300€ on siitä harmillinen budjetti, että pienellä lisäpanostukselle saisi melko mielenkiintoisia planar kuulokkeita jotka varmasti olisivat vaihtelua Sennheiseriin. Tuossa hieman ylempänä vähän jotain mainitsinkin Sundarasta, Sash tresistä ja verumista.
Jos kuitenkin pysytään budjetissa niin Grado sr225x voisi olla sellainen, jota kannattaisi käydä jossain kuuntelemassa. Gradot on valitettavasti Suomessa vähän ylihinnoiteltuja joten teknisyyden ja rakenteen laadun puolesta 299€ voi olla aika kova hinta. Enkä kyllä ole sr255x mallia itse edes kuullut. Olen kuitenkin viime aikoina kuunnellut paljon Gradon hemp kuulokkeita ja Grado on kyllä ottanut mun mielestäni noissa melkoisen harppauksen parempaan suuntaan. Vaikka Hemp ei virallisesti X sarjan kuulokke olekaan, niin siinä on X sarjan driverit.
Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto olisi Denon D5200. Valitettavasti nekään ei suoraan osu budjettiin mutta Black fridayn aikaan niitä oli muutamissa kotimaisessa liikkeissä 299€ hinnalla. Ei ne ilman katetta myyneet niitä silloinkaan joten, ehkä jostain saisi tuohon tarjoushintaan kuulokkeet vieläkin ihan vaan tarjouksen tekemällä.
Kolmas vaihtoehto voisi olla Harmonicdyne Helios, jos niitä vielä jostain saa. Niissä on tosi iso äänikuva, korostunut mutta melko hauska keskibasso ja mukavan täyteläiset keskiäänet. Diskantissa oli kuitenkin valitettava korostuma jonka takia itse en niille lopulta lämmennyt. Kaikkia se ei kuitenkaan häiritse ja onhan eq keksitty.
JVC Mx-100z (nykyisin JVC Mx-100V) on kuuloke jota aina suosittelen, jota tuskin kukaan Suomessa koskaan on silti ostanut
melko neutraali mutta lämpimähkö sointi. Alle 300€ kuulokkeiden joukosta kuuntelen melkein mieluummin noita, kuin ainoatakaan avointa kuuloketta samasta hintaluokasta. Hankalaa noissa on se, että ne pitää tilata ebaysta (myydään vain Japanissa) eikä kaapeli ole irroitettava. Kovin harva noita on länsimaissa kuullut muutenkaan mutta jokainen joka niitä on testannut on yllättynyt siitä miten hyvältä ne kuulosta.
Tuntuu että suhteellisesti alle 300€ hifi-kuulokkeiden tarjonta on heikompaa vuosi vuodelta. Halvemmat mallit on järjestään Bluetooth/anc malleja ja iem-kuulokkeet ovat osittain tuon takia mielestäni äänenlaadussa ohittaneet täysikokoiset kuulokkeet jo joitain vuosia sitten. Lisäksi kaikki hyvätkin vaihtoehdot on melko pitkälti samasta puusta veistettyjä. Hifiman He400se, Senkun Hd560, AKG:n avoimet K-sarjalaiset ja vaikkapa Beyerdynamic Dt880 ovat sinänsä mainioita kuulokkeita niin ei niissä silti mun mielestä ole mitään niin ihmeellistä, että niistä kovin suurta vaihtelua olisi Senkun 58X:lle. Diskantti sojottaa jokaisessa vähän eri tavalla mutta muuten ovat vain hyviä peruskuulokkeita ilman sen kummempia ominaisuuksia jotka meikäläisessä ihastuksen huokauksia herättäisivät.