasemallekin on kuulemma tulossa toinen sisäänkäynti, mutta se valmistuu vasta parin vuoden päästä. Ihmetyttää, että mikä on taas viivyttänyt... Tapiolakin on ihan keskeneräinen.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Käsittämätöntä kyllä, että ruuhka-aikaan portaiden suunnan saa muuttaa mutta turvallisuuteen vedoten se ei onnistu pysyvästi, koska "laiturille ei saa ohjata liikaa ihmisiä". Ruuhka-aikaanhan siellä ei varmasti liikaa ihmisiä olekaan.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 150
Käsittämätöntä kyllä, että ruuhka-aikaan portaiden suunnan saa muuttaa mutta turvallisuuteen vedoten se ei onnistu pysyvästi, koska "laiturille ei saa ohjata liikaa ihmisiä". Ruuhka-aikaanhan siellä ei varmasti liikaa ihmisiä olekaan.
No siis kokeiluviikolla siellä on ukkoja vahtimassa tilannetta ja viheltämässä pelin poikki, jos tulee ongelmia. Eivät halua ilmeisesti palkata pysyvästi liukuporrasukkoja.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 110
Käsittämätöntä kyllä, että ruuhka-aikaan portaiden suunnan saa muuttaa mutta turvallisuuteen vedoten se ei onnistu pysyvästi, koska "laiturille ei saa ohjata liikaa ihmisiä". Ruuhka-aikaanhan siellä ei varmasti liikaa ihmisiä olekaan.
No eiköhän tuossa ole syynä ihan sekin että tuo vaatisi jatkuvaa vartiointia ja nopeaa reagointia.

Kun ei Suomessa ole rahaa järjestää edes portteja metroon, niin varmasti vartijoissakin säästetään. Suuressa maailmassa asemilla on aina miehitys, esim. Lontoossa ainakin vielä viime vuosikymmenellä aseman päivystäjä tms. piirteli fläppitaululle ajankohtaisia asioita tai ruuhkatiedotteita, siinä vasta kunnon palvelua!

Toki on mainittava että onhan Helsinkiin sentään saatu metron poistumisopasteet: ”Ulos M–N, P–R, S” – Mitä ihmettä Helsingin metroasemien uusilla opasteilla yritetään sanoa?

Tuossakin huomaa ettei toimittaja ole ulkomailla matkustellut, kaikissa metroissa tuollaiset poistumisopasteet on ollut jo vuosikymmenien ajan. Hemmetin kätevää kun oot vaikka tulossa lentokentältä metrolla hotellille, ja haluat kulkea suorinta tietä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 636
No eiköhän tuossa ole syynä ihan sekin että tuo vaatisi jatkuvaa vartiointia ja nopeaa reagointia.

Kun ei Suomessa ole rahaa järjestää edes portteja metroon, niin varmasti vartijoissakin säästetään. Suuressa maailmassa asemilla on aina miehitys, esim. Lontoossa ainakin vielä viime vuosikymmenellä aseman päivystäjä tms. piirteli fläppitaululle ajankohtaisia asioita tai ruuhkatiedotteita, siinä vasta kunnon palvelua!

Toki on mainittava että onhan Helsinkiin sentään saatu metron poistumisopasteet: ”Ulos M–N, P–R, S” – Mitä ihmettä Helsingin metroasemien uusilla opasteilla yritetään sanoa?

Tuossakin huomaa ettei toimittaja ole ulkomailla matkustellut, kaikissa metroissa tuollaiset poistumisopasteet on ollut jo vuosikymmenien ajan. Hemmetin kätevää kun oot vaikka tulossa lentokentältä metrolla hotellille, ja haluat kulkea suorinta tietä.
Kaukana kätevästä, jos ja kun niiden kirjainten selitykset ovat jossakin ihan muualla.

http://paivanbyrokraatti.com/2017/08/28/metro
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Kun ei Suomessa ole rahaa järjestää edes portteja metroon, niin varmasti vartijoissakin säästetään. Suuressa maailmassa asemilla on aina miehitys, esim. Lontoossa ainakin vielä viime vuosikymmenellä aseman päivystäjä tms. piirteli fläppitaululle ajankohtaisia asioita tai ruuhkatiedotteita, siinä vasta kunnon palvelua!
Roomassa oli joka asemalla poliiseja/sotilaita rynnäkkökiväärien kanssa vartiossa. Ei ainakaan tarvinnut pelätä allahu akbareja. :tup:
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
66
Rullaportaiden kapasiteettiongelmaa muuten helpottaisi varmaan, jos ei jätettäisi toista puolta portaista tyhjäksi kiirehtijöitä varten. Eli ihmiset voisivat pakat portaat tiiviimmin ujostelematta. Kiireisimmät voisivat juosta junasta ensimmäisinä ulos tyhjiin portaisiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Rullaportaiden kapasiteettiongelmaa muuten helpottaisi varmaan, jos ei jätettäisi toista puolta portaista tyhjäksi kiirehtijöitä varten. Eli ihmiset voisivat pakat portaat tiiviimmin ujostelematta. Kiireisimmät voisivat juosta junasta ensimmäisinä ulos tyhjiin portaisiin.
Luojan kiitos että ihmiset on vihdoin oppineet olemaan edes jossain syrjässä nopeampien tieltä.

Tervejalkaisena liukuportaissa kököttäminen on vain laiskoille ja laiskamielisille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Luojan kiitos että ihmiset on vihdoin oppineet olemaan edes jossain syrjässä nopeampien tieltä.

Tervejalkaisena liukuportaissa kököttäminen on vain laiskoille ja laiskamielisille.
Suomalaiseen menttaliteettiin nyt vaan kuuluu seistä joko keskellä tai sitten seistään siinä vierekkäin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 108
joo kyllähän siinä aika paljon aikaa säästää kun kävelee ne portaat. Vai säästääkö?

Why You Shouldn’t Walk on Escalators
Tässä ei nyt yhtään ymmärretä, mikä ero on viiveellä ja kaistanleveydellä.

Liukuportaissa käveleminen parantaa viivettä, mutta rajoittaa kaistanleveyttä.

Käytännössä vaan homma toimii sillaipäin, että jos kaistanleveys meinaa loppua kesken, portaissa käveleminen ei onnistu koska ihmiset seisoo edessä. Eli liukuportaissa käveleminen muuttuu automaattisesti mahdottomaksi siinä vaiheessa kun siitä alkaisi olla haittaa.

Eli jos haluaa päästä nopeasti perille, kannattaa aina kävellä, jos pystyy.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Tarjoavat ratkaisuksi kaikkea paitsi sitä mitä ihmiset oikeasti halusivat (= suora bussiyhteys Kamppiin Länsiväylää pitkin). Bussi -> metro vaihto lisää matka-aikaa riippumatta siitä tapahtuuko se Matinkylässä vai Lauttasaaressa,
Tai Kampissa. Meillä töissä on ainakin muutama länsimetroon tyytyväinen ihminen, kun matka-aika lyheni. Ennen piti mennä bussilla Kamppiin ja tuolta joko vaihtaa metroon tai sitten kävellä vajaa pari kilsaa. Nyt pääsee suoraan Espoosta työpaikan lähelle metrolla. Eli ei nämä ihan noin yksiselitteisiä ole, että ihmiset haluaa suoran yhteyden Kamppiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Huomattavalla enemmistöllä matka-aika kasvoi, eli kyllä aika yksiselitteisesti palvelun taso heikkeni. Enkä näe että nuo listatut muutokset sitä merkittävästi parantaisivat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 640
Viestejä
4 186 869
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom