Ladattavat akkupatteri ja laturit

Huomasin että ikean ladda akut ovat uudistuneet. Akut ovat nyt harmaita AA:n koko on pysynyt samana, mutta AAA 900 on tippunut 750 mAh:n. Ovatkohan ne vielä samaa vanhaa enloop laatua vai onko vaihtunut muutakin kuin väri?

Edit. Löytyihän tästä ketjusta vastaus, kun vain etsi vanhempia postauksia.
 
Wanha luotettu Opus BM-200:ni on näemmä saanut ykköskanavan jotenkin jumiin niin, että akun siihen laitettaessa se näyttää ensin voltit ihan normaalisti, mutta sitten heti perään "Full", vaikka akku olisi tyhjänpuoleinen. Neljän akun lataamisesta tuli siis kertaheitolla aika pitkällinen prosessi, kun joutuu latailemaan 2+2 parein.

Pitäisi varmaan katsella uutta laturia ja siirtyä samalla USB-aikaan. Xtar VC4SL on täältä bongattu ja tällä hetkellä kärkivaihtoehto, mutta 18650-kennoille löytyy jo ennestään intellicharger i4:ää ja USB-virtapankkia, joilla niitä ladata. Monipuolisuus ei tietenkään ole sinänsä mikään ongelma, mutta enemmän arvostaisin vähän pienempää kokoa työpöydällä ja repussa.

Laturin ei sinänsä tarvitsisi olla kovin älykäs, mutta sen pitäisi kuitenkin osata ladata myös parittomia määriä AA/AAA-kennoja kerrallaan, koska nykyaikaiset paristoilla toimivat ledifikkarit ja otsalamput usein ottavat kolme paristoa sisäänsä. Pointteria tällaiseen 4*AA-laturiin mahdollisimman pienenä ja USB-C -virralla toimivana? Jos ei niin mistähän tuo VC4SL kannattaisi tällä hetkellä tilailla ilman kuukausien toimitusaikaa?
 
Wanha luotettu Opus BM-200:ni on näemmä saanut ykköskanavan jotenkin jumiin niin, että akun siihen laitettaessa se näyttää ensin voltit ihan normaalisti, mutta sitten heti perään "Full", vaikka akku olisi tyhjänpuoleinen. Neljän akun lataamisesta tuli siis kertaheitolla aika pitkällinen prosessi, kun joutuu latailemaan 2+2 parein.

Pitäisi varmaan katsella uutta laturia ja siirtyä samalla USB-aikaan. Xtar VC4SL on täältä bongattu ja tällä hetkellä kärkivaihtoehto, mutta 18650-kennoille löytyy jo ennestään intellicharger i4:ää ja USB-virtapankkia, joilla niitä ladata. Monipuolisuus ei tietenkään ole sinänsä mikään ongelma, mutta enemmän arvostaisin vähän pienempää kokoa työpöydällä ja repussa.

Laturin ei sinänsä tarvitsisi olla kovin älykäs, mutta sen pitäisi kuitenkin osata ladata myös parittomia määriä AA/AAA-kennoja kerrallaan, koska nykyaikaiset paristoilla toimivat ledifikkarit ja otsalamput usein ottavat kolme paristoa sisäänsä. Pointteria tällaiseen 4*AA-laturiin mahdollisimman pienenä ja USB-C -virralla toimivana? Jos ei niin mistähän tuo VC4SL kannattaisi tällä hetkellä tilailla ilman kuukausien toimitusaikaa?
osta suoraan skyrc mc3000..lataa kaikkia kemioita mitä löytyy myös niZn ja LTO akut.
 
osta suoraan skyrc mc3000..lataa kaikkia kemioita mitä löytyy myös niZn ja LTO akut.
Niin siis tässä kysyttiin simppeliä kompaktin kokoista USB-virralla pelkkiä AA/AAA-akkuja lataavaa laturia, eikä kaikkia kemioita lataavaa toistasataa maksavaa möhköä, joka tarvitsee oman virtalähteensä.
 
Niin siis tässä kysyttiin simppeliä kompaktin kokoista USB-virralla pelkkiä AA/AAA-akkuja lataavaa laturia, eikä kaikkia kemioita lataavaa toistasataa maksavaa möhköä, joka tarvitsee oman virtalähteensä.


Siinä budjetti malli... tulee 4kpl enelooppeja mukana.
 

Siinä budjetti malli... tulee 4kpl enelooppeja mukana.
Tää kytketään pistorasiaan eikä USB:hen.
 
vähän aihetta liipaten, mikä on isoin ladattava akkupankki johon voi itse laittaa akut? Itsellä kokemusta kahdesta kiinasta tilatusta, muistaakseni molemmat 8 akun malleja, toinen toimii hyvin, toinen ei kovin hyvin. Nyt löysin ebay:stä 21 akun mallin. DIY Detachable 21x18650 Battery Case LCD Display Power Bank Shell Charger Box US | eBay

Ainoa mikä arveluttaa, että miten näissä tuo elektroniikka hoitaa latauksen ja kennojen tasauksen? Muutenhan nuo on käteviä jo pelkästään kennojen lataamiseen. Joku myös kirjoitteli, että ovat käteviä jos rakentaa isompaa akkua. Tosin näitä jousella varustettuja akkupitimiä saa kyllä halvemmalla kuin ostamalla DIY virtapankkeja..
 
Ainoa mikä arveluttaa, että miten näissä tuo elektroniikka hoitaa latauksen ja kennojen tasauksen? Muutenhan nuo on käteviä jo pelkästään kennojen lataamiseen.
Ei tuollaiset hoida tasausta millään tavalla ja yksikin mätä kenno voi pilata kaikkien bileet. Yhteinen napapeltihän noissa kuvissakin näkyy. Toiseksi se kennojen lataamisen kätevyys on vähän niin ja näin, kun speksien mukaan 5V/3A, 9V/2A tai 12V/1,5A on maksimit mitä tuo edes teoriassa ottaa sisään, eli 15-18 wattia. Siinä kun sitten alkaa 21 kennolle syöttämään maksimit eli optimitilanteessa ~150 mAh per kenno häviöiden jälkeen, niin ei kannata ainakaan kiireessä alkaa latailemaan. Itse en myöskään uskaltaisi jättää tuollaista valvomatta yöksi lataamaan, kun laturi ei käytännössä voi tunnistaa viallista kennoa tuolta seasta. Yksi La Crosse-meltdown riittää mun latailu-uralle. :D
 
vähän aihetta liipaten, mikä on isoin ladattava akkupankki johon voi itse laittaa akut? Itsellä kokemusta kahdesta kiinasta tilatusta, muistaakseni molemmat 8 akun malleja, toinen toimii hyvin, toinen ei kovin hyvin. Nyt löysin ebay:stä 21 akun mallin. DIY Detachable 21x18650 Battery Case LCD Display Power Bank Shell Charger Box US | eBay

Ainoa mikä arveluttaa, että miten näissä tuo elektroniikka hoitaa latauksen ja kennojen tasauksen? Muutenhan nuo on käteviä jo pelkästään kennojen lataamiseen. Joku myös kirjoitteli, että ovat käteviä jos rakentaa isompaa akkua. Tosin näitä jousella varustettuja akkupitimiä saa kyllä halvemmalla kuin ostamalla DIY virtapankkeja..

itsekin näitä joskus katsellut mutta totesin että kun akkukoneita talo täynnä niin ostaa vaan makitan akkuun menevän adapterin millä saa ainakin 12v, usb ja usb c virtaa ulos. jotain akkukoneakulla toimivia pikku invertteijäkin nähnyt. powerbankkia vaan en tarvi käytännössä koskaan niin tuollanen menisi hätätapauksia varten. toisaalta sähkö autokin hoitaa powerbankin virtaa....
 
Mikä olisi edullisin laturi perus sormiparistoille, jossa voisi nähdä pariston kunnon jollakin tapaa? Onko noissa mitään elvytys toimintoja paristoille? Lisäksi olisi plussaa, jos sellaisen jostain saisi suht järkevällä aikataululla.
 
Mikä olisi edullisin laturi perus sormiparistoille, jossa voisi nähdä pariston kunnon jollakin tapaa? Onko noissa mitään elvytys toimintoja paristoille? Lisäksi olisi plussaa, jos sellaisen jostain saisi suht järkevällä aikataululla.
Ainakin tässä skyrc mc3000 on diagnostiikkaa..näyttää akun sisäisen resistanssin ja myös herjaa jos liian heikko kuntosta akkua yrittää tarjoilla. mutta halvin tämä ei ole mutta about parhaita latureita mitä nyt on tyrkyllä ominaisuuksiltansa.
 
Ainakin tässä skyrc mc3000 on diagnostiikkaa..näyttää akun sisäisen resistanssin ja myös herjaa jos liian heikko kuntosta akkua yrittää tarjoilla. mutta halvin tämä ei ole mutta about parhaita latureita mitä nyt on tyrkyllä ominaisuuksiltansa.

Joo tuo olisi kiva, mutta menee yli budjetin.
 
Joo tuo olisi kiva, mutta menee yli budjetin.
Ei tuota Xtar VC4SL:ää fiksumpaa ratkaisua varmaan ole alle 30 euron hintaluokassa, mutta ois kiva tietää itsekin mistä sellainen kannattaisi tällä hetkellä tilata, jos haluaisi saada sen vielä tämän vuoden puolella.
 
Mikä olisi edullisin laturi perus sormiparistoille, jossa voisi nähdä pariston kunnon jollakin tapaa?

Tuossa vois olla muuten passeli peli, mutta tähän hintaan ei saa elvytystoimintoja.

 
Wanha luotettu Opus BM-200:ni on näemmä saanut ykköskanavan jotenkin jumiin niin, että akun siihen laitettaessa se näyttää ensin voltit ihan normaalisti, mutta sitten heti perään "Full", vaikka akku olisi tyhjänpuoleinen. Neljän akun lataamisesta tuli siis kertaheitolla aika pitkällinen prosessi, kun joutuu latailemaan 2+2 parein.

Pitäisi varmaan katsella uutta laturia ja siirtyä samalla USB-aikaan. Xtar VC4SL on täältä bongattu ja tällä hetkellä kärkivaihtoehto, mutta 18650-kennoille löytyy jo ennestään intellicharger i4:ää ja USB-virtapankkia, joilla niitä ladata. Monipuolisuus ei tietenkään ole sinänsä mikään ongelma, mutta enemmän arvostaisin vähän pienempää kokoa työpöydällä ja repussa.

Laturin ei sinänsä tarvitsisi olla kovin älykäs, mutta sen pitäisi kuitenkin osata ladata myös parittomia määriä AA/AAA-kennoja kerrallaan, koska nykyaikaiset paristoilla toimivat ledifikkarit ja otsalamput usein ottavat kolme paristoa sisäänsä. Pointteria tällaiseen 4*AA-laturiin mahdollisimman pienenä ja USB-C -virralla toimivana? Jos ei niin mistähän tuo VC4SL kannattaisi tällä hetkellä tilailla ilman kuukausien toimitusaikaa?
Joskus aikanaan tilannut vanhemman UM4 mallin ja ollut tyytyväinen.

 
Onko joku teistä tilannut AAA 1,5V ladattavia akkuja viime aikoina? Tuntuu että harva kauppa myy koko mallia ja jos myy niin seassa on kaikkea muuta kuin Enelooppia, Sanyota, Ikean LADDAA tai Panasonicia.
 
Onko joku teistä tilannut AAA 1,5V ladattavia akkuja viime aikoina? Tuntuu että harva kauppa myy koko mallia ja jos myy niin seassa on kaikkea muuta kuin Enelooppia, Sanyota, Ikean LADDAA tai Panasonicia.
Tämä kiinnostaisi itseäkin, erityisesti Eneloop PRO + rebrändätyt samat kennot kiinnostaa. Muutama tehokkaammalla ledillä varustettu taskulamppu löytyy joissa alkaa virranantokyvyllä olemaan jo merkitystä. Muutenkin noissa käyttöaika PRO kennoilla (omassa tapauksessa 900mAh Laddoilla) on siitä huolimatta sen verta lyhyt että ei viitsisi vaihtaa perinteisiin kennoihin vaikka niiden kestoikä olisikin moninkertainen verrattuna PRO kennoihin. Perinteisillä kennoilla kennojen latausväli menisi jo hieman liian tiheäksi.

Eneloop PRO maksaa aivan liikaa, Ikea Ladda lopetti 900mAh myynnin... mitä edullisia vaihtoehtoja enää on? (Made in Japan. Ei Kiinankuraa kiitos)
 
Onko joku teistä tilannut AAA 1,5V ladattavia akkuja viime aikoina? Tuntuu että harva kauppa myy koko mallia ja jos myy niin seassa on kaikkea muuta kuin Enelooppia, Sanyota, Ikean LADDAA tai Panasonicia.
Juuri käytiin Ikeassa mutta en huomannut noita edes katsoa, perus AA oli tarjolla, nettisivujen mukaan olisi kuitenkin saatavissa ?
Vaihtoivat jokin aika sitten tuota väritystä, siinä kohtaa taisi olla EI oota myynnissä.
heti perään edit, niin 900mah poistunut toki valikoimista.
 
Juuri käytiin Ikeassa mutta en huomannut noita edes katsoa, perus AA oli tarjolla, nettisivujen mukaan olisi kuitenkin saatavissa ?
Vaihtoivat jokin aika sitten tuota väritystä, siinä kohtaa taisi olla EI oota myynnissä.
Vaihtoivat muutakin kuin väritystä, vanhat AAA oli Eneloop PRO kennoilla. Nämä uudet vastaa perus Eneloop. Samalta tehtaalta mutta liekkö nämä 1 gen. vanhempia kuin uusimmat Eneloop brändillä olevat.
 
Juuri käytiin Ikeassa mutta en huomannut noita edes katsoa, perus AA oli tarjolla, nettisivujen mukaan olisi kuitenkin saatavissa ?
Vaihtoivat jokin aika sitten tuota väritystä, siinä kohtaa taisi olla EI oota myynnissä.
heti perään edit, niin 900mah poistunut toki valikoimista.
Nuo ovat 1,2V, eli väärät muutenkin.
 
Nuo ovat 1,2V, eli väärät muutenkin.
Ei taida yhtäkään nimh akkua olla jossa ei olis 1.2V jännite vaan 1.5V. Perus 1.5v paristohan laskee suht äkkiä lineaarisesti jännitteen alaspäin tyhjentyessään kun taas nimh akku pitää 1.2v pitkään tasaisesti kunnes vasta lopussa jännite tipahtaa äkisti.

Jos 1.5V ladattavaa etsit niin saa etsiä muuten pitkään jos nimh tekniikalla haluais.
 
Nuo ovat 1,2V, eli väärät muutenkin.
OK, en huomannut tuota "oikeaa" 1.5V speksiä. Mielestäni "kaikki" perus akut AA & AAA on aina vain 1.2 V, Myös Eneloopit(myösPROt) vaikka muuten kestävätkin paremmin:
Aitoja 1.5V akkuja taitaa olla vain nämä uudet Lion akut:
Pale Blue Li-Ion Rechargeable AAA Battery -akkuparisto, 4 kpl 37,99

ja lisäksi on joskus tullut vastaan AA koossa NiZN Ansmann akut mutta en muista että olisin AAA versiota niistä koskaan nähnyt:

Näköjään "chiina" kaupasta niitäkin löytyy, toki vain paikallisella merkillä:
 
NiMh akun nimellisjännte on 1.2V vai mitä ajat takaa?

Lidlistä löytynee vielä nåita "vihreitä" akkuja, tein jopa ketjuun pikatestin vaikutti ihan siedettävältä.
Ajan takaa nimenomaan noita 1,5V akkuja, koska huomasin että lapsen Lidl-"Brio"-junaveturissa on nimenomaan 2x AAA + 1,5V. Mulla on noita Lidlin "vihreitä" AAA 1,2V akkuja joku 8kpl ihan uusia eikä koko veturi toimi niillä. Olin jo palauttamassa lelua rikkinäisenä kunnes huomasin että niissä on nimenomaan 1,5V. Pakko myöntää etten edes tiennyt koko AAA + 1,5V:n olevan edes olemassa, koska AAA:t ovat aina olleet juurikin tuon 1,2V.
 
Kuulostaa tosi oudolta, oletko testannut alkaaliparistoilla?
Saatko mitattua akkujen jännitteen, latauksen jälkeen kuitenkin n.1.45V eli pitäis toimia vähän aikaa.
Pitää mitata. Veturi ei liikahdakaan vastaladattuilla ja juuri pakkauksesta avatuilla AAA-paristoilla. Taisin testata AAA Eneloopeillakin ja sama juttu.
 
Ajan takaa nimenomaan noita 1,5V akkuja, koska huomasin että lapsen Lidl-"Brio"-junaveturissa on nimenomaan 2x AAA + 1,5V. Mulla on noita Lidlin "vihreitä" AAA 1,2V akkuja joku 8kpl ihan uusia eikä koko veturi toimi niillä. Olin jo palauttamassa lelua rikkinäisenä kunnes huomasin että niissä on nimenomaan 1,5V. Pakko myöntää etten edes tiennyt koko AAA + 1,5V:n olevan edes olemassa, koska AAA:t ovat aina olleet juurikin tuon 1,2V.
Aikanaan tuskailin ensimmäisen oman HP digikameran kanssa samaa jänniteongelmaa. Kamera toimi "hyvin" kun syötti siihen Duraselejä mutta kuvia kun piti räpsiä niin hommasin silloin ekat AA akut ja nehän olivat 1.2V eikä niillä saanut suoraan laturista varmaan kuin kymmenkunta kuvaa.
Todennäköisesti leikkijuna toimii hyvin paristojen kanssa kun niissä on täydet 1.5V.

On noita Ansmannejakin muuten ollut jossain kohtaa saatavissa myös AAA koossa, ne on oikeasti merkitty 1.6V akuiksi ja niissä on sen lisäksi vaatimus ihan omalle laturille.
Tässä ketjussa on muistaakseni mainittu joku kallis laturi (SkyRC ?) mikä olisi osannut ladata nekin.
 
Monissa pienissä LED kynttilöissä, kausivaloissa ja LED lyhdyissä samaa ongelmaa, ei oikein toimi 1,2V akuilla, tai no hetken toimii mutta paristoilla selvästi pidempään ja kirkkaammin.

Harmi kun nuo aiemmin linkatut 1,5V litiumversiot on noin kalliita.
 
Monissa pienissä LED kynttilöissä, kausivaloissa ja LED lyhdyissä samaa ongelmaa, ei oikein toimi 1,2V akuilla, tai no hetken toimii mutta paristoilla selvästi pidempään ja kirkkaammin.

Harmi kun nuo aiemmin linkatut 1,5V litiumversiot on noin kalliita.
Maailmalta niitä saa hiukan edullisemmin mutta laatu on sitten sitä mitä sattuu tulemaan:
 
Juu ei tuo alin arpanoppalaatu oikein innosta. Kapasiteettikin näissä litiumeissa melko huono vs. NiMH, ja tosi lystikkäästi ilmoittavat sen muodossa "2600mWh" eikä mAh jolloin se lienee siellä 1500 mAh luokassa.
 
Ja mikään normilaturi ei tosiaan osaa noita ladata yhtään sen korkeampiin napajännitteisiin kuin niitä 1,2 V akkujakaan, vaan pätkäisee yleensä viimeistään siinä 1,45 V tuntumassa. Eli nollahyöty, jos ei ole sitä omaa spessulaturia niitä varten.
 
Ja mikään normilaturi ei tosiaan osaa noita ladata yhtään sen korkeampiin napajännitteisiin kuin niitä 1,2 V akkujakaan, vaan pätkäisee yleensä viimeistään siinä 1,45 V tuntumassa. Eli nollahyöty, jos ei ole sitä omaa spessulaturia niitä varten.

Noissa 1,5V litium-akuissa on oma usb-porttinsa lataukseen ja integroitu laturi/ulostulon hakkuri millä tehdään se vaadittu jännite, itse kennohan on normi 3,6V li-ion.
En tiedä onko edes mahdollista saati turvallista latailla noita normaalilla nimh-laturilla.
 
Noissa 1,5V litium-akuissa on oma usb-porttinsa lataukseen ja integroitu laturi/ulostulon hakkuri millä tehdään se vaadittu jännite, itse kennohan on normi 3,6V li-ion.
En tiedä onko edes mahdollista saati turvallista latailla noita normaalilla nimh-laturilla.
Oma USB-porttinsa? Ei ole itselle tullut moisia kennoja vielä vastaan, mutta tällaisia on ja nää tarvii tuon oman laturinsa, mikä ei varmaan kovin paljon älyä sisällä: https://www.amazon.de/-/en/Rechargeable-AA-Capacity-Discharge-Batteries/dp/B09P51P7PR

Arvostelujen perusteella noita ei voi normaaleilla latureilla latailla. Jotain "viritetyn kemian" luontaisesti 1,5V-kennojakin on joskus aikanaan tullut vastaan, mutta en ole koskaan itse kokeillut moisia, että millaista käärmeöljyä lienee syöneet. Vaan eipä niitäkään normi kadmium-/metallihybridilatureilla pitäisi voida järkevästi ladata sen pidemmälle kuin 1,2V kennojakaan.

Näemmä näitä AAA-kokoisinakin olisi, mutta voi tosiaan olla oma juttunsa saatavuuden kanssa. https://www.amazon.com/TENAVOLTS-Rechargeable-Batteries-Constant-Electrical/dp/B07XLHS5W9
 
Oma USB-porttinsa? Ei ole itselle tullut moisia kennoja vielä vastaan, mutta tällaisia on ja nää tarvii tuon oman laturinsa, mikä ei varmaan kovin paljon älyä sisällä: https://www.amazon.de/-/en/Rechargeable-AA-Capacity-Discharge-Batteries/dp/B09P51P7PR

Arvostelujen perusteella noita ei voi normaaleilla latureilla latailla. Jotain "viritetyn kemian" luontaisesti 1,5V-kennojakin on joskus aikanaan tullut vastaan, mutta en ole koskaan itse kokeillut moisia, että millaista käärmeöljyä lienee syöneet. Vaan eipä niitäkään normi kadmium-/metallihybridilatureilla pitäisi voida järkevästi ladata sen pidemmälle kuin 1,2V kennojakaan.

Näemmä näitä AAA-kokoisinakin olisi, mutta voi tosiaan olla oma juttunsa saatavuuden kanssa. https://www.amazon.com/TENAVOLTS-Rechargeable-Batteries-Constant-Electrical/dp/B07XLHS5W9
näitä on useilla valmistajilla, esim.
 
Oma USB-porttinsa? Ei ole itselle tullut moisia kennoja vielä vastaan, mutta tällaisia on ja nää tarvii tuon oman laturinsa, mikä ei varmaan kovin paljon älyä sisällä: https://www.amazon.de/-/en/Rechargeable-AA-Capacity-Discharge-Batteries/dp/B09P51P7PR

Arvostelujen perusteella noita ei voi normaaleilla latureilla latailla. Jotain "viritetyn kemian" luontaisesti 1,5V-kennojakin on joskus aikanaan tullut vastaan, mutta en ole koskaan itse kokeillut moisia, että millaista käärmeöljyä lienee syöneet. Vaan eipä niitäkään normi kadmium-/metallihybridilatureilla pitäisi voida järkevästi ladata sen pidemmälle kuin 1,2V kennojakaan.

Näemmä näitä AAA-kokoisinakin olisi, mutta voi tosiaan olla oma juttunsa saatavuuden kanssa. https://www.amazon.com/TENAVOLTS-Rechargeable-Batteries-Constant-Electrical/dp/B07XLHS5W9
Itsellä yksi setti tuollaisia AA kokoisia omalla latausliittimellä olevia 1.5V akkuja mutta nämä Hixonit taas ihan uutuus, paljon näyttää variaatioita löytyvän...
 
Maha powerex mh-c9000 antautui 12 vuoden jälkeen: 1-kanava enää lataa, muut toimii. näyttää aluksi täyttä asetettua virtaa, mutta pudottaa välittömästi 2-3mA:han.
Vissiin tyyppivikaa näissä, eikä korjausta ole.
 
Monissa pienissä LED kynttilöissä, kausivaloissa ja LED lyhdyissä samaa ongelmaa, ei oikein toimi 1,2V akuilla, tai no hetken toimii mutta paristoilla selvästi pidempään ja kirkkaammin.

Harmi kun nuo aiemmin linkatut 1,5V litiumversiot on noin kalliita.

Vähän samanlaista havaintoa täälläkin. Xtarin 1,5V Li-ioneja vähän tutkaillut ja varmaan testiin laitettava.
Oman laturinsa vaatii sitten myös.
 
Kannattaa katsoa tämä noista AA/AAA 1,5V Li-ion kennojen testauksesta tehty video:

Jonkin verran radiohäiriötä tarjolla, tilasin esim. langattoman lämpömittarin ulkoyksikköön noita eBaysta joskus pari vuotta sitten ja eipä toiminut enää langaton yhteys. :D

Xtarit paremmasta päästä, ajattelin itsellekin hommata testiin kun nuo Energizerin AA lithiumit tulevat hintoihinsa tietyssä käytössä mihin ei Eneloop kelpaa.
 
Pitää mitata. Veturi ei liikahdakaan vastaladattuilla ja juuri pakkauksesta avatuilla AAA-paristoilla. Taisin testata AAA Eneloopeillakin ja sama juttu.
En kyllä oikein usko, että on akkujen jännitteestä kiinni tämä. Joskus tuli vastaan lelu, joka ei toiminut akuilla, hetken tutkailtuani kyse oli siitä, että paristopidike oli niin ronkelisti mitoitettu, että akut eivät saaneet kontaktia. Akuissa ja paristoissa kai pieniä eroja mitoissa ja napojen mallissa. Sopivasti venkslaamalla sain myös akut kontaktiin ja laite toimi niillä hyvin.
 
Saakos mistään vielä järkevään hintaan Sanyon AAA 900mAh kennoja? Eneloop Pro brändi hinnoiteltu tähtitieteelliseksi joten se on pois suljettu. Ikea lopetti 900mAh kennojen myynnin. Onko Suomessa muita rebrändättyjä 900mAh Japanin aka. Sanyon laatukennoja myynnissä tai osaisiko joku vinkata ulkomaankauppaa mistä tilata halvalla vastaavalla hintatasolla mitä ikean 7€/4 kennoa oli.

Omassa tapauksessa edes se vähäinen kapasiteettilisä painaa enemmän vaakakupissa kuin lataus/purkukertojen kesto ja virtaa tarvii koska suht tehokas ledi kyseessä. Jo 900mAh kennoilla meinaa olla käyttöikä omaan makuun vähän turhan lyhyt jonka vuoksi en aio joustaa kapasiteetissa alaspäin.
 
Saakos mistään vielä järkevään hintaan Sanyon AAA 900mAh kennoja? Eneloop Pro brändi hinnoiteltu tähtitieteelliseksi joten se on pois suljettu. Ikea lopetti 900mAh kennojen myynnin. Onko Suomessa muita rebrändättyjä 900mAh Japanin aka. Sanyon laatukennoja myynnissä tai osaisiko joku vinkata ulkomaankauppaa mistä tilata halvalla vastaavalla hintatasolla mitä ikean 7€/4 kennoa oli.

Omassa tapauksessa edes se vähäinen kapasiteettilisä painaa enemmän vaakakupissa kuin lataus/purkukertojen kesto ja virtaa tarvii koska suht tehokas ledi kyseessä. Jo 900mAh kennoilla meinaa olla käyttöikä omaan makuun vähän turhan lyhyt jonka vuoksi en aio joustaa kapasiteetissa alaspäin.

Tuo ainakin ollut suht edukas kauppa...
 
Itse lähdin alunperin ostamaan Eneloopin paristoja mutta lopulta tarttui matkaan Varta 2100mah 4kpl paristot + laturi setti. Mutta mikähän mättää kun laturi näyttää paristoille 100% latauksen, jos pariksikin sekunniksi irrotan laturin pistokkeesta ja laitan takaisin niin prosentti määrä onkin 50%? Mutta tunnin sisään ovat taas 100%. Kuitenkin pelatessanikin 1-2h paristoilla xboxin mukaan paristoiden virta oli jo pykälällä tyhjentynyt ja laturiin takaisin laittaessa näytti virraksi 20%, vähän tunne että ei kyllä paljoa ainakaan yli 10h käyttöä kestä vaikka kyllähän tällaisten luulisi vähintään 20-30h kestää täyteen ladattuna. Ja laturi tuntuu näyttävän vähän mitä sattuun, ei tässä oikeen tiedä millon ovat oikeasti täynnä ja millon ei. Alla linkki mikä setti kyseessä.

 
Jos laturin pystyy vielä palauttamaan niin ottaisin ehdottomasti mieluummin tämän paketin laadukkailla AA akuilla tai jonkun vastaavan kombon Eneloopilta.


---------------

Jos nuo nykyisen laturin kennot on normaali kennoja, eikä low discharge mallisia niin en niihin tuhlaisi omia hermojani tai aikaani hetkeäkään. Enkä nyt Vartan laturiakaan välttämättä lähtisi säästelemään. Prosentti näytöt nimh tekniikka alle on jossain määrin arvailua aina, mut tärkeintä nimh on käytössä on laadukkaat low discharge kennot ja toki kunnollinen erillisillä latauspiireillä kontrolloitu lataus.
 
Itse lähdin alunperin ostamaan Eneloopin paristoja mutta lopulta tarttui matkaan Varta 2100mah 4kpl paristot + laturi setti. Mutta mikähän mättää kun laturi näyttää paristoille 100% latauksen, jos pariksikin sekunniksi irrotan laturin pistokkeesta ja laitan takaisin niin prosentti määrä onkin 50%? Mutta tunnin sisään ovat taas 100%. Kuitenkin pelatessanikin 1-2h paristoilla xboxin mukaan paristoiden virta oli jo pykälällä tyhjentynyt ja laturiin takaisin laittaessa näytti virraksi 20%, vähän tunne että ei kyllä paljoa ainakaan yli 10h käyttöä kestä vaikka kyllähän tällaisten luulisi vähintään 20-30h kestää täyteen ladattuna. Ja laturi tuntuu näyttävän vähän mitä sattuun, ei tässä oikeen tiedä millon ovat oikeasti täynnä ja millon ei. Alla linkki mikä setti kyseessä.
Veikkaus on että olet hommannut liian kauan kaupan hyllyssä itsepurkautuneet kennot.
Huonossa säilytyksessä kennojen sisäinen vastus nousee ja kapasiteetti pienenee, useammalla lataus/purkusyklillä kapasiteetti paranee Ri ei.
Huonoilla kennoilla laturin automatiikka usein sekoaa.
 
Täytyy nyt muutama päivä koittaa aktiivisesti käyttää ja katsoa kuinka pitkään kestävät. Jos kesto jää alle 25h niin saa mennä palautukseen.
 
Täytyy nyt muutama päivä koittaa aktiivisesti käyttää ja katsoa kuinka pitkään kestävät. Jos kesto jää alle 25h niin saa mennä palautukseen.
Se kannattaa muistaa, että paristokäyttöisten laitteiden ”paristomittarit” eivät näytä oikein NiMh akkujen kanssa, koska niiden jännite on matalampi 1.2V vs. 1.5V. Se selittää miksi ohjaimesi näytti nopeasti palkkien putoamista. On myös laitekohtaista, kuinka hyvin osaavat hyödyntää akkuja tuon matalamman jännitteen vuoksi. Yleensä akut ovat hyviä laitteissa, mitkä syövät melko paljon virtaa.

Sekin on tavallaan normaalia, että ladatut akut latautuvat vielä uudelleen laturiin laittamisen jälkeen. NiMH akkujen lataustilaa on vaikea tunnistaa ja varsinkin halvemmat laturit tekevät sen heikosti. Ei kannata latailla montaa kertaa peräjälkeen. Ei tee hyvää akulle.
 
Se kannattaa muistaa, että paristokäyttöisten laitteiden ”paristomittarit” eivät näytä oikein NiMh akkujen kanssa, koska niiden jännite on matalampi 1.2V vs. 1.5V. Se selittää miksi ohjaimesi näytti nopeasti palkkien putoamista. On myös laitekohtaista, kuinka hyvin osaavat hyödyntää akkuja tuon matalamman jännitteen vuoksi. Yleensä akut ovat hyviä laitteissa, mitkä syövät melko paljon virtaa.

Sekin on tavallaan normaalia, että ladatut akut latautuvat vielä uudelleen laturiin laittamisen jälkeen. NiMH akkujen lataustilaa on vaikea tunnistaa ja varsinkin halvemmat laturit tekevät sen heikosti. Ei kannata latailla montaa kertaa peräjälkeen. Ei tee hyvää akulle.

Juu itse tässä pelailen ja koitan pitää mielessä paljonko tunteja kulunut ja seurailen huvikseni vähän myös yleismittarilla akkujen tyhjenemistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 817
Viestejä
4 566 780
Jäsenet
75 026
Uusin jäsen
L. Öysä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom