Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.Onko noista ylijännitesuojallisista jatkoroikista mihinkään oikeasti salamaniskujen aiheuttamien jännitepiikkien tapauksessa?
Eli ei kannata lähteä ostamaan mitään roikkia.Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.
En antaisi sellaisille suurta painoarvoa. Herkän elektroniikan ym. kanssa voisi monista muistakin syistä olla kunnon UPS paikallaan, riippumatta siitä uskooko sen suojaavan pahalta ukkosvahingolta.Eli ei kannata lähteä ostamaan mitään roikkia.
No, APC:n kuluttajatuotteiden laadustakin voi olla montaa mieltä...Kai tuokin johtuu roikasta. Kuvittelisi että jokin esim APC merkillä myyty ylijännitesuoja sisältää käytännössä saman ylijännitesuojaelektroniikan kuon niiden kuluttaja-upsitkin.
Kaikkein halvimmissa ei taida juuri muuta olla kuin varistori. Mutta kyllä se paras paikka toki on keskuksessa. Toisaalta maakaapelointi vähentää melkoisesti riskejä vs ilma.Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.
Jos suojaa haluaa kattavammin niin online-ups on oikeastaan ainoa vaihtoehto ja myös se kallein. Mutta mitä pahalla tarkoitatkaan niin ei sillä upsilla kykyä ole kaikkissa tilanteissa kykyä suojata perässä olevia laitteita. Eli mennään moniportaiseen suojaamiseen.En antaisi sellaisille suurta painoarvoa. Herkän elektroniikan ym. kanssa voisi monista muistakin syistä olla kunnon UPS paikallaan, riippumatta siitä uskooko sen suojaavan pahalta ukkosvahingolta.
Tässähän se ongelma onkin. Vaikea on avaamatta selvittää, miten on toteutettu. Eroja on, se on varma. Ja varmemmin osuu parempaan kun valitsee tosiaan jonkun laadukkaamman merkin tuotteen.Kai tuokin johtuu roikasta. Kuvittelisi että jokin esim APC merkillä myyty ylijännitesuoja sisältää käytännössä saman ylijännitesuojaelektroniikan kuon niiden kuluttaja-upsitkin.
Ilmalämpöpumppukokonaisuus (1. u.yksikkö ja 2 s.yksikköä) tulossa paritalon puolikkaan yläkertaan ja virrat siiihen tulisi saada tämänlaisesta paritalokeskuksesta, joka on meidän puolen ulkoseinustalla.
Alustava ajatus oli, että ainakin oman puoleni voimavirtapistokkeesta voisi tuohon ottaa virran adapterin kautta. Kuitenkaan ilmalämpöpumppuasentaja ei suostu ottaa kantaa eikä myöskään laittaa piuhaa kiinni tuohon mihinkään, vaan sanoo sen jäävän minun vastuulleni hoitaa sähkärin kanssa.
Onkohan tässä nyt jotain mitä en ymmärrä tai jotain mitä pitäisi huomioida ennen kun asentaja tulee laittamaan pumput paikalleen?
Kiitoksia etukäteen vastauksista näistä tietäville
Eikös ILP:ejä asenneta myös pistokkeella pistorasiaan kytkettäväksi ihan yleisesti? Miten tuo kytkentä eroaa siitä?Sulakkeen takaa sähköt. Ei sinne mitään jatkoroikka virityksiä kukaan suostu tekemään.
Eikös ILP:ejä asenneta myös pistokkeella pistorasiaan kytkettäväksi ihan yleisesti? Miten tuo kytkentä eroaa siitä?
Ei tuollaiset asennukset kuulu muutenkaan ns. maallikon hommiin. On noita tuollaisia asennuksia näkynyt ihan asennusfirmojen asentaminakin.Taitaa vain sähköluvattomat kiertää säädöksiä näillä asennuksilla. Minun mielestäni ei ole hyvän asennustavan mukainen.
Ilmalämpöpumppukokonaisuus (1. u.yksikkö ja 2 s.yksikköä) tulossa paritalon puolikkaan yläkertaan ja virrat siiihen tulisi saada tämänlaisesta paritalokeskuksesta, joka on meidän puolen ulkoseinustalla.
Alustava ajatus oli, että ainakin oman puoleni voimavirtapistokkeesta voisi tuohon ottaa virran adapterin kautta. Kuitenkaan ilmalämpöpumppuasentaja ei suostu ottaa kantaa eikä myöskään laittaa piuhaa kiinni tuohon mihinkään, vaan sanoo sen jäävän minun vastuulleni hoitaa sähkärin kanssa.
Onkohan tässä nyt jotain mitä en ymmärrä tai jotain mitä pitäisi huomioida ennen kun asentaja tulee laittamaan pumput paikalleen?
Kiitoksia etukäteen vastauksista näistä tietäville
Eikä naapuri. Eikä noinkin oleellisessa asiassa kuulu turvautua mihinkään kehitysmaahenkisiin turavirityksiin. Kun laitetaan kunnolla uutta, ei pilata sitä rumilla ja keskeneräisillä yksityiskohdilla. Mää ostamassa multisplittiä ja pyytämässä, saisko tän syötön tosta paritalon työmaakeskusvalmiudesta, laitan siihen pari sisäroikkaa ja relepistorasian väliin. Oveen on jo taltattu kolo roikalle.Etkä sinä itsekään halua sitä roikkaa katsella pidemmän päälle.
Olisiko tästä pääteltävissä, että ILP kannattaisi ostaa mieluummin ILP-asennuksia tekevältä asennusliikkeeltä kuin megakorporaatiosta joka lähettää melkein wolt-tyyliin asennuskumppanin paikalle?Plus pari muuta. Eli odota pskaa, saa tosi pskaa.
Kohtuullisen pieni verkkoyhtiö kyseessä joten mega meni pieleen pahasti.Olisiko tästä pääteltävissä, että ILP kannattaisi ostaa mieluummin ILP-asennuksia tekevältä asennusliikkeeltä kuin megakorporaatiosta joka lähettää melkein wolt-tyyliin asennuskumppanin paikalle?
Se on niin helppoa mennä sieltä missä aita on matalin, jos ei ole oma maine pelissä. Pienyrittäjällä ei ole varaa tehdä sutta ja sekundaa. Kannattaa tuosta palautetta antaa ja vaatia korjaamaan, jos on "ihan miten sattuu" asennusta.Kohtuullisen pieni verkkoyhtiö kyseessä joten mega meni pieleen pahasti.
Mutta asennusliikkeet.... No, lotossakin voi voittaa. Eli jos on pakko tapella, verkkoyhtiö on pystyssä, yhden ukon firma oli ja meni.
Jos olisin ollut paikalla, asentaja olisi lähtenyt kotiin. En ollut joten käsille meni. Eikä suurin osa osaa kyseenalaistaam
ILP harkinnassa 30-luvun rakennukseen ja sähkö pitäisi ottaa suoraan mittauskeskukselta (vapaita johdonsuojia/ryhmiä on). Pitäiskö etsiä suoraan asennusfirma S2 luokalla vai riittääkö S3? Riippuen asennuspaikasta syöttökaapeli pitäisi viedä alapohjan ryömintätilassa. Kelpaako tähän MMJ vai tarvitaanko jotain parempaa kaapelia? Jos firmalle sopii voinko vetää kaapelin itse ryömintätilaan valmiiksi ja perus kaapelikiinnikkeillä kiinnittää? Kaapelin pituus voi olla parhaimmillaan lähes 15m. Riittääkö 16A syötölle 2.5mm^2 kaapeli? Onko merkitystä kiinnittääkö kaapelin kivijalkaan tai alapohjan puurakenteisiin? Ryömintätilassa on kuvan mukaista. Asentaja tämän tietysti varmistaa mutta mielellään ennakolta pohjustan.
Suosiolta 2,5mm mmj ja pistä jappiin. Älä unohda persereikiä.ILP harkinnassa 30-luvun rakennukseen ja sähkö pitäisi ottaa suoraan mittauskeskukselta (vapaita johdonsuojia/ryhmiä on). Pitäiskö etsiä suoraan asennusfirma S2 luokalla vai riittääkö S3? Riippuen asennuspaikasta syöttökaapeli pitäisi viedä alapohjan ryömintätilassa. Kelpaako tähän MMJ vai tarvitaanko jotain parempaa kaapelia? Jos firmalle sopii voinko vetää kaapelin itse ryömintätilaan valmiiksi ja perus kaapelikiinnikkeillä kiinnittää? Kaapelin pituus voi olla parhaimmillaan lähes 15m. Riittääkö 16A syötölle 2.5mm^2 kaapeli? Onko merkitystä kiinnittääkö kaapelin kivijalkaan tai alapohjan puurakenteisiin? Ryömintätilassa on kuvan mukaista. Asentaja tämän tietysti varmistaa mutta mielellään ennakolta pohjustan.
Saat toki käyttää 2,5 johtoa. Se johdonsuojahan määrittelee kaapelin minimi paksuuden. Oikeat sähkärit tarkentakoot...Terve, mökille pitäisi pintavetona muutama valaisin+kytkin sekä muutama pistorasia, sulake kaapissa 10A johdonsuojakatkaisijoita vapaana ja ois yksi täysi kerä mmj 3x2.5s. voiko vetää tuota sinne 10a sulakkeelle ? Niin ja voiko kytkimen ja valaisimen väli olla 3x1.5N, vai pitääkö sekin olla 2.5mm2 ? Jostain luin että 2.5mm pitäis tökätä 16A sulakkeeseen
Suurempi poikkipinta on luonnollisesti ok.Terve, mökille pitäisi pintavetona muutama valaisin+kytkin sekä muutama pistorasia, sulake kaapissa 10A johdonsuojakatkaisijoita vapaana ja ois yksi täysi kerä mmj 3x2.5s. voiko vetää tuota sinne 10a sulakkeelle ? Niin ja voiko kytkimen ja valaisimen väli olla 3x1.5N, vai pitääkö sekin olla 2.5mm2 ? Jostain luin että 2.5mm pitäis tökätä 16A sulakkeeseen
Suurempi poikkipinta on luonnollisesti ok.
Uusissa asennuksissa (ja jos valmiiksi maadoitettuja pistorasioita) myös valaisimelle S.
Ja tuossa tilanteessa kaikki samalla poikkipinta-alalla. Pienentäminen keskellä ryhmää ei ole ok. Ei se 1,5mm2 aiheuttaisi ongelmia (kunhan oikosulkuvirta on riittävä) mutta kohta se 10A suoja vaihdetaankin 16A suojaan ja tässä kohden menee jo pahasti pieleen.
En muista tuon osalta standardia, niin vähän tulee perus kiinteistösähköjen kanssa oltua tekemisissä. Jollei joku paremmin muistava tarkenna niin pitää kaivella itse stanuja läpi.Mikä kieltää poikkipinnan pienentämisen keskellä ryhmää? Huonosti dokumentoituna tämä aiheuttaa tiettyjä riskejä, eikä perusteltua syytä tähän ole, mutta en muista nähneeni mikä tämän suoraan kieltäisi.
Standardissa ei suoraan kielletä, mutta poikkipinta-alan pienentäminen on hyvän asennustavan vastaista juurikin tuon djmaken mainitseman syyn vuoksi.
Skenaario jossa se ehkä olisi perusteltua voisi olla esim. oikosulkuvirran parantaminen jossain kaukana olevassa kulutuspisteessä eli esim. pihan ja piharakennukset kiertävä pitkä ulkovaloryhmä mutta harvoin siinäkään lähdetään häntäpäässä pienentämään kaapelia vaan tehdään sillä yhdellä ja samalla poikkipinnalla koko ryhmä.
Ei kai kaapelia mitoiteta kuorman mukaan vaan suojauksen, vai olenko missannut jotain? Suojaus sitten valitaan toki kuorman mukaan.Jos nyt ajatellaan tilannetta missä kaapelointi tehdään 2,5mm poikkipinnalla, mutta valokytkimet tehdään pienemmällä 1,5mm niin mitään todellista vaaraa ei tästä aiheudu vaikka joku joskus vaihtaisi 16A johdonsuojan. Valaistuksen kuorma nimittäin niin pieni että näitä pienemmän poikkipinnan kaapeleita ei käytännössä koskaan voisi ylikuormittaa. Kaapelin pienentäminen ok, mutta toki asennukset tulisi tehdä selväpiirteisesti, ettei ihan mitä tahansa kaapeleita käytä.
Et ole missannut. @skude on polttamassa jonkun kämppää noiden "neuvojensa" kera.Ei kai kaapelia mitoiteta kuorman mukaan vaan suojauksen, vai olenko missannut jotain? Suojaus sitten valitaan toki kuorman mukaan.
Et ole missannut. @skude on polttamassa jonkun kämppää noiden "neuvojensa" kera.
Tottakai kaapelin mitoitus on oltava sellainen, että riittävä oikosulkuvirta toteutuu ja suojaus toimii halutulla tavalla.
Kämpän saat palaamaan liian pienellä kaapelilla kuormitukseen nähden. Kuormituksen perusteella valitulla kaapelilla et kämppää voi polttaa. Suojaus ja riittävä oikosulkuvirta voidaan saada vaikka 1,5mm kaapelilla, mutta kaapelin kuormitettavuus voi olla riittämätön tarpeeseen nähden.
Se suojaus nimenomaan ei välttämättä toteudu jos kuorman mukaan on valittu kaapeli, koska sen kaapelin pitää riittää myös vikatilanteessa. Sulakkeen pitää palaa tai varokkeen laueta, ennen kuin kaapeli palaa, mikä ei välttämättä toteudu jos on liian pieni kaapeli asennuspaikkaan ja sulakkeeseen/varokkeeseen nähden.
Kyllä säädökset ihan hyvin tunnen. Edelleen en usko että kämppää saat palamaan kun olet valinnut kaapelin kuormituksen perusteella ja tähän kuormitukseen nähden oikea suojaus. Paremminkin henkilöturvallisuus voi heikentyä. Toki olettamus on että sähkötöitä tekee ihmiset jotka niitä saa tehdä. Minun alkuperäinen viesti liittyi kysyjän tilanteeseen 10A ryhmässä johon tulisi 2,5mm kaapelointia ja 1,5mm kaapelilla kytkinhaarat. Tämä on täysin laillinen asennustapa. Ja tähän otin sivuhuomautuksena että vaikka joku epähuomiossa laittaisi 16A suojauksen, niin silti asennus on kuormituksen näkökulmasta ok.
Hyvin epätodennäköistä että talon kytkennöissä voisi olla vika joka aiheuttaisi tuollaiset oireet.. Hetken mietittyäni keksin älyttömän skenaarion jolla tuo voisi toteutua, mutta joko se laturi tai valo.Lähtötiedot:
Vanha talo, jossa loisteputkivalaisimen putki on korvattu led-putkella ja sytytin vastaavasti led-osalla. Helvarin liitäntälaite näkyi olevan, olettaisin että magneettinen liitäntälaite kyseessä.
Valaisimen kanssa samassa ryhmässä on pistorasioita. Kun pistorasiaan laittaa esim. puhelimen laturin kiinni, niin valo alkaa vilkkua ja lopulta sammuu. Muutenkin se pitää vaimeaa sirinää eli kaikki ei taida olla ihan kunnossa.
Loisteputken kanssa vissiin toiminut ihan ok.
Mistähän tuollainen voisi johtua? Valaisimen puolella häikkää vai talon kytkennöissä?
Älä pidä jännityksessä. Voiko olla, että valaisimelle on vedetty pistorasialta jatkaen ja rasiassa on tyyppivika, asennusvirhe ja/tai mekaaninen vaurio jonka takia valaisin temppuilee enemmän kun pistorasiaan työnnetään jotain? Tällöin siis kontakti valaisimelle olisi koko ajan surkea ja jonkin liikahtaessa pistorasiassa huononisi entisestään.Hetken mietittyäni keksin älyttömän skenaarion jolla tuo voisi toteutua
Joku kytkenyt pistorasian valaisimen loisteputken kanssa rinnan, niin että pistorasiaan tulee sähkö kuristimen läpi. Joku kännykän laturi tms pieni kuorma voisi toimia pistorasiassa oikein, mutta ledputki ei enää pysy päällä kun jännite laskee.Älä pidä jännityksessä. Voiko olla, että valaisimelle on vedetty pistorasialta jatkaen ja rasiassa on tyyppivika, asennusvirhe ja/tai mekaaninen vaurio jonka takia valaisin temppuilee enemmän kun pistorasiaan työnnetään jotain? Tällöin siis kontakti valaisimelle olisi koko ajan surkea ja jonkin liikahtaessa pistorasiassa huononisi entisestään.
Kyseessä on todella vanha talo, joten tiedä mitä kaikkia ranetuksia siellä voi olla tehty...Joku kytkenyt pistorasian valaisimen loisteputken kanssa rinnan, niin että pistorasiaan tulee sähkö kuristimen läpi. Joku kännykän laturi tms pieni kuorma voisi toimia pistorasiassa oikein, mutta ledputki ei enää pysy päällä kun jännite laskee.
Kylmään varastoon pitäisi vetää sähköt. Sähkäri tulee tietenkin kytkemään, mutta syöttökaapelin vedän valmiiksi talon sähkökeskukselta n. 25m.
Nyt itse kysymyksiin, millainen kaapeli talon ja varaston keskuksien välille? Entä millainen ryhmäkeskus varastoon?
Tässä huomioita varaston sähköihin:
- Pieni lamppu
- Parille pihavalolle otetaan sähköt varaston keskuksesta
- Muutama pistorasia sisälle ja ulos
- 1kpl 3-Vaiheinen pistorasia
- Varaus sähköautolle
- Varaus sähköportille
Löysin vanhoista viesteistä kun joskus ollu sähkärin kans puhetta, että suositteli 4x6+6 mcmk:ta. Tietenkin paksumpi kaapeli on varmempi, mutta meneekö liian varmisteluksi?
Ikuinen kysymys kattovalaisimista ja niiden "nollauksesta". Valaisimessa 2 johdinta, sininen ja ruskea. Runko on pääosin jotain puuta tms. ei-johtavaa ja kanta muovia. Valaisimen rungossa on myös joitain metallisia osia, mutta ei paljoa.
Katossa on kolme johdinta (DCL valaisinpistorasia) (vaihe, nolla, maa). Pitäisikö tuo maa jättää kokonaan vapaaksi, vai yhdistää valaisimen nollajohtimeen, jolloin valaisimen nollaan tulisi siis katosta nolla sekä maa?
Sivuhuomio: Onko nuo uudet DCL-valaisinpistorasiat aivan perseestä, vai onko vika vain Opal-merkkisessä liittimessä? Liitin on todella herkkä kosketukselle ja valo sammuu jos liitintä hipaisee (valo esim sammui, kun valaisimen "hupun" nosti peittämään piuhat). ABB:n liittimet oli loppu, niin ostin Opal-merkkistä. Valaisinpistorasia on ABB:n.