Kysymyksiä sähkömiehille

Nämähän tunnistaa myös nastan värikoodista. Tosin harmillisesti 25 ja 63 ovat keltainen ja kupari, mikä voisi ainakin minulle amatöörinä olla tulkinnanvaraista kun muutenkin eri ikäisissä ja merkkisissä tulpissa ei ole sävy aina ihan yksi yhteen. Harmillisesti sulakepitimen ollessa paikallaan ei näe D2/D3 öö... perseen kokoa tai täyterengasta.

Onko siellä muuten vaan 63A järeämpi keskus vai onko mielekästä olettaa että talossasi olisi aiemmin ollut isompi sähköliittymä syystä n? Entisen karjatilan päärakennus tms?


Eikös se ole vähän määritelmäkysymys? Monessa "normaalissa omakotitalossa" tarvitaan ihan välttämättä 35A ja nykyään olisi helpompi hengittää 50 ampeerilla. Yleensä seuraava vaihtoehto on 63A ja siitä pyydetään suunnilleen munuainen. Köykäisiä ovat Suomen sähköliittymät vaikka verkko on jämäkkä. Amerikassa, jossa kaikki suurempaa ja 240V halkaistun vaiheen liittymät yleensä uudemmissa 200A tai 400A tai jopa enemmän, perinteinen alamittaisena pidetty 100A vastaa maksimiteholtaan aika liki meikäläistä 35A kolmivaiheliittymää.

Tuossa jonkunlainen vanha kuva sähköpääkeskuksesta. Sen jälkeen muutamaan paikka kytketty lisää sulakkeita (esim ilppi). Tuo 63A tarra on tuolla vasemmalla ylänurkassa, sitä ei kuvassa näy, kuten mittaria myöskään.

s-hk-p-keskus-vanha-kuva.jpg


Talon aikoinaan rakennuttanut maantielaitoksella ollut henkilö, jolla kalustoa ollunna. Kait aatellu jos tarvittee enemmän sähköä, joskus sitten kuristettu tuohon 3 * 25A ?
 
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.

Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..

Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
Jos sulla ja naapurilla on yhteinen mittauskeskus, ja kummallakin oma mittari, se sähkölaskulla näkyvä pääsulakekoko on mittauksen sulake. Liittymän sulake pitää olla hieman isompi kuin mittauksen sulake.

Riittävän vanhoissa sähköliittymissä ei välttämättä ole oikea sulake, koska aikanaan sitä ei oltu rajoitettu. Pääsulakkeen määritteli sähkösuunnittelija, eikä se vaikuttanut hintaan. Tosin yleensä sähköyhtiöt muuttivat nuo vanhat liittymät automaattisesti 3x63A laskutukselle vaikka sinne olisikin pienempi sulake laitettu.
 
Siirtoyhtiön laskusta aloittaisin,mitä sinne on merkitty liittymän kooksi ? Jos on 63 niin seuraavaksi hinnastosta mitä maksaa erikokoiset liittymät, ja tarpeen mukaan muuttaa pienemmäksi jos maksaa liikaa eikä ole tarvetta noin isolle.Jos pääsulakkeita ei ole sinetöity niin ne voi kyllä itsekkin käyttää auki ja tarkistaa mikä sulake siellä on,ensin mittarista tai pääkytkimestä virta pois.
 
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.

Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.

Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..

Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
Kohdetta näkemättä tämä on vain spekulointia, mutta voikohan olla, että ne 63 A sulakkeet olisivat välisulakkeet ennen pääsulakkeita? Tarkoitan siis, että liittymiskaapelin molemmissa päissähän on sulakkeet; verkkoyhtiön jakokaapissa usein 63 A tai 50 A kahvat ja toisessa päässä liittymän pääsulakkeet esim. 25 A. Jos pylväässä olevaan keskukseen tulee syöttö suoraan AMKA-ilmajohdosta, niin voisi kuvitella että siinä on sulakkeet vielä välissä ennen kuin lähtee maakaapelina talon mittauskeskukseen?

Ja se keskuksessa oleva tarra saattaa tarkoittaa myös keskuksen nimellisvirtaa, jolle keskus on speksattu.
 
Viimeksi muokattu:
Siirtoyhtiön laskusta aloittaisin,mitä sinne on merkitty liittymän kooksi ? Jos on 63 niin seuraavaksi hinnastosta mitä maksaa erikokoiset liittymät, ja tarpeen mukaan muuttaa pienemmäksi jos maksaa liikaa eikä ole tarvetta noin isolle.Jos pääsulakkeita ei ole sinetöity niin ne voi kyllä itsekkin käyttää auki ja tarkistaa mikä sulake siellä on,ensin mittarista tai pääkytkimestä virta pois.
Ei siitä sähköverkkoyhtiön laskusta näe kuin mittauksen sulakkeen. Se liittymän omistajahan ei mitenkään automaattisesti ole sama taho kuin sähkön käyttäjä, vaikka se okt omistusasujalla yleensä onkin.
 
Kohdetta näkemättä tämä on vain spekulointia, mutta voikohan olla, että ne 63 A sulakkeet olisivat välisulakkeet ennen pääsulakkeita? Tarkoitan siis, että liittymiskaapelin molemmissa päissähän on sulakkeet; verkkoyhtiön jakokaapissa usein 63 A tai 50 A kahvat ja toisessa päässä liittymän pääsulakkeet esim. 25 A. Jos pylväässä olevaan keskukseen tulee syöttö suoraan AMKA-ilmajohdosta, niin voisi kuvitella että siinä on sulakkeet vielä välissä ennen kuin lähtee maakaapelina talon mittauskeskukseen?

Ja se keskuksessa oleva tarra saattaa tarkoittaa myös keskuksen nimellisvirtaa, jolle keskus on speksattu.
Ilmajohdosta suoraan tulevat tuohon kaappiin tolpassa. Siitä lähtee maakaapeli talolle sitten.
Omassa sähköpääkeskuksessa ei ole kuin pelkästään 16 ja 10A sulakkeita, ei 25A tai 3x 25A.
 
Heittäisin arviona tietämättä tarkkaan kysymyspaikasta oikosulkuvirran kesto, katkaisukyky ja selektiivisyys.

Joo, olen joskus kopsannut verkkoyhtiö PKS:n sivuilta seuraavan selityksen -ei jaksa kattella että löytyykö vieläkin

"Johdonsuojakatkaisijaa emme hyväksy päävarokkeeksi selektiivisyysongelmien ja maaseutuverkon rajallisten oikosulkuvirtojen takia."
 
Joo, olen joskus kopsannut verkkoyhtiö PKS:n sivuilta seuraavan selityksen -ei jaksa kattella että löytyykö vieläkin

"Johdonsuojakatkaisijaa emme hyväksy päävarokkeeksi selektiivisyysongelmien ja maaseutuverkon rajallisten oikosulkuvirtojen takia."
On kyllä hieno vastaus. Isoja sanoja, joita ei maallikot ymmärrä. Paskapuhetta, otan sen silti.
 
On kyllä hieno vastaus. Isoja sanoja, joita ei maallikot ymmärrä. Paskapuhetta, otan sen silti.
Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.
 
Ilmajohdosta suoraan tulevat tuohon kaappiin tolpassa. Siitä lähtee maakaapeli talolle sitten.
Omassa sähköpääkeskuksessa ei ole kuin pelkästään 16 ja 10A sulakkeita, ei 25A tai 3x 25A.

Ne liittymän 25A sulakkeet ovat siellä tolpassa olevassa kotelossa (kaapissa).
 
Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.

Vähän samaa vikaa mullakin. Vessassa on halogeenispotit. About joka toinen kerta kun sellainen hajoaa, niin 25A pääsulake poksahtaa. Ei siis ryhmän 10A johdonsuoja-automaatti.
Voisin vannoa että mikään sähköverkkoyhtiö ei hyväksy johdonsuoja-automaatteja pääsulakkeiksi. Siihen on varmasti ihan hyvä syy.
 
Mä kauhulla odotan, että kun putki/sähkörempan jälkeen pääsen muuttamaan kotiin. Onko siellä laitettu joku B10 stotsi nykyisen 10A tulpan tilalle.

Netistä saa lukea aika paljonkin, että laukeavat turhan herkästi. Esim. sähkökatkojen jälkeen kun virtalähteiden konkat tyhjänä jne. Ja varsinkin kun esim. mullakin on saman sulakkeen takana. PC (850W poweri), kolme näyttöä, vahvistin, telkkari, modeemi, wlan ja läjä latureita. Eikä ole urakassa suunniteltu lisää ryhmiä.
Nooh, vaihdan/tan sinne sitten C10:n.
 
Vähän samaa vikaa mullakin. Vessassa on halogeenispotit. About joka toinen kerta kun sellainen hajoaa, niin 25A pääsulake poksahtaa. Ei siis ryhmän 10A johdonsuoja-automaatti.
Tuo ei kuulosta mitenkään järkevästi mahdolliselta, vaikka en ole glorifioitu hyväksytty ei-maallikko asentaja. Ihan normaali fysiikan perusymmärrys kulkee vahvasti moista vastaan. Miten helvetissä? Talon sähköissä täytyy olla jotain hengenvaarallista vikaa.

Jos näin kuitenkin käy, ja miksei muutenkin, eikö se 80-luvun kaluste kannattaisi heittää helvettiin tai edes vaihtaa surkeat ledikorvikkeet?
 
Ne liittymän 25A sulakkeet ovat siellä tolpassa olevassa kotelossa (kaapissa).

Pitänee ottaa kuva jossain vaiheessa. Naapurin mökkiläisen kanssa käytiin kattomassa kun tuli eilen tännepäit. 3* 63A siellä oli, ja totesi ettei hänelle sitä kautta mene sähkö. Sulakekaapista kun lähti vain 1 paksu johto, joka menee omalle talolle. Hänelle menee toinen kaapeli erikseen (ei tuon sulakekaapin kautta), ja hänellä on siellä mökin keskuksella 1*25A pääsulake.
 
Tuo ei kuulosta mitenkään järkevästi mahdolliselta, vaikka en ole glorifioitu hyväksytty ei-maallikko asentaja. Ihan normaali fysiikan perusymmärrys kulkee vahvasti moista vastaan. Miten helvetissä? Talon sähköissä täytyy olla jotain hengenvaarallista vikaa.

Jos näin kuitenkin käy, ja miksei muutenkin, eikö se 80-luvun kaluste kannattaisi heittää helvettiin tai edes vaihtaa surkeat ledikorvikkeet?
Oikosulkutilanteessa 25A sulake voi hyvinkin toimia nopeammin kuin 10A johdonsuojakatkaisija, esim. ABB:llä johdonsuojilla tämä raja menee noin 0,7 kA:ssa. 16A:n johdonsuojakatkaisijalla on ihan tuuripeliä kumpi toimii ensin. Halogeenilampun hajotessa syntyy hetkellinen virtapiikki, joka saattaa ehtiä polttamaan sulakkeen.
 

Liitteet

  • Selektiivisyys.png
    Selektiivisyys.png
    134 KB · Luettu: 85
Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.
Kyllä niitä johdonsuojiakin on hitaammalla käyrällä kuin tavalliset B ja C.

Ja jos useamman asunnon vaihe menee siellä on paukahtanut jokin todella iso suoja ennen sähkömittareita. Mun kokemuksen mukaan nimenomaan sulakkeilla on ongelmana se että aikaisemmat ylivirtatilanteet heikentävät niitä, niin että jossain kohtaa suhteellisen pienikin ylivirta saa sulakkeen lopulta katkeamaan
 
Pitänee ottaa kuva jossain vaiheessa. Naapurin mökkiläisen kanssa käytiin kattomassa kun tuli eilen tännepäit. 3* 63A siellä oli, ja totesi ettei hänelle sitä kautta mene sähkö. Sulakekaapista kun lähti vain 1 paksu johto, joka menee omalle talolle. Hänelle menee toinen kaapeli erikseen (ei tuon sulakekaapin kautta), ja hänellä on siellä mökin keskuksella 1*25A pääsulake.

Siihen mysteerikaapeliin talon reunalla taisi löytyä selitys.
Talon entiseltä omistajalta (vanha pariskunta) kyselin, niin eivät varmaksi osanneet sanoa myöskään. Epäilivät että olisikohan talon rakennusaikana vesipumpulle sähkökaapeli kun menee kerta järveen asti.
Tai toinen vaihtoehto, että natsien aikaisia kaapeleita. Tässä järven rannalla ollut aikoinaan vankileiri + muita rakennuksia ja masto, ja tuo sodan aikainen lentokenttä n. Kilometrin päässä. Maastosta löytyy yhä natsien aikaisia metalliromuja, ja tätä järveä on monia kertoja sotilassukeltajat putsanneet ammuksista. Viimeksi n. Vuosi sitten.
Tutkin tuota kaapelia, kun entinen omistaja sanoi että se katkesi kun imeytyskenttää rakensivat. Silloin näkivät, että se jatkuu järveen asti, ja tutkin tätä rantapenkkaa.
Siellähän tosiaan löytyy katkaistu kaapelin pää, se voisi varmaan vihiä että olisiko tosiaan natsien ajalta. Rakentaja laittanut rakennusvaiheessa vaan suojaputken sitten suojaksi? Toista päätä ei tiedä minne menee, se jatkuu tuonne metikköön maan alla..

Eli ei ole virtaa siinä olemassa ainakaan. Tässä vielä jonkunlainen kuva rantapenkalta.

IMG_20240827_110516_601.jpg
 
Natseilla ei ollut muovieristeisiä kaapeleita, siitä on ainakin hyvä lähteä.. Maakaapeleita ei silloin muutenkaan juuri käytetty, saatika jossain metsässä.
 
Tai toinen vaihtoehto, että natsien aikaisia kaapeleita.
Tarkemmin kaapelia kuvaten joku varmaan osaisi ajoittaa sen, ainakin talon rakentamisen tai parannustöiden vuosilukuihin verraten. Täytyyhän täällä olla paikalla Suomen johtava natsikaapeliasiantuntija tai muu vanhoja kaapeleita tunteva sähköhenkilö.
 
Natseilla ei ollut muovieristeisiä kaapeleita, siitä on ainakin hyvä lähteä.. Maakaapeleita ei silloin muutenkaan juuri käytetty, saatika jossain metsässä.
Aa, siihen aikaan ei vielä ollut?

Tarkemmin kaapelia kuvaten joku varmaan osaisi ajoittaa sen, ainakin talon rakentamisen tai parannustöiden vuosilukuihin verraten. Täytyyhän täällä olla paikalla Suomen johtava natsikaapeliasiantuntija tai muu vanhoja kaapeleita tunteva sähköhenkilö.

Talo rakennettu vuonna -76, toki sitä vaihtoehtoa mietittiin voisiko jollekin vesipumpulle olla tuo johto (että ottaisi betonin tekoon vettä tms). Mutta turhan järeää tuntuisi millekään vesipumpulle olevan, ja miksi se jätettäisiin tuonne maahan? Ei ihan ilmaista tuollainenkaan kaapeli varmana ole ollut.
Tosiaan se jatkaa tuonne metikköön täällä talon lähellä, eikä mitään tietoa kellään minne asti mahtaa mennä. Aikoinaan kait järven pohjassa mennyt minnelie tuo kaapeli?
 
Siihen mysteerikaapeliin talon reunalla taisi löytyä selitys.
Talon entiseltä omistajalta (vanha pariskunta) kyselin, niin eivät varmaksi osanneet sanoa myöskään. Epäilivät että olisikohan talon rakennusaikana vesipumpulle sähkökaapeli kun menee kerta järveen asti.
Tai toinen vaihtoehto, että natsien aikaisia kaapeleita. Tässä järven rannalla ollut aikoinaan vankileiri + muita rakennuksia ja masto, ja tuo sodan aikainen lentokenttä n. Kilometrin päässä. Maastosta löytyy yhä natsien aikaisia metalliromuja, ja tätä järveä on monia kertoja sotilassukeltajat putsanneet ammuksista. Viimeksi n. Vuosi sitten.
Tutkin tuota kaapelia, kun entinen omistaja sanoi että se katkesi kun imeytyskenttää rakensivat. Silloin näkivät, että se jatkuu järveen asti, ja tutkin tätä rantapenkkaa.
Siellähän tosiaan löytyy katkaistu kaapelin pää, se voisi varmaan vihiä että olisiko tosiaan natsien ajalta. Rakentaja laittanut rakennusvaiheessa vaan suojaputken sitten suojaksi? Toista päätä ei tiedä minne menee, se jatkuu tuonne metikköön maan alla..

Eli ei ole virtaa siinä olemassa ainakaan. Tässä vielä jonkunlainen kuva rantapenkalta.

IMG_20240827_110516_601.jpg
Eipä tuosta kuvasta saa oikein selvää kaapelin päästä.
 
Tiedän jotain sekä natseista että kaapeleista ja kuvan perusteella kaapeli on kyllä huomattavasti lapin sotaa tuoreempaa tavaraa kuten täällä muutkin ovat jo todenneet.
Alumiiniset johtimet, en ole ihan satavarma mutta onko jopa sektorijohtimilla eli voisi olla esim joku ammk tai vastaava maakaapeli.
 
Tiedän jotain sekä natseista että kaapeleista ja kuvan perusteella kaapeli on kyllä huomattavasti lapin sotaa tuoreempaa tavaraa kuten täällä muutkin ovat jo todenneet.
Alumiiniset johtimet, en ole ihan satavarma mutta onko jopa sektorijohtimilla eli voisi olla esim joku ammk tai vastaava maakaapeli.
Uskon kyllä nyt, ettei sieltä perukoilta ole. Mutta mikähän kaapeli sitten lie, ja minkä takia jätetty tuonne turhaan (kun ilmaista noin paksu kaapeli tuskin on?) Kun tuolta talon ohi menee mettään, ja alunperin jatkunut järven pohjassa..
Tosiaan imeytyskenttää tehdessä entinen omistaja tuon huomannut, kun kaivuri katkaissut tuon.


Edit. Kävinpä ottamassa kuvat niistä pääsulakkeista, kun tuli ihmeteltyä miten täällä muka 3x63A ainoastaan miun talolle on.

1724759537833.jpeg


1724759545127.jpeg


1724759552269.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Uskon kyllä nyt, ettei sieltä perukoilta ole. Mutta mikähän kaapeli sitten lie, ja minkä takia jätetty tuonne turhaan (kun ilmaista noin paksu kaapeli tuskin on?) Kun tuolta talon ohi menee mettään, ja alunperin jatkunut järven pohjassa..
Tosiaan imeytyskenttää tehdessä entinen omistaja tuon huomannut, kun kaivuri katkaissut tuon.


Edit. Kävinpä ottamassa kuvat niistä pääsulakkeista, kun tuli ihmeteltyä miten täällä muka 3x63A ainoastaan miun talolle on.

1724759537833.jpeg


1724759545127.jpeg


1724759552269.jpeg
Tuo 63A tarkoittaa että tuo sulakepesä on mahdollista varustaa max 63A sulakkeella. Ruuvaa sulake irti ja katso sinne reikään, siellä reijän pohjassa lukee se max sulake.

Todennäköisesti keltainen 25A pohja.

Älä työnnä sormeasi sinne reikään, siellä on sähköä.
 
Tuo 63A tarkoittaa että tuo sulakepesä on mahdollista varustaa max 63A sulakkeella. Ruuvaa sulake irti ja katso sinne reikään, siellä reijän pohjassa lukee se max sulake.

Todennäköisesti keltainen 25A pohja.

Älä työnnä sormeasi sinne reikään, siellä on sähköä.
No sen tiesinkin, ettei sinne parane koskia. Mutta tuo "katkaise virta pääkytkimellä ennen sulakkeen vaihtoa", niin eihän tuolla ole mitään kytkintä. Sähköpääkeskukselta talon sisältä sitten vai? Kun eikös se pidä ottaa ensiksi, vaikka vain ottaisi irti tuon sulakkeen? (toki ei kotosalla sähköpääkeskuksen yhteydessä 10 ja 16A sulakkaitten kanssa ikinä sitä tule tehtyä, mutta ajattelin tarvitseeko tuollaista, kun on suoraan sähkötolpassa?)
 
No sen tiesinkin, ettei sinne parane koskia. Mutta tuo "katkaise virta pääkytkimellä ennen sulakkeen vaihtoa", niin eihän tuolla ole mitään kytkintä. Sähköpääkeskukselta talon sisältä sitten vai? Kun eikös se pidä ottaa ensiksi, vaikka vain ottaisi irti tuon sulakkeen? (toki ei kotosalla sähköpääkeskuksen yhteydessä 10 ja 16A sulakkaitten kanssa ikinä sitä tule tehtyä, mutta ajattelin tarvitseeko tuollaista, kun on suoraan sähkötolpassa?)
Joo, hyvähän se on pääkytkimellä katkaista ensin virta, niin ei räpsy.
 
Millaista invertteriä suosittelisitte, tai millä pärjää, jos käyttö olisi suunnilleen sitä että pyrkii 12v pistorasiasta lataamaan akkuvehkeiden akkuja (sähköpyörä, akkutyökalut, sähköpotkulauta) ja ehkä tulevaisuudessa jotain jääkaappia tms. Onko väliä?

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/dunwore-ps-12v-1000w-siniaaltoinvertteri Kattelin että jotkut dunworet näkyy olevan -40 tarjouksessa, joskin ovh lienee mitä lienee..

EDIT: https://www.amazon.de/-/en/Seamuing...id=1724767175&sprefix=inverter,aps,171&sr=8-8

Ja tarkkennetaan vielä; tupakansytytinpistokkeesta on saatava virta invertterille. Eli kävisikö nuo dunworet edes?
 
Viimeksi muokattu:
Millaista invertteriä suosittelisitte, tai millä pärjää, jos käyttö olisi suunnilleen sitä että pyrkii 12v pistorasiasta lataamaan akkuvehkeiden akkuja (sähköpyörä, akkutyökalut, sähköpotkulauta) ja ehkä tulevaisuudessa jotain jääkaappia tms. Onko väliä?

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/dunwore-ps-12v-1000w-siniaaltoinvertteri Kattelin että jotkut dunworet näkyy olevan -40 tarjouksessa, joskin ovh lienee mitä lienee..

EDIT: https://www.amazon.de/-/en/Seamuing-Inverter-Converter-Alligator-Cigarette-red/dp/B0C9CJJ16Q/ref=sr_1_8?crid=1KMQ97ZLM0HVR&dib=eyJ2IjoiMSJ9.HWtiYtnAgGRzIOPcdUFWCPjstG_cBTRvf9SM-1c4_A1fFLHULVTuJnxWaQybCGtplZMzt9j1C34xYNGBkN6pPZg3DoRvFp_3rIIXdgxAU2UHPcZIWxzpiaXMO6w3kkfi139ZueRsqugRgrPMf8vlwc0aS0tkIY0KpWvecFk_fhnZCcKoKyfTIRYrJEL15TwadazMUvVvxHHHWGggZG6o3afsoqKZqYQHwuP5bY74RkI.a2VtyLqEmXqp8gWJQ_umQXpNfMzbYG0fEgqN3DGJDRo&dib_tag=se&keywords=inverter&qid=1724767175&sprefix=inverter,aps,171&sr=8-8

Ja tarkkennetaan vielä; tupakansytytinpistokkeesta on saatava virta invertterille. Eli kävisikö nuo dunworet edes?
Kannattaa varmaan katsoa auton sulakerasiasta millaisen sulakkeen takana tupakinsytytin liitäntä ja/tai 12 voltin ulostulo on ennenkuin kovin tehokasta invertteriä sitä kautta alkaa käyttämään.
 
Kannattaa varmaan katsoa auton sulakerasiasta millaisen sulakkeen takana tupakinsytytin liitäntä ja/tai 12 voltin ulostulo on ennenkuin kovin tehokasta invertteriä sitä kautta alkaa käyttämään.
15A näyttää olevan. Eli kestää mitä? 180wattia? How to convert 15 amps to watts (W)
Ja jos kestää 180wattia, niin "safe play" on joku 150 wattia?

Tai miten se näissä invertereissä siis ajatellaan? Oikeasti käyttö on lähinnä 65w laturille, tosin kahdelle samanlaiselle samaan aikaan.. ?
 
Viimeksi muokattu:
15A näyttää olevan. Eli kestää mitä? 180wattia? How to convert 15 amps to watts (W)
Ja jos kestää 180wattia, niin "safe play" on joku 150 wattia?

Tai miten se näissä invertereissä siis ajatellaan? Oikeasti käyttö on lähinnä 65w laturille, tosin kahdelle samanlaiselle samaan aikaan.. ?
Hakkurivirtalähteet sitten aika ronkeleita kanttiaallolle, suosittelen hankkimaan siniaalto invertterin.
 
Aika yksinkertainen kysymys, mutta lukion fysiikasta on reilusti aikaa.

Perin kämpän, jossa olohuoneen valaisinratkaisu ei ole tyypillisin. Seinällä on kaksi muuntajaa, jotka ulostavat 12 V (3×20VA) katon poikki kulkeville johtopareille, joista roikkuu 3x20W halogeenia kummastakin. Toinen muuntajista on lakannut toimimasta ja ajattelin väliaikaisesti purkkafiksinä kytkeä toimimattomaan muuntajaan kytketyt johdot myös toimivaan muuntajaan, eli tehdä toimivalle muuntajalle rinnakkaiskytkennän 2x3 lamppua. Kuorma ylittäisi muuntajan speksit, mutta jos korvaan halogeenit 5W ledeillä, onko viritys siinä tapauksessa turvallinen?
 
Aika yksinkertainen kysymys, mutta lukion fysiikasta on reilusti aikaa.

Perin kämpän, jossa olohuoneen valaisinratkaisu ei ole tyypillisin. Seinällä on kaksi muuntajaa, jotka ulostavat 12 V (3×20VA) katon poikki kulkeville johtopareille, joista roikkuu 3x20W halogeenia kummastakin. Toinen muuntajista on lakannut toimimasta ja ajattelin väliaikaisesti purkkafiksinä kytkeä toimimattomaan muuntajaan kytketyt johdot myös toimivaan muuntajaan, eli tehdä toimivalle muuntajalle rinnakkaiskytkennän 2x3 lamppua. Kuorma ylittäisi muuntajan speksit, mutta jos korvaan halogeenit 5W ledeillä, onko viritys siinä tapauksessa turvallinen?
Miksi ihmisten pitää aina säästellä ja tehdä purkkafiksejä? :rolleyes:

Ledit vaatii ainakin erilaisen driverin. Eikös se halogeenien muuntaja nimittäin pukkaa ulos vaihtosähköä ja siinä on tietty minimikuorma, joka ei ledeillä täyty.
 
Miksi ihmisten pitää aina säästellä ja tehdä purkkafiksejä? :rolleyes:

Ledit vaatii ainakin erilaisen driverin. Eikös se halogeenien muuntaja nimittäin pukkaa ulos vaihtosähköä ja siinä on tietty minimikuorma, joka ei ledeillä täyty.
Koska kämppään pitää joka tapauksessa tehdä perusteellinen remontti ja silloin koko hilavitkutin saa lähteä. :) Ennen sitä olisi kiva saada valot palamaan.

En tiedä minimikuormista. Liitteessä kuva virityksestä.
20240828_172057.jpg
 
Aika yksinkertainen kysymys, mutta lukion fysiikasta on reilusti aikaa.

Perin kämpän, jossa olohuoneen valaisinratkaisu ei ole tyypillisin. Seinällä on kaksi muuntajaa, jotka ulostavat 12 V (3×20VA) katon poikki kulkeville johtopareille, joista roikkuu 3x20W halogeenia kummastakin. Toinen muuntajista on lakannut toimimasta ja ajattelin väliaikaisesti purkkafiksinä kytkeä toimimattomaan muuntajaan kytketyt johdot myös toimivaan muuntajaan, eli tehdä toimivalle muuntajalle rinnakkaiskytkennän 2x3 lamppua. Kuorma ylittäisi muuntajan speksit, mutta jos korvaan halogeenit 5W ledeillä, onko viritys siinä tapauksessa turvallinen?
Toimii, kunhan irroitat sen risan muuntajan
 
Koska kämppään pitää joka tapauksessa tehdä perusteellinen remontti ja silloin koko hilavitkutin saa lähteä. :) Ennen sitä olisi kiva saada valot palamaan.

En tiedä minimikuormista. Liitteessä kuva virityksestä.
20240828_172057.jpg
Ja se uusi halogeenimuuntaja maksaa ehkä jopa kokonaisen kympin?
Toki maallikko ei saa sitä itse vaihtaa.
 
Toimii, kunhan irroitat sen risan muuntajan

Ok. Muuntajaa ei tosin tarvitse irrottaa vaan ainoastaan siirtää sen sokeripalasta lähtevät johdot toiseen sokeripalaan.

Ja se uusi halogeenimuuntaja maksaa ehkä jopa kokonaisen kympin?
Toki maallikko ei saa sitä itse vaihtaa.

Joo, en halua lähteä itse katkomaan tai juottamaan johtoja, kun sähkötyöt eivät kuulu ammattitaitooni. Ja sähkömies varmaan maksaisi sen 100 e.
 
Ok. Muuntajaa ei tosin tarvitse irrottaa vaan ainoastaan siirtää sen sokeripalasta lähtevät johdot toiseen sokeripalaan.
Joo, lähinnä siis että et kytke niitä muuntajia rinnan.

Tosin käytännössä muuntajassa lienee vaan sulake palanut tuollainen perinteinen muuntaja on jokseenkin ikuinen. Niissä on yleensä pienet lasiputkisulakkeet, joka palaa herkästi samalla kun halogeenilamppu kuolee.
 
Toki maallikko ei saa sitä itse vaihtaa.
Tuohan riippuu ihan miten valaisimen käsitettä tulkitsee, käytännössä integroidussa valaisimessa on ihan sama muuntaja ja se kytketään ihan samalla joten mitään käytännön eroa ei ole.

Käytännössä tuossa on kyseessä vähintään omatekoinen valaisin eli polttimot/valonlähde ”roikkuu” muuntajan perässä. Itse en ainakaan miettisi hetkeäkään saako vaihtaa vai ei.
 
Tuohan riippuu ihan miten valaisimen käsitettä tulkitsee, käytännössä integroidussa valaisimessa on ihan sama muuntaja ja se kytketään ihan samalla joten mitään käytännön eroa ei ole.

Käytännössä tuossa on kyseessä vähintään omatekoinen valaisin eli polttimot/valonlähde ”roikkuu” muuntajan perässä. Itse en ainakaan miettisi hetkeäkään saako vaihtaa vai ei.
Arvasin että siitä alkaa joku saivartelemaan. Sinä et varmaan miettisikään, mutta täällä kun julkisesti kommentoi tai neuvoo maallikoita niin minusta on hyvä olla mieluummin hieman ylivarovainen.
 
Arvasin että siitä alkaa joku saivartelemaan. Sinä et varmaan miettisikään, mutta täällä kun julkisesti kommentoi tai neuvoo maallikoita niin minusta on hyvä olla mieluummin hieman ylivarovainen.

Vaikka disclaimerin laittaa, niin eikö se ole parempi vain neuvoa kunnolla, koska sen, mitä ei saisi, kuitenkin joku joka tapauksessa tekee.
 
Kyllä se joo kannattaa olla siniaalto. Eivät ole mitään halpoja mutta sitten ei käytössä tule ongelmia. Itse tein sen virheen, että ostin halvan ensin ja kalliin sitten. Halvemmalla olis päässy kun ostaa vaan sen kalliimman suoraan.
Eikait tuokaan maksa kun 50e? Eikai tuo kallis, jos duracell ei sini aalto maksaa kans 45e ? Tai siis meinaatko et pitäis olla kallis siniaalto? Eikö siniaalto ku siniaalto?
Vai saako niitä iha halvalla siis jotain perus?
Kalliitakin näen, mutta miten näistä sit erottaa et mikä hyvä vai huono :D ... vaikea homma maallikolle..

Ei kuitenkaan virtaa oo tarkoitus yrittää, kuin 120w..
 
Ledit vaatii ainakin erilaisen driverin. Eikös se halogeenien muuntaja nimittäin pukkaa ulos vaihtosähköä ja siinä on tietty minimikuorma, joka ei ledeillä täyty.
Halogenien tilalle tulevat led-polttimot tuntuu aina toimivan myös vaihtosähköllä eli niissä on jonkinlainen tasasuuntaaja jne.
 
Halogenien tilalle tulevat led-polttimot tuntuu aina toimivan myös vaihtosähköllä eli niissä on jonkinlainen tasasuuntaaja jne.

Jeps, ne on tarkoitettu korvaamaan kyseiset halogeenipolttimot niin olisihan se vähän hassua jos tuota asiaa ei olisi huomioitu.

Minimikuormitukseen liittyvät ongelmat tulevat vastaan yleensä himmennettäessä.
 
Vaikka disclaimerin laittaa, niin eikö se ole parempi vain neuvoa kunnolla, koska sen, mitä ei saisi, kuitenkin joku joka tapauksessa tekee.
Se on sitten täysin sen ranettajan asia, jos tekee asennuksia, joista sanotaan että "tähän tarvitaan ammattilainen". Ja vaikka neuvoisit kuinka kunnolla, niin sen voi tulkita väärin tai asennuksen voi silti tyriä n+1 eri tavalla.

Halogenien tilalle tulevat led-polttimot tuntuu aina toimivan myös vaihtosähköllä eli niissä on jonkinlainen tasasuuntaaja jne.
Joskus voi ilmetä välkyntää.
 
Morjesta, Opiskelen sähköalaa ja minulla olisi pari kysymystä, esim 3k1 alla on on "varaava osittain varaava" ja joku kytkimen/kärjen kuva niin mitä tuo kärki ohjaa miten se kytketään? ja kuvassa oleva johto 3b näyttäisi niinkuin sitä ei kytkettäisi mihinkään eli mikä on sen virka ? Eli tarvitsisin vähän apua miten tämmöistä kaaviota luetaan jos joku jaksaisi selittää niin olisin kiitollinen :)
 

Liitteet

  • IMG_20240829_201326.jpg
    IMG_20240829_201326.jpg
    241,8 KB · Luettu: 212
Kärki tekstin alla viittaa kontaktorin, tässä tapauksessa 3k1 apukärkiin. Johto mikä menee pisteeseen 3b on varalla, veikkaan että kytkennässä on ollut 1-0 kytkin , tai 1-0-2 (k-0-a tai mikä liekkään tunnus ollut) mutta se on ohitettu ja jäänyt varalle. Vertaa vaikka edellistä kytkintä joka menee 3a pisteeseen.

Suosittelen aloittamaan yksinkertaisista, ja sellaisista olemassa olevista kytkennöistä joista on piirikaaviot olemassa. Siitä on helppo opiskella kun voi kuvaa verrata oikeaan ja katsoa kuvasta ja seurata meneekö oikeasti sinne minne kuva osoittaa. Näin sitä on itsekkin opittu silloista hepreaa lukemaan. Nykyään peruskauraa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 824
Viestejä
4 587 993
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom