Kysymyksiä sähkömiehille

Kiva. Paljonko pitää olla johtimia että tämä onnistuu? Onko toteutus niin, että nykyisen kytkimen kohdalle jakorasia ja siitä sitten uusi jatketaan kytkimelle ja hämäräkytkimelle? Tiedän vain vähän osiin varautua.

Helpoimmalla tämä todennäköisesti hoituu jos asennukseen saa lisättyä astronomisen Kellokytkimen esim. Jakorasiaan mistä menee kaapelointi kytkimelle. Myös kytkimen yhteyteen lisättävissä, mutta tällöin tarvitsee nolla johtimen.

Tähän soveltuva tuote löytyy esim Plejd valmistajalta.
 
Sähkäri ei väreihin luota. Eli asennuksen toimivuus todetaan käyttöönottomittauksissa. Värit toki helpottaa kytkemistä, mutta ennen kytkentää varmistaa kumpi on vaihejohdin ja kumpi nolla. Sähkärille pitäisi olla perus kauraa nämä.
Jees. Lieden runkohan ei ole tällä hetkellä mitenkään maadoitettu. Mietin vain, että miten perustelen vuokranantajalle, että nykyinen asennus on turvaton? Ja tässä vain pohdin, että onko tuota mitenkään edes mahdollista maadoittaa?

Sinänsä ongelma on vuokranantajan, ja sähkömies nämä sitten hoitaa, mutta aihe on itselleni mielenkiintoinen.
 
Ja tässä vain pohdin, että onko tuota mitenkään edes mahdollista maadoittaa?
Lieden päässä liitäntäjohtoa pienen suojakannen alla lienee erikseen liittimet, joissa on mahdollista joko nollata tai kytkeä erillinen suojamaajohdin. Tai sitten kytkeä väärin kuten nyt on tehty.

Siellä voi olla enemmänkin vaihtoehtoja kuten saman lieden liitäntä joko yksivaiheisena tai kolmivaiheisena.
 
Jees. Lieden runkohan ei ole tällä hetkellä mitenkään maadoitettu. Mietin vain, että miten perustelen vuokranantajalle, että nykyinen asennus on turvaton? Ja tässä vain pohdin, että onko tuota mitenkään edes mahdollista maadoittaa?

Sinänsä ongelma on vuokranantajan, ja sähkömies nämä sitten hoitaa, mutta aihe on itselleni mielenkiintoinen.
Tuo lieden kytkentä on määräysten vastainen nykyisellään, ei sitä turvattomuutta sen kummemmin tarvitse perustella. Ja kyllä sen lieden maadoitettua saa.
 
Jees. Lieden runkohan ei ole tällä hetkellä mitenkään maadoitettu. Mietin vain, että miten perustelen vuokranantajalle, että nykyinen asennus on turvaton? Ja tässä vain pohdin, että onko tuota mitenkään edes mahdollista maadoittaa?

Sinänsä ongelma on vuokranantajan, ja sähkömies nämä sitten hoitaa, mutta aihe on itselleni mielenkiintoinen.
Eikö vastuu ole laitteiston haltijan, eli vuokralaisen?
 
Mittasin yleismittarilla kattovalon johdoista jännitettä ja kytkin kiinni näytti normaalin 230V, mutta kytkin auki näytti edelleen 90V. Sulakkkeen poistolla jännite hävisi. Kytkin tuntui jäykälle joten ajattelin vian olevan siinä, mutta asia ei korjaantunut kytkimen vaihdolla. Naula läpi johtimista vai mitä hiivattia?
 
Mittasin yleismittarilla kattovalon johdoista jännitettä ja kytkin kiinni näytti normaalin 230V, mutta kytkin auki näytti edelleen 90V. Sulakkkeen poistolla jännite hävisi. Kytkin tuntui jäykälle joten ajattelin vian olevan siinä, mutta asia ei korjaantunut kytkimen vaihdolla. Naula läpi johtimista vai mitä hiivattia?
Saattaa olla myös induktio.
 
Mittasin yleismittarilla kattovalon johdoista jännitettä ja kytkin kiinni näytti normaalin 230V, mutta kytkin auki näytti edelleen 90V. Sulakkkeen poistolla jännite hävisi. Kytkin tuntui jäykälle joten ajattelin vian olevan siinä, mutta asia ei korjaantunut kytkimen vaihdolla. Naula läpi johtimista vai mitä hiivattia?

Eipä kannata huolestua. Johtimiin indusoituu jännitettä.
 
Saattaa olla myös induktio.
Eipä kannata huolestua. Johtimiin indusoituu jännitettä.
Näin minäkin aina lonkalta vastaan kun ilmiö on puheena ja joku tulee korjaamaan, että kyseessä on kapasitiivinen kytkeytyminen. Kuitenkin "langaton haamusähkö".

Tämä kapasitiivisesti kytkeytynyt haamujännite näyttää eri arvoa eri mittareilla. Eikä pelkästään vähän eri arvoa vastaavilla moderneilla perusyleismittareilla, vaan ero on suuri kun otetaan vertailuksi vaikka vanhanaikainen analogimittari tai hieno ammattilaite.

E: Tämä kytkeytymisen aiheuttava ad hoc kondensaattori siis muodostuu yksinkertaisimmassa tapauksessa jakorasialta kytkimelle kulkevassa kaapelissa. Siinähän on - kun kytkin on avattu mutta sulake/johdonsuoja kiinni - yksi jatkuvasti jännitteinen johdin ja valaisimelle kulkeva johdin samassa kaapelissa eli ihan vierekkäin ja näiden vuorovaikutukselle matkaa vähintään metrejä.
 
Viimeksi muokattu:
Näin minäkin aina lonkalta vastaan kun ilmiö on puheena ja joku tulee korjaamaan, että kyseessä on kapasitiivinen kytkeytyminen. Kuitenkin "langaton haamusähkö".

Tämä kapasitiivisesti kytkeytynyt haamujännite näyttää eri arvoa eri mittareilla. Eikä pelkästään vähän eri arvoa vastaavilla moderneilla perusyleismittareilla, vaan ero on suuri kun otetaan vertailuksi vaikka vanhanaikainen analogimittari tai hieno ammattilaite.

E: Tämä kytkeytymisen aiheuttava ad hoc kondensaattori siis muodostuu yksinkertaisimmassa tapauksessa jakorasialta kytkimelle kulkevassa kaapelissa. Siinähän on - kun kytkin on avattu mutta sulake/johdonsuoja kiinni - yksi jatkuvasti jännitteinen johdin ja valaisimelle kulkeva johdin samassa kaapelissa eli ihan vierekkäin ja näiden vuorovaikutukselle matkaa vähintään metrejä.
Sama ilmö kävi mielessä, tosin en olisi osannut sitä noin hienosti selittää. Ajattelin ettei saisi muutaman metrin matkalla noin tuntuvaa jännitettä aikaiseksi. Sitkeästi tosiaan näytti sitä noin 90V vaikka välillä kävi sähkötkin pois.
 
Näin minäkin aina lonkalta vastaan kun ilmiö on puheena ja joku tulee korjaamaan, että kyseessä on kapasitiivinen kytkeytyminen. Kuitenkin "langaton haamusähkö".

Tämä kapasitiivisesti kytkeytynyt haamujännite näyttää eri arvoa eri mittareilla. Eikä pelkästään vähän eri arvoa vastaavilla moderneilla perusyleismittareilla, vaan ero on suuri kun otetaan vertailuksi vaikka vanhanaikainen analogimittari tai hieno ammattilaite.

E: Tämä kytkeytymisen aiheuttava ad hoc kondensaattori siis muodostuu yksinkertaisimmassa tapauksessa jakorasialta kytkimelle kulkevassa kaapelissa. Siinähän on - kun kytkin on avattu mutta sulake/johdonsuoja kiinni - yksi jatkuvasti jännitteinen johdin ja valaisimelle kulkeva johdin samassa kaapelissa eli ihan vierekkäin ja näiden vuorovaikutukselle matkaa vähintään metrejä.
Juu, ilmiö on juurikin tuo kapasitiivinen kytkeytyminen ja analogimittarit yleensä näyttävät pienempää lukemaa ja mitä "hienompi" yleismittari, sitä suurempaa jännitettä mittari näyttää. Joissakin yleismittareissa jopa on sisäänrakennettu toiminto pienemmällä impedanssilla mittaamiseen noiden haamujen paljastamiseen mutta tuo toiminto ei taida olla kovin yleinen.

Itse olen tuohon ilmiöön törmännyt ihan muissa sähkötekniikan/elektroniikan jutuissa ja tein itselleni niihin oman mittausadapterin jossa normaalisti mittari näyttää sitä mitä ilman adapteria mutta adapterin painiketta painamalla mittajohtojen välille kytkeytyy vastus (omassa tekeleessä taisi olla joku 10k kokoluokkaa) joka laskee mittauskytkennän impedanssia jolloin nuo haamujännitteet pienenevät huomattavasti. Tuollaista adapteria käyttämällä tosin pitää tietää mitä tekee tai saattaa tuo adapteri ottaa vähän lämpöä jos johdoissa onkin oikeaa jännitettä ja vastus ottaa vähän lämpöä.
 
Juu, ilmiö on juurikin tuo kapasitiivinen kytkeytyminen ja analogimittarit yleensä näyttävät pienempää lukemaa ja mitä "hienompi" yleismittari, sitä suurempaa jännitettä mittari näyttää. Joissakin yleismittareissa jopa on sisäänrakennettu toiminto pienemmällä impedanssilla mittaamiseen noiden haamujen paljastamiseen mutta tuo toiminto ei taida olla kovin yleinen.
Nimenomaan. Hienolla en tässä toki tarkoita uudemman ja kalliimman tavallisen yleismittarin korkeampaa impedanssia vaan nimenomaan matalaimpedanssimittausta, jollaista juuri tällaisessa mittauskohteessa pitäisin hienoutena. Yleisesti tietenkin pidetään jännitemittauksen korkeaa impedanssia hienoutena, koska mittaus vaikuttaa vähemmän mitattavaan piiriin. Tämä on erittäin toivottavaa vaikkapa elektroniikan vianhaussa.

Tässä mainitussa mittauskohteessahan ongelma on päinvastainen. Muu hienous kuten milspec-laatu ja tarkkuus eivät silloin palvele kuin kuvia. Toisin sanoen riittävä taso mittarin laadulle on se, että se on selkeästi luettava eikä ole käyttäjälleen vaarallinen.
 
Nimenomaan. Hienolla en tässä toki tarkoita uudemman ja kalliimman tavallisen yleismittarin korkeampaa impedanssia vaan nimenomaan matalaimpedanssimittausta, jollaista juuri tällaisessa mittauskohteessa pitäisin hienoutena. Yleisesti tietenkin pidetään jännitemittauksen korkeaa impedanssia hienoutena, koska mittaus vaikuttaa vähemmän mitattavaan piiriin. Tämä on erittäin toivottavaa vaikkapa elektroniikan vianhaussa.

Tässä mainitussa mittauskohteessahan ongelma on päinvastainen. Muu hienous kuten milspec-laatu ja tarkkuus eivät silloin palvele kuin kuvia. Toisin sanoen riittävä taso mittarin laadulle on se, että se on selkeästi luettava eikä ole käyttäjälleen vaarallinen.
Aivan, tavallisen tallaajan mittarissa tuo matalampi impedanssi jopa auttaisi juurikin tuollaisissa haamusähkötapauksissa mutta tottakai nykyään jokainen harrastelijakin haluaa mahdollisimman "hienon" ja kaikilla mahdollisilla featureilla varustetun mittarin ja sitten ongelmaksi tuleekin että pitäisi ymmärtää mitä se mittari kertoo. Tottakai hituelektroniikassa tuo korkea impedanssi on kiva juttu kun mittari ei kuormita kytkentää mutta tavallisessa 230V mittauksissa amatöörille melkeinpä wanha analogimittari on parempi kun mittari kuormittaa edes vähän mitattavaa kytkentää.

Perinteinen kontaktillinen ja glim-lampullinen poolikynä periaatteessa olisi tavan tallaajalle helppotajuisempi mutta ellen ihan väärin muista niin nuo ainakin jossain määrin on taidettu kieltää enkä ainakaan itse enää luota yhtään niihin elektronisiin versioihin kun välillä ne eivät meinaa syttyä vaikka sohii verkkojännitteistä johdinta tai vastaavasti yksikin itselläni ollut yksilö päätti loistaa about koko ajan vaikka lähimpään jännitteiseen asiaan oli metrejä eli noiden toimintaa pitäisi varmistaa ennen ja jälkeen jokaista testausta. Ei sen puoleen, itse testaan kyllä oman yleismittarinikin aina ennen ja jälkeen jotain oleellista (verkkojännitteistä/muuten potentiaalisesti vaarallista) mittausta, mutta minä olenkin vain elektroniikka-alan koulutuksen saanut elektroniikkaharrastaja joka yrittää pysyä hengissä :D
 
Saattaa olla myös induktio.
Eipä kannata huolestua. Johtimiin indusoituu jännitettä.
Kyse ei ole induktiivisesta, vaan kapasitiivisesta kytkeytymisestä. Maallikot vaan tykkää käyttää näitä "induktio"- ja "indusoituu" -termejä, kun se on tutumpi, mm. induktiolieden yhteydestä.

Edit: jaa sehän olikin jo jälleen kerran ehdittykin oikaista :)
 
Terve, meillä on kotona tälläiset g53 kannalla olevat himmennettävät Megamanit (liitteenä). Nainen halusi hiukan viileemmän sävyiset, joten rautakaupan sähkömyyjä myi tälläiset Airamit: Kohdelamppu Airam Pro Himmennettävä 4,9 W 470 lm

Ongelmana on kuitenkin että täydellä teholla tekevät sellaista vilkkumista. Missä voisi olla vika?
 

Liitteet

  • alasvalo.jpg
    alasvalo.jpg
    115,7 KB · Luettu: 60
  • megaman.jpg
    megaman.jpg
    121,5 KB · Luettu: 60
Terve, meillä on kotona tälläiset g53 kannalla olevat himmennettävät Megamanit (liitteenä). Nainen halusi hiukan viileemmän sävyiset, joten rautakaupan sähkömyyjä myi tälläiset Airamit: Kohdelamppu Airam Pro Himmennettävä 4,9 W 470 lm

Ongelmana on kuitenkin että täydellä teholla tekevät sellaista vilkkumista. Missä voisi olla vika?
Himmenmin ei vaan ole yhteensopiva lampun kanssa. Liekö jokin älyhimmennin tai painikehimmennin kun on ongelma juurikin täydellä teholla.
 
Yli 10-vuotta vanha peilivalo kylppärissä alkoi himmenemään, ilmeisesti toi liitäntälaite on rikki. Lamppu vaihdettu ja silti himmeämpi kuin toinen vieressä oleva samanlainen.

Osaako joku sanoa mistä noita liitäntälaitteita oikein saa (jos saa) nykyään enää? Lamppu T5 13W
Mitat: 177 mm x 23 mm x 20 mm (L x W x H)
 

Liitteet

  • Ojoinen, valo - DSC_1143.JPG
    Ojoinen, valo - DSC_1143.JPG
    162,9 KB · Luettu: 98
  • Ojoinen, valo - DSC_1144.JPG
    Ojoinen, valo - DSC_1144.JPG
    181,8 KB · Luettu: 107
  • Ojoinen, valo - DSC_1145.JPG
    Ojoinen, valo - DSC_1145.JPG
    143,5 KB · Luettu: 91
Yli 10-vuotta vanha peilivalo kylppärissä alkoi himmenemään, ilmeisesti toi liitäntälaite on rikki. Lamppu vaihdettu ja silti himmeämpi kuin toinen vieressä oleva samanlainen.

Osaako joku sanoa mistä noita liitäntälaitteita oikein saa (jos saa) nykyään enää? Lamppu T5 13W
Mitat: 177 mm x 23 mm x 20 mm (L x W x H)
Kyllä noita saa, mutta yleisesti helpompi ja halvempi laittaa 230v led putki tilalle.
 
Laittaa putkien tilalle omaan makuun sopivaa ledinauhaa ja sille asianmukaisen liitäntälaitteen. Tai sitten vaihtaa koko peilin valoineen niin ei tarvitse tekohengittää serriä.
 
Yli 10-vuotta vanha peilivalo kylppärissä alkoi himmenemään, ilmeisesti toi liitäntälaite on rikki. Lamppu vaihdettu ja silti himmeämpi kuin toinen vieressä oleva samanlainen.

Osaako joku sanoa mistä noita liitäntälaitteita oikein saa (jos saa) nykyään enää? Lamppu T5 13W
Mitat: 177 mm x 23 mm x 20 mm (L x W x H)
Mulla joku vastaava posahti ja etittiin kissojen ja koirien kanssa. Eikä löytyny. Oli pakko heittää menemään ja ostaa uus moderni samanlainen tilallee.
 
Onhan noita liitäntälaitteita netti täynnä, jos vaan jaksaa yhtään googlea käyttää, mutta jos ei jaksa, niin vaikkapa netrauta, taloon....jne
 

Tuo varmaan mahtuu.. Kuvasta vähän vaikea arvioida tarkkaa kokoa.
 

Tuo varmaan mahtuu.. Kuvasta vähän vaikea arvioida tarkkaa kokoa.

Hei, kiitos paljon vinkistä. Tarkistan miten mahtuu koteloon, todennäköisesti menee, kun ylä- ja alapuolella on tyhjää tarpeeksi.
 

Tuo varmaan mahtuu.. Kuvasta vähän vaikea arvioida tarkkaa kokoa.

Leveys ei anna periksi, ei mahdu kuin 27mm max leveä
 
Lenovo Yoga C740:n mukana tulleen laturin virtajohto on hieman kuoriutunut usb-c -liittimen juuresta. Uskaltaako tuota korjata teipillä tms. vai pitäisikö vaihtaa uuteen? Kyseiselle kohdalle tulee jonkin verran kuormitusta kun konetta käytetään sylissä ja johto kaartuu vasemmasta reunasta koneen takaa oikealle. Olisikohan kulmaliitin parempi jos laturin saisi sellaisella, tai tuohon vaihdettua, tai muuten vain vahvempi johto + liitin.

20230927_160723.jpg20230927_160746.jpg
 
Lenovo Yoga C740:n mukana tulleen laturin virtajohto on hieman kuoriutunut usb-c -liittimen juuresta. Uskaltaako tuota korjata teipillä tms. vai pitäisikö vaihtaa uuteen? Kyseiselle kohdalle tulee jonkin verran kuormitusta kun konetta käytetään sylissä ja johto kaartuu vasemmasta reunasta koneen takaa oikealle. Olisikohan kulmaliitin parempi jos laturin saisi sellaisella, tai tuohon vaihdettua, tai muuten vain vahvempi johto + liitin.

20230927_160723.jpg20230927_160746.jpg

Vedä vulkanisoituvalla teipillä, se jämähtää itsessään jo tukevaksi.
 
Lenovo Yoga C740:n mukana tulleen laturin virtajohto on hieman kuoriutunut usb-c -liittimen juuresta. Uskaltaako tuota korjata teipillä tms. vai pitäisikö vaihtaa uuteen? Kyseiselle kohdalle tulee jonkin verran kuormitusta kun konetta käytetään sylissä ja johto kaartuu vasemmasta reunasta koneen takaa oikealle. Olisikohan kulmaliitin parempi jos laturin saisi sellaisella, tai tuohon vaihdettua, tai muuten vain vahvempi johto + liitin.

20230927_160723.jpg20230927_160746.jpg

Vähän väärällä alueella tämä viesti mutta mikä vaan USB PD 65W laturi käy. Oma Yoga latautuu jopa 45W PD laturilla (20V 2,25A) vaikka alkuperäinen laturi onkin 65W (20V 3,25A).
Kulmaliitin on paras valinta läppärin ja type c -liittimen kanssa, suoraan liittimeen kohdistuva rasitus voi pahimmillaan murtaa liittimen irti piirilevystä tuon perinteisen kaapelin taivutussuojan murtumisen lisäksi.
En tiedä onko tuossa lenovon laturissa mitään oikosulkusuojausta, mutta ainakin ennen muinoin macbookin laturin virtajohdon mennessä oikosulkuun sen laturi syötti virtaa viasta huolimatta ja poltti pienen kuopan laminaattiin.

Itse en alkaisi teippailemaan tai laittamaan kutistesukkaa tuohon vanhaan koska korjaus jäykistää piuhaa entisestään tuosta vikakohdasta ja laturista tulee entistäkin ärsyttävämpi käyttää kun koneen kyljestä törröttää jäykkä kanki.
 
Vähän väärällä alueella tämä viesti mutta mikä vaan USB PD 65W laturi käy. Oma Yoga latautuu jopa 45W PD laturilla (20V 2,25A) vaikka alkuperäinen laturi onkin 65W (20V 3,25A).
Kulmaliitin on paras valinta läppärin ja type c -liittimen kanssa, suoraan liittimeen kohdistuva rasitus voi pahimmillaan murtaa liittimen irti piirilevystä tuon perinteisen kaapelin taivutussuojan murtumisen lisäksi.
En tiedä onko tuossa lenovon laturissa mitään oikosulkusuojausta, mutta ainakin ennen muinoin macbookin laturin virtajohdon mennessä oikosulkuun sen laturi syötti virtaa viasta huolimatta ja poltti pienen kuopan laminaattiin.

Itse en alkaisi teippailemaan tai laittamaan kutistesukkaa tuohon vanhaan koska korjaus jäykistää piuhaa entisestään tuosta vikakohdasta ja laturista tulee entistäkin ärsyttävämpi käyttää kun koneen kyljestä törröttää jäykkä kanki.

Mietin hieman itsekin onko oikea paikka tässä ketjussa vai jossain muualla. Päädyin tähän ketjuun lähinnä siksi, että ajattelin että tuon usb-c -liittimen voisi sähkömies/huoltoliike vaihtaa, mutta ilmeisesti näin ei voi tehdä.

Kiitos vinkeistä, avasin tuota laturin + piuhan/kulmaliittimen etsintää varten oman ketjun tänne.
 
Ulkovalot alkoivat rätkiä vikistä, otin valaisimet ja pylväät pois ja olivat täynnä jotain mönjää ja kosteutta ja liittimet umpiruosteessa jne. niin eipä ihme. Nakkasin kaikki romikselle ja hankin uudet (laadukkaammat, vanhoista satoi varmasti vesi pylvään sisään) pylväät ja valaisimet. Mutta uudet pylväät ovat korkeammat kuin vanhat ja pylväsjalustan läpi tuleva MCMK ei enää yletä uusille valaisimille.

Mikä on oikea ja elegantti tapa hoitaa tilanne vetämättä kuitenkaan uutta kaapelia? 50mm pylväiden sisään ei taida mahtua mitään jakorasiaa, jossa jatkaisi maakaapelia, etenkin kun pitää myös haaroittaa (muuten menisi sellainen puikula jatkoliitin)?

Eipä sillä, osassa oli jatkettu jo valmiiksi ihan vaan sokeripalalla ja irrallisilla johtimilla...
 
Ulkovalot alkoivat rätkiä vikistä, otin valaisimet ja pylväät pois ja olivat täynnä jotain mönjää ja kosteutta ja liittimet umpiruosteessa jne. niin eipä ihme. Nakkasin kaikki romikselle ja hankin uudet (laadukkaammat, vanhoista satoi varmasti vesi pylvään sisään) pylväät ja valaisimet. Mutta uudet pylväät ovat korkeammat kuin vanhat ja pylväsjalustan läpi tuleva MCMK ei enää yletä uusille valaisimille.

Mikä on oikea ja elegantti tapa hoitaa tilanne vetämättä kuitenkaan uutta kaapelia? 50mm pylväiden sisään ei taida mahtua mitään jakorasiaa, jossa jatkaisi maakaapelia, etenkin kun pitää myös haaroittaa (muuten menisi sellainen puikula jatkoliitin)?

Eipä sillä, osassa oli jatkettu jo valmiiksi ihan vaan sokeripalalla ja irrallisilla johtimilla...
Putkesta putkileikkureilla pätkä pois, jos ei ihan älyttömän jykevää putkea ole. Itsellä yhdessä kiinteistössä vaihdettiin vanhat lämmitysrasiat sukolatausasemiin ja johtimet eivät latausasemassa ylettäneet perille, kun riviliittimet olivat vähän ylempänä kuin vanhoissa rasioissa. Urakoitsija napsaisi lämmitystolpista viisi senttiä pois niin ei tarvinnut latausasemia alkaa purkamaan ja siirtämään riviliittimiä alemmas.
 
Ongelmaa poistoilmalämpöpumpun kanssa... Muuntaja meni rikki 7v vanhasta laitteesta. Uusi muuntaja tilattiin nibeltä. Pysyi kunnossa alle vuorokauden ja taas 1/3 PILP sulakkeista pimeäksi ja laite ei käynnisty ollenkaan. Kyseessä nibe f470.

Osaisiko joku epäillä jotain mistä lähteä selvittään?
Hei, kiinnostaa miten tämä homma sulla ratkesi. Meillä sama nibe f470 ja täysin sama ongelma, uusi muuntaja kärähti yön aikana ja koko laite pimeänä.
 
Hei, kiinnostaa miten tämä homma sulla ratkesi. Meillä sama nibe f470 ja täysin sama ongelma, uusi muuntaja kärähti yön aikana ja koko laite pimeänä.

Moikka, haha, aika sattumaa koska taas meillä on Nibe rikki. Tällä kertaa kompressori. Koko laite uusitaan, onneksi vakuutuksesta saa jotain. Nää nibet on aivan perseestä, se on tullut selväksi.

Tuolloin asiantuntija eräästä firmasta teki jonkun hokkuspokkus tempun / ohittamisen järjestelmään, jonka ansioista se ei enää kärähtänyt. Oikeasti asiantuntevia nibe asentajia on tosi vähän Suomessa. Itse asun Pirkanmaalla.
 
Moikka, haha, aika sattumaa koska taas meillä on Nibe rikki. Tällä kertaa kompressori. Koko laite uusitaan, onneksi vakuutuksesta saa jotain. Nää nibet on aivan perseestä, se on tullut selväksi.

Tuolloin asiantuntija eräästä firmasta teki jonkun hokkuspokkus tempun / ohittamisen järjestelmään, jonka ansioista se ei enää kärähtänyt. Oikeasti asiantuntevia nibe asentajia on tosi vähän Suomessa. Itse asun Pirkanmaalla.
Tosiaankin ihmeellinen sattuma! Laatulaite siis selvästi tullut hankittua. No tää ollut meillä eka ongelma tämän 8v aikana, tästäkö se alamäki alkaa. Tuo muuntajakin joka vaihdettiin maksoi 340€.
 
Hei, kiinnostaa miten tämä homma sulla ratkesi. Meillä sama nibe f470 ja täysin sama ongelma, uusi muuntaja kärähti yön aikana ja koko laite pimeänä.
Nibestä en tiedä, mutta nilanissa oli jossain välissä sellaista tyyppivikaa että sähkövastus lämmitessään vääntyi kiinni runkoon ja poltti sulakkeet
 
aattelin pihavalot laittaa käytävälle ja kaivella sellaisen 5 cm syvän uran johdolle reunakiven viereen. kumpi ois parempi, kumikaapeli vai maakaapeli? joo ja tiedän että johto pitäisi olla 70 cm syvyydessä jne. mutta nyt yritetään päästä helpolla ja nopeasti..
 
aattelin pihavalot laittaa käytävälle ja kaivella sellaisen 5 cm syvän uran johdolle reunakiven viereen. kumpi ois parempi, kumikaapeli vai maakaapeli? joo ja tiedän että johto pitäisi olla 70 cm syvyydessä jne. mutta nyt yritetään päästä helpolla ja nopeasti..
Mcmk-tyyppinen maakaapeli putkeen asennettuna saa olla hyvinkin pinnassa. Kannattaa nyt sen verran kuitenkin kaivaa, ettei routa nostele putkea näkyviin.
 
Ulkovalot alkoivat rätkiä vikistä, otin valaisimet ja pylväät pois ja olivat täynnä jotain mönjää ja kosteutta ja liittimet umpiruosteessa jne. niin eipä ihme. Nakkasin kaikki romikselle ja hankin uudet (laadukkaammat, vanhoista satoi varmasti vesi pylvään sisään) pylväät ja valaisimet. Mutta uudet pylväät ovat korkeammat kuin vanhat ja pylväsjalustan läpi tuleva MCMK ei enää yletä uusille valaisimille.

Mikä on oikea ja elegantti tapa hoitaa tilanne vetämättä kuitenkaan uutta kaapelia? 50mm pylväiden sisään ei taida mahtua mitään jakorasiaa, jossa jatkaisi maakaapelia, etenkin kun pitää myös haaroittaa (muuten menisi sellainen puikula jatkoliitin)?

Eipä sillä, osassa oli jatkettu jo valmiiksi ihan vaan sokeripalalla ja irrallisilla johtimilla...
Obo A6 jakorasi taitaa mahtua tuonne putkeen.
 
Sähkötolppa1.jpeg

Mitenkäs tän saa antamaan jatkuvaa virtaa? Tohon on vissiin joku kikka millä toi vasemmalla ylhäällä oleva namiska lukittuu päällä-asentoon?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 908
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom