Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 857
Hauskaa, että nykypäivänä on sivusto, jossa vaadittaisiin Flashin käyttöä. Tai että joku ei enää muista/tiedä, mikä Flash Player oli :) Oi aikoja...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Onko niin, että kun Finnairin tasopisteet nollautuvat aina seurantajakson lopussa, niin oikeastaan on väliä vain pääsitkö hopea / kultatasolle, ja kaikki ylimenevät on turhia? Eli optimitilanteessa pitäisi tehdä niin, että olisi aina nipin napin seuraavan tason yli menevä summa pisteitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 161
Kyllä. Toki jos on sopivan verran vain matkaa seuraavaan tasoon, niin kannattaa harkita palkintopisteiden vaihtoa tai suoraan tasopisteiden ostoa, että pääsee nextille levellile.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Kyllä. Toki jos on sopivan verran vain matkaa seuraavaan tasoon, niin kannattaa harkita palkintopisteiden vaihtoa tai suoraan tasopisteiden ostoa, että pääsee nextille levellile.
Tasopisteitä ei ilmeisesti pysty kuitenkaan ostamaan suoraan?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 333
Millä ilmalämpöpumppu tunnistaa koska tarvii umpijäistä ulkoyksikköä sulattaa?
Sopisi ehkä paremmin tähän ketjuun, mutta noita sulatuslogiikoita on useaa sorttia. "Tyhmimmillään" homma menee yksinkertaisesti niin, että kun tietty ulkolämpötila alitetaan, pumppu sulattelee kellon mukaan tietyin aikavälein. Sitten on ihan lämpöantureita, kompressorin työmäärästä tehtäviä johtopäätöksiä jne. Toki välillä mikään logiikka ei toimi takuuvarmasti ja koko ulkoyksikkö saattaa päätyä umpijäähän.
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
459
Tietoturvaseteliä hakeneita? Onkohan kukaan vielä saanut Traficomilta päätöksiä? Näyttää olevan pitkät käsittelyajat, itse tein firman hakemuksen heti ekana hakemuspäivänä klo 8-9 aikoihin eikä ole kuulunut mitään.
 
Liittynyt
24.10.2019
Viestejä
342
Päivitin käyttöjärjestelmän win10 -> 11. Jokaisen käynnistyksen yhteydessä vilahtaa sininen ruutu muutsman sekunnin ajan jossa kysuy mikä windowsin versio ladataan ja vaihtoehtona on 1kpl 11 ja sen lisäksi myös 4-5kpl 10. Miten saan poistettua nuo kympin jäänteet?
 

Kleimo

Töysäläinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
579
Päivitin käyttöjärjestelmän win10 -> 11. Jokaisen käynnistyksen yhteydessä vilahtaa sininen ruutu muutsman sekunnin ajan jossa kysuy mikä windowsin versio ladataan ja vaihtoehtona on 1kpl 11 ja sen lisäksi myös 4-5kpl 10. Miten saan poistettua nuo kympin jäänteet?
Msconfig?

 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 163
Kun on elisa viihde niin saiko jotenkin viaplayn täx tammikuuksi ilmatteeksi?

Ja onko kokemusta että jos tilaa viaplayn tänää ja huomen irtisanoo niin joutuuko maksaa koko kuukauden?
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Ja onko kokemusta että jos tilaa viaplayn tänää ja huomen irtisanoo niin joutuuko maksaa koko kuukauden?
No yleensä nuo maksetaan kortilla kk etukäteen, oon lähes 100% varma ettei yksikään stream-kioski noita palauttele. Kai se ehdoissa lukee.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 857
Kun on elisa viihde niin saiko jotenkin viaplayn täx tammikuuksi ilmatteeksi?

Ja onko kokemusta että jos tilaa viaplayn tänää ja huomen irtisanoo niin joutuuko maksaa koko kuukauden?
Jaa että kaikki pitäisi ilmaiseksi saada. Ei varmasti toimi noin, vaan kk on minimiveloitus, ja hyvä niin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 829
Mikä on tuotenimi "pussinsulkijoille", jotka ovat yleensä alle 10cm mittaisia tapipuisia kapeita muovipinnoitteisia metallilankoja, joilla kaikki viihde-elektroniikan johdot on niputettu ostopakkauksessa ja joiden päät kierretään yhteen jotta pysyy nipussa? Näille olisi käyttöä mutta olen niin saatanan korkeakoulutettu etten osaa hakea netistä :facepalm:
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Mikä on tuotenimi "pussinsulkijoille", jotka ovat yleensä alle 10cm mittaisia tapipuisia kapeita muovipinnoitteisia metallilankoja, joilla kaikki viihde-elektroniikan johdot on niputettu ostopakkauksessa ja joiden päät kierretään yhteen jotta pysyy nipussa? Näille olisi käyttöä mutta olen niin saatanan korkeakoulutettu etten osaa hakea netistä :facepalm:
Itsehän ostaisin pussinsulkijoita, korkeakoulutetut ei kai sit..

 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 624
Mikä on tuotenimi "pussinsulkijoille", jotka ovat yleensä alle 10cm mittaisia tapipuisia kapeita muovipinnoitteisia metallilankoja, joilla kaikki viihde-elektroniikan johdot on niputettu ostopakkauksessa ja joiden päät kierretään yhteen jotta pysyy nipussa? Näille olisi käyttöä mutta olen niin saatanan korkeakoulutettu etten osaa hakea netistä :facepalm:
Pussinsulkija. Mutta etitkö nyt kaapelinkerääjää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 727
Nyt kun antenni on rännässä tai rikki tai jotain. Niin miten saada maikkarin katsomo näkymään telkussa, areena kyllä toimii. Maikkari näyttää vaan jotain veitolan mainoksia ja muuta paskaa. kännyssä näkyy kyllä mutta cast ei sano mitään muuta kun kun tuota mainostusta telkussa. Päivityksetkin näköjään ajan tasalla.

Mitäs muuta vois katsoa chromecastin kautta ilmaiseksi? En ole telkun suurkuluttaja joten mitään maksukanavia en omista. Antennitalous tosiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 166
Anteeksi tyhmyyteni mutta edellisestä lentomatkailusta on kulunut jo jokunen vuosi. Muutaman viikon kuluttua lennän Tukholmaan pariksi päiväksi ja matkatavaraa on sen verran vähän (reppu) niin saako reppuun pakata viinipullon mukaan (lahjaksi)..?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 234
Miksi koneautomaatiosähköjärjestelmissä positiivinen johto on ruskea, ja negatiivinen on sininen? Eikä punainen ja musta, niinkuin kaikissa muissa yleisissä järjestelmissä. Ymmärtääkseni nuo ovat 24V DC.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 454
Miksi koneautomaatiosähköjärjestelmissä positiivinen johto on ruskea, ja negatiivinen on sininen? Eikä punainen ja musta, niinkuin kaikissa muissa yleisissä järjestelmissä. Ymmärtääkseni nuo ovat 24V DC.
Yksi syy varmaan on että kaapeleita joissa johtimien värit ovat ruskea ja sininen on melkoisesti enemmän kuin sellaisia missä on punainen ja musta eli noita värejä on yksinkertaisesti helpommin saatavilla erilaisissa kaapeleissa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 265
Miksi koneautomaatiosähköjärjestelmissä positiivinen johto on ruskea, ja negatiivinen on sininen? Eikä punainen ja musta, niinkuin kaikissa muissa yleisissä järjestelmissä. Ymmärtääkseni nuo ovat 24V DC.
Koska euroopassa käytetään IEC:n standardia 60446, joka määrää, että sininen on vaaraton väri ja vaarallisena voidaan käyttää ruskeaa, mustaa, tai harmaata (yksi vaiheisessa ruskea).


Tarviiko sille mitään perustetta olla mikä se väri on? Kunhan on sovittu standardi jota kaikki noudattaa, niin silloin kaikki tietää mikä johto on mikäkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Valokatteen eräs tuki petti valokatteen lumen painon alta. Kuuluuko tämä terassin valokatteen rakenteiden korjaaminen taloyhtiölle vai tässä tapauksessa meikäläiselle?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 646
Riippunee siitä kuka on valokatteen tehnyt. Jos kuuluu taloyhtiön varustukseen ja joka kämpässä on sellainen niin kait yhtiö sen uusii mutta jos sen on joku itse omalle takapihalle rakentanut en näe miksi yhtiö sitä korjaisi. Näin vailla varsinaista tietoa.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
598
Miten pitäisi hoitaa EU:n ulkopuolelta tulevan takuuosan tullaus, kun en ole lähettänyt osaa korjattavaksi vaan valmistaja on vain lähettänyt uuden osan tilalle? Tullin ohjeet väittää että pitäisi tullata alkuperäisellä arvolla ja sitten hakea oikaisua edelliseen tullaukseen, mutta käsittelyajat on 10kk. En todellakaan aio maksaa nyt veroja kahteen kertaan ja odotella vuotta rahoja takaisin tullilta. Varsinkin kun varaosa on vain pieni osuus kokonaisuudesta.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
266
[/QUOTE]
Valokatteen eräs tuki petti valokatteen lumen painon alta. Kuuluuko tämä terassin valokatteen rakenteiden korjaaminen taloyhtiölle vai tässä tapauksessa meikäläiselle?
Voisi kuvitella että riippuu siitä miten kate on aikanaan hankittu, jos on ollut yhtiön yhteishankinta kaikkiin asuntoihin niin voisi melkein olettaa kuuluvan taloyhtiölle mutta jos on sinun tai jonkun aikaisemman asukkaan itse tekemä tai asennuttama niin sinä maksat viulut tai korjaat sen itse. Tietysti näissä tapauksissa varmaan kaikki vaihtoehdot taivaan ja maan välillä mahdollisia.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
669
Mikä on tuotenimi "pussinsulkijoille", jotka ovat yleensä alle 10cm mittaisia tapipuisia kapeita muovipinnoitteisia metallilankoja, joilla kaikki viihde-elektroniikan johdot on niputettu ostopakkauksessa ja joiden päät kierretään yhteen jotta pysyy nipussa? Näille olisi käyttöä mutta olen niin saatanan korkeakoulutettu etten osaa hakea netistä :facepalm:

puutarhaIMG20230115125801.jpgosastolta löytyy vihreää metritavaraa
 
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
135
Mikä on tuotenimi "pussinsulkijoille", jotka ovat yleensä alle 10cm mittaisia tapipuisia kapeita muovipinnoitteisia metallilankoja, joilla kaikki viihde-elektroniikan johdot on niputettu ostopakkauksessa ja joiden päät kierretään yhteen jotta pysyy nipussa? Näille olisi käyttöä mutta olen niin saatanan korkeakoulutettu etten osaa hakea netistä :facepalm:
Tuontapaista löytyy myös metritavarana varmaan vähän jokaisesta esim. Tokmannin tapaisesta kaupasta



-Ohoh myöhästyin...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 363
Riippunee siitä kuka on valokatteen tehnyt. Jos kuuluu taloyhtiön varustukseen ja joka kämpässä on sellainen niin kait yhtiö sen uusii mutta jos sen on joku itse omalle takapihalle rakentanut en näe miksi yhtiö sitä korjaisi. Näin vailla varsinaista tietoa.
Varmistin juuri asian, kuuluu omistajien vastuulle koska on omistajan aikoinaan rakennuttama. Se vain hämäsi kun taloyhtiössä jokaisella on samanlainen valokate.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 863
Sukulaisen tutun facetili oli kaapattu ja meni antamaan tälle puhelinnumeronsa ja puhelimeen tulleen googlen varmennuskoodin (turkinkielinen tekstiviesti). Sukulaisen googletili ei kuitenkaan raportoinut kirjautumisyrityksestä ja salasanan sai vaihdettua. Mitä muuta kautta puhelimeen olisi voinut tulla googlen varmennusviesti, tai voisiko olla että kaappaajat kokeilivat ensin forwardaako tämä tekstiviestin heille? Ei pitäisi olla muita googletilejä joissa palautusnumerona on sama puhelinnumero.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Teetätin pieniähommia asunnollani paikallisella yrittäjällä. Hän sanoi, että laittaa laskun tulemaan jossain välin. Onkohan näillä kylän paikallisilla yrittäjillä yleensä millainen käsitys jossainvälin tulevista laskuista? Parhaillaan olen kuullut, että tuttava on saanut odotella traktorikuskin laskua puolikin vuotta ja eräällä toisella kaivinkonekuski oli laittanut laskun tulemaan vasta useiden kuukausien päästä.

Olisin mielellään jo hoitanut homman ihan paikanpäällä, koska silloin se olisi jäänyt pois jaloista pyörimästä. Sanoin ukolle, että voin hoitaa tuon homman kortilla tai ihan perinteisesti käteisellä, koska se summa oli satasen luokkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 454
Teetätin pieniähommia asunnollani paikallisella yrittäjällä. Hän sanoi, että laittaa laskun tulemaan jossain välin. Onkohan näillä kylän paikallisilla yrittäjillä yleensä millainen käsitys jossainvälin tulevista laskuista? Parhaillaan olen kuullut, että tuttava on saanut odotella traktorikuskin laskua puolikin vuotta ja eräällä toisella kaivinkonekuski oli laittanut laskun tulemaan vasta useiden kuukausien päästä.

Olisin mielellään jo hoitanut homman ihan paikanpäällä, koska silloin se olisi jäänyt pois jaloista pyörimästä. Sanoin ukolle, että voin hoitaa tuon homman kortilla tai ihan perinteisesti käteisellä, koska se summa oli satasen luokkaa.
Omakohtaisia kokemuksia on sen verran että osa noista pikkufirmojen yrittäjistä tosiaan tuntuu laskuttavan kuukausien viiveellä. Muutaman tuollaisen tekijän lasku on tosiaan tullut kuukausien päästä ja mielestäni se on varsin ikävää kun on jo itse unohtanut koko homman ja sitten tulee perässä jotain laskuja.

Tosin, ei se laskutus järin nopeaa ole esim kunnallisen terveydenhuollon puolellakaan, emännälle tuli joku käyntimaksu puolen vuoden päästä käynnistä. Pikku summia mutta ärsyttää silti.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 333
Olisiko suositella jotain hyvää ja mahdollisimman simppeliä ajanhallintatyökalua? Lähinnä semmoinen to-do-lista plus, eli vähän jotain projektikohtaisia tehtäviä ja niiden dediksiä/edistymistä voisi träkätä, mutta ei oikein muuta tarvitse.

Trelloa olen käytellyt, mutta siinä on helvetisti minulle täysin turhia toiminnallisuuksia ja eniten vituttaa se, että kyseinen paskasaitti loggaa vähän väliä minut pihalle ja jotenkin olen joka kerta siihen mennessä onnistunut unohtamaan tunnarini sinne.

Teamsin to-do-listat on periaatteessa ihan jees, mutta vituttaa jo valmiiksi se, kuinka montaa eri asiaa Teams tekee ja miten kömpelöä näiden välillä on hyppiä.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 271
Olisiko suositella jotain hyvää ja mahdollisimman simppeliä ajanhallintatyökalua? Lähinnä semmoinen to-do-lista plus, eli vähän jotain projektikohtaisia tehtäviä ja niiden dediksiä/edistymistä voisi träkätä, mutta ei oikein muuta tarvitse.

Trelloa olen käytellyt, mutta siinä on helvetisti minulle täysin turhia toiminnallisuuksia ja eniten vituttaa se, että kyseinen paskasaitti loggaa vähän väliä minut pihalle ja jotenkin olen joka kerta siihen mennessä onnistunut unohtamaan tunnarini sinne.

Teamsin to-do-listat on periaatteessa ihan jees, mutta vituttaa jo valmiiksi se, kuinka montaa eri asiaa Teams tekee ja miten kömpelöä näiden välillä on hyppiä.
TickTick on ollut henkilökohtaisessa ja työkäytössä hyvä. Aikaisemmin käytössä oli Todoist, mutta vaihdoin sen joitakin vuosia sitten TickTickiin halvemman vuosihinnan takia. En osaa sanoa miten nykyiset hinnat ja paketit vertautuvat toisiinsa. Molemmista löytyy myös ilmaisversiot eli kannattaa katsoa jos ne riittävät omassa käytössä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 899
Tunnistaako joku mihin settiin tämä kuuluu? Johonkin Corsairin RGB-pakettiin? Eli ilm. 6-way RGB-splitter, n. 30cm pitkä. Tuli konepaketin mukana, mutta ei kuulu kotelon mukana tulev.tarvikkeisiin.

20230117_123612.jpg


20230117_123623.jpg


20230117_123616.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 727
Teetätin pieniähommia asunnollani paikallisella yrittäjällä. Hän sanoi, että laittaa laskun tulemaan jossain välin. Onkohan näillä kylän paikallisilla yrittäjillä yleensä millainen käsitys jossainvälin tulevista laskuista? Parhaillaan olen kuullut, että tuttava on saanut odotella traktorikuskin laskua puolikin vuotta ja eräällä toisella kaivinkonekuski oli laittanut laskun tulemaan vasta useiden kuukausien päästä.

Olisin mielellään jo hoitanut homman ihan paikanpäällä, koska silloin se olisi jäänyt pois jaloista pyörimästä. Sanoin ukolle, että voin hoitaa tuon homman kortilla tai ihan perinteisesti käteisellä, koska se summa oli satasen luokkaa.
Itselle käynyt niinkin että parista jutusta ei tullut laskua koskaan, pienfirmat siis kyseessä. No toinen meni konkkaan, yrittäjän vanha äiti hoiti laskutusta, tiedä sitten miten paljon vaikutti.
Toinen taas puhelimessa jo kuulosti omituiselle höpöttäjälle, mutta hoiti työn hienosti. Samainen kaveri tulossa viikolla uudestaan, saas nähdä miten tällä kertaa käy.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
266
Teetätin pieniähommia asunnollani paikallisella yrittäjällä. Hän sanoi, että laittaa laskun tulemaan jossain välin. Onkohan näillä kylän paikallisilla yrittäjillä yleensä millainen käsitys jossainvälin tulevista laskuista? Parhaillaan olen kuullut, että tuttava on saanut odotella traktorikuskin laskua puolikin vuotta ja eräällä toisella kaivinkonekuski oli laittanut laskun tulemaan vasta useiden kuukausien päästä.

Olisin mielellään jo hoitanut homman ihan paikanpäällä, koska silloin se olisi jäänyt pois jaloista pyörimästä. Sanoin ukolle, että voin hoitaa tuon homman kortilla tai ihan perinteisesti käteisellä, koska se summa oli satasen luokkaa.
10kunta vuotta sitten teetätettiin kylppäriremonttia ja oli sovittu että sähkötöiden sopiminen hoituu urakoitsijan kautta mutta sähköasennusfirmasta tulee lasku erikseen. Urakoitsija osasi varoittaa että lasku tulee "perinteen" mukaisesti noin 3-4kk päästä työn teosta ja niinhän siinä kävi.
Lasku tuli "yllättäen" 4 kk päästä, kun oli jo itseltä unohtunut.

Yksi tuttu kertoi aikanaan että hänelle ei kolmen vuoden odottelun jälkeen ollut tullut vieläkään sähkärin laskua vaikka oli sitä kertaalleen kysynyt peräänkin.
Totesi että toista kertaa ei kysele perään eikä sitä laskua sitten koskaan kuulemma näkynyt.
Ilmeisesti yrittäjällä oli "kassa kunnossa".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 901
En kyllä kehtaisi ketään pyytää uudestaan hommiin jos entinen lasku on maksamatta.Aika usein noilla pienemmillä firmoilla laskutuksen hoitaa joko yrittäjä tai joku palkattu jolle viedään kerralla isompi nippu laskuja sitten kun on joutilasta aikaa,siksi noissa usein kestää.Itsellä oli reilun 400€ sora lasku nelisen kuukautta pystyssä niin soitin itse sinne ja pyysin laskun.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
978
En kyllä kehtaisi ketään pyytää uudestaan hommiin jos entinen lasku on maksamatta.Aika usein noilla pienemmillä firmoilla laskutuksen hoitaa joko yrittäjä tai joku palkattu jolle viedään kerralla isompi nippu laskuja sitten kun on joutilasta aikaa,siksi noissa usein kestää.Itsellä oli reilun 400€ sora lasku nelisen kuukautta pystyssä niin soitin itse sinne ja pyysin laskun.
Kyllähän se on vain ja ainoastaan sen laskuttajan virhe jos ei saa aikaiseksi lähettää laskua.
Lisäksi kyseinen toimintatapa on asiakasta kohtaan epäkunnioittavaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 526
Viestejä
4 213 938
Jäsenet
71 077
Uusin jäsen
Kesiz

Hinta.fi

Ylös Bottom