Kysymyksiä sähkömiehille

Saako MMJ kaapeliin tehdä jatkoksen kutistesukalla, niin että liitos jää seinän sisään?

Aiempaa keskustelua aiheesta löysin tältä foorumilta ja siellä viitattiin tähän: Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiö - Pienipoikkipintaisten muovieristeisten kaapeleiden jatkaminen (skt-saatio.fi) Mitään selkeää vastausta ei kuitenkaan löytynyt, onko tämmöinen liitos säännösten ja standardien mukainen?

Kaapeli nirhautunut remontin yhteydessä ja ilmeisesti vaikeasti vaihdettavissa. Sähkäri tehnyt siihen jatkoksen kutistesukalla ja se on nyt jäämässä seinän sisään piiloon. Onko tämä ok ja voiko tästä muodostua jotain riskiä?

Kyllä kaapelia/johdinta saa jatkaa liitoksella jos se kunnolla eristetty(mitä jako raisia tekee?). Mutta vaikea sanoa jos kaapeli nirhaantuu mutta johtimet on ok. Itse vaihtaisin koko kaapelin jos se on tehtävissä. Jos ei niin kunon eristeet siiheen nirhautumis kohtanaan tosin pitää varmistaa että ei johtimet ota yhteen siellä kaapelin sisällä.

edit. en lukenut touta poustausta. mutta kyllä johdinta voi jatkaa vaikka kolvaamaalla/sukolla kuhan eristys on kunnossa. niin jopa sillä kutistesukalla mutta sitten liitoksen pitää olla riittävä. ei että kiersin sormilla piuha yhteen, vaan juotettu tai jollain liittimellä.
 
Viimeksi muokattu:
Pehmeäjuotos ei ole hyväksytty tapa jatkaa kiinteän asennuksen johtimia, puristusliitos olisi oikea mikäli liitos jää piiloon eikä ole enää luoksepäästävissä.

Suojaus onkin sitten hankalampi kysymys, voidaan saivarrella että koska normaali MMJ kestää maksimissaan 70 asteen lämpöä niin tavallista kutistemuovia ei voitaisi käyttää, mutta toisinaan näkee valmistajien pienkeloissakin tehtaalla tehtyjä jatkoja jotka on noin suojattu. Ja myös maakaapeleille on olemassa jatkospakkauksia joissa on liimasukkaa eikä niidenkään kaapelien kesto yleensä ylitä 70 astetta joten ehkäpä tuo on turhaa murehtimista.
Eli kunnon jatkosholkit, esim. Ouneva JH, joihin puristus oikeilla crimppereillä eikä kullinokilla, erillinen sukka päälle joka johtimeen ja vielä kevyt liimasukka vaipan päälle niin luulisi kestävän saman minkä uutenakin.

Mutta kuten jo sanottiinkin niin ensimmäisenä tulisi yrittää vaihtaa se kaapeli uuteen koska se on usein helpoin ja halvin tapa.
 
Entisöin ja korjasin vanhan 80-luvun Yamahan syntikan. Aikamoinen peli, kun kaikki on Made in Japan ja tehty kestämään ydinpommin. Anyways, verkkopuolen johdotukset oli tehty kaksoiseristetyllä kaapellilla, siis kaapelissa itsessään kaksi eristettä (tämäkin oli Japanilaista). En tarkoita siis kalustekaapelia, vaan yhtä yksittäistä johtoa jossa kaksi eristettä. Laitteen suojausluokka on 2 vaikka kotelo metallia, eli oletan että tämä on vaatimuskin. Valitettavasti Japanilaiset olivat tehneet kaikki liitokset niin huolella, että piuhat oli solmittu liittimiin ja tinattu, eli nää oli mahdoton purkaa tuhoamatta ja nyt ei enää riitä kaapeleissa pituus.

Mutta mistä ihmeestä saa ostaa kaksoiseristettyä kaapelia 1,0 - 1,5 mm2? Ei oikein löydy. Onnisella on NSGAFöu kaapelia tarjolla, mutta kun tarttee metrin pätkän niin sylettää maksaa pari euroa kaapelista ja aika paljon enemmän katkaisumaksusta. Muita vaihtoehtoja?

Samalla tavalla valitettavasti virtakytkin tuhoutui (näin jälkikäteen sen olisi voinut säästää kolvaamalla piuhat irti muuntajasta katkaisematta), tokihan siihen sain laitettua kiinalaisen kytkimen tilalle, mutta sylettää laittaa all made-in-japan laitteeseen kiinalaisia markan osia, pitää varmaan jostain saada tilattua Alpsin virtakytkin :)
 
Ei riipu kun kyse on kuivasta asuintilasta jossa ei ole vartalosuihkua tai lattiakaivoa, IP2X eli kosketussuojaus riittää ja se täyttyy jopa tuolla cotecilla.

Vanha asennus jossa ei ole vikistä pitää olla 600 vesipisteeseen.

Keittiöremppa meneillään ja tuli yksi ongelma.

Vanhassa keittiössä oli välitilassa sellainen loisteputki/sähköpistoke. Johdot on putkitettu ja ne oli tuotu kipsilevyn läpi ihan pienen reiän kautta. Nyt uudessa keittiössä se jää korkean kaapin taakse, niin varmaan pitää laittaa niihin putkituksiin kojerasia. Siitä sitten kaapin sisään pistorasia mikrolle ja lednauhan muuntajalle sekä välitilan kulmapistorasialle.

Tarvitseeko sitä kojerasiaa mitenkään kiinnittää? Voiko sen jättää vain vapaana ”roikkumaan” putkien varaan. Toki se kaulus tulee kipsiseinän läpi?

Rasian voi jättää putkien varaan kun laittaa siihen rasiatuet, jolloin rasia kiilautuu levyjen väliin ja levystä läpi tuleva osuus estää ettei se pääse vaeöteöemsan mihinkään.

Jos siihen tulee komero/kaappi päälle, pitää taustalevyyn sahata aukko, niin että rasiaan pääsee käsiksi.

Kävin yläpohjassa muilla asioilla ja samalla huomasin että aikoinaan ilpin asentaja on vetäny mmj:t puhallusvillan päältä vaan, suurinosa suojaputkessa.

Lisäksi eri puolilla taloa olevien ulkopistorasioiden mmj:t menevät myös villojen päältä. Kaksi jakorasiaakin löyty, ne olivat kiinnitetty kattotuoleihin. Pistorasiat kaikki vikavirtasuojattuja.

Kysymys, onko nuo ihan pykälien mukaan kaikki?
15v tässä asunut ongelmitta ja talo on 80-luvun lopulta.
Ei ole nykypykälien mukaista, mutta ei tuota tietääkseni ollut vielä 80-luvulla tajuttu kieltää.

Kuten tähänkin asti, normaalia käyttöä voi jatkaa, mutta älä lataa sähköautoa noista rasioista, tms hyvin pitkäkestoista isotehoista toimintaa.
 
Mutta mistä ihmeestä saa ostaa kaksoiseristettyä kaapelia 1,0 - 1,5 mm2? Ei oikein löydy. Onnisella on NSGAFöu kaapelia tarjolla, mutta kun tarttee metrin pätkän niin sylettää maksaa pari euroa kaapelista ja aika paljon enemmän katkaisumaksusta. Muita vaihtoehtoja?

Vastaan itselleni. Kiinasta ja vain Kiinasta. Suomesta saa NSGAFöy ja H07RN-F kaapeleita koossa 1x1,5mm2 metritavarana vaikkapa Radioduosta, mutta nämä ovat aivan liian paksuja kumikaapeleita. Samoin RZ1-K saattaisi löytyä jostain, mutta sama vika. Oikea kaapeli olisi kaiketikin UL1672, mutta tätä ei vaikuttaisi saavan mistään Suomesta, ei edes Euroopasta, eli menee Aliexpress tilailuksi.

Jos haluaisi olla puristi ja laittaa Japanilaiseen Japanilaista kaapelia, niin Misumi / Hitachi pitää valikoimissaan (vaan liekkö silti made in China), mutta näitä ei normaali kuolevainen saa yhtään mistään. Tldr, älkää katkoko kaapeleita retrolaitteista ajatuksella että se on vaan kaapelia sitä saa mistä vaan , juottakaa irti jos vaan mahdollista...
 
Vastaan itselleni. Kiinasta ja vain Kiinasta. Suomesta saa NSGAFöy ja H07RN-F kaapeleita koossa 1x1,5mm2 metritavarana vaikkapa Radioduosta, mutta nämä ovat aivan liian paksuja kumikaapeleita. Samoin RZ1-K saattaisi löytyä jostain, mutta sama vika. Oikea kaapeli olisi kaiketikin UL1672, mutta tätä ei vaikuttaisi saavan mistään Suomesta, ei edes Euroopasta, eli menee Aliexpress tilailuksi.

Jos haluaisi olla puristi ja laittaa Japanilaiseen Japanilaista kaapelia, niin Misumi / Hitachi pitää valikoimissaan (vaan liekkö silti made in China), mutta näitä ei normaali kuolevainen saa yhtään mistään. Tldr, älkää katkoko kaapeleita retrolaitteista ajatuksella että se on vaan kaapelia sitä saa mistä vaan , juottakaa irti jos vaan mahdollista...
Entäs jos laittaisi ihan kutistesukkaa tavallisen johtimen päälle? Tuo täyttää tuon kaksoiseristyksen vaatimuksen ja toimii ainakin laitteen sisällä ihan hienosti, noin on joissain laitteissa tehtykin. Monissa laitteissa näkee juurikin tuota kutistesukkaa tai jotain muoviletkua verkkojännitteisten johtimien päällä. Tietty jos nuo johdot tulevat näkyville niin tuo ei ole ehkä se kaunein ratkaisu.
 
Miksi uudiskohteessa pääsulakkeet ovat tulppasulakkeita? Eikö johdonsuojakatkaisijat kelpaa?
 
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.

Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.

Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..

Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
 
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.

Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.

Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..

Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?

Onko siellä 63A pääsulakkeet vaiko onko vaan sulakekannessa 63A merkintä ja sisällä supistaja että 25A sulakkeet sopii? Vrt. Sulakekannet
 
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet.
Nämähän tunnistaa myös nastan värikoodista. Tosin harmillisesti 25 ja 63 ovat keltainen ja kupari, mikä voisi ainakin minulle amatöörinä olla tulkinnanvaraista kun muutenkin eri ikäisissä ja merkkisissä tulpissa ei ole sävy aina ihan yksi yhteen. Harmillisesti sulakepitimen ollessa paikallaan ei näe D2/D3 öö... perseen kokoa tai täyterengasta.
Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..
Onko siellä muuten vaan 63A järeämpi keskus vai onko mielekästä olettaa että talossasi olisi aiemmin ollut isompi sähköliittymä syystä n? Entisen karjatilan päärakennus tms?

Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.
Eikös se ole vähän määritelmäkysymys? Monessa "normaalissa omakotitalossa" tarvitaan ihan välttämättä 35A ja nykyään olisi helpompi hengittää 50 ampeerilla. Yleensä seuraava vaihtoehto on 63A ja siitä pyydetään suunnilleen munuainen. Köykäisiä ovat Suomen sähköliittymät vaikka verkko on jämäkkä. Amerikassa, jossa kaikki suurempaa ja 240V halkaistun vaiheen liittymät yleensä uudemmissa 200A tai 400A tai jopa enemmän, perinteinen alamittaisena pidetty 100A vastaa maksimiteholtaan aika liki meikäläistä 35A kolmivaiheliittymää.
 
Nämähän tunnistaa myös nastan värikoodista. Tosin harmillisesti 25 ja 63 ovat keltainen ja kupari, mikä voisi ainakin minulle amatöörinä olla tulkinnanvaraista kun muutenkin eri ikäisissä ja merkkisissä tulpissa ei ole sävy aina ihan yksi yhteen. Harmillisesti sulakepitimen ollessa paikallaan ei näe D2/D3 öö... perseen kokoa tai täyterengasta.

Onko siellä muuten vaan 63A järeämpi keskus vai onko mielekästä olettaa että talossasi olisi aiemmin ollut isompi sähköliittymä syystä n? Entisen karjatilan päärakennus tms?


Eikös se ole vähän määritelmäkysymys? Monessa "normaalissa omakotitalossa" tarvitaan ihan välttämättä 35A ja nykyään olisi helpompi hengittää 50 ampeerilla. Yleensä seuraava vaihtoehto on 63A ja siitä pyydetään suunnilleen munuainen. Köykäisiä ovat Suomen sähköliittymät vaikka verkko on jämäkkä. Amerikassa, jossa kaikki suurempaa ja 240V halkaistun vaiheen liittymät yleensä uudemmissa 200A tai 400A tai jopa enemmän, perinteinen alamittaisena pidetty 100A vastaa maksimiteholtaan aika liki meikäläistä 35A kolmivaiheliittymää.

Tuossa jonkunlainen vanha kuva sähköpääkeskuksesta. Sen jälkeen muutamaan paikka kytketty lisää sulakkeita (esim ilppi). Tuo 63A tarra on tuolla vasemmalla ylänurkassa, sitä ei kuvassa näy, kuten mittaria myöskään.

s-hk-p-keskus-vanha-kuva.jpg


Talon aikoinaan rakennuttanut maantielaitoksella ollut henkilö, jolla kalustoa ollunna. Kait aatellu jos tarvittee enemmän sähköä, joskus sitten kuristettu tuohon 3 * 25A ?
 
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.

Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..

Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
Jos sulla ja naapurilla on yhteinen mittauskeskus, ja kummallakin oma mittari, se sähkölaskulla näkyvä pääsulakekoko on mittauksen sulake. Liittymän sulake pitää olla hieman isompi kuin mittauksen sulake.

Riittävän vanhoissa sähköliittymissä ei välttämättä ole oikea sulake, koska aikanaan sitä ei oltu rajoitettu. Pääsulakkeen määritteli sähkösuunnittelija, eikä se vaikuttanut hintaan. Tosin yleensä sähköyhtiöt muuttivat nuo vanhat liittymät automaattisesti 3x63A laskutukselle vaikka sinne olisikin pienempi sulake laitettu.
 
Siirtoyhtiön laskusta aloittaisin,mitä sinne on merkitty liittymän kooksi ? Jos on 63 niin seuraavaksi hinnastosta mitä maksaa erikokoiset liittymät, ja tarpeen mukaan muuttaa pienemmäksi jos maksaa liikaa eikä ole tarvetta noin isolle.Jos pääsulakkeita ei ole sinetöity niin ne voi kyllä itsekkin käyttää auki ja tarkistaa mikä sulake siellä on,ensin mittarista tai pääkytkimestä virta pois.
 
Eikös normaali omakotitalossa ole 3 * 25A sulakkeet? Näin itseltäkin laskutetaan.

Tuota vanhaa sulaketaulua kun olen ihmetellyt, niin siinä ei yhtäkään 25A sulaketta löydy. Vain 16A ja 10A.
Luulin että ne on tuolla sähkötolpan laatikossa kait, ei ole tullu sinne vilkastua ennen tätä päivää.

Siellähän on pääsulakkeet tähän taloon ja naapurin pikku mökkiin. Sen tiesin.
Mutta, siellä onkin 3 * 63A sulakkeet. Ja tarkemmin kun sulaketaulua kotona katsoo, niin alkupeisessä tarrassa lukee kyllä 63A..

Mitenkäs normaalia tälläinen onpi?
Kohdetta näkemättä tämä on vain spekulointia, mutta voikohan olla, että ne 63 A sulakkeet olisivat välisulakkeet ennen pääsulakkeita? Tarkoitan siis, että liittymiskaapelin molemmissa päissähän on sulakkeet; verkkoyhtiön jakokaapissa usein 63 A tai 50 A kahvat ja toisessa päässä liittymän pääsulakkeet esim. 25 A. Jos pylväässä olevaan keskukseen tulee syöttö suoraan AMKA-ilmajohdosta, niin voisi kuvitella että siinä on sulakkeet vielä välissä ennen kuin lähtee maakaapelina talon mittauskeskukseen?

Ja se keskuksessa oleva tarra saattaa tarkoittaa myös keskuksen nimellisvirtaa, jolle keskus on speksattu.
 
Viimeksi muokattu:
Siirtoyhtiön laskusta aloittaisin,mitä sinne on merkitty liittymän kooksi ? Jos on 63 niin seuraavaksi hinnastosta mitä maksaa erikokoiset liittymät, ja tarpeen mukaan muuttaa pienemmäksi jos maksaa liikaa eikä ole tarvetta noin isolle.Jos pääsulakkeita ei ole sinetöity niin ne voi kyllä itsekkin käyttää auki ja tarkistaa mikä sulake siellä on,ensin mittarista tai pääkytkimestä virta pois.
Ei siitä sähköverkkoyhtiön laskusta näe kuin mittauksen sulakkeen. Se liittymän omistajahan ei mitenkään automaattisesti ole sama taho kuin sähkön käyttäjä, vaikka se okt omistusasujalla yleensä onkin.
 
Kohdetta näkemättä tämä on vain spekulointia, mutta voikohan olla, että ne 63 A sulakkeet olisivat välisulakkeet ennen pääsulakkeita? Tarkoitan siis, että liittymiskaapelin molemmissa päissähän on sulakkeet; verkkoyhtiön jakokaapissa usein 63 A tai 50 A kahvat ja toisessa päässä liittymän pääsulakkeet esim. 25 A. Jos pylväässä olevaan keskukseen tulee syöttö suoraan AMKA-ilmajohdosta, niin voisi kuvitella että siinä on sulakkeet vielä välissä ennen kuin lähtee maakaapelina talon mittauskeskukseen?

Ja se keskuksessa oleva tarra saattaa tarkoittaa myös keskuksen nimellisvirtaa, jolle keskus on speksattu.
Ilmajohdosta suoraan tulevat tuohon kaappiin tolpassa. Siitä lähtee maakaapeli talolle sitten.
Omassa sähköpääkeskuksessa ei ole kuin pelkästään 16 ja 10A sulakkeita, ei 25A tai 3x 25A.
 
Heittäisin arviona tietämättä tarkkaan kysymyspaikasta oikosulkuvirran kesto, katkaisukyky ja selektiivisyys.

Joo, olen joskus kopsannut verkkoyhtiö PKS:n sivuilta seuraavan selityksen -ei jaksa kattella että löytyykö vieläkin

"Johdonsuojakatkaisijaa emme hyväksy päävarokkeeksi selektiivisyysongelmien ja maaseutuverkon rajallisten oikosulkuvirtojen takia."
 
Joo, olen joskus kopsannut verkkoyhtiö PKS:n sivuilta seuraavan selityksen -ei jaksa kattella että löytyykö vieläkin

"Johdonsuojakatkaisijaa emme hyväksy päävarokkeeksi selektiivisyysongelmien ja maaseutuverkon rajallisten oikosulkuvirtojen takia."
On kyllä hieno vastaus. Isoja sanoja, joita ei maallikot ymmärrä. Paskapuhetta, otan sen silti.
 
On kyllä hieno vastaus. Isoja sanoja, joita ei maallikot ymmärrä. Paskapuhetta, otan sen silti.
Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.
 
Ilmajohdosta suoraan tulevat tuohon kaappiin tolpassa. Siitä lähtee maakaapeli talolle sitten.
Omassa sähköpääkeskuksessa ei ole kuin pelkästään 16 ja 10A sulakkeita, ei 25A tai 3x 25A.

Ne liittymän 25A sulakkeet ovat siellä tolpassa olevassa kotelossa (kaapissa).
 
Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.

Vähän samaa vikaa mullakin. Vessassa on halogeenispotit. About joka toinen kerta kun sellainen hajoaa, niin 25A pääsulake poksahtaa. Ei siis ryhmän 10A johdonsuoja-automaatti.
Voisin vannoa että mikään sähköverkkoyhtiö ei hyväksy johdonsuoja-automaatteja pääsulakkeiksi. Siihen on varmasti ihan hyvä syy.
 
Mä kauhulla odotan, että kun putki/sähkörempan jälkeen pääsen muuttamaan kotiin. Onko siellä laitettu joku B10 stotsi nykyisen 10A tulpan tilalle.

Netistä saa lukea aika paljonkin, että laukeavat turhan herkästi. Esim. sähkökatkojen jälkeen kun virtalähteiden konkat tyhjänä jne. Ja varsinkin kun esim. mullakin on saman sulakkeen takana. PC (850W poweri), kolme näyttöä, vahvistin, telkkari, modeemi, wlan ja läjä latureita. Eikä ole urakassa suunniteltu lisää ryhmiä.
Nooh, vaihdan/tan sinne sitten C10:n.
 
Vähän samaa vikaa mullakin. Vessassa on halogeenispotit. About joka toinen kerta kun sellainen hajoaa, niin 25A pääsulake poksahtaa. Ei siis ryhmän 10A johdonsuoja-automaatti.
Tuo ei kuulosta mitenkään järkevästi mahdolliselta, vaikka en ole glorifioitu hyväksytty ei-maallikko asentaja. Ihan normaali fysiikan perusymmärrys kulkee vahvasti moista vastaan. Miten helvetissä? Talon sähköissä täytyy olla jotain hengenvaarallista vikaa.

Jos näin kuitenkin käy, ja miksei muutenkin, eikö se 80-luvun kaluste kannattaisi heittää helvettiin tai edes vaihtaa surkeat ledikorvikkeet?
 
Ne liittymän 25A sulakkeet ovat siellä tolpassa olevassa kotelossa (kaapissa).

Pitänee ottaa kuva jossain vaiheessa. Naapurin mökkiläisen kanssa käytiin kattomassa kun tuli eilen tännepäit. 3* 63A siellä oli, ja totesi ettei hänelle sitä kautta mene sähkö. Sulakekaapista kun lähti vain 1 paksu johto, joka menee omalle talolle. Hänelle menee toinen kaapeli erikseen (ei tuon sulakekaapin kautta), ja hänellä on siellä mökin keskuksella 1*25A pääsulake.
 
Tuo ei kuulosta mitenkään järkevästi mahdolliselta, vaikka en ole glorifioitu hyväksytty ei-maallikko asentaja. Ihan normaali fysiikan perusymmärrys kulkee vahvasti moista vastaan. Miten helvetissä? Talon sähköissä täytyy olla jotain hengenvaarallista vikaa.

Jos näin kuitenkin käy, ja miksei muutenkin, eikö se 80-luvun kaluste kannattaisi heittää helvettiin tai edes vaihtaa surkeat ledikorvikkeet?
Oikosulkutilanteessa 25A sulake voi hyvinkin toimia nopeammin kuin 10A johdonsuojakatkaisija, esim. ABB:llä johdonsuojilla tämä raja menee noin 0,7 kA:ssa. 16A:n johdonsuojakatkaisijalla on ihan tuuripeliä kumpi toimii ensin. Halogeenilampun hajotessa syntyy hetkellinen virtapiikki, joka saattaa ehtiä polttamaan sulakkeen.
 

Liitteet

  • Selektiivisyys.png
    Selektiivisyys.png
    134 KB · Luettu: 81
Sinänsä ainakin itse ymmärrän tuon selektiivisyysongelman, ilmeisesti noilla johdonsuojilla tosiaan on vähän ongelmia selektiivisyyden kanssa. Eräs kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa kerrostalossa ja siinä oli asunnon keskuksessa 10A ja 16A johdonsuojia ja niillä sitten 3x25A johdonsuojat, en tiedä mitä sitten kellarissa oli nousun varokkeina mutta ilmeisesti jotain isompia johdonsuojia. No, kaverilla kärähti joku G-kantainen halogeenipolttimo joka aiheutti hetkellisen oikosulun eikä valaisinryhmän 10A johdonsuoja tai asunnon 25A asuntokohtainen johdonsuoja tripannut vaan kellarista nousun varoke paukahti. Siinä sitten meni aika monelta asunnolta yksi vaihe pimeäksi. Ja tietenkin oli viikonloppu joten siitä tuli melkoinen huuto ja mekastus kun 1/3 sen nousun asukkailta meni esimerkiksi jääkaappi pimeäksi. Oletan että jos nousulla olisi ollut perinteinen sulake niin asunnon johdonsuojat olisivat tripanneet ensin.
Kyllä niitä johdonsuojiakin on hitaammalla käyrällä kuin tavalliset B ja C.

Ja jos useamman asunnon vaihe menee siellä on paukahtanut jokin todella iso suoja ennen sähkömittareita. Mun kokemuksen mukaan nimenomaan sulakkeilla on ongelmana se että aikaisemmat ylivirtatilanteet heikentävät niitä, niin että jossain kohtaa suhteellisen pienikin ylivirta saa sulakkeen lopulta katkeamaan
 
Pitänee ottaa kuva jossain vaiheessa. Naapurin mökkiläisen kanssa käytiin kattomassa kun tuli eilen tännepäit. 3* 63A siellä oli, ja totesi ettei hänelle sitä kautta mene sähkö. Sulakekaapista kun lähti vain 1 paksu johto, joka menee omalle talolle. Hänelle menee toinen kaapeli erikseen (ei tuon sulakekaapin kautta), ja hänellä on siellä mökin keskuksella 1*25A pääsulake.

Siihen mysteerikaapeliin talon reunalla taisi löytyä selitys.
Talon entiseltä omistajalta (vanha pariskunta) kyselin, niin eivät varmaksi osanneet sanoa myöskään. Epäilivät että olisikohan talon rakennusaikana vesipumpulle sähkökaapeli kun menee kerta järveen asti.
Tai toinen vaihtoehto, että natsien aikaisia kaapeleita. Tässä järven rannalla ollut aikoinaan vankileiri + muita rakennuksia ja masto, ja tuo sodan aikainen lentokenttä n. Kilometrin päässä. Maastosta löytyy yhä natsien aikaisia metalliromuja, ja tätä järveä on monia kertoja sotilassukeltajat putsanneet ammuksista. Viimeksi n. Vuosi sitten.
Tutkin tuota kaapelia, kun entinen omistaja sanoi että se katkesi kun imeytyskenttää rakensivat. Silloin näkivät, että se jatkuu järveen asti, ja tutkin tätä rantapenkkaa.
Siellähän tosiaan löytyy katkaistu kaapelin pää, se voisi varmaan vihiä että olisiko tosiaan natsien ajalta. Rakentaja laittanut rakennusvaiheessa vaan suojaputken sitten suojaksi? Toista päätä ei tiedä minne menee, se jatkuu tuonne metikköön maan alla..

Eli ei ole virtaa siinä olemassa ainakaan. Tässä vielä jonkunlainen kuva rantapenkalta.

IMG_20240827_110516_601.jpg
 
Natseilla ei ollut muovieristeisiä kaapeleita, siitä on ainakin hyvä lähteä.. Maakaapeleita ei silloin muutenkaan juuri käytetty, saatika jossain metsässä.
 
Tai toinen vaihtoehto, että natsien aikaisia kaapeleita.
Tarkemmin kaapelia kuvaten joku varmaan osaisi ajoittaa sen, ainakin talon rakentamisen tai parannustöiden vuosilukuihin verraten. Täytyyhän täällä olla paikalla Suomen johtava natsikaapeliasiantuntija tai muu vanhoja kaapeleita tunteva sähköhenkilö.
 
Natseilla ei ollut muovieristeisiä kaapeleita, siitä on ainakin hyvä lähteä.. Maakaapeleita ei silloin muutenkaan juuri käytetty, saatika jossain metsässä.
Aa, siihen aikaan ei vielä ollut?

Tarkemmin kaapelia kuvaten joku varmaan osaisi ajoittaa sen, ainakin talon rakentamisen tai parannustöiden vuosilukuihin verraten. Täytyyhän täällä olla paikalla Suomen johtava natsikaapeliasiantuntija tai muu vanhoja kaapeleita tunteva sähköhenkilö.

Talo rakennettu vuonna -76, toki sitä vaihtoehtoa mietittiin voisiko jollekin vesipumpulle olla tuo johto (että ottaisi betonin tekoon vettä tms). Mutta turhan järeää tuntuisi millekään vesipumpulle olevan, ja miksi se jätettäisiin tuonne maahan? Ei ihan ilmaista tuollainenkaan kaapeli varmana ole ollut.
Tosiaan se jatkaa tuonne metikköön täällä talon lähellä, eikä mitään tietoa kellään minne asti mahtaa mennä. Aikoinaan kait järven pohjassa mennyt minnelie tuo kaapeli?
 
Siihen mysteerikaapeliin talon reunalla taisi löytyä selitys.
Talon entiseltä omistajalta (vanha pariskunta) kyselin, niin eivät varmaksi osanneet sanoa myöskään. Epäilivät että olisikohan talon rakennusaikana vesipumpulle sähkökaapeli kun menee kerta järveen asti.
Tai toinen vaihtoehto, että natsien aikaisia kaapeleita. Tässä järven rannalla ollut aikoinaan vankileiri + muita rakennuksia ja masto, ja tuo sodan aikainen lentokenttä n. Kilometrin päässä. Maastosta löytyy yhä natsien aikaisia metalliromuja, ja tätä järveä on monia kertoja sotilassukeltajat putsanneet ammuksista. Viimeksi n. Vuosi sitten.
Tutkin tuota kaapelia, kun entinen omistaja sanoi että se katkesi kun imeytyskenttää rakensivat. Silloin näkivät, että se jatkuu järveen asti, ja tutkin tätä rantapenkkaa.
Siellähän tosiaan löytyy katkaistu kaapelin pää, se voisi varmaan vihiä että olisiko tosiaan natsien ajalta. Rakentaja laittanut rakennusvaiheessa vaan suojaputken sitten suojaksi? Toista päätä ei tiedä minne menee, se jatkuu tuonne metikköön maan alla..

Eli ei ole virtaa siinä olemassa ainakaan. Tässä vielä jonkunlainen kuva rantapenkalta.

IMG_20240827_110516_601.jpg
Eipä tuosta kuvasta saa oikein selvää kaapelin päästä.
 
Tiedän jotain sekä natseista että kaapeleista ja kuvan perusteella kaapeli on kyllä huomattavasti lapin sotaa tuoreempaa tavaraa kuten täällä muutkin ovat jo todenneet.
Alumiiniset johtimet, en ole ihan satavarma mutta onko jopa sektorijohtimilla eli voisi olla esim joku ammk tai vastaava maakaapeli.
 
Tiedän jotain sekä natseista että kaapeleista ja kuvan perusteella kaapeli on kyllä huomattavasti lapin sotaa tuoreempaa tavaraa kuten täällä muutkin ovat jo todenneet.
Alumiiniset johtimet, en ole ihan satavarma mutta onko jopa sektorijohtimilla eli voisi olla esim joku ammk tai vastaava maakaapeli.
Uskon kyllä nyt, ettei sieltä perukoilta ole. Mutta mikähän kaapeli sitten lie, ja minkä takia jätetty tuonne turhaan (kun ilmaista noin paksu kaapeli tuskin on?) Kun tuolta talon ohi menee mettään, ja alunperin jatkunut järven pohjassa..
Tosiaan imeytyskenttää tehdessä entinen omistaja tuon huomannut, kun kaivuri katkaissut tuon.


Edit. Kävinpä ottamassa kuvat niistä pääsulakkeista, kun tuli ihmeteltyä miten täällä muka 3x63A ainoastaan miun talolle on.

1724759537833.jpeg


1724759545127.jpeg


1724759552269.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Uskon kyllä nyt, ettei sieltä perukoilta ole. Mutta mikähän kaapeli sitten lie, ja minkä takia jätetty tuonne turhaan (kun ilmaista noin paksu kaapeli tuskin on?) Kun tuolta talon ohi menee mettään, ja alunperin jatkunut järven pohjassa..
Tosiaan imeytyskenttää tehdessä entinen omistaja tuon huomannut, kun kaivuri katkaissut tuon.


Edit. Kävinpä ottamassa kuvat niistä pääsulakkeista, kun tuli ihmeteltyä miten täällä muka 3x63A ainoastaan miun talolle on.

1724759537833.jpeg


1724759545127.jpeg


1724759552269.jpeg
Tuo 63A tarkoittaa että tuo sulakepesä on mahdollista varustaa max 63A sulakkeella. Ruuvaa sulake irti ja katso sinne reikään, siellä reijän pohjassa lukee se max sulake.

Todennäköisesti keltainen 25A pohja.

Älä työnnä sormeasi sinne reikään, siellä on sähköä.
 
Tuo 63A tarkoittaa että tuo sulakepesä on mahdollista varustaa max 63A sulakkeella. Ruuvaa sulake irti ja katso sinne reikään, siellä reijän pohjassa lukee se max sulake.

Todennäköisesti keltainen 25A pohja.

Älä työnnä sormeasi sinne reikään, siellä on sähköä.
No sen tiesinkin, ettei sinne parane koskia. Mutta tuo "katkaise virta pääkytkimellä ennen sulakkeen vaihtoa", niin eihän tuolla ole mitään kytkintä. Sähköpääkeskukselta talon sisältä sitten vai? Kun eikös se pidä ottaa ensiksi, vaikka vain ottaisi irti tuon sulakkeen? (toki ei kotosalla sähköpääkeskuksen yhteydessä 10 ja 16A sulakkaitten kanssa ikinä sitä tule tehtyä, mutta ajattelin tarvitseeko tuollaista, kun on suoraan sähkötolpassa?)
 
No sen tiesinkin, ettei sinne parane koskia. Mutta tuo "katkaise virta pääkytkimellä ennen sulakkeen vaihtoa", niin eihän tuolla ole mitään kytkintä. Sähköpääkeskukselta talon sisältä sitten vai? Kun eikös se pidä ottaa ensiksi, vaikka vain ottaisi irti tuon sulakkeen? (toki ei kotosalla sähköpääkeskuksen yhteydessä 10 ja 16A sulakkaitten kanssa ikinä sitä tule tehtyä, mutta ajattelin tarvitseeko tuollaista, kun on suoraan sähkötolpassa?)
Joo, hyvähän se on pääkytkimellä katkaista ensin virta, niin ei räpsy.
 
Millaista invertteriä suosittelisitte, tai millä pärjää, jos käyttö olisi suunnilleen sitä että pyrkii 12v pistorasiasta lataamaan akkuvehkeiden akkuja (sähköpyörä, akkutyökalut, sähköpotkulauta) ja ehkä tulevaisuudessa jotain jääkaappia tms. Onko väliä?

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/dunwore-ps-12v-1000w-siniaaltoinvertteri Kattelin että jotkut dunworet näkyy olevan -40 tarjouksessa, joskin ovh lienee mitä lienee..

EDIT: https://www.amazon.de/-/en/Seamuing...id=1724767175&sprefix=inverter,aps,171&sr=8-8

Ja tarkkennetaan vielä; tupakansytytinpistokkeesta on saatava virta invertterille. Eli kävisikö nuo dunworet edes?
 
Viimeksi muokattu:
Millaista invertteriä suosittelisitte, tai millä pärjää, jos käyttö olisi suunnilleen sitä että pyrkii 12v pistorasiasta lataamaan akkuvehkeiden akkuja (sähköpyörä, akkutyökalut, sähköpotkulauta) ja ehkä tulevaisuudessa jotain jääkaappia tms. Onko väliä?

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/dunwore-ps-12v-1000w-siniaaltoinvertteri Kattelin että jotkut dunworet näkyy olevan -40 tarjouksessa, joskin ovh lienee mitä lienee..

EDIT: https://www.amazon.de/-/en/Seamuing-Inverter-Converter-Alligator-Cigarette-red/dp/B0C9CJJ16Q/ref=sr_1_8?crid=1KMQ97ZLM0HVR&dib=eyJ2IjoiMSJ9.HWtiYtnAgGRzIOPcdUFWCPjstG_cBTRvf9SM-1c4_A1fFLHULVTuJnxWaQybCGtplZMzt9j1C34xYNGBkN6pPZg3DoRvFp_3rIIXdgxAU2UHPcZIWxzpiaXMO6w3kkfi139ZueRsqugRgrPMf8vlwc0aS0tkIY0KpWvecFk_fhnZCcKoKyfTIRYrJEL15TwadazMUvVvxHHHWGggZG6o3afsoqKZqYQHwuP5bY74RkI.a2VtyLqEmXqp8gWJQ_umQXpNfMzbYG0fEgqN3DGJDRo&dib_tag=se&keywords=inverter&qid=1724767175&sprefix=inverter,aps,171&sr=8-8

Ja tarkkennetaan vielä; tupakansytytinpistokkeesta on saatava virta invertterille. Eli kävisikö nuo dunworet edes?
Kannattaa varmaan katsoa auton sulakerasiasta millaisen sulakkeen takana tupakinsytytin liitäntä ja/tai 12 voltin ulostulo on ennenkuin kovin tehokasta invertteriä sitä kautta alkaa käyttämään.
 
Kannattaa varmaan katsoa auton sulakerasiasta millaisen sulakkeen takana tupakinsytytin liitäntä ja/tai 12 voltin ulostulo on ennenkuin kovin tehokasta invertteriä sitä kautta alkaa käyttämään.
15A näyttää olevan. Eli kestää mitä? 180wattia? How to convert 15 amps to watts (W)
Ja jos kestää 180wattia, niin "safe play" on joku 150 wattia?

Tai miten se näissä invertereissä siis ajatellaan? Oikeasti käyttö on lähinnä 65w laturille, tosin kahdelle samanlaiselle samaan aikaan.. ?
 
Viimeksi muokattu:
15A näyttää olevan. Eli kestää mitä? 180wattia? How to convert 15 amps to watts (W)
Ja jos kestää 180wattia, niin "safe play" on joku 150 wattia?

Tai miten se näissä invertereissä siis ajatellaan? Oikeasti käyttö on lähinnä 65w laturille, tosin kahdelle samanlaiselle samaan aikaan.. ?
Hakkurivirtalähteet sitten aika ronkeleita kanttiaallolle, suosittelen hankkimaan siniaalto invertterin.
 
Aika yksinkertainen kysymys, mutta lukion fysiikasta on reilusti aikaa.

Perin kämpän, jossa olohuoneen valaisinratkaisu ei ole tyypillisin. Seinällä on kaksi muuntajaa, jotka ulostavat 12 V (3×20VA) katon poikki kulkeville johtopareille, joista roikkuu 3x20W halogeenia kummastakin. Toinen muuntajista on lakannut toimimasta ja ajattelin väliaikaisesti purkkafiksinä kytkeä toimimattomaan muuntajaan kytketyt johdot myös toimivaan muuntajaan, eli tehdä toimivalle muuntajalle rinnakkaiskytkennän 2x3 lamppua. Kuorma ylittäisi muuntajan speksit, mutta jos korvaan halogeenit 5W ledeillä, onko viritys siinä tapauksessa turvallinen?
 
Aika yksinkertainen kysymys, mutta lukion fysiikasta on reilusti aikaa.

Perin kämpän, jossa olohuoneen valaisinratkaisu ei ole tyypillisin. Seinällä on kaksi muuntajaa, jotka ulostavat 12 V (3×20VA) katon poikki kulkeville johtopareille, joista roikkuu 3x20W halogeenia kummastakin. Toinen muuntajista on lakannut toimimasta ja ajattelin väliaikaisesti purkkafiksinä kytkeä toimimattomaan muuntajaan kytketyt johdot myös toimivaan muuntajaan, eli tehdä toimivalle muuntajalle rinnakkaiskytkennän 2x3 lamppua. Kuorma ylittäisi muuntajan speksit, mutta jos korvaan halogeenit 5W ledeillä, onko viritys siinä tapauksessa turvallinen?
Miksi ihmisten pitää aina säästellä ja tehdä purkkafiksejä? :rolleyes:

Ledit vaatii ainakin erilaisen driverin. Eikös se halogeenien muuntaja nimittäin pukkaa ulos vaihtosähköä ja siinä on tietty minimikuorma, joka ei ledeillä täyty.
 
Miksi ihmisten pitää aina säästellä ja tehdä purkkafiksejä? :rolleyes:

Ledit vaatii ainakin erilaisen driverin. Eikös se halogeenien muuntaja nimittäin pukkaa ulos vaihtosähköä ja siinä on tietty minimikuorma, joka ei ledeillä täyty.
Koska kämppään pitää joka tapauksessa tehdä perusteellinen remontti ja silloin koko hilavitkutin saa lähteä. :) Ennen sitä olisi kiva saada valot palamaan.

En tiedä minimikuormista. Liitteessä kuva virityksestä.
20240828_172057.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 296
Viestejä
4 508 531
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom