Kysymyksiä sähkömiehille

Uusi ilppi tulossa syksyllä, tarkoitus vetää oma syöttö sähkökeskukselta.

Saanko viedä MMJ suoraan yläpohjaan eristeiden sekaan? Vai pitääkö tehdä kaapelihylly kattotuoleihin?
 
Uusi ilppi tulossa syksyllä, tarkoitus vetää oma syöttö sähkökeskukselta.

Saanko viedä MMJ suoraan yläpohjaan eristeiden sekaan? Vai pitääkö tehdä kaapelihylly kattotuoleihin?

Itsellä sähkäri veti sen kattotuolien kautta, kuulemma eristeiden seassa ei saisi mennä (paitti sen läpitulon tietenkin suojaputkessa)
 
Saanko viedä MMJ suoraan yläpohjaan eristeiden sekaan? Vai pitääkö tehdä kaapelihylly kattotuoleihin?

Tuoleihin vaan suoraan kiinni. Tai jos ahistaa niin hyllyn saat kun naulaat tuoleihin laudan kiinni johon paukuttaa naminamin sitten kiinni.
 
1000012387.jpg

Minkä niminen liitin mahtaa olla kyseessä, ja saakohan tuohon jostain jatkojohtoa? Tai voiko johdon vain pistää poikki ja jatkaa sitä? Kylpyhuoneen kattovalaisin kyseessä, 3 spottia tulee yhteen muuntajaan, mutta valaisimissa oleva johto paljastuikin onnettoman lyhyeksi, eikä saada valoja niihin kohtiin mitä oli tarkoitus
 
Varmaan joku lukemattomista JST XH -klooneista. Aliexpress ja kumppanit lienee helpoin hankintakanava, kun alkuperäisenä versiona löytyy ainoastaan nuo wire-to-board -tyyppiset liittimet (ei wire-to-wire). Etsintä helpottuu, kun mittaa liittien pinnien välisen etäisyyden (pitch).
 
1000012387.jpg

Minkä niminen liitin mahtaa olla kyseessä, ja saakohan tuohon jostain jatkojohtoa? Tai voiko johdon vain pistää poikki ja jatkaa sitä? Kylpyhuoneen kattovalaisin kyseessä, 3 spottia tulee yhteen muuntajaan, mutta valaisimissa oleva johto paljastuikin onnettoman lyhyeksi, eikä saada valoja niihin kohtiin mitä oli tarkoitus

Liittimen tyyppi on JST XH 3-pinninen ja ainakin liittimiä löytyy esim partcolta, jatkokaapeleista en tiedä.
Uskoisin että tuota voi jatkaa suht helposti vaikka irtoliittimillä kunhan ei sotke johtimien napaisuutta. Ei olisi ensimmäinen teippimytty jossain kph alakatossa.
 
Juu, itsekin jatkaisin ihan katkaisemalla johdon ja jatkaisin joko linkkuwagoilla tai juottamalla ja kutistesukalla. Tuollaisten liittimien ja/tai jatkojohtojen metsästys saattaa olla hankalaa, varsinkin kun noissa tuota urosliitintä ei taida hirveän yleisesti olla johtoliittimenä.
 
1000012387.jpg

Minkä niminen liitin mahtaa olla kyseessä, ja saakohan tuohon jostain jatkojohtoa? Tai voiko johdon vain pistää poikki ja jatkaa sitä? Kylpyhuoneen kattovalaisin kyseessä, 3 spottia tulee yhteen muuntajaan, mutta valaisimissa oleva johto paljastuikin onnettoman lyhyeksi, eikä saada valoja niihin kohtiin mitä oli tarkoitus
Voit jatkaa johtoa (Järkevän matkaa, esim metrin -pari), ei siinä ongelmaa, Tee liitokset esim tinaamalla ja kutistesukalla. Jos tuo on joku epämääräinen kiinanmuuntaja, niin pistä se paikkaan, jossa se a) ei kostu b) kukaan ei nyvi sitä. (ei se silti ole välttämättä tosin turvallinen)..
 
Saako sähkäri asentaa DIN-kiskoa vanhanmalliseen sähkökaappiin? Lähinnä jos kontaktorit vaihtaisi uudenlaisiin äänettömiin. Nyt ne on mallia ruuveilla kiinni pellissä.

Jos täällä on joku Tuusulassa vaikuttava sähkäri ja haluaa puuhata (+sähköauton laturi) sekä arvostaa sen verran oman työnsä jälkeä ettei tee shaibaa, niin voi laittaa YV.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko ukonilmalla ottaa sulakkeet irti tietyistä huoneista, ja se ajaa saman asian kuin ottaisi töpselit irti? Vai onko tässä joku "mutta vaikka töpselit ovat kiinni, virtapiikki menee sieltä silti läpi jos ukkonen iskee" -elementti?
 
Saako sähkäri asentaa DIN-kiskoa vanhanmalliseen sähkökaappiin? Lähinnä jos kontaktorit vaihtaisi uudenlaisiin äänettömiin. Nyt ne on mallia ruuveilla kiinni pellissä.

Kyllä voi.

Voiko ukonilmalla ottaa sulakkeet irti tietyistä huoneista, ja se ajaa saman asian kuin ottaisi töpselit irti? Vai onko tässä joku "mutta vaikka töpselit ovat kiinni, virtapiikki menee sieltä silti läpi jos ukkonen iskee" -elementti?

Ei korvaa ylijännitesuojia mittauskeskuksessa, mutta silti parempi vaihtoehto kuin jättää kaikki sähköihin.
 
Saako MMJ kaapeliin tehdä jatkoksen kutistesukalla, niin että liitos jää seinän sisään?

Aiempaa keskustelua aiheesta löysin tältä foorumilta ja siellä viitattiin tähän: Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiö - Pienipoikkipintaisten muovieristeisten kaapeleiden jatkaminen (skt-saatio.fi) Mitään selkeää vastausta ei kuitenkaan löytynyt, onko tämmöinen liitos säännösten ja standardien mukainen?

Kaapeli nirhautunut remontin yhteydessä ja ilmeisesti vaikeasti vaihdettavissa. Sähkäri tehnyt siihen jatkoksen kutistesukalla ja se on nyt jäämässä seinän sisään piiloon. Onko tämä ok ja voiko tästä muodostua jotain riskiä?
 
Kulmapistorasiat keittiön kaappien alle, onko tuossa suuremmin väliä mitä rasioita laittaa, lähinnä sen puolesta että a) tarviiko keittiöön tulevissa rasioissa olla jotakin suojauksia (muuta kuin maadoitus), tai b) onko noitten mekaanisessa kestossa jotakin merkityksellisiä eroja?

Mietin vaan kun noissa vaikuttaa olevan aika isoja hintaeroja ja fyysinen koko ja muoto vaihtelee aika tavalla myös. Eli haenko Clas-Ohlsonilta Cotecceja kympillä kappale, vai saanko jotakin parempaa jos ostan sen sijaan Schneideriä neljälläkympillä, noin niinkun esimerkiksi?

Toki jos on jotakin muita kustannustehokkaita järkeviä vaihtoehtoja niin voi suositella, tarve olisi 3kpl joko 3 tai 4 paikkaista rasiaa...
 
Kulmapistorasiat keittiön kaappien alle, onko tuossa suuremmin väliä mitä rasioita laittaa, lähinnä sen puolesta että a) tarviiko keittiöön tulevissa rasioissa olla jotakin suojauksia (muuta kuin maadoitus), tai b) onko noitten mekaanisessa kestossa jotakin merkityksellisiä eroja?

Mietin vaan kun noissa vaikuttaa olevan aika isoja hintaeroja ja fyysinen koko ja muoto vaihtelee aika tavalla myös. Eli haenko Clas-Ohlsonilta Cotecceja kympillä kappale, vai saanko jotakin parempaa jos ostan sen sijaan Schneideriä neljälläkympillä, noin niinkun esimerkiksi?

Toki jos on jotakin muita kustannustehokkaita järkeviä vaihtoehtoja niin voi suositella, tarve olisi 3kpl joko 3 tai 4 paikkaista rasiaa...

En osaa sanoa noista clasun kalusteista koska en ole niitä asennellut, mutta ainoa jota itselleni kelpuutan on tuo kolmiosainen exxact. Miellyttävä asentaa eikä tarvitse arpoa sen kanssa että miten kyseisen valmistuserän muovi haalistuu auringonvalossa koska ovat tasalaatuisia.

Netraudassa ja talotarvikkeessa snro 24 004 26 maksaa 28,75e plus 6,90e postit.

 
Netraudassa ja talotarvikkeessa snro 24 004 26 maksaa 28,75e plus 6,90e postit.

Taitaa olla ihan sama putiikki molemmat. Identtiset hinnat niin nytten kuin 3kk historialla, ase4nnuspalvelu molemmilla identtisellä hinnalla ja asennuspalvelun saatavuuskin identtinen.

Erona on vain ulkonäkö ja pienet erot tuoteselosteessa.
 
Taitaa olla ihan sama putiikki molemmat. Identtiset hinnat niin nytten kuin 3kk historialla, ase4nnuspalvelu molemmilla identtisellä hinnalla ja asennuspalvelun saatavuuskin identtinen.

Erona on vain ulkonäkö ja pienet erot tuoteselosteessa.

Kodin1, netrauta, talotarvike ja taloon.com on kaikki samaa firmaa (BHG Group).

Linkkasin vain kaksi nopealla haulla löytämääni edullisinta esimerkkiä tuosta sähkönumerosta.
 
Tarviiko noissa keittiöön tulevissa rasioissa olla pykälien mukaan joku minimi suojaustaso(IP21?) vai käykö noihin mikä vaan?

Noi Cotecit vaikutti muuten ihan päteviltä mutta ei ollut mitään IP luokitusta.
 
Tarviiko noissa keittiöön tulevissa rasioissa olla pykälien mukaan joku minimi suojaustaso(IP21?) vai käykö noihin mikä vaan?

Noi Cotecit vaikutti muuten ihan päteviltä mutta ei ollut mitään IP luokitusta.
Riippuu kuinka lähellä vesipistettä.
 
Keittiöremppa meneillään ja tuli yksi ongelma.

Vanhassa keittiössä oli välitilassa sellainen loisteputki/sähköpistoke. Johdot on putkitettu ja ne oli tuotu kipsilevyn läpi ihan pienen reiän kautta. Nyt uudessa keittiössä se jää korkean kaapin taakse, niin varmaan pitää laittaa niihin putkituksiin kojerasia. Siitä sitten kaapin sisään pistorasia mikrolle ja lednauhan muuntajalle sekä välitilan kulmapistorasialle.

Tarvitseeko sitä kojerasiaa mitenkään kiinnittää? Voiko sen jättää vain vapaana ”roikkumaan” putkien varaan. Toki se kaulus tulee kipsiseinän läpi?
 
Keittiöremppa meneillään ja tuli yksi ongelma.

Vanhassa keittiössä oli välitilassa sellainen loisteputki/sähköpistoke. Johdot on putkitettu ja ne oli tuotu kipsilevyn läpi ihan pienen reiän kautta. Nyt uudessa keittiössä se jää korkean kaapin taakse, niin varmaan pitää laittaa niihin putkituksiin kojerasia. Siitä sitten kaapin sisään pistorasia mikrolle ja lednauhan muuntajalle sekä välitilan kulmapistorasialle.

Tarvitseeko sitä kojerasiaa mitenkään kiinnittää? Voiko sen jättää vain vapaana ”roikkumaan” putkien varaan. Toki se kaulus tulee kipsiseinän läpi?

Kiinteiden kalusteiden taakse ei saa jättää rasioita joissa on johtoliitoksia, vaan kaikkien liitosten tulee olla luoksepäästävissä. Rasioiden tulee aina olla kiinnitettyinä alustaansa kun puhutaan kiinteistä sähköasennuksista.

Itse varmaankin kääntäisin vanhan putken kaapeleineen esim. kaapiston yläsokkelin päälle, jossa se haaroitettaisiin AP9-pintarasiassa noille tarvittaville pisteille. Seinän sisällä tai kaapiston takana voidaan sitten tipauttaa kaapelit mikrolle ja välitilan pistorasialle, ledunauhojen poweri voi jäädä vaikkapa kaapiston päälle.

Näihin on tapana ottaa sähkäri tekemään niin ei tule yllätyksiä, keittiön purkuvaiheessa tarvittaessa nopea käynti ja tarvittavat seinien rei'itykset purkuineen ja uusien kaapeleiden veto sekä lopuksi kytkentä ja kalustus kun kaapit paikoillaan.
Nytkin jäi vähän kysymysmerkiksi että kuinka ledinauhaa on tarkoitus ohjata ja miksi kaikki sähköt tulevat yhdestä ryhmästä?
 
Sähkömies on tulossa, mutta lomakaudella saa vähän odotella. En tosin monesta paikkaa kysynyt. Seinän avasin, mutta kojerasian kiinnittäminen on hivenen haastavaa rakenteisiin.

Rasittava se vanha säännös, missä ryhmän viimeisen pistorasian saa nollata. Tykkään kuitenkin vikavirtasuojasta välitilan pistorasioissa.

Pistän philpsin hue valot välitilaan kotelossa, että ip-luokitus täyttyy. Helppo sitten ohjata niitä. Niihin oli jokin kytkin olemassa.

Keittiöön kyllä tulee kaksi muuta ryhmää plus liesi, mutta tuo on helpoin tapa vetää sähköt välitilaan ja integoidulle mikrolle.
 
Kävin yläpohjassa muilla asioilla ja samalla huomasin että aikoinaan ilpin asentaja on vetäny mmj:t puhallusvillan päältä vaan, suurinosa suojaputkessa.

Lisäksi eri puolilla taloa olevien ulkopistorasioiden mmj:t menevät myös villojen päältä. Kaksi jakorasiaakin löyty, ne olivat kiinnitetty kattotuoleihin. Pistorasiat kaikki vikavirtasuojattuja.

Kysymys, onko nuo ihan pykälien mukaan kaikki?
15v tässä asunut ongelmitta ja talo on 80-luvun lopulta.
 
No niin, typerä kysymys ihan varmaan, mutta pitää kuitenkin kysyä.
Ostin 12v led nauhan, jossa on 230v pistoke ja välissä muuntaja.
Nauha oli tarkoitus laittaa autokäyttöön, joten ostinko nyt väärän nauhan vai voinko tarjota nauhalle virtaa 12v usb-pistokkeella?

EDIT: voinko toisin sanoen katkoa ledeiltä muuntajalle menevän johdon ja laittaa usb-liittimen päähän?
 
Viimeksi muokattu:
No niin, typerä kysymys ihan varmaan, mutta pitää kuitenkin kysyä.
Ostin 12v led nauhan, jossa on 230v pistoke ja välissä muuntaja.
Nauha oli tarkoitus laittaa autokäyttöön, joten ostinko nyt väärän nauhan vai voinko tarjota nauhalle virtaa 12v usb-pistokkeella?

EDIT: voinko toisin sanoen katkoa ledeiltä muuntajalle menevän johdon ja laittaa usb-liittimen päähän?
Kyllä se toimii mutta käyttöikä voi olla hitusen lyhyempi ledeillä. Nauhan ledien vastukset kun on mitoitettu 12 voltille ja tyrkkäät autossa 13,8-14,4 volttia.
 
Nauha oli tarkoitus laittaa autokäyttöön, joten ostinko nyt väärän nauhan vai voinko tarjota nauhalle virtaa 12v usb-pistokkeella?

EDIT: voinko toisin sanoen katkoa ledeiltä muuntajalle menevän johdon ja laittaa usb-liittimen päähän?
Jos on joku epästandardi USB-rasia josta tulee 12v kättelemättä, niin joo. Seuraava kysymykseni on, miksi jossain sellainen on ja kenen mielestä se on turvallista.

Kyllä se toimii mutta käyttöikä voi olla hitusen lyhyempi ledeillä. Nauhan ledien vastukset kun on mitoitettu 12 voltille ja tyrkkäät autossa 13,8-14,4 volttia.
Näin minäkin ajattelin jos tässä oikeasti tarkoitetaan kytkemistä suoraan auton 12-volttiseen järjestelmään, mutta kun jostain syystä kysyjä puhuu USB:sta.

E: Olisiko tässä tekninen sanasto päälaellaan ja "12v usb-pistokkeella" olisi tarkoitettu auton 12 voltin pistorasiaa, aiemmalta nimeltään "tupakansytytin", jolla ei siis ole mitään tekemistä USB:n kanssa.

Ja jos näin on ja jotain ledinauhaa auton sisävaloksi ja stailaukseen ollaan asentamassa, niin ei sitä mistään kojelaudan, takapenkin tai peräkontin tulpasta kai sentään rumilla mokkuloilla oteta, vaan kytketään auton johtosarjaan. Ja tämä tietysti jotenkin fiksusti, jottei autosta tule jätettä ja kahdella tavalla pommi. Esimerkiksi lisäämällä oma, selkeästi alkuperäisestä erillinen, veto sulakerasialta(tai muuten hyvällä sulakkeella akulta).
 
Viimeksi muokattu:
Jos on joku epästandardi USB-rasia josta tulee 12v kättelemättä, niin joo. Seuraava kysymykseni on, miksi jossain sellainen on ja kenen mielestä se on turvallista.


Näin minäkin ajattelin jos tässä oikeasti tarkoitetaan kytkemistä suoraan auton 12-volttiseen järjestelmään, mutta kun jostain syystä kysyjä puhuu USB:sta.

E: Olisiko tässä tekninen sanasto päälaellaan ja "12v usb-pistokkeella" olisi tarkoitettu auton 12 voltin pistorasiaa, aiemmalta nimeltään "tupakansytytin", jolla ei siis ole mitään tekemistä USB:n kanssa.

Ja jos näin on ja jotain ledinauhaa auton sisävaloksi ja stailaukseen ollaan asentamassa, niin ei sitä mistään kojelaudan, takapenkin tai peräkontin tulpasta kai sentään rumilla mokkuloilla oteta, vaan kytketään auton johtosarjaan. Ja tämä tietysti jotenkin fiksusti, jottei autosta tule jätettä ja kahdella tavalla pommi. Esimerkiksi lisäämällä oma, selkeästi alkuperäisestä erillinen, veto sulakerasialta(tai muuten hyvällä sulakkeella akulta).

Tarkennetaas hieman koska olin epäselvä. Kyseessä tällainen valosarja.
Hehq led-valonauha RGB music 12V 22W 5m | Puuilo

1723231098803.png


1723231125557.png


Voinko muuttaa jotenkin (ja miten) tuon verkkovirtapistokkeen/muuntajan kytkettäväksi suoraan auton 12V sähköjärjestelmään. Tarjolla olisi siis usb-paikkoja, jolloin pistokkeen tilalle haluaisin siis usb urosliittimen. Äly on mitä ilmeisimmin tuon kontrolleriboksin sisällä, koska pakettiin kuuluu musiikkiohjaus ja kaukosäädin.
 
Voinko muuttaa jotenkin (ja miten) tuon verkkovirtapistokkeen/muuntajan kytkettäväksi suoraan auton 12V sähköjärjestelmään.
No siis leikkaamalla muuntajan pois ja kytkemällä suoraan auton sähköjärjestelmään, positiivisen paikkaan josta saat fiksusti 12 voltin jännitteen sopivan sulakkeen takaa, ja negatiivisen auton runkoon. Pienellä riskillä siis. Jos homman haluaa tehdä oikein siististi, pitäisi väliin laittaa tasaista 12 voltin jännitettä tarjoava boksi, jollainen ei ole kiinankaupassa kallis.
Tarjolla olisi siis usb-paikkoja, jolloin pistokkeen tilalle haluaisin siis usb urosliittimen. Äly on mitä ilmeisimmin tuon kontrolleriboksin sisällä, koska pakettiin kuuluu musiikkiohjaus ja kaukosäädin.
Mikään ei johda minua sellaiseen päätelmään, että tuon voisi kytkeä USB-porttiin. Jos näin voi jonkun tuollaisen tuotteen tapauksessa tehdä, se on kummallinen ja harvinainen sattuma.

Ensinnäkin nauhan tarvitsema teho on ihan posketon, ja tämän tehon antamiseen tarvitaan vähintään aika jäykkä USB PD-sovitin. Toiseksi USB:sta ei tule 12 voltin jännitettä, elleivät laitteet kättele ja sitä anna. Eikä sieltä tule viiden voltin linjaankaan juuri mitään virtaa ilman eri toimenpiteitä. USB ei ole samanlainen juttu ja yksinkertainen standardi kuin vaikkapa 230V suko-rasia tai se tupakansytytinpistoke.

Mitä ikinä älyä* siellä boksissa onkaan, niin mikään ei viittaa siihen, että se osaisi ottaa tehoa USB:sta. Sehän on mukana toimitettavaan markan kiinamuuntajaan liitetty, ja boksissa kerrotaan että käyttöjännite 12 volttia.

E: *Ei varsinaisesti ole millään järkevällä määritelmällä.
 
Viimeksi muokattu:
No siis leikkaamalla muuntajan pois ja kytkemällä suoraan auton sähköjärjestelmään, positiivisen paikkaan josta saat fiksusti 12 voltin jännitteen sopivan sulakkeen takaa, ja negatiivisen auton runkoon. Pienellä riskillä siis. Jos homman haluaa tehdä oikein siististi, pitäisi väliin laittaa tasaista 12 voltin jännitettä tarjoava boksi, jollainen ei ole kiinankaupassa kallis.

Mikään ei johda minua sellaiseen päätelmään, että tuon voisi kytkeä USB-porttiin. Jos näin voi jonkun tuollaisen tuotteen tapauksessa tehdä, se on kummallinen ja harvinainen sattuma.

Ensinnäkin nauhan tarvitsema teho on ihan posketon, ja tämän tehon antamiseen tarvitaan vähintään aika jäykkä USB PD-sovitin. Toiseksi USB:sta ei tule 12 voltin jännitettä, elleivät laitteet kättele ja sitä anna. Eikä sieltä tule viiden voltin linjaankaan juuri mitään virtaa ilman eri toimenpiteitä. USB ei ole samanlainen juttu ja yksinkertainen standardi kuin vaikkapa 230V suko-rasia tai se tupakansytytinpistoke.

Mitä ikinä älyä siellä boksissa onkaan, niin mikään ei viittaa siihen, että se osaisi ottaa tehoa USB:sta. Sehän on mukana toimitettavaan markan kiinamuuntajaan liitetty, ja boksissa kerrotaan että käyttöjännite 12 volttia.

Okei, nyt ymmärrän. Joo eihän tuolta usb-pistoke riitä nauhan tarpeille. Eli muuntajan voi poistaa ja kytkeä suoraan hallitusti auton 12v sähköihin. Ja sulaketta toki väliin, ettei kärähdä muuta kuin pahimmillaan se sulake.
 
Joo eihän tuolta usb-pistoke riitä nauhan tarpeille.
Joo, ei riitä eivätkä muutenkaan ole yhteensopivat järjestelmät. Parempi "pikalaturi" numeroita katsoen "riittäisi" mutta sekään ei ole yhteensopiva. USB ei ole ns. tyhmä tehonlähde vaan löylyä on tarjolla vain sovitusti. Tämä on tärkeää jotta ei olla aina yhden virheen päässä vaarallisesta tulipalosta kun kytketään asioita kotona ja mm. lataillaan älyluureja yöpöydällä. USB kun on paljon enemmän kuin laturien tehonlähde.
Eli muuntajan voi poistaa ja kytkeä suoraan hallitusti auton 12v sähköihin.
Niin, näin voi omalla vastuulla tehdä ja sen pitäisi toimia, mikäli boksi ja/tai nauha kestää pientä ylijännitettä.
Ja sulaketta toki väliin, ettei kärähdä muuta kuin pahimmillaan se sulake.
Periaatteessa näin, paitsi tietysti voihan se kiinanboksi kärähtää oikein käytettynäkin. Tuntematta sen sisältöä tarkemmin voi olettaa, että näin voi helpommin käydä auton korkeammalla ja vaihtelevalla jännitteellä.
 
Okei, nyt ymmärrän. Joo eihän tuolta usb-pistoke riitä nauhan tarpeille. Eli muuntajan voi poistaa ja kytkeä suoraan hallitusti auton 12v sähköihin. Ja sulaketta toki väliin, ettei kärähdä muuta kuin pahimmillaan se sulake.
Teoriassa kyllä. Käytännössä auton käynnissä ollessa tuo auton sähköjärjestelmän jännite saattaa olla tosiaan 14V tai jopa yli 15V jos on joku vanhempi auto jossa on wanhanaikainen lataussäädin tai akun lataus on muuten pielessä. jos wanhan auton lataussäädin on rikki (auto itsessään saattaa toimia) niin jännite saattaa pomppia jopa liki 20V kieppeillä plus tietty kaikenlaiset transientit jotka saattavat olla satoja voltteja, autosähkö on vain nimellisesti 12V, käytännössä siellä saattaa esiintyä yllättävänkin suuria jännitepiikkejä ja kaikenlaisia häiriöitä. Eli itse ainakin laittaisin jonkun jänniterehulaattorin väliin että ledien jännite pysyy siellä 12V tuntumassa.
 
Laiskan miehen ratkaisu, joka voi olla kokonaisedullisinkin ainain jos työlleen laskee hintaa, on laittaa autoo halvin invertteri jossa tehot piisaa ja kovaa ajoa vaan (oletan että toi muuntaja eintykkää kyttyrää kanttiaallosta, toki rohkea oletus).
 
Laiskan miehen ratkaisu, joka voi olla kokonaisedullisinkin ainain jos työlleen laskee hintaa, on laittaa autoo halvin invertteri jossa tehot piisaa ja kovaa ajoa vaan (oletan että toi muuntaja eintykkää kyttyrää kanttiaallosta, toki rohkea oletus).
Ehkä. Menee vielä rumemmaksi turaviritykseksi kuin "tupakansytytin"-pistokkeen käyttö kiinteälle varusteelle. Romua pyörii nilkoissa tai vie tilaa, ja epäilyttävät halpisvarusteet ovat vielä jonkin sortin pieni riskikin.

Kokonaisedullisin ratkaisu lienee jättää kiinalainen keittiön valonauha asentamatta autoon.
 
Saako MMJ kaapeliin tehdä jatkoksen kutistesukalla, niin että liitos jää seinän sisään?

Aiempaa keskustelua aiheesta löysin tältä foorumilta ja siellä viitattiin tähän: Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiö - Pienipoikkipintaisten muovieristeisten kaapeleiden jatkaminen (skt-saatio.fi) Mitään selkeää vastausta ei kuitenkaan löytynyt, onko tämmöinen liitos säännösten ja standardien mukainen?

Kaapeli nirhautunut remontin yhteydessä ja ilmeisesti vaikeasti vaihdettavissa. Sähkäri tehnyt siihen jatkoksen kutistesukalla ja se on nyt jäämässä seinän sisään piiloon. Onko tämä ok ja voiko tästä muodostua jotain riskiä?

Kyllä kaapelia/johdinta saa jatkaa liitoksella jos se kunnolla eristetty(mitä jako raisia tekee?). Mutta vaikea sanoa jos kaapeli nirhaantuu mutta johtimet on ok. Itse vaihtaisin koko kaapelin jos se on tehtävissä. Jos ei niin kunon eristeet siiheen nirhautumis kohtanaan tosin pitää varmistaa että ei johtimet ota yhteen siellä kaapelin sisällä.
 
Saako MMJ kaapeliin tehdä jatkoksen kutistesukalla, niin että liitos jää seinän sisään?

Aiempaa keskustelua aiheesta löysin tältä foorumilta ja siellä viitattiin tähän: Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiö - Pienipoikkipintaisten muovieristeisten kaapeleiden jatkaminen (skt-saatio.fi) Mitään selkeää vastausta ei kuitenkaan löytynyt, onko tämmöinen liitos säännösten ja standardien mukainen?

Kaapeli nirhautunut remontin yhteydessä ja ilmeisesti vaikeasti vaihdettavissa. Sähkäri tehnyt siihen jatkoksen kutistesukalla ja se on nyt jäämässä seinän sisään piiloon. Onko tämä ok ja voiko tästä muodostua jotain riskiä?

Kyllä kaapelia/johdinta saa jatkaa liitoksella jos se kunnolla eristetty(mitä jako raisia tekee?). Mutta vaikea sanoa jos kaapeli nirhaantuu mutta johtimet on ok. Itse vaihtaisin koko kaapelin jos se on tehtävissä. Jos ei niin kunon eristeet siiheen nirhautumis kohtanaan tosin pitää varmistaa että ei johtimet ota yhteen siellä kaapelin sisällä.

edit. en lukenut touta poustausta. mutta kyllä johdinta voi jatkaa vaikka kolvaamaalla/sukolla kuhan eristys on kunnossa. niin jopa sillä kutistesukalla mutta sitten liitoksen pitää olla riittävä. ei että kiersin sormilla piuha yhteen, vaan juotettu tai jollain liittimellä.
 
Viimeksi muokattu:
Pehmeäjuotos ei ole hyväksytty tapa jatkaa kiinteän asennuksen johtimia, puristusliitos olisi oikea mikäli liitos jää piiloon eikä ole enää luoksepäästävissä.

Suojaus onkin sitten hankalampi kysymys, voidaan saivarrella että koska normaali MMJ kestää maksimissaan 70 asteen lämpöä niin tavallista kutistemuovia ei voitaisi käyttää, mutta toisinaan näkee valmistajien pienkeloissakin tehtaalla tehtyjä jatkoja jotka on noin suojattu. Ja myös maakaapeleille on olemassa jatkospakkauksia joissa on liimasukkaa eikä niidenkään kaapelien kesto yleensä ylitä 70 astetta joten ehkäpä tuo on turhaa murehtimista.
Eli kunnon jatkosholkit, esim. Ouneva JH, joihin puristus oikeilla crimppereillä eikä kullinokilla, erillinen sukka päälle joka johtimeen ja vielä kevyt liimasukka vaipan päälle niin luulisi kestävän saman minkä uutenakin.

Mutta kuten jo sanottiinkin niin ensimmäisenä tulisi yrittää vaihtaa se kaapeli uuteen koska se on usein helpoin ja halvin tapa.
 
Entisöin ja korjasin vanhan 80-luvun Yamahan syntikan. Aikamoinen peli, kun kaikki on Made in Japan ja tehty kestämään ydinpommin. Anyways, verkkopuolen johdotukset oli tehty kaksoiseristetyllä kaapellilla, siis kaapelissa itsessään kaksi eristettä (tämäkin oli Japanilaista). En tarkoita siis kalustekaapelia, vaan yhtä yksittäistä johtoa jossa kaksi eristettä. Laitteen suojausluokka on 2 vaikka kotelo metallia, eli oletan että tämä on vaatimuskin. Valitettavasti Japanilaiset olivat tehneet kaikki liitokset niin huolella, että piuhat oli solmittu liittimiin ja tinattu, eli nää oli mahdoton purkaa tuhoamatta ja nyt ei enää riitä kaapeleissa pituus.

Mutta mistä ihmeestä saa ostaa kaksoiseristettyä kaapelia 1,0 - 1,5 mm2? Ei oikein löydy. Onnisella on NSGAFöu kaapelia tarjolla, mutta kun tarttee metrin pätkän niin sylettää maksaa pari euroa kaapelista ja aika paljon enemmän katkaisumaksusta. Muita vaihtoehtoja?

Samalla tavalla valitettavasti virtakytkin tuhoutui (näin jälkikäteen sen olisi voinut säästää kolvaamalla piuhat irti muuntajasta katkaisematta), tokihan siihen sain laitettua kiinalaisen kytkimen tilalle, mutta sylettää laittaa all made-in-japan laitteeseen kiinalaisia markan osia, pitää varmaan jostain saada tilattua Alpsin virtakytkin :)
 
Ei riipu kun kyse on kuivasta asuintilasta jossa ei ole vartalosuihkua tai lattiakaivoa, IP2X eli kosketussuojaus riittää ja se täyttyy jopa tuolla cotecilla.

Vanha asennus jossa ei ole vikistä pitää olla 600 vesipisteeseen.

Keittiöremppa meneillään ja tuli yksi ongelma.

Vanhassa keittiössä oli välitilassa sellainen loisteputki/sähköpistoke. Johdot on putkitettu ja ne oli tuotu kipsilevyn läpi ihan pienen reiän kautta. Nyt uudessa keittiössä se jää korkean kaapin taakse, niin varmaan pitää laittaa niihin putkituksiin kojerasia. Siitä sitten kaapin sisään pistorasia mikrolle ja lednauhan muuntajalle sekä välitilan kulmapistorasialle.

Tarvitseeko sitä kojerasiaa mitenkään kiinnittää? Voiko sen jättää vain vapaana ”roikkumaan” putkien varaan. Toki se kaulus tulee kipsiseinän läpi?

Rasian voi jättää putkien varaan kun laittaa siihen rasiatuet, jolloin rasia kiilautuu levyjen väliin ja levystä läpi tuleva osuus estää ettei se pääse vaeöteöemsan mihinkään.

Jos siihen tulee komero/kaappi päälle, pitää taustalevyyn sahata aukko, niin että rasiaan pääsee käsiksi.

Kävin yläpohjassa muilla asioilla ja samalla huomasin että aikoinaan ilpin asentaja on vetäny mmj:t puhallusvillan päältä vaan, suurinosa suojaputkessa.

Lisäksi eri puolilla taloa olevien ulkopistorasioiden mmj:t menevät myös villojen päältä. Kaksi jakorasiaakin löyty, ne olivat kiinnitetty kattotuoleihin. Pistorasiat kaikki vikavirtasuojattuja.

Kysymys, onko nuo ihan pykälien mukaan kaikki?
15v tässä asunut ongelmitta ja talo on 80-luvun lopulta.
Ei ole nykypykälien mukaista, mutta ei tuota tietääkseni ollut vielä 80-luvulla tajuttu kieltää.

Kuten tähänkin asti, normaalia käyttöä voi jatkaa, mutta älä lataa sähköautoa noista rasioista, tms hyvin pitkäkestoista isotehoista toimintaa.
 
Mutta mistä ihmeestä saa ostaa kaksoiseristettyä kaapelia 1,0 - 1,5 mm2? Ei oikein löydy. Onnisella on NSGAFöu kaapelia tarjolla, mutta kun tarttee metrin pätkän niin sylettää maksaa pari euroa kaapelista ja aika paljon enemmän katkaisumaksusta. Muita vaihtoehtoja?

Vastaan itselleni. Kiinasta ja vain Kiinasta. Suomesta saa NSGAFöy ja H07RN-F kaapeleita koossa 1x1,5mm2 metritavarana vaikkapa Radioduosta, mutta nämä ovat aivan liian paksuja kumikaapeleita. Samoin RZ1-K saattaisi löytyä jostain, mutta sama vika. Oikea kaapeli olisi kaiketikin UL1672, mutta tätä ei vaikuttaisi saavan mistään Suomesta, ei edes Euroopasta, eli menee Aliexpress tilailuksi.

Jos haluaisi olla puristi ja laittaa Japanilaiseen Japanilaista kaapelia, niin Misumi / Hitachi pitää valikoimissaan (vaan liekkö silti made in China), mutta näitä ei normaali kuolevainen saa yhtään mistään. Tldr, älkää katkoko kaapeleita retrolaitteista ajatuksella että se on vaan kaapelia sitä saa mistä vaan , juottakaa irti jos vaan mahdollista...
 
Vastaan itselleni. Kiinasta ja vain Kiinasta. Suomesta saa NSGAFöy ja H07RN-F kaapeleita koossa 1x1,5mm2 metritavarana vaikkapa Radioduosta, mutta nämä ovat aivan liian paksuja kumikaapeleita. Samoin RZ1-K saattaisi löytyä jostain, mutta sama vika. Oikea kaapeli olisi kaiketikin UL1672, mutta tätä ei vaikuttaisi saavan mistään Suomesta, ei edes Euroopasta, eli menee Aliexpress tilailuksi.

Jos haluaisi olla puristi ja laittaa Japanilaiseen Japanilaista kaapelia, niin Misumi / Hitachi pitää valikoimissaan (vaan liekkö silti made in China), mutta näitä ei normaali kuolevainen saa yhtään mistään. Tldr, älkää katkoko kaapeleita retrolaitteista ajatuksella että se on vaan kaapelia sitä saa mistä vaan , juottakaa irti jos vaan mahdollista...
Entäs jos laittaisi ihan kutistesukkaa tavallisen johtimen päälle? Tuo täyttää tuon kaksoiseristyksen vaatimuksen ja toimii ainakin laitteen sisällä ihan hienosti, noin on joissain laitteissa tehtykin. Monissa laitteissa näkee juurikin tuota kutistesukkaa tai jotain muoviletkua verkkojännitteisten johtimien päällä. Tietty jos nuo johdot tulevat näkyville niin tuo ei ole ehkä se kaunein ratkaisu.
 
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.

Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.

Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..

Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
 
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.

Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.

Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..

Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?

Onko siellä 63A pääsulakkeet vaiko onko vaan sulakekannessa 63A merkintä ja sisällä supistaja että 25A sulakkeet sopii? Vrt. Sulakekannet
 
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet.
Nämähän tunnistaa myös nastan värikoodista. Tosin harmillisesti 25 ja 63 ovat keltainen ja kupari, mikä voisi ainakin minulle amatöörinä olla tulkinnanvaraista kun muutenkin eri ikäisissä ja merkkisissä tulpissa ei ole sävy aina ihan yksi yhteen. Harmillisesti sulakepitimen ollessa paikallaan ei näe D2/D3 öö... perseen kokoa tai täyterengasta.
Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..
Onko siellä muuten vaan 63A järeämpi keskus vai onko mielekästä olettaa että talossasi olisi aiemmin ollut isompi sähköliittymä syystä n? Entisen karjatilan päärakennus tms?

Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.
Eikös se ole vähän määritelmäkysymys? Monessa "normaalissa omakotitalossa" tarvitaan ihan välttämättä 35A ja nykyään olisi helpompi hengittää 50 ampeerilla. Yleensä seuraava vaihtoehto on 63A ja siitä pyydetään suunnilleen munuainen. Köykäisiä ovat Suomen sähköliittymät vaikka verkko on jämäkkä. Amerikassa, jossa kaikki suurempaa ja 240V halkaistun vaiheen liittymät yleensä uudemmissa 200A tai 400A tai jopa enemmän, perinteinen alamittaisena pidetty 100A vastaa maksimiteholtaan aika liki meikäläistä 35A kolmivaiheliittymää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 822
Viestejä
4 587 967
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom