Niin se on kyllä aika jännä, että bluetooth on raahannut tarpeiden perässä näin kauan, vaikka uusia versioita on tullut koko ajan.
Mun mielestä kuulokkeiden ja mikrofonin menestyksekäs käyttäminen Teams-palaverissa on bluetoothin tärkein tehtävä. Mikrofonin taajuuksien täydellinen leikkaaminen 8 kHz jälkeen (ja monesti 6-7 kHz kohdalla alkaa jo vaimentua) on 1960-luvun tasoa, ja siihen on kumminkin vielä vuonna 2023 tyytyminen.
Käytännön arki on sitä, että kokoushuoneessa on yksi Jabra-kajari, josta kaikkien neukkarissa olijoiden, äidinkielestä riippumatta, pitäisi saada äänensä kuuluville. Hyvä kun joka toisesta sanasta saa selvää ja loput pitää koittaa arvata.
Paras mikkiääni taitaa olla joissain pelikuulokkeissa, joissa on puomillinen mikki, ja oma erillinen 2,4 GHz usb-sovitin. Tai 3,5 mm tai USB johto ja vielä siten että mikki on kunnolla tuettu ja taajuuskorjaimen saa päälle. Pelikuulokkeissa mikrofoni koetaan arvokkaammaksi kuin pääasiassa musiikin kuunteluun tarkoitetuissa kuulokkeissa.
Mun mielestä suuhun melkein kiinni laitettavan puomin äänenlaatu ei sekään ole kovin luonnollinen, mutta on tietysti kiva, ettei se poimi kaikkea taustaääntä huoneesta. Laulajat kyllä nielaisee välillä mikrofonin, joten olen varmaan väärässä, mutta kun tulee vaan niin harvoin laulettua palavereissa. Lauletut synttärionnittelut varmaan sopisi moneen palaveriin, jos ihmiset ei olisi niin ujoja.
Katsoin Razer Barracuda X wireless tuntui täyttävän aika monta vaatimusta, mutta itsellä oli tosiaan viimeksi ensisijaisesti vastamelukuulokkeet hakusessa.
The Razer Barracuda X Wireless 2021 are budget-friendly gaming headphones. They have a detachable boom microphone and a USB dongle that provides a wireless conne...
www.rtings.com
The Razer Barracuda Wireless are the mid-range model of the Barracuda lineup, which are hybrid-use headphones. Sitting in between the budget-friendly Razer Barra...
www.rtings.com