Kysymyksiä sähkömiehille

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja penttip, 18.10.2016.

  1. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    1 200
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja ballasti pitää ohittaa :tdown:. Eli ei ehkä kuitenkaan helpoin tapa.

    No täytyy tätäkin vaihtoehtoa tutkia kun tuollaisen jossain vaiheessa irroittaa. Yhteensä näitä on siis 10kpl mutta kaikkia en ole välttämättä nyt heti vaihtamassa.
     
  2. Lars_A

    Lars_A

    Viestejä:
    178
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2018
    Electroluxin kiertoilmauunista ei kiertoilma enää toimi, olisiko vastus sökönä?

    Vastuksia näyttää saavan varaosana, onkohan iso homma vaihtaa?

    Electrolux EKI 54500 taisi olla lieden malli
     
  3. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 212
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Toimiiko normaali uuni siis ilman kiertoilmaa? Kiertoilmahan toimii niin, että siellä on tuuletin mikä sitä uunin ilmaa kierrättää ja lämpö tulee samoista vastuksista, kuin ilman kiertoilmaa.
     
  4. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 212
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Kutistesukkaa jos saat siihen menemään niin se pysyy parhaiten siellä.
     
  5. tohtori-no

    tohtori-no

    Viestejä:
    180
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitenkäs kun vanha talo kyseessä, meinasin vaihtaa takapihan vanhan seinässä olevan ulkovalon tilalle Philips hue welcome led valaisimen. Ulkovalaisimeen ei johdossa tule maata ollenkaan. Nykyisessä valossa oli toinen karva vedetty oman kytkennän kautta maaliittimeen myös ns. Hyppylanka viritelmä ilmeisesti?

    voiko tuon uuden kytkeä ilman maata? Kytkee hue valaisimen sokeripalaan vain + ja -
     
  6. Lars_A

    Lars_A

    Viestejä:
    178
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2018
    Tuuletin pyörii ja normivastukset kuumenee, tässä uunissa on ilmeisesti erikseen myös puhaltimen kanssa oma vastus.

    Edit: vastus oli hiukan kulahtanut. Uusi Electroluxin nettikaupasta 54,90€ ja kohta taas pizza paistuu.

    20191112_164825.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2019
    Tonnin Seteli ja Rensu tykkäävät tästä.
  7. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    246
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Voi kytkeä ilman suojamaata. Eihän siinä muutakaan vaihtoehtoa ole koska valaisin on kaksoiseristetty.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  8. puik

    puik

    Viestejä:
    650
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Terve,

    Löytyisikö vinkkejä, kun 15v vanhassa talossa varaavalla sähkölämmityksellä nyt tuntuu olevan jotain häikkää. Varaajana Jäspi sähköovaali 16kW ja käyttövedelle 300l 3kW jäspi, kumpikin yösähköllä. 35A sulakkeet kiinteistössä.

    Ensin, voiko osan sähköovaalin vastuksista kytkeä pois päältä, jos ei tarvitse koko lämmitystehoa? Aikaisempi asukas oli ilmeisesti kytkenyt yhden neljästä vastuksesta "F4" pois sulakkeilla. Varaajassa 3xC16 jokaiselle vastukselle. Sähkönkulutuksesta nyt vasta tajusin, että viime talvenkin varaaja lämpeni vain 10kW teholla kun maksimi 16kW. Varaajassa kahden sulakkeen takana on ilmeisesti eri vastukset päivä- ja yösähköille. Pääosin tuo 10kW riitti, mutta kylmimpinä aikoina ei varaaja ehtinyt enää lämmetä kokonaan yöllä.

    Vaikuttaisi siltä, että kaksi kertaa palanut lämmitysvastuksesta "F3" kolmesta sulakkeesta kaksi. Voiko samassa palaa sulake myös sähkökaapista? Huomasin ongelman, kun "lämmityspaketin" sulakkeet palaneet (2xC25) minkä tähden kiertovesipumput olivat myös pysähtyneet, ja käyttövesivaraaja on jotenkin samojen sulakkeiden takana. Lisäksi sulakekaapista löytyy 3xB10 (tai 3xB10 + 3xB10 toiset nimeämättä) sulakkeet lämminvesivaraajalle. En ole testannut kumpaan varaajaan ne menevät.

    En ehtinyt tutkia pystynkö mittaamaan yleimittarilla meneekö varaajan lämmitysvastuksista maihin. Mikä muu voisi sulaketta polttaa? Ensimmäisen kerran, kun olin huomannut että varaajasta oli sulakkeita palanut meni pari päivää ennen kuin sulakkeita meni uudestaan. Ilman tuota "F2" vastusta nyt taas pari päivää ilman ongelmaa. Ilmeisesti piirikorttia näihin sähköovaaleihin ainakin vaihdettu.

    E: Talvi pitäisi ainakin selvitä tällä, harkinnassa jonkinlaiseen lämpöpumppuun siirtyminen myöhemmin.
     
  9. Naska Paapuri

    Naska Paapuri

    Viestejä:
    270
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Jos ei se aiemmin mainittu kutistesukka tuohon sovellu (liitin voi olla lian iso tms ettei saa pujotettua) niin vaihtoehtona, tai jopa parempi muutenkin, on Sugru tai Loctiten Kintsuglue.

    Ihmeaine Sugru | Erä
    Kintsuglue

    Noilla saa kätevästi murtosuojauksenkin tehtyä, siis murtosuoja kaapelille liittimen juureen, ei murtosuojausjärjestelmää kotiin. :D
     
  10. valexi

    valexi

    Viestejä:
    884
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Tai sit tätä:
    Itsevulganoituva teippi 19 mm 10m

    On muuten hyvää kamaa noissa, jos sattuu unohtumaan kutistesukan pujottaminen ennen johdon tinaamista tai jos johdon kylkeen joutuu tinaamaan toisen johdon ja ei saa kutistesukkaa pujotettua.
     
    Naska Paapuri tykkää tästä.
  11. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 533
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Mitä hyötyä tuolla saavutetaan, että esim. Suomen - Viron välinen sähkökaapeli on tasavirta verrattuna vaihtosähköön? Tuossa tule häviöitä, kun noita isompia virtoja muunnetaan?
     
  12. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 353
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toki häviöitä tulee. Suurjännitesiirron toteuttaminen tasavirralla tarjoaa ensinnäkin sen edun, että se voidaan (helposti ja tehokkaalla muunnoksella) tehdä kahden ei toisiinsa synkronoidun verkon välillä. Jopa eri taajuutta käyttävien verkkojen välillä. Muitakin etuja on, kuten kapasitiivista häviötä ei pitkässä siirrossa tapahdu.
     
  13. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    825
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Liittyy ilmeisesti loistehoon, joka alkaa nousta merikaapelissa merkittäväksi tekijäksi suht lyhyilläkin matkoilla. Tasasähkö ei tästä kärsi ja ilmeisesti tuo keikauttaa hyötysuhteen tasasähkön hyväksi vaikka jotain muunnoshäviöitä tuleekin.
     
  14. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 353
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tekijöitä on hyvinkin paljon kokonaisuutta arvioitaessa. Yksi aika ilmeinen juttu on myös se, että vaikka muunnokset tulisivat kalliimmiksi, niin se pitkä veto itsessään on halvempi tasavirtalinjassa vs. kolmivaihelinja.
     
  15. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 601
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös Suomi ja Viro tosiaan kuulu eri synkronisaatio "vyöhykkeeseen" sähköverkon osalta.
     
  16. naula

    naula

    Viestejä:
    8
    Rekisteröitynyt:
    18.05.2017
    Kaapelissa on aina kapasitanssia, x Faradia metrille. Pitkillä matkoilla se tulee ongelmaksi vaihtosähköllä. Kaapelin voi ajatella kondensaattorina, jonka napaisuus vaihtuu koko ajan verkon taajuudella. Toisin sanoen sitä ladataan ja puretaan koko ajan. Riittävän pitkällä matkalla syötetty virta kuluu kaapelihäviöihin ja näin ollen sähkö ei vain mene perille.

    Toinen etu sitten on tuo jo aiemmin mainittu tahdistus, jota ei tarvitse tehdä.
     
  17. neaa82

    neaa82

    Viestejä:
    205
    Rekisteröitynyt:
    29.04.2019
    Meriyhteyksissä vaihtosähkö on huono vaihtoehto pitkillä matkoilla (yli 80km). Pidemmillä yhteyksillä kaapelin tuottama loisteho vie kapasiteetin ja pätötehoa ei voida siirtää. Voisi ja pitäisi käyttää lisänä 50-80km välein kompensointilaitteistoja. DC-kaapelilla terminen kapasiteetti ja eristyskoordinaatio määrää siirrettävän maksimitehon.
    Ja sitten myös tuo synkronisuus, DC:llä ei tarvitse välittää ja esim. Venäjä olisi liian suuri verkon epästabiiliutta aiheuttava tekijä (heiluttaisi koko Pohjoismaista järjestelmää), joten parempi pitää erillään vaikka sama taajuushan siellä on. Esim. Suomen ja Venäjän välinen Viipurin yhteys on ilman kaapeleita, ns. Back-to-back yhteys, jossa tasa- ja vaihtoyhteys samalla asemalla.

    Ylipäänsä alkaa olla riesana loistuotto verkoissa, kiitos kaapeleiden.
     
  18. jarp

    jarp

    Viestejä:
    582
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Minulla on asennettu kaikki ulkovalojen liiketunnistimet niin, että niitä voidaan ohjata / ohittaa 2-osaisella kytkimellä. Eli toisella kytkimellä on mahdollista kytkeä liiketunnistin päälle ja pois ja toisella taasen pakottaa valot päälle. Paperillahan tämä toimii täydellisesti, mutta todellisessa elämässä ei lainkaan (riippuen vähän tilanteesta, niin aika usein tulee vahingossa lämäistyä myös liiketunnistimet pois päältä samalla kun kytkee muita valoja pois).

    Jotenka onko olemassa 1-osaista 3-asentoista kytkintä, jolla kytkennän voisi tehdä siis malliin auto-off-on tai off-auto-on tms.? Yritin googailla varovasti, enkä löytänyt kertakaikkisesti mitään tällaista esim ABB:ltä.

    Ongelma on itseasiassa niin vittumainen, että parempi ratkaisu olisi melkein että liiketunnistimet on aina käytössä ja ainoastaan valojen päällepakotuksen voi tehdä kytkimestä. Toisaalta haluan, että liiketunnistimetkin voi kytkeä pois päältä, esim tälläkin hetkellä on yksi tunnistin rikki ja polttaa valoja jatkuvasti - ja tämä nimenomainen tunnistin on nimenomaan kytketty aina päällä olevaksi, eli mulla palaa puolet ulkovaloista nytkin, kun en ole jaksanut asialle mitään tehdä... Sekin toimisi, että kytkimellä voi ohjata liiketunnistinta ja päälle pakotusta ei ole lainkaan, mutta paras olisi tuollainen 3-osainen kytkin...
     
  19. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    825
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    3-asentoista perinteisen valokytkimen näköistä en heti keksinyt, mutta kelpaako joku kiertokytkin? Sellaisia löytyy 3-asentoisena(kin). Esimerkki: 1101-4-LS1941WWFI
     
  20. P.Ness

    P.Ness

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itsellä myös kiinnostaisi tämmöinen @jarp tyyppinen pakottaminen pihavalolle jossa tunnistin.

    Nyt ku tekee lumihommia vähän kauempana niin pitää käydä aina lähempänä valoa jotta valo taas syttyy.

    Mulla on ulkopistorasia kytkimen takana, jossa Led valo tunnistimella. Ei ole tehty sellaista valoa jossa voisi pakottaa valon päälle esim niin että painaa nopeasti kytkimestä valon on-off-on jolloin valo palaisi kokoajan?
     
  21. Trans-Late

    Trans-Late

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2018
    Kyllä tuollaisia lamppuja on olemassa, joissa on tuo toiminto. Nimenomaan lamppuja, eli toiminto on integroitu siihen polttimoon. Niiden liikkeentunnistusominaisuuksista varsinkaan ulkotiloissa en tiedä.
     
  22. TheMeII

    TheMeII Übertaktungspotenzial Tukijäsen

    Viestejä:
    4 342
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Mulla on pihalla vanha korkea elohopeapihavalo. saiskohan tuon tilalle tommosen tornin jossa olisi hämärä/liiketunnistin integroituna tolppaan. nyt hämärätunnistin on talon seinässä ja se näkee liikaa talosta tulevaa valoa. ja liiketunnistimena se ei tuossa edes toimis.

    myös 180 astetta valaiseva toimisi
     
  23. Ihmes

    Ihmes

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Mikähän olisi oikea paikka hakea valmiiseen valaisimeen asennettavaa LED/loisteputkilamppua?

    Tällä hetkellä keittiössä on kolme Massiven työtasovalaisinta, joista 2 on pimeänä. Kävin jo kokeilemassa uutta loisteputkeakin, mutta ei syty silti. Mitään sytytintä ei ole näkyvissä. Purin yhden, siellä on sisällä jotain 2 markan loisteputkilamppu, johon tulee vain johto ja kytkin on siinä itse valaisimessa.

    Ihan periaatteesta en haluaisi vaihtaa koko valaisimia, noissa on "lisäpalikoina" liitettynä pistorasiat ja koko homma maksaisi vissiin useamman satasen uusia (ellei halua käyttää niitä halvempia ja rumempia valaisimia). Lisäksi pistorasioiden johdot menevät tuon valaisimen kautta (vaikka kytkin ei niitä ohjaakaan) ja niissä ei mitään vikaa ole. Vituttaa tuollainen "kertakäyttöinen" ratkaisu aikanaan suht kalliissa valaisimessa.

    Hommahan vaikuttaisi todella yksinkertaiselta, vanha hässäkkä irti sieltä, piuha poikki ja uusi tilalle. Mutta mistä noita saa ja voisiko sinne tunkea esim jonkun LED-ratkaisun tilalle? Vanhojen tyyppi on eastfield KL402-14L, mitat l 58cm, s 4cm, p 2cm. Jos jotain LEDiä katsoo niin niissä on vissiin mallista riippuen virtalähde erillisenä tai integroituna, minkä tarvitsee tuohon väliin (piuhaan tulee vain se 230V eikä muuta ohjauselektroniikkaa itse valaisimessa tällä hetkellä).

    Edit: esim joku tällainen sen loisteputken tilalle? Ärsyttävästi ei ole annettu paksuutta ja syvyyttä tuolla. LED-työpistevalaisin 9W 560mm IP20 3000K 1,2m johto
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2019
  24. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    246
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Jos se uusi putki ei syty, niin valaisimen elektroninen liitäntälaite on luultavimmin rikki eikä lediputkikaan tule asiaa muuttamaan.
    Liitäntälaite pitää joko korvata uudella tai vaihtoehtoisesti sähköalan ammattihenkilö voi muuttaa valaisimen sisäistä johdotusta ja ohittaa vanhan liitäntälaitteen, jonka jälkeen valaisinrungossa voidaan käyttää lediputkea.
     
  25. Ihmes

    Ihmes

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Juu ymmärsin kyllä että lediputki ei sellaisenaan ole ratkaisu. Tarkoitus siis että löytyisi valaisin, joka mahtuisi sinne nykyisen rungon sisään.

    Ainut mitä google löysi tuosta alkuperäisestä lampusta oli https://www.100outlets.com/eastfield-kl-402-230v-8w.html (aukeaa tosi hitaasti, linkissä on tosin vissiin pykälää pienempi laite kyseessä kuin nuo mitä itsellä on). Jos hinta on $2 jossain kiinapuljussa niin kertoo kyllä millaista "laatua" käytetty. Järkyttävää miten kalliilla myydään romua kuluttajille. Tuo olisi siis tarkoitus nakata mäkeen sieltä ja kytkeä tilalle LED-valaisin joka ottaisi suoraan 230V, kunhan löytyisi sopivan kokoinen tai asentaa sinne driverin ja jonkun LED-listan.

    Menekö oikeasti niin että yhden johdon poikkaisu ja liittäminen uuteen laitteeseen vaatii sähkärin? Siinä menee koko "tein-itse-ja-säästin" homma vähän puihin.
     
  26. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    246
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Ok, ymmärsin viestisi ilmeisesti hieman väärin. Sopisiko esim. tämä sinne rungon sisään? Hirveästi tuosta pienempiä ei oikein tahdo löytyä.
    LINEAR COMPACT HIGH OUTPUT | Tuotteet

    Pituus 573,0 mm
    Leveys 24,0 mm
    Korkeus 36,0 mm

    Löytyy myynnistä esim. Lamppuexpressiltä, Ledvance LED Linear Compact HO 10W 840 60cm | Kylmä Valkoinen Osta verkosta | Lamppuexpress
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2019
  27. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 353
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin mitenkäs tämä nyt menikään. Ymmärsin ensin asian siten, että olisin vastannut samoin.

    Jäi kuitenkin häiritsemään oliko tässä väärinkäsitys. Ilmeisesti kysyjä tarkoitti, että valaisimen asennuspaikkaan tuleva johdotus on kaksinapainen, ja vastaaja käsitti, että valaisimessa olisi vain kaksi liitintä.

    Kävin katsomassa valmistajan sivuilta. Welcome Hue White EU | Hue

    Kohdasta "tekniset tiedot" löytyy maininta "Turvallisuusluokka I - maadoitettu". Laite ei siis olekaan kaksoiseristetty vaan suojamaadoitettu. Tämän perusteella se kyllä käsittääkseni pitää ainakin normaalisti ulos asentaessa kytkeä suojamaahan. Niinikään kun vaihdetaan vain valaisin, olen siinä käsityksessä että vanha johdotus voidaan säästää ja asentaa uusikin nollaamalla. Onko näin? Ainakin tavanomaista huoneiston kattovalaisinta koskien löytyy tämän suuntainen kannanotto.

    Nollaus
     
  28. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    246
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018

    Kappas vaan, katsoin valaisimen speksit jostain toiselta sivulta ja siellä väitettiin tuon olevan luokan 2 sähkölaite. Olisi näemmä pitänyt luottaa viralliseen lähteeseen, kiitokset korjauksesta!
    Tässä tapauksessa nollaus todellakin tulee tehdä siellä valaisimen kytkentärasiassa, eli aivan kuten sanoit.

    Ja tämä olettaen että kytkijällä on kyky mittaamalla varmistua siitä että nollajohdin todellakin on nollajohdin eikä vaihe. Pelkkien värien tai vanhan kytkennän perusteella yhdistystä ei tulisi tehdä, koska vanhakin nollaus on voinut olla väärin tehty.
     
  29. tohtori-no

    tohtori-no

    Viestejä:
    180
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    mitä nyt tuosta nollaus sivulta ymmärsin niin ei ollut pakollista nollata tuota? Mittasin ennen asennusta nuo johdot kyllä, en tosin nyt tehnyt tuota nollausta siihen. Helpostihan tuon korjannee mikä tuo olisi hyvä olla.
     
  30. happoman

    happoman

    Viestejä:
    167
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itselläkin oli tämä ongelma.

    Ratkaisin asian niin että ohitin kokonaan valaisimen oman liiketunnistimen ja kytkin sen pistokkeella Osramin älypistorasiaan. Liiketunnistimeksi ostin Philips Huen ulkokäyttöön sopivan liiketunnistimen ja katkasijana toimii Huen kytkin. Älyhubina toimii Cozify.

    Nyt kytkintä painalla ulkovalaisin palaa jatkuvasti. Tähän asetin vielä ajan että viimeistään tunnin päästä lamppu palaa normaaliin liiketunnistintilaan.

    Ei tarvitse käyttää sähkäriä paikalla vaan kaikki asennukset onnistuu ihan omin keinoin. Eivätkä nuo älylaitteet mahdottomia maksa.
     
  31. jarp

    jarp

    Viestejä:
    582
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Itselläni olisi mielihaluna, että pääsisin täysin määrittelemään toimintalogiikan ulkovaloille. Tarkkaanottaen haluaisin, että KAIKKI ulkovalot syttyvät, kun mikä tahansa tunnistin tunnistaa liikettä. Lisäksi vielä niin, että yksi tunnistin olisi kaukana pihatien alussa ja sytyttäisi valot, kun taloa lähestytään näköetäisyyden tuolta puolen (eli tehokkaasta varaskarkoittimesta olisi kyse).

    Nyt valot syttyy vain sillä kulmalla, missä tunnistin tunnistaa liikettä ja kulmiahan täällä piisaa. Liiketunnistimia on ulkona öö 6 kappaleta. Noilla älyratkaisuillahan tämä onnistuisi (joskaan ei ilman sähkäriä koska kaikki on kiinteitä asennuksia täällä), mutta sen vähän mitä niiden kanssa olen pelannut, niin olen todennut ainakin kulutajatason zigbee käkättimet liian epäluotettaviksi ja kantaman liian heikoksi, että viitsisin niiden kanssa enää leikkiä (leikin siis niiden kanssa aikani, sisäkäytössä).

    Jos tällaiseen ei käytetä langattomia älyratakaisuja, niin pitäisi varmaan olla jossain jonkinlainen logiikkakeskus, jonne toiminnallisuus toteutettaisiin erillisin komponentein (releitä, aikakytkimiä jne.) sinänsä ilman tietokonetta. Taitaapi jäädä pelkäksi haaveeksi, ei varmaan ihan halpaa ole tällaista teetättää. No, on kyllä niin paljon kaikkea sähköhommaa mitä ois kiva tehdä, että hain vittumaisuuttani sähköinsinöörikoulutukseen monimuotototeutuksena, saas kattoo miten käy.
     
  32. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Eihän toi vaadi kovin monimutkaista systeemiä edes, nippu liiketunnistimia ja sopiva rele ja se on siinä. Kerro sähkärille mitä haluut ja se tekee, eikä pitäis kyllä kovin kallista olla. Noita väkerrettiin amiksessa ekaluokalla.
     
  33. TheMeII

    TheMeII Übertaktungspotenzial Tukijäsen

    Viestejä:
    4 342
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    juuh, eihän siinä ole kuin nippu tuloja (liiketunnistimet) joilla lyyään ajastin päälle joka vetää releellä kaikki ulostulot (pihavalot) päälle. Jokaisen liiketunnistimen herkkyys pitää olla laitteesta itsestään säädettävissä että ei tuu sit valoshowta jokaiselle rusakolle. Johtoahan tuossa kuluu mutta jos ite tekee maahan kaivuut tai välikattoläpiviennit niin ei se nyt mahoton suo oo tehä.
     
  34. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    825
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Jos on kovin tärkeää, että jokainen liiketunnistin polttaa valoja tismalleen saman ajan niin joo, sitten tarvii olla ajastin ja rele.

    Toisaalta jos ei se ole niin sekunnin päälle, niin ei tarvita välttämättä kumpaakaan. Mulla on hämäräkytkin, liiketunnistin sekä katkaisija kaikki rinnan ohjaamassa pihavaloja, releitä on käytetty 0 kpl...
     
  35. TheMeII

    TheMeII Übertaktungspotenzial Tukijäsen

    Viestejä:
    4 342
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Tuossa oli alkuperäisellä kysyjällä ideana että jokainen liiketunnistin vetää päälle kaikki pihavalot.

     
  36. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    825
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Niin? Noin se minullakin toimii, jokainen laite sytyttää joka ikisen pihavalon eikä siihen ole pakko käyttää yhtäkään relettä.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  37. TheMeII

    TheMeII Übertaktungspotenzial Tukijäsen

    Viestejä:
    4 342
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Ok. Hyvä että toimii noin. En tienny että noita valoja/antureita on ketjutettavinaki.
     
  38. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    825
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Minä taas en tiennyt että olisi olemassa sellaista liiketunnistinta jota EI voisi kytkeä rinnakkain muiden samanlaisten tai kytkimien tai hämärätunnistimien kanssa. :confused2: Ketjutettava nyt ei ehkä ole oikea sana kuitenkaan, sen ketjuttamisenhan voi tehdä vaikka jakorasiassa.

    Tai en oikeastaan tiedä vieläkään, mutta ehkä sellaisiakin on olemassa.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  39. pespoit

    pespoit

    Viestejä:
    128
    Rekisteröitynyt:
    25.05.2018
    Kiitos vastauksista, hyviä ideoita. Toistaiseksi sähköteippi on pitänyt. Olen kuitenkin käsittänyt että yleensä noissa muuntajissa on joku suojaus oikosulun varalta (12V päässä, ei 230V)?
     
  40. Vertigo

    Vertigo

    Viestejä:
    55
    Rekisteröitynyt:
    21.12.2016
    Kysymys vikavirtasuojasta...

    Talo on alunperin rakennettu jonkinlaiseksi sairaalaksi ~1930 ja siihen on nyt parivuotta takaperin rakennettu kymmenkunta asuntoa, jotka siis myytiin uusina. Kylpyhuoneeseen pitäisi vaihtaa peilikaappi toisenlaiseen, ja rupesin tutkimaan sähkövetoja vähän tarkemmin.

    Vessassa on pistorasia pesukoneelle ja kuivausrummulle kumpikin omien sulakkeiden takana, jotka ovat myös vikavirtasuojan takana. Peilikaappi, kattovalo ja kolmas pistorasia(peilin vieressä, 140cm lattiasta) ovat kolmannen sulakkeen takana, joka ei ole vikavirtasuojan takana.

    Kysymys kuuluu, että pitäisikö "pykälien mukaan" kaikki kylpyhuoneen pistorasiat ja valot olla kuitenkin vikavirtasuojan takana uudessa asunnossa..?

    Vaikuttaa vähän erikoiselta ratkaisulta, lähinnä tulee mieleen, että on koitettu säästää tuosta(kin) kun on huomattu että eipäs (vikavirtasuojan takana olevat) sulakkeet riitäkkään...
     
  41. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Lyhyesti kyllä, uusien asennuksien pitää olla vvsk:n takana.
     
  42. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 212
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Peilikaapissa ei ole sisällä omaa vikavirtasuojaa?
     
  43. Vertigo

    Vertigo

    Viestejä:
    55
    Rekisteröitynyt:
    21.12.2016
    Ei tuossa mallissa...

    Enemmän kuitenkin ihmetyttää se, kun tuo kolmas pistorasia, joka on 50cm päässä noista pesukoneen/kuivaimen rasioista, ei ole vikavirtasuojan takana. Todennäköisemmin se lavuaariin tiputettava hiustenkuivain on siinä peilikaapin vieressä olevassa töpselissä... :rolleyes:
     
  44. smario

    smario

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2019
    Eikai tuossa ole sen kummallisemmasta asiasta kyse kuin että siinä on uusia ja vanhoja asennuksia kylppärissä sekaisin.. Suomi on täynnä näitä vanhoja tönöjä missä sähköasennukset on kuin tilkkutäkki kun tehdään lisäyksiä ja sitten pitää sille uudelle pistorasialle saada vikavirtasuoja. Ja nykyään kun valaistuskin pitää olla vikavirtasuojattua niin nuo vanhat talot alkaa olla kyllä yksi helvetti sähkömiehelle.
     
  45. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    246
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Kuulostaa vähän erikoiselta jos kylppäriin olisi vanha ryhmä jätetty, mutta eipä kohdetta näkemättä voi oikein sanoa että onko asennus laillinen vaiko ei. Kohde on kuitenkin oletettavasti varmennustarkastettu, joten eiköhän se asennus ihan ok ole.

    SFS6000-8-802 antaa vähän pelivaraa noihin remppakohteisiin kuten ylempänä jo mainittiin, ihan kaikkea ei voi eikä edes tarvitse vikavirtasuojata.
     
  46. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 016
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos tuossa nyt kuitenkin on muutettu sairaala asunnoiksi niin käytännössä tuo vastaa uudisrakennusta - ainakin rakennuslupa mielessä, joten ei tuossa kyllä ole ainakaan enää mitään perustetta säästää/laajentaa yhtäkään vanhaa ryhmää. On vähän eri asia rempata talosta olohuone kuin tehdä rakennukseen 10 asuntoa...
     
  47. Vertigo

    Vertigo

    Viestejä:
    55
    Rekisteröitynyt:
    21.12.2016
    Joo kyllä sinne on kaikki vedetty uusiksi, kun rakennus on muutettu aivan eri käyttötarkoitukseen. Ja se tuossa ihmetyttääkin että mitähän tuossa on mahdettu ajatella, kylppäri kun nyt periaatteessa on viimeinen kohta missä kannattaa sähköissä säästää. No, ei ole kyllä ainoa kohta missä on "säästetty" :rolleyes:. Nyt on 1v tarkastuskorjaukset rullaamassa ja josko noita ollaan muutenkin ropaamassa niin tuon saisivat fiksata samalla...
     
  48. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    999
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Onkohan painepesurissa jotain vikaa, kun virran ollessa päällä sen mottori "sykkiii" vaikka vettä ei käytettäisi? Pesuri myös aiheuttaa virtapiikkejä, yliaaltoja tms. talon sähköverkkoon, sillä sisällä valot välkkyvät aina kun painepesuria käytetään. Kiinnostaisi tietää mistä se johtuu. Jokin moottorin komponenttiko sitä aiheuttaa?
     
    Viimeksi muokattu: 22.11.2019
  49. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    825
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Valojen välkkyminen ei suoraan viittaa mihinkään vikaan. Jos on järeä pesuri ja kovin hoikka syöttö talolle (maaseudulla?) niin jännite notkahtaa väkisinkin pikkaisen ja sen kyllä huomaa valaistuksesta.

    Pesurissa voi kyllä olla jotain vikaa jos moottori kuulostaa pumppailevan jotain vaikka vettä ei käytetä, lähinnä sisäinen vesivuoto venttiilistössä. Tai sitten pienen pieni vuoto letkusta/kahvasta ulospäin, sekin aiheuttaa vastaavaa. Sähkövikaan ei minusta viittaa mikään.
     
    Chaos tykkää tästä.
  50. TheMeII

    TheMeII Übertaktungspotenzial Tukijäsen

    Viestejä:
    4 342
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Meillä on metsästysmaja pitkien vetojen päässä viiminen talo linjassa. ainakun kaivon pumppu on päällä valot vaihtelee sekuntti kirkas, sekuntti himmeä. kovin heikkoa aaltoilua ja jos hanan avaa niin pysyy himmeinä. tuo putkisto on tyhjenevä että ei jäädy jos on pitkään käyttämättä niin pitää ylläpitää sitä painetta tuon pumpun.