- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 773
Heittäisin arviona tietämättä tarkkaan kysymyspaikasta oikosulkuvirran kesto, katkaisukyky ja selektiivisyys.Miksi uudiskohteessa pääsulakkeet ovat tulppasulakkeita? Eikö johdonsuojakatkaisijat kelpaa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Heittäisin arviona tietämättä tarkkaan kysymyspaikasta oikosulkuvirran kesto, katkaisukyky ja selektiivisyys.Miksi uudiskohteessa pääsulakkeet ovat tulppasulakkeita? Eikö johdonsuojakatkaisijat kelpaa?
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.
Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.
Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..
Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
Pitäneepä tutkia tarkemminOnko siellä 63A pääsulakkeet vaiko onko vaan sulakekannessa 63A merkintä ja sisällä supistaja että 25A sulakkeet sopii? Vrt. Sulakekannet
Nämähän tunnistaa myös nastan värikoodista. Tosin harmillisesti 25 ja 63 ovat keltainen ja kupari, mikä voisi ainakin minulle amatöörinä olla tulkinnanvaraista kun muutenkin eri ikäisissä ja merkkisissä tulpissa ei ole sävy aina ihan yksi yhteen. Harmillisesti sulakepitimen ollessa paikallaan ei näe D2/D3 öö... perseen kokoa tai täyterengasta.Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet.
Onko siellä muuten vaan 63A järeämpi keskus vai onko mielekästä olettaa että talossasi olisi aiemmin ollut isompi sähköliittymä syystä n? Entisen karjatilan päärakennus tms?Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..
Eikös se ole vähän määritelmäkysymys? Monessa "normaalissa omakotitalossa" tarvitaan ihan välttämättä 35A ja nykyään olisi helpompi hengittää 50 ampeerilla. Yleensä seuraava vaihtoehto on 63A ja siitä pyydetään suunnilleen munuainen. Köykäisiä ovat Suomen sähköliittymät vaikka verkko on jämäkkä. Amerikassa, jossa kaikki suurempaa ja 240V halkaistun vaiheen liittymät yleensä uudemmissa 200A tai 400A tai jopa enemmän, perinteinen alamittaisena pidetty 100A vastaa maksimiteholtaan aika liki meikäläistä 35A kolmivaiheliittymää.Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.
Nämähän tunnistaa myös nastan värikoodista. Tosin harmillisesti 25 ja 63 ovat keltainen ja kupari, mikä voisi ainakin minulle amatöörinä olla tulkinnanvaraista kun muutenkin eri ikäisissä ja merkkisissä tulpissa ei ole sävy aina ihan yksi yhteen. Harmillisesti sulakepitimen ollessa paikallaan ei näe D2/D3 öö... perseen kokoa tai täyterengasta.
Onko siellä muuten vaan 63A järeämpi keskus vai onko mielekästä olettaa että talossasi olisi aiemmin ollut isompi sähköliittymä syystä n? Entisen karjatilan päärakennus tms?
Eikös se ole vähän määritelmäkysymys? Monessa "normaalissa omakotitalossa" tarvitaan ihan välttämättä 35A ja nykyään olisi helpompi hengittää 50 ampeerilla. Yleensä seuraava vaihtoehto on 63A ja siitä pyydetään suunnilleen munuainen. Köykäisiä ovat Suomen sähköliittymät vaikka verkko on jämäkkä. Amerikassa, jossa kaikki suurempaa ja 240V halkaistun vaiheen liittymät yleensä uudemmissa 200A tai 400A tai jopa enemmän, perinteinen alamittaisena pidetty 100A vastaa maksimiteholtaan aika liki meikäläistä 35A kolmivaiheliittymää.
3x63A saattaa olla kallis. paikallisen sähkönsiirtoyhtiön hinnastossa on varmaan tieto.Mutta, siellä onkin 3 * 63A
Jos sulla ja naapurilla on yhteinen mittauskeskus, ja kummallakin oma mittari, se sähkölaskulla näkyvä pääsulakekoko on mittauksen sulake. Liittymän sulake pitää olla hieman isompi kuin mittauksen sulake.Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.
Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..
Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
Kohdetta näkemättä tämä on vain spekulointia, mutta voikohan olla, että ne 63 A sulakkeet olisivat välisulakkeet ennen pääsulakkeita? Tarkoitan siis, että liittymiskaapelin molemmissa päissähän on sulakkeet; verkkoyhtiön jakokaapissa usein 63 A tai 50 A kahvat ja toisessa päässä liittymän pääsulakkeet esim. 25 A. Jos pylväässä olevaan keskukseen tulee syöttö suoraan AMKA-ilmajohdosta, niin voisi kuvitella että siinä on sulakkeet vielä välissä ennen kuin lähtee maakaapelina talon mittauskeskukseen?Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.
Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.
Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..
Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
Ei siitä sähköverkkoyhtiön laskusta näe kuin mittauksen sulakkeen. Se liittymän omistajahan ei mitenkään automaattisesti ole sama taho kuin sähkön käyttäjä, vaikka se okt omistusasujalla yleensä onkin.Siirtoyhtiön laskusta aloittaisin,mitä sinne on merkitty liittymän kooksi ? Jos on 63 niin seuraavaksi hinnastosta mitä maksaa erikokoiset liittymät, ja tarpeen mukaan muuttaa pienemmäksi jos maksaa liikaa eikä ole tarvetta noin isolle.Jos pääsulakkeita ei ole sinetöity niin ne voi kyllä itsekkin käyttää auki ja tarkistaa mikä sulake siellä on,ensin mittarista tai pääkytkimestä virta pois.
Ilmajohdosta suoraan tulevat tuohon kaappiin tolpassa. Siitä lähtee maakaapeli talolle sitten.Kohdetta näkemättä tämä on vain spekulointia, mutta voikohan olla, että ne 63 A sulakkeet olisivat välisulakkeet ennen pääsulakkeita? Tarkoitan siis, että liittymiskaapelin molemmissa päissähän on sulakkeet; verkkoyhtiön jakokaapissa usein 63 A tai 50 A kahvat ja toisessa päässä liittymän pääsulakkeet esim. 25 A. Jos pylväässä olevaan keskukseen tulee syöttö suoraan AMKA-ilmajohdosta, niin voisi kuvitella että siinä on sulakkeet vielä välissä ennen kuin lähtee maakaapelina talon mittauskeskukseen?
Ja se keskuksessa oleva tarra saattaa tarkoittaa myös keskuksen nimellisvirtaa, jolle keskus on speksattu.
Heittäisin arviona tietämättä tarkkaan kysymyspaikasta oikosulkuvirran kesto, katkaisukyky ja selektiivisyys.
On kyllä hieno vastaus. Isoja sanoja, joita ei maallikot ymmärrä. Paskapuhetta, otan sen silti.Joo, olen joskus kopsannut verkkoyhtiö PKS:n sivuilta seuraavan selityksen -ei jaksa kattella että löytyykö vieläkin
"Johdonsuojakatkaisijaa emme hyväksy päävarokkeeksi selektiivisyysongelmien ja maaseutuverkon rajallisten oikosulkuvirtojen takia."
Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.On kyllä hieno vastaus. Isoja sanoja, joita ei maallikot ymmärrä. Paskapuhetta, otan sen silti.
Ilmajohdosta suoraan tulevat tuohon kaappiin tolpassa. Siitä lähtee maakaapeli talolle sitten.
Omassa sähköpääkeskuksessa ei ole kuin pelkästään 16 ja 10A sulakkeita, ei 25A tai 3x 25A.
Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.
Tuo ei kuulosta mitenkään järkevästi mahdolliselta, vaikka en ole glorifioitu hyväksytty ei-maallikko asentaja. Ihan normaali fysiikan perusymmärrys kulkee vahvasti moista vastaan. Miten helvetissä? Talon sähköissä täytyy olla jotain hengenvaarallista vikaa.Vähän samaa vikaa mullakin. Vessassa on halogeenispotit. About joka toinen kerta kun sellainen hajoaa, niin 25A pääsulake poksahtaa. Ei siis ryhmän 10A johdonsuoja-automaatti.
Ne liittymän 25A sulakkeet ovat siellä tolpassa olevassa kotelossa (kaapissa).
Oikosulkutilanteessa 25A sulake voi hyvinkin toimia nopeammin kuin 10A johdonsuojakatkaisija, esim. ABB:llä johdonsuojilla tämä raja menee noin 0,7 kA:ssa. 16A:n johdonsuojakatkaisijalla on ihan tuuripeliä kumpi toimii ensin. Halogeenilampun hajotessa syntyy hetkellinen virtapiikki, joka saattaa ehtiä polttamaan sulakkeen.Tuo ei kuulosta mitenkään järkevästi mahdolliselta, vaikka en ole glorifioitu hyväksytty ei-maallikko asentaja. Ihan normaali fysiikan perusymmärrys kulkee vahvasti moista vastaan. Miten helvetissä? Talon sähköissä täytyy olla jotain hengenvaarallista vikaa.
Jos näin kuitenkin käy, ja miksei muutenkin, eikö se 80-luvun kaluste kannattaisi heittää helvettiin tai edes vaihtaa surkeat ledikorvikkeet?
Kyllä niitä johdonsuojiakin on hitaammalla käyrällä kuin tavalliset B ja C.Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.
Pitänee ottaa kuva jossain vaiheessa. Naapurin mökkiläisen kanssa käytiin kattomassa kun tuli eilen tännepäit. 3* 63A siellä oli, ja totesi ettei hänelle sitä kautta mene sähkö. Sulakekaapista kun lähti vain 1 paksu johto, joka menee omalle talolle. Hänelle menee toinen kaapeli erikseen (ei tuon sulakekaapin kautta), ja hänellä on siellä mökin keskuksella 1*25A pääsulake.
Tarkemmin kaapelia kuvaten joku varmaan osaisi ajoittaa sen, ainakin talon rakentamisen tai parannustöiden vuosilukuihin verraten. Täytyyhän täällä olla paikalla Suomen johtava natsikaapeliasiantuntija tai muu vanhoja kaapeleita tunteva sähköhenkilö.Tai toinen vaihtoehto, että natsien aikaisia kaapeleita.
Aa, siihen aikaan ei vielä ollut?Natseilla ei ollut muovieristeisiä kaapeleita, siitä on ainakin hyvä lähteä.. Maakaapeleita ei silloin muutenkaan juuri käytetty, saatika jossain metsässä.
Tarkemmin kaapelia kuvaten joku varmaan osaisi ajoittaa sen, ainakin talon rakentamisen tai parannustöiden vuosilukuihin verraten. Täytyyhän täällä olla paikalla Suomen johtava natsikaapeliasiantuntija tai muu vanhoja kaapeleita tunteva sähköhenkilö.
Eipä tuosta kuvasta saa oikein selvää kaapelin päästä.Siihen mysteerikaapeliin talon reunalla taisi löytyä selitys.
Talon entiseltä omistajalta (vanha pariskunta) kyselin, niin eivät varmaksi osanneet sanoa myöskään. Epäilivät että olisikohan talon rakennusaikana vesipumpulle sähkökaapeli kun menee kerta järveen asti.
Tai toinen vaihtoehto, että natsien aikaisia kaapeleita. Tässä järven rannalla ollut aikoinaan vankileiri + muita rakennuksia ja masto, ja tuo sodan aikainen lentokenttä n. Kilometrin päässä. Maastosta löytyy yhä natsien aikaisia metalliromuja, ja tätä järveä on monia kertoja sotilassukeltajat putsanneet ammuksista. Viimeksi n. Vuosi sitten.
Tutkin tuota kaapelia, kun entinen omistaja sanoi että se katkesi kun imeytyskenttää rakensivat. Silloin näkivät, että se jatkuu järveen asti, ja tutkin tätä rantapenkkaa.
Siellähän tosiaan löytyy katkaistu kaapelin pää, se voisi varmaan vihiä että olisiko tosiaan natsien ajalta. Rakentaja laittanut rakennusvaiheessa vaan suojaputken sitten suojaksi? Toista päätä ei tiedä minne menee, se jatkuu tuonne metikköön maan alla..
Eli ei ole virtaa siinä olemassa ainakaan. Tässä vielä jonkunlainen kuva rantapenkalta.
![]()
Eipä tuosta kuvasta saa oikein selvää kaapelin päästä.
Uskon kyllä nyt, ettei sieltä perukoilta ole. Mutta mikähän kaapeli sitten lie, ja minkä takia jätetty tuonne turhaan (kun ilmaista noin paksu kaapeli tuskin on?) Kun tuolta talon ohi menee mettään, ja alunperin jatkunut järven pohjassa..Tiedän jotain sekä natseista että kaapeleista ja kuvan perusteella kaapeli on kyllä huomattavasti lapin sotaa tuoreempaa tavaraa kuten täällä muutkin ovat jo todenneet.
Alumiiniset johtimet, en ole ihan satavarma mutta onko jopa sektorijohtimilla eli voisi olla esim joku ammk tai vastaava maakaapeli.
Tuo 63A tarkoittaa että tuo sulakepesä on mahdollista varustaa max 63A sulakkeella. Ruuvaa sulake irti ja katso sinne reikään, siellä reijän pohjassa lukee se max sulake.Uskon kyllä nyt, ettei sieltä perukoilta ole. Mutta mikähän kaapeli sitten lie, ja minkä takia jätetty tuonne turhaan (kun ilmaista noin paksu kaapeli tuskin on?) Kun tuolta talon ohi menee mettään, ja alunperin jatkunut järven pohjassa..
Tosiaan imeytyskenttää tehdessä entinen omistaja tuon huomannut, kun kaivuri katkaissut tuon.
Edit. Kävinpä ottamassa kuvat niistä pääsulakkeista, kun tuli ihmeteltyä miten täällä muka 3x63A ainoastaan miun talolle on.
![]()
![]()
![]()
No sen tiesinkin, ettei sinne parane koskia. Mutta tuo "katkaise virta pääkytkimellä ennen sulakkeen vaihtoa", niin eihän tuolla ole mitään kytkintä. Sähköpääkeskukselta talon sisältä sitten vai? Kun eikös se pidä ottaa ensiksi, vaikka vain ottaisi irti tuon sulakkeen? (toki ei kotosalla sähköpääkeskuksen yhteydessä 10 ja 16A sulakkaitten kanssa ikinä sitä tule tehtyä, mutta ajattelin tarvitseeko tuollaista, kun on suoraan sähkötolpassa?)Tuo 63A tarkoittaa että tuo sulakepesä on mahdollista varustaa max 63A sulakkeella. Ruuvaa sulake irti ja katso sinne reikään, siellä reijän pohjassa lukee se max sulake.
Todennäköisesti keltainen 25A pohja.
Älä työnnä sormeasi sinne reikään, siellä on sähköä.
Joo, hyvähän se on pääkytkimellä katkaista ensin virta, niin ei räpsy.No sen tiesinkin, ettei sinne parane koskia. Mutta tuo "katkaise virta pääkytkimellä ennen sulakkeen vaihtoa", niin eihän tuolla ole mitään kytkintä. Sähköpääkeskukselta talon sisältä sitten vai? Kun eikös se pidä ottaa ensiksi, vaikka vain ottaisi irti tuon sulakkeen? (toki ei kotosalla sähköpääkeskuksen yhteydessä 10 ja 16A sulakkaitten kanssa ikinä sitä tule tehtyä, mutta ajattelin tarvitseeko tuollaista, kun on suoraan sähkötolpassa?)
Kannattaa varmaan katsoa auton sulakerasiasta millaisen sulakkeen takana tupakinsytytin liitäntä ja/tai 12 voltin ulostulo on ennenkuin kovin tehokasta invertteriä sitä kautta alkaa käyttämään.Millaista invertteriä suosittelisitte, tai millä pärjää, jos käyttö olisi suunnilleen sitä että pyrkii 12v pistorasiasta lataamaan akkuvehkeiden akkuja (sähköpyörä, akkutyökalut, sähköpotkulauta) ja ehkä tulevaisuudessa jotain jääkaappia tms. Onko väliä?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/dunwore-ps-12v-1000w-siniaaltoinvertteri Kattelin että jotkut dunworet näkyy olevan -40 tarjouksessa, joskin ovh lienee mitä lienee..
EDIT: https://www.amazon.de/-/en/Seamuing-Inverter-Converter-Alligator-Cigarette-red/dp/B0C9CJJ16Q/ref=sr_1_8?crid=1KMQ97ZLM0HVR&dib=eyJ2IjoiMSJ9.HWtiYtnAgGRzIOPcdUFWCPjstG_cBTRvf9SM-1c4_A1fFLHULVTuJnxWaQybCGtplZMzt9j1C34xYNGBkN6pPZg3DoRvFp_3rIIXdgxAU2UHPcZIWxzpiaXMO6w3kkfi139ZueRsqugRgrPMf8vlwc0aS0tkIY0KpWvecFk_fhnZCcKoKyfTIRYrJEL15TwadazMUvVvxHHHWGggZG6o3afsoqKZqYQHwuP5bY74RkI.a2VtyLqEmXqp8gWJQ_umQXpNfMzbYG0fEgqN3DGJDRo&dib_tag=se&keywords=inverter&qid=1724767175&sprefix=inverter,aps,171&sr=8-8
Ja tarkkennetaan vielä; tupakansytytinpistokkeesta on saatava virta invertterille. Eli kävisikö nuo dunworet edes?
15A näyttää olevan. Eli kestää mitä? 180wattia? How to convert 15 amps to watts (W)Kannattaa varmaan katsoa auton sulakerasiasta millaisen sulakkeen takana tupakinsytytin liitäntä ja/tai 12 voltin ulostulo on ennenkuin kovin tehokasta invertteriä sitä kautta alkaa käyttämään.
Hakkurivirtalähteet sitten aika ronkeleita kanttiaallolle, suosittelen hankkimaan siniaalto invertterin.15A näyttää olevan. Eli kestää mitä? 180wattia? How to convert 15 amps to watts (W)
Ja jos kestää 180wattia, niin "safe play" on joku 150 wattia?
Tai miten se näissä invertereissä siis ajatellaan? Oikeasti käyttö on lähinnä 65w laturille, tosin kahdelle samanlaiselle samaan aikaan.. ?
Miksi ihmisten pitää aina säästellä ja tehdä purkkafiksejä?Aika yksinkertainen kysymys, mutta lukion fysiikasta on reilusti aikaa.
Perin kämpän, jossa olohuoneen valaisinratkaisu ei ole tyypillisin. Seinällä on kaksi muuntajaa, jotka ulostavat 12 V (3×20VA) katon poikki kulkeville johtopareille, joista roikkuu 3x20W halogeenia kummastakin. Toinen muuntajista on lakannut toimimasta ja ajattelin väliaikaisesti purkkafiksinä kytkeä toimimattomaan muuntajaan kytketyt johdot myös toimivaan muuntajaan, eli tehdä toimivalle muuntajalle rinnakkaiskytkennän 2x3 lamppua. Kuorma ylittäisi muuntajan speksit, mutta jos korvaan halogeenit 5W ledeillä, onko viritys siinä tapauksessa turvallinen?
Koska kämppään pitää joka tapauksessa tehdä perusteellinen remontti ja silloin koko hilavitkutin saa lähteä.Miksi ihmisten pitää aina säästellä ja tehdä purkkafiksejä?
Ledit vaatii ainakin erilaisen driverin. Eikös se halogeenien muuntaja nimittäin pukkaa ulos vaihtosähköä ja siinä on tietty minimikuorma, joka ei ledeillä täyty.
Toimii, kunhan irroitat sen risan muuntajanAika yksinkertainen kysymys, mutta lukion fysiikasta on reilusti aikaa.
Perin kämpän, jossa olohuoneen valaisinratkaisu ei ole tyypillisin. Seinällä on kaksi muuntajaa, jotka ulostavat 12 V (3×20VA) katon poikki kulkeville johtopareille, joista roikkuu 3x20W halogeenia kummastakin. Toinen muuntajista on lakannut toimimasta ja ajattelin väliaikaisesti purkkafiksinä kytkeä toimimattomaan muuntajaan kytketyt johdot myös toimivaan muuntajaan, eli tehdä toimivalle muuntajalle rinnakkaiskytkennän 2x3 lamppua. Kuorma ylittäisi muuntajan speksit, mutta jos korvaan halogeenit 5W ledeillä, onko viritys siinä tapauksessa turvallinen?
Ja se uusi halogeenimuuntaja maksaa ehkä jopa kokonaisen kympin?Koska kämppään pitää joka tapauksessa tehdä perusteellinen remontti ja silloin koko hilavitkutin saa lähteä.Ennen sitä olisi kiva saada valot palamaan.
En tiedä minimikuormista. Liitteessä kuva virityksestä.
![]()
Toimii, kunhan irroitat sen risan muuntajan
Ja se uusi halogeenimuuntaja maksaa ehkä jopa kokonaisen kympin?
Toki maallikko ei saa sitä itse vaihtaa.
Joo, lähinnä siis että et kytke niitä muuntajia rinnan.Ok. Muuntajaa ei tosin tarvitse irrottaa vaan ainoastaan siirtää sen sokeripalasta lähtevät johdot toiseen sokeripalaan.
Tuohan riippuu ihan miten valaisimen käsitettä tulkitsee, käytännössä integroidussa valaisimessa on ihan sama muuntaja ja se kytketään ihan samalla joten mitään käytännön eroa ei ole.Toki maallikko ei saa sitä itse vaihtaa.
Arvasin että siitä alkaa joku saivartelemaan. Sinä et varmaan miettisikään, mutta täällä kun julkisesti kommentoi tai neuvoo maallikoita niin minusta on hyvä olla mieluummin hieman ylivarovainen.Tuohan riippuu ihan miten valaisimen käsitettä tulkitsee, käytännössä integroidussa valaisimessa on ihan sama muuntaja ja se kytketään ihan samalla joten mitään käytännön eroa ei ole.
Käytännössä tuossa on kyseessä vähintään omatekoinen valaisin eli polttimot/valonlähde ”roikkuu” muuntajan perässä. Itse en ainakaan miettisi hetkeäkään saako vaihtaa vai ei.
Hakkurivirtalähteet sitten aika ronkeleita kanttiaallolle, suosittelen hankkimaan siniaalto invertterin.
Arvasin että siitä alkaa joku saivartelemaan. Sinä et varmaan miettisikään, mutta täällä kun julkisesti kommentoi tai neuvoo maallikoita niin minusta on hyvä olla mieluummin hieman ylivarovainen.
Kyllä se joo kannattaa olla siniaalto. Eivät ole mitään halpoja mutta sitten ei käytössä tule ongelmia. Itse tein sen virheen, että ostin halvan ensin ja kalliin sitten. Halvemmalla olis päässy kun ostaa vaan sen kalliimman suoraan.https://www.amazon.de/-/en/Voltage-Converter-Inverter-Transformer-Cigarette/dp/B0744LR2DZ/ref=sr_1_4?crid=NACRRB8XSP7U&dib=eyJ2IjoiMSJ9.xICrkB2h1grz5uAc3OwPb4P-bPaR6wl19RsVn1653G6NXYinCa7RqpNPgg7NjLM-xbUOwK-JYryncWkrtQ1h5zH9ueS8-1jebMTxSRpBvCbn9BQ-2O2j4pixPTIA-FdWZJU9o3KZHvq1jvOpuVpExPbwyRIzdvQBbONPqtaLy3TXKJ9KvJFIY7wybGepjJ_pJU5qeQZ62nBb2o81zg-USO_iza7sqEXPbrO4czzIwBWn0JHKQ4Si-qvxotpMbHbZFtoCsPm6CEbvzCd_5BZ5WLMbdHSEtcOjZ4B8n4ShCqc.0uXB1ikseLNPgx5z7rvwg0C27CbOAmOhAgPG4B-RI_I&dib_tag=se&keywords=pure+sine+wave+inverter+12v&qid=1724870353&s=ce-de&sprefix=pure+sine+w,electronics,592&sr=1-4&th=1
Joku tällänen? Pure sine wawe? Ei tahdo löytyä tupakansytytinmalli-siniaalto mallia halvalla suomesta? maks 120w riittäää..
Eikait tuokaan maksa kun 50e? Eikai tuo kallis, jos duracell ei sini aalto maksaa kans 45e ? Tai siis meinaatko et pitäis olla kallis siniaalto? Eikö siniaalto ku siniaalto?Kyllä se joo kannattaa olla siniaalto. Eivät ole mitään halpoja mutta sitten ei käytössä tule ongelmia. Itse tein sen virheen, että ostin halvan ensin ja kalliin sitten. Halvemmalla olis päässy kun ostaa vaan sen kalliimman suoraan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.