Mää luulen, että itellä se on enemmän tuo keskialue / yläkeskialue. Korva ei toki reagoi samalla tavalla taajuusvasteeseen luurien ja kaiuttimien kanssa, mutta jouduin olkkarissa painimaan jonkin aikaa Genelecin S360-mallin kanssa, että sain vasteen sellaiseksi, että jaksaa kuunnella. Noissa auttoi vaimennus loivalla Q:lla 3,1khz kohdalla ja päälle muistaakseni puolentoista desibelin hylly (-1,5dB) +7khz. Aikaisemmin koitin vaimentaa pelkkiä ylätaajuuksia reippaammalla kädellä, niin soundista tuli vaan niin samea ja epätarkka ja kaikki erottelu hävisi, ettei sellaistakaan jaksa kuunnella.Liian ärhäkkä yläkeskialue on monelle raskasta kuunneltavaa ja siihen auttaa Audeze tyylinen soundi. Kattelin käppyröitä ja empyreanissa on aika paljon samaa Audezen kanssa tuossa suhteessa. Mulla on siitä erikoiset korvat että just Audeze on melkein yhtä raskasta kuunneltavaa kuin vaikka Beyer T1. Kun yläkeskialue ei ole esillä joutuu ponnistelemaan kuullakseen ne samat jutut mitä vaikka focaleilla tulee vaivatta. Vähän kun joutuisi siristelemään silmiään, korvillaLCD-3:n kanssa tuli välillä semmonen "onks nää menny rikki" fiilis kun kuunteli niitä vaikka Focal Clearin jälkeen.
Audezen soundi on kyllä meikäläisen makuun tosi hyvä kompromissi erottelua ja rasittamattomuutta. Eihän noissa samanlaista yläkerran terävyyttä ja erottelua ole kuin joissain kirkkaammissa tai teknisemmissä luureissa, mutta aika varovasti meikäläinen joutuu kirkkaampaan suuntaan menemään, kun tuntuu olevan todella pienestä kiinni jaksaako kuunnella vaiko eikö..
Tuokin on kyllä pelkästään positiivista minun kannaltani, jos Mezet ois soundiprofiililtaan lähellä Audezea. Just tuli postilta ilmoitus, että huomenna ovat kotiovella, niin pääsee viikonloppuna makustelemaan.
Viimeksi muokattu: