living_death
★ Still alive ™
- Liittynyt
- 15.11.2016
- Viestejä
- 7 222
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä joskus Biltemassa noita paketin läpi katoin ja aika moni merkki näyttää sille että eivät ainaskaan Eneloopin tehtaalta tule. Valmistusmaakin tais olla muu kuin Japani (Kiina?)Onko kellään kokemuksia onko nuo Bilteman akkuparistot mistään kotoisin?
Ladattavat paristot
Tutustu valikoimaamme ladattavia paristoja, jotka tuottavat pitkään ympäristöystävällistä virtaa. Lue ladattavien paristojen käyttökohteista ja tavallisesti esitetyistä kysymyksistä täältä.www.biltema.fi
Edit:
Näköjään ihan päteviä, jos nyt tarvitsee lisää AA/AAA paristoja hakea. Ikeaa kun lähistöltä ei löydy niin tulee jo kivasti lisähintaa postikuluista jos pieniä määriä tilailee.
Ladattavat akkupatteri ja laturit
Valkokääreiset pro... Ruskeat eneloop lite. Ostan ainoastaan valkoisiabbs.io-tech.fi
Huonompia millä mittarilla? 1900mAh pystyy ottamaan enemmän virtaa jännitteen kyykkäämättä kuin 2450mAh mallista. Ja syklien kesto tuplasti isompi eli käyttöian aikana saa enemmän Wh irti akusta.Harmin paikka jos jatkossa vain huonompaa sitten. No, aina voi ostaa niistä toisista firmoista. Vaikka sitten kalliimmalla.
Kyllä juuri näin, eli kaikki laitteet eivät toimi kunnolla nikkeliakuilla liian matalan jännitteen vuoksi. Yleisesti ottaen akut ovat järkeviä lähinnä suuren virrankulutuksen laitteissa (taskulamput, rc-autot…). Jossain seinäkellossa akku on aika turha jos ylipäätään toimii eikä se ole edes taloudellisesti järkevää, kun siihen kelloon vaihdetaan paristo kerran vuodessa tai parissa.Kenelläkään kokemusta Ikean valkoisista LADDA akkuparistoista led-valoissa AA- ja AAA-kokoisina? Ite oon jonkin aikaa korvaillut tavallisia paristoja näillä ja ainakaan muutamissa käyttökohteissa ei vakuuta.
Keittiövaaka toimii jonkin aikaa, mutta aika pian alkaa herjaamaan patterin loppumista. Itse pohdiskelin, että voisko tämä akun 1,2V jännite versus 1,5V vaikuttaa suoraan tähän?
2. jääkaapista on valaisin mennyt rikki ja sen oon korvannut paristokäyttöisella led-valaisimella. Tähän taisi mennä 4kpl AAA-akkuja. Eihän nämä montaa päivää kestäneet, kun valo hiipui täysin. Ei ainakaan kylmää näytä sietävän ollenkaan. Vaimon korukaapissa on Ikean STÖTTA led-valolista liiketunnistimella. Ei tuo nyt montaa viikkoa kestänyt todella pienellä käytöllä. Tässä tulee 4 kpl AA-paristoja sarjaan, jolloin käyttöjännite 6V (tämä lukee ihan siinä valaisimessakin). Kun 4x1,2V lyö sarjaan, eihän siitä tule kuin 4,8V. Voisko tämä jännite-ero selittää nämä ongelmat ? Ja onko niin, ettei akkuparistoja kannata työntää led-valoihin tai pariston loppumisen tunnistavaan keittiövaakaan. Laitoin tästä palautetta Ikealle. Katsotaan nyt mitä vastaavat.
Kenelläkään kokemusta Ikean valkoisista LADDA akkuparistoista led-valoissa AA- ja AAA-kokoisina? Ite oon jonkin aikaa korvaillut tavallisia paristoja näillä ja ainakaan muutamissa käyttökohteissa ei vakuuta.
Keittiövaaka toimii jonkin aikaa, mutta aika pian alkaa herjaamaan patterin loppumista. Itse pohdiskelin, että voisko tämä akun 1,2V jännite versus 1,5V vaikuttaa suoraan tähän?
2. jääkaapista on valaisin mennyt rikki ja sen oon korvannut paristokäyttöisella led-valaisimella. Tähän taisi mennä 4kpl AAA-akkuja. Eihän nämä montaa päivää kestäneet, kun valo hiipui täysin. Ei ainakaan kylmää näytä sietävän ollenkaan. Vaimon korukaapissa on Ikean STÖTTA led-valolista liiketunnistimella. Ei tuo nyt montaa viikkoa kestänyt todella pienellä käytöllä. Tässä tulee 4 kpl AA-paristoja sarjaan, jolloin käyttöjännite 6V (tämä lukee ihan siinä valaisimessakin). Kun 4x1,2V lyö sarjaan, eihän siitä tule kuin 4,8V. Voisko tämä jännite-ero selittää nämä ongelmat ? Ja onko niin, ettei akkuparistoja kannata työntää led-valoihin tai pariston loppumisen tunnistavaan keittiövaakaan. Laitoin tästä palautetta Ikealle. Katsotaan nyt mitä vastaavat.
Ei se silti muuta sitä asiaa, että akkuparistossa on pienempi jännite ja väärin muutenkin mitata juuri laturista otettu akku.Jaa kyllä täysi akku on laturista tullessaan 1.45V eikä 1.2V. Millä niitä oikein latailet?
Teoriassa näin, mutta käytännössä ei läheskään aina. Monissa halpislampuissa ei ole varsinaista driveriä lainkaan, vaan kolme paristoa sarjassa ja ehkä joku vastuksen tapainen hillitsemässä ledille menevää virtaa. Homma toimii paristoilla ok, mutta nikkeliakuilla jännite saattaa olla liian matala.Erityisesti led lampuissa nimh akku on perus alkaaliparistoa reilusti parempi kun akku kykenee antamaan paremmin virtaa ledille ja sen driverille.
Niinno tämä on totta jos on halpalamppuja kyseessä. En tullut tuota ajatelleeksi ollenkaan kun omat lamput ovat kaikki driverillä varustettuja.Teoriassa näin, mutta käytännössä ei läheskään aina. Monissa halpislampuissa ei ole varsinaista driveriä lainkaan, vaan kolme paristoa sarjassa ja ehkä joku vastuksen tapainen hillitsemässä ledille menevää virtaa. Homma toimii paristoilla ok, mutta nikkeliakuilla jännite saattaa olla liian matala.
Näihin taskulamppuihin laittaisin ite suojapiirillisen li-ion kennon.Teoriassa näin, mutta käytännössä ei läheskään aina. Monissa halpislampuissa ei ole varsinaista driveriä lainkaan, vaan kolme paristoa sarjassa ja ehkä joku vastuksen tapainen hillitsemässä ledille menevää virtaa. Homma toimii paristoilla ok, mutta nikkeliakuilla jännite saattaa olla liian matala.
Ja uudemmista latureista sellaisella jossa Delta-v tunnistus oikeasti toimii ja latausvirta on tarpeeksi suuri. Kun taas vertaa noihin ajastetulla latauksella oleviin akunkypsentimiin.Alkaalipariston jännite laskee pienelläkin kuormalla todella nopeasti. On hieman eri asia ladata akut jollain kasarilatarilla vs. uudemmille kennoille tarkoitetulla laturilla.
Ikeasta kannattaa ostaa, kun myyvät enelooppeja Ikea merkillä LADDA Akkuparisto, Hr6 aa 1.2v - IKEAOnko Clas Ohlsonin AA/AAA akkuparistojen laadusta tietoa? Esim.
Tänään -20% kamppis ja olis muutakin sieltä tilauksessa. Vai onko vaan parempi pysyä Eneloop (Pro):ssa?Ladattava akku AA/HR6 | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Minulla on ollut Laddat käytössä otsalampussa ja lähettävässä riistakamerassa. Kummassakin näkyy akun eroavaisuus paristosta. Kapasiteettiin olen ollut tyytyväinen.
Otsalamppu varoittaa tyhjenevästä paristosta vilkuttamalla valoa. Aluksi harvakseltaan, mutta jännitteen laskiessa vilkutuksia tulee useammin. Akun kanssa vilkutuksista puuttuu tämä vähittäinen lisääntyminen. Äkkiä vilkutus vain alkaa, ja valo vilkkuu muutaman sekunnin välein. Valoa tuntuu silti riittävän vielä kauankin, mutta ei sellaista stroboskooppia jaksa käyttää. Kesken olevat työt saa kuitenkin tehtyä, eikä tarvitse heti lähteä akkuja vaihtamaan.
Riistakamerassa ei myöskään toimi varaustilan osoitin. Täysillä akuilla se näyttää puolta varausta, missä se säilyy kunnes kuvia lakkaa tulemasta. Otsalampun tavoin se ei siis huomaa akun olevan lähes tyhjä, vaan jossain vaiheessa virtaa vain ei enää riitä kameran päällä pysymiseen.
Ledlenser H7.2Vaikuttaisi vähän että otsalamppu ei ole mikään laadukas vehje, esim parin pennin kiinalaisella AMC7135-pohjaisella driverilla ja modernilla 10W ledillä saa lähes koko laddojen kapasiteetin ulos ennen kuin valaisin alkaa himmenemään sisääntulojännitteen pudotessa alle ledin Vf:n maksimivirralla.
Mahtaako Suomesta saada edullisesti jostain vastaavaa akkupakettia ? (on halpis radio-ohjattavan mukana tullut akku).
Kaukoidästä löytyy kyllä ja milliA luvutkin on vähän isompia, mutta jos nyt löytyisi kohtuuhintaisen vähän lähempää.
Saa täältä kennoja, riippuen tietysti siitä mitä tarkoittaa edullisesti.
Saatavuuteen vaikuttaa myös fyysinen koko, kannattaa tarkastaa se ensin (näyttää AA- kokoisilta kennoilta).
Kennoja löytyy esimerkiksi Triopak, Partco, akkunetti.fi, ja monet muut.
Joo siinähän lukee sen kennopaketin speksit, ei tarvitse arvioida onko AA-kokoisia . Siinä on siis 6 kpl 500 mAh 1.2 V AA-koon NI-MH kennoja sarjaan kytkettynä. Jonkinlaisella vaivalla itse askarreltavissa, mutta varmaan kätevämpi olisi, jos saisi tuollaisen valmispaketin jostain.
Hyvin on pelanneet monta vuotta.Onko kokemusta miten Laddat kestää (ulko)lämpömittareissa? Nyt on tullut laitettua kaikkiin omassa käytössä oleviin laitteisiin niitä, ja vaikka ne on täyteen ladattu niin pariston loppumisen merkkivalo syttyy lämpömittarissa, lienee normaalia?
Eikös tuo kylmässä hyytyminen ole ihan ko. kemian ominaisuus? Lämpimässä toki ei pitäisi olla ongelmaa, mutta NiMH kyykkää kylmässä ja litiumakku kyykkäisi vielä pahemmin. Wanha NiCd kestäisi paremmin viileää mutta saatavuus on jo menneen talven lumia. Käytännössä kertakäyttöisillä mentävä, tai tuotava sähkö sisältä lämpimästä johdon kanssa.Onko kokemusta miten Laddat kestää (ulko)lämpömittareissa? Nyt on tullut laitettua kaikkiin omassa käytössä oleviin laitteisiin niitä, ja vaikka ne on täyteen ladattu niin pariston loppumisen merkkivalo syttyy lämpömittarissa, lienee normaalia?
Itsellä nimh kanssa ei mitään ongelmia kovemmillakaan pakkasilla. Mietin vaan että mitähän oikein käytät akuilla kun ei ole itsellä yhtäkään hyytynyttä nimh tullut vastaan pakkasilla. Ennemmin ei ladattavat alkaaliparistot hyytyy pakkasella kun vertaa akkuun jos vähänkään isompi kuormitus.Eikös tuo kylmässä hyytyminen ole ihan ko. kemian ominaisuus? Lämpimässä toki ei pitäisi olla ongelmaa, mutta NiMH kyykkää kylmässä ja litiumakku kyykkäisi vielä pahemmin. Wanha NiCd kestäisi paremmin viileää mutta saatavuus on jo menneen talven lumia. Käytännössä kertakäyttöisillä mentävä, tai tuotava sähkö sisältä lämpimästä johdon kanssa.
Akkuporaa 20 asteen pakkasellaItsellä nimh kanssa ei mitään ongelmia kovemmillakaan pakkasilla. Mietin vaan että mitähän oikein käytät akuilla kun ei ole itsellä yhtäkään hyytynyttä nimh tullut vastaan pakkasilla. Ennemmin ei ladattavat alkaaliparistot hyytyy pakkasella kun vertaa akkuun jos vähänkään isompi kuormitus.
LSD-akut kestävät kylmää huomattavasti tavallisia NiMh-akkuja paremmin.Eikös tuo kylmässä hyytyminen ole ihan ko. kemian ominaisuus? Lämpimässä toki ei pitäisi olla ongelmaa, mutta NiMH kyykkää kylmässä ja litiumakku kyykkäisi vielä pahemmin. Wanha NiCd kestäisi paremmin viileää mutta saatavuus on jo menneen talven lumia. Käytännössä kertakäyttöisillä mentävä, tai tuotava sähkö sisältä lämpimästä johdon kanssa.
Samaa mietä NiCd takaisin !Eikös tuo kylmässä hyytyminen ole ihan ko. kemian ominaisuus? Lämpimässä toki ei pitäisi olla ongelmaa, mutta NiMH kyykkää kylmässä ja litiumakku kyykkäisi vielä pahemmin. Wanha NiCd kestäisi paremmin viileää mutta saatavuus on jo menneen talven lumia. Käytännössä kertakäyttöisillä mentävä, tai tuotava sähkö sisältä lämpimästä johdon kanssa.
Porakoneessa käyttö varmasti pitäisi akun lämpimänä, mutta allekirjoittaneen tapauksessa kun työtahti on kaikkea muuta kuin ahkera niin kerkeää helposti kylmenemään ja sitten tulee stoppi. Saisikohan Boschiin jostain LSD-akkuja...Samaa mietä NiCd takaisin !
Noilla NiMh akuilla ei edes led valot tahdo toimia, akut joiden Ri on noussut ovat toivottomia.
Porakoneessa ahkera työ lämmittää akkua....
Lämpömittari käyttöä ihmettelen eikös nää kuitenkin ole niin pienivirtaisia että itsepurkautuminen on suurempaa.
Mun mittareissa LR6 (alkaaliparisto) kestää 1-3V
Itsellä nimh kanssa ei mitään ongelmia kovemmillakaan pakkasilla. Mietin vaan että mitähän oikein käytät akuilla kun ei ole itsellä yhtäkään hyytynyttä nimh tullut vastaan pakkasilla. Ennemmin ei ladattavat alkaaliparistot hyytyy pakkasella kun vertaa akkuun jos vähänkään isompi kuormitus.
Erikoista koska itsellä taas ei ole ollut pakkasella mitään ongelmia lampusta riippumatta.Kokemusta AA-nimheistä otsalamppukäytössä kylymässä, valona vanha Fenix HL50 ja kennoina Enelooppia ja Troniccia.
Alle -20 mittarissa ja lamppu toimii kuten pitää kunhan sitä ei mene sammuttamaan kovin moneksi sekunniksi. Testimielessä viime talvena pidin lamppua pienimmällä teholla hyvän tovin ja ilman ongelmia meni isommalle teholle. Sama testi uudestaan mutta pienimmältä teholta sammutin lampun muutamaksi sekunniksi eikä lähtenyt päälle ennenkuin kävi taskussa lämmittelemässä.
Tuli mieleen enovainaan pakkasniksi Nissandatsunin pakun kanssa kasarilta, se kytki jonkun (muistaakseni) hehkulampun suoraan akkuun yöksi kovimmilla pakkasilla että pysyy akku hereillä.
On syytä vaihtaa... vanhat laturit oli yleensä ellei melkeimpä aina ajastettuja. Uudemmat lataa isommalla virralla ja delta-v tunnistus löytyy ajastuksen sijaan. Tosin kannattaa tutkia etukäteen minkä hankkii koska noita huonoja liian pienellä virralla lataavia akunkypsyttimiä löytyy vielä tänä päivänä edelleen myynnistä.Mulla on vajaa 18 vuotta vanha Vartan NiMh laturi neljälle AA tai AAA akulle.
Onko mitään syytä vaihtaa tuota laturia uudempaa? Onko lataustekniikassa tapahtunut vuosien varrella jotain erityistä joka voisi olla syy vaihtaa laturi uudempaan?
Ei kai siinä mitään tarvetta ole vaihtaa, jos akut latautuvat hyvin ja latausaika on itselle sopiva.Mulla on vajaa 18 vuotta vanha Vartan NiMh laturi neljälle AA tai AAA akulle.
Onko mitään syytä vaihtaa tuota laturia uudempaa? Onko lataustekniikassa tapahtunut vuosien varrella jotain erityistä joka voisi olla syy vaihtaa laturi uudempaan?
Yli 20v ollut honkkarin 1 euron "akun kypsytin" käytössä , mutta vieläkään ei ole akut kypsyneet. Luulen , että näillä deltaV latureilla akut kypsyy ja myös latautuu nopeammin.On syytä vaihtaa... vanhat laturit oli yleensä ellei melkeimpä aina ajastettuja. Uudemmat lataa isommalla virralla ja delta-v tunnistus löytyy ajastuksen sijaan. Tosin kannattaa tutkia etukäteen minkä hankkii koska noita huonoja liian pienellä virralla lataavia akunkypsyttimiä löytyy vielä tänä päivänä edelleen myynnistä.