Laadukas Hi-Fi - hankinta, asennus, akustiikka jne.

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Katto on myös hyvä, mutta jos seinät on lähellä, niin kannattanee seiniin kiinnitellä ensin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Huoneessa on muovimatto, muuta ei voi laittaa kun pitäisi tuolilla päästä rullailemaan. Verhokin löytyy jo. Kaksi betoniseinää ja betonikatto taitaa sitten olla kaiun kannalta erittäin huono kun aika häiritsevää on. Puheäänen kaikuminen pitäisi lähinnä saada siis poistettua.
Verhon vaihtaminen lavaverhoonkin voisi auttaa puhetaajuuksilla. Tuolta löytyy myös kevyempiä 300gr versioita jos haluaa paremmat laskokset. Muutenkin tuo on ihan hyvää ja "helppoa" matskua jos on mahdollisuus moisia ripustaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 513
Ootteko mittaillut taajuusvastetta hifeistänne? Mittailin tässä muuton jälkeen uuden musapisteen spektriä. On tasaisempi kuin vanha paikka. Alapäässä muutama notkelma jotka on huoneen mittojen mukaiset. En jaksa noita murehtia kun ovat ihan siedettävän rajoissa. Soundi on suht kuiva mutta ruudun ja kaiuttimien taakse pitäisi jotain demppiä vielä virittää. Katellaan jos tulisi hommattua niitä turvepaneeleita.
Mittaus REW:llä, kaiuttimet Blue Sky Media Desk 2.1

spektri2020.jpg
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Ootteko mittaillut taajuusvastetta hifeistänne? Mittailin tässä muuton jälkeen uuden musapisteen spektriä. On tasaisempi kuin vanha paikka. Alapäässä muutama notkelma jotka on huoneen mittojen mukaiset. En jaksa noita murehtia kun ovat ihan siedettävän rajoissa. Soundi on suht kuiva mutta ruudun ja kaiuttimien taakse pitäisi jotain demppiä vielä virittää. Katellaan jos tulisi hommattua niitä turvepaneeleita.
Mittaus REW:llä, kaiuttimet Blue Sky Media Desk 2.1

Itsellä mittaushommat on nykyään käytössä - just mittasin ja säädin pienet Creativen purkit EQ:lla. Ehdottomasti järkevä sijoitus jos yhtään haluaa parempaa äänenlaatua.
 

Liitteet

Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 513
Itsellä mittaushommat on nykyään käytössä - just mittasin ja säädin pienet Creativen purkit EQ:lla. Ehdottomasti järkevä sijoitus jos yhtään haluaa parempaa äänenlaatua.
Oho! Meneepäs alas tuo toisto pienillä purkeilla. Ihailtavan tasainen spektri muutenkin. Kelpais moneen studioonkin. Kuinka kaukana mikki oli kaiuttimista? Ja kuinka olet toteuttanut akustiikkaa huoneessa?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Noissa mittauksissa kannattaa käyttää rehellisempää asteikkoa. Tottakai vaste näyttää tasaiselta kun kymmenen desibelin heitot eivät näytä pahalta. Omienkin kaiuttimien (jotka ovat tilassa jonka akustiikka on todella haastava) vaste näytti erinomaiselta tuolla asteikolla. Itse käytän sellaista asteikkoa, että vasteen ala- ja yläpuolelle jää sellainen 20dB tyhjää. Käyttäisin "tylympääkin (10dB tilaa) asteikkoa, jos tästä en jo näkisi ongelmakohtia.

Myös, kun mittaatte, niin mitatkaa vasen ja oikea kanava erikseen. Summamittaukset kannattaa jättää ammattilaisille (näin minulle sanottiin kun kyselin osaavammalta tyypiltä vinkkiä mittauksiin). Kannattaa mielummin mitata siten, että tulos näyttää pahemmalta kuin kuulostaa. @lmu2002 voisit siis käyttä asteikkoa 40-90dB.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Oho! Meneepäs alas tuo toisto pienillä purkeilla. Ihailtavan tasainen spektri muutenkin. Kelpais moneen studioonkin. Kuinka kaukana mikki oli kaiuttimista? Ja kuinka olet toteuttanut akustiikkaa huoneessa?
Bahamies tuossa kommentoikin tärkeimmät - tuo on todella kaukana hyvästä, asteikko vaan on tosi karkea. Tietysti kun alussa oli +15db / -10db heittoja niin suhteellisesti parannus on iso. Tälläisiä pikkupurkkeja viitsi tuon enempää säätää.

Käyriä ei kannata liikaa katsella, ei se kerro kuin pahimmista ongelmista. Samoihin akustointeihin voi olla vaikea päästä, huoneessa on mm pyykkitelineitä ja kangaspuut. Sinänsä siis on hyvin vaimennettu.

@Bahamies Mittaan toki aina kanava kerrallaan mutta säädöt olen tehnyt summattuna, olen huomannut että paljon helpompaa ja lopputulos on hyvä.

Oma kokemus on että alataajuudet vaatii aina korjausta ellei ole uskomattoman hyvin akustoitu tila. Tämä siis <300hz. Sitä ylemmät olen tällä hetkellä fiksannut jakosuotimella pääsetissä, MiniDSP kun puuttuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Oma kokemus on että alataajuudet vaatii aina korjausta ellei ole uskomattoman hyvin akustoitu tila. Tämä siis <300hz. Sitä ylemmät olen tällä hetkellä fiksannut jakosuotimella pääsetissä, MiniDSP kun puuttuu.
Todellakin vaatii, olet aivan oikeassa. Genelecin studiossa aikoinaan vierailtu ja jopa siellä käytettiin sähköistä korjausta jossain määrin. Joten ihan pikkuisen aina kalskahtaa korvaan kun joku empii tai miettii huonekorjaimeen sijoittamista. (no kukin toki tyylillään) Tosin ehkä jollain on parempi tila vs. genen studiot.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 513
Noissa mittauksissa kannattaa käyttää rehellisempää asteikkoa. Tottakai vaste näyttää tasaiselta kun kymmenen desibelin heitot eivät näytä pahalta. Omienkin kaiuttimien (jotka ovat tilassa jonka akustiikka on todella haastava) vaste näytti erinomaiselta tuolla asteikolla. Itse käytän sellaista asteikkoa, että vasteen ala- ja yläpuolelle jää sellainen 20dB tyhjää. Käyttäisin "tylympääkin (10dB tilaa) asteikkoa, jos tästä en jo näkisi ongelmakohtia.

Myös, kun mittaatte, niin mitatkaa vasen ja oikea kanava erikseen. Summamittaukset kannattaa jättää ammattilaisille (näin minulle sanottiin kun kyselin osaavammalta tyypiltä vinkkiä mittauksiin). Kannattaa mielummin mitata siten, että tulos näyttää pahemmalta kuin kuulospektri2020-2.jpgstaa. @lmu2002 voisit siis käyttä asteikkoa 40-90dB.
Tietysti pitää aina katsoa asteikko missä liikutaan. Alla kuva 40-90dB. Toinen huomattava seikka on tuo smoothing joka silottaa käyrää, jotta sitä olis helpompi katsoa (ylemmässä pois, alemmassa 12/okt). Mikin sijainti on myös herkkää hommaa. Itse istun kuuntelupaikalla pöydän ääressä ja ujutan mikin kalvon korvan viereen mistä sitten näyte, kanava kerrallaan.
Olen kokeillut eq:lla korjata tuota mutta koska kuopat jää kuitenkin olemaan niin turha vaiva. Huoneen muutkin kulmat on täynnä lipastoa ja laatikostoa yms roinaa, mutta kuuntelupaikka on niin keskellä seisovia aaltoja ettei nekään jeesaa. Zekkaan miksatessa bassot kuitenkin kuulokkeilla jotta saa luotettavamman käsityksen sisällöstä. Mieluummin keskityn kaiunnan poistoon kuin tappelen huonemittoja vastaan. Jos huone olisi reilusti isompi eikä siellä tarvitsisi olla mitään muuta tavaraa niin sitten voisi panostaa akustiikkaankin.

Otin musahuoneen kulmassa olevalta sohvalta myös vasteen (alempi kuva). Pari metriä takaviistoon ja soundi on aivan eri.

Musanteossa on myös sellainen lisähaaste ettei mahd eq saisi aiheuttaa juurikaan latenssia. Hifissä tuota pulmaa ei ole.

spektri2020-2.jpg
spektri2020-3.jpg
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 513
Bahamies tuossa kommentoikin tärkeimmät - tuo on todella kaukana hyvästä, asteikko vaan on tosi karkea. Tietysti kun alussa oli +15db / -10db heittoja niin suhteellisesti parannus on iso. Tälläisiä pikkupurkkeja viitsi tuon enempää säätää.

Käyriä ei kannata liikaa katsella, ei se kerro kuin pahimmista ongelmista. Samoihin akustointeihin voi olla vaikea päästä, huoneessa on mm pyykkitelineitä ja kangaspuut. Sinänsä siis on hyvin vaimennettu.

@Bahamies Mittaan toki aina kanava kerrallaan mutta säädöt olen tehnyt summattuna, olen huomannut että paljon helpompaa ja lopputulos on hyvä.

Oma kokemus on että alataajuudet vaatii aina korjausta ellei ole uskomattoman hyvin akustoitu tila. Tämä siis <300hz. Sitä ylemmät olen tällä hetkellä fiksannut jakosuotimella pääsetissä, MiniDSP kun puuttuu.
Minusta tuo on kyllä tosi hyvä vaste tuossa kuvassa. Heitot pysyy 10dB:n sisällä mikä on kyllä todella jees normihuoneessa. Oli pikkupurkit tai mitkä tahansa.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Hei kaikille,

Millaisista summista puhutaan jos haluaa suht laadukkaan leffakokemuksen?

- 4K projektori
- Dolby Atmos
- (kangas)
- (4K UHD Blu-ray soitin)
- (akustiikka)

Mietin että jos lähtee rakentamaan kokonaisuutta noin 3 vuoden tavoitteella. Pohdin kannattaako esim. panostaa 4K:hon jos 8K kuitenkin tulossa. Mikä olisi ihanne koko kankaalle? (Ehkäpä 100 tuumaa). Tila ei ole kovin iso, mutta jotenkin sitä haluaisi kokea nämä Blade Runnerit ja Ready Player Onet niin kuin ne on tarkoitettu. Eli sillä aidolla 4K kuvalla ja Dolby Atmos -ääniraidalla.

Pelkään kuitenkin että puhutaan niin suurista summista että pienipalkkaisilla ei ole varaa tuollaiseen, vaikka säästäisi ahkerasti.

huom. lisätoiveena olisi sellainen 4K UHD Blu-ray soitin, joka ei pidä lainkaan ääntä jos mahdollista. Atmoksen kohdalla 2 kattokaiutinta olisi tähän noin reilun 20 neliön tilaan riittävät 4 sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Hei kaikille,

Millaisista summista puhutaan jos haluaa suht laadukkaan leffakokemuksen?

- 4K projektori
- Dolby Atmos
- (kangas)
- (4K UHD Blu-ray soitin)
- (akustiikka)

Mietin että jos lähtee rakentamaan kokonaisuutta noin 3 vuoden tavoitteella. Pohdin kannattaako esim. panostaa 4K:hon jos 8K kuitenkin tulossa. Mikä olisi ihanne koko kankaalle? (Ehkäpä 100 tuumaa). Tila ei ole kovin iso, mutta jotenkin sitä haluaisi kokea nämä Blade Runnerit ja Ready Player Onet niin kuin ne on tarkoitettu. Eli sillä aidolla 4K kuvalla ja Dolby Atmos -ääniraidalla.

Pelkään kuitenkin että puhutaan niin suurista summista että pienipalkkaisilla ei ole varaa tuollaiseen, vaikka säästäisi ahkerasti.

huom. lisätoiveena olisi sellainen 4K UHD Blu-ray soitin, joka ei pidä lainkaan ääntä jos mahdollista. Atmoksen kohdalla 2 kattokaiutinta olisi tähän noin reilun 20 neliön tilaan riittävät 4 sijaan.
Kerroppa alkajaisiksi tilasta vähän lisää. Vaaleat pinnat ? voiko tummentaa tai verhoilla ? ja tosiaan vähintään se 100" -tuumainen kuva ja (imo) kannattaa myös pohtia onko 2.35 vai 16:9 -kuvasuhde sinulle parempi. Eli tykkäätkö katella niitä telkkareista tuttuja mustia palkkeja vai et (itse vihaan niitä)
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Kerroppa alkajaisiksi tilasta vähän lisää. Vaaleat pinnat ? voiko tummentaa tai verhoilla ? ja tosiaan vähintään se 100" -tuumainen kuva ja (imo) kannattaa myös pohtia onko 2.35 vai 16:9 -kuvasuhde sinulle parempi. Eli tykkäätkö katella niitä telkkareista tuttuja mustia palkkeja vai et (itse vihaan niitä)
Joku kyseli tätä eli PK-seudulla asun.

Jos tykiltä katsoo niin minusta silloin ei pitäisi olla mustia reunoja, mutta toisaalta kangas kaiketi parempi kuin "paljas seinä"... tv:ssä kun katson niin silloin nuo reunat ovat mielestäni hyvinkin tyylikkäät ja elokuvamaiset. Tavallaan kaiketi haaveilen siitä että tykin kuvan voisi heijastaa seinälle eli tykki voisi olla myös tällaista "Portable" mallia, jos siinä on mitään järkeä.

Huoneessani on tosiaan vaaleat seinät, mutta esim. maalasin yhden seinän tummemmaksi.

Pimennysverhot löytyvät, vieläpä laadukkaat sellaiset.

Mitä tarkoittaa (imo)?

...
460 x 370 cm

Tilasta löytyy villamatto, säkkituoli, lattiatyyny, tyynyjä, valitettavasti myös peili ja lasilla kehystettyjä leffajulisteita, kasveja, puisia tasoja, sekä sänky. Toisaalta tila on minimalistinen ja osasta asioita voi helposti luopua tarvittaessa.

Kaksi seinistä ovat kiinteitä, yksi suurta ikkunaa ja yhdestä seinästä pääsee eteiseen ja keittiöön. Noh keittiö on sen 2 neliötä kokoinen mutta kuitenkin. Oikein viihtyisä tila, niin jossa tosiaan työpöytä, tietokone ja kaiuttimet.

Tila on kuitenkin muokattavissa. Ehkä hienoin tosiaan olisi jos tykkiä voisi siirtää ja heijastaa kuvaa seinään, toisaalta jos Atmoksesta kyse niin ilmeisesti homma tehdään aivan toisella tavalla, hyvinkin tarkasti mittaillen.


...



Huom. lisään vielä sen että 8K 100 tuuman tv:t ilmeisesti pärjäävät tulevaisuudessa näille tykeille. Toiseksi opiskelen vasta näitä juttuja. Esim. OLED TV liikkeentoisto on hirvittävää ja olenkin pohtinut onko se sitä myös tykeissä. Sekä mikä ero on näillä laser-projektoreilla? Täytyy tutustua kotiteatteri juttuihin paljon tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
Mietin että jos lähtee rakentamaan kokonaisuutta noin 3 vuoden tavoitteella. Pohdin kannattaako esim. panostaa 4K:hon jos 8K kuitenkin tulossa. Mikä olisi ihanne koko kankaalle? (Ehkäpä 100 tuumaa). Tila ei ole kovin iso, mutta jotenkin sitä haluaisi kokea nämä Blade Runnerit ja Ready Player Onet niin kuin ne on tarkoitettu. Eli sillä aidolla 4K kuvalla ja Dolby Atmos -ääniraidalla.
Ei ole tulossa mitään järkevää 8K-sisältöä aikoihin (ehkä lähinnä jonnekin Youtubeen), vaikka 8K-televisioita onkin olemassa ja tulee lisää. 100 tuuman kokoluokka on vähän siinä ja siinä että kannattaako olla tykki. Itse vaihdoin 92 tuuman kankaan 75-tuumaiseen telkkariin. Tosin jos saa pimennettyä huoneen kunnolla, niin tykin etuna on, että voi käyttää akustisesti läpinäkyvää valkokangasta ja saa keskikaiuttimen tai jopa kaikki kaiuttimet kankaan taakse. Todennäköisesti mahdollistaa myös isomman valkokankaan käytön.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
Näköjään audiovideo.fi -sivusto on kadonnut netistä. Harmi sinänsä, sivustolla oli ihan hauskoja arvosteluja ja rakennussarjoja, vaikkakin viime vuosina meno selvästikin hiljentyi.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Näköjään audiovideo.fi -sivusto on kadonnut netistä. Harmi sinänsä, sivustolla oli ihan hauskoja arvosteluja ja rakennussarjoja, vaikkakin viime vuosina meno selvästikin hiljentyi.
Joo harmillista. Vaikkakin jutut oli aikamoista laitteiden hehkutusta, niin oli ne silti mukavaa luettavaa.
Tuntuu muutenkin koko hifi/kotiteatteri scene hiljentyvän kokoajan. Ihmiset näyttää siirtyneen kuuloke- ja bluetoothpötkylä kuunteluun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
No höh... Ompas perseestä. Itse en niinkään digannut audiovideon arvosteluista mutta ne kaiutinrakennussarjat oli parhautta. Ei taida olla ainuttakaan muuta tahoa joka moisia julkaisee esim. budjettiluokassa (hifiharrastajat forum ei todellakaan ole sama asia)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Kyllä ainakin itse pääsen käsiksi audiovideo.fi sivuun, en tiedä loppuuko toiminta, mutta itse laitan ainakin sivuston seurantaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
Voi olla, että oli vaan huoltokatko..

Kaiutinrakennusartikkelit on aina mielenkiintoista luettavaa ja tuolla on kyllä aiheessa kunnostauduttu.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
Kyllä ainakin itse pääsen käsiksi audiovideo.fi sivuun, en tiedä loppuuko toiminta, mutta itse laitan ainakin sivuston seurantaan.
Hmmjoo, nyt toimii. Aamulla serveri vastasi, mutta heitti 404-virhettä, ja huomasin että hifiharrastajien palstalla joku oli ihmetellyt samaa ongelmaa ja oletin virheellisesti että on pysyvä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
Tuntuu muutenkin koko hifi/kotiteatteri scene hiljentyvän kokoajan. Ihmiset näyttää siirtyneen kuuloke- ja bluetoothpötkylä kuunteluun.
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin hifi-kauppiailla on mennyt viimeinen vuosi erittäin hyvin, koska ihmiset ovat olleet enemmän kotosalla ja ovat satsanneet esim. matkustelun sijasta kotona viihtymiseen. Ei välttämättä tietenkään muuta suuria linjoja.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 997
Tyhmänä ihmisenä tulla tupsahdan tuolta tyhmien ihmisten ketjusta tänne, kun siellä HiFiistä puhutaan, tarkemmin ottaen kaapeleista.

Uteliaisuuttani sattui silmään tämä kaapelitesti ihan kotimaisella kiellellä selostettuna :


Onko tyhmää ostaa noi liki 500EUR kaaapelit ?
Tuon testin perusteellaa en ostasi.
Tosin jos ostaisin, olisihan se pakko uskotella itselle että nyt on v***' hyvät soundit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Jos on tilillä painetta ja tietää, mitä on tekemässä, niin ei kai se tyhmää ole. Mitä se ylipäätään muille kuuluu, jos kerran kalliit kaapelit pitää saada, ts. ei kai sitä muilla tarvii hyväksyttää :D

Vähän vakavammin, niin jos tuommoiset vähän arvokkaammat kaapelit kiinnostaa ja niistä ei oo aikaisempaa kokemusta, niin kannattaa pyytää hifiliikkeestä kotiin testiin ja kuunnella ite. Enemmän nuo on minusta sellaista viimeistä hienosäätöä plus ulkonäköjuttuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
Tyhmänä ihmisenä tulla tupsahdan tuolta tyhmien ihmisten ketjusta tänne, kun siellä HiFiistä puhutaan, tarkemmin ottaen kaapeleista.

Uteliaisuuttani sattui silmään tämä kaapelitesti ihan kotimaisella kiellellä selostettuna :


Onko tyhmää ostaa noi liki 500EUR kaaapelit ?
Tuon testin perusteellaa en ostasi.
Tosin jos ostaisin, olisihan se pakko uskotella itselle että nyt on v***' hyvät soundit.
On se tavallaan tyhmää. En katsonut linkkiä, mutta jos tuossa on 25m rulla ja noi on parhaat ikinä, niin vaikka seinän sisälle en laittaisi Bilteman kaiutinkaapelia (se on vielä nykyään CCA).

Jos kaapeleissa kuulee eroja, niin saa olla todella huonot kaapelit siellä toisessa päässä. Helpoin tapa saada eroja on laittaa vähän alimitoitetut (vaikka 0.75mm2) pitkälle matkalle (5m+) ja yllätys, yllätys, paksummat kuulostaa paremmalta. Lisäksi kaapelissa voi olla tai olla olematta suojauksia, jotka vähentää altistumista häiriöille.

Itse ostasin nyt jostain hapettomasta kuparista tehdyt johdot, joissa on monta säiettä. Saa olla myös tinaa tai hopeaa, mutta ei alumiinia. Materiaalivalinta puhtaasti sen perusteella, ettei suorituskyky laske ajan kanssa ja kaapeli hapetu. Ne säikeet ei paranna äänenlaatua, mutta kun testivoittaja-subbarikaapeli ei taivu edes 90 asteen kulmaan, niin jotain pitää tehdä, että saa siistit kaapelivedot..

Tietenkin jos on sadantonnin kaiuttimet ja tarttee vaan nopeasti johdot, joilla saa ääntä, niin sitä tekee mitä haluaa. Vastinetta rahoilleen ei saa tietyn pisteen jälkeen.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Tyhmänä ihmisenä tulla tupsahdan tuolta tyhmien ihmisten ketjusta tänne, kun siellä HiFiistä puhutaan, tarkemmin ottaen kaapeleista.

Uteliaisuuttani sattui silmään tämä kaapelitesti ihan kotimaisella kiellellä selostettuna :


Onko tyhmää ostaa noi liki 500EUR kaaapelit ?
Tuon testin perusteellaa en ostasi.
Tosin jos ostaisin, olisihan se pakko uskotella itselle että nyt on v***' hyvät soundit.
Alunperin juttu lähti kaapelinTUESTA, ei itse kaapeleista.

 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 250
On se tavallaan tyhmää. En katsonut linkkiä, mutta jos tuossa on 25m rulla ja noi on parhaat ikinä, niin vaikka seinän sisälle en laittaisi Bilteman kaiutinkaapelia (se on vielä nykyään CCA).

Jos kaapeleissa kuulee eroja, niin saa olla todella huonot kaapelit siellä toisessa päässä. Helpoin tapa saada eroja on laittaa vähän alimitoitetut (vaikka 0.75mm2) pitkälle matkalle (5m+) ja yllätys, yllätys, paksummat kuulostaa paremmalta. Lisäksi kaapelissa voi olla tai olla olematta suojauksia, jotka vähentää altistumista häiriöille.

Itse ostasin nyt jostain hapettomasta kuparista tehdyt johdot, joissa on monta säiettä. Saa olla myös tinaa tai hopeaa, mutta ei alumiinia. Materiaalivalinta puhtaasti sen perusteella, ettei suorituskyky laske ajan kanssa ja kaapeli hapetu. Ne säikeet ei paranna äänenlaatua, mutta kun testivoittaja-subbarikaapeli ei taivu edes 90 asteen kulmaan, niin jotain pitää tehdä, että saa siistit kaapelivedot..

Tietenkin jos on sadantonnin kaiuttimet ja tarttee vaan nopeasti johdot, joilla saa ääntä, niin sitä tekee mitä haluaa. Vastinetta rahoilleen ei saa tietyn pisteen jälkeen.
Ihan puhdasta kuparia nuo kyllä ovat Kaiutinkaapeli
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 615
Tuo on kuitenkin eri väite kuin se, etteikö virheitä pääsisi ollenkaan läpi ilman, että musiikki alkaa selkeästi pätkimään.
Cd levyltä luettu musiikki ja sen siirtäminen spdif signaalina laitteesta toiseen on täysin virheetöntä, ellei se cd ole itsessään ihan paskana. Jos cd levyn virheenkorjausbitit ei toimisi täydellisesti, niin mitään ohjelmistoja ei voitaisi kyseisellä medialla levittää. Esim. ohjelmakoodi ei tyypillisesti siedä yhtä ainutta virhettä, mutta olet taatusti aika monta peliä joskus rompulta asentanut täysin ongelmitta.

Jos romppu on siinä kunnossa fyysisesti, että siltä ei voisi enää peliä onnistuneesti asentaa, niin osa cd soittimista osaisi sieltä silti musiikkia onkia, interpoloiden rikkinäisiksi todetut kohdat, mutta kyseinen toiminta ei käsittääkseni kuulu cd audio speksiin, vaan on jotain soitinvalmistajien omaa settiä. Jos on tiukasti speksin mukainen soitin, niin kaikki virheet kuuluu aina ja niitä ei käytännössä ikinä tule, ellet raavi levyjä ensin hiekkapaperilla.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Cd levyltä luettu musiikki ja sen siirtäminen spdif signaalina laitteesta toiseen on täysin virheetöntä, ellei se cd ole itsessään ihan paskana. Jos cd levyn virheenkorjausbitit ei toimisi täydellisesti, niin mitään ohjelmistoja ei voitaisi kyseisellä medialla levittää. Esim. ohjelmakoodi ei tyypillisesti siedä yhtä ainutta virhettä, mutta olet taatusti aika monta peliä joskus rompulta asentanut täysin ongelmitta.

Jos romppu on siinä kunnossa fyysisesti, että siltä ei voisi enää peliä onnistuneesti asentaa, niin osa cd soittimista osaisi sieltä silti musiikkia onkia, interpoloiden rikkinäisiksi todetut kohdat, mutta kyseinen toiminta ei käsittääkseni kuulu cd audio speksiin, vaan on jotain soitinvalmistajien omaa settiä. Jos on tiukasti speksin mukainen soitin, niin kaikki virheet kuuluu aina ja niitä ei käytännössä ikinä tule, ellet raavi levyjä ensin hiekkapaperilla.
CD-ROM levyille data tallennetaan eri tavalla kuin musiikki-CD:lle juuri tuon takia. Musiikki-CD:t eivät ole niin tarkkoja noiden virheiden kanssa kuin CD-ROM levyt.

Both Mode 1 and 2 sectors use the first 16 bytes for header information, but differ in the remaining 2,336 bytes due to the use of error correction bytes. Unlike an audio CD, a CD-ROM cannot rely on error concealment by interpolation; a higher reliability of the retrieved data is required. To achieve improved error correction and detection, Mode 1, used mostly for digital data, adds a 32-bit cyclic redundancy check (CRC) code for error detection, and a third layer of Reed–Solomon error correction[n 1] using a Reed-Solomon Product-like Code (RSPC). Mode 1 therefore contains 288 bytes per sector for error detection and correction, leaving 2,048 bytes per sector available for data.
Musiikki-CD:stä vielä:
Due to the weaker error correction sector structure used on audio CDs and video CDs (Mode 2 Form 2) than on data discs (Mode 1 or Mode 2 Form 1), C2 errors are not correctable and signify data loss.[83][84] Even with uncorrectable errors, a compact disc player interpolates the data loss with the aim of making the damage unhearable.[85]
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 615
CD-ROM levyille data tallennetaan eri tavalla kuin musiikki-CD:lle juuri tuon takia. Musiikki-CD:t eivät ole niin tarkkoja noiden virheiden kanssa kuin CD-ROM levyt.



Musiikki-CD:stä vielä:
Näköjään ei ollu ihan tiedot ajan tasalla.
Harmi kun ei ole enää romppuasemaa missään, olis mielenkiintoista testata että vaihtuuko ripin md5 joka kerta kun rippaa levyn, vai onko nuokin virheet huolellisessa käytössä todella harvinaisia.

edit: Lienee toi tapaus 'audio CD' olla digitaalisen musiikin musta lammas, vai onko muita toteutuksia joissa havaittuja virheitä peitetään ja päästetään läpi korjaamisen sijaan? @tuoppi´
SPDIF ei sisällä mitään virheenkorjausta ainakaan PCM audiolla, vaan kaikki datansirron virheet kuuluu selkeästi rapinana ja poksahduksina. SPDIF sisältää CRC:n vain audiostreamin metadataa sisältävälle osuudelle.
DAC:in sisällä voi tapahtua virheitä, mutta niitä on tuskin niin hienosti rakennettu että ne moiset tilanteet tunnistaisivat ja jotenkin paikkaisivat. PC tai muu musiikkilähde taas voi tehdä laskuvirheitä, mutta ne on joko sellaisia mitkä havaitaan ja korjataan täysin, tai sellaisia jotka pääsevät sellaisenaan läpi ja tulevat varmasti kuulumaan musiikissa.

Eli siis, jos toistat FLAC tiedostoa koneelta spdif liitännällä DAC:lle, niin kaikki digitaalipuolella tapahtuvat virheet joko korjataan täysin, tai virheet kuuluvat erittäin selkeästi kaiuttimista asti. Audio CD:n interpoloiva virheenmitigointi vaikuttaa aika uniikilta ominaisuudelta digitaalisen musiikin puolella. Streamattu FLAC on em. syystä johtuen automaattisesti parempi vaihtoehto.

Analogimedioiden puolella taas kaikki virheet on triviaaleja mitata, niitä tapahtuu jatkuvasti ja niitä ei voi korjata. Virheiden kuuleminenkin on varmaan ihan mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
52
Näköjään ei ollu ihan tiedot ajan tasalla.
Harmi kun ei ole enää romppuasemaa missään, olis mielenkiintoista testata että vaihtuuko ripin md5 joka kerta kun rippaa levyn, vai onko nuokin virheet huolellisessa käytössä todella harvinaisia.

edit: Lienee toi tapaus 'audio CD' olla digitaalisen musiikin musta lammas, vai onko muita toteutuksia joissa havaittuja virheitä peitetään ja päästetään läpi korjaamisen sijaan? @tuoppi´
SPDIF ei sisällä mitään virheenkorjausta ainakaan PCM audiolla, vaan kaikki datansirron virheet kuuluu selkeästi rapinana ja poksahduksina. SPDIF sisältää CRC:n vain audiostreamin metadataa sisältävälle osuudelle.
DAC:in sisällä voi tapahtua virheitä, mutta niitä on tuskin niin hienosti rakennettu että ne moiset tilanteet tunnistaisivat ja jotenkin paikkaisivat. PC tai muu musiikkilähde taas voi tehdä laskuvirheitä, mutta ne on joko sellaisia mitkä havaitaan ja korjataan täysin, tai sellaisia jotka pääsevät sellaisenaan läpi ja tulevat varmasti kuulumaan musiikissa.

Eli siis, jos toistat FLAC tiedostoa koneelta spdif liitännällä DAC:lle, niin kaikki digitaalipuolella tapahtuvat virheet joko korjataan täysin, tai virheet kuuluvat erittäin selkeästi kaiuttimista asti. Audio CD:n interpoloiva virheenmitigointi vaikuttaa aika uniikilta ominaisuudelta digitaalisen musiikin puolella. Streamattu FLAC on em. syystä johtuen automaattisesti parempi vaihtoehto.

Analogimedioiden puolella taas kaikki virheet on triviaaleja mitata, niitä tapahtuu jatkuvasti ja niitä ei voi korjata. Virheiden kuuleminenkin on varmaan ihan mahdollista.
Audio CD formaattiin sisältyy toki virheenkorjaus, joka pystyy korjaamaan lukuvirheet täydellisesti tiettyyn rajaan saakka.

Digimaailman virheet ovat paljon helpompia mitata kuin analogimaailman ja ne yleensä todellakin kuulee vinkumisina ja räsähdyksinä yms. Analogimaailmalle ominaiset virheet ovat paljon vaikeampia kuulla, esimerkiksi taajuusvasteen pieni poikkeama tai harmoninen särö.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 500
Ostin Audio Pro addon A10 kajarit ja pitäisi saada ne terassin seinään mutta niitä käytetään myös muualla.

Löytyykö jotain suunnattavia seinätelineitä joista kajarit voisi vain nostaa pois kun niitä tarvitsee muualla? Kiinnitys olisi kaiuttimen normaaliin jengoilla olevaan kiinnikkeeseen.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Jaa te ootte tehny ihan oman langan akustiikalle, hienoa!

Nuo verhoilut on nyt ollu jo jonkin aikaa tarkotus laittaa kuntoon, mutta vähän vielä tiedustelisin, että kuinka tärkeä vaikka tommonen Stairville Curtain 500g/m² Black nyt sitten onkaan, jos ikkuna on siis kajareiden välissä, television takana? Tällä hetkellä ihan perusmalliset, ohkaset pimennysverhot käytössä, mutta miettiny että vois koittaa tommosta tuhdimpaa ihan kokeilumielessä. Kajareilla matkaa ~1m ikkunaan ja television ja ikkunan välissä ~60cm väliä.

Mietin vaan, että jos ikkuna on kaiuttimien takana/sivussa, niin sinnehän ei pitäis kaiken järjen mukaan säteillä kovin korkeita ääniä, että onko tuommosesta sitten mitään iloa tässä tilanteessa? Mitään asteikkoakaan ei noissa verhoissa näy, että minne asti nuo on tehokkaat..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Tuohan on hyvää varsinkin jos saat sen vielä hieman irti seinäpinnasta. Jättäisin sen pimennysverhon pimennyskäyttöön ja tätä sitten vaikka isommalle leveydelle ihan kaiuttimien taakse asti jos mahdollista (varsinkin jos on kivi-/betoniseinä). kaikki seinästä irti oleva paksumpi roikkuva kangas on positiivista akustisesti. Oman proggikset toki menee monesti akustiikka edellä ja ulkonäkö tulee vasta sen jälkeen.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
801
Jaa te ootte tehny ihan oman langan akustiikalle, hienoa!

Nuo verhoilut on nyt ollu jo jonkin aikaa tarkotus laittaa kuntoon, mutta vähän vielä tiedustelisin, että kuinka tärkeä vaikka tommonen Stairville Curtain 500g/m² Black nyt sitten onkaan, jos ikkuna on siis kajareiden välissä, television takana? Tällä hetkellä ihan perusmalliset, ohkaset pimennysverhot käytössä, mutta miettiny että vois koittaa tommosta tuhdimpaa ihan kokeilumielessä. Kajareilla matkaa ~1m ikkunaan ja television ja ikkunan välissä ~60cm väliä.

Mietin vaan, että jos ikkuna on kaiuttimien takana/sivussa, niin sinnehän ei pitäis kaiken järjen mukaan säteillä kovin korkeita ääniä, että onko tuommosesta sitten mitään iloa tässä tilanteessa? Mitään asteikkoakaan ei noissa verhoissa näy, että minne asti nuo on tehokkaat..
Kannattaa muistaa että tuo on 100% puuvilla ja lisäksi käsitelty tulenkestokemikaaleilla. Allergikoille en ainakaan suosittelisi, pölyä kertyy aika lailla.

Itsellä leffahuone vuorattu tuolla ja kaiut ja videotykin heijastukset poistaa kyllä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Juu kaiusta ei oo enää huolta edellisistä paneeleista ja tosiaan tuo pöly on aikamoinen haaste, kissa löytyy taloudesta. Talo on vanha 50-luvun puurakennus, ei mikään betonibunkkeri. Mitä aiemmin kyselin redditissä noista taajuuksista ni meinasivat että 300-400hz menee vielä mahollisesti ympäri kajarin, auttasko tommoset sitten siihen, tiiä tuota. Mulla on nyt aika täydellinen setup ku nuo vanhat patjat on vielä bassoansoina noissa etukulmissa, mutta ainahan se vois kait olla parempi?

Helpottais vaan siis tietää mihin taajuuksiin tommoset paksut verhot ees toimiii, bassotki kuulemma menee vaan lasista läpi aika hyvin.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
176
Mitäs on arvon raati mieltä sellasesta ideasta, kun nykyisessä telkkarihuoneessa (about 3.3m x 2.9m x 2.5m) ei ole käytännössä mitään akustointeja ja nurkkiin ei mahdu bassoansat, niin jos vetäisi kattoon muutaman paalin (4 x 100mm x 600mm x 1200mm) Paroc:n COS5:sta?

Tyyliin:
- Paalista muovit pois
- Kehikko vaikka 50x22 rimasta
- Paali kehikon sisään
- Kehikkoon kankaasta verhoilu (vaikka sitten tuplana, ettei tule pölyä sisäilmaan.
- Kehikon yläreunaan yläreunaan koukut, joilla laitetaan kattoon ihan katon ja seinän rajaan kiinni

Tämän lisäksi laittaisin seinille vielä yhden paalillisen (ei 4kpl 100mm x 600mm x 1200mm levyä), levyt erikseen kehikoituina (esim 125mm lautaa ja siihen verhoilu).
Nämä kutakuinkin ensiheijastuskohtiin, jos vaan jotenkin nätisti saa, jos ei niin, sitten lähelle niitä.

Laskeskelin, että ansakohtainen kustannus materiaaleille olisi abouttiarallaa 80-110€ ja levyille 35-50€ kankaasta riippuen.

Todennäköisesti näyttäisi vähän erikoiselta, mutta hyvin verhoiltuna varmaan ihan siedettävän näköinen.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 513
Mitäs on arvon raati mieltä sellasesta ideasta, kun nykyisessä telkkarihuoneessa (about 3.3m x 2.9m x 2.5m) ei ole käytännössä mitään akustointeja ja nurkkiin ei mahdu bassoansat, niin jos vetäisi kattoon muutaman paalin (4 x 100mm x 600mm x 1200mm) Paroc:n COS5:sta?

Tyyliin:
- Paalista muovit pois
- Kehikko vaikka 50x22 rimasta
- Paali kehikon sisään
- Kehikkoon kankaasta verhoilu (vaikka sitten tuplana, ettei tule pölyä sisäilmaan.
- Kehikon yläreunaan yläreunaan koukut, joilla laitetaan kattoon ihan katon ja seinän rajaan kiinni

Tämän lisäksi laittaisin seinille vielä yhden paalillisen (ei 4kpl 100mm x 600mm x 1200mm levyä), levyt erikseen kehikoituina (esim 125mm lautaa ja siihen verhoilu).
Nämä kutakuinkin ensiheijastuskohtiin, jos vaan jotenkin nätisti saa, jos ei niin, sitten lähelle niitä.

Laskeskelin, että ansakohtainen kustannus materiaaleille olisi abouttiarallaa 80-110€ ja levyille 35-50€ kankaasta riippuen.

Todennäköisesti näyttäisi vähän erikoiselta, mutta hyvin verhoiltuna varmaan ihan siedettävän näköinen.
Anna mennä vaan. Itse pingotin kehikkoon ensin yhden kankaan joka päälle sitten villalevy ja sen päälle varsinainen sisustuskangas. Saa täten tasakylkisen tuotoksen.
Kannattaa kokeilla missä kohdassa seinää toimivuus on paras, ensiheijastuspisteessä vaiko kuuntelupisteestä suoraan sivuille. Jos laitat neljä niin ehkä molempiin sitten.
Kattoon ripustetut ovat yllättävän tehokkaita, paksu matto vaan kaveriksi. Ja ledivaloa sinne päälle piiloon.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 815
Mitäs on arvon raati mieltä sellasesta ideasta, kun nykyisessä telkkarihuoneessa (about 3.3m x 2.9m x 2.5m) ei ole käytännössä mitään akustointeja ja nurkkiin ei mahdu bassoansat, niin jos vetäisi kattoon muutaman paalin (4 x 100mm x 600mm x 1200mm) Paroc:n COS5:sta?

Tyyliin:
- Paalista muovit pois
- Kehikko vaikka 50x22 rimasta
- Paali kehikon sisään
- Kehikkoon kankaasta verhoilu (vaikka sitten tuplana, ettei tule pölyä sisäilmaan.
- Kehikon yläreunaan yläreunaan koukut, joilla laitetaan kattoon ihan katon ja seinän rajaan kiinni

Tämän lisäksi laittaisin seinille vielä yhden paalillisen (ei 4kpl 100mm x 600mm x 1200mm levyä), levyt erikseen kehikoituina (esim 125mm lautaa ja siihen verhoilu).
Nämä kutakuinkin ensiheijastuskohtiin, jos vaan jotenkin nätisti saa, jos ei niin, sitten lähelle niitä.

Laskeskelin, että ansakohtainen kustannus materiaaleille olisi abouttiarallaa 80-110€ ja levyille 35-50€ kankaasta riippuen.

Todennäköisesti näyttäisi vähän erikoiselta, mutta hyvin verhoiltuna varmaan ihan siedettävän näköinen.
Pohdiskelin, että onko mitään merkitystä ottaako paalista muovit pois vai ei? Ääni menee siitä ohuesta muovista hyvin läpi, joten sama jättää paikalleen, niin pysyy pölyt sisällä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
176
Pohdiskelin, että onko mitään merkitystä ottaako paalista muovit pois vai ei? Ääni menee siitä ohuesta muovista hyvin läpi, joten sama jättää paikalleen, niin pysyy pölyt sisällä.
Sehän riippuu oikeastaan siitä kankaasta, minkä laittaa, jos se ei ime yhtään ääntä, niin sitten muovi heijastaa korkeampia taajuuksia.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 815
Sehän riippuu oikeastaan siitä kankaasta, minkä laittaa, jos se ei ime yhtään ääntä, niin sitten muovi heijastaa korkeampia taajuuksia.
Muovi on kevyttä ja niin ohutta, että heijastuvat taajuudet taitavat olla kovasti yli kuuloalueen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Ewona on myös yks fiksu vaihtoehto.. Ei tarvitse pelätä että huoneilmaan tulee kakkelia. Oman perheen astmaatikko oli sen kanssa ihan sinut vaikka levyt oli kietastu mustaan ei-niin-tiheään harsokankaaseen.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
pay $3000 and get shit crossover parts ...





Millähän euromäärällä alkaa sit saada sitä "laatuhifiä"?:rolleyes:
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
15
Olisi ihan mielenkiintoista miltä tuo kuulostaa ”päivityksen” jälkeen. Mittautuu äkkiseltään paremmin, mutta kuulostaako enää Dynaudiolle? Varmasti Dynaudiollakin olisi tietotaitoa saada suora vaste aikaan, mutta siihen lienee syynsä miksi päädytty nykyisenlaiseen voicingiin. Lisäksi ämyrissä on käytetty perinteitä vaalien ensimmäisen asteen suotoja, luultavasti koska juhlavuoden malli ja tämäkin asia muutetaan päivityksessä... Nämä vain minun jaarittelujani asiasta.

S40 on tullut pariin otteeseen kuultua ja on ihan ok purkki, mutta ei aiheuttanut mitään ihmeellisiä säväreitä. Heritage special pitäisi käydä kuuntelemassa ja sillä on isot saappaat täytettävänä että pääseekö samalle tasolle kuin C1 ja Spessu25.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Olisi ihan mielenkiintoista miltä tuo kuulostaa ”päivityksen” jälkeen. Mittautuu äkkiseltään paremmin, mutta kuulostaako enää Dynaudiolle? Varmasti Dynaudiollakin olisi tietotaitoa saada suora vaste aikaan, mutta siihen lienee syynsä miksi päädytty nykyisenlaiseen voicingiin. Lisäksi ämyrissä on käytetty perinteitä vaalien ensimmäisen asteen suotoja, luultavasti koska juhlavuoden malli ja tämäkin asia muutetaan päivityksessä... Nämä vain minun jaarittelujani asiasta.

S40 on tullut pariin otteeseen kuultua ja on ihan ok purkki, mutta ei aiheuttanut mitään ihmeellisiä säväreitä. Heritage special pitäisi käydä kuuntelemassa ja sillä on isot saappaat täytettävänä että pääseekö samalle tasolle kuin C1 ja Spessu25.
Minua hieman häiritsi tuossa videossa tuon midbasson raakavaste. Se on sanalla sanoen karmea ja vaatii varmasti todella jyrkän suodon, että se ei pilaa yläpään toistoa. Tätä on tietenkin vaikeampi (ei mahdoton) saavuttaa 1. asteen suodoilla.

"Oman soundin" etsimisessä ei minun mielestäni ole mitään väärää. Olisi vaan kiva, jos se saavutettaisiin järjen rajoissa. Tuon kaiuttimen kohdalla se olisi vaatinut uutta midbassoa, jos tarkoitus on käyttää 1. asteen suotoa. Tai sitten hyväksyä rajoitteet ja käyttää jyrkempää suotoa... Nyt valittiin se huonoin vaihtoehto. R&D kustannukset uuden midbasson kehittämiseen olisivat olleet varmasti suuret, joten täytyy vaan ihmetellä, että miksi jaksetaan roikkua tuollaisissa ideologioissa, kun tiedetään ne oman midbasson rajoitteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
151
Pitäisi laittaa optinen toslink- ja tv-antennikaapeli samaan kaapelikouruun. Aiheuttaako tämä yhdistelmä häiriöitä toisilleen?

Siirtäkää tai poistakaa tämä viesti, mikäli ei sovi tähän viestiketjuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
Pitäisi laittaa optinen toslink- ja tv-antennikaapeli samaan kaapelikouruun. Aiheuttaako tämä yhdistelmä häiriöitä toisilleen?

Siirtäkää tai poistakaa tämä viesti, mikäli ei sovi tähän viestiketjuun.
Kai toslink-kaapelissasi on kultaiset liittimet? /s

Ei aiheuta. Toisessa menee sähköä ja toisessa valoa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Uuteen kämppään saatu nyt olohuonekeittiön seinille yhteensä 7 m² Ewonawool ekovillaa 5 cm paksuisena kankaalla päällystettynä. Suurin osa noista roikkuu ripustuskiskojen varassa (Stas Cliprail), joten voi liikutella mielensä mukaan tai ottaa vaikka pois seinältä halutessaan. Vahva suositus noille kiskoille ylipäätään, jollei halua seiniä reikiä tai liimoja täyteen. Tila on noin 25 m² kokoinen ja keskimäärin 3m korkea puurakenteisessa talossa. Kuunteluetäisyys vain 2,3m luokkaa.

Parhaiten tilan vaimenemisen huomaa puhuessa; enää ei oikeastaan kaiu ollenkaan. "Vaimennettu" tila on muutenkin kaikin puolin mukavempi asua kuin kaikuva halli. Kaiuttimien toisto pehmeni myös entistä miellyttävämmäksi ja vaimennusmateriaalin lisäys tuskin enää erityisemmin kannattaisi nykyisten Elacin bs 192 kaiuttimien kanssa.
 
Liittynyt
16.09.2017
Viestejä
7
Uuteen kämppään saatu nyt olohuonekeittiön seinille yhteensä 7 m² Ewonawool ekovillaa 5 cm paksuisena kankaalla päällystettynä. Suurin osa noista roikkuu ripustuskiskojen varassa (Stas Cliprail), joten voi liikutella mielensä mukaan tai ottaa vaikka pois seinältä halutessaan. Vahva suositus noille kiskoille ylipäätään, jollei halua seiniä reikiä tai liimoja täyteen. Tila on noin 25 m² kokoinen ja keskimäärin 3m korkea puurakenteisessa talossa. Kuunteluetäisyys vain 2,3m luokkaa.

Parhaiten tilan vaimenemisen huomaa puhuessa; enää ei oikeastaan kaiu ollenkaan. "Vaimennettu" tila on muutenkin kaikin puolin mukavempi asua kuin kaikuva halli. Kaiuttimien toisto pehmeni myös entistä miellyttävämmäksi ja vaimennusmateriaalin lisäys tuskin enää erityisemmin kannattaisi nykyisten Elacin bs 192 kaiuttimien kanssa.
Tästä olisi mukava kuulla lisää tai jopa nähdä kuvia miltä lopputulos näyttää. Pystyykö tuolla ripustamaan levyt niin, että ylin levy/taulu peittää myös itse kiskon ilman, että levy/taulu kääntyy ns. nojaamaan eteenpäin? Kuinka paljon ripustamillesi levyille tuli painoa? Vaijeireita ja itse kiinnikkeitä näyttäisi olevan eri painoisille ripustuksille - riittikö sinulla hyvin tuo perusvaijeri ja kiinnike?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 386
Viestejä
4 200 174
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom