Länsimetro

Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Perseestä olevan lippusysteemin takia jäänee testaamatta siihen asti, että tulee jotain pakottavaa tarvetta mennä Espooseen. Ei huvita maksaa täyttä seutulippua, kun jo Helsingin lippu löytyy.
Joskus ensi vuonna (todennäköisesti) HSL:n vyöhykkeet menevät uusiksi, ja sitten helsinkiläisen AB-vyöhykelipulla pääsee Matinkylään asti.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Joskus ensi vuonna (todennäköisesti) HSL:n vyöhykkeet menevät uusiksi, ja sitten helsinkiläisen AB-vyöhykelipulla pääsee Matinkylään asti.
Totta. Tuon olin jo unohtanutkin. Eli tuon uudistuksen jälkeen voi tutustumisretken tuonne vaikka tehdäkin. Saa nähdä mitä tapahtuu lippujen hinnoille. HSL:lle tuttuun tyyliin tässä on hyvä tilaisuus vähän taas nostaa hintoja.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Totta. Tuon olin jo unohtanutkin. Eli tuon uudistuksen jälkeen voi tutustumisretken tuonne vaikka tehdäkin. Saa nähdä mitä tapahtuu lippujen hinnoille. HSL:lle tuttuun tyyliin tässä on hyvä tilaisuus vähän taas nostaa hintoja.
Hiukan nousee sen takia, että nyt minimillä eli kahdella vyöhykkeellä pääsee kauemmas kuin aikaisemmin. Ratkaisun voittajia ovat ne, jotka kulkevat Helsingin ja Itä-Espoon väliä, koska aiemmin siinä tarvitsi seutulippua, ja jatkossa pärjää kahden vyöhykkeen lipulla. Myös Länsi-Vantaalla tilanne paranee. Kolmen vyöhykkeen lippu kuulemma kallistuu myös hieman verrattuna seutulippuun, ja vantaalaiset ovat siitä hieman käärmeissään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Jää kyllä kanssa minulta metro testaamatta. Vähän turhan kova hinta joku seutulippu vaan huviajelusta. Täytyy katsoa sitten vyöhyke uudistuksen jälkeen uudestaan. Tosin silloin halvimman lipun hinta nousee varmaan niin paljon, että antaa olla.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 090
Jää kyllä kanssa minulta metro testaamatta. Vähän turhan kova hinta joku seutulippu vaan huviajelusta. Täytyy katsoa sitten vyöhyke uudistuksen jälkeen uudestaan. Tosin silloin halvimman lipun hinta nousee varmaan niin paljon, että antaa olla.
Se on ikävää, että seutulippu on liian kallis voidakseen harrastaa huviajelua uudella metrolinjalla. :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Se on ikävää, että seutulippu on liian kallis voidakseen harrastaa huviajelua uudella metrolinjalla. :(
En käytä hinnan takia julkisia ollenkaan. Tiedä sitten moniko muu tekee samoin? Autolla pääsee paljon halvemmalla (auto on työn takia minulla joka tapauksessa, joten käytännössä pelkillä bensakuluilla saan ajeltua omat ajot) Keskustan alueella menen aina kävellen/pyörällä, mutta juuri johonkin espooseen jos pitää mennä niin julkinen on vaan aivan liian kallis. Vaihtaisiko isompi osa autoilijoista julkiseen jos se olisi kohtuu hintaista? Mielestäni parempi keino vähentää autoilua kuin autoilun rangaistusmaksut.

Tämän uudenkin metron käyttöaste olisi varmasti paljon suurempi jos lippu ei olisi niin kallis? Ja samalla ruuhkat länsiväylällä helpottaisivat. Kohtahan sen näkee, mutta oma veikkaukseni on, että harva auton käyttäjä vaihtaa metroon.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Tämän uudenkin metron käyttöaste olisi varmasti paljon suurempi jos lippu ei olisi niin kallis? Ja samalla ruuhkat länsiväylällä helpottaisivat. Kohtahan sen näkee, mutta oma veikkaukseni on, että harva auton käyttäjä vaihtaa metroon.
Tuo on muuten hyvä pointti. Käsittääksenihän tällä länsimetrolla yritetään saada autoilijoita käyttämään julkista. Sikäli nyt siihen on paremmat olosuhteet, koska ainahan se metro voittaa mukavuudessaan bussin (ja varsinkin Espoon/Hesan bussit on sellaisia likakaivohelvettejä et täytyy olla joku biohazard puku kun noihin menee). Onko Länsimetrolla liityntäparkkia/parkkeja olemassa? Ainakin P-merkkejä ja metron jotain aikatauluja ilmeisesti näkyy kehätiellä ja Länsiväylää pisin ajaessa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Tuo on muuten hyvä pointti. Käsittääksenihän tällä länsimetrolla yritetään saada autoilijoita käyttämään julkista. Sikäli nyt siihen on paremmat olosuhteet, koska ainahan se metro voittaa mukavuudessaan bussin (ja varsinkin Espoon/Hesan bussit on sellaisia likakaivohelvettejä et täytyy olla joku biohazard puku kun noihin menee). Onko Länsimetrolla liityntäparkkia/parkkeja olemassa? Ainakin P-merkkejä ja metron jotain aikatauluja ilmeisesti näkyy kehätiellä ja Länsiväylää pisin ajaessa.
Eiköhän se ole tarkoitettu korvaamaan busseja.Epäilisin että osa porukasta alkaa käyttämään metroa kun lähtee käymään kaupungilla.

/edit
heh,suora linja menee matinkylä-vuosaari eli mamut voi vierailla toistensa luona ilman että joutuu vaihtamaan metroa.:rofl::kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Tuo on muuten hyvä pointti. Käsittääksenihän tällä länsimetrolla yritetään saada autoilijoita käyttämään julkista. Sikäli nyt siihen on paremmat olosuhteet, koska ainahan se metro voittaa mukavuudessaan bussin (ja varsinkin Espoon/Hesan bussit on sellaisia likakaivohelvettejä et täytyy olla joku biohazard puku kun noihin menee). Onko Länsimetrolla liityntäparkkia/parkkeja olemassa? Ainakin P-merkkejä ja metron jotain aikatauluja ilmeisesti näkyy kehätiellä ja Länsiväylää pisin ajaessa.
Ei oikeastaan, sillä jos ei aiemmin ole bussilla ajelu maistunut, niin jatkossa kulku on aiempaa hankalampaa, koska pitää vaihtaa bussista metroon. Länsimetro on tärkeä siksi, että Espoo voi jatkossa rakentaa runsaasti asuntoja metroasemien lähelle, missä julkisen liikenteen käyttö on varsin näppärää. Jos Espoo jatkaisi entisen kaltaista asuinalueiden sirottelua sinne tänne, niin sitten pitäisi jatkuvasti leventää moottoriteitä, kun ei sellaisella sirottelulla pysty tekemään mitenkään järkevästi toimivaa julkista liikennettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Korkeasaareen pääsee ratikalla vuonna 2025. Samoin Laajasaloon. Ei tule siis niihin metroa. Muutenkin tullaan satsaamaan enemmän pikaratikoihin, koska metron rakentaminen on niin kallista.
Ratikkasilta ei ole käsittääkseni pysyvä korvaaja, vain ainoastaan väliaikaista / yöaikaratkaisu joka mahdollistaa laajasalon rakentamisen ennen sen metrolinja rakentamista. (Väliaikainen, siis 15-20v ratkaisu)

Ilman joukkoliikenneratkaisua Laajasalo olisi ~mahdoton rakentaa tai ainakin se olisi asukkaille todella surkea pussinperä bussilinjoilla. Käytännössä silta maksaa kaiketi nykyisellään itse itsensä, sillä se lisää niiden rakennettavien tonttien hintoja / vuokria sen verran, että tappiota noista silloista ei tule.

Jos Santahaminaa päästään joskus gryndaamaan, niin tuo metro voitaisiin rahoittaa myös isolta osin siitä saatavilla tontinmyyntituloilla / tonttivuokratuloilla.
1000e / rakennusoikeusneliö, 1 000 000 neliötä = miljardi euroa. Miljoona neliötä on 33m^2 per henki 30 000 asukkaalle.
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 090
En käytä hinnan takia julkisia ollenkaan. Tiedä sitten moniko muu tekee samoin? Autolla pääsee paljon halvemmalla (auto on työn takia minulla joka tapauksessa, joten käytännössä pelkillä bensakuluilla saan ajeltua omat ajot) Keskustan alueella menen aina kävellen/pyörällä, mutta juuri johonkin espooseen jos pitää mennä niin julkinen on vaan aivan liian kallis. Vaihtaisiko isompi osa autoilijoista julkiseen jos se olisi kohtuu hintaista? Mielestäni parempi keino vähentää autoilua kuin autoilun rangaistusmaksut.

Tämän uudenkin metron käyttöaste olisi varmasti paljon suurempi jos lippu ei olisi niin kallis? Ja samalla ruuhkat länsiväylällä helpottaisivat. Kohtahan sen näkee, mutta oma veikkaukseni on, että harva auton käyttäjä vaihtaa metroon.
Julkisilla on kyllä paljon helpompi kulkea kuin omalla autolla, ei tarvitse kököttää valoissa/ruuhkissa ja esim. metro on paljon nopeampi vaihtoehto omalle autolle. Seutulippu on tosiaan aika kallis, mutta sisäinen on ihan ok jos paljon liikkuu. Ennemmin ainakin itse lähden julkisilla käymään jossain kuin omalla autolla.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Ratikkasilta ei ole käsittääkseni pysyvä korvaaja, vain ainoastaan väliaikaista / yöaikaratkaisu joka mahdollistaa laajasalon rakentamisen ennen sen metrolinja rakentamista. (Väliaikainen, siis 15-20v ratkaisu)

Jos Santahaminaa päästään joskus gryndaamaan, niin tuo metro voitaisiin rahoittaa myös isolta osin siitä saatavilla tontinmyyntituloilla / tonttivuokratuloilla.
1000e / rakennusoikeusneliö, 1 000 000 neliötä = miljardi euroa. Miljoona neliötä on 33m^2 per henki 30 000 asukkaalle.
Metro voisi olla perusteltavissa, jos Santahaminaan rakennettaisi asuntoja, mutta ei taida kyllä olla nähtävissä, että lähivuosikymmeninä puolustusvoimat lähtisi Santahaminasta yhtään mihinkään.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Pitäisi tehdä varmaan galluppi tai jotain, mutta mikä olisi joukkoliikenteelle sellainen ns. sweet spot hintansa puolesta? Mietin vaan kun Turun seudulla pääsee bussailemaan kaikissa Föliin kuuluvissa kunnissa niin paljon kuin haluaa @49€ kuussa. Mielestäni tuo on hiton pieni hinta, kun yksittäislippu maksaa sen 3€ ja siinä on kahden tunnin vaihto-oikeus. Toki pk-seutu on isompi alue ja sen perusteella mitä itse käytän siellä julkisia työn puolesta tai vapaa-ajalla olisin valmis maksamaan "mene minne tahdot" -lipusta sen n.100€ kuussa. Se kun sisältäisi ratikat, bussit, metron ym.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Julkisilla on kyllä paljon helpompi kulkea kuin omalla autolla, ei tarvitse kököttää valoissa/ruuhkissa ja esim. metro on paljon nopeampi vaihtoehto omalle autolle. Seutulippu on tosiaan aika kallis, mutta sisäinen on ihan ok jos paljon liikkuu. Ennemmin ainakin itse lähden julkisilla käymään jossain kuin omalla autolla.
Tuo helppous toteutuu vain jos sattuu asumaan kätevästi julkisten varrella ja lisäksi ne kaikki kohteetkin ovat niiden lähistöllä. Harvemmin näin kuitenkaan on, joten on pakko käyttää useampaa kulkuvälinettä ja sittenkin joutuu vielä mahdollisesti kävelemään (tai menemään taksilla). Tämän kun yhdistää huonoihin keleihin, joita meillä kyllä riittää, niin siitä on helppouden lisäksi mukavuuskin kaukana.

Tällaisessa tilanteissa oman auton lämmössä istuminen ei enää niin hirveästi haittaa, vaikka olisi vähän ruuhkaakin.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 090
Tuo helppous toteutuu vain jos sattuu asumaan kätevästi julkisten varrella ja lisäksi ne kaikki kohteetkin ovat niiden lähistöllä. Harvemmin näin kuitenkaan on, joten on pakko käyttää useampaa kulkuvälinettä ja sittenkin joutuu vielä mahdollisesti kävelemään (tai menemään taksilla). Tämän kun yhdistää huonoihin keleihin, joita meillä kyllä riittää, niin siitä on helppouden lisäksi mukavuuskin kaukana.

Tällaisessa tilanteissa oman auton lämmössä istuminen ei enää niin hirveästi haittaa, vaikka olisi vähän ruuhkaakin.
Toki itsekin käytän autoa tilanteissa joissa julkiset eivät ole vaihtoehtona, mutta pk-seudulla julkiset nyt ovat ihan eri luokkaa kuin muualla suomessa. Harvemmassa on kyllä ollut tilanteet joissa julkisilla ei ole jonnekin päässyt helposti. Eikä tarvitse etsiä parkkipaikkaa jne.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
70
Helsingin sisäinen kausilippu on samaa luokkaa kuin Turussa, vajaat 55€/30vrk (vs. seutu n. tuplat) ja sellainen on yleensä minullakin käytössä. Seutuliput jäävät itseltäni hintansa takia ostamatta, vaikka olisi esim. ajan kannalta nopeampaa käydä (Pasilasta) Leppävaaran Sellossa jos täytyy isommassa marketissa käydä. Mikäli vaihtoaika olisi jotain 3 tuntia, voisin harkita, mutta kun joutuu yleensä ostamaan kaksi lippua, niin olkoon. Matkalla voi vaikka lukea, niin ei se pidempi matkustusaika oikeastaan hukkaan mene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Tuo helppous toteutuu vain jos sattuu asumaan kätevästi julkisten varrella ja lisäksi ne kaikki kohteetkin ovat niiden lähistöllä. Harvemmin näin kuitenkaan on, joten on pakko käyttää useampaa kulkuvälinettä ja sittenkin joutuu vielä mahdollisesti kävelemään (tai menemään taksilla). Tämän kun yhdistää huonoihin keleihin, joita meillä kyllä riittää, niin siitä on helppouden lisäksi mukavuuskin kaukana.

Tällaisessa tilanteissa oman auton lämmössä istuminen ei enää niin hirveästi haittaa, vaikka olisi vähän ruuhkaakin.
Suuntaus on kuitenkin selkeä, koska tiivistysrakentaminen keskittyy lähes täysin nimenomaan raideliikenteen asemien välittömään läheisyyteen ja uudiskohteetkin kaavoitetaan liki poikkeuksetta uusien raideyhteyksien varrelle muutamia espoon sekoiluita lukuunottamatta.

Vaihdolliset yhteydet ovat normaali tilanne kaikkialla muuallakin maailmassa, eikä mikään muu oikein voi edes teoriassa toimiakaan.
 

KovaDekki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
277
Jos on android teho käyttäjä pystyy helposti "HSL matkalippu" ohjelmaa käyttää ilmaiseksi.

Lansimetro on ylihintainen projekti. Kauan kestäisi et maksais takas lipputulot jne?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
567
Uudet vyöhykkeet ei kyllä auta yhtään Tikkurilaan menemistä Helsingin sisäisellä lipulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Jos on android teho käyttäjä pystyy helposti "HSL matkalippu" ohjelmaa käyttää ilmaiseksi.

Lansimetro on ylihintainen projekti. Kauan kestäisi et maksais takas lipputulot jne?
Rahat tehdään sillä, että asemien viereen rakennettavien asuntojen arvo on paljon korkeampi kuin jos metroa ei olisi.

Jos Matinkylään ei olisi vedetty metroa, sinne ei olisi voitu rakentaa yhtä paljon asuntoja ja Espoon kaupunki ei olisi saanut yhtä paljon myyntituloja tonttien myynnistä. Raha ei tule metrolippujen kautta, vaan maan arvon noususta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Lansimetro on ylihintainen projekti. Kauan kestäisi et maksais takas lipputulot jne?
Ei julkisen liikenteen hyötyjä lasketa noin. Vähän sama kuin että jos rakennetaan uusi tie, niin ei kukaan Suomessa peri maksuja sen tien käyttämisestä, joten tuolla ajattelutavalla tie ei koskaan maksaisi itseään takaisin. Yleensä hyödyt lasketaan säästettyinä matka-aikoina myös lisärakentaminen huomioiden.
 

KovaDekki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
277
Vois ajatella kämpän ostoa kivenlahden suunnalta kummiskin on luvattu metron jatkamista.

Kyllä on varaa jatkaa asumista stadis täällä on jo liikaa autoilua jne, saasteet ja melu on iso ongelma.
 

police

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
199
Jää kyllä kanssa minulta metro testaamatta. Vähän turhan kova hinta joku seutulippu vaan huviajelusta. Täytyy katsoa sitten vyöhyke uudistuksen jälkeen uudestaan. Tosin silloin halvimman lipun hinta nousee varmaan niin paljon, että antaa olla.
Kyllä 5 euroa on kova hinta. Sillä saa 5 ES:ää?
 

police

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
199
PK seutu on todella harvaan asuttua. 2miljardin sijoituspääomalla saisi varovaisestikin 100miljoonaa tuottoa vuodessa. 100miljoonalla voisi ajattaa vaikka 2000kpl takseja, tai laittaa jonkun aivan muun asian kuntoon..

Arvatenkin nämä muut asiat olisivat lisää rahaa maataloustukiin ja luuserikuntien valtionosuuksiin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
En käytä hinnan takia julkisia ollenkaan. Tiedä sitten moniko muu tekee samoin? Autolla pääsee paljon halvemmalla (auto on työn takia minulla joka tapauksessa, joten käytännössä pelkillä bensakuluilla saan ajeltua omat ajot) Keskustan alueella menen aina kävellen/pyörällä, mutta juuri johonkin espooseen jos pitää mennä niin julkinen on vaan aivan liian kallis. Vaihtaisiko isompi osa autoilijoista julkiseen jos se olisi kohtuu hintaista? Mielestäni parempi keino vähentää autoilua kuin autoilun rangaistusmaksut.

Tämän uudenkin metron käyttöaste olisi varmasti paljon suurempi jos lippu ei olisi niin kallis? Ja samalla ruuhkat länsiväylällä helpottaisivat. Kohtahan sen näkee, mutta oma veikkaukseni on, että harva auton käyttäjä vaihtaa metroon.
Julkinen liikenne ei ole kallista autoiluun verrattuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Toki itsekin käytän autoa tilanteissa joissa julkiset eivät ole vaihtoehtona, mutta pk-seudulla julkiset nyt ovat ihan eri luokkaa kuin muualla suomessa. Harvemmassa on kyllä ollut tilanteet joissa julkisilla ei ole jonnekin päässyt helposti. Eikä tarvitse etsiä parkkipaikkaa jne.
Harvemmassa on tilanteet että julkisilla viitsisi liikkua, koska kestää helvetin kauan päästä perille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Julkinen liikenne ei ole kallista autoiluun verrattuna.
Riippuu laskentatavasta.

Jos maksat riippumatta mistään autovakuutuksen ja auton ylläpidon koska tarvitset auton työmatkoihin tjsp, niin omien ajojen kustannuksiksi tulee tuohon päälle ehkä 15snt/kilsa.

100e seutulipun hinnalla ajaa siis aika paljon jos onnistuu parkittamaan ilmaiseksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 121
[offtopic]

Julkinen liikenne ei ole kallista autoiluun verrattuna.
Ongelmana tosin tässä on se, että
1) Autoilun kokonaiskustannuksia ei näe kerralla eikä niitä joudu maksamaan samalla kuin käyttää niin helposti käyttää tajuamatta paljonko siitä oikeasti tulee niitä kustannuksia
2) Autossa omistamisen kustannukset saattaa olla jopa käyttämisen kustannuksia suuremmat.
3) Joissain tilanteissa se auton käyttäminen oikeasti tulee halvemmaksi käyttää kuin julkiset, jos se auto joka tapauskessa on olemassa

Omalla autollani kilometrikohtainen rajakustannus on maantiellä n. 20c/km, kaupungissa n. 25c/km. TKL:n kertalippu taitaa olla n. 2.8e1.8e bussikortilla maksettaessa.

edit: tämä meni väärin, koska muistin bussilipun hinnan väärin
Herwoodista Tampereen keskustassa 10km päässä käyminen tulee siis autolla halvemmaksi kuin bussilla (5e vs 5.6e) , jos selviää parkkimaksutta, ellei reissu ole niin lyhyt, että pääsee samalla bussilipulla takaisin. Ja jos bussikortti onkin tyhjä ja joutuu maksamaan käteisellä, maksaa jotain 4e tjsp.

Sitten jos joutuu makselemaan auton parkkeerauksesta, julkiset tulee melkein heti halvemmiksi.


Toisaalta, se että minulla on mahdollisuus sen auton käyttöön käytännössä sitten maksaa n. 100e/kk. vaikka käyttäisin sitä kuinka vähän tahansa.

[/offtopic]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Jaa? Yksistään asemalla harhailuun menee enemmän aikaa kuin jos olisi suoraan tullut ratikalla tai edes sillä parjatulla bussilla.
Tai nojoo, riippuu mistä tulee. Espoon suunnasta ehdottomasti junalla, mutta toki jos lähtöpaikka on sellainen, että Sörnäinen tai Vallila tulee ennen keskustaa, niin toki kannattaa vaihtaa ratikkaan. Keskustasta ratikkamatka Pasilaan kestää ehkä 20-25 minuuttia, juna menee 4 minuutissa. Kyllä siinä jää harhailulle aika paljon aikaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 121
[offtopic]

Riippuu laskentatavasta.

Jos maksat riippumatta mistään autovakuutuksen ja auton ylläpidon koska tarvitset auton työmatkoihin tjsp, niin omien ajojen kustannuksiksi tulee tuohon päälle ehkä 15snt/kilsa.
Pitää laskea bensan lisäksi mukaan myös renkaiden kuluminen, kilometrikohtaiset huollot ja arvonalenemasta se osa, mikä menee kilometrien eikä iän mukaan. Käytännössä tekee n. 20-25c/km helposti.

(silti todella paljon halvempaa kuin valtion virallinen kilometrikorvaus, eli kilometrikorvaus on verotusporsaanreikä)

[/offtopic]
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Jos on android teho käyttäjä pystyy helposti "HSL matkalippu" ohjelmaa käyttää ilmaiseksi.

Lansimetro on ylihintainen projekti. Kauan kestäisi et maksais takas lipputulot jne?
Tuottaa noin 5miljoonaa vuodessa nykyisellään. Jos ajatellaan että länsimetron osuus tuottaisi saman, niin se on 400v takaisinmaksuaika. Ei ikinä menisi missään yrityksessä tuollainen investoinnin irvikuva läpi.
Onneksi asutaan maassa jossa rahaa tulee taikaseinästä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 090
Tuottaa noin 5miljoonaa vuodessa nykyisellään. Jos ajatellaan että länsimetron osuus tuottaisi saman, niin se on 400v takaisinmaksuaika. Ei ikinä menisi missään yrityksessä tuollainen investoinnin irvikuva läpi.
Onneksi asutaan maassa jossa rahaa tulee taikaseinästä.
Ei julkisen liikenteen hyötyjä lasketa noin. Vähän sama kuin että jos rakennetaan uusi tie, niin ei kukaan Suomessa peri maksuja sen tien käyttämisestä, joten tuolla ajattelutavalla tie ei koskaan maksaisi itseään takaisin. Yleensä hyödyt lasketaan säästettyinä matka-aikoina myös lisärakentaminen huomioiden.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Riippuu laskentatavasta.

Jos maksat riippumatta mistään autovakuutuksen ja auton ylläpidon koska tarvitset auton työmatkoihin tjsp, niin omien ajojen kustannuksiksi tulee tuohon päälle ehkä 15snt/kilsa.

100e seutulipun hinnalla ajaa siis aika paljon jos onnistuu parkittamaan ilmaiseksi.
Tietysti kaikki kulut huomioidaan. Pelkkä mahdollisuus auton käyttöön maksaa helposti seutulipun hinnan, ja se on muka kallis :eek:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 425
[offtopic]

Ongelmana tosin tässä on se, että
1) Autoilun kokonaiskustannuksia ei näe kerralla eikä niitä joudu maksamaan samalla kuin käyttää niin helposti käyttää tajuamatta paljonko siitä oikeasti tulee niitä kustannuksia
2) Autossa omistamisen kustannukset saattaa olla jopa käyttämisen kustannuksia suuremmat.
3) Joissain tilanteissa se auton käyttäminen oikeasti tulee halvemmaksi käyttää kuin julkiset, jos se auto joka tapauskessa on olemassa

Omalla autollani kilometrikohtainen rajakustannus on maantiellä n. 20c/km, kaupungissa n. 25c/km. TKL:n kertalippu taitaa olla n. 2.8e bussikortilla maksettaessa.

Herwoodista Tampereen keskustassa 10km päässä käyminen tulee siis autolla halvemmaksi kuin bussilla (5e vs 5.6e) , jos selviää parkkimaksutta, ellei reissu ole niin lyhyt, että pääsee samalla bussilipulla takaisin. Ja jos bussikortti onkin tyhjä ja joutuu maksamaan käteisellä, maksaa jotain 4e tjsp.

Sitten jos joutuu makselemaan auton parkkeerauksesta, julkiset tulee melkein heti halvemmiksi.

Toisaalta, se että minulla on mahdollisuus sen auton käyttöön käytännössä sitten maksaa n. 100e/kk. vaikka käyttäisin sitä kuinka vähän tahansa.

[/offtopic]
TKL:n kertalippu on 1,8€ bussikortilla. Käteisellä 3€.

Lisäksi jos sitä julkista käyttää useammin kuin kerran, kaksi viikossa niin sitten kausilipuilla hinta tippuu reippaasti alemmas.

Ja todellakin pitää olla joku oma parkkipaikka keskustassa jos meinaa selvitä ilman pysäköintimaksuja joissa palaa nopeasti reippaasti enemmän rahaa kuin siinä varsinaisessa autoilussa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 121
[offtopic]

TKL:n kertalippu on 1,8€ bussikortilla. Käteisellä 3€.

Lisäksi jos sitä julkista käyttää useammin kuin kerran, kaksi viikossa niin sitten kausilipuilla hinta tippuu reippaasti alemmas.
ok, muistin väärin. Eli silloin tulee halvemmaksi kuin auto keskusta-herwood-välillä. Käytän niin harvoin että unohtunut.

[/offtopic]
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Jää kyllä kanssa minulta metro testaamatta. Vähän turhan kova hinta joku seutulippu vaan huviajelusta. Täytyy katsoa sitten vyöhyke uudistuksen jälkeen uudestaan. Tosin silloin halvimman lipun hinta nousee varmaan niin paljon, että antaa olla.
Seutulippu mobiililippuna on sen 5 euroa ja matka kestää sen parikymmentä minuuttia. Halvempaa kuin huvipuistoajelu, siis.. ;-) Matkakortilla 4,25 €.

Hieman asiallisemmin: matka Matinkylästä Ruoholahteen on lyhintä mahdollista reittiä sen 11 km, mikä olisi mielestäsi oikea hintataso tuolle matkalle?

Verottajan laskennallinen kilometrikorvaus oman auton käytöstä olisi 4,51 €. Realistinen autoilun hinta ehkä puolet tästä, mutta toki varmaan takaisinkin pitäisi päästä. Yhteen suuntaan tuon matkan siis pääsisi omalla autollaan hieman halvemmalla kuin mitä metrolla, mutta jo kaksisuuntainen matka olisi kalliimpi kuin matkakortin kertamatka (myös noilla oikeilla kustannuksilla laskettuna).

Uudistuksen jälkeiseksi hinnaksi veikkaan kivaa tasasummaa 2,5 €. Tuolla summalla sen välin ajaa juuri ja juuri halvalla autolla – korjaan ritsalla. (Nykyinen sisäinen on sen 2,2 euroa ensi vuonna sekä matkakortilla että mobiililippuna, kun pyöristävät sen tasaisemmaksi. Mobiililippu halpenee 24 % ja matkakorttihinta nousee 1 %.)
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Seutulippu mobiililippuna on sen 5 euroa ja matka kestää sen parikymmentä minuuttia. Halvempaa kuin huvipuistoajelu, siis.. ;-) Matkakortilla 4,25 €.

Hieman asiallisemmin: matka Matinkylästä Ruoholahteen on lyhintä mahdollista reittiä sen 11 km, mikä olisi mielestäsi oikea hintataso tuolle matkalle?

Verottajan laskennallinen kilometrikorvaus oman auton käytöstä olisi 4,51 €. Realistinen autoilun hinta ehkä puolet tästä, mutta toki varmaan takaisinkin pitäisi päästä. Yhteen suuntaan tuon matkan siis pääsisi omalla autollaan hieman halvemmalla kuin mitä metrolla, mutta jo kaksisuuntainen matka olisi kalliimpi kuin matkakortin kertamatka (myös noilla oikeilla kustannuksilla laskettuna).

Uudistuksen jälkeiseksi hinnaksi veikkaan kivaa tasasummaa 2,5 €. Tuolla summalla sen välin ajaa juuri ja juuri halvalla autolla – korjaan ritsalla. (Nykyinen sisäinen on sen 2,2 euroa ensi vuonna sekä matkakortilla että mobiililippuna, kun pyöristävät sen tasaisemmaksi. Mobiililippu halpenee 24 % ja matkakorttihinta nousee 1 %.)
Tolla 4,25€ pääsee vuosaaresta/mellunmäestä matinkylään ja vähän pidemmällekkin bussilla.Maksimit saa kun ottaa bussin helsingistä(1t >30min tms?) ja menee metrolla matinkylään ja sieltä vielä dösällä jonnekkin. :)
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
Ei julkisen liikenteen hyötyjä lasketa noin. Vähän sama kuin että jos rakennetaan uusi tie, niin ei kukaan Suomessa peri maksuja sen tien käyttämisestä, joten tuolla ajattelutavalla tie ei koskaan maksaisi itseään takaisin. Yleensä hyödyt lasketaan säästettyinä matka-aikoina myös lisärakentaminen huomioiden.
Myöskin esim. säästettyjen automatkojen määrässä. Teiden kuluminen hidastuu ja päästöt vähenevät, tai ainakaan eivät kasva niin kovalla vauhdilla.

Kuten mainitsit, myös voidaan tehdä lisärakentamista ja sijoittaa palveluita laajemmalle alueelle kun alueet kasvavat ja kehittyvät.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Jaa? Yksistään asemalla harhailuun menee enemmän aikaa kuin jos olisi suoraan tullut ratikalla tai edes sillä parjatulla bussilla.
Et ole tainnut asua ikinä helsingissä?.Niitä junia menee koko ajan pasilaan rautatientorilta.Hyvä kun pääset hakikseen/manskulle ratikalla kun junalla olet jo pasilassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Jaa? Yksistään asemalla harhailuun menee enemmän aikaa kuin jos olisi suoraan tullut ratikalla tai edes sillä parjatulla bussilla.
Mitä helvettiä, kerrotko vielä että miten siellä tarvitsee harhailla?

Omalla kohdalla prosessi menee niin, että katson taululta miltä laiturilta lähtee seuraava juna ja sitten kävelen sinne ja nousen kyytiin. Ja kun junia menee jatkuvasti, ei siinä ehdi paria minuuttia enempää seisomaan, jos sitäkään.

Ratikka ei ole samassa ajassa edes puolivälissä, bussista puhumattakaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Uudistuksen jälkeiseksi hinnaksi veikkaan kivaa tasasummaa 2,5 €. Tuolla summalla sen välin ajaa juuri ja juuri halvalla autolla – korjaan ritsalla.
Ellei vuosittainen ajomäärä ole ihan olematon, kilometrikustannus ei niinkään riipu siitä, onko auto edullinen käytetty vai ihan pommi, vaan enemmän auton koosta(ja järkevästä valinnasta).
 

police

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
199
Onneksi asutaan maassa jossa rahaa tulee taikaseinästä.
Niinpä ja maassa jossa PK-seutu elättää yli sata junttikuntaa jotka eivät tule omillaan toimeen, yli 8 miljardia vuosittain, suurin yksittäiserä valtion budjetissa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Huomenna Länsimetro on totta – matkustajia houkutellaan alennuskampanjalla: Seutulippu Helsingin sisäisen lipun hinnalla
Vuosien odotus päättyy huomenna, pakko se on uskottava. Länsimetro aloittaa liikennöintinsä ja oranssin junan ystävät voivat kokeilla seutumatkailua alennuslippukampanjalla.

HSL tiedottaa myyvänsä mobiiliseutulippua Helsingin sisäisen lipun hinnalla 18. marraskuuta–3. joulukuuta. Alennus on tuntuva, sillä seutulippu maksaa mobiiliversiossa viisi euroa ja Helsingin sisäisessä versiossa 2,90.

Tarjous koskee sovelluksella ostettavaa lippua, myös yökertalippua.

HSL Mobiililippu – Android-sovellukset Google Playssa
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei vaan rahaa tulee veroista. Joiden vastineeksi kansalaiset sitten saavat palveluja. Kuten joukkoliikenteen. Tai muun liikenneinfran.
Jonka käyttämisestä maksetaan joka vuosi enemmän ja enemmän että liikennelaitokset saa sen joka vuotisen +30% kasvun kuten jokaisen hyvän yrityksen kuulu saada.

Onneksi ei tarvitse käyttää julkisija kulkuvälineitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 207
Viestejä
4 194 565
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom