Länsimetro

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Joka on luultavasti yksi maailman kalleimmista matkustajaa kohden.
Kyse ei matkustajista, mutta eiköhän käyttäjää kohden ainakin Hampurin "Elbphilharmonie"-konserttitalo paini ihan eri sarjassa , se maksoi 789 miljoonaa ja palvelee ehkä n. paria sataa ihmistä päivässä siinä missä länsimetro tulee palvelemaan kymmeniä tuhansia, ehkä jopa yli sataa tuhatta ihmistä päivässä.


Ja jos tarkastellaan liikenne-/infrastruktuurihankkeiden järkevyyttä, niin suomessa on aika monta turhempaa infrastruktuurihanketta, esim. moottoriteitä keskellä ei mitään:

Moottoritie Simo-Tornio
Mansikkala-Kaukopää moottoritie Imatralla

Länsimetrossa mokattiin toteutus, mutta idea/tarve on oikea. ja fiksummalla toteutuksella se hinta olisi ollut selvästi halvempi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ja jos tarkastellaan liikenne-/infrastruktuurihankkeiden järkevyyttä, niin suomessa on aika monta turhempaa infrastruktuurihanketta, esim. moottoriteitä keskellä ei mitään:

Moottoritie Simo-Tornio
Mansikkala-Kaukopää moottoritie Imatralla
Turhempaa ehkä, muttei todellakaan turhaa. Katsoessani google mapin streetistä muutaman otannan tuota Simo-Torniota, siellä on rekkaliikenne ongelmana ja se aiheuttaa kohonneita riskejä 2 kaistaisella tiellä. Samahan pätee luonnolisesti tuossa jälkimmäisessä. Moottoritie tai sen köyhempi versio, vähintään jatkuva 1+2ohituskaistainen, kaiteella erotettu tie on näissä perusteltua. Tai sitten olisi lobattava rautateille sitä rahtiliikennettä, kuten yksityisautoilua Helsingissä. Rautatien osalta eletään kumminkin tavaraliikenteessä vielä sitä "autoistamisen aikakautta". Puheetkin ovat toisin vähässä, jopa vihreillä sitä vastaan.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
545
Ja jos tarkastellaan liikenne-/infrastruktuurihankkeiden järkevyyttä, niin suomessa on aika monta turhempaa infrastruktuurihanketta, esim. moottoriteitä keskellä ei mitään:

Moottoritie Simo-Tornio
Mansikkala-Kaukopää moottoritie Imatralla

Länsimetrossa mokattiin toteutus, mutta idea/tarve on oikea. ja fiksummalla toteutuksella se hinta olisi ollut selvästi halvempi.
Kuinkas monta kertaa oot ajellu tuota väliä? Aivan helvetin vaarallinen tieosuus juurikin suuren rekkaliikenteen vuoksi.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 403
Hienoa, Helsinki alkaa olla todellinen metropoli. Aikaisempi säälittävän näköinen tynkälinja



on kasvanut oikean metron mittoihin.



Nyt ei enää tarvitse yhtään hävetä vertailua muiden pääkaupunkien maanalaisiin. :)

...No vakavasti puhuen Helsingin metro on kyllä kätevä kulkupeli. Mutta onhan tuo yhden/puolentoista linjan metro todella köyhän näköinen jo Tukholman tunnelbanan rinnalla, oikeista suurkaupungeista puhumattakaan. Eli vähän voisi olla sordiinoa päällä metropolihehkutuksissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Nyt ei enää tarvitse yhtään hävetä vertailua muiden pääkaupunkien maanalaisiin. :)
Ajattelen näin itsekkin Helsingissä syntyneenä, sukulaisissa käyvänä. Toisaalta minun paras saantini kiskoliikenteessä on verrattuna bussiliikenteeseen, ettei "tarvitse" sanoa hei kuskille.

Matinkylät eivät ole julkista liikennettä käyttäneenä tarpeessaan kiinnostaneet, eikä tulevat Kivenlahdet. Itämetronlaajennukset ovat kumminkin precis.

Nämä eivät ole samaa hölmöläisten hommaa, kuten pisara-radat, jotka voi välttää järjestelemällä nykyisen. Välttäminen lähtisi tekemällä Pasilasta keskittymä "vähäpätöisimmille junille".

Kun länsimetro tulevaisuudessa on laajentunut Kivenlahteen, en yllättyisi, jos tuota Turun rautatietä siirretään kulkemaan Espoosta Lohjan kautta Saloon ja vanha rautatielinja Kirkkonummelle muodostuu uudeksi metrolinjaksi. Mutta sitäpä jään mielenkiinnolla itsekkin odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
On se on hyvä että on metro. Pääsee mamut niillä ajelemaan.
Itäkeskus on varmaan tautia, mutta lempilaitteita. Ehkä kannattaisi tehdä "Turut" ja purkaa päärautatieasemaa lukuunottamatta kaikki kiskot, jolloin 75% kansasta tulee kyynisiä.

Edit 2:06:alla kävijän jälkeen sitten muistinkin "Turku Satama:n" olemassa olon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Onhan tätä ajoittain seurannut ja välillä saanut hyvät naurut näistä kootuista selityksistä miksi ei valmista. Tuohan nyt vaikuta enää minun elämääni mitenkään että kunhan seurailen sivusta tätä. Ei muuta kuin lisää tälläisiä projekteja ja sirkushuveja kansalle! :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Ei vedä vertoja Olkiluodolle edes millään mittarilla. Paitsi se vaikuttaa kaikkiin meihin.
Millä tavalla olkiluoto vaikuttaa enemmän meihin? Vai tarkoititko positiivisella tavalla?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Kävin Helsingin uudet sisäiset tsekkaamassa kun ei viitsi tällä kelillä maksaa Espoo-turismista :D

Kiitämme:
- asemat vaikuttaa tiloina erittäin toimivilta ja avarilta ja mullekin tulee vähän potentiaalisia uusia kuvioita, ainakin kunhan kelit paranee
- kulki ne vielä ihan suht ajallaan

Moitimme:
- vakituisella kuntosalillani oli tuplasti porukkaa kun espoolaiset landet tullu reenaa
- olisikohan niistä miljardista tai parista irronnut vähän enemmänkin jakoon kuin karkkeja
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Kävin Helsingin uudet sisäiset tsekkaamassa kun ei viitsi tällä kelillä maksaa Espoo-turismista
Mobiilisovelluksellahan saisi kahden vyöhykkeen lipun perustaksan hinnalla vaikka sen konffaamisessakin on oma vaivansa. Itse annan tuulipukujen kahista rauhassa ja käyn vaikka jouluaattona ajelemassa kunniakierroksen.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ja jos tarkastellaan liikenne-/infrastruktuurihankkeiden järkevyyttä, niin suomessa on aika monta turhempaa infrastruktuurihanketta, esim. moottoriteitä keskellä ei mitään:

Moottoritie Simo-Tornio
Mansikkala-Kaukopää moottoritie Imatralla
"Simo"-Tornio-motari (oikeastihan se alkaa juuri ennen Kemiä) kuitenkin palvelee 9000-12000 autoa vuorokaudessa ja se on ilmeisesti ollut aikanaan n. 100 milj. euron hanke:
Perämerentien kustannukset nousseet matkan varrella 50 miljoonaa
Liikennemäärä on samaa luokkaa kuin ykköstiellä Lohjan ja Muurlan välillä, eli kyllähän se on todella kevyesti kuormitettu motariksi mutta liikennettä olisi aika runsaasti tavalliselle 2-kaistaiselle tielle.

Länsimetrossa mokattiin toteutus, mutta idea/tarve on oikea. ja fiksummalla toteutuksella se hinta olisi ollut selvästi halvempi.
Suunnitteluvaiheessa olisi pitänyt puhaltaa peli poikki, kun alkoi olla selvää, että valmista ei tule osapuilleenkaan alkuperäisen budjetin puitteissa. Alkuperäinen budjettikin oli jo niin suuri, että ei länsimetrossa ole järkeä.

Vaikka laskisi pääomakustannuksen (korko+lyhennys) 4% mukaan, niin pelkkä pääomakulu 1,2 mrd€ investoinnille on n. 50 milj € vuodessa, eli jokaista arkipäivää kohden suunnilleen 200 000 euroa. Tähän sitten käyttökulut päälle. Mahtavatko länsimetron käyttäjät maksaa tämän ihan itse vai odottavatko sosiaaliapua muilta veronmaksajilta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Onko junien hajoaminen mitenkä yleistä itse metrossa? Junahan on yksikkö eikä tee katsausta, hajoaako se vanhassa tai uudessa metrossa. Juniahan ei käsittääkseni uusittu, vaan tehtiin uusi reitti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Hieman hävettää minkälaisen hurmoksen ja suunnilleen kansanjuhlan yksi lyhyt kälyinen metrolinja täällä aiheuttaa. Varsinkin kun julkinen liikenne on jo aiemmin ollut samalla akselilla ihan toimiva (eikös Espoosta Länsiväylän varrelta pääse keskustaan edelleen nopeammin bussilla kuin metrolla?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Hieman hävettää minkälaisen hurmoksen ja suunnilleen kansanjuhlan yksi lyhyt kälyinen metrolinja täällä aiheuttaa. Varsinkin kun julkinen liikenne on jo aiemmin ollut samalla akselilla ihan toimiva (eikös Espoosta Länsiväylän varrelta pääse keskustaan edelleen nopeammin bussilla kuin metrolla?)
Riippuu mikä on kohteena. Vaikka itselläni on melkein ideaalinen sijainti suoraan länärille kaartavaan bussiin, niin tänään ainakin reittioppaan mukaan metro oli nopein tapa mennä ytimeen noin 80 % ajasta. Se on se tiheä vuoroväli – voi lähteä koska tahansa liikkeelle
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Hieman hävettää minkälaisen hurmoksen ja suunnilleen kansanjuhlan yksi lyhyt kälyinen metrolinja täällä aiheuttaa. Varsinkin kun julkinen liikenne on jo aiemmin ollut samalla akselilla ihan toimiva (eikös Espoosta Länsiväylän varrelta pääse keskustaan edelleen nopeammin bussilla kuin metrolla?)
Eikös länsiväylä ole aina ihan tukossa?.Kun totutte siihen metroon niin huomaatte että siellä metroasemalla on mukavempi odotella sitä metroa kuin ulkona sitä dösää.Kulkee vielä ruuhkaaikoina ilmeisesti 5min välein.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Jos metroliikenne seisoo täysin 10 minuuttia, niin tuonne rautatientorin metroasemalle ei enää mahdu, joten väki odottelee tuossa. Pari kertaa törmännyt tähän itse.
En muuten ole törmännyt tollaiseen ikinä,tosin en käytä rautatientoria vaan muita asemia nykyään.itsehän menisin tosta joko "helsingin yliopiston" asemalle tai kamppiin jos tollainen ruuhka tulisi eteen ja tietäisin että metro on pysähdyksissä.Epäilen että noita seisomisia tulee paljon enemmän tulevaisuudessa koska niitä lyhyitä metroja on liian paljon liikenteessä liian lyhyillä vuoroväleillä eli toi espoon metro pasko metron luotettavuuden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Epäilen että noita seisomisia tulee paljon enemmän tulevaisuudessa koska niitä lyhyitä metroja on liian paljon liikenteessä liian lyhyillä vuoroväleillä eli toi espoon metro pasko metron luotettavuuden.
Jepjep. Jos 10 minuutin pysähdyksellä tulee tuollainen tilanne, niin mites sitten kun on vähänkään ruuhka-aikaa. Se ei siitä yhdellä tai kahdella Espoolaisten takia alimitoitetulla junalla oikene.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 106
Kyllä tuo metro on suurimmalle osalle espoolaisista matkaa hidastava tekijä. Suurimmalla vaan viittaan tässä alueeseen, koska otaniemi oikeastaan ainut paikka, jossa se matkaa nopeuttaa ja koska siellä asuvat kaikki opiskelijat niin ihmismäärään suhteutettuna varmasti nopeuttaa matkaa (ja puhun tässä matkasta Esp->Hki). Paska hanke:btooth:
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
En muuten ole törmännyt tollaiseen ikinä,tosin en käytä rautatientoria vaan muita asemia nykyään.itsehän menisin tosta joko "helsingin yliopiston" asemalle tai kamppiin jos tollainen ruuhka tulisi eteen ja tietäisin että metro on pysähdyksissä.Epäilen että noita seisomisia tulee paljon enemmän tulevaisuudessa koska niitä lyhyitä metroja on liian paljon liikenteessä liian lyhyillä vuoroväleillä eli toi espoon metro pasko metron luotettavuuden.
Vaatii, että koko metroliikenne seisoo ja on aika, jolloin ihmisiä liikkuu paljon eli ruuhka-aika tai lauantai. Tässä n.10 vuoden aikana olen tosiaan kaksi kertaa tuohon törmännyt. Eli harvinaista on. Toki, jos länsi-metro lisää kovasti käyttäjiä, niin pienemmätkin viat näkyvät äkkiä asemien ruuhkautumisena.
Purkautuminen vie aikaa ja yliopiston asemalle meno, ei ainakaan helpottaisi asiaa, kun kaikki rautatientorilta lopulta tulevat junat on siinä kohtaa jo täynnä. Itse noissa tilanteissa vaihdoin kulkuneuvoa ja palasin metroon sitten sörnäisten asemalla, missä aina jää paljon väkeä pois.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Uudistuksen jälkeiseksi hinnaksi veikkaan kivaa tasasummaa 2,5 €.
Tuo 2,5 € kuulostaa liian matalalta. Lähemmäs kolmea euroa sen täytyy nousta. Miksei ylikin. Maksajia (asiakkaita) ei tule lisää mutta kulut pysyvät samana, koska kyse on vain aluejakojen muutoksesta.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Tuo 2,5 € kuulostaa liian matalalta. Lähemmäs kolmea euroa sen täytyy nousta. Miksei ylikin. Maksajia (asiakkaita) ei tule lisää mutta kulut pysyvät samana, koska kyse on vain aluejakojen muutoksesta.
2,5€ on jo kipurajalla. 3€ jos alkaa hinta olemaan, niin harkitsen omaan autoon siirtymistä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
2,5€ on jo kipurajalla. 3€ jos alkaa hinta olemaan, niin harkitsen omaan autoon siirtymistä.
Jos kertalipun hinnassa 50sent on ratkaiseva hintaero, niin pk-seutu ei ole oikea asuinpaikka.

Sen sijaan jokainen palkansaaja on maksanut keskimäärin 4% vuoden bruttotuloistaan, jotta tämä länsimetropelleily on maksettu.
Huolimatta siitä asuuko 1000km päässä lähimmäst pysäkistä.
Minun mielestäni se on ns. Vitusti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
70
Sen sijaan jokainen palkansaaja on maksanut keskimäärin 4% vuoden bruttotuloistaan, jotta tämä länsimetropelleily on maksettu
Itse en kyllä ihan tuollaisiin lukemiin pääse, joten jonkinlainen laskelma / lähde olisi kiva nähdä.
"Palkkatuloja sai 2,8 miljoonaa henkeä kaikkiaan 81,8 miljardia euroa" = 4% olisi 3.27 miljardia.
Ja eikös Espoo maksanut osan ja Helsinki osan, ja Valtio 30%?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Ja eikös Espoo maksanut osan ja Helsinki osan, ja Valtio 30%?
:D Ai sittenkö ei enää liitykään veronmaksajiin kun Espoo maksaa taikaseinästä oman osuutensa ja "valtio" loput? :D

Eipä siinä, liikenne-infrasta on sentään jotain iloa joillekin (ja vuosikymmeniksi), toisin kuin monista muista valtion raharei'istä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Tottakai liittyy veronmaksajiin, mutta eikai Espoo kauheasti saa rahaa Juupajokelaiselta työssäkäyvältä?
No ei ne saa tilisiirtoja missä lukee "keksikää tälle jotain kivaa, terveisin Juupajoen työväki". Mutta samoja veronmaksajien ja velkapyramidihuijauksen rahojahan siinä vaan siirretään yhdeltä valtion tililtä toiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Itse en kyllä ihan tuollaisiin lukemiin pääse, joten jonkinlainen laskelma / lähde olisi kiva nähdä.
"Palkkatuloja sai 2,8 miljoonaa henkeä kaikkiaan 81,8 miljardia euroa" = 4% olisi 3.27 miljardia.
Ja eikös Espoo maksanut osan ja Helsinki osan, ja Valtio 30%?
Seison korjattuna. Muistin että 50miljardia, mutta tuohan olikin valtion keräämät palkka ja pääomatuloverot.

Sitten ollaan jo enää 2,5% paikkeilla. Ei tullut parempi mieli. Toista tonnia kuitenkin naamaa kohden.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Jos kertalipun hinnassa 50sent on ratkaiseva hintaero, niin pk-seutu ei ole oikea asuinpaikka.
Tuolla perusteellahan sitä hintaa voi sitten nostaa joka vuosi 50 senttiä. Kolmeen euroon on sitä paitsi 80 sentin korotus. Eihän tuo tietysti ole kuin joku lähes 40%:n korotus. Ja vastineeksi en sillä lisärahalla saisi yhtään mitään. Kulkisin yhä saman matkan, mutta maksaisin siitä vain 40% enemmän. Niin ja nykyisin monesti seisoen, koska Espoolaisten idioottien takia metroja lyhennettiin. (viittaan siis päättäjiin en asukkaisiin)
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Ja myös syödään. 200000 asumistuen piirissä olevaa henkeä.
Lopetetaan hyysäys ja katsotaan mitkä kaupungit ensin romahtaa :think:
Koko maassa tota sai n260k taloutta ja helsingissä joku 44k taloutta(2016).Joku puolet menee yksin asuville.Yhteensä koko maassa tota saa joku 860k henkilöä ja siihen menee 1.9 miljardia euroa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Jos kertalipun hinnassa 50sent on ratkaiseva hintaero, niin pk-seutu ei ole oikea asuinpaikka.

Sen sijaan jokainen palkansaaja on maksanut keskimäärin 4% vuoden bruttotuloistaan, jotta tämä länsimetropelleily on maksettu.
Huolimatta siitä asuuko 1000km päässä lähimmäst pysäkistä.
Minun mielestäni se on ns. Vitusti.
Eikä maksa koska kulut on jaksotettu monelle kymmenelle vuodelle.Koska tänne tulee "vyöhykkeet" niin voit joutua maksamaan joku 5€ matkasta(seutulippu tms) ensi vuonna kun nyt sama matka maksaa vain 2,90€.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Tuolla perusteellahan sitä hintaa voi sitten nostaa joka vuosi 50 senttiä. Kolmeen euroon on sitä paitsi 80 sentin korotus. Eihän tuo tietysti ole kuin joku lähes 40%:n korotus. Ja vastineeksi en sillä lisärahalla saisi yhtään mitään. Kulkisin yhä saman matkan, mutta maksaisin siitä vain 40% enemmän. Niin ja nykyisin monesti seisoen, koska Espoolaisten idioottien takia metroja lyhennettiin. (viittaan siis päättäjiin en asukkaisiin)
Kertalipuilla ei vakiokäyttäjät kulje, joten satunnaismatkailijalle tuo on muutaman euron kuussa lisää. olen jo maksanut tuosta turhasta putkesta pari tonnia, vaikka en sitä tule koskaan käyttämään.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Kertalipuilla ei vakiokäyttäjät kulje, joten satunnaismatkailijalle tuo on muutaman euron kuussa lisää. olen jo maksanut tuosta turhasta putkesta pari tonnia, vaikka en sitä tule koskaan käyttämään.
Paljonkohan muut on maksaneet turhaan sun käyttämistä palveluista/teistä yms joita ne ei itse tule käyttämään koskaan?.Ei taida pari tonnia riittää.:think::D:kahvi:
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Kertalipuilla ei vakiokäyttäjät kulje, joten satunnaismatkailijalle tuo on muutaman euron kuussa lisää. olen jo maksanut tuosta turhasta putkesta pari tonnia, vaikka en sitä tule koskaan käyttämään.
Meinaat, ettei kausilippujen hinnat nouse ollenkaan? En oikein usko. Minä muuten kuljen kertalipuilla. Tulee halvemmaksi kun käyttöpäiviä on keskimäärin kolme viikossa ja välillä on tarvetta seutulipulle. Lisävyöhykemaksuhan tuossa uudistuksessa on tekemässä paluun, mikä on kyllä hyvä asia ja laittaa minutkin harkitsemaan kausilippuun palaamista. Lopetin kausilipulla matkaamisen siinä kohtaa, kun tuo jatkuvasti voimassa oleva lippu katosi valikoimasta. Siinä oli helppous ja hinta kohdallaan. Ei tarvinnut koskaan uusia lippua itse ja sai vielä yhden kuukauden kiitoksesksi ilmaiseksi, mutta tokihan sekin piti lopettaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Paljonkohan muut on maksaneet turhaan sun käyttämistä palveluista/teistä yms joita ne ei itse tule käyttämään koskaan?.Ei taida pari tonnia riittää.:think::D:kahvi:
Aika vähän on niitä jotka ei teitä, koulua tai terveydenhuoltoa ole käyttäneet. Terveydenhuoltokin menee nykyään työnantajan pussista.
Maksan kyllä oman osuuteni teiden käytöstä polttoaine- ja ajoneuvoveron muodossa. Itseasiassa taitaa tienkäyttäjät maksaa aika paljon enemmän kuin tieverkon ylläpitoon palaa rahaa. Paljonkos tuo metro tuottaa yhteiskunnalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Tuo 2,5 € kuulostaa liian matalalta. Lähemmäs kolmea euroa sen täytyy nousta. Miksei ylikin. Maksajia (asiakkaita) ei tule lisää mutta kulut pysyvät samana, koska kyse on vain aluejakojen muutoksesta.
2,5 euroon oleva 10 % korotus on linjassa sen kanssa, minkä verran tuon on arvioitu nostavan kausilippujen hintoja... Toki tämäkin jää nähtäväksi. (Hämmentävästi tuo uudistus jopa joissain laskelmissa tekisi siitä ABC-lipusta nykyseutulippua halvemman. 10 % lisää Helsingin sisäiseltä enemmistöltä ja seutuvähemmistö säästää hieman.)

Jos kertalipun hinnassa 50sent on ratkaiseva hintaero, niin pk-seutu ei ole oikea asuinpaikka.

Sen sijaan jokainen palkansaaja on maksanut keskimäärin 4% vuoden bruttotuloistaan, jotta tämä länsimetropelleily on maksettu.
Huolimatta siitä asuuko 1000km päässä lähimmäst pysäkistä.
Minun mielestäni se on ns. Vitusti.
Vertaat hieman appelsiineja ja omenoita: yhden vuoden palkkatulot verrattuna kohta vuosikymmenen ajan rakennettuun puolelle vuosisadalle suunniteltuun infraan...

20 vuoden kuoletuksella tuo on enää aika paljon vähemmän, kun vielä lisäksi laskee ne summat oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Kertalipuilla ei vakiokäyttäjät kulje, joten satunnaismatkailijalle tuo on muutaman euron kuussa lisää. olen jo maksanut tuosta turhasta putkesta pari tonnia, vaikka en sitä tule koskaan käyttämään.
Mikä nyt on vakiokäyttäjä. Itselläni on siinä ja siinä kannattaako Helsingin sisäinen kausilippu, mutta ei se oikein kannata niin menen kävely, pyöräily, auto linjalla ja joskus harvoin julkisilla jos on niin kurja sää ettei mitenkään viitsi kävellä. Lipun hintojen nosto vielä lisää tuota kannattamattomuutta julkisen liikenteen käyttöön. Tosin jos kertalippu nousee vielä nykyisestä niin ehkä se tekee kunnolle vaan hyvää kun en sitten näitä nykyisiäkään harvoja kertoja mene lyhyitä metro/raitiovaunumatkoja. Kertalipun yli 2e hinta vähän harmittaa kun yleisin matkani on 1-2 metropysäkin väliä niin aika kallista tuosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 034
Nostetaanpa, kun HSL on ilmoittanut että länsimetroliikenne on poikki teknisen häiriön vuoksi.

Metro ei liikennöi teknisen vian vuoksi

Näin sitä taas helpotetaan työmatkalaisia, juuri kun bussilinjauudistuskin tuli voimaan eikä mikään toimi.

Edit: koko -> länsi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Eilen ei myöskään kulkenut metro normaalisti ja muodostui tungos (kauanko kestää että tungoksesta tulee pysyvä ilmiö, kiitos lyhennetyn laituripituuden?). Tänään taas jotain hässäkkää.

Kovin vaikuttaa vikaherkältä ollakseen kuitenkin verrattain yksinkertainen metroksi suhteellisen harvalla vuorovälillä ja lyhyellä reitillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Koko bussiliikenteen lopettaminen tuolta linjalta oli kyllä helvetin typerä idea. Sama kuin päättäisi kaikki bussilinjat Leppävaaraan koska junarata. Ei valinnanvaraa ja kaikki munat samaan koriin, näin parannetaan julkisen liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Koko bussiliikenteen lopettaminen tuolta linjalta oli kyllä helvetin typerä idea. Sama kuin päättäisi kaikki bussilinjat Leppävaaraan koska junarata. Ei valinnanvaraa ja kaikki munat samaan koriin, näin parannetaan julkisen liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta.
HSL lienee herännyt siihen todellisuuteen, että länsimetro on sairaan kallis ylläpitää juoksevien menojenkin osalta, joten kaikki ylimääräinen kulu sen "ympäriltä" pitää kuolettaa pois. Jostain syystä itäpäässä on vuosia ollut esimerkiksi linja 58, joka kiertää koko metron kulkureitin Itäkeskuksesta käytännössä Hakaniemeen asti. (Kuusi pysäkkiä)

Sitäkin linjaa yritettiin kyllä karsia pois mutta koska kyse on jo saavutetusta edusta, kansalaisten oli helppo protestoista ja sitä kautta HSL pakotettiin siirtämään "korvaavaksi" linjaksi aiotun 500:n reitin lähtöpiste Herttoniemestä Itikseen, mutta välissä ei enää pysähdytä Siilitiellä (vaikka sen ohi kaiketi ajetaan, koska muualta ei pääse).

Sekin tulee aiheuttamaan ruuhkaa, että perille vievät bussireitit muutetaan vain runkolinjoiksi metropysäkeille ja ihmiset sullotaan lopulta metroon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Koko bussiliikenteen lopettaminen tuolta linjalta oli kyllä helvetin typerä idea. Sama kuin päättäisi kaikki bussilinjat Leppävaaraan koska junarata. Ei valinnanvaraa ja kaikki munat samaan koriin, näin parannetaan julkisen liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta.
Hauskintahan tuossa oli kun joku Kirkkonummen bussifirma keksi alkaa tarjota suoria bussiyhteyksiä Kamppiin ja sille oli huomattavasti kysyntää ja tietysti kommenttikenttä oli täynnä sitä että saisiko tällaista samaa konseptia koko Espooseen :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Sama kuin päättäisi kaikki bussilinjat Leppävaaraan koska junarata. Ei valinnanvaraa ja kaikki munat samaan koriin, näin parannetaan julkisen liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta.
Tuossa nyt vaan on sellainen eroavaisuus, että rautatie ei seuraa niin hyvin linjalla, kuten länsiväylällä metro. Esim. Munkkiniemestä rautatie on kahden kilometrin päässä.

Muutokset bussilinjojen karsimiseen tälle Leppävaara-keskustan välillekin saataisiin, mikäli raitiotie jatkettaisin sinne Leppävaaraan asti. Näin poistuisi tuo katvealue Munkkiniemi-Leppävaara, joka on merkittävä puutos. Bussilinjojen poistamiselle ei ole siis edellytyksiä.

*******
Muistakaa sitten, että sen enempää kaupunkien kuin valtion tarjoama palvelu ei ole ensisijaisesti yhtään kiinnostunut asiakasmielteisyydestä. Sitä vastoin siitä, miten se voi itselleen perustella strategioita. Kaupunki parkkimaksujen, pysäköintialueiden poistamista henkilöautoilta ja valtio esim. työvelvoitealueen tai veronvähennysoikeuksien muokkailemisessa.
Sellaista on se "julkinen liikenne". Ei pitäisi sotkea lainkaan tuota termiä mihinkään yksityiseen bussifirman omiin reitteihin, joka kilpailee mm.asiakastyytyväisyydellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
HSL lienee herännyt siihen todellisuuteen, että länsimetro on sairaan kallis ylläpitää juoksevien menojenkin osalta, joten kaikki ylimääräinen kulu sen "ympäriltä" pitää kuolettaa pois. Jostain syystä itäpäässä on vuosia ollut esimerkiksi linja 58, joka kiertää koko metron kulkureitin Itäkeskuksesta käytännössä Hakaniemeen asti. (Kuusi pysäkkiä)
58 linja ei aja lähelläkään Hakaniemeä. Viimeinen metroasema 58:n linjalla Itiksestä lähdön jälkeen on Kalasatama.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 386
Viestejä
4 200 226
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom