Länsimetro

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Näin arkkitehtuur-fanina on pakko sanoa että nämä uudet länsimetron asemat ovat kyllä todella vaikuttavan näköisiä. En uskonut että oikea toteutus olisi näin onnistunut. Varsinkin Keilaniemen aseman valoputki-installaatio on hieno. Pitääkin mennä ensi Helsingin reissulla turistina ajelemaan ja pällistelemään uusia asemia.
Näytti ainakin kuvissa rumilta paitsi se aalto asema.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Haluan nähdä kun tuon radan varresta lähtee yht-äkkiä porukka kulkemaan metrolla. Puhuin todellisista käyttäjistä.
20000 aktiivikäyttäjääkin taitaa olla liiottelua :think:
Ja mikä se hyöty vs linja-auto on?
Et taida asua helsingissä kun olet sitä mieltä ettei tolle löydy tarpeeksi käyttäjiä.Suurin moka mitä tossa on tehty on se ettei laitureille mahdu kuin kaksi vaunuinen metro,tarvetta tulee todennäköisesti olemaan 4 vaunuiselle.Nyt noi yrittää kiertää tota lisäämällä vuoroja joka aiheuttaa ihan varmasti ongelmia tulevaisuudessa.:kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Haluan nähdä kun tuon radan varresta lähtee yht-äkkiä porukka kulkemaan metrolla. Puhuin todellisista käyttäjistä.
20000 aktiivikäyttäjääkin taitaa olla liiottelua :think:
Ja mikä se hyöty vs linja-auto on?
Näinhän sitä varmaan aikanaan sanottiin tuosta nykyisestäkin metrosta. Mutta aika hankalaa olisi monilla ilman sitä.

Ehkä heti ei ole käyttäjiä niin paljon, mutta esim. 30 vuoden päästä oletettavasti todella paljon ja joskushan se vaan on rakennettava niin miksei nyt.

Toinen mikä pitäisi tehdä heti on pisararata.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Saa nähdä. Tähän astisen farssin tuntien voi hyvin käydä niin että metro liikennöi sen puoli päivää ja sitten on syystä tai toisesta pelit seis. Katsotaan, käykö ennustus toteen.


Tuo länsimetron asemien tekeminen vain puolikkaan mittaiseksi on kyllä todella paha virhe. Nuo metron lyhennetyt vuorovälit aiheuttaa nyt jo ongelmia (kun viimeiset juoksee ovien väliin ja junan lähtö asemilta venyy). Sama juna kun viivyttelee muutamalla peräkkäisellä asemalla, edellinen saa sen kiinni ja sitten meneekin paletti sekaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Näissähän HSL on jo pitemmän aikaa erityisesti länsimetroa silmällä pitäen yrittänyt tehdä sitä kampanjaansa että "metron sulkeutuvien ovien väliin meneminen on kielletty" ja sama paska ruotsiksi ja englanniksi. Mutta eihän se toimi eikä tule koskaan toimimaan jos ovet toimii siten että sinne voi tunkea vaikka päänsä väliin ilman että siinä on mitään riskiä. Pahimmat urpot tulee lastenvaunut edellä kun ovet sulkeutuu.

Jos on työmatkalainen metrolla mitä tahansa reittiä, niin kannattaa sitten Länsimetron (ehkä) startatessa mennä mahdollisimman aikaisin aamulla jos meinaa sillä vehkeellä päästä perillekin asti :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
202
Näissähän HSL on jo pitemmän aikaa erityisesti länsimetroa silmällä pitäen yrittänyt tehdä sitä kampanjaansa että "metron sulkeutuvien ovien väliin meneminen on kielletty" ja sama paska ruotsiksi ja englanniksi. Mutta eihän se toimi eikä tule koskaan toimimaan jos ovet toimii siten että sinne voi tunkea vaikka päänsä väliin ilman että siinä on mitään riskiä. Pahimmat urpot tulee lastenvaunut edellä kun ovet sulkeutuu.
Se kun on ihmisten elämä nykypäivänä 2,5min kiinni tai jopa pahimmillaan 5min. Sen nyt ymmärrän että johonkin bussin oven väliin juostaan jos seuraava bussi tulee vaikka 20min päästä mutta 2,5min takia en kyllä itse ota yhtään juoksu askelta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 002
vr:kin vähän siinä ja rajoilla kannattaisko se lakkauttaa. Siinäkin kuitenkin aktiivi käyttäjiä vain muutama kymmenen tuhatta ja nykyisin bussit kulkee paljo halvemmalla ja jopa yleensä aikataulussa. Saatais samalla kaikki tavaraliikennekkin tien päälle niin ei tartteis tuhlata rahoja kalliiden raiteiden ylläpitoon. Liikenteessä on paljon mukavempi ajella kun on rekkoja ja busseja joka toinen auto.

Sitten toinen rahan tuhlaus paikka on tuo lentoliikenne. Siellä aktiivi käyttäjiä on varmasti vielä vähemmän. Jos kerran vuoteen lentää ulkomaille niin ei sen takia kannata monen miljardin lentoliikenne järjestelmää ylläpitää. Säästettäis aika paljon kun lakkautettais sekin. Bussilla voi mennä laivaan jne. tosin laivaliikennekkin on siinä ja rajoilla että onko aktiivi käyttäjiä tarpeeksi.
PK seutu on todella harvaan asuttua. 2miljardin sijoituspääomalla saisi varovaisestikin 100miljoonaa tuottoa vuodessa. 100miljoonalla voisi ajattaa vaikka 2000kpl takseja, tai laittaa jonkun aivan muun asian kuntoon. Sen sijaan valtio ottaa jatkuvasti velkaa jotta virheän helsingin unelma saadaan maksettua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
PK seutu on todella harvaan asuttua. 2miljardin sijoituspääomalla saisi varovaisestikin 100miljoonaa tuottoa vuodessa. 100miljoonalla voisi ajattaa vaikka 2000kpl takseja
:D

Taksit ei olisi mikään ratkaisu mihinkään liikenneongelmiin. Päin vastoin, ne vaan PAHENTAISI tilannetta.


100 miljoonalla saa myös vaikka 2 miljoonaa lego-autoa. Niilläkään ei korvata metroa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 002
:D

Taksit ei olisi mikään ratkaisu mihinkään liikenenongelmiin. Päin vastoin, ne vaan PAHENTAISI tilannetta.

Ehdotus taksien käytöstä joukkoliikenteen korvaamiseen on typerin ehdotus liikenteeseen liittyen mitä varmaan moneen vuoteen olen kuullut kenenkään sanovan.
Suomesta ei löydy niin isoa liikenneongelmaa että siihen kannattaisi tuhlata 4% vuoden budjetista. Niin kuin sanoin: pk seutu on harvaan asuttua.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 543
PK seutu on todella harvaan asuttua. 2miljardin sijoituspääomalla saisi varovaisestikin 100miljoonaa tuottoa vuodessa. 100miljoonalla voisi ajattaa vaikka 2000kpl takseja, tai laittaa jonkun aivan muun asian kuntoon. Sen sijaan valtio ottaa jatkuvasti velkaa jotta virheän helsingin unelma saadaan maksettua.
Jos yhdensuuntainen taksimatka on 50€, edestakaisin tulee satanen. Eli miljoona edestakaista matkaa. Työpäiviä on noin 200, eli noin viisi tuhatta ihmistä kulkisi työmatkat tuolla hinnalla. Luuletko, että käyttäjiä on yli 5000?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Paska vehjehän tuo on verrattuna nykyisiin bussilinjoihin, mutta se onkin sijoitus tulevaisuuteen. Tällä hetkellä länsimetro haittaa suurempaa joukkoa kuin auttaa, mutta järkevämpää se on kuitenkin nyt rakentaa. Nyt sitten radanvarret täyteen vaan. Ei johonkin finnooseen kukaan muuttaisi, ellei se metro olisi siellä ensin (ts. länsimetron jatke).
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Se kun on ihmisten elämä nykypäivänä 2,5min kiinni tai jopa pahimmillaan 5min. Sen nyt ymmärrän että johonkin bussin oven väliin juostaan jos seuraava bussi tulee vaikka 20min päästä mutta 2,5min takia en kyllä itse ota yhtään juoksu askelta.
Itse ihmettelin monien juoksuintoa jo vanhalla neljän minuutin vuorovälillä. Suurin askelin harpottiin liukuportaita alas. Itse "maalta" kotoisin olevana ihmettelin, että onpa noilla kiire. Mutta niin se on, että vaikka itsellä ei kiire tai "kiire" olisikaan, niin on joku jolla on. Siinä ei HSL:n anelut paljoa auta. Metrojen ovien toiminnon kun muuttaa ryssänmalliin niin silloin pahin juoksentelu loppuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
70
Minä kun luulin että LÄNSImetro on vasta aloittamassa....
Kun LÄNSImetro aloittaa, niin luuletko, että metron käyttäjämäärät nousevat vai laskevat? Jos ensi vuonna kokonaismäärä nousee vaikka 66milj -> 80milj, niin riittääkö 2000 taksia?
Vai voisiko olla, että määrät nousevat vieläkin enemmän, kun LÄNSImetro aloittaa?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 002
Jos yhdensuuntainen taksimatka on 50€, edestakaisin tulee satanen. Eli miljoona edestakaista matkaa. Työpäiviä on noin 200, eli noin viisi tuhatta ihmistä kulkisi työmatkat tuolla hinnalla. Luuletko, että käyttäjiä on yli 5000?
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Luulitko että tarkoitin että 50000€/taksi /vuosi sijoituksen jälkeenkin hinta olisi sama kuin normaalilla taksilla? Tuo määrä takseja kulkisi esimerkiksi pelkät polttoaineet kustantamalla, samaa reittiä kuin metro. Kyydissä 1-4 henkeä pysäkiltä.
Sen sijaan tuota kahta miljardia ei ikinä saada takaisin, eikä sen jälkeenkään tuo matkustajamäärä luultavasti kata kuluja.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 543
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Luulitko että tarkoitin että 50000€/taksi /vuosi sijoituksen jälkeenkin hinta olisi sama kuin normaalilla taksilla? Tuo määrä takseja kulkisi esimerkiksi pelkät polttoaineet kustantamalla, samaa reittiä kuin metro. Kyydissä 1-4 henkeä pysäkiltä.
Sen sijaan tuota kahta miljardia ei ikinä saada takaisin, eikä sen jälkeenkään tuo matkustajamäärä luultavasti kata kuluja.
Eihän laskelmassasi ole mitään järkeä. Sinä puhuit vuosituloista. Eikai niitä takseja joka vuosi osteta? Olennaista on nimenomaan vuosittaiset kustannukset eli polttoaine, palkat, renkaat, huollot..

Edit. Mutta kokeillaan silti. 2000 taksia, jokainen täynnä. 8000 ihmistä pääsee töihin per suunta. Tästä menee kahden tuhannen auton käyttökustannukset ja palkat. Luuletko, että on tehokkaampaan kuin metrolla?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 002
Eihän laskelmassasi ole mitään järkeä. Sinä puhuit vuosituloista. Eikai niitä takseja joka vuosi osteta? Olennaista on nimenomaan vuosittaiset kustannukset eli polttoaine, palkat, renkaat, huollot..

Edit. Mutta kokeillaan silti. 2000 taksia, jokainen täynnä. 8000 ihmistä pääsee töihin per suunta. Tästä menee kahden tuhannen auton käyttökustannukset ja palkat. Luuletko, että on tehokkaampaan kuin metrolla?
Laskin tuohon kuljettajan palkan ja auton arvonaleneman.
Ajattelitko että yksi auto ajaa vain kerran päivässä? Niinkö metrokin ajaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Taas saatiin tuhlattua pari miljardia, joka hyödyttää muutamaa tuhatta asukasta.
Asemakohtaiset matkakustajaennusteet ensi vuosikymmenen puolivälissä ovat reilu 30k, reilu 10k, reilu 10k, 30k, 20k, 20k,se yksi tyhmä vitsiasema jolla silläkin 3000, ja vajaa 20k. Tosiaan ”muutamaa tuhatta asukasta” hyödyttää.

Haluan nähdä kun tuon radan varresta lähtee yht-äkkiä porukka kulkemaan metrolla. Puhuin todellisista käyttäjistä.
20000 aktiivikäyttäjääkin taitaa olla liiottelua :think:
Ja mikä se hyöty vs linja-auto on?
No, joo... trolli...

PK seutu on todella harvaan asuttua. 2miljardin sijoituspääomalla saisi varovaisestikin 100miljoonaa tuottoa vuodessa. 100miljoonalla voisi ajattaa vaikka 2000kpl takseja, tai laittaa jonkun aivan muun asian kuntoon. Sen sijaan valtio ottaa jatkuvasti velkaa jotta virheän helsingin unelma saadaan maksettua.
Matinkylästä lähtevän linjan arvioidaan käyttävän ruuhkahuipuissa 94 % kapasiteetistaan Tapiolan kohdalla vielä tällä vuosikymmenellä (sillä on siis siinä kohtaa vielä se 5 min vuoroväli, koska se toinen linja lähtee Tapiolasta). Vuorovälinä tässä laskelmassa on 5 min (2,5 minuuttia siis Tapiolasta Itäkeskukseen välillä). Tuo tekee joku 6000 matkaa ruuhkatunnissa. (Sillä toisella linjalla kulkee sitten se toinen mokoma, Kulosaaren sillalla molemmissa linjoissa on joku 80 % täyttöaste, siis 10000 matkaa per tunti.)

6000 matkaa olisi kyllä aika tiukka tehdä 2000 taksilla... Voisi tulla kaistat täyteen. Puhumattakaan niiden ihmisen lastaamisesta niihin takseihin asemilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Suomesta ei löydy niin isoa liikenneongelmaa että siihen kannattaisi tuhlata 4% vuoden budjetista.
Ei löydykään. Eikä ole tuhlattu.

Ja on todella tyhmää verrata yhden vuoden budjettia asiaan, jolla ratkotaan joku ongelma kymmeniksi vuosiksi.

Niin kuin sanoin: pk seutu on harvaan asuttua.
Mitä tekemistä tällä on minkään kanssa?

Se, että nuuksiosta löytyy paljon asumatonta metsää ei millään tavalla vaikuta siihen, miten liikenne toimii tapiolassa, lauttasaaressa ja matinkylässä


ja ps. pk-seutu on yhdyssana.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 002
Asemakohtaiset matkakustajaennusteet ensi vuosikymmenen puolivälissä ovat reilu 30k, reilu 10k, reilu 10k, 30k, 20k, 20k,se yksi tyhmä vitsiasema jolla silläkin 3000, ja vajaa 20k. Tosiaan ”muutamaa tuhatta asukasta” hyödyttää.

No, joo... trolli...

Matinkylästä lähtevän linjan arvioidaan käyttävän ruuhkahuipuissa 94 % kapasiteetistaan Tapiolan kohdalla vielä tällä vuosikymmenellä (sillä on siis siinä kohtaa vielä se 5 min vuoroväli, koska se toinen linja lähtee Tapiolasta). Vuorovälinä tässä laskelmassa on 5 min (2,5 minuuttia siis Tapiolasta Itäkeskukseen välillä). Tuo tekee joku 6000 matkaa ruuhkatunnissa. (Sillä toisella linjalla kulkee sitten se toinen mokoma, Kulosaaren sillalla molemmissa linjoissa on joku 80 % täyttöaste, siis 10000 matkaa per tunti.)

6000 matkaa olisi kyllä aika tiukka tehdä 2000 taksilla... Voisi tulla kaistat täyteen. Puhumattakaan niiden ihmisen lastaamisesta niihin takseihin asemilla.
Ja nykyäänkö ne ihmiset ei kulje mitenkään? Ei siellä nytkään ole mitään ongelmaa, jota kannattaisi kahdella miljardilla korjata. Nyt tosin on myöhäist ä korjata tilanne kun rahat on jo tuhlattu. Harmittaa vaan tällainen valtio jossa rahaa ei löydy oikeisiin ongelmiin, mutta näihin hankkeisiin kyllä.

Onkohan nuo arviot yhtä tarkkoja kuin muissakin valtion hankkeissa?

Ja @hkultala sinun kuittauksessasi kielioppivirheistä on useita kielioppivirheitä. Voi ironiaa.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 543
Laskin tuohon kuljettajan palkan ja auton arvonaleneman.
Ajattelitko että yksi auto ajaa vain kerran päivässä? Niinkö metrokin ajaa?
Okei. 50k olisi voinut olla myös auton hinta niin ymmärsin väärin.

Jos työmatka on puoli tuntia ehtii yksi kuski tehdä parin tunnin aamuliikenteen aikana kaksi edestakaista matkaa eli optimitilanteessa 16 ihmistä pääsee töihin per kuski. Luuletko, että metrojunassa on enemmän vai vähemmän kuin 16 matkustajaa per kuski?
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ehdin jo hetken miettimään että niitä bussikaistoja ei varmana valjasteta normitallaajien käyttöön, mutta olin väärässä Länsiväylän bussikaistat uuteen käyttöön - Tesla-kuskit saavat oman ohituskaistan
Länsiväylän bussikaistat uuteen käyttöön - Tesla-kuskit saavat oman ohituskaistan
Provosoivasta otsikosta ei kannata välittää, sitä kaistaa saavat käyttää alle 80g/km/co2 autot
En melkein usko silmiäni et Suomessa tehtäis jotain näin fiksua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
En melkein usko silmiäni et Suomessa tehtäis jotain näin fiksua.
Mahtaakohan nuo sitten myös sakottaa jos jää kiinni sillä kaistalla ajamisesta jos ei ole "henkilöauto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 80 grammaa kilometrillä". On meinaan hieman vaikea asia kommunikoida esim. liikennemerkillä. Jos tuosta ei sakotuskriteerejä saa, niin siellä on sitten ne bemarit yms. joka tapauksessa seassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Mahtaakohan nuo sitten myös sakottaa jos jää kiinni sillä kaistalla ajamisesta jos ei ole "henkilöauto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 80 grammaa kilometrillä". On meinaan hieman vaikea asia kommunikoida esim. liikennemerkillä. Jos tuosta ei sakotuskriteerejä saa, niin siellä on sitten ne bemarit yms. joka tapauksessa seassa.
Liikennemerkkiluonnos on myös ollut näkyvillä. Se on kyllä aika selkeä. Toki, valvonta vaatinee rekisterikilpiä lukevan jatkuvan kameravalvonnan, jota ei välttämättä oteta käyttöön.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Mahtaakohan nuo sitten myös sakottaa jos jää kiinni sillä kaistalla ajamisesta jos ei ole "henkilöauto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 80 grammaa kilometrillä". On meinaan hieman vaikea asia kommunikoida esim. liikennemerkillä. Jos tuosta ei sakotuskriteerejä saa, niin siellä on sitten ne bemarit yms. joka tapauksessa seassa.
Aika triviaalia laittaa kameravalvonta. Toimii ne vähäpäästöisen auton merkit muissakin maissa :)

Tuota kaistaa ajelee pistoke-hybridien lisäksi myös jotkut pikku dieselit.
Juu. Pääasia että lisää kaistoja. Mun mielestä sais ottaa kaikki rajoitukset pois tosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
PK seutu on todella harvaan asuttua. 2miljardin sijoituspääomalla saisi varovaisestikin 100miljoonaa tuottoa vuodessa. 100miljoonalla voisi ajattaa vaikka 2000kpl takseja, tai laittaa jonkun aivan muun asian kuntoon. Sen sijaan valtio ottaa jatkuvasti velkaa jotta virheän helsingin unelma saadaan maksettua.
Olen erittäin mielissäni, että Helsinki sai jotain kerrankin rahojensa vastineeksi. Koko metron kustannuksilla ei saa edes 8 vuotta "tulontasausta", jota Helsinki maksaa omista veroistaan jonnekin hevonkuuseen.

Helposti olisi Helsinki ja Espoo maksanut tuonkin itse, jos saisimme pitää omat rahamme.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 795
Vastustan näitä sen vuoksi, koska epäselvyyden mahdollisuus on joku numero rekisteriotteella.

Esim tähän 10%:n mittarivirheen havaitsemiseen, johon kysymyksiä toki herättävät mm. renkaan halkaisijat suhteessa todelliseen heittämään, neuvotaan tekemään kuten ne muut.

Kuorma-auton hahmottaminen henkilöautosta on ok suorituskapasiteettiä, mutta jonkun päästörajadirektiivin huomioon ottaminen ja käytönnön huomioon ottaminen ovat sitten pois kaikesta liikenneympäristön turvallisuutta todella auttavista keskittymisestä.

En kannata. Purkakakoot pois muutoin. Tosin tuossa tavaraliikenteen varaamisessa on jopa jotain järkeäkin, että suunnitelkoot viestintää, ettei teennäistä sakkoryssää jonkun luvun kautta olla veistelemässä.

Edit: "Akseli" sana vaihdettu tekstissä "halkaisijaan". Näiden painiessa samassa osiossa mielessäni, tuli annettua vahingossa väärä sana, jossa tiedostan eroavuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Olen erittäin mielissäni, että Helsinki sai jotain kerrankin rahojensa vastineeksi. Koko metron kustannuksilla ei saa edes 8 vuotta "tulontasausta", jota Helsinki maksaa omista veroistaan jonnekin hevonkuuseen.

Helposti olisi Helsinki ja Espoo maksanut tuonkin itse, jos saisimme pitää omat rahamme.
Tämä. Helsinkihän on todella rikas.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Tuota kaistaa ajelee pistoke-hybridien lisäksi myös jotkut pikku dieselit.
Toi kaista juttu kertoo hyvin kuinka pihalla nykyiset päättäjät on.Kunnolla jalat irti maasta ja jutut on kuin jostain liisa ihmemaasta.:):kahvi:

/edit
Niiden autojen määrä mitä tota kaistaa saa käyttää taitaa olla alle 1000 koko suomessa?. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 221
Toi kaista juttu kertoo hyvin kuinka pihalla nykyiset päättäjät on.Kunnolla jalat irti maasta ja jutut on kuin jostain liisa ihmemaasta.:):kahvi:

/edit
Niiden autojen määrä mitä tota kaistaa saa käyttää taitaa olla alle 1000 koko suomessa?. :D
"ehka" se on tarkoituskin ? Mika helvetin jarki olisi jarjestaa ekslusive kaista jolla jokainen voisi ajella ?

Suomen autokanta on edelleen Euroopan paskinta, joten on jo aikakin etta sille aletaan jotain tehda.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Teoreettista pohdiskelua... Onko muuten autoilijalla velvollisuus tietää, millaiset auton päästöt oikein ovat? Olen nähnyt kauppakeskuksessa pysäköintipaikkoja, jotka oli varattu vähäpäästöisille autoille (alle 109 grammaa kilometrille). Ainakin silloin vaikutti, että noilla paikoilla oli kymmenestä autosta ehkä 9 tuon rajan yli. Tuskinpa noita tosin mitenkään valvottiin.

Mietin vaan, että tuleeko kohta mittaristoon pakolliseksi merkkivalo, josta ilmenee auton päästöt. Toki on paikkoja, joissa autoilijan pitää periaatteessa tietää autonsa mitat ja paino, mutta aika harvinaisia tuollaiset tilanteet ovat henkilöautoilijalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Teoreettista pohdiskelua... Onko muuten autoilijalla velvollisuus tietää, millaiset auton päästöt oikein ovat? Olen nähnyt kauppakeskuksessa pysäköintipaikkoja, jotka oli varattu vähäpäästöisille autoille (alle 109 grammaa kilometrille). Ainakin silloin vaikutti, että noilla paikoilla oli kymmenestä autosta ehkä 9 tuon rajan yli. Tuskinpa noita tosin mitenkään valvottiin.

Mietin vaan, että tuleeko kohta mittaristoon pakolliseksi merkkivalo, josta ilmenee auton päästöt. Toki on paikkoja, joissa autoilijan pitää periaatteessa tietää autonsa mitat ja paino, mutta aika harvinaisia tuollaiset tilanteet ovat henkilöautoilijalle.
Jos et tiedä niin et aja tuota kaistaa/pysäköi noille paikoille? Tai otat riskin sakoista jos päästöt onkin isommat. Eihän sekään ole mikään yhteiskunnan vika jos ajat vaikka autosi katon siltaan kiinni kun ei ”nyt ollut velvollisuutta” tietää auton mittoja.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Tai sitten ottaa kyltit veks ja uusi kaista koko liikenteen käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Olen erittäin mielissäni, että Helsinki sai jotain kerrankin rahojensa vastineeksi. Koko metron kustannuksilla ei saa edes 8 vuotta "tulontasausta", jota Helsinki maksaa omista veroistaan jonnekin hevonkuuseen.

Helposti olisi Helsinki ja Espoo maksanut tuonkin itse, jos saisimme pitää omat rahamme.
Olet oikeassa. Toki asumistuki pitäisi myös siirtää kunnille itselleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Tai sitten ottaa kyltit veks ja uusi kaista koko liikenteen käyttöön.
Yksi vaihtoehto voisi olla jenkeistä tuttu carpool -kaistamalli joka kannustaa kimppakyyteihin, eli saa ajaa jos on tietty määrä henkilöitä kyydissä. Auttaa päästöt / matkustaja lukemiin. Mutta tosin pitää myöntää että en tiedä miten paljon suhteessa yksin ajavia lopulta Suomessa on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Tai sitten ottaa kyltit veks ja uusi kaista koko liikenteen käyttöön.
Miksi ihmeessä? Mitä oletat tuolla saavutettavan? Se kaupungin katujen mahdollistama kapasitetti Länsiväylän kaupungin päädyssä ei ole kasvamassa nykyisestä, joten tuo ei lisäisi liikenteen sujuvuutta. (Nyt tuon kaistan tärkein tosiasiallinen tarkoitus on edelleen antaa niille lopuille busseilla sekä kaikille kuorma- ja pakettiautoille etuus kiilata jonossa. Tämä säästää niiltä sen minuutin–pari. Jos kaistan avaa kaikille, niin kenenkään matka-aika ei havaittavasti nopeudu. Pahimmillaan hidastuu, kun ne isot hitaammin liikkeellelähtevät ajoneuvot on muiden seassa.)

Jos tuon kaistan saa samalla myös ajamaan (heh) ihmiset ajamaan taloudellisemmilla autoilla, niin hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Yksi vaihtoehto voisi olla jenkeistä tuttu carpool -kaistamalli joka kannustaa kimppakyyteihin, eli saa ajaa jos on tietty määrä henkilöitä kyydissä. Auttaa päästöt / matkustaja lukemiin. Mutta tosin pitää myöntää että en tiedä miten paljon suhteessa yksin ajavia lopulta Suomessa on.
Tuotakin pohtivat, kuten tuossa edellisellä sivulla olleessa klikkiotsikkouutisessa Tesla-kaistasta kerrotaan. Ongelmana taitaa olla, että noitakin olisi määrällisesti liikaa – lisäkaistalta ei enää saisi mitään aikaerot (tai noin sen siitä perustelun rivien väleistä voi lukea).

Edit. Mobiililaite yritti syödä lainauksen päättävän tägin.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Taas saatiin tuhlattua pari miljardia, joka hyödyttää muutamaa tuhatta asukasta.
Eihän se ole yhtään mitään kustannuksissa mitä Maahanmuuttovirasto tekee. Maahnamuuttovirastp maksaa sairaat rahat vastaanottokeskuksiin. Heidän puolustuspuhe ei ole aikaa on bullshittia. Se on pelkkää Suomen lobbausta ensiinäkin niillä rahoilla ei ole se oikea vastine edes hyöty/euro.

Jos eläke poistetaan 20 vuoden kuluttua tuon sika lobbauksen takia ja idiootti maahanmuuttoviraston takia en ihmettele.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Metro on loistava liikkumisväline ja on hienoa jos ja kun saavat tämän ikuisuuksia viivästyneen paskaprojektin vihdoinkin päätökseen. Harmi vaan kun ei Metrolla pääse edelleenkään mm. Pasilan suuntaan, mutta onneksi sinne menee sentään ihan toimiva paikallisjunaliikenne. Linja-autot ovat kömpelöitä kulkineita, joten ne eivät nappaa.

Sitten vaan suunnittelemaan seuraavaa laajennusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Metro on loistava liikkumisväline ja on hienoa jos ja kun saavat tämän ikuisuuksia viivästyneen paskaprojektin vihdoinkin päätökseen. Harmi vaan kun ei Metrolla pääse edelleenkään mm. Pasilan suuntaan, mutta onneksi sinne menee sentään ihan toimiva paikallisjunaliikenne. Linja-autot ovat kömpelöitä kulkineita, joten ne eivät nappaa.

Sitten vaan suunnittelemaan seuraavaa laajennusta.
Eikös Pasilaan pääse ratikallakin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Sitten vaan suunnittelemaan seuraavaa laajennusta.
Santahamina - Laajasalo - Skatta - Kamppi - Töölö - Pasila ja sieltä haarat kumpulaan ja lentoasemalle.

Rakentaminen joskus ehkä 2030-luvulla. Hintaa nykyrahassa varmasti useampi miljardi...
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Tätä olisi tarkoitus käydä testaamassa parin viikon päästä. Koska muuta tekemistä ei ole.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Perseestä olevan lippusysteemin takia jäänee testaamatta siihen asti, että tulee jotain pakottavaa tarvetta mennä Espooseen. Ei huvita maksaa täyttä seutulippua, kun jo Helsingin lippu löytyy.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 553
Viestejä
4 166 073
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom