Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
46
Eikö siitä lampusta löydy mitään merkintöjä? Aika erikoiselta näyttää eikä näytä kyllä miltään kovin uudelta.
Kun nyt lamppu tällä hetkellä toimii niin ei tekisi mieli enempää purkaa. Tuntui ettei polttimon ympäriltä saa ilman vääntöä edes tuota suojakupua irti.

Pirun kirkas on (himmentimet löytyy). Muutenkin on talossa suosittu vähän erikoisempia puolikiinteitä valaisimia jotka sitten saatiin kaupan päälle. Varmaan pitää jossain vaiheessa pyytää sähkäri paikalle päivittämään valaistus.

Edit: tuli tuossa mieleen että ehkä epäselvä ilmaisuni sekoitti hieman. Kämppä on siis meille uusi mutta talo vanha sama koskee varmasti valaisimiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
99
Osaisko joku sanoa tähän: varastoon menee kolmevaihde piuha, 10A. Siellä on muutamama lamppu ja valo. Pystyykö siitä haaroittaa 3-vaihe porealtaalle sähköt ja vaihtaa 3×16 A?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 955
6,8 kW kuulostaa aika hurjalta, pitääkö tuo varmasti paikkansa? Genelecin kaiuttimen nimellisteho on kuitenkin vain 0,04 kW kun nimelliskuormana on 8 ohmia.
Ei tuolla kaiuttimen nimellisimpedanssilla ole mitään tekemistä sen pistorasian kuormitettavuuden kanssa.

Tosin, olen törmännyt joskus vastaavaan väärinkäsitykseen, kun aikanaan himmennettävän energiansäästölämpun kaveriksi tarvittiin keinokuormaa, joksi laitettiin muistaakseni 10W vastus.

Se että vastus on 10W ei ole sen vastuksen teho, eikä määrää sen vastuksen tehoa, vaan se on suurin teho jonka vastus kestää hajoamatta. Vastuksen tehon määrää sen resistanssi yhdessä jännitteen kanssa, mitä pienempi vastus tai korkampi jännite sen suurempi teho, ja jos teho kasvaa yli vastuksen nimellistehon vastus yleensä palaa poikki.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
95
Kaapeli noin 25m ja 2neliäistä
Jos kaapeli on 1,5mm2 poikkipinnaltaan ei ole mahdollista. Jos kaapeli on 2,5mm2 poikkipinnaltaan silloin se saattaa olla mahdollista. Vastaan saattaa tulla oikosulkuvirran riittämättömyys, tuskin on tuolla matkalla kuitenkaan ongelma. Ja toki muu kuormitus syöttävän keskuksen päässä (onko riittävästi kapasiteettia). Useita muuttujia, vaikea näillä lähtötiedoin antaa varmaa vastausta.
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
99
Jos kaapeli on 1,5mm2 poikkipinnaltaan ei ole mahdollista. Jos kaapeli on 2,5mm2 poikkipinnaltaan silloin se saattaa olla mahdollista. Vastaan saattaa tulla oikosulkuvirran riittämättömyys, tuskin on tuolla matkalla kuitenkaan ongelma. Ja toki muu kuormitus syöttävän keskuksen päässä (onko riittävästi kapasiteettia). Useita muuttujia, vaikea näillä lähtötiedoin antaa varmaa vastausta.
Yks vaihtoehto on viedä uusi kaapeli suojaputkessa jossa kulkee pex vesijohto ulkohanalle, onko tämä sallittua viedä samassa putkessa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 955
Yks vaihtoehto on viedä uusi kaapeli suojaputkessa jossa kulkee pex vesijohto ulkohanalle, onko tämä sallittua viedä samassa putkessa?
Kyllä pexiä saa suojaputkena käyttää, mutta ei sitä enää silloin vesiputkena saa käyttää..

Tuollaista 2mm² johtoa ei oikeastaan ole olemassakaan, eli se on joko 1,5 tai 2,5mm², tuo siis ei ole halkaisija, vaan pinta-ala.

1,5mm² maakaapelissa voi kyllä 16A sulakettakin käyttää, mutta se on inssin laskettava pystytäänkö noin tekemään.
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
99
Kyllä pexiä saa suojaputkena käyttää, mutta ei sitä enää silloin vesiputkena saa käyttää..

Tuollaista 2mm² johtoa ei oikeastaan ole olemassakaan, eli se on joko 1,5 tai 2,5mm², tuo siis ei ole halkaisija, vaan pinta-ala.

1,5mm² maakaapelissa voi kyllä 16A sulakettakin käyttää, mutta se on inssin laskettava pystytäänkö noin tekemään.
Siis suojaputkena on ihan 50mm halkaisijaltaan olevaa suojaputkea. Putken sisällä menee kirkasta pex15mm vesijohtoa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
290
Tuollaista 2mm² johtoa ei oikeastaan ole olemassakaan, eli se on joko 1,5 tai 2,5mm², tuo siis ei ole halkaisija, vaan pinta-ala.

1,5mm² maakaapelissa voi kyllä 16A sulakettakin käyttää, mutta se on inssin laskettava pystytäänkö noin tekemään.
Tuo jäikin auki vielä, onko kaapeli todellisuudessa mitä kokoa. Sillä selviäisi paljon.

Mutta oletuksena on parempi olettaa, ettei ole mitään mahdollisuutta käyttää olemassa olevan 1,5mm2 kaapelin kanssa 16A sulaketta. Vähimmäisvaatimuksena pitäisi itse asennuksen näkemistä ja vasta sitten edes harkita. Muutoin jää arvailun varmaan, missä ja miten se kaapeli todellisuudessa menee.
Ja toki samalla tulisi katsoa, mitä siellä kaapelin päissä on.

Ja nämä nyt lähinnä jatkoksi omaan viestiisi tuolle alkuperäiselle kysyjälle.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 198
Minkälaista on sähköverkkoasentajan duuni? Sen mitä ymmärrän, niin se on ulkotyötä ja aika fyysistä hommaa.
 
Liittynyt
29.04.2019
Viestejä
257
Minkälaista on sähköverkkoasentajan duuni? Sen mitä ymmärrän, niin se on ulkotyötä ja aika fyysistä hommaa.
Riippuu kuinkaa pitkälle pätevöidyt. Perushommina se voi olla 400V asennuksia ja pienkorjausta asiakkailla tai asikasliittymiin liittyen, mittarihommia jne. Jos kj-hommia osaa, niin sitten monipuolistuu, kytkentöjä verkolla, pylväissä kiipeilyä, muuntamoilla käyntejä, pakkasta ja aurinkoa, hellettä mitä vain. Vian selvittelyä. Myrskyt osa työtä. Jännitetyöpätevyydellä taas monipuolisuutta. Sitten jos viitsii perehtyä sähköasemahommiin niin taas on lisää ovia auki. Relehommia, vianetsintää kentällä, kytkentöjä, huoltoja. Tässä vain osa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
139
Suosituksia hyvälle piharasialle, jossa 2x pistorasia ilman kelloja (ohjaus tapahtuu talon sisältä wifin/internetin välityksellä sonoff-laitteen kautta). Pistorasioihin pitäisi saada syttymään pieni merkkivalo kun niihin tulee virta.

Mitään vikavirtasuojia ym. Ei tarvitse koska ne on myös sähkökeskuksessa.

En halua mitään halvinta muovirimpulaa, mutta kuitenkin kohtuuhintaista.

Löytyykö valmiina vai pitääkö jotenki osista kasata?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
34
Asuntoauton sähköistyksestä.
Onko jotain paragraafia tai pykälää, joka estäisi Flex 3x2,5 ohjauskaapelin käyttämisen asennuskaapelina asuntoauton tai -vaunun 230 voltin sähköasennuksissa?
Pistorasioissa oleva vaihe kun riippuu siitä kumminpäin caravansovittimen schuko laitetaan. Mitään teknistä estettähän ei sille ole, että vaihe kulkee sinisessä johdossa, mutta minä kuitenkin haluaisin käyttää sinisen ja ruskean sijaan mustia johtoja joissa numerot 1 ja 2. KeVi on Flexissäkin KeVi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
231
Asuntoauton sähköistyksestä.
Onko jotain paragraafia tai pykälää, joka estäisi Flex 3x2,5 ohjauskaapelin käyttämisen asennuskaapelina asuntoauton tai -vaunun 230 voltin sähköasennuksissa?
Pistorasioissa oleva vaihe kun riippuu siitä kumminpäin caravansovittimen schuko laitetaan. Mitään teknistä estettähän ei sille ole, että vaihe kulkee sinisessä johdossa, mutta minä kuitenkin haluaisin käyttää sinisen ja ruskean sijaan mustia johtoja joissa numerot 1 ja 2. KeVi on Flexissäkin KeVi.
Ihan kyseiselle jännitteelle speksattua kaapeliahan toi on, joten sen puolesta kyllä. Jos kaapelia ei ole vielä hankittu, niin sitä samaa ölflexiä löytyy myös värillisillä johtimilla.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
58
LVI-ketjussa ohjeistettiin kysymään täältä, jospa onnistaisi paremmin.

Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?

Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
231
LVI-ketjussa ohjeistettiin kysymään täältä, jospa onnistaisi paremmin.

Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?

Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
Nappaat tommosen sinne Adax
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
637
LVI-ketjussa olisivat saaneet laskea lämpöhäviöt kun osaavat energialaskennan sähkömiehiä paremmin. Mutta näin hattuvakiolla, riittää tuo, kun siitä kuitenkin tulee 83W/m2.

Enstollahan on jotain hienoa bluetooth-ohjattavia lämmittimiä, joissa on viikko- ja vuorokausikellot. Ei ole kokemusta enkä tiedä mitä maksaa
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
290
Suosituksia hyvälle piharasialle, jossa 2x pistorasia ilman kelloja (ohjaus tapahtuu talon sisältä wifin/internetin välityksellä sonoff-laitteen kautta). Pistorasioihin pitäisi saada syttymään pieni merkkivalo kun niihin tulee virta.

Mitään vikavirtasuojia ym. Ei tarvitse koska ne on myös sähkökeskuksessa.

En halua mitään halvinta muovirimpulaa, mutta kuitenkin kohtuuhintaista.

Löytyykö valmiina vai pitääkö jotenki osista kasata?
Varsin suuri osa on valmiita tai sitten menee palasista kasaamisen puolelle. Toisaalta, jos karkea ratkaisu käy, voi sinne tyhjään koteloon toki laittaa ihan normin IP44-rasian. Ja ainakin Garon metallisen kotelon saa siedettävään hintaan.
Toisaalta... Riippuen hankintakanavastasi, ei se valmiiksi kalustettu välttämättä hintaa mahdottomasti nosta. Katsot sen mallin, jossa ei ole kelloja.

LVI-ketjussa ohjeistettiin kysymään täältä, jospa onnistaisi paremmin.

Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?

Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
Jos tarkemmin halutaan laskea, pitäisi tietää, missä tuo kohde on ja ovatko kaikki seinät kylmää ulkoseinää jne. Mutta tässä kohden siihen tuskin on tarvetta. Vuoden -12 ohjeilla Eteläisessä Suomessa mitoitus on:
63 W / m2 jos huonekorkeus ≤ 2,5 m
23 W / m3 jos huonekorkeus > 2,5 m
Eli riittää. Laittaisin kuitenkin suosiolla 1000W (tai vaikka 12xxW) patterin koska hinta ei juurikaan nouse ja saat vähän nopeammin lämpötilankin nousemaan jos haluat normaalisti pitää alempaa lämpötilaa.

Ja edellä jo esitettyjen lisäksi Nobön tekeleistä on ollut ihan hyviä kokemuksia. Löytyy sekä 200 että 400mm korkeana ja termarin voi valita monesta erilaisesta halunsa mukaisesti.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 519
Jos tarkemmin halutaan laskea, pitäisi tietää, missä tuo kohde on ja ovatko kaikki seinät kylmää ulkoseinää jne. Mutta tässä kohden siihen tuskin on tarvetta. Vuoden -12 ohjeilla Eteläisessä Suomessa mitoitus on:
63 W / m2 jos huonekorkeus ≤ 2,5 m
23 W / m3 jos huonekorkeus > 2,5 m
Eli riittää. Laittaisin kuitenkin suosiolla 1000W (tai vaikka 12xxW) patterin koska hinta ei juurikaan nouse ja saat vähän nopeammin lämpötilankin nousemaan jos haluat normaalisti pitää alempaa lämpötilaa.
Miulle aikoinaan opetettiin jotta 20W/m3 jos ei ulkoseiniä ja jokaista ulkoseinää kohden 5W lisää.

Mutta täysin samaa mieltä tuosta että 1kW suoraan kun ei se kustannuksia lisää kuin hiukan ostohetkellä. Itse kohteessa lämmityskustannukset on samat oli siellä 750W taikka 1,5kW sitä tehoa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
290
Miulle aikoinaan opetettiin jotta 20W/m3 jos ei ulkoseiniä ja jokaista ulkoseinää kohden 5W lisää.

Mutta täysin samaa mieltä tuosta että 1kW suoraan kun ei se kustannuksia lisää kuin hiukan ostohetkellä. Itse kohteessa lämmityskustannukset on samat oli siellä 750W taikka 1,5kW sitä tehoa.
Olikohan tuolle mainitsemallesi joku oikein todellinen lähde? Jos muistat niin kerro ihmeessä. Nimittäin ihan saman muistan kyllä aikojen takaa mutten mitään lähdettä. Tuo mainitsemani taas tuli ensimmäisenä mieleen joten laitoin sen.

Ja välillä samaa mieltä patterin koosta. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitäisi lähes alimitoittaa jos syötön vuoksi ei ole pakko. Monessa toissijaisessa paikassa laskettu ylöspäin seuraavaan kokoon pyöristäen + 250W (tai mikä porras onkaan) on varsin asiallinen tai jos halutaan nopeaa lämmitystä niin kaksi porrasta ylöspäin. Koko kiinteistön laskenta toki erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
626
Kyllä, mieluummin pari numeroa ylitehoinen malli niin on vähän säätövaraa tarpeen mukaan jos vaan syöttö kestää. Ei sitä ole pakko täysillä pitää ja sitten tosiaan saa lyötyä täysille jos tulee tarvis saada äkkiä lämpöä huoneeseen. Muutenkin sähkölaitteet kannattaa mitoittaa vähän yli etteivät joudu ihan rajoilla toimimaan koko aikaa.

Hyvä esimerkki on juuri ja juuri "riittävä" lämmitin jossain harvoin käytävällä mökillä jota saa paahtaa koko ajan täysillä ja ensimmäinen päivä palellaan kun lämmitysteho ei meinaa riittää ja just kun mökki alkaa olla lämmin niin lähdetään kotiin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
290
Kyllä, mieluummin pari numeroa ylitehoinen malli niin on vähän säätövaraa tarpeen mukaan jos vaan syöttö kestää. Ei sitä ole pakko täysillä pitää ja sitten tosiaan saa lyötyä täysille jos tulee tarvis saada äkkiä lämpöä huoneeseen. Muutenkin sähkölaitteet kannattaa mitoittaa vähän yli etteivät joudu ihan rajoilla toimimaan koko aikaa.

Hyvä esimerkki on juuri ja juuri "riittävä" lämmitin jossain harvoin käytävällä mökillä jota saa paahtaa koko ajan täysillä ja ensimmäinen päivä palellaan kun lämmitysteho ei meinaa riittää ja just kun mökki alkaa olla lämmin niin lähdetään kotiin.
Ollaan kyllä todella hyvin samaa mieltä.

Pieni lisäys kuitenkin lähinnä tuohon jälkimmäiseen kappaleeseen. Eli tilannehan ei jää tuohon paleluun vaan sinne mökille kannetaan se halpakaupan kaikkein surkein puhallin lisälämmittimeksi. Siis se, jossa ei ole kunnon termaria eikä mitään muutakaan hyvää. Ja se sama, joka imee siitä ikuisuuden vanhasta pistorasiasta sen pari kilowattia.

Tottakai maksimi on huomioitava mutta kyllä sitä varaa kiinteille on siinä kohden, jos lisälämppärikin menee. Ja monesti siellä mökilläkin on se 3x25A syöttö joten patterit voi suosiolla mitoittaa reilusti. Kiuas on kuitenkin puilla jne.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 519
Olikohan tuolle mainitsemallesi joku oikein todellinen lähde? Jos muistat niin kerro ihmeessä. Nimittäin ihan saman muistan kyllä aikojen takaa mutten mitään lähdettä. Tuo mainitsemani taas tuli ensimmäisenä mieleen joten laitoin sen.
Koulun penkillä tuo opetettiin. Taisi se jossain ihan kirjassa olla mutta 20v aikaa niin eipä juuri muista muuta kuin tuon.

Kyllä, mieluummin pari numeroa ylitehoinen malli niin on vähän säätövaraa tarpeen mukaan jos vaan syöttö kestää. Ei sitä ole pakko täysillä pitää ja sitten tosiaan saa lyötyä täysille jos tulee tarvis saada äkkiä lämpöä huoneeseen. Muutenkin sähkölaitteet kannattaa mitoittaa vähän yli etteivät joudu ihan rajoilla toimimaan koko aikaa.
Tommoinen huone lämmitin on kyllä varsin "digitaalinen" kapistus, eli siinä on tasan 2 tilaa. on ja off. Eli ei siinä juurikaan voi valita että käyttäisi vain 3/4 teholla vaan se on täydellä teholla tai sitten pois päältä.
Mitä enemmän ylimitoitettu niin sen vähemmän aikaa se viettää sillä täydellä teholla. Sekin on sitten vähän kaksiteräinen miekka että kumpi on parempi? Lähes jatkuvasti päällä antaa varmaan tasaisemman ja miellyttävämmän lopputuloksen mutta on erittäin hidas sitten jos lähtetään kylmiltään lämmittämään.
Lisäksi lähes kaikille laitteille on myrkkyä lämpösyklit josta seuraa laajenemista ja kutistumista ja aikaa myöten sitten hajoaminen. Eli joku pienempi tehoinen saattaa jopa kestää paremmin kun ei tee niin paljon noita syklejä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
290
Koulun penkillä tuo opetettiin. Taisi se jossain ihan kirjassa olla mutta 20v aikaa niin eipä juuri muista muuta kuin tuon.
Ei tuo oikein pidemmälle kanna. Muistan siis itsekin joskus tulleen vastaan mutten sen paremmin mitään kirjaa tai muutakaan. Mutta varmasti jossain on ollut kun yleisemminkin on samaa kerrottu.

Tommoinen huone lämmitin on kyllä varsin "digitaalinen" kapistus, eli siinä on tasan 2 tilaa. on ja off. Eli ei siinä juurikaan voi valita että käyttäisi vain 3/4 teholla vaan se on täydellä teholla tai sitten pois päältä.
Mitä enemmän ylimitoitettu niin sen vähemmän aikaa se viettää sillä täydellä teholla. Sekin on sitten vähän kaksiteräinen miekka että kumpi on parempi? Lähes jatkuvasti päällä antaa varmaan tasaisemman ja miellyttävämmän lopputuloksen mutta on erittäin hidas sitten jos lähtetään kylmiltään lämmittämään.
Lisäksi lähes kaikille laitteille on myrkkyä lämpösyklit josta seuraa laajenemista ja kutistumista ja aikaa myöten sitten hajoaminen. Eli joku pienempi tehoinen saattaa jopa kestää paremmin kun ei tee niin paljon noita syklejä.
Normaali patteri on juuri, kuten totesit. Päällä tai pois. Mutta näinhän se on missä tahansa tilassa ja ihan normaalikäytössä lämmönalentimen kera voivat olla melko pitkään päällä yhtä mittaa.
Normaalissa asuintilassa en ylimitoittaisi kovin paljoa mutta tuollaisessa harrastetilassa nopea lämpeneminen on monesti se ykkösprioriteetti. En näe estettä laittaa ylimitoitettua. Ja lämpimänä pidossa nykyaikainen termari kytkee lämmitystä kyllä varsin tiheään tahtiin. Eli täysin kylmästä kuumaan ei välttämättä juurikaan lämpötilan ylläpidossa ole. Pari, kolme lämmityssykliä minuutissa ei ole mitenkään erikoinen enää nykyaikana.

Toisaalta se patteri maksaa satasen tai vähän reilun. En juuri miettisi sitä, kestääkö ehkä 10 vai 20 vuotta. Muutoin en ajatustasi kiistä. Onhan varsinkin pitkään lämpimänä olleen laitteen tuho monesti kylmäksi päästäminen ja sen jälkeinen ajatus henkiin saattamisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
626
Juu, ei siinä ole järkeä että jos tarve on 1000W lämmittimelle ja laitetaan 10000W lämmitin mutta jos tarve on 1000W lämmitykselle niin joku 1500W tai 1250W on ihan ok. Vähän marginaalia on kiva olla niin ei olla ihan rajoilla ja on vähän säätövaraa. Sen takia mainitsinkin että pari pykälää isompi kuin tarvis että on vähän reserviä mutta ei liikaa. Ja varsinkin tuollaisessa jossa joskus halutaan vähän nopeampaa lämmitystä on ylimitoitus perusteltua. Kestää nuo silti sen 10 vuotta vaikka kuin rääkkäisi.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
412
Mitoitusohjeet löytyy ainakin ST-kortista 55.01, amiksen sähköasennustekniikan oppikirjoista ja valmiita laskelmia lämpöhäviöt mukaanlukien näkee paljon jossain ikivanhoissa AMK lopputöissä ja oppimateriaaleissa
Toissijaisissa tiloissa ja mökeissä on oikeastaan ihan sama mitä sinne seinälle heittää kunhan sulakekoko riittää ja lämmittimessä on riittävästi paukkuja terveen järjen rajoissa, huonosti eristetystä mökistä ei saa talviasuttavaa ilman että maksaa itsensä kipeäksi sähkölaskussa ja sisälämpötila seilaa siltikin ulkolämmön mukaan.
Asuinrakennuksissa suora sähkölämmitys on tänä päivänä niin epäseksikäs aihe että nykymääräysten mukaista tietoa (mm. ecodesign-direktiivi) voi olla hankala löytää.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
58
Jatkokysymys vielä sähköpattereihin liittyen. Saako seinälle kiinnitettävän pistorasialiitäntäisen sähköpatterin asentaa itse? Jotenkin luulisin että saa, mutta varmistetaan nyt vielä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
139
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 519
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 955
Ei ollutkaan sähkökeskuksessa sulakkeita eli pitää nekin laittaa kun laitan piharasian.

Pijarasiaksi on päätymässä tämä fiboxi: Piharasia PIHA - 611002401 PIHA 2J1V - 3413008 - Fibox

Ja ajattelin että jos saisin upotettua näitä merkkivaloja kaksi niin näkee onko pistorasia päällä: Merkkivalo LED E210 - E219-D48 Vihreä AC/DC - 2312308 - ABB Smart Buildings

Tietääkö joku että mahtuuko tuon suojan taakse tuo merkkivalo? Muita ideoita otetaan myös vastaan merkkilampusta.
Ainakin kuvan perusteella tuossa din-kiskossa ei ole vapaata paikkaa, mutta kyllähän siihen alle voi porata tuollaisen jo mainitun pyöreän merkkivalon.

Jos sulla ei ole sähkökeskuksessa vapaata sulaketta, niin sen sulakkeen siirtäminen tuohon piharasiaan ei ole kovin kustannustehokas ratkaisu, koska silloin sun täytyy kaapeloida tuon sähkökeskuksen ja piharasian väli hirmuisella jöötillä.. Äkkiseltään en nyt osaa sanoa kuinka vahvalla, mutta vähintään kuitenkin sen käytössä olevan sähkökeskuksen etusulakkeen vaatimalla. Järkevämpää lisätä ne sulakkeet sinne sähkökeskukseen ja käyttää normaalinvahvuista maakaapelia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
139
Joo tarkoitus olisi että vedän paksun kaapelin mahdollisesti joskus tulevalle sähköautolle. Esim 4x6+6.

Tarkoitus oli linkata tuo Led valo juuri 230v, mutta epähuomiossa linkkasin väärän.

Ihmettelen myös @JiiPee kuittailua. Tottakai kaikki kytkennät tekee sähkäri, mutta kai nyt tämmöinen tavallinen sanotaan nyt vaikka pena saa kysellä eri ratkaisuja täältä. Se että esität ehdotuksia väärään suuntaan, juuri tuon muuntajan mahduttamista koteloon on minusta suoranaista vittuilua, varsinkin kun tiesit että merkkivaloja on 230v.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 955
Tuota linkattua ABB kapeaa merkkivalomoduulia saa myös 230V, mutta se ei tosiaan mahdu tuohon piharasiaan.

Tuo 6mm² kaapeli riittää 25A virtaan, ainakin kohtuu lyhyillä matkoilla. Tuo on sähköauton latureissa eräänlainen välikoko, mutta kyllähän 17kW latausteho tietysti enemmän on kuin pelkkä 11kW. Pitää sitten muistaa että jos pääsulakkeen nostaa esim 35A, tuo 6mm² kaapeli tarvitsee taas etusulakkeen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 955
Sopiiko tuo vikavirtasuojaksi auton latauspaikkaan? Lämmityspaikassa on erillinen 16A sulake kahdelle pistokkeelle ja tämä tämä vikavirtasuoja tulisi suojaamaan vain latausta yhdestä lämmityspaikan kahdesta pistorasiasta. Schuko-lataus, 8A.
Ei sukolaturin kanssa oikeastaan vaadita mitään sen kummempaa vikavirtasuojalta, koska sehän on vaan tavallinen pistorasia. Varsinaisissa latauspisteissä pitää olla se hirveän hintainen B-tyypin vikavirtasuoja jos laturi ei itsessään sisällä sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
400
Ei sukolaturin kanssa oikeastaan vaadita mitään sen kummempaa vikavirtasuojalta, koska sehän on vaan tavallinen pistorasia. Varsinaisissa latauspisteissä pitää olla se hirveän hintainen B-tyypin vikavirtasuoja jos laturi ei itsessään sisällä sitä.
Onhan tuosta asetus (standardi? sääntö?) että nykyään jokainen latauspiste pitää suojata vikavirtasuojalla. Eli myös jokainen lataukseen tarkoitettu suko-rasia. Tehokkaimmilla sitten pitää kai olla kalliimmat suojat.

Mutta itse kysymykseen kun nämä eivät ole omaa alaa, onko tuo sopiva käyttötarkoitukseen?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 955
Onhan tuosta asetus (standardi? sääntö?) että nykyään jokainen latauspiste pitää suojata vikavirtasuojalla. Eli myös jokainen lataukseen tarkoitettu suko-rasia. Tehokkaimmilla sitten pitää kai olla kalliimmat suojat.

Mutta itse kysymykseen kun nämä eivät ole omaa alaa, onko tuo sopiva käyttötarkoitukseen?
Joo, pistorasia noin yleisesti pitää suojata 30mA vikavirtasuojalla, ja tuo soveltuu siihen.
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
99
Tuo jäikin auki vielä, onko kaapeli todellisuudessa mitä kokoa. Sillä selviäisi paljon.

Mutta oletuksena on parempi olettaa, ettei ole mitään mahdollisuutta käyttää olemassa olevan 1,5mm2 kaapelin kanssa 16A sulaketta. Vähimmäisvaatimuksena pitäisi itse asennuksen näkemistä ja vasta sitten edes harkita. Muutoin jää arvailun varmaan, missä ja miten se kaapeli todellisuudessa menee.
Ja toki samalla tulisi katsoa, mitä siellä kaapelin päissä on.

Ja nämä nyt lähinnä jatkoksi omaan viestiisi tuolle alkuperäiselle kysyjälle.
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
326
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
577
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.
Ilmeisesti talolta varastolle oleva kaapeli, ei talon syöttö.
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
99
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.
Ilmeisesti talolta varastolle oleva kaapeli, ei talon syöttö.
juu, juurikin näin. Olin näköjään väärin/epäselvästi kirjoitellut ylempänä
 
Liittynyt
29.11.2019
Viestejä
51
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Riippuu toki matkasta, mutta voisi olettaa että ei ole kyseessä satojen metrien matkasta,niin sanoison kyllä että voi vaihtaa 3x10A sulakkeen 3x16A ja "rosvota" tuosta sähköt altaalle
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
290
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Riippuu toki matkasta, mutta voisi olettaa että ei ole kyseessä satojen metrien matkasta,niin sanoison kyllä että voi vaihtaa 3x10A sulakkeen 3x16A ja "rosvota" tuosta sähköt altaalle
Riippuu toki matkasta mutta mitään satoja metrejä ei tarvita oikosulkuvirtojen laskuun turhankin alas. Ihan sillä tarkennus ettei jää väärää kuvaa.

Mutta teit oletuksen sulakkeiden vaihtomahdollisuudesta ainoastaan tuon maakaapelin perusteella. Pelkästään niinhän ei tuota voi päätellä. Edellä jo totesin, että se kaapelin päässä oleva pitäisi tietää. Siellä varastolla on voitu vetää ohuemmalla narulla asioita (alkuperäisessä mainitut valot ovat helposti 1,5mm2 kaapelia) ja sillä perusteella sulakekoko on 10A. Eli voi vaatia välisulakkeet olemassa olevan asennuksen vuoksi.

Olikohan ammeen tehontarvetta mainittu, ainakaan en huomannut. Mitä luultavammin kuitenkin sellaista teholuokkaa, joka onnistuu ko maakaapelilla nätisti.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 519
Siellä varastolla on voitu vetää ohuemmalla narulla asioita (alkuperäisessä mainitut valot ovat helposti 1,5mm2 kaapelia) ja sillä perusteella sulakekoko on 10A. Eli voi vaatia välisulakkeet olemassa olevan asennuksen vuoksi.
Eikös tuo olisi silloin alkujaankin jo tehty laittomaksi? Muistaakseni sitä kaapelin pinta-alaa ei saa pienentää, mutta suurentaa saa. Eli jos jakorasialle tulee 1,5mm2 syöttö, niin siitä jakorasialta saa vetästä 2,5mm2 muut kytkennät kunhan se sulake edelleen pysyy 10A.

Mutta jos se syöttö on 2,5mm2 sille jakorasialle, niin siitä on kaikki vedot tehtävä vähintään 2,5mm2 kaapelilla oli sulakekoko mikä tahansa, tai jos vedetään 1,5mm2 niin sitten pitää laittaa 10A sulake väliin.

Korjatkaa toki jos olen väärässä. 20v aikaa kun näitä oppeja otin vastaan niin voin muistaa väärinkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
90 194
Viestejä
1 846 586
Jäsenet
39 164
Uusin jäsen
salodanger

Hinta.fi

Ylös Bottom