Siis ihan yhtälailla ne Tidalin kappaleet on pakattu. FLAC on pakattu formaatti eikä se pakkaus vaikuta mitenkään äänenlaatuun vaan ainoastaan prosessori kuormaan joka sekin olematon nyky vehkeiden mittakaavassa. Eli se on vähän kuin zip tiedosto joka puretaan kuunneltaessa.
Se mikä vaikuttaa on kompressointi joka suurin vitsaus musiikkialalla varsinkin 2000-luvun alusta lähtien. Tosin nyt suuntaus osittain muuttunut jos jätetään isoimmat hittigeneraattorit huomioimatta.
Häviöllinen ja häviötön pakkaus sekä niiden erot on selkeä juttu kyllä
En niinkään viittaamaasi dynamiikan kompressiota tarkoittanut, joskin Death Magnetic ja Stadium Arcadium taitavat olla ne merkittävimmät teokset sillä saralla. Ehkä hieman yllättäen tosiaan häviöllisestä pakkauksesta tulkinnanvaraisessa viestissäni oli osittain kyse.
Spotifyssä jonkin aikaa on turhauttanut jakeluun laitetun signaalin häviöllinen pakkaus. Käytännössä vain kotimaisen Spinefarm levy-yhtiön levyissä olen tämän huomannut.
Case #1: Ensiferum - Ensiferum
https://tidal.com/album/3679879
Ensiferum (spotify)
Olkoon esimerkkinä Ensiferum bändin samaa nimeä kantava debyyttilevy, joka löytyy Spotifystä ja Tidalista pikaisesti testattuna samanlaatuisena ylipakkauksen artefakteilla varustettuna. Sellainen "vetinen huojunta" kuuluu taustalla. Tiedät varmaan mistä on kyse.
Levystä on palveluissa myös uudempi painos 2009, joissa ongelma ei ainakaan niin selkeästi ole havaittavissa jos ollenkaan. Tässä vaan pointtina on se, että Tidaliin päätynyt "HIFI"-laadun statuksella sisältää ne samat huojunnat, joka tarkoittaa sitä, että palveluun on tarjottu sellainen "tyyliin <100kb/s MP3"-tason materiaali alun perin.
Case #2: Malevolent Creation - In Cold Blood
https://tidal.com/album/12984950
In Cold Blood (spotify)
https://play.google.com/store/music..._In_Cold_Blood?id=Bdh5ptd322sd7tedbkv6wv2ymhm
Sama lähdemateriaali päätynyt Tidal/Spotify/Google Play Music. Biisit sisältävät niin paljon CD:n rippausvirheitä, että tuota ei kuuntele kukaan ainakaan nautintotarkoituksessa.
Jos olisin ostanut kyseisen äänitteen GPM:sta, niin eipä lämmittäisi huomata käyttää rahansa ns. paskaan. Tässä tapauksessa reklamaation luulisi olevan maalaisjärkeinen automaatio.
Voihan äärimmäisessä tapauksessa tästä ns. Bad Rip-versiosta kehittyä uusi Noise-genren merkkipaalu.
Ei sillä, etteikö jopa 100% kunnossa olevasta taltioinnista joku käyttäisi muutenkin tuota Noise määritelmää.
Case #3: Silentium - Altum, raita 3, To My Beloved One.
https://tidal.com/track/36961700
To My Beloved One (spotify)
Spotifyllä artefaktia läiskyy taustalla niin maan sootanasti kun Tidalissa homma on tällä kertaa OK.
Ehkä voidaan tiivistää homma siihen, että palveluntarjoajat ottavat vastaan materiaalin, minkä levy-yhtiö/joku keskitetty digioikeuksien haltija haluaa tarjota. Jos dataa on alunperin käsitellyt joku puuhastelija, kuten noissa Spinen levyissä itse ikäväkseni olen huomannut, joutuu pettymään.