Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Uusi ilppi tulossa syksyllä, tarkoitus vetää oma syöttö sähkökeskukselta.
Saanko viedä MMJ suoraan yläpohjaan eristeiden sekaan? Vai pitääkö tehdä kaapelihylly kattotuoleihin?
Saanko viedä MMJ suoraan yläpohjaan eristeiden sekaan? Vai pitääkö tehdä kaapelihylly kattotuoleihin?
Minkä niminen liitin mahtaa olla kyseessä, ja saakohan tuohon jostain jatkojohtoa? Tai voiko johdon vain pistää poikki ja jatkaa sitä? Kylpyhuoneen kattovalaisin kyseessä, 3 spottia tulee yhteen muuntajaan, mutta valaisimissa oleva johto paljastuikin onnettoman lyhyeksi, eikä saada valoja niihin kohtiin mitä oli tarkoitus
Voit jatkaa johtoa (Järkevän matkaa, esim metrin -pari), ei siinä ongelmaa, Tee liitokset esim tinaamalla ja kutistesukalla. Jos tuo on joku epämääräinen kiinanmuuntaja, niin pistä se paikkaan, jossa se a) ei kostu b) kukaan ei nyvi sitä. (ei se silti ole välttämättä tosin turvallinen)..
Minkä niminen liitin mahtaa olla kyseessä, ja saakohan tuohon jostain jatkojohtoa? Tai voiko johdon vain pistää poikki ja jatkaa sitä? Kylpyhuoneen kattovalaisin kyseessä, 3 spottia tulee yhteen muuntajaan, mutta valaisimissa oleva johto paljastuikin onnettoman lyhyeksi, eikä saada valoja niihin kohtiin mitä oli tarkoitus
Saako sähkäri asentaa DIN-kiskoa vanhanmalliseen sähkökaappiin? Lähinnä jos kontaktorit vaihtaisi uudenlaisiin äänettömiin. Nyt ne on mallia ruuveilla kiinni pellissä.
Voiko ukonilmalla ottaa sulakkeet irti tietyistä huoneista, ja se ajaa saman asian kuin ottaisi töpselit irti? Vai onko tässä joku "mutta vaikka töpselit ovat kiinni, virtapiikki menee sieltä silti läpi jos ukkonen iskee" -elementti?
Kulmapistorasiat keittiön kaappien alle, onko tuossa suuremmin väliä mitä rasioita laittaa, lähinnä sen puolesta että a) tarviiko keittiöön tulevissa rasioissa olla jotakin suojauksia (muuta kuin maadoitus), tai b) onko noitten mekaanisessa kestossa jotakin merkityksellisiä eroja?
Mietin vaan kun noissa vaikuttaa olevan aika isoja hintaeroja ja fyysinen koko ja muoto vaihtelee aika tavalla myös. Eli haenko Clas-Ohlsonilta Cotecceja kympillä kappale, vai saanko jotakin parempaa jos ostan sen sijaan Schneideriä neljälläkympillä, noin niinkun esimerkiksi?
Toki jos on jotakin muita kustannustehokkaita järkeviä vaihtoehtoja niin voi suositella, tarve olisi 3kpl joko 3 tai 4 paikkaista rasiaa...
Netraudassa ja talotarvikkeessa snro 24 004 26 maksaa 28,75e plus 6,90e postit.
Taitaa olla ihan sama putiikki molemmat. Identtiset hinnat niin nytten kuin 3kk historialla, ase4nnuspalvelu molemmilla identtisellä hinnalla ja asennuspalvelun saatavuuskin identtinen.
Erona on vain ulkonäkö ja pienet erot tuoteselosteessa.
Riippuu kuinka lähellä vesipistettä.Tarviiko noissa keittiöön tulevissa rasioissa olla pykälien mukaan joku minimi suojaustaso(IP21?) vai käykö noihin mikä vaan?
Noi Cotecit vaikutti muuten ihan päteviltä mutta ei ollut mitään IP luokitusta.
Riippuu kuinka lähellä vesipistettä.
Keittiöremppa meneillään ja tuli yksi ongelma.
Vanhassa keittiössä oli välitilassa sellainen loisteputki/sähköpistoke. Johdot on putkitettu ja ne oli tuotu kipsilevyn läpi ihan pienen reiän kautta. Nyt uudessa keittiössä se jää korkean kaapin taakse, niin varmaan pitää laittaa niihin putkituksiin kojerasia. Siitä sitten kaapin sisään pistorasia mikrolle ja lednauhan muuntajalle sekä välitilan kulmapistorasialle.
Tarvitseeko sitä kojerasiaa mitenkään kiinnittää? Voiko sen jättää vain vapaana ”roikkumaan” putkien varaan. Toki se kaulus tulee kipsiseinän läpi?
Kyllä se toimii mutta käyttöikä voi olla hitusen lyhyempi ledeillä. Nauhan ledien vastukset kun on mitoitettu 12 voltille ja tyrkkäät autossa 13,8-14,4 volttia.No niin, typerä kysymys ihan varmaan, mutta pitää kuitenkin kysyä.
Ostin 12v led nauhan, jossa on 230v pistoke ja välissä muuntaja.
Nauha oli tarkoitus laittaa autokäyttöön, joten ostinko nyt väärän nauhan vai voinko tarjota nauhalle virtaa 12v usb-pistokkeella?
EDIT: voinko toisin sanoen katkoa ledeiltä muuntajalle menevän johdon ja laittaa usb-liittimen päähän?
Jos on joku epästandardi USB-rasia josta tulee 12v kättelemättä, niin joo. Seuraava kysymykseni on, miksi jossain sellainen on ja kenen mielestä se on turvallista.Nauha oli tarkoitus laittaa autokäyttöön, joten ostinko nyt väärän nauhan vai voinko tarjota nauhalle virtaa 12v usb-pistokkeella?
EDIT: voinko toisin sanoen katkoa ledeiltä muuntajalle menevän johdon ja laittaa usb-liittimen päähän?
Näin minäkin ajattelin jos tässä oikeasti tarkoitetaan kytkemistä suoraan auton 12-volttiseen järjestelmään, mutta kun jostain syystä kysyjä puhuu USB:sta.Kyllä se toimii mutta käyttöikä voi olla hitusen lyhyempi ledeillä. Nauhan ledien vastukset kun on mitoitettu 12 voltille ja tyrkkäät autossa 13,8-14,4 volttia.
Jos on joku epästandardi USB-rasia josta tulee 12v kättelemättä, niin joo. Seuraava kysymykseni on, miksi jossain sellainen on ja kenen mielestä se on turvallista.
Näin minäkin ajattelin jos tässä oikeasti tarkoitetaan kytkemistä suoraan auton 12-volttiseen järjestelmään, mutta kun jostain syystä kysyjä puhuu USB:sta.
E: Olisiko tässä tekninen sanasto päälaellaan ja "12v usb-pistokkeella" olisi tarkoitettu auton 12 voltin pistorasiaa, aiemmalta nimeltään "tupakansytytin", jolla ei siis ole mitään tekemistä USB:n kanssa.
Ja jos näin on ja jotain ledinauhaa auton sisävaloksi ja stailaukseen ollaan asentamassa, niin ei sitä mistään kojelaudan, takapenkin tai peräkontin tulpasta kai sentään rumilla mokkuloilla oteta, vaan kytketään auton johtosarjaan. Ja tämä tietysti jotenkin fiksusti, jottei autosta tule jätettä ja kahdella tavalla pommi. Esimerkiksi lisäämällä oma, selkeästi alkuperäisestä erillinen, veto sulakerasialta(tai muuten hyvällä sulakkeella akulta).
No siis leikkaamalla muuntajan pois ja kytkemällä suoraan auton sähköjärjestelmään, positiivisen paikkaan josta saat fiksusti 12 voltin jännitteen sopivan sulakkeen takaa, ja negatiivisen auton runkoon. Pienellä riskillä siis. Jos homman haluaa tehdä oikein siististi, pitäisi väliin laittaa tasaista 12 voltin jännitettä tarjoava boksi, jollainen ei ole kiinankaupassa kallis.Voinko muuttaa jotenkin (ja miten) tuon verkkovirtapistokkeen/muuntajan kytkettäväksi suoraan auton 12V sähköjärjestelmään.
Mikään ei johda minua sellaiseen päätelmään, että tuon voisi kytkeä USB-porttiin. Jos näin voi jonkun tuollaisen tuotteen tapauksessa tehdä, se on kummallinen ja harvinainen sattuma.Tarjolla olisi siis usb-paikkoja, jolloin pistokkeen tilalle haluaisin siis usb urosliittimen. Äly on mitä ilmeisimmin tuon kontrolleriboksin sisällä, koska pakettiin kuuluu musiikkiohjaus ja kaukosäädin.
No siis leikkaamalla muuntajan pois ja kytkemällä suoraan auton sähköjärjestelmään, positiivisen paikkaan josta saat fiksusti 12 voltin jännitteen sopivan sulakkeen takaa, ja negatiivisen auton runkoon. Pienellä riskillä siis. Jos homman haluaa tehdä oikein siististi, pitäisi väliin laittaa tasaista 12 voltin jännitettä tarjoava boksi, jollainen ei ole kiinankaupassa kallis.
Mikään ei johda minua sellaiseen päätelmään, että tuon voisi kytkeä USB-porttiin. Jos näin voi jonkun tuollaisen tuotteen tapauksessa tehdä, se on kummallinen ja harvinainen sattuma.
Ensinnäkin nauhan tarvitsema teho on ihan posketon, ja tämän tehon antamiseen tarvitaan vähintään aika jäykkä USB PD-sovitin. Toiseksi USB:sta ei tule 12 voltin jännitettä, elleivät laitteet kättele ja sitä anna. Eikä sieltä tule viiden voltin linjaankaan juuri mitään virtaa ilman eri toimenpiteitä. USB ei ole samanlainen juttu ja yksinkertainen standardi kuin vaikkapa 230V suko-rasia tai se tupakansytytinpistoke.
Mitä ikinä älyä siellä boksissa onkaan, niin mikään ei viittaa siihen, että se osaisi ottaa tehoa USB:sta. Sehän on mukana toimitettavaan markan kiinamuuntajaan liitetty, ja boksissa kerrotaan että käyttöjännite 12 volttia.
Joo, ei riitä eivätkä muutenkaan ole yhteensopivat järjestelmät. Parempi "pikalaturi" numeroita katsoen "riittäisi" mutta sekään ei ole yhteensopiva. USB ei ole ns. tyhmä tehonlähde vaan löylyä on tarjolla vain sovitusti. Tämä on tärkeää jotta ei olla aina yhden virheen päässä vaarallisesta tulipalosta kun kytketään asioita kotona ja mm. lataillaan älyluureja yöpöydällä. USB kun on paljon enemmän kuin laturien tehonlähde.Joo eihän tuolta usb-pistoke riitä nauhan tarpeille.
Niin, näin voi omalla vastuulla tehdä ja sen pitäisi toimia, mikäli boksi ja/tai nauha kestää pientä ylijännitettä.Eli muuntajan voi poistaa ja kytkeä suoraan hallitusti auton 12v sähköihin.
Periaatteessa näin, paitsi tietysti voihan se kiinanboksi kärähtää oikein käytettynäkin. Tuntematta sen sisältöä tarkemmin voi olettaa, että näin voi helpommin käydä auton korkeammalla ja vaihtelevalla jännitteellä.Ja sulaketta toki väliin, ettei kärähdä muuta kuin pahimmillaan se sulake.
Teoriassa kyllä. Käytännössä auton käynnissä ollessa tuo auton sähköjärjestelmän jännite saattaa olla tosiaan 14V tai jopa yli 15V jos on joku vanhempi auto jossa on wanhanaikainen lataussäädin tai akun lataus on muuten pielessä. jos wanhan auton lataussäädin on rikki (auto itsessään saattaa toimia) niin jännite saattaa pomppia jopa liki 20V kieppeillä plus tietty kaikenlaiset transientit jotka saattavat olla satoja voltteja, autosähkö on vain nimellisesti 12V, käytännössä siellä saattaa esiintyä yllättävänkin suuria jännitepiikkejä ja kaikenlaisia häiriöitä. Eli itse ainakin laittaisin jonkun jänniterehulaattorin väliin että ledien jännite pysyy siellä 12V tuntumassa.Okei, nyt ymmärrän. Joo eihän tuolta usb-pistoke riitä nauhan tarpeille. Eli muuntajan voi poistaa ja kytkeä suoraan hallitusti auton 12v sähköihin. Ja sulaketta toki väliin, ettei kärähdä muuta kuin pahimmillaan se sulake.
Ehkä. Menee vielä rumemmaksi turaviritykseksi kuin "tupakansytytin"-pistokkeen käyttö kiinteälle varusteelle. Romua pyörii nilkoissa tai vie tilaa, ja epäilyttävät halpisvarusteet ovat vielä jonkin sortin pieni riskikin.Laiskan miehen ratkaisu, joka voi olla kokonaisedullisinkin ainain jos työlleen laskee hintaa, on laittaa autoo halvin invertteri jossa tehot piisaa ja kovaa ajoa vaan (oletan että toi muuntaja eintykkää kyttyrää kanttiaallosta, toki rohkea oletus).
Saako MMJ kaapeliin tehdä jatkoksen kutistesukalla, niin että liitos jää seinän sisään?
Aiempaa keskustelua aiheesta löysin tältä foorumilta ja siellä viitattiin tähän: Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiö - Pienipoikkipintaisten muovieristeisten kaapeleiden jatkaminen (skt-saatio.fi) Mitään selkeää vastausta ei kuitenkaan löytynyt, onko tämmöinen liitos säännösten ja standardien mukainen?
Kaapeli nirhautunut remontin yhteydessä ja ilmeisesti vaikeasti vaihdettavissa. Sähkäri tehnyt siihen jatkoksen kutistesukalla ja se on nyt jäämässä seinän sisään piiloon. Onko tämä ok ja voiko tästä muodostua jotain riskiä?
Saako MMJ kaapeliin tehdä jatkoksen kutistesukalla, niin että liitos jää seinän sisään?
Aiempaa keskustelua aiheesta löysin tältä foorumilta ja siellä viitattiin tähän: Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiö - Pienipoikkipintaisten muovieristeisten kaapeleiden jatkaminen (skt-saatio.fi) Mitään selkeää vastausta ei kuitenkaan löytynyt, onko tämmöinen liitos säännösten ja standardien mukainen?
Kaapeli nirhautunut remontin yhteydessä ja ilmeisesti vaikeasti vaihdettavissa. Sähkäri tehnyt siihen jatkoksen kutistesukalla ja se on nyt jäämässä seinän sisään piiloon. Onko tämä ok ja voiko tästä muodostua jotain riskiä?
Ei riipu kun kyse on kuivasta asuintilasta jossa ei ole vartalosuihkua tai lattiakaivoa, IP2X eli kosketussuojaus riittää ja se täyttyy jopa tuolla cotecilla.
Keittiöremppa meneillään ja tuli yksi ongelma.
Vanhassa keittiössä oli välitilassa sellainen loisteputki/sähköpistoke. Johdot on putkitettu ja ne oli tuotu kipsilevyn läpi ihan pienen reiän kautta. Nyt uudessa keittiössä se jää korkean kaapin taakse, niin varmaan pitää laittaa niihin putkituksiin kojerasia. Siitä sitten kaapin sisään pistorasia mikrolle ja lednauhan muuntajalle sekä välitilan kulmapistorasialle.
Tarvitseeko sitä kojerasiaa mitenkään kiinnittää? Voiko sen jättää vain vapaana ”roikkumaan” putkien varaan. Toki se kaulus tulee kipsiseinän läpi?
Ei ole nykypykälien mukaista, mutta ei tuota tietääkseni ollut vielä 80-luvulla tajuttu kieltää.Kävin yläpohjassa muilla asioilla ja samalla huomasin että aikoinaan ilpin asentaja on vetäny mmj:t puhallusvillan päältä vaan, suurinosa suojaputkessa.
Lisäksi eri puolilla taloa olevien ulkopistorasioiden mmj:t menevät myös villojen päältä. Kaksi jakorasiaakin löyty, ne olivat kiinnitetty kattotuoleihin. Pistorasiat kaikki vikavirtasuojattuja.
Kysymys, onko nuo ihan pykälien mukaan kaikki?
15v tässä asunut ongelmitta ja talo on 80-luvun lopulta.
Mistä tämä mitataan? Hanasta ja altaasta? Entä jos on pitkä rosteritiskipöytä? Altaan sisätilavuuden yläsärmästä?Vanha asennus jossa ei ole vikistä pitää olla 600 vesipisteeseen.
HanastaMistä tämä mitataan? Hanasta ja altaasta? Entä jos on pitkä rosteritiskipöytä? Altaan sisätilavuuden yläsärmästä?
Mutta mistä ihmeestä saa ostaa kaksoiseristettyä kaapelia 1,0 - 1,5 mm2? Ei oikein löydy. Onnisella on NSGAFöu kaapelia tarjolla, mutta kun tarttee metrin pätkän niin sylettää maksaa pari euroa kaapelista ja aika paljon enemmän katkaisumaksusta. Muita vaihtoehtoja?
Entäs jos laittaisi ihan kutistesukkaa tavallisen johtimen päälle? Tuo täyttää tuon kaksoiseristyksen vaatimuksen ja toimii ainakin laitteen sisällä ihan hienosti, noin on joissain laitteissa tehtykin. Monissa laitteissa näkee juurikin tuota kutistesukkaa tai jotain muoviletkua verkkojännitteisten johtimien päällä. Tietty jos nuo johdot tulevat näkyville niin tuo ei ole ehkä se kaunein ratkaisu.Vastaan itselleni. Kiinasta ja vain Kiinasta. Suomesta saa NSGAFöy ja H07RN-F kaapeleita koossa 1x1,5mm2 metritavarana vaikkapa Radioduosta, mutta nämä ovat aivan liian paksuja kumikaapeleita. Samoin RZ1-K saattaisi löytyä jostain, mutta sama vika. Oikea kaapeli olisi kaiketikin UL1672, mutta tätä ei vaikuttaisi saavan mistään Suomesta, ei edes Euroopasta, eli menee Aliexpress tilailuksi.
Jos haluaisi olla puristi ja laittaa Japanilaiseen Japanilaista kaapelia, niin Misumi / Hitachi pitää valikoimissaan (vaan liekkö silti made in China), mutta näitä ei normaali kuolevainen saa yhtään mistään. Tldr, älkää katkoko kaapeleita retrolaitteista ajatuksella että se on vaan kaapelia sitä saa mistä vaan , juottakaa irti jos vaan mahdollista...
Heittäisin arviona tietämättä tarkkaan kysymyspaikasta oikosulkuvirran kesto, katkaisukyky ja selektiivisyys.Miksi uudiskohteessa pääsulakkeet ovat tulppasulakkeita? Eikö johdonsuojakatkaisijat kelpaa?
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.
Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.
Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..
Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
Pitäneepä tutkia tarkemminOnko siellä 63A pääsulakkeet vaiko onko vaan sulakekannessa 63A merkintä ja sisällä supistaja että 25A sulakkeet sopii? Vrt. Sulakekannet
Nämähän tunnistaa myös nastan värikoodista. Tosin harmillisesti 25 ja 63 ovat keltainen ja kupari, mikä voisi ainakin minulle amatöörinä olla tulkinnanvaraista kun muutenkin eri ikäisissä ja merkkisissä tulpissa ei ole sävy aina ihan yksi yhteen. Harmillisesti sulakepitimen ollessa paikallaan ei näe D2/D3 öö... perseen kokoa tai täyterengasta.Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet.
Onko siellä muuten vaan 63A järeämpi keskus vai onko mielekästä olettaa että talossasi olisi aiemmin ollut isompi sähköliittymä syystä n? Entisen karjatilan päärakennus tms?Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..
Eikös se ole vähän määritelmäkysymys? Monessa "normaalissa omakotitalossa" tarvitaan ihan välttämättä 35A ja nykyään olisi helpompi hengittää 50 ampeerilla. Yleensä seuraava vaihtoehto on 63A ja siitä pyydetään suunnilleen munuainen. Köykäisiä ovat Suomen sähköliittymät vaikka verkko on jämäkkä. Amerikassa, jossa kaikki suurempaa ja 240V halkaistun vaiheen liittymät yleensä uudemmissa 200A tai 400A tai jopa enemmän, perinteinen alamittaisena pidetty 100A vastaa maksimiteholtaan aika liki meikäläistä 35A kolmivaiheliittymää.Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.