Kysymyksiä sähkömiehille

Tuli tilattua uus liesi, voikohan vanhaa kytkentäkaapelia käyttää vai pitääkö uusi tilata?
Voi vanhan käyttää. Mutta katso että vanhassa oli nolla kans kytketty.. kk sitten oli sama operaatio itellä ja vanhassa liedessä ei ollut nollaa laisinkaan, eikä seinässäkään kytketty. 🤷🏻 Tai siis sähkärihän sen katsoo 😊
 
Nyt ei riitä ymmärrys astrokellon asettamiseen. Eli haluaisin ulkovalot toimivan astrolla (kuten ne nyt toimii), mutta lisäksi haluaisin siihen päälle valojen olevan pois päältä klo 00-05 välisen ajan öisin, jonka jälkeen taas astroasetus tulee voimaan.
Mistäs tuon asetuksen saa kys mallissa

Yleisesti tuollaista ajastusta ei pysty noilla tekemään pelkästään asetuksia rukkaamalla, vaan se astrokello pitää johdottaa toisen kärjen läpi joka ajastetaan auki 00-05 tunneille.

Joissain kelloissa ajastuksen voi tehdä, mutta se lakkaa toimimasta oikein kesällä, kun astrokello sammuttaa pihavalon ennen klo 05, niin pihavalot sitten syttyvätkin koko päiväksi.

Tuli tilattua uus liesi, voikohan vanhaa kytkentäkaapelia käyttää vai pitääkö uusi tilata?

Ei voi tietää. Jos uudehko talo, niin yleensä voi, mutta ei aina.

Voi vanhan käyttää. Mutta katso että vanhassa oli nolla kans kytketty.. kk sitten oli sama operaatio itellä ja vanhassa liedessä ei ollut nollaa laisinkaan, eikä seinässäkään kytketty. 🤷🏻 Tai siis sähkärihän sen katsoo 😊
400v liedet ei tarvii nollaa, tosin yleensä silloin ei ole eses paikkaa mihin kytkeä sitä. Vanhoissa asennuksissa ei ole nollajohdinta ainkaan, vain pen.
 
Nyt ei riitä ymmärrys astrokellon asettamiseen. Eli haluaisin ulkovalot toimivan astrolla (kuten ne nyt toimii), mutta lisäksi haluaisin siihen päälle valojen olevan pois päältä klo 00-05 välisen ajan öisin, jonka jälkeen taas astroasetus tulee voimaan.
Mistäs tuon asetuksen saa kys mallissa
Meillä on Thebenin seinäkytkinmallinen astrokello ohjaamassa etupihan pihavaloja.

Olemme laittaneet juurikin tuollaisen asetuksen, kun sinä nyt kaipaat. Eli valot toimivat astroajastuksella, ja ne ovat yöajan pois päältä klo 22-06. Haluaisin uskoa, että sama onnistuu myös DIN-asenteisessa Selekta 170 -mallissa.

Jos nyt katsoin oikein, niin Selekta 170 -käyttöohjeen mukaan pysyvän kytkentäajan luominen onnistuu seuraavasti:

1727585906085.png
 
400v liedet ei tarvii nollaa, tosin yleensä silloin ei ole eses paikkaa mihin kytkeä sitä. Vanhoissa asennuksissa ei ole nollajohdinta ainkaan, vain pen.
Kyllä muuten tarvii. Ohjauselektroniikka on 230V ja jos ilman nollaa kytket, hajoaa varmasti. On ollut vanhoja liesiä missä on ohjaukset 400V, mutta niissä ei ole ollut mahdollisuutta kytkeä vaihtoehtoisesti 230V. Niitä tuskin mistään enää löytääkään.
 
Kyllä muuten tarvii. Ohjauselektroniikka on 230V ja jos ilman nollaa kytket, hajoaa varmasti. On ollut vanhoja liesiä missä on ohjaukset 400V, mutta niissä ei ole ollut mahdollisuutta kytkeä vaihtoehtoisesti 230V. Niitä tuskin mistään enää löytääkään.
Joo tavalliset 3x230V vaativat nollan, mutta vanhat 400V liedet ei. Aika harvoin noita kotikeittiöissä edes on ollut. Niissä tosin ei ole myöskään mitään ohjauselektroniikka, vain mekaaniset kytkimet joilla vastuksia kytketään päälle, pois ja sarjaan.

Ja kyllä noita toisinaan näkee, rikkihän ne eivät mene.
 
Meillä on Thebenin seinäkytkinmallinen astrokello ohjaamassa etupihan pihavaloja.

Olemme laittaneet juurikin tuollaisen asetuksen, kun sinä nyt kaipaat. Eli valot toimivat astroajastuksella, ja ne ovat yöajan pois päältä klo 22-06. Haluaisin uskoa, että sama onnistuu myös DIN-asenteisessa Selekta 170 -mallissa.

Jos nyt katsoin oikein, niin Selekta 170 -käyttöohjeen mukaan pysyvän kytkentäajan luominen onnistuu seuraavasti:

1727585906085.png
Toimi juurikin tuolla. Piti testata kun en ollut varma ohittaako tuo astron vai tuleeko lisäksi. Nyt toimii halutusto. Hyvin sammui nyt yön ajaksi. Hyvä kommentti @Pakana lta myös kesää miettin täytyy kytkeä pois.
 
Tarvisin rivarikämpän terassille ulkopistorasian ja mahdollisesti ethernet piuhan kameraa tms varten ja mietin miten tuollainen kannattaisi koittaa toteuttaa.

Sähkökaappi on eteisessä ja sinällään matka olisi lyhyt, pistorasian voisi laittaa heti oven viereen. Seinä on betonia ja läpivienti pitänee kairata seinän läpi, uskoisin että ovenkarmin/kynnyksen vierestä tai läpi ujuttaminen saattaa olla hankalaa, mutta en tiedä onko tuossa mahdollisesti jotakin muitakin rajoitteita. Eteisessä kattoa on laskettu hieman kun katossa on GU10 valaisima, periaatteessa tuolta voisi onnistua ujuttaa keskukselta johto yläkautta tuonne ja kairata reikä seinään siten että se menee tuolta yläpuolelta niin ei tarvisi tehdä pintavetona. Oven vieressä on kyllä pihavalaisin, mutta sille tulee sähkö kaiketi jostakin muualta(taloyhtiön keskus?) kun se on ohjattu hämärä/astrokytkimellä, mitä ei tuolla omassa sähkökeskuksessa ainakaan ole.

Eli olisko täällä visiota, että miten tuollaisen kannattaisi/voisi järkevästi tehdä?
Jos läpiviennin poraa betonista läpi, niin miten tuollainen pitää oikeappisesti tiivistää?
Onko parempi vetää vaan suoraan johto läpi ja pistorasialle, vai ulkopuolelle joku "jakolaatikko", josko kokee myöhemmin tarpeelliseksi lisätä jotakin muuta(esim ulkovaloja) terassin ympäristöön?

Sähkäri tuon tulee toki lopulta tekemään, mutta jos osaisi ensin itse selkeästi kertoa että miten homman haluaisi tehtävän niin helpottaisi savottaa jonkinverran kun voisi katsoa läpiviennin halutun paikan yms. jo valmiiksi.

Alla pari kuvaa potilaasta:
1727699377586.png


1727699423031.png
 
Onko joillakin tietoa, jos lähtee hakemaan SETI:ltä kelpoisuutodistusta, joutuuko tämän 310e maksun maksamaan silti vaikka kelpoisuustodistusta ei jostakin syystä saisi? Tutkinto löytyy, ja työkokemustakin +10v sähköalalta, mutta käytännössä teollisuudesta/automaatiopuolesta, joten mietityttää miten tämä työkokemus katsotaan näitä lupia hakiessa, eikä huvittaisi turhaan tuota summaa maksaa mikäli lupia ei saisi.
Miten tämä case päättyi? Saitko minkälaiset luvat ja minkälainen suhtautuminen oli SETI:n puolelta? Itselläni olisi vähän vastaavanlainen tilanne
 
Miten tämä case päättyi? Saitko minkälaiset luvat ja minkälainen suhtautuminen oli SETI:n puolelta? Itselläni olisi vähän vastaavanlainen tilanne

Jäi itselle vielä auki, viimeisin tieto mitä en voi vahvistaa täysin varmaksi oli että kelpoisuustodistusta pelkästään hakiessa, jos sitä ei saa niin ei tarvitsisi maksaa tuota maksua. Tämä tieto oli joku vanhempi tieto minkä netistä löysin, joten en menisi täysin varmana vielä sitä pitämään. SETI:ltä en ole suoraan vastausta vielä saanut kun heihin olin yhteydessä.
 
Jäi itselle vielä auki, viimeisin tieto mitä en voi vahvistaa täysin varmaksi oli että kelpoisuustodistusta pelkästään hakiessa, jos sitä ei saa niin ei tarvitsisi maksaa tuota maksua. Tämä tieto oli joku vanhempi tieto minkä netistä löysin, joten en menisi täysin varmana vielä sitä pitämään. SETI:ltä en ole suoraan vastausta vielä saanut kun heihin olin yhteydessä.
Veikkaan kyllä, että pitää maksaa vaikka ei pätevyyttä saisikaan. Olisi kyllä enemmän kuin ihme, jos sellainen käytäntö olisi, että vain myönnettyjen pätevyyksien hakemukset/hakemuksen käsittely tulee maksaa. Toki en tiedä, vaan vahvasti mutuilen.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan kyllä, että pitää maksaa vaikka ei pätevyyttä saisikaan. Olisi kyllä enemmän kuin ihme, jos sellainen käytäntö olisi, että vain myönnettyjen pätevyyksien hakemukset/hakemuksen käsittely tulee maksaa. Toki en tiedä, vaan vahvasti mutuilen.
Ei kannata mutuilla, vaan kysyä asiaa SETI:ltä.
 
Muutettu juuri sähkölämmitteiseen paritaloon ja kysyisin, onko tuossa säätimessä "aina lämmitys" asento ja "yösähkö" asento? Vai yleisesti vain päällä ja ei päällä? Miten nuo menee?

Aiemmin asuttu rivitalossa, jossa maalämpö niin ei ole ollut tarvetta kikkailla sähkönkulutuksen liittyen.

Kiitos etukäteen, jos joku viitsii selventää.

1000037620.jpg
 
Muutettu juuri sähkölämmitteiseen paritaloon ja kysyisin, onko tuossa säätimessä "aina lämmitys" asento ja "yösähkö" asento? Vai yleisesti vain päällä ja ei päällä? Miten nuo menee?

Aiemmin asuttu rivitalossa, jossa maalämpö niin ei ole ollut tarvetta kikkailla sähkönkulutuksen liittyen.

Kiitos etukäteen, jos joku viitsii selventää.

1000037620.jpg

Sanoisin että
0 = ei päällä
1 = menee päälle yösähköllä
Start = saa pakotettua päälle kerran. Sammuu aamulla ja menee taas päälle uudestaan yösähköllä.

Olettaen että tuo Start asento on sellainen että vivun voi siihen vääntää jolloin tavallaan antaa saman käskyn kun yösähkö, ja sen jälkeen vipu palautuu itse 1-asentoon?
 
Tarvisin rivarikämpän terassille ulkopistorasian ja mahdollisesti ethernet piuhan kameraa tms varten ja mietin miten tuollainen kannattaisi koittaa toteuttaa.

Sähkökaappi on eteisessä ja sinällään matka olisi lyhyt, pistorasian voisi laittaa heti oven viereen. Seinä on betonia ja läpivienti pitänee kairata seinän läpi, uskoisin että ovenkarmin/kynnyksen vierestä tai läpi ujuttaminen saattaa olla hankalaa, mutta en tiedä onko tuossa mahdollisesti jotakin muitakin rajoitteita. Eteisessä kattoa on laskettu hieman kun katossa on GU10 valaisima, periaatteessa tuolta voisi onnistua ujuttaa keskukselta johto yläkautta tuonne ja kairata reikä seinään siten että se menee tuolta yläpuolelta niin ei tarvisi tehdä pintavetona. Oven vieressä on kyllä pihavalaisin, mutta sille tulee sähkö kaiketi jostakin muualta(taloyhtiön keskus?) kun se on ohjattu hämärä/astrokytkimellä, mitä ei tuolla omassa sähkökeskuksessa ainakaan ole.

Eli olisko täällä visiota, että miten tuollaisen kannattaisi/voisi järkevästi tehdä?
Jos läpiviennin poraa betonista läpi, niin miten tuollainen pitää oikeappisesti tiivistää?
Onko parempi vetää vaan suoraan johto läpi ja pistorasialle, vai ulkopuolelle joku "jakolaatikko", josko kokee myöhemmin tarpeelliseksi lisätä jotakin muuta(esim ulkovaloja) terassin ympäristöön?

Sähkäri tuon tulee toki lopulta tekemään, mutta jos osaisi ensin itse selkeästi kertoa että miten homman haluaisi tehtävän niin helpottaisi savottaa jonkinverran kun voisi katsoa läpiviennin halutun paikan yms. jo valmiiksi.

Alla pari kuvaa potilaasta:
1727699377586.png


1727699423031.png
Johtolistalla käytännössä sisäpuolella kuljettaen sähkökeskukselta ja seinän läpi poraus haluttuun paikkaan pistorasialle.
 
Kuinkas isosta operaatiosta kyse, jos haluaisin vanhaan sulakekaappiin Shellyn mittaamaan sähkön kulutusta? Mielellään koko kulutus sekä sulake kohtaista?
Käytössä siis nämä ns nappi sulakkeet, jotka posliinisessa pidikkeessä tms. (Talo on vuodelta 1969 ja ainakin sulakkeet on todella vanhoja kun on betonin sisällä oleva boksi)

P.S Jos sähkäri on tehnyt siihen laajennuksen 2023, niin onkohan ollut ihan koodin mukaista ettei ole samalla vaatinut maadoitusta/muuta ajantasaisuudelle päivittämistä kun on lisätty yksi sulake lisäpistorasioille?
 
Onko parempi vetää vaan suoraan johto läpi ja pistorasialle, vai ulkopuolelle joku "jakolaatikko", josko kokee myöhemmin tarpeelliseksi lisätä jotakin muuta(esim ulkovaloja) terassin ympäristöön?

Sähkäri tuon tulee toki lopulta tekemään, mutta jos osaisi ensin itse selkeästi kertoa että miten homman haluaisi tehtävän niin helpottaisi savottaa jonkinverran kun voisi katsoa läpiviennin halutun paikan yms. jo valmiiksi.
Eikös se sähkäri myöhemmin tarpeen ilmetessä sujuvasti jatka ulkovaloille siitä ulkopistorasialta? Kunhan kaluste on laadukas ja tarkoitukseen soveltuva.

P.S Jos sähkäri on tehnyt siihen laajennuksen 2023, niin onkohan ollut ihan koodin mukaista ettei ole samalla vaatinut maadoitusta/muuta ajantasaisuudelle päivittämistä kun on lisätty yksi sulake lisäpistorasioille?
Tuskin mutta järjen mukaista kyllä. EIhän muuta vaihtoehtoa ole(käytännössä yleensä olettaen että 0-luokan asuinhuoneisiin on lisätty sekaan rasiaryhmä) ellei koko paskaa tee uudestaan, mikä varmaan olisi omassakin tapauksessa akuutisti tarpeellista. Jonkin verran hirvittää että noin vanha pääkeskus on edelleen käytössä. Olisi joku edellinen vaihtaa sen melkein ilmaiseksi noin 1990 niin voisi nyt kaikessa rauhassa suunnitella uusimista ilman että jännämyyrä kurkkaa aunarista koko ajan. Mutta eihän nyt vanhaa toimivaa uusita ennen kuin sattuu isompi pipi. Se kun on vielä ihan hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Johtolistalla käytännössä sisäpuolella kuljettaen sähkökeskukselta ja seinän läpi poraus haluttuun paikkaan pistorasialle.

Kumpi sitten on käyttäjälle parempi, johto pintana sisällä vai ulkona. Jos tuota alaslaskettua kattoa käyttää hyödyksi tai sitten suoraan yläpohjan kautta, jos se rivareissa vain onnistuu ilman hirveää byrokratiaa.
 
Tuskin mutta järjen mukaista kyllä. EIhän muuta vaihtoehtoa ole(käytännössä yleensä olettaen että 0-luokan asuinhuoneisiin on lisätty sekaan rasiaryhmä) ellei koko paskaa tee uudestaan, mikä varmaan olisi omassakin tapauksessa akuutisti tarpeellista. Jonkin verran hirvittää että noin vanha pääkeskus on edelleen käytössä. Olisi joku edellinen vaihtaa sen melkein ilmaiseksi noin 1990 niin voisi nyt kaikessa rauhassa suunnitella uusimista ilman että jännämyyrä kurkkaa aunarista koko ajan. Mutta eihän nyt vanhaa toimivaa uusita ennen kuin sattuu isompi pipi. Se kun on vielä ihan hyvä.

Kyseessä tosiaan kerrostalo, jossa asuinhuoneiston keskus on vaaaanha. :)
 
Kyseessä tosiaan kerrostalo, jossa asuinhuoneiston keskus on vaaaanha. :)
Rehellisesti sanottuna ei tuollaiseen kannata edes miettiä muutoksia, kun tuskinpa taloyhtiö antaa lupaa ja vielä vaikeampi löytää sähkäri joka toteuttaisi. Kerrostalossa tuskin on sellaista kulutusta minkä mittaamisesta saisi hyötyä. Edellinen muutos on todennäköisesti joku minkä taloyhtiö on teetättänyt joka kämppään.
 
Rehellisesti sanottuna ei tuollaiseen kannata edes miettiä muutoksia, kun tuskinpa taloyhtiö antaa lupaa ja vielä vaikeampi löytää sähkäri joka toteuttaisi. Kerrostalossa tuskin on sellaista kulutusta minkä mittaamisesta saisi hyötyä. Edellinen muutos on todennäköisesti joku minkä taloyhtiö on teetättänyt joka kämppään.
Saattaahan tuohon luvan saada kun lupautuu kaikki kustannukset maksamaan. Halvaksi tosin ei varmaan tule.
 
Rehellisesti sanottuna ei tuollaiseen kannata edes miettiä muutoksia, kun tuskinpa taloyhtiö antaa lupaa ja vielä vaikeampi löytää sähkäri joka toteuttaisi. Kerrostalossa tuskin on sellaista kulutusta minkä mittaamisesta saisi hyötyä. Edellinen muutos on todennäköisesti joku minkä taloyhtiö on teetättänyt joka kämppään.

Kyllä on sellaista kulutusta. Terveisin, 450 kwh/kuukausi.
 
Kyllä on sellaista kulutusta. Terveisin, 450 kwh/kuukausi.

Mitä haluat mitata tarkkaanottaen? Jos ei ole sähkölämmitystä, ilppiä ja ehkä ei lämminvesivaraajaakaan jne, niin aikalailla tarpeeksi tietoa saanee sähköyhtiön tai sähkönsiirtoyhtiön datasta + muutamasta pistorasiaan tulevasta energiankulutusmittarista. Kuormat, jotka on aikalailla vakioita voi laskea keskiarvoina jne.
 
Mitä haluat mitata tarkkaanottaen? Jos ei ole sähkölämmitystä, ilppiä ja ehkä ei lämminvesivaraajaakaan jne, niin aikalailla tarpeeksi tietoa saanee sähköyhtiön tai sähkönsiirtoyhtiön datasta + muutamasta pistorasiaan tulevasta energiankulutusmittarista. Kuormat, jotka on aikalailla vakioita voi laskea keskiarvoina jne.
Ihan siis hellan/uunin kulutusta (jota ei voi mitata pistorasiasta, ainakaan helposti) sekä valojen ois se mitä ainakaan ei pysty suoraan pistorasiasta juuri mittaamaan.
 
Ihan siis hellan/uunin kulutusta (jota ei voi mitata pistorasiasta, ainakaan helposti) sekä valojen ois se mitä ainakaan ei pysty suoraan pistorasiasta juuri mittaamaan.
Valot kuluttavat sen minkä wattiset valaisimet, se on vakio, hella toki vaihtuu kun haluttu lämpö saavutettu ko si kytkeytyy pois. Mutta itse kulutuksen aikainen käyttö on vakio. Noin periaatteessa jos vakio vastus tyyppinen..
 
Valot kuluttavat sen minkä wattiset valaisimet, se on vakio, hella toki vaihtuu kun haluttu lämpö saavutettu ko si kytkeytyy pois. Mutta itse kulutuksen aikainen käyttö on vakio. Noin periaatteessa jos vakio vastus tyyppinen..
Vastaus ei ole noin yksinkertainen koska valot ovat älyllisiä eli niitä ei napsita kokonaan pois päältä kun valo ei pala.


Toisekseen en halua itse laskea enkä saanut itse kysymykseen vastausta eli kuinka iso operaatio olisi asentaa Shelly?
 
Vastaus ei ole noin yksinkertainen koska valot ovat älyllisiä eli niitä ei napsita kokonaan pois päältä kun valo ei pala.


Toisekseen en halua itse laskea enkä saanut itse kysymykseen vastausta eli kuinka iso operaatio olisi asentaa Shelly?
Se kun valot eivät ole päällä on todella pieni kulutus jota et vältis ees nää.. eli vastaukseni pätee.. ja manualli sanonee niiden idlevirrankin
Edit ja pelkällä shellyllä näkisit kokonais kulutuksen, et yksittäisiä, jollet si ala asentaa niitä kaikkialle joihin haluat mittausta
 
Se kun valot eivät ole päällä on todella pieni kulutus jota et vältis ees nää.. eli vastaukseni pätee.. ja manualli sanonee niiden idlevirrankin
Edit ja pelkällä shellyllä näkisit kokonais kulutuksen, et yksittäisiä, jollet si ala asentaa niitä kaikkialle joihin haluat mittausta
Ajattelin siis shelly per mitattava sulake, eikö?
 
Ajattelin siis shelly per mitattava sulake, eikö?
Per sulake et saa myöskään toivottavaa mittausta koska sulake voi olla jaettu moneen, vaikka yleensä toki alkuaan ollet tietyissä ryhmissä mutta ajan kanssa voinu laajentua. Ja esim pistorasiat, montako jatkojohtoa on?
 
Hella/uuni lienee pääsääntöisesti ihan omassa ryhmässään. Tarvitset shellyn X, kontaktorin Y ja sähkömiehen asentamaan X:n ja Y:n, niin sulla on hellan/uunin kulutus tarjolla.
 
Hella/uuni lienee pääsääntöisesti ihan omassa ryhmässään. Tarvitset shellyn X, kontaktorin Y ja sähkömiehen asentamaan X:n ja Y:n, niin sulla on hellan/uunin kulutus tarjolla.
Mihin tuossa kulutusmittauksessa tarvitsee kontaktoria? Eihän tässä oltu ohjaamassa mitään kuormaa vaan pelkästään mittaamassa.
 
Kyllä on sellaista kulutusta. Terveisin, 450 kwh/kuukausi.
Tarkoitus ei ole aukoa päätä, mutta onko tuo olevinaan jotenkin maininnan arvoinen lukema?

Toissa vuosikymmenellä ajattelin että 300 kWh kulutus kerrostalosunnossa on normaali ja pieni. Hehkulamppuja käytettiin yleisesti ja isot halogeenitkin olivat muotia. Lienee nykyäänkin aika normaali minikulutus boksissa jos varustukseen kuuluu kph lattialämmitys jota ei ollut. Minisaunan kanssa helposti enemmän, sitä ei ollut.

Sittemmin hämmästyin kun kulutus laski jopa alle 100 jonka mielsin pyöristyvän nollaan. Maanlaajuisesti säästö kanahäkeissä lienee valtava vs. 20 vuotta sitten. Vaikka nykyään on kalliimpaa niin enpä juuri näkisi investoinnin paikkaa omiin mittareihin noin pienellä kulutuksella. Jos ei kyseessä ole wolttaajan "nuku, pese ja syö" sinkkuyksiö ilman pelikonetta, ei kulutus ole suuri. Jos jotain optimoitavaa on, se varmaan löytyy laitekohtaisesti tutkimalla. Tietysti ongelma on jos epäilee maksavansa naapurin energian mutta sitähän ratkottaisiin eri tavalla kuin asennuttamalla taloyhtiössä omaan keskukseen laitteita.

Nykyään saa omat kulutustiedot noin seuravana päivänä tuntitasolla monestakin paikasta. Jos haluaa asioita huoneistossa mitata, ei ole vaikeaa.
 
Mihin tuossa kulutusmittauksessa tarvitsee kontaktoria? Eihän tässä oltu ohjaamassa mitään kuormaa vaan pelkästään mittaamassa.

Ei yhtään mihinkään. Olin mielessäni ihan toisessa laitteessa, vaikka oikean vehkeen pariin kertaan mainitsinkin.
 
Hommasin olohuoneen ikkunaseinälle sähköisen verhokiskon, joka tuli hämmästyksekseni kiinteällä vain 1m virtajohdolla, jossa on maadoitettu pistotulppa. Sähköpistoke olisi ollut normaalisti seinässä, suoraan 2,2m verhokiskon moottorin alapuolella.
Miten tämä pitäisi hoitaa kuntoon, ei tota voi jatkojohdolla hoitaa... :lol:
 
Hommasin olohuoneen ikkunaseinälle sähköisen verhokiskon, joka tuli hämmästyksekseni kiinteällä vain 1m virtajohdolla, jossa on maadoitettu pistotulppa. Sähköpistoke olisi ollut normaalisti seinässä, suoraan 2,2m verhokiskon moottorin alapuolella.
Miten tämä pitäisi hoitaa kuntoon, ei tota voi jatkojohdolla hoitaa... :lol:

Vaihdat johdon pidempään. Saat sen tehdä.




Edit: jaa, niin…. Pitää näemmä olla opastettu. Otat vanhan piuhan pois ja laitat uuden tilalle. Opastettu ;)

Mutta oikeasti. Kuva sieltä kiskon puolelta kaapelista jeesaa, että onko se siellä jossain valussa tai kannen alla.
 
Hommasin olohuoneen ikkunaseinälle sähköisen verhokiskon, joka tuli hämmästyksekseni kiinteällä vain 1m virtajohdolla, jossa on maadoitettu pistotulppa. Sähköpistoke olisi ollut normaalisti seinässä, suoraan 2,2m verhokiskon moottorin alapuolella.
Miten tämä pitäisi hoitaa kuntoon, ei tota voi jatkojohdolla hoitaa... :lol:
Lienee tarkoitettu asennettavaksi siten, että kohteessa on valmiiksi katonrajassa pistorasia tarkoitukseen.

Joka tapauksessa minulla ei ole vastausta vaan kysymys. Millaisen, mistä, jne. Kiinnostelee aluksi rullaverhojen ja seuraavaksi sivuverhojen automatisointi. Tosin eihän näiden yleensä ole mitenkään tarpeellista toimia verkkojännitteellä, joten voi selvitä toteutuksesta myös ilman tämän ketjun aiheen mukaisia murheita. Akut, paristot ja pienoisjännitettä tuottavat adapterit käsittääkseni yleisempiäkin kuin 230 V vaihtosähkö näissä.
 
Hommasin olohuoneen ikkunaseinälle sähköisen verhokiskon, joka tuli hämmästyksekseni kiinteällä vain 1m virtajohdolla, jossa on maadoitettu pistotulppa. Sähköpistoke olisi ollut normaalisti seinässä, suoraan 2,2m verhokiskon moottorin alapuolella.
Miten tämä pitäisi hoitaa kuntoon, ei tota voi jatkojohdolla hoitaa... :lol:
Jos itelle tekisin niin käyttäisin verhokiskoa sen verta auki, että saisin kytkettyä pidemmän virtajohdon. Laitteen pistoke on varmaan valettu niin siihen pitäisi hankkia uusi + riittävästi sopivaa kaapelia.

En huomannutkaan jo vastaavaa vastausta. :)
 
Joka tapauksessa minulla ei ole vastausta vaan kysymys. Millaisen, mistä, jne. Kiinnostelee aluksi rullaverhojen ja seuraavaksi sivuverhojen automatisointi. Tosin eihän näiden yleensä ole mitenkään tarpeellista toimia verkkojännitteellä, joten voi selvitä toteutuksesta myös ilman tämän ketjun aiheen mukaisia murheita. Akut, paristot ja pienoisjännitettä tuottavat adapterit käsittääkseni yleisempiäkin kuin 230 V vaihtosähkö näissä.
Hommasin SOMFYn tuoteperheen järjestelmän. Siinä on keskusyksikkömä Tahoma hubi, joka on kytketty wlaniin. Mulla on varsinaisina Somfyn tuotteina 5 ikkunassa sälekaihtimet sähköistetty, nämä siis akkukäyttöiset. Keittiön ikkunassa oleva laskosverho sähköistetty (230V) ja nyt siis olohuoneessa sivuverhoon hommattu sähköinen verhokisko (230V).
Kaihtimia/Verhoja voin käyttää puhelimen/tabletin äppillä, kaukosäätimellä ja seinäkytkimillä. Lisäksi näihin saa kellonaikoihin tai muuhun perustuvia automaatioita.
Järjestelmä toimii hyvin ja olen ollut tyytyväinen... Kesällä hommaan vielä terassille sähköisen markiisin.
 
Autokatoksessa on 2 x valaisinta, joita ohjataan hämäräkytkimellä sekä erillisellä katkaisijalla. Valaisimiin menee neljäjohtiminen kaapeli, eli sinisen, ruskean ja keltavihreän lisäksi musta johdin. Miten tuo musta johdin toimii noiden autokatoksen valaisimissa? Jotenkinhan se määrää onko valo päällä vai ei, koska kaapelissa kulkee jatkuvasti jännite. Jos esimerkiksi haluaa vaihtaa valaisimiset niin pitääkö olla joku tietyntyyppinen valaisin että toimii tuon kanssa?
 
Autokatoksessa on 2 x valaisinta, joita ohjataan hämäräkytkimellä sekä erillisellä katkaisijalla. Valaisimiin menee neljäjohtiminen kaapeli, eli sinisen, ruskean ja keltavihreän lisäksi musta johdin. Miten tuo musta johdin toimii noiden autokatoksen valaisimissa? Jotenkinhan se määrää onko valo päällä vai ei, koska kaapelissa kulkee jatkuvasti jännite. Jos esimerkiksi haluaa vaihtaa valaisimiset niin pitääkö olla joku tietyntyyppinen valaisin että toimii tuon kanssa?

Valaisin tuskin tarvitsee kuin kolme johdinta, joten ei pitäisi valaisimen valintaan vaikuttaa ellei sitten vanha valaisin ole mallia missä hämäräkytkin itsessään.
 
Autokatoksessa on 2 x valaisinta, joita ohjataan hämäräkytkimellä sekä erillisellä katkaisijalla. Valaisimiin menee neljäjohtiminen kaapeli, eli sinisen, ruskean ja keltavihreän lisäksi musta johdin. Miten tuo musta johdin toimii noiden autokatoksen valaisimissa? Jotenkinhan se määrää onko valo päällä vai ei, koska kaapelissa kulkee jatkuvasti jännite. Jos esimerkiksi haluaa vaihtaa valaisimiset niin pitääkö olla joku tietyntyyppinen valaisin että toimii tuon kanssa?
Onko siellä erillinen hämäräohjain vai valaisimen oma systeemi? En ole sähkömies enkä ole nähnyt kohdetta, mutta siinä voisi olla kytkimen kautta tuleva ohjattu vaihe ja hämäräkytkimen kautta tuleva ohjattu vaihe, tai sitten kytkimen ohjaama vaihe ja jatkuva vaihe.

Valaisin tuskin tarvitsee kuin kolme johdinta, joten ei pitäisi valaisimen valintaan vaikuttaa ellei sitten vanha valaisin ole mallia missä hämäräkytkin itsessään.
Eikä tavallinen valaisin tarvitse kuin kaksi, jos se on kaksoiseristetty.
 
Onko siellä erillinen hämäräohjain vai valaisimen oma systeemi? En ole sähkömies enkä ole nähnyt kohdetta, mutta siinä voisi olla kytkimen kautta tuleva ohjattu vaihe ja hämäräkytkimen kautta tuleva ohjattu vaihe, tai sitten kytkimen ohjaama vaihe ja jatkuva vaihe.


Eikä tavallinen valaisin tarvitse kuin kaksi, jos se on kaksoiseristetty.
No kevi tulee valaisimelle tarvitsi se sitä tai ei.
 
Onko siellä erillinen hämäräohjain vai valaisimen oma systeemi? En ole sähkömies enkä ole nähnyt kohdetta, mutta siinä voisi olla kytkimen kautta tuleva ohjattu vaihe ja hämäräkytkimen kautta tuleva ohjattu vaihe, tai sitten kytkimen ohjaama vaihe ja jatkuva vaihe.
On erillinen hämäräohjain. Nyt hokasin että samassa sarjassa on myös ulkopistorasia johon tulee jatkuvasti sähkö.
Eli sen perusteella olisi kytkimen ohjaama vaihe ja jatkuva vaihe.

Toisin sanoen jos joskus haluaa vaihtaa valaisimen niin pitää tietää kummassa johtimessa (ruskea/musta) on kumpi, mutta muuta ihmeempää siinä ei ole.
 
On erillinen hämäräohjain. Nyt hokasin että samassa sarjassa on myös ulkopistorasia johon tulee jatkuvasti sähkö.
Eli sen perusteella olisi kytkimen ohjaama vaihe ja jatkuva vaihe.

Toisin sanoen jos joskus haluaa vaihtaa valaisimen niin pitää tietää kummassa johtimessa (ruskea/musta) on kumpi, mutta muuta ihmeempää siinä ei ole.

Ja muistettava valita sellainen valaisin missä pystyy (saa) jatkaa sen suoran vaiheen.
 
Jänniä kytkentöjä löytyypi vanhasta okt, kun vaihetaa pattereita. Minkää yksittäise sulakkee takaa ei näitte pattereitte virrat lähteny veks.. Joten päävirtakytkin alas vua.
IMG_20241017_091030_870.jpg
dacce45a-1b13-44f8-bbe3-6292cc900f6e.jpg
IMG_20241017_063024_102.jpg
 
Miten tavanomaista on, että matalavirtainen kaapeli hajoaa omia aikojaan?

Ihmettelin siis täällä, kun IV-koneen ohjauspaneeli oli mennyt elottomaksi. Syylliseksi paljastui viallinen kaapeli, ja nyt ihmettelenkin, mikä vanhan 15-vuotiaan kaapelin on hajottanut. Kyseessä on siis tuollainen RJ9-liitäntäinen 4-johtiminen kaapeli, aika tavalla samanlainen kuin lankapuhelimen tai DSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välinen ohut litteähkö kaapeli. Kaapeli lähtee paneelilta, kulkee seinän takana ylös ja sitten jossain välikatossa kattopaneelien takana piilossa. Mitään rasitusta siihen ei ole kohdistunut.

Mitään hiiriin tms. viittaavia rapinoita emme vielä ole tänä syksynä kuulleet, mutta paneeli oli lakannut toimimasta perjantaina muutaman tunnin aikana, kun kukaan ei ollut kotona. Eli periaatteessa olisi mahdollista, että joku otus olisi kiivennyt välikattoon ja mennyt saman tien syömään kaapelin rikki meidän poissa ollessamme. Mietinkin, että pitääkö nyt repiä koko seinä ja katto auki, jotta näkee, onko kaapelissa jotain ulkoista / näkyvää vauriota. Vetämällä se ei taida tulla kokonaan seinän takaa pois. Vai arvaisiko vaan luottaa siihen, että kaapeli on tullut elinkaarensa päähän omia aikojaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tälläsiä löytyy kun vanhoja sähköpattereita tutkaili takkaape.. kaikki kolme johtoa (vaihe, nolla, kevi) eristeet rikkinäisenä ja paljaana todella tiiviissä paketissa. Onneksi tuli katottua ajoissa?
:hmm:

1729342719559.jpeg
 
Tälläsiä löytyy kun vanhoja sähköpattereita tutkaili takkaape.. kaikki kolme johtoa (vaihe, nolla, kevi) eristeet rikkinäisenä ja paljaana todella tiiviissä paketissa. Onneksi tuli katottua ajoissa?
:hmm:

1729342719559.jpeg
Eristykset hieman päässeet haperoitumaan. Onko tässä käynnissä sähkösaneeraus?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 726
Viestejä
4 564 047
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom