Ladattavat akkupatteri ja laturit

Tietääkö joku täällä noista sähköhammasharjojen akuista? Purin kappaleiksi nykyisen oral-b genius 9000 ja sisältä löytyi Sanyon UR14500AC V28A akku. En samaa akkua tahdo oikein löytää, Sanyolta löytyy kyllä UR14500P akkuja, meinaako tuo AC ja P mitä tuolla numero yhdistelmän päässä? Tulisiko akussa olla suojapiiri vai ei?
 
UR14500AC on vain uudempi malli eli kyllä sen voi korvata UR14500P:llä tai vastaavalla juotoskorvallisella 14500:lla jos haluaa. Akusta näkee aika selkeästi että onko siinä suojapiiri vaiko ei. Jos siinä kennossa on ylimääräisiä kääreitä tai liuskoja jotka menevät akun päästä päähän niin silloin akku on suojapiirillinen.
Mutta miettisin enemmänkin sitä että miksi noin tuoreessa harjassa on akku paskana.
 
Joo, ei tuossa kyllä mitään suojapiiriä taida olla. Akkulasta näkyy saavan noita Sanyon akkuja ja tarjoavat tuota korvakkeiden kiinnittämistä kanssa. Syksyllä tulee harjalle 3 vuotta täyteen niin onhan tuolla jonkunverran harjattu aamun/illoin, kyllähän tuo vielä toimi, mutta sai olla kokoajan laturissa ja siltikkin tehot oli aivan surkeat.

 
UR14500AC on vain uudempi malli eli kyllä sen voi korvata UR14500P:llä tai vastaavalla juotoskorvallisella 14500:lla jos haluaa. Akusta näkee aika selkeästi että onko siinä suojapiiri vaiko ei. Jos siinä kennossa on ylimääräisiä kääreitä tai liuskoja jotka menevät akun päästä päähän niin silloin akku on suojapiirillinen.
Mutta miettisin enemmänkin sitä että miksi noin tuoreessa harjassa on akku paskana.
Kuluuhan se Li-Ion jos se on 24/7 laturissa ja jatkuvasti täynnä.
Noi laturit kun älyäis ladata sen akun vaan 80% asti niin ei kuluisi läheskään niin paljon.
 
Tietääkö joku täällä noista sähköhammasharjojen akuista? Purin kappaleiksi nykyisen oral-b genius 9000 ja sisältä löytyi Sanyon UR14500AC V28A akku. En samaa akkua tahdo oikein löytää, Sanyolta löytyy kyllä UR14500P akkuja, meinaako tuo AC ja P mitä tuolla numero yhdistelmän päässä? Tulisiko akussa olla suojapiiri vai ei?
Pakko kysyä mite sait purettua esim. itsellä se halvin vitality eikä akkuun ole kai tietä kuin särkemällä.
 
Mikä olisi sopiva alijännite halvoille kiinalaisille kennoille? Liitokala 6S6P 25,2V 15Ah akkupaketin kyljessä lukee 18-25,2V, eli alimmillaan yhdelle kennolle tulisi 3,0V jännite. Onko akkujen iän kannalta turvallista ajaa noin kuivaksi, vai olisiko 19,5V parempi (3,25V / kenno)? Vai jotain ihan muuta?
Sähköpyörän kontrollerille pitäisi kertoa missä vaiheessa katkaisee sähköt.
 
Katso ko. kennojen tai Lipo kennojen purkauskäyrää, niin huomaat vähänkin suuremmilla virroilla jäljellä oleva kapasiteetti on alle 3.4V olematon .
Lisäksi kennojen balansointi aiheuttaa siitä johtuen ongelmia alhaisemmilla kennojännitteillä, jolloin yksi kenno voi olla kuiva, vaikka muissa varausta olisi jäljellä.
 
Mikä olisi sopiva alijännite halvoille kiinalaisille kennoille? Liitokala 6S6P 25,2V 15Ah akkupaketin kyljessä lukee 18-25,2V, eli alimmillaan yhdelle kennolle tulisi 3,0V jännite. Onko akkujen iän kannalta turvallista ajaa noin kuivaksi, vai olisiko 19,5V parempi (3,25V / kenno)? Vai jotain ihan muuta?
Sähköpyörän kontrollerille pitäisi kertoa missä vaiheessa katkaisee sähköt.

Jos kuvaus pitää paikkansa ja tuo on Li-Ion niin tietääkseni alle 3.3V / kenno ei kannata purkaa. 6 kennolla se tekisi 19.8V.
Joissakin lähteissä kerrotaan että akut alkavat mennä rikki jos purkaa alle 3.2V, toisissa purkuraja on 2.8...3.0V. Tosin Ion- kennoja on olemassa eri kemioilla joiden jänniterajat vaihtelevat...
Jotta voisi olla varma pitäisi tietää tarkalleen mitkä kennot paketissa on.
 
Jos kuvaus pitää paikkansa ja tuo on Li-Ion niin tietääkseni alle 3.3V / kenno ei kannata purkaa. 6 kennolla se tekisi 19.8V.
...
Jotta voisi olla varma pitäisi tietää tarkalleen mitkä kennot paketissa on.
Siinäpä se, kun akkujen kyljessä lukee vain IMR18650/20P 2.0Ah XBLD FS209 191116 eikä google osaa auttaa. Ne on jotain punaruskeita nännittömiä suojaamattomia kennoja.
Minulla on vain kiinalainen halpa keinokuormamittari, joka ilmoitti akustolle 25,2->19,8V 4A virralla ~12Ah kapasiteettia, joten pitää suunnilleen kutinsa.
Pitäisi ostaa Bluetooth keinokuorma, joka osaa piirtää jännite- & virtakäppyrän puhelimen / tietokoneen softalla.
Mutta kiitos tästä. Nostan pyörän kontrollerin minimijännitteeksi 19,8V, ettei uusi akusto jää lyhytikäiseksi.
Liitokala_18650.jpg
 
Kuluttaja-lehden vertailussa oli AA-kokoiset akkuparistot.

Voittajaksi valikoitui Panasonic Eneloop Pro ja toiseksi, sekä hyvä ostos -maininnan saajaksi Ikea Ladda 2450. Arvot molemmilla olivat käytännössä hyvin samanlaiset, mutta se tärkein mittari eli hinta oli aika voimakkaasti Ikean puolella. Eneloop Pro 5,00 € / kpl ja Ladda 1,75 € / kpl.

Eli huoletta voi jatkossakin jatkaa noiden hankkimista, jos tarvetta ilmenee.
 
Moi, pientä epätietoisuutta itsellä tässä. Eli meillä on lapsella unilelu johon laitetaan ladattavat aaa-akkupatterit. lelussa on myös usb liitin. Pystyykö Ikean Ladda-pattereita ladata sen usb-liittimen kautta? Vai pitääkö ottaa aina patterit pois ja ladata omassa laturissa? Vai minkälaiset patterit tuohon sopeisi?
 
Moi, pientä epätietoisuutta itsellä tässä. Eli meillä on lapsella unilelu johon laitetaan ladattavat aaa-akkupatterit. lelussa on myös usb liitin. Pystyykö Ikean Ladda-pattereita ladata sen usb-liittimen kautta? Vai pitääkö ottaa aina patterit pois ja ladata omassa laturissa? Vai minkälaiset patterit tuohon sopeisi?
Pystyy.
 
Moi, mulla on metallinetsin ja sen ladattavat akut on huonot ja pitäisi hankkia uudet akut. Laitetta ladataan verkkolaturilla ja metallinetsimen sisällä on akkupaketti 10kpl AA 1000mAh 1.2V
Minulta löytyy akkulaturi mutta aikanaan hankitut Eneloopit on hävinneet. Osaisiko joku neuvoa millaiset akut tulisi hankkia? Akkuja pitäisi ladata jatkossa tuolla omalla laturilla mutta se ei ole ongelma. Kiitos vinkeistä :tup:

Metallinetsimen akkupaketti
DSC_0000_BURST20200906161358938.JPG


Metallinetsimen laturi
_20200906_162501.JPG


Oma akkulaturini
DSC_1609.JPG
 

Liitteet

  • DSC_1607.JPG
    DSC_1607.JPG
    4,8 MB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
Moi, mulla on metallinetsin ja sen ladattavat akut on huonot ja pitäisi hankkia uudet akut. Laitetta ladataan verkkolaturilla ja metallinetsimen sisällä on akkupaketti 10kpl AA 1000mAh 1.2V
Minulta löytyy akkulaturi mutta aikanaan hankitut Eneloopit on hävinneet. Osaisiko joku neuvoa millaiset akut tulisi hankkia? Akkuja pitäisi ladata jatkossa tuolla omalla laturilla mutta se ei ole ongelma. Kiitos vinkeistä :tup:

Metallinetsimen akkupaketti
DSC_0000_BURST20200906161358938.JPG


Metallinetsimen laturi
_20200906_162501.JPG


Oma akkulaturini
DSC_1609.JPG
Nuo vaikka LADDA Akkuparisto, Hr6 aa 1.2v - IKEA
 
Kuluttaja-lehden vertailussa oli AA-kokoiset akkuparistot.

Voittajaksi valikoitui Panasonic Eneloop Pro ja toiseksi, sekä hyvä ostos -maininnan saajaksi Ikea Ladda 2450. Arvot molemmilla olivat käytännössä hyvin samanlaiset, mutta se tärkein mittari eli hinta oli aika voimakkaasti Ikean puolella. Eneloop Pro 5,00 € / kpl ja Ladda 1,75 € / kpl.

Eli huoletta voi jatkossakin jatkaa noiden hankkimista, jos tarvetta ilmenee.
Jos pilkkua viilaa niin Eneloop ja Ladda on sama kenno... ilmoittavat vaan kapasiteetin Ikealla tehtaan lupaamana miniminä ja Eneloop tehtaan lupaaman keskiarvon. Ei taida olla kuin yksi tehdas Japanissa mikä noita tekee ja molemmat made in Japan.
 
Päivää taloon.

Onko muilla tullut vastaan laitteita, joissa ladattava paristo ei toimi yhtä hyvin kuin tavallinen markettiparisto? Mulla on parvekkeella sellaisia lyhdyn näköisiä led-valoja, jotka palavat tavallisilla aa-pattereilla noin parisen viikkoa (osin kituliekillä, mutta kuitenkin), mutta ikean Laddoilla vain 4-5 päivää. Käyttöaikaa on 6 tuntia päivässä ja syttyy itsestään ajastimella seuraavana päivänä. Palaa alkuun kirkkaasti kuten tavallisella paristolla, mutta hyytyy nopeasti. Aidoilla Eneloopeilla (pro) sama juttu. Työmaalla kypärässä kiinni oleva halpis otsavalo käyttäytyy vähän samalla lailla laddan aaa akkujen kanssa.

Kaikissa muissa laitteissa ikean akut ovat toimineet yhtä hyvin tai paremmin kuin kaupan paristot, eli en usko että niissä olisi vikaa. Laturina toimii Xtarin VC4.
 
Päivää taloon.

Onko muilla tullut vastaan laitteita, joissa ladattava paristo ei toimi yhtä hyvin kuin tavallinen markettiparisto? Mulla on parvekkeella sellaisia lyhdyn näköisiä led-valoja, jotka palavat tavallisilla aa-pattereilla noin parisen viikkoa (osin kituliekillä, mutta kuitenkin), mutta ikean Laddoilla vain 4-5 päivää. Käyttöaikaa on 6 tuntia päivässä ja syttyy itsestään ajastimella seuraavana päivänä. Palaa alkuun kirkkaasti kuten tavallisella paristolla, mutta hyytyy nopeasti. Aidoilla Eneloopeilla (pro) sama juttu. Työmaalla kypärässä kiinni oleva halpis otsavalo käyttäytyy vähän samalla lailla laddan aaa akkujen kanssa.

Kaikissa muissa laitteissa ikean akut ovat toimineet yhtä hyvin tai paremmin kuin kaupan paristot, eli en usko että niissä olisi vikaa. Laturina toimii Xtarin VC4.

Voisikohan tämä johtua ihan käytetyistä kemioista ja niille tyypillisestä jännitteestä. Normaali pariston jännite on 1,5V ja Nimh akun 1,2V - jos laite lopettaa toimintansa vaikka 1,15V jännitteessä niin voipi olla että se tyhjää pariston täysin tyhjäksi, mutta akkuun jää vielä kapaa.
 
Itsellä pari mielenkiintoista huomiota Ikean Laddoista.
AA-koon akut ovat fyysisiltä mitoiltaan jostain syystä hieman isompia kuin tavalliset AA-paristot. Mulla on esim. Laserlinerin viivalaser, joka käyttää 4xAA, eikä Laddat mahdu kunnolla sisään. Mulla on noita laddoja 15-20kpl eikä millään kombinaatiolla onnistu. Jollain muullakin laitteella oli sama.
Sitten analogiset seinäkellot, ainakin kaksi eri kelloa jätättää pikku hiljaa laddoilla vaikka olisi ladattu aivan täyteen. Luulin että kello oli sökö heti uutena, mutta normipatterilla pysyy ajassa ongelmitta...ja on testattu moneen kertaan kahdella eri kellolla.
 
Sitten analogiset seinäkellot, ainakin kaksi eri kelloa jätättää pikku hiljaa laddoilla vaikka olisi ladattu aivan täyteen. Luulin että kello oli sökö heti uutena, mutta normipatterilla pysyy ajassa ongelmitta...ja on testattu moneen kertaan kahdella eri kellolla.
Ylipäätään akuilla tuntuu seinäkellot joko edistävän tai jätättävän (riippuu kellosta) varsin äkkiä, samaa ilmiötä en ole huomannut tavallisilla paristoilla kuin vasta juuri ennen pariston hyytymistä. Muutenkin tavallinen paristo tuntuu kestävän moninkertaisen ajan esim juuri seinäkelloissa tai muissa pienivirtaisissa laitteissa. Sellaisessa seinäkelloyksilössä jossa akuillakin pysyy ajassaan, akku hyytyy yleensä vuoden kieppeillä kun paristoilla jaksaa käydä varmaan vähintään kolminkertaisen ajan.

Muutamia muitakin laitteita on, joissa tavalliset paristot kestävät ja muutenkin toimivat paremmin kuin akut (muunmuassa jotkut langattomat hiiret), joten itse käytän nykyään molempia aina sen mukaan kumpi on fiksumpi ratkaisu kyseiseen laitteeseen.
 
Voisikohan tämä johtua ihan käytetyistä kemioista ja niille tyypillisestä jännitteestä. Normaali pariston jännite on 1,5V ja Nimh akun 1,2V - jos laite lopettaa toimintansa vaikka 1,15V jännitteessä niin voipi olla että se tyhjää pariston täysin tyhjäksi, mutta akkuun jää vielä kapaa.
Laturi näyttää tyhille akuille yleensä alle yhden jännitettä kun pistää laturiin. Täyteen ladattuna taitaa olla 1.45V ja 2500 - 2700mAh.
 
Laturi näyttää tyhille akuille yleensä alle yhden jännitettä kun pistää laturiin. Täyteen ladattuna taitaa olla 1.45V ja 2500 - 2700mAh.

Oma laturini näyttää noille Laddoille täytenä jotakin hieman yli 1,3V.

Olis mulla toinenkin teoria. Ehkä noissa ledivaloissa on hakkuri tekemässä ledille sähköä ja koska akun napajännite on alhaisempi hakkuri ottaa siitä isompaa virtaa kuin isompi jännitteisestä patterista ja näin ollen akku purkautuu nopeammin kuin patteri.
 
Joissakin halpislyhdyissä on ollut vain sopiva led ja vastus tai pelkkä led. Silloin toiminta perustuu siihen että valitun patterimallin sisäinen vastus rajoittaa virtaa sopivasti.
Akulla joka pystyy antamaan enemmän virtaa kuluu enemmän mutta jos on sopiva led se ei juurikaan näy valovoimassa eikä välttämättä mene rikki. Kaikkein halvimmat sanoo poks jos käyttää muuten kuin patterilla, kokeiltu on.

Luulen että varsinaista hakkuria sikäli kun sillä tarkoitetaan jännite/virtalähdettä ei varmaan löydy patterilaitteista, turhan kallis.
Joissakin on aikaa pidennetty pulssittamalla lediä mutta sellainen kytkentä ei säädä jännitettä eikä voi "ottaa enemmän virtaa".
 
Olisko suositella halpaa laturia 21700 akuille?
Eivät mahdu vanhaan Nitecore I4:een.
Mietin ostanko vain suoraan uudemman version I4:sta tai I2:sta, johon flattop 21700 pitäisi mahtua.
 
Olisko suositella halpaa laturia 21700 akuille?
Eivät mahdu vanhaan Nitecore I4:een.
Mietin ostanko vain suoraan uudemman version I4:sta tai I2:sta, johon flattop 21700 pitäisi mahtua.

Ainakin itselle uusi akkumalli ? MIhin laitteisiin näytä käytetään ? Ei taida sopia 18650 taskulamppuihin ?
 
Ainakin itselle uusi akkumalli ? MIhin laitteisiin näytä käytetään ? Ei taida sopia 18650 taskulamppuihin ?

Ovat aika paljon joka suuntaan isompia kuin 18650. Mietin aluksi käyttäväni noita 18650, mutta niitä olisi tarvinnut 4 kpl per akkupaketti.
Nämä ovat tarkemmin mallia Samsung INR21700-40T. Tarkoitus on tehdä 2 akkupakettia, laittaa 2 sarjaan/akkupaketti ja vaihtaa robotti-imurin vanhat nihm akut.
Väliin tulee sitten molemmalle paketille oma bms ja robotti-imurille sopiva ohjelmisto, että osaa ladata li-ion akkuja oikein.

Lataisin vain täyteen ennen kuin teen akkupaketit ja vasta nyt hoksasin, että eivät mahdu vanhaan laturiin...
 
Piti hiukan tutustua hommaan kun muistelin että 18650 on mittoja, by Google 18mm halkaisia ja 65mm pituus ja näköjään tämä jatkaa samalla mallilla 21mm halkaisia ja 70mm pituus. Eli lamppuihin mihin sopii 26650 akku tällainen voi mahtua jos päätyjousen kanssa on yli 5mm tyhjää tilaa. Tuo laturipuoli onkin sitten ilkeämpi jollei sovi laturiin.
 
Kysyisin noista latureista. Minulla oli Xstar vc4 laturi, mutta nyt pitäisi hommata uusi. Olin laturiin jokseenkin tyytyväinen, vaikkakin ladattujen ah määrät tuntuivat joskus olevan vähän hakusessa. Voin olla tässä kohtaa väärässäkin, kun en mitään tieteellistä koetta tehnyt. Jäi vain sellainen tuntuma.

Onko noissa latureissa mitään kennon elvytys ominaisuuksia? Jotkut vanhat kennot jäivät lataamatta vc4:llä. Olisi toki voinut jäädä lataamatta myös jollain muullakin laturilla, jos on kenno sökö.

Mutta ostaako vc4, vai mikä olisi laturi yhtä naksua parempana?
 
Kysyisin noista latureista. Minulla oli Xstar vc4 laturi, mutta nyt pitäisi hommata uusi. Olin laturiin jokseenkin tyytyväinen, vaikkakin ladattujen ah määrät tuntuivat joskus olevan vähän hakusessa. Voin olla tässä kohtaa väärässäkin, kun en mitään tieteellistä koetta tehnyt. Jäi vain sellainen tuntuma.

Onko noissa latureissa mitään kennon elvytys ominaisuuksia? Jotkut vanhat kennot jäivät lataamatta vc4:llä. Olisi toki voinut jäädä lataamatta myös jollain muullakin laturilla, jos on kenno sökö.

Mutta ostaako vc4, vai mikä olisi laturi yhtä naksua parempana?
Jos ei laturin koolla niin väliä ja kaipaa akkujen testaus- sekä elvytysominaisuuksia niin SkyRC MC3000 olisi yksi mahdollisuus.
 
Kysyisin noista latureista. Minulla oli Xstar vc4 laturi, mutta nyt pitäisi hommata uusi. Olin laturiin jokseenkin tyytyväinen, vaikkakin ladattujen ah määrät tuntuivat joskus olevan vähän hakusessa. Voin olla tässä kohtaa väärässäkin, kun en mitään tieteellistä koetta tehnyt. Jäi vain sellainen tuntuma.

Onko noissa latureissa mitään kennon elvytys ominaisuuksia? Jotkut vanhat kennot jäivät lataamatta vc4:llä. Olisi toki voinut jäädä lataamatta myös jollain muullakin laturilla, jos on kenno sökö.

Mutta ostaako vc4, vai mikä olisi laturi yhtä naksua parempana?

Laita ne vanhat kennot kierrätykseen, syväpurkautuneet parin dollarin li-ion akut voivat räjähtää "elvytettäessä".
Miksi riskeerata koko omaisuutensa ja henkensä muutaman kolikon vuoksi?
 
Laita ne vanhat kennot kierrätykseen, syväpurkautuneet parin dollarin li-ion akut voivat räjähtää "elvytettäessä".
Miksi riskeerata koko omaisuutensa ja henkensä muutaman kolikon vuoksi?

Totta puhut. En tosin ole kauheasti elämässä jännittänyt, jos on pieni mahdollisuus jollekin asialle. Tapahtuu jos tapahtuu, sitten mennään sen mukaan.

Mutta ajattelin lähinnä kennoja, jotka ovat toimivia mutta kapasiteetti vähän hukassa. En sitten tiedä elpyvätkö kennot millään laturilla, vai menevätkö vain huonommaksi, kunnes ovat jossain vaiheessa mykkiä.

Mutta täytyy ostaa uusia kennoja, kun tarvista tulee. Ja se laturi.
 
Totta puhut. En tosin ole kauheasti elämässä jännittänyt, jos on pieni mahdollisuus jollekin asialle. Tapahtuu jos tapahtuu, sitten mennään sen mukaan.

Mutta ajattelin lähinnä kennoja, jotka ovat toimivia mutta kapasiteetti vähän hukassa. En sitten tiedä elpyvätkö kennot millään laturilla, vai menevätkö vain huonommaksi, kunnes ovat jossain vaiheessa mykkiä.

Mutta täytyy ostaa uusia kennoja, kun tarvista tulee. Ja se laturi.
Juuri tuota esimerkiksi kapasiteetin kokeilua on hyvä tehdä mc3000... siinä on suht hyvät turvarajat tuolle että jos esimerkiksi kennon lämpötila nousee liikaa niin laturi stoppaa testin.
 
Miten kauan noi laddat pitäs kestää? Eneloopit ollu nyt 1,5v ilman mitään vaikutusta akunkestoon, kun taas laddat on alle vuoden, eikä toisesta parista meinaa saada enää puoliakaan sitä kestoa mitä uutena oli. Toisesta parista nyt ei suostu lataamaan ollenkaan toista enää, vaan menee merkkivalo punaiseksi heti.
 
Miten kauan noi laddat pitäs kestää? Eneloopit ollu nyt 1,5v ilman mitään vaikutusta akunkestoon, kun taas laddat on alle vuoden, eikä toisesta parista meinaa saada enää puoliakaan sitä kestoa mitä uutena oli. Toisesta parista nyt ei suostu lataamaan ollenkaan toista enää, vaan menee merkkivalo punaiseksi heti.
Riippuu paljon lataus/purkukertoja tulee. Itse en ole huomannut eroa laddan ja eneloop Pro kestossa kun tulevat aika varmana samalta linjalta ulos mutta eri kääreissä. Itsellä tasku sekä otsalampussa käytössä molempia ja käytän niitä tasaisesti niin että jokaiselle akkuparille tulisi sama määrä lataus/purkukertoja niin en ole huomannut eroa käyttöiässä. Jos sulla on joku laturi mikä lataa akkuja ajastetusti ja liian pienellä virralla jolloin delta-v tunnistus ei toimi niin heitä sellainen akun kypsytin jorpakkoon ja hanki kunnon laturi tilalle.
 
NiMh akun saa helposti tuhottua purkamalla liikaa, mäkin olen hajoittanut noita unohtamalla valot päälle jolloin heikommat kennot repolarisoituvat.
Ongelma ei ole pelkästään kapasiteetti myös akun sisäinen vastus saattaa nousta.

"Vilkkuvan" laturin saa lataamaan esilataamalla akun esim. toisella kennolla, tosin jotkut laturit ovat kranttuja Ri:lle
 
Riippuu paljon lataus/purkukertoja tulee. Itse en ole huomannut eroa laddan ja eneloop Pro kestossa kun tulevat aika varmana samalta linjalta ulos mutta eri kääreissä. Itsellä tasku sekä otsalampussa käytössä molempia ja käytän niitä tasaisesti niin että jokaiselle akkuparille tulisi sama määrä lataus/purkukertoja niin en ole huomannut eroa käyttöiässä. Jos sulla on joku laturi mikä lataa akkuja ajastetusti ja liian pienellä virralla jolloin pc delta-v tunnistus ei toimi niin heitä sellainen akun kypsytin jorpakkoon ja hanki kunnon laturi tilalle.
En osaa kertoja sanoa, mutta mulla on kaksi Xbox One ohjainta joissa kestää ehkä kaksi viikkoa. Akkuja on molempia (mustat eneloopit ja valkoiset laddat) 4kpl ja niitä käytetty vuorotellen, eli pitäisi kaikinpuolin olla aikalailla samoissa. Akut vaihdettu aina kun ohjain ekan kerran ohjain sammuu.
Eneloopin akut kestää ihan samalla tavalla edelleen, kun tosiaan laddat kestää enää ehkä viikon, toisesta kahdesta ei tosiaan enää toinen latautunut. Pistin sen nyt hiireen, jossa normi paristo kestää 6-8kk, joten kattoo miten kauan kestää. Ostin uuden setin Laddoja ja ne näyttäis taas kestävän kuten uudet. Eli selkeästi noista suorituskyky on romahtanut.
 
En osaa kertoja sanoa, mutta mulla on kaksi Xbox One ohjainta joissa kestää ehkä kaksi viikkoa. Akkuja on molempia (mustat eneloopit ja valkoiset laddat) 4kpl ja niitä käytetty vuorotellen, eli pitäisi kaikinpuolin olla aikalailla samoissa. Akut vaihdettu aina kun ohjain ekan kerran ohjain sammuu.
Eneloopin akut kestää ihan samalla tavalla edelleen, kun tosiaan laddat kestää enää ehkä viikon, toisesta kahdesta ei tosiaan enää toinen latautunut. Pistin sen nyt hiireen, jossa normi paristo kestää 6-8kk, joten kattoo miten kauan kestää. Ostin uuden setin Laddoja ja ne näyttäis taas kestävän kuten uudet. Eli selkeästi noista suorituskyky on romahtanut.

Aika pieni otanta, eli voi olla että olet vaan purkanut ne laddat liian alas ja akut ovat menneet pilalle.
 
Aika pieni otanta, eli voi olla että olet vaan purkanut ne laddat liian alas ja akut ovat menneet pilalle.
Luulisi sitten menneen muutkin, kun ei tuota varaustasoa mistään näe ja vaihtanut olen aina kun ensimmäisen kerran ohjain sammuu, eli varaustaso on käytännössä aina sama. Ja neljä Laddaa menettänyt tehoa ja muutaman kuukauden kauemmin käytössä olleet enelopet ei.
 

Onko kokemuksia tästä laturista? Pitäisi löytää tuohon hintaan hyvä laturi, jolla voi ladata kahta eri kapasiteetin 18650 akkua kerralla.

Itselläni on kameran laturina Nitecoren UNK ja se on ainakin toiminut mallikkaasti, tosin vajaan vuoden kokemuksella vasta sanon, mutta kuitenkin.
 
Tuli tilattua tämä laturi, kun revikoissa moittivat, että tuo Nitecore jättäisi hieman vajaaksi nuo akut. Lisäksi saa ladattua suuremmalla virralla. 2A latausvirtakin on valittavissa, mutta lienee vain yhdelle akulle kerralla. Varmaan saa kuitenkin 1A per akku ladattua kahta akkua kerralla.

 
lion kennojen kanssa on aina sama ongelma, ovat lähes poikkeuksetta hitsattu kiinni, ja juottaminen ei oikein onnistu ja voi olla vaarallista. Olen pidemmän aikaa haikaillut satunnaiseen akkujen korjaukseen pistehitsauskonetta, mutta ovat turhan isoja ja kalliita puhtaaseen harrasteluun.

Nyt näköjään on noita ihan pieniä kapistuksia, mahtaako olla toimivia?

 
lion kennojen kanssa on aina sama ongelma, ovat lähes poikkeuksetta hitsattu kiinni, ja juottaminen ei oikein onnistu ja voi olla vaarallista. Olen pidemmän aikaa haikaillut satunnaiseen akkujen korjaukseen pistehitsauskonetta, mutta ovat turhan isoja ja kalliita puhtaaseen harrasteluun.

Nyt näköjään on noita ihan pieniä kapistuksia, mahtaako olla toimivia?


Sama homma on pyörinyt mielessä mutta nuo pikkuvehkeet ovat auttamatta liian tehottomia. Myös elektrodit näyttäisivät olevan kuparia(?) eli ne ovat vaihtokunnossa parin käyttökerran jälkeen olettaen että laite usb-syöttöisenä kykenee edes antamaan niin tehokkaan pulssin mikä johtaisi nikkeliliuskan luotettavaan ja turvalliseen hitsautumiseen joka olisi toistettavissa joka hitsauskerralla.

Elektrodien ohuet johtimet ja materiaali, usb-syöttö, piirilevyllä ehkä yksi isohko elektrolyyttikonkka energiavarastona yms yms, en usko että nuo laitteet ovat mitään muuta kuin ajan ja rahan hukkaa.
 
Tiedoksi, että Lidlissä näkyi olevan taas noita Tronic akkuja AA ja AAA koossa 3,99€/4kpl paketti. Muutama vuosi sitten ostin paketin kokeeksi ja nyt piti ottaa pari pakettia lisää kun ihan toimivia on olleet.
 
Onko tommosesta Xtar VC4S-mallisesta laturista XTAR VC4S 4 Bay LCD Fast Battery Charger & Capacity Tester kellään kokemuksia?

Paska-Lidlin paska-Tronic -laturi pilasi juuri yhden hyvän AA-akun, kun jostain syystä ei lakannutkaan latausta lainkaan. Kolmesta muusta paikasta kyllä lakkasi lataamasta ja ovat ok, mutta jostain syystä yhden nyt sitten keitti ja pilasi.

Joku parempi laturi siis pitäisi löytää ja tuota ketjussa useamman kerran mainittua Xtar VC4 -laturia katselin ensin, mutta sitten tosiaan kiinnittyi huomio tuohon uudempaan versioon.

Edit: Ei tossa VC4S-mallissa taida olla mitään iloa AA-akkujen latailijalle verrattua VC4:n. Li-ioneita osaisi ilmeisesti ladata isommalla virralla, mutta ei kai sitä koskaan niin hätä ole, etteikö kerkeä latailua oottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemuksia onko nuo Bilteman akkuparistot mistään kotoisin?


Edit:
Näköjään ihan päteviä, jos nyt tarvitsee lisää AA/AAA paristoja hakea. Ikeaa kun lähistöltä ei löydy niin tulee jo kivasti lisähintaa postikuluista jos pieniä määriä tilailee.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom