- Liittynyt
- 30.10.2016
- Viestejä
- 3 097
Joka on luultavasti yksi maailman kalleimmista matkustajaa kohden.Ei vaan rahaa tulee veroista. Joiden vastineeksi kansalaiset sitten saavat palveluja. Kuten joukkoliikenteen. Tai muun liikenneinfran.
Joka on luultavasti yksi maailman kalleimmista matkustajaa kohden.Ei vaan rahaa tulee veroista. Joiden vastineeksi kansalaiset sitten saavat palveluja. Kuten joukkoliikenteen. Tai muun liikenneinfran.
Kyse ei matkustajista, mutta eiköhän käyttäjää kohden ainakin Hampurin "Elbphilharmonie"-konserttitalo paini ihan eri sarjassa , se maksoi 789 miljoonaa ja palvelee ehkä n. paria sataa ihmistä päivässä siinä missä länsimetro tulee palvelemaan kymmeniä tuhansia, ehkä jopa yli sataa tuhatta ihmistä päivässä.Joka on luultavasti yksi maailman kalleimmista matkustajaa kohden.
Turhempaa ehkä, muttei todellakaan turhaa. Katsoessani google mapin streetistä muutaman otannan tuota Simo-Torniota, siellä on rekkaliikenne ongelmana ja se aiheuttaa kohonneita riskejä 2 kaistaisella tiellä. Samahan pätee luonnolisesti tuossa jälkimmäisessä. Moottoritie tai sen köyhempi versio, vähintään jatkuva 1+2ohituskaistainen, kaiteella erotettu tie on näissä perusteltua. Tai sitten olisi lobattava rautateille sitä rahtiliikennettä, kuten yksityisautoilua Helsingissä. Rautatien osalta eletään kumminkin tavaraliikenteessä vielä sitä "autoistamisen aikakautta". Puheetkin ovat toisin vähässä, jopa vihreillä sitä vastaan.Ja jos tarkastellaan liikenne-/infrastruktuurihankkeiden järkevyyttä, niin suomessa on aika monta turhempaa infrastruktuurihanketta, esim. moottoriteitä keskellä ei mitään:
Moottoritie Simo-Tornio
Mansikkala-Kaukopää moottoritie Imatralla
Kuinkas monta kertaa oot ajellu tuota väliä? Aivan helvetin vaarallinen tieosuus juurikin suuren rekkaliikenteen vuoksi.Ja jos tarkastellaan liikenne-/infrastruktuurihankkeiden järkevyyttä, niin suomessa on aika monta turhempaa infrastruktuurihanketta, esim. moottoriteitä keskellä ei mitään:
Moottoritie Simo-Tornio
Mansikkala-Kaukopää moottoritie Imatralla
Länsimetrossa mokattiin toteutus, mutta idea/tarve on oikea. ja fiksummalla toteutuksella se hinta olisi ollut selvästi halvempi.
Ajattelen näin itsekkin Helsingissä syntyneenä, sukulaisissa käyvänä. Toisaalta minun paras saantini kiskoliikenteessä on verrattuna bussiliikenteeseen, ettei "tarvitse" sanoa hei kuskille.Nyt ei enää tarvitse yhtään hävetä vertailua muiden pääkaupunkien maanalaisiin.
Itäkeskus on varmaan tautia, mutta lempilaitteita. Ehkä kannattaisi tehdä "Turut" ja purkaa päärautatieasemaa lukuunottamatta kaikki kiskot, jolloin 75% kansasta tulee kyynisiä.On se on hyvä että on metro. Pääsee mamut niillä ajelemaan.
Millä tavalla olkiluoto vaikuttaa enemmän meihin? Vai tarkoititko positiivisella tavalla?Ei vedä vertoja Olkiluodolle edes millään mittarilla. Paitsi se vaikuttaa kaikkiin meihin.
Ihanan naiiviaIhan sillä, että lupaavat sähkönhinnan laskevan.
Mobiilisovelluksellahan saisi kahden vyöhykkeen lipun perustaksan hinnalla vaikka sen konffaamisessakin on oma vaivansa. Itse annan tuulipukujen kahista rauhassa ja käyn vaikka jouluaattona ajelemassa kunniakierroksen.Kävin Helsingin uudet sisäiset tsekkaamassa kun ei viitsi tällä kelillä maksaa Espoo-turismista
"Simo"-Tornio-motari (oikeastihan se alkaa juuri ennen Kemiä) kuitenkin palvelee 9000-12000 autoa vuorokaudessa ja se on ilmeisesti ollut aikanaan n. 100 milj. euron hanke:Ja jos tarkastellaan liikenne-/infrastruktuurihankkeiden järkevyyttä, niin suomessa on aika monta turhempaa infrastruktuurihanketta, esim. moottoriteitä keskellä ei mitään:
Moottoritie Simo-Tornio
Mansikkala-Kaukopää moottoritie Imatralla
Suunnitteluvaiheessa olisi pitänyt puhaltaa peli poikki, kun alkoi olla selvää, että valmista ei tule osapuilleenkaan alkuperäisen budjetin puitteissa. Alkuperäinen budjettikin oli jo niin suuri, että ei länsimetrossa ole järkeä.Länsimetrossa mokattiin toteutus, mutta idea/tarve on oikea. ja fiksummalla toteutuksella se hinta olisi ollut selvästi halvempi.
Noh, ei nyt sentään kovin pitkäksi aikaa seisahtunutSaa nähdä. Tähän astisen farssin tuntien voi hyvin käydä niin että metro liikennöi sen puoli päivää ja sitten on syystä tai toisesta pelit seis. Katsotaan, käykö ennustus toteen.
Miksi nuo tyypit seisoo tuossa Kompassin kohdalla? Tuossa ei yleensä odoteta yhtään mitään.Noh, ei nyt sentään kovin pitkäksi aikaa seisahtunut
Metroliikenne pysähtyi hetkeksi länsimetron ensimmäisenä päivänä – tungos Rautatieasemalla alkoi heti
Jos metroliikenne seisoo täysin 10 minuuttia, niin tuonne rautatientorin metroasemalle ei enää mahdu, joten väki odottelee tuossa. Pari kertaa törmännyt tähän itse.Miksi nuo tyypit seisoo tuossa Kompassin kohdalla? Tuossa ei yleensä odoteta yhtään mitään.
Riippuu mikä on kohteena. Vaikka itselläni on melkein ideaalinen sijainti suoraan länärille kaartavaan bussiin, niin tänään ainakin reittioppaan mukaan metro oli nopein tapa mennä ytimeen noin 80 % ajasta. Se on se tiheä vuoroväli – voi lähteä koska tahansa liikkeelleHieman hävettää minkälaisen hurmoksen ja suunnilleen kansanjuhlan yksi lyhyt kälyinen metrolinja täällä aiheuttaa. Varsinkin kun julkinen liikenne on jo aiemmin ollut samalla akselilla ihan toimiva (eikös Espoosta Länsiväylän varrelta pääse keskustaan edelleen nopeammin bussilla kuin metrolla?)
Eikös länsiväylä ole aina ihan tukossa?.Kun totutte siihen metroon niin huomaatte että siellä metroasemalla on mukavempi odotella sitä metroa kuin ulkona sitä dösää.Kulkee vielä ruuhkaaikoina ilmeisesti 5min välein.Hieman hävettää minkälaisen hurmoksen ja suunnilleen kansanjuhlan yksi lyhyt kälyinen metrolinja täällä aiheuttaa. Varsinkin kun julkinen liikenne on jo aiemmin ollut samalla akselilla ihan toimiva (eikös Espoosta Länsiväylän varrelta pääse keskustaan edelleen nopeammin bussilla kuin metrolla?)
En muuten ole törmännyt tollaiseen ikinä,tosin en käytä rautatientoria vaan muita asemia nykyään.itsehän menisin tosta joko "helsingin yliopiston" asemalle tai kamppiin jos tollainen ruuhka tulisi eteen ja tietäisin että metro on pysähdyksissä.Epäilen että noita seisomisia tulee paljon enemmän tulevaisuudessa koska niitä lyhyitä metroja on liian paljon liikenteessä liian lyhyillä vuoroväleillä eli toi espoon metro pasko metron luotettavuuden.Jos metroliikenne seisoo täysin 10 minuuttia, niin tuonne rautatientorin metroasemalle ei enää mahdu, joten väki odottelee tuossa. Pari kertaa törmännyt tähän itse.
Jepjep. Jos 10 minuutin pysähdyksellä tulee tuollainen tilanne, niin mites sitten kun on vähänkään ruuhka-aikaa. Se ei siitä yhdellä tai kahdella Espoolaisten takia alimitoitetulla junalla oikene.Epäilen että noita seisomisia tulee paljon enemmän tulevaisuudessa koska niitä lyhyitä metroja on liian paljon liikenteessä liian lyhyillä vuoroväleillä eli toi espoon metro pasko metron luotettavuuden.
Vaatii, että koko metroliikenne seisoo ja on aika, jolloin ihmisiä liikkuu paljon eli ruuhka-aika tai lauantai. Tässä n.10 vuoden aikana olen tosiaan kaksi kertaa tuohon törmännyt. Eli harvinaista on. Toki, jos länsi-metro lisää kovasti käyttäjiä, niin pienemmätkin viat näkyvät äkkiä asemien ruuhkautumisena.En muuten ole törmännyt tollaiseen ikinä,tosin en käytä rautatientoria vaan muita asemia nykyään.itsehän menisin tosta joko "helsingin yliopiston" asemalle tai kamppiin jos tollainen ruuhka tulisi eteen ja tietäisin että metro on pysähdyksissä.Epäilen että noita seisomisia tulee paljon enemmän tulevaisuudessa koska niitä lyhyitä metroja on liian paljon liikenteessä liian lyhyillä vuoroväleillä eli toi espoon metro pasko metron luotettavuuden.
Tuo 2,5 € kuulostaa liian matalalta. Lähemmäs kolmea euroa sen täytyy nousta. Miksei ylikin. Maksajia (asiakkaita) ei tule lisää mutta kulut pysyvät samana, koska kyse on vain aluejakojen muutoksesta.Uudistuksen jälkeiseksi hinnaksi veikkaan kivaa tasasummaa 2,5 €.
2,5€ on jo kipurajalla. 3€ jos alkaa hinta olemaan, niin harkitsen omaan autoon siirtymistä.Tuo 2,5 € kuulostaa liian matalalta. Lähemmäs kolmea euroa sen täytyy nousta. Miksei ylikin. Maksajia (asiakkaita) ei tule lisää mutta kulut pysyvät samana, koska kyse on vain aluejakojen muutoksesta.
Jos kertalipun hinnassa 50sent on ratkaiseva hintaero, niin pk-seutu ei ole oikea asuinpaikka.2,5€ on jo kipurajalla. 3€ jos alkaa hinta olemaan, niin harkitsen omaan autoon siirtymistä.
Itse en kyllä ihan tuollaisiin lukemiin pääse, joten jonkinlainen laskelma / lähde olisi kiva nähdä.Sen sijaan jokainen palkansaaja on maksanut keskimäärin 4% vuoden bruttotuloistaan, jotta tämä länsimetropelleily on maksettu
Ai sittenkö ei enää liitykään veronmaksajiin kun Espoo maksaa taikaseinästä oman osuutensa ja "valtio" loput?Ja eikös Espoo maksanut osan ja Helsinki osan, ja Valtio 30%?
Tottakai liittyy veronmaksajiin, mutta eikai Espoo kauheasti saa rahaa Juupajokelaiselta työssäkäyvältä?Ai sittenkö ei enää liitykään veronmaksajiin kun Espoo maksaa taikaseinästä oman osuutensa ja "valtio" loput?
No ei ne saa tilisiirtoja missä lukee "keksikää tälle jotain kivaa, terveisin Juupajoen työväki". Mutta samoja veronmaksajien ja velkapyramidihuijauksen rahojahan siinä vaan siirretään yhdeltä valtion tililtä toiselle.Tottakai liittyy veronmaksajiin, mutta eikai Espoo kauheasti saa rahaa Juupajokelaiselta työssäkäyvältä?
Seison korjattuna. Muistin että 50miljardia, mutta tuohan olikin valtion keräämät palkka ja pääomatuloverot.Itse en kyllä ihan tuollaisiin lukemiin pääse, joten jonkinlainen laskelma / lähde olisi kiva nähdä.
"Palkkatuloja sai 2,8 miljoonaa henkeä kaikkiaan 81,8 miljardia euroa" = 4% olisi 3.27 miljardia.
Ja eikös Espoo maksanut osan ja Helsinki osan, ja Valtio 30%?
Ja myös syödään. 200000 asumistuen piirissä olevaa henkeä.Sikäli kun Espoossa ja Helsingissä tuotetaan muun Suomen hyvinvointi niin ihan reilu diili minusta.
Tuolla perusteellahan sitä hintaa voi sitten nostaa joka vuosi 50 senttiä. Kolmeen euroon on sitä paitsi 80 sentin korotus. Eihän tuo tietysti ole kuin joku lähes 40%:n korotus. Ja vastineeksi en sillä lisärahalla saisi yhtään mitään. Kulkisin yhä saman matkan, mutta maksaisin siitä vain 40% enemmän. Niin ja nykyisin monesti seisoen, koska Espoolaisten idioottien takia metroja lyhennettiin. (viittaan siis päättäjiin en asukkaisiin)Jos kertalipun hinnassa 50sent on ratkaiseva hintaero, niin pk-seutu ei ole oikea asuinpaikka.
Koko maassa tota sai n260k taloutta ja helsingissä joku 44k taloutta(2016).Joku puolet menee yksin asuville.Yhteensä koko maassa tota saa joku 860k henkilöä ja siihen menee 1.9 miljardia euroa.Ja myös syödään. 200000 asumistuen piirissä olevaa henkeä.
Lopetetaan hyysäys ja katsotaan mitkä kaupungit ensin romahtaa
Eikä maksa koska kulut on jaksotettu monelle kymmenelle vuodelle.Koska tänne tulee "vyöhykkeet" niin voit joutua maksamaan joku 5€ matkasta(seutulippu tms) ensi vuonna kun nyt sama matka maksaa vain 2,90€.Jos kertalipun hinnassa 50sent on ratkaiseva hintaero, niin pk-seutu ei ole oikea asuinpaikka.
Sen sijaan jokainen palkansaaja on maksanut keskimäärin 4% vuoden bruttotuloistaan, jotta tämä länsimetropelleily on maksettu.
Huolimatta siitä asuuko 1000km päässä lähimmäst pysäkistä.
Minun mielestäni se on ns. Vitusti.
Kertalipuilla ei vakiokäyttäjät kulje, joten satunnaismatkailijalle tuo on muutaman euron kuussa lisää. olen jo maksanut tuosta turhasta putkesta pari tonnia, vaikka en sitä tule koskaan käyttämään.Tuolla perusteellahan sitä hintaa voi sitten nostaa joka vuosi 50 senttiä. Kolmeen euroon on sitä paitsi 80 sentin korotus. Eihän tuo tietysti ole kuin joku lähes 40%:n korotus. Ja vastineeksi en sillä lisärahalla saisi yhtään mitään. Kulkisin yhä saman matkan, mutta maksaisin siitä vain 40% enemmän. Niin ja nykyisin monesti seisoen, koska Espoolaisten idioottien takia metroja lyhennettiin. (viittaan siis päättäjiin en asukkaisiin)
Paljonkohan muut on maksaneet turhaan sun käyttämistä palveluista/teistä yms joita ne ei itse tule käyttämään koskaan?.Ei taida pari tonnia riittää.Kertalipuilla ei vakiokäyttäjät kulje, joten satunnaismatkailijalle tuo on muutaman euron kuussa lisää. olen jo maksanut tuosta turhasta putkesta pari tonnia, vaikka en sitä tule koskaan käyttämään.
Meinaat, ettei kausilippujen hinnat nouse ollenkaan? En oikein usko. Minä muuten kuljen kertalipuilla. Tulee halvemmaksi kun käyttöpäiviä on keskimäärin kolme viikossa ja välillä on tarvetta seutulipulle. Lisävyöhykemaksuhan tuossa uudistuksessa on tekemässä paluun, mikä on kyllä hyvä asia ja laittaa minutkin harkitsemaan kausilippuun palaamista. Lopetin kausilipulla matkaamisen siinä kohtaa, kun tuo jatkuvasti voimassa oleva lippu katosi valikoimasta. Siinä oli helppous ja hinta kohdallaan. Ei tarvinnut koskaan uusia lippua itse ja sai vielä yhden kuukauden kiitoksesksi ilmaiseksi, mutta tokihan sekin piti lopettaa.Kertalipuilla ei vakiokäyttäjät kulje, joten satunnaismatkailijalle tuo on muutaman euron kuussa lisää. olen jo maksanut tuosta turhasta putkesta pari tonnia, vaikka en sitä tule koskaan käyttämään.
Aika vähän on niitä jotka ei teitä, koulua tai terveydenhuoltoa ole käyttäneet. Terveydenhuoltokin menee nykyään työnantajan pussista.Paljonkohan muut on maksaneet turhaan sun käyttämistä palveluista/teistä yms joita ne ei itse tule käyttämään koskaan?.Ei taida pari tonnia riittää.
2,5 euroon oleva 10 % korotus on linjassa sen kanssa, minkä verran tuon on arvioitu nostavan kausilippujen hintoja... Toki tämäkin jää nähtäväksi. (Hämmentävästi tuo uudistus jopa joissain laskelmissa tekisi siitä ABC-lipusta nykyseutulippua halvemman. 10 % lisää Helsingin sisäiseltä enemmistöltä ja seutuvähemmistö säästää hieman.)Tuo 2,5 € kuulostaa liian matalalta. Lähemmäs kolmea euroa sen täytyy nousta. Miksei ylikin. Maksajia (asiakkaita) ei tule lisää mutta kulut pysyvät samana, koska kyse on vain aluejakojen muutoksesta.
Vertaat hieman appelsiineja ja omenoita: yhden vuoden palkkatulot verrattuna kohta vuosikymmenen ajan rakennettuun puolelle vuosisadalle suunniteltuun infraan...Jos kertalipun hinnassa 50sent on ratkaiseva hintaero, niin pk-seutu ei ole oikea asuinpaikka.
Sen sijaan jokainen palkansaaja on maksanut keskimäärin 4% vuoden bruttotuloistaan, jotta tämä länsimetropelleily on maksettu.
Huolimatta siitä asuuko 1000km päässä lähimmäst pysäkistä.
Minun mielestäni se on ns. Vitusti.
Mikä nyt on vakiokäyttäjä. Itselläni on siinä ja siinä kannattaako Helsingin sisäinen kausilippu, mutta ei se oikein kannata niin menen kävely, pyöräily, auto linjalla ja joskus harvoin julkisilla jos on niin kurja sää ettei mitenkään viitsi kävellä. Lipun hintojen nosto vielä lisää tuota kannattamattomuutta julkisen liikenteen käyttöön. Tosin jos kertalippu nousee vielä nykyisestä niin ehkä se tekee kunnolle vaan hyvää kun en sitten näitä nykyisiäkään harvoja kertoja mene lyhyitä metro/raitiovaunumatkoja. Kertalipun yli 2e hinta vähän harmittaa kun yleisin matkani on 1-2 metropysäkin väliä niin aika kallista tuosta.Kertalipuilla ei vakiokäyttäjät kulje, joten satunnaismatkailijalle tuo on muutaman euron kuussa lisää. olen jo maksanut tuosta turhasta putkesta pari tonnia, vaikka en sitä tule koskaan käyttämään.
HSL lienee herännyt siihen todellisuuteen, että länsimetro on sairaan kallis ylläpitää juoksevien menojenkin osalta, joten kaikki ylimääräinen kulu sen "ympäriltä" pitää kuolettaa pois. Jostain syystä itäpäässä on vuosia ollut esimerkiksi linja 58, joka kiertää koko metron kulkureitin Itäkeskuksesta käytännössä Hakaniemeen asti. (Kuusi pysäkkiä)Koko bussiliikenteen lopettaminen tuolta linjalta oli kyllä helvetin typerä idea. Sama kuin päättäisi kaikki bussilinjat Leppävaaraan koska junarata. Ei valinnanvaraa ja kaikki munat samaan koriin, näin parannetaan julkisen liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta.
Hauskintahan tuossa oli kun joku Kirkkonummen bussifirma keksi alkaa tarjota suoria bussiyhteyksiä Kamppiin ja sille oli huomattavasti kysyntää ja tietysti kommenttikenttä oli täynnä sitä että saisiko tällaista samaa konseptia koko EspooseenKoko bussiliikenteen lopettaminen tuolta linjalta oli kyllä helvetin typerä idea. Sama kuin päättäisi kaikki bussilinjat Leppävaaraan koska junarata. Ei valinnanvaraa ja kaikki munat samaan koriin, näin parannetaan julkisen liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta.
Tuossa nyt vaan on sellainen eroavaisuus, että rautatie ei seuraa niin hyvin linjalla, kuten länsiväylällä metro. Esim. Munkkiniemestä rautatie on kahden kilometrin päässä.Sama kuin päättäisi kaikki bussilinjat Leppävaaraan koska junarata. Ei valinnanvaraa ja kaikki munat samaan koriin, näin parannetaan julkisen liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta.
58 linja ei aja lähelläkään Hakaniemeä. Viimeinen metroasema 58:n linjalla Itiksestä lähdön jälkeen on Kalasatama.HSL lienee herännyt siihen todellisuuteen, että länsimetro on sairaan kallis ylläpitää juoksevien menojenkin osalta, joten kaikki ylimääräinen kulu sen "ympäriltä" pitää kuolettaa pois. Jostain syystä itäpäässä on vuosia ollut esimerkiksi linja 58, joka kiertää koko metron kulkureitin Itäkeskuksesta käytännössä Hakaniemeen asti. (Kuusi pysäkkiä)