Länsimetro

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Ennen piti mennä bussilla Kamppiin ja tuolta joko vaihtaa metroon tai sitten kävellä vajaa pari kilsaa. Nyt pääsee suoraan Espoosta työpaikan lähelle metrolla.
No tuo nyt on puhtaasti "tuuria" jos nyt haluaa tuuriksi laskea sen että sekä koti että työpaikka on kätevällä paikalla metron kannalta. Useimmilla ei toki noin kätevästi mene.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 769
No tuo nyt on puhtaasti "tuuria" jos nyt haluaa tuuriksi laskea sen että sekä koti että työpaikka on kätevällä paikalla metron kannalta. Useimmilla ei toki noin kätevästi mene.
Vastaavasti toki on tuuria myös, että koti ja työpaikka on Kamppiin menevän bussin reitin varrella. Tätähän juuri tarkoitin. Ihmisten tarpeet on erilaisia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Huomattavalla enemmistöllä matka-aika kasvoi, eli kyllä aika yksiselitteisesti palvelun taso heikkeni. Enkä näe että nuo listatut muutokset sitä merkittävästi parantaisivat.
Onko jotain tilastodataa tämän "huomattava enemmistö"-väitteen tueksi? Suomalainen valittaa kun asiat huononee, eikä kehu, kun asiat paranee, joten keskustelupalstojen viestien määristä ei voi päätellä mitään.

Suurin osa länsimetron matka-ajan kritisoinnistä sen valmistumisen jälkeen tuntuu aina menevän argumenttiin "kamppiin kestää pidempi aika". Kamppi vaan ennen oli se optimimitapaus bussille, keskimääräinen suurin osa ihmisistä menee kuitenkin jonnekin muualle kuin kamppiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Nyt kun Espoon bussit ei enää aja kamppiin asti niin osaako joku sanoa näkyykö se Helsingin liikenteessä? Ei mitään hajua montako bussia aiemmin tuota väliä on suhannut mutta voisi kuvitella että vähän olisi tilanne sen osalta parantunut vai onko sitten tullut henkilöautoja tilalle?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Nyt kun Espoon bussit ei enää aja kamppiin asti niin osaako joku sanoa näkyykö se Helsingin liikenteessä? Ei mitään hajua montako bussia aiemmin tuota väliä on suhannut mutta voisi kuvitella että vähän olisi tilanne sen osalta parantunut vai onko sitten tullut henkilöautoja tilalle?
Tuskin vaikuttaa muuten kuin hyvin paikallisesti Länsiväylän pään tuntumassa. Espoon busseillahan on ollut melkein oma "ränni" Kampista/ex-linja-autoasemalta jo 80-luvulta lähtien, eli bussit eivät ole näkyneet keskustan kaduilla juuri lainkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
153
En ole käynyt Länsimetrossa, vain aiheesta kirjoitettuja uutisia olen lukenut. Silti uskallan sanoa seuraavaa: Olisivat tehneet liukuportaita neljät vierekkäin, kaksi portaista liikkuu alaspäin ja kaksi ylöspäin. Aseman ruuhkautuminen estyy sillä että ylös menevät portaat liikkuvat hieman nopeammin. Turvallisuuden vuoksi kaikki neljä liukuporrasta ovat mekaanisesti toisiinsa kytketty hammaspyörävaihteistolla ja yksi moottori pyörittää koko settiä. Vikatilanteessa kaikki portaat pysähtyvät samanaikaisesti niin aseman ruuhkautuminen ei johdu ainakaan portaista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 801
Samana päivänä, kun 7-tien viimeinen moottoritie-osuus avautui puolivuotta etuajassa, länsimetron jatkeen uutisoidaan myöhästyvän jopa 4vuotta.

"
Länsimetron kakkosvaihe myöhästyy jopa neljällä vuodella ja budjetti ylittyy sadoilla miljoonilla
Espoon Matinkylästä Kivenlahteen kulkeva metrolinja tulee maksamaan lähes 400 miljoonaa euroa alkuperäistä suunnitelmaa enemmän.

Metro
1.3.2018 klo 13:15päivitetty 1.3.2018 klo 16:06

Metromatka saattaa jatkua Matinkylästä Kivenlahteen vasta vuonna 2024.Panu Tuunala / Lehtikuva

Länsimetron kakkosvaihe myöhästyy neljällä vuodella vuoteen 2023 ja sen rakentamisen kustannukset nousevat lähes 1, 2 miljardiin euroon. Tiedot käyvät ilmi tänään julkistettavasta päivitetystä esityksestä länsimetron kakkosvaiheen hankesuunnitelmaksi.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo sanoo, että organisaatio kiinnittää nyt erityistä huomiota toteutukseen, sen johtamiseen ja seurantaan.

– Myös vaativaan hankkeeseen väistämättä liittyvät riskit on tunnistettu ja huomioitu. Ykkösvaiheelle toteutettu metro oli vaativampi kokonaisuus kuin mitä hankesuunnitelmassa on aikanaan määritelty, Isotalo kertoo

Espoon kaupungin tiedotteessa.

Jos metron luovutus operaattorille eli Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL) tapahtuisi vuoden 2023 loppupuolella, länsimetro aloittaisi liikennöinnin Matinkylästä Kivenlahteen vasta vuonna 2024.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan metro olisi valmistunut jo 2020.

Alkuperäinen aikataulu ja kustannusarvio eivät vastaa nykytilannetta
Myös alkuperäisen vuosina 2011–2012 tehdyn suunnitelman kustannusarviota on tarkistetty ylöspäin, jotta rakentamisessa voidaan alusta alkaen huomioida ensimmäisen vaiheen aikana kustannuksia nostaneet tekijät.

Metron jatko-osan tarkennettu kustannusarvio on nyt 1159 miljoonaa euroa, kun se aiemmin vuonna 2012 oli arvioitu 801 miljoonaksi euroksi.

Alkuperäinen suunnitelma oli perustunut silloiseen hintatasoon ja tilanteeseen, jolloin urakkakilpailutukset olivat vielä tekemättä ja louhinta kesken. Se aikataulu- ja kustannusarvio ei vastaa nykytilannetta. Tänään julkistettava hankesuunnitelma on päivitetty metron ensimmäiseen vaiheeseen perustuvien kokemusten ja tietojen perusteella.

– Tottakai olisin toivonut, että hinta-arvio olisi pienempi. Meitä on kuitenkin ankarasti opetettu siihen, että pitää olla realistinen arvio niin kustannuksista kuin aikataulustakin, ja nyt sellainen tehty, Isotalo kertoo.

Kaupunginhallitus käsittelee tarkennettua hankesuunnitelmaa kokouksessaan maanantaina 5.3.2018.

"
Länsimetron kakkosvaihe myöhästyy jopa neljällä vuodella ja budjetti ylittyy sadoilla miljoonilla
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Varmaankin nyt usealle henkilölle jotka ei asu metroasemien lähellä on nyt helpompi ottaa bussi juna-asemalla ja mennä junalla, sen sijaan että ottaisivat bussin metroasemalle. Aiemminhan keskustaan asti menevät bussit oli aika käteviä noissa tapauksissa, mutta nyt ne on lopetettu
 

Kefador

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.08.2018
Viestejä
51
Varmaankin nyt usealle henkilölle jotka ei asu metroasemien lähellä on nyt helpompi ottaa bussi juna-asemalla ja mennä junalla, sen sijaan että ottaisivat bussin metroasemalle. Aiemminhan keskustaan asti menevät bussit oli aika käteviä noissa tapauksissa, mutta nyt ne on lopetettu
Näin arvelen myös. No hyvä, että jollain pääsevät...
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Länsimetron tukkoisuuden seuraus: Rantaradan junia täytyy pidentää matkustajatulvan vuoksi

Että sellasta... Uutisesta ei käy ilmi, että hakeutuvatko matkustajat käyttämään junaa, jotta heidän ei tarvitsisi käyttää metroa, mutta näin ymmärtäisin.
Mielenkiintoinen ilmiö, koska rantarata ja metro ovat Espoossa noin viiden kilometrin päässä toisistaan. Voi kyllä olla, että läntisessä Espoossa on paikoitellen mukavampaa ja nopeampaa mennä bussilla Espoon keskukseen tai Kauklahteen ja sieltä junalla keskustaan sen sijaan että menisi samalla bussilla päinvastaiseen suuntaan ja päätyisi Matinkylään ja jatkaisi metrolla keskustaan.

Kokeilinpa huvikseen reittiopasta muutamien Espoon lähiöiden kohdalla:
- Latokasken kohdalla reittiopas ehdotti enimmäkseen metroa, mutta yksi ehdotus oli E-juna, ja se oli jopa muutaman minuutin nopeampi kuin metron käyttäminen!
- Saunalahden kohdalla samoin yksi ehdotus viidestä oli juna, mutta se oli muutaman minuutin hitaampi kuin metrovaihtoehdot
- Suurpellon kohdalla meni ehdotusten puolesta 3-2 metron hyväksi, ja metro oli hiukan nopeampi
- Mankkaan kohdalla yksi viidestä ehdotuksesta oli juna, mutta se oli hiukan metroa hitaampi

Ehkä aiemmin on automaattisesti käytetty Länsiväylää kulkevaa bussia, mutta nyt on kaksi keskenään kilpailukykyistä vaihtoehtoa. Metroja menee kyllä tiheämmin kuin junia, mutta kieltämättä modernit Flirt-junat ovat viihtyisämpiä kuin metrot. Metrossa katto on jotenkin turhan matalalla ja maisemiahan ei näe.

Sinänsä tämä on mielestäni ihan positiivinen uutinen, koska se vähentää Matinkylään asti menevien metrojunien kuormitusta.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 692
Samana päivänä, kun 7-tien viimeinen moottoritie-osuus avautui puolivuotta etuajassa, länsimetron jatkeen uutisoidaan myöhästyvän jopa 4vuotta.

"
Länsimetron kakkosvaihe myöhästyy jopa neljällä vuodella ja budjetti ylittyy sadoilla miljoonilla
Espoon Matinkylästä Kivenlahteen kulkeva metrolinja tulee maksamaan lähes 400 miljoonaa euroa alkuperäistä suunnitelmaa enemmän.

Metro
1.3.2018 klo 13:15päivitetty 1.3.2018 klo 16:06
....

Alkuperäinen aikataulu ja kustannusarvio eivät vastaa nykytilannetta
Myös alkuperäisen vuosina 2011–2012 tehdyn suunnitelman kustannusarviota on tarkistetty ylöspäin, jotta rakentamisessa voidaan alusta alkaen huomioida ensimmäisen vaiheen aikana kustannuksia nostaneet tekijät.

...

"
Länsimetron kakkosvaihe myöhästyy jopa neljällä vuodella ja budjetti ylittyy sadoilla miljoonilla
Eli suomeksi sanottuna, hankesuunnitelma/kustannusarvio oli hutiloiden tehty ja sieltä puuttui paljon asioita. Taattua Sweco-laatua. Ihme kun ei inflaatiokorttia vedetty vielä tuossa esiin.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Oletan, että @Stanley H. Tweedle tarkoitti länsimetron ohessa kulkevaa pikaratikkaa, kun tällaisiakin ehdotuksia on heitelty ilmaan. Raide-Jokerihan ei vähennä Länsimetron kuormaa, vaan päinvastoin lisää sitä, koska niitä on Espoon päässä luontevaa käyttää yhdessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Kyllä tuo Länsimetro on puhdas farssi Hölmölän tyyliin, jos mielipiteeni on jäänyt epäselväksi :D

Vielä kun Länsiväylästä tehdään bulevardi, niin homma on ryssitty lähes kaikilla mahdollisilla tavoilla.
 

Kefador

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.08.2018
Viestejä
51
Kyllä tuo Länsimetro on puhdas farssi Hölmölän tyyliin, jos mielipiteeni on jäänyt epäselväksi :D

Vielä kun Länsiväylästä tehdään bulevardi, niin homma on ryssitty lähes kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Länsiväylän muuttaminen bulevardiksi on kyllä ollut Helsingin asialistalla, mutta saanut vastatuulta hallinto-oikeudesta: Täystyrmäys Helsingille: Kaupunkibulevardit ja Keskuspuiston nakertaminen nurin oikeudessa

Eli jos se on Helsingistä kiinni, niin kyllä Länsiväylästäkin tehdään bulevardi. Ihmettelen kyllä, että miksi, sillä eihän siinä ole edes paljoa asutusta. Ehkä ideana on, että Keilaniemestä kuljetaan keskustaan lähinnä metrolla eikä muuten. Toki saa pyöräilläkin bulevardia pitkin, jos joku haluaa, mutta aika sissi saa olla, kun viima käy esim. talvella mereltä. (Sama koskee toki tätä Kruunuvuoren siltaa, jota pitkin viitsitään pyöräillä aika lyhyen aikaa vuodesta, vaikka silta onkin rauhoitettu raitiovaunulle ja kevyelle liikenteelle.)
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Länsiväylän muuttaminen bulevardiksi on kyllä ollut Helsingin asialistalla, mutta saanut vastatuulta hallinto-oikeudesta: Täystyrmäys Helsingille: Kaupunkibulevardit ja Keskuspuiston nakertaminen nurin oikeudessa

Eli jos se on Helsingistä kiinni, niin kyllä Länsiväylästäkin tehdään bulevardi. Ihmettelen kyllä, että miksi, sillä eihän siinä ole edes paljoa asutusta. Ehkä ideana on, että Keilaniemestä kuljetaan keskustaan lähinnä metrolla eikä muuten. Toki saa pyöräilläkin bulevardia pitkin, jos joku haluaa, mutta aika sissi saa olla, kun viima käy esim. talvella mereltä. (Sama koskee toki tätä Kruunuvuoren siltaa, jota pitkin viitsitään pyöräillä aika lyhyen aikaa vuodesta, vaikka silta onkin rauhoitettu raitiovaunulle ja kevyelle liikenteelle.)
Bulevardisoinnin idea Helsingissä on väylästä riippumatta se, että kadun varteen voidaan rakentaa taloja, mutta moottoritien varteen ei. Ei sitä muuten suunniteltaisi. Ei liity fillareihin mitenkään.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Jostakin syystä koko metro hommat on osattu ryssiä ja sössiä alusta asti.
Aina on ollut mutkia matkassa ja mutkan oikojia.
Sekaanusta riittää,mitähän seuraavaksi.
Rahaa on palanut satoja miljoonia ja tulee palamaan.

Meinataakos metrosta tehdä valtakunnan toiseksi kalleinta hanketta.
5,des ydinvoimala on vielä kirkkaasti ykkönen.

Helsingin metro – Wikipedia
 

Kefador

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.08.2018
Viestejä
51
Bulevardisoinnin idea Helsingissä on väylästä riippumatta se, että kadun varteen voidaan rakentaa taloja, mutta moottoritien varteen ei. Ei sitä muuten suunniteltaisi. Ei liity fillareihin mitenkään.
Niin siis varmasti näin, mutta olen myös jotenkin mieltänyt, että bulevardien fanittajat romantisoivat Keski- ja Etelä-Euroopan katukahvilakulttuuria, jonka saisi sitten kukoistamaan näille bulevardeille. Suomen sää on kuitenkin haasteellinen tähän yhtälöön, vaikka noissa arkkitehtitoimistojen havainnekuvissa aina onkin aurinkoinen kesäpäivä.

Toki tässä painaa sekin, että Helsinkiin on PAKKO rakentaa lisää asuntoja tulevaisuudessa kiihtyvällä tahdilla. Siitä ei ole epäselvyyttä puoluekantojen välillä. Tai no ehkä Kepu haluaa pitää maaseudun (väkisin) asutettuna, mutta noin muuten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Kai ne vihreät kuvittelee jo mielesään tulevaisuuden, jossa partaa heiluttaa vaan leppeän lämpimät monsuunituulet :lol:

Unohtamatta bulevardin varteen pystytettyjen puiden antamaa suojaa ja kaikkia niitä artesaankahviloita, joissa voi poiketa luomulatella mukavassa seurassa jos tulee liian vilu.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Niin siis varmasti näin, mutta olen myös jotenkin mieltänyt, että bulevardien fanittajat romantisoivat Keski- ja Etelä-Euroopan katukahvilakulttuuria, jonka saisi sitten kukoistamaan näille bulevardeille. Suomen sää on kuitenkin haasteellinen tähän yhtälöön, vaikka noissa arkkitehtitoimistojen havainnekuvissa aina onkin aurinkoinen kesäpäivä.
Tämä on vähän harmillista noissa visioissa, kun ne eivät ole realistisia. Käytännössä odotettavissa olisi (jos homma menee putkeen) lisää Mannerheimintietä ja Mäkelänkatua. Ei niissä kummassakaan juuri kahviloita näy, mutta muita liiketiloja kylläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Bulevardinen ajatus on, että niiden läheisyyteen voidaan rakentaa asuntoja, ja että ne mahdollistavat huomattavasti moottoriteitä paremmin joukkoliikenteen toteuttamisen. Kun ihmiset asuvat lähempänä keskustaa (=työpaikkoja ja palveluita) niin myös autoilun tarve vähenee. Espooseen ja kehyskuntiin muuttaneet juntit vaan jaksavat itkeä, kun heidän autoilunsa hankaloituu sen takia, että helsinkiläiset haluavat kehittää kaupungistaan fiksumpaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Bulevardinen ajatus on, että niiden läheisyyteen voidaan rakentaa asuntoja, ja että ne mahdollistavat huomattavasti moottoriteitä paremmin joukkoliikenteen toteuttamisen. Kun ihmiset asuvat lähempänä keskustaa (=työpaikkoja ja palveluita) niin myös autoilun tarve vähenee. Espooseen ja kehyskuntiin muuttaneet juntit vaan jaksavat itkeä, kun heidän autoilunsa hankaloituu sen takia, että helsinkiläiset haluavat kehittää kaupungistaan fiksumpaa.
Ensinnäkin, jos autoilun tarve vähenee 5% mutta teiden kapasiteetti putoaa 40%, on lopputulos katastrofi.

Toisekseen, oletus siitä, että kaikki palvelut ja työpaikat ovat juuri siellä keskustassa on todella typerä. Käsittääkseni hyvin suuri osa esimerkiksi pääkaupunkiseudun tietotekniikka-alan työpaikoista on jossain Espoon yrityspuistoissa, keilaniemessä tms.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
helsinkiläiset haluavat kehittää kaupungistaan fiksumpaa
Tämä ei koske vihreitä ja valitettavasti he ovat nyt liikaa vallassa. Ei siinä ole mitään fiksua hokea autoilun olevan saatanasta ja estää kaikki järkevä liikennepolitiikka. Yksisilmäinen vihreä idealisti se vasta juntti onkin, jos välttämättä haluat nimitellä muita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Kaikki autoilu ei ole saatanasta, mutta yksityisautoilu Kehä I:n sisällä kyllä pitkälti on.

Ne ruuhkat on 99,9%:sti aamusin keskustaan päin ja iltaisin ulos. Olisi kiva nähdä se tutkimus joka kertoo bulevardien pudottavan sisääntuloväylien kapasiteettia 40%. Länsimetronkin kapasiteettiongelmia helpottaisi paljon, kun Länärille saataisiin bulevardi ratikkoineen ja samalla se mahdollistaisi niitä työpaikkoja joille kulkea julkisilla. Useamman vuoden aikoinaan Länärin varressa työskennelleenä tiedän kuinka onnetonta infraa moottoritiet on julkisten kannalta - vaikka toinen pysäkki olisi toimiston oven vieressä toiselle puolelle saa sitten todellakin kävellä. Kun matka pysäkille kasvaa yli 600 metriin (jota se moottoritieympäristössä käytännössä poikkeuksetta tekee) laskee joukkoliikenteen houkuttelevuus todella paljon ja tämä ajaa sitten auton käyttöön. Tiet ruuhkautuvat, tätä paikataan rakentamalla lisää kaistoja, joka taas poikkeuksetta johtaa kaupunkiympäristössä pahempiin ruuhkiin kun alempi tieverkko ei vedä sitä liikennettä mitä moottoritiet syöttää ja rakennusten takia sitä ei voida kasvattaa samalla tavalla. Aamuisin Ruoholahdesta Kamppiin pääsee suunnilleen kävellenkin nopeammin kun autolla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Kaikki autoilu ei ole saatanasta, mutta yksityisautoilu Kehä I:n sisällä kyllä pitkälti on.
... koska se on rakennettu liian tukkoon. Ja ratkaisuksi ehdotetaan että se pitäisi rakentaa veilä pahemmin tukkoon, ja ulottaa tämä tukkoon rakennettu alue vielä kauemmas :facepalm:

Ne ruuhkat on 99,9%:sti aamusin keskustaan päin ja iltaisin ulos.
... ja sijoittuvat juuri niihin paikkoihin, joita nämä kaupunkibulevardifanaatikot haluavat kaventaa.

Olisi kiva nähdä se tutkimus joka kertoo bulevardien pudottavan sisääntuloväylien kapasiteettia 40%. Länsimetronkin kapasiteettiongelmia helpottaisi paljon, kun Länärille saataisiin bulevardi ratikkoineen ja samalla se mahdollistaisi niitä työpaikkoja joille kulkea julkisilla.
:D

Länteen suuntautuvalla julkisella liikenteellä ei ollut pahoja kapasiteettiongelma ennen kuin länsimetron myötä suuri määrä bussilinjoja lakkautettiin.

Jospa vaan palautettaisiin näitä bussilinjoja takaisin. Ja annettaisiin niiden mennä nopeaa ja leveää länsiväylää pitkin
Toimii ziljoona kertaa paremmion kuin utopiat jostain kaupunkibulevardeista ja ratikoista, jotka eivät edes menisi sinne, missä ihmiset asuvat.

Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan mahdu eivätkä halua muuttaa sinne jätkäsaareen (jonka liikenne on aivan totaalinen kaaos, kun sinne ei rakennettu riittävän leveitä teitä). Ja nyt jotkut haluavat vielä pahentaa tilannetta entisestään ahtauttamalla koko ruoholahden ja lauttasaaren :facepalm:

Useamman vuoden aikoinaan Länärin varressa työskennelleenä tiedän kuinka onnetonta infraa moottoritiet on julkisten kannalta - vaikka toinen pysäkki olisi toimiston oven vieressä toiselle puolelle saa sitten todellakin kävellä. Kun matka pysäkille kasvaa yli 600 metriin (jota se moottoritieympäristössä käytännössä poikkeuksetta tekee) laskee joukkoliikenteen houkuttelevuus todella paljon ja tämä ajaa sitten auton käyttöön.
Olkiukkoilet nyt jotain "pakko olla joko täysin moottoritie tai sitten kaupunkibulevardi"-juttua. Hervannan valtaväylä messukylä-hervannan sisääntuloristeys-välillä on hyvä esimerkki tiestä, joka (silloin kun ratikkatyömaa ei sitä sotke) on todella paljon nopeampi ja paremmin vetävä tie kuin joku "kaupunkibulevardi" mutta siinä on silti bussipysäkkejä alle 600 metrin välillä paikoissa, joissa niille on tarvetta. Herwoodiin saavuttuaan se toki muuttuu tuollaiseksi tukkoiseksi "kaupunkibulevardiksi".

Jotta tie vetää hyvin, siinä pitää olla läpimenokyvyn ja viiveen kannalta toimivat risteysratkaisut. Monitasoliittymä on molempien suhteen toimiva, liikennevalot (mitä "kaupunkibulevardi" tarkoittaisi) ei kummankaan.

Monitasoliittymä voidaan kuitenkin tehdä pieneen tilaan, jos toinen tie on pienempi ja vähäliikenteisempi, eikä tarvi tehdä täyttä apilanlehteä tai turbiinia.

Tiet ruuhkautuvat, tätä paikataan rakentamalla lisää kaistoja, joka taas poikkeuksetta johtaa kaupunkiympäristössä pahempiin ruuhkiin kun alempi tieverkko ei vedä sitä liikennettä mitä moottoritiet syöttää ja rakennusten takia sitä ei voida kasvattaa samalla tavalla. Aamuisin Ruoholahdesta Kamppiin pääsee suunnilleen kävellenkin nopeammin kun autolla.
Ongelma on tässä se, että Kampin ja Ruoholahden väli on rakennettu liian tiivisti. Ja sitten tarjoat ratkaisuksi sitä, että rakennetaan muutkin paikat yhtä tiiviisti että liikenne jumittaa jo aiemmin :facepalm:

Niinkuin oikeasti, jotain järkeä tähän touhuun. Aloita vaikka tutustumalla järkäsaaren megafailiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Mikä jätkäsaaressa on megafail? Hyvin rakennettu, jos autoilusta on saatu vähiten houkutteleva liikkumismuoto.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Mikä jätkäsaaressa on megafail? Hyvin rakennettu, jos autoilusta on saatu vähiten houkutteleva liikkumismuoto.
Jätkäsaaren liikenne on niin tukossa, että osa takseista ei suostu ajamaan sinne, projektipäällikkö myöntää virhearvion – Asiantuntijat ideoivat kolme ratkaisukeinoa

Jätkäsaaren liikenteeseen haetaan parannusratkaisuja


Ja sitten kun teistä tehtiin liian tukkoisat, ratkaisuna tällaista:

"Alueesta on tulossa liikennehelvetti" – Jätkäsaaressa ajetaan kävelijät ahtaalle

Eli lopulta kärsii kuitenkin nimenomaan kevyt liikenne.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Oliko se jo ensivuonna kun Helsinkiin lisätään 70 nykyaikaista "peltipoliisia" => nopeudet putoaa lisää ja ruuhkat vaan jatkaa kasvuaan. Ehkäpä vielä kaupungin "viisaat" keksivät vielä pudottaa nopeuden 30km:sta 20km:iin. Liikenteeseen tulee vielä sähköavusteiset pyörät jalankulkijoita "peloittelemaan".
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Tuolla nyt on ihan sama tilanne kuin Katajanokalla - liikenne tökkii laivojen purkaessa ja lastatessa. Soininvaaralla oli jo ratkaisu tuohon, eli siirtää Eestiläisten autorallin Vuosaareen. Aika sama kuinka mitoittaa itse alueen liikenteen, kun purkukin sumputtaa.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
302
En ymmärrä, mikseivät tee Vuosaareen uutta matkustajaterminaalia, ja vain ja ainoastaan sinne sallia autolautat. Siis selaiset laivat, joihin voi ajaa sisälle millä tahansa ajoneuvolla.

Vuosaaren metrohaarassa on olemassa varaus Vuosaaren satamaan. Yhden pysäkkivälin metrojatke siis Vuosaaren matkustajasatamaan, ja joukkoliikenne on järjestetty erinomaiseksi uuteen matkustajasatamaan. Metron jatko Vuosaaren satamaan onnistuu vieläpä pintaratana, samoin Vuosaaren sataman metroasema pinta-asemana, joten metron jatke kilometriä kohden olisi murto-osa maanlaisesta Länsimetrosta.

Sitten Eteläsatamaan ja Jätkänsaareen sallittakoon ainoastaan selaiset laivat, joissa ei ole lainkaan autolauttaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
En ymmärrä, mikseivät tee Vuosaareen uutta matkustajaterminaalia, ja vain ja ainoastaan sinne sallia autolautat. Siis selaiset laivat, joihin voi ajaa sisälle millä tahansa ajoneuvolla.
... Eli siis >90% kaikesta matkustalalaivaliikenteestä?

Vuosaaren metrohaarassa on olemassa varaus Vuosaaren satamaan. Yhden pysäkkivälin metrojatke siis Vuosaaren matkustajasatamaan, ja joukkoliikenne on järjestetty erinomaiseksi uuteen matkustajasatamaan. Metron jatko Vuosaaren satamaan onnistuu vieläpä pintaratana, samoin Vuosaaren sataman metroasema pinta-asemana, joten metron jatke kilometriä kohden olisi murto-osa maanlaisesta Länsimetrosta.
En sanoisi puolen tunnin matka-aikaa keskustasta metrossa "erinomaiseksi". Mistä tahansa muualta kuin keskustasta tai itä-helsingistä niin menisi helposti tunti, kun se keskustan kautta metrolla kiertäminen olisi kuitenkin usein se nopein vaihtoehto.

Sitten Eteläsatamaan ja Jätkänsaareen sallittakoon ainoastaan selaiset laivat, joissa ei ole lainkaan autolauttaa.
Eli siis se suomenlinnan turistiliikenne?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 451
... Eli siis >90% kaikesta matkustalalaivaliikenteestä?

Eli siis se suomenlinnan turistiliikenne?
Myönnetään että ei tule hirveän paljon vietettyä aikaa Helsingissä mutta olen kyllä jo pitkään ihmetellyt noiden autolauttojen satamien sijainteja.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Sen verran voin tosin sanoa että usein tulee istuttua Jätkäsaaren purkuruuhkassa, ja ei se ole kovin paha VIELÄ. Verkkikseltä Mechelininkadun risteykseen menee joku 10 min, siitä sitten vielä hetki jonotusta ennen länäriä ja/tai keskustaa.
Oletko muuten kokeillut ajaa Crusellin sillan kautta? Itse ajan sitä reittiä aina jos on asiaa Jätkäsaareen autolla. Risteilyporukkaa olen hakenut tosin vain kerran, mutta oli ihan kohtuullisen sujuvaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Keskustatunneli ratkaisisi Jätkäsaaren ongelmat, samalla pysyisi satama lähellä keskustaa johon pääsee muualta Suomesta julkisilla helposti.

Sen verran voin tosin sanoa että usein tulee istuttua Jätkäsaaren purkuruuhkassa, ja ei se ole kovin paha VIELÄ. Verkkikseltä Mechelininkadun risteykseen menee joku 10 min, siitä sitten vielä hetki jonotusta ennen länäriä ja/tai keskustaa.
Jos Helsingin keskustassa mentäis autot ajattelu edellä niin siellä ei olisi ruuhkaa, mutta lopputuloksen tiedätkin jo.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Jos Helsingin keskustassa mentäis autot ajattelu edellä niin siellä ei olisi ruuhkaa, mutta lopputuloksen tiedätkin jo.
Ei pitäisi mennä "autot edellä". Järkevä suunnittelu olisi "liikenne edellä", missä liikenne sisältäisi muunkin liikenteen kuin autoilun.

Nyt panostetaan aivan liikaa tuota "asumisen tiheyttä" ja rakennetaan talot liian ahtaaseen jolloin ei jää riittävästi tilaa kunnollisille teille ja toimiville risteyksille. Ja sitten kuitenkin failataan se asumisen tiheyskin siinä ettei tehdä tarpeeksi korkeita kerrotaloja.

Lisäksi oleellinen ongelma on siinä, että pyöräilyä ja jalabnkulkua ei oikeasti ajatella kunnolla niiden näkökulmasta. Vihreät pyöräilyn ja kävelyn edistämisen sijaan keskittyvät lähinnä haittaamaan autoilua, mikä EI todellakaan ole ole sama kuin pyöräilyn ja kävelyn edelluytyksien parantaminen.


Tampereen seudulla on joku facebook-ryhmä "lisää kaupunkia tampereelle". Ja suuri määrä porukkaa on liittynyt siihen ja on innoissaan "tiheästä kaupungista". TÄMÄ ajattelumalli on se oikea ongelma.

Olen miettinyt, että pitäisi perustaa tälle vastaryhmä "vähemmän kaupunkia tampereelle".


Oleellinen "lisää kaupunkia"-ajattelun fail on myös Tieteenkatu Tampereella.

Katu on sekä
* Ainoa järkevä reitti lukonmäestä herwoodiin
* Ainoa järkevä reitti herwoodin pohjoiskulman teollisuusalueelta herwoodin keskustan suuntaan
* Luonnollisin, nopein ja kätevin reitti n. 50%lle osalle kaikesta herwoodista keskustan suuntaan menevästä pyöräliikenteestä.

Ja mitä sille kadulle tehtiin? No siihen rakennettiin molemmin puolin kerrostalot aivan kiinni, siten että katu on todella ahdas sekä autoille että turvaton puyöräilijöille, kun siellä on yksi todella paha risteys jossa auto voi änkeä pyörätien jatkeelle pyötän eteen käytännössä nollanäkyvyydellä, paikassa jossa pyörillä on vieläpä alamäki, että pyöräilijät oikeasti helposti ajavat 30km/h nopeutta.

Googlen street viewistä ei tuota valitettavasti näe, koska sitä ei tuon kadun osalta ole vielä päivitetty noiden talojen rakentamisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei pitäisi mennä "autot edellä". Järkevä suunnittelu olisi "liikenne edellä", missä liikenne sisältäisi muunkin liikenteen kuin autoilun.

Nyt panostetaan aivan liikaa tuota "asumisen tiheyttä" ja rakennetaan talot liian ahtaaseen jolloin ei jää riittävästi tilaa kunnollisille teille ja toimiville risteyksille. Ja sitten kuitenkin failataan se asumisen tiheyskin siinä ettei tehdä tarpeeksi korkeita kerrotaloja.

Lisäksi oleellinen ongelma on siinä, että pyöräilyä ja kevyttä liikennettä ei oikeasti ajatella kunnolla niiden näkökulmasta. Vihreät pyöräilyn ja kävelyn edistämisen sijaan keskittyvät lähinnä haittaamaan autoilua, mikä EI todellakaan ole ole sama kuin pyöräilyn ja kävelyn edelluytyksien parantaminen.


Tampereen seudulla on joku facebook-ryhmä "lisää kaupunkia tampereelle". Ja suuri määrä porukkaa on liittynyt siihen ja on innoissaan "tiheästä kaupungista". TÄMÄ ajattelumalli on se oikea ongelma.

Olen miettinyt, että piätisi perustaa tälle vastaryhmä "vähemmän kaupunkia tampereelle".
Vähän tosiaan karkeasti sanottu, autot edellä, mutta onhan siellä ruuhkaa kun ainoa keino päästä motarin lopusta sinne satamaan on mennä yhtä kaistaa pitkin sadan muun auton kanssa niin lopputulos on se ruuhka.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 981
Itse rakentaisin satamasta sujuvan läpikulun Lauttasaaren kautta länärille. Tosin samaan aikaan Lauttasaaren sillasta ollaan riipaisemassa kaistaa pois jotta mato-onkijoilla on tilaa vispata.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Itse rakentaisin satamasta sujuvan läpikulun Lauttasaaren kautta länärille. Tosin samaan aikaan Lauttasaaren sillasta ollaan riipaisemassa kaistaa pois jotta mato-onkijoilla on tilaa vispata.
Lauttasaaressa eivät varmaan pitäisi jos rekat ja muut suhaisivat siitä läpi Länsiväylälle. Paras olisi tietysti tunneli satamasta Länsiväylälle. Hyvällä suunnitelulla se olisi hoidettu pikkurahalla ajoissa, mutta hyvä suunnittelu ei ole Helsingissä poliittisesti mahdollista. Ei varmaan olisi tarvittu pitkää pätkää tunnelia.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
En ymmärrä, mikseivät tee Vuosaareen uutta matkustajaterminaalia, ja vain ja ainoastaan sinne sallia autolautat. Siis selaiset laivat, joihin voi ajaa sisälle millä tahansa ajoneuvolla.

Vuosaaren metrohaarassa on olemassa varaus Vuosaaren satamaan. Yhden pysäkkivälin metrojatke siis Vuosaaren matkustajasatamaan, ja joukkoliikenne on järjestetty erinomaiseksi uuteen matkustajasatamaan. Metron jatko Vuosaaren satamaan onnistuu vieläpä pintaratana, samoin Vuosaaren sataman metroasema pinta-asemana, joten metron jatke kilometriä kohden olisi murto-osa maanlaisesta Länsimetrosta.

Sitten Eteläsatamaan ja Jätkänsaareen sallittakoon ainoastaan selaiset laivat, joissa ei ole lainkaan autolauttaa.
Vuosaareen pitäisi kunnollinen terminaali ja oletettavasti satama ei ole kovin innokas sellaista sinne rakentamaan, kun tekivät juuri uuden hienon terminaalin Länsisatamaan. Eikä se metroasemakaan ihan ilmainen ole.

Sitten on vielä yksi ongelma eli mahtuuko Vironlaivat samalle väylälle rahtilaivojen kanssa.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Vuosaareen pitäisi kunnollinen terminaali ja oletettavasti satama ei ole kovin innokas sellaista sinne rakentamaan, kun tekivät juuri uuden hienon terminaalin Länsisatamaan. Eikä se metroasemakaan ihan ilmainen ole.

Sitten on vielä yksi ongelma eli mahtuuko Vironlaivat samalle väylälle rahtilaivojen kanssa.
Hirmuinen rumba kun ihmisvirta pitäisi siirtää pysyvästi 15 km hornan tuuttiin vain siksi, ettei saada 200 metrin tunnelia aikaan. Mutta tämä on juuri sitä viherpipertämistä missä ympäristö kärsii. Tehdään typeriä päätöksiä, jarrutetaan asioita ja sitten dieselrekat seisovat tyhjäkäynnillä keskustassa. Eli tunneli parin risteyksen ali ja se olisi siinä. Riittää että pääsee yhteen suuntaan, koska menomatkalla autot saapuvat sinne tasaisemmin. Laivan tyhjentyessä kerralla syntyy se ruuhka.
 

puh

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
94
Lisäksi tuon tunnelin alkuna voisi hyvin käyttää olemassa olevaa ruoholahden kauppakeskuksen parkkihallin sisäänkäyntiä, olisi liittymät ja kaikki valmiina.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 981
Lauttasaaressa eivät varmaan pitäisi jos rekat ja muut suhaisivat siitä läpi Länsiväylälle. Paras olisi tietysti tunneli satamasta Länsiväylälle. Hyvällä suunnitelulla se olisi hoidettu pikkurahalla ajoissa, mutta hyvä suunnittelu ei ole Helsingissä poliittisesti mahdollista. Ei varmaan olisi tarvittu pitkää pätkää tunnelia.
Kukapa siitä tykkäisi.

Hauskaa tuossa sumpussa on se että Meklun ali menee pyöräilijöille hlvetillinen lentokenttä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Lauttasaaressa eivät varmaan pitäisi jos rekat ja muut suhaisivat siitä läpi Länsiväylälle. Paras olisi tietysti tunneli satamasta Länsiväylälle. Hyvällä suunnitelulla se olisi hoidettu pikkurahalla ajoissa, mutta hyvä suunnittelu ei ole Helsingissä poliittisesti mahdollista. Ei varmaan olisi tarvittu pitkää pätkää tunnelia.
Pidän kyllä ihan mahdollisena, että jossain vaiheessa sinne tehdään tuollainen tunneli, mutta ei se mikään pikkurahan ratkaisu ole. Luultavasti siihen uppoaa toistasataa miljoonaa euroa. On sitten eri asia, että onko se sen arvoinen vain siksi, että päivän aikana on pari jaksoa, jolloin satamassa olevan laivan takia on tavallista enemmän ruuhkaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 801
Paljon ovat tehneet Helsingin herrat vituralleen asioita sen jälkeen, kun 2008 poistui Länsisataman ja Sörnäisten rahtisatamat, siirtymällä Vuosaareen.

Tuota ennen rekkaruuhkien lisäksi mm. Mechelinkadun päässä ja hetimiten Hietalahdenrannaksi muuttuvalla kadulla kaksi tasoristeystä rahtisataman ja telakan (myös 80-luvun alussa rahtisatamasta matkustajaliikenteen satamaksi muuttuneen Eteläsataman alue Katajanokalle asti) tarpeisiin.

Ei silloin 2000-luvun alussa taidettu näin paljoa manaamisen tarvetta olla, vaikka hitaasti nykyiselle "Baanalle" ajavat pitkät tavarajunat ovat niitä useasti päivässä tukkineet.

Tuota huonoa suunnittelua 2008 loppupuoliskosta alkaen eivät ainakaan selity 2004 EU:hun liittyneen Viroon kohdistuvan olutturismin yllättäminä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 965
Viestejä
4 215 696
Jäsenet
70 983
Uusin jäsen
Kananugetti

Hinta.fi

Ylös Bottom