Kysymyksiä sähkömiehille

Eikö jos tarkkaan katsoo kuvia, niin maalipönttöön ole isketty joku paksuhko muoviputki jona läpi maakaapelit tulee ja vielä lisäksi kaapelinsuojaputkeen? Tiedä vaikka lähtis helpostikin pois, jos jaksaa lapioida. Mulla oli about sama homma, valu oli tehty muoviämpäriin mutta oli sentäs putket.

Ihan en kyllä ymmärrä miksi noita on jaksettu valaa käsin ämpäreihin ja purkkeihin kun valmistuote maksaa 20 egeä. Vai onko noi aikanaan ollut kalliimpia?

Halvin tuohon käyttöön kelpaava kuivabetoni ~4€ 25kg:n säkki ja siihen 3litraa vettä/säkki ja jonkun paikallisen kaupan avajaistarjouksesta 50kpl räkämuoviämpäreitä parilla eurolla ja tadaa, tolppa-aita perustusta tulee niin perkeleesti, nopeasti ja edullisesti... Tuolla vesimäärällä ja parilla 5Ah:n vara-akulla sotkee tuon määrän jopa kiina Makitalla.
 
Eikö jos tarkkaan katsoo kuvia, niin maalipönttöön ole isketty joku paksuhko muoviputki jona läpi maakaapelit tulee ja vielä lisäksi kaapelinsuojaputkeen? Tiedä vaikka lähtis helpostikin pois, jos jaksaa lapioida. Mulla oli about sama homma, valu oli tehty muoviämpäriin mutta oli sentäs putket.

Ihan en kyllä ymmärrä miksi noita on jaksettu valaa käsin ämpäreihin ja purkkeihin kun valmistuote maksaa 20 egeä. Vai onko noi aikanaan ollut kalliimpia?
Juuri noin, lähtee helposti pois.
Löytyi oikea ratkaisu minulle.

Mahtavasti muuten tehty sähkötyöt.


IMG-20231017-WA0007.jpg
 
Ennen työ ei ole maksanut mitään niin ihmiset ovat jaksaneet noiden kanssa puuhailla.
perustusta tulee niin perkeleesti, nopeasti ja edullisesti
Mahtavasti muuten tehty sähkötyöt.
Tässä näkyy myös toinen suureen viitseliäisyyteen ja korvikkeisiin liittyvä ilmiö, eli lopputulokselle asetettu vaatimustaso on myös ollut usein hiukan vaatimaton. Työn jälkeä on pidetty täydellisenä tai ainakin erittäin hyvänä jos homma vaan näyttää toimivan, ei sen niin väliä onko turvallista, normin mukaista, laillista, tunnetusti pitkäikäisiä rakenteita tai jälkeenpäin huollettavissa. Koskee niin rakentelua, sähköranetusta(osittain virallista urakointiakin) ja vaikka mitä. Vanhoilla tonteilla etenkin maatilaympäristöissä on kaikenlaisia hirvityksiä odottamassa löytäjäänsä, kun jokin kusee ja mennään katsomaan oletettua pikkuhommaa kuntoon.

Enkä nyt tarkoita että itse perustaen ja nauloista asti rakentaen tulisi automaattisesti huonoa. Välillä kuitenkin tulee kun isäntälinjalla vähän perinnejormaillaan. Kerran tuli vastaan satunnaisesti navetan ylisillä vanhoilla strömbergin tulpilla ns. homoroikka, teurastusjohto. Ei se ollut kaikesta päätellen edes tarkoitettu mihinkään varavoimasyöttöön tai epämääräiseen laittomaan kojeeseen tarkoitettu, vaan ylimääräisistä osista koottu tulevaa tarvetta varten, kahdella urospäällä. Ilmeisesti kännissä tehty.
 
Tässä näkyy myös toinen suureen viitseliäisyyteen ja korvikkeisiin liittyvä ilmiö, eli lopputulokselle asetettu vaatimustaso on myös ollut usein hiukan vaatimaton. Työn jälkeä on pidetty täydellisenä tai ainakin erittäin hyvänä jos homma vaan näyttää toimivan, ei sen niin väliä onko turvallista, normin mukaista, laillista, tunnetusti pitkäikäisiä rakenteita tai jälkeenpäin huollettavissa. Koskee niin rakentelua, sähköranetusta(osittain virallista urakointiakin) ja vaikka mitä. Vanhoilla tonteilla etenkin maatilaympäristöissä on kaikenlaisia hirvityksiä odottamassa löytäjäänsä, kun jokin kusee ja mennään katsomaan oletettua pikkuhommaa kuntoon.

Enkä nyt tarkoita että itse perustaen ja nauloista asti rakentaen tulisi automaattisesti huonoa. Välillä kuitenkin tulee kun isäntälinjalla vähän perinnejormaillaan. Kerran tuli vastaan satunnaisesti navetan ylisillä vanhoilla strömbergin tulpilla ns. homoroikka, teurastusjohto. Ei se ollut kaikesta päätellen edes tarkoitettu mihinkään varavoimasyöttöön tai epämääräiseen laittomaan kojeeseen tarkoitettu, vaan ylimääräisistä osista koottu tulevaa tarvetta varten, kahdella urospäällä. Ilmeisesti kännissä tehty.
Alkoi kyllä harmittamaan, kun löysin tuon räpellyksen.
Kaikessa säästetään ja lopulta sitten todennäköisesti itse on tehty sähkötyöt.
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi kyllä harmittamaan, kun löysin tuon räpellyksen.
Kaikessa säästetään ja lopulta sitten todennäköisesti itse on tehty sähkötyöt.

Pihavalot ovat juuri sellainen juttu jota tehdään helposti talkoilla ja "omin luvin".
Itse sähkötyöthän eivät ole mitään haastavia, sen kun ketjutat kaapelia tolpalta toiselle mutta kuten sinun tapauksessasi nähtiin niin ammattisähkäri tuskin laittaisi mitään paljaita sokeripaloja maan sisään.


Tässä on toinen malliesimerkki muutaman vuoden takaa, pihalle oli laitettu uudet pylväät talkoovoimin ja jälkeenpäin lisätty nurmikko joka nosti maan pintaa parikymmentä senttiä jolloin kytkentäosat jäivät maan alle. Seuraavana kesänä pylvään vaihejohdin paloi poikki jolloin soitettiin sähkäri paikalle. Poistin vanhan pylväsliittimen ja siirsin kaapelit jakorasiaan jonka täytin obon aquasitilla. Pelkkä jakorasia tuskin olisi riittänyt pitämään kosteutta pois liitoksista.
Ja tietysti koko piha oli täynnä vastaavasti tehtyjä pollareita..

20170802_134003.jpg
 
Keittiössä työtason ja yläkaappien välitilassa madoitettu 2-paikkainen pistorasia. No eihän ne kaksi paikkaa riitä välillä mihinkään, joten onko sallittua laittaa siihen tämmöinen haaroitin tai vaikka kaksi haaroitinta (yksi kumpaankin paikkaan että saa 4 paikkaa) ja millaisella yhteisteholla tuollaista 2-paikkaista rasiaa voi kuormittaa ilman ongelmia? Laitteita kiinni olisi kahvinkeitin, vedenkeitin, leivänpaahdin, joskus ehkä leipägrilli ja jotain pienempää sälää (puhelimen laturi tms). Mikrouunille on oma rasiansa eri kohdassa.

Jotenkin mulle on jäänyt mielikuva että jossain vaiheessa näiden haaroittimien käyttö kiellettiin, mutta olenkohan nähnyt unta tai oliko kyseessä vain maadoittamattomat haaroittimet?


Kysytään vielä samalla onko väliä onko siinä tiskipöytä ja vesipiste vai ei? Ja entä onko tämmöiset yhdistetyt haaroittimet joissa europistokkeita myös ok?

Kyselin tämmöistä joku aika sitten ja vastauksista ymmärsin ettei jatkojohto tai haaroittimet ole oikein hyviä tuommoisessa kohteessa kun voi tulla liikaa kuormaa joko rasialle tai sulakkeelle. Laskeskelin että yhteen rasiaan, jossa paikka kahdelle pistokkeelle voisi helposti tulla 3500-4000 W kuorma, jos siihen laitettaisiin jatkojohdon avulla kaikki sitä rasiaa tavallisesti käyttävät vermeet kiinni (kahvinkeitin, vedenkeitin, leivänpaahdin) ja päälle yhtä aikaa, enemmänkin jos joskus jaksaa vetää voileipägrillin kaapista. Eli vähintään riskirajoilla mennään ja niinpä töpselien vaihtelu on jatkunut, jottei olisi koskaan kiinni enemmän kuin kaksi konetta kerrallaan.

Sainpa nyt sitten "loistoidean"... onkohan olemassa sellaista haaroitinta, joka jakaisi yhden töpselinpaikan kahdeksi, kuitenkin niin että haaroittimessa olisi jonkinlainen kytkin, jonka asennon perusteella vain toinen haaroitettu paikka olisi käytössä? Siis koko rasiaa käyttäisi edelleen max 2 laitetta kerrallaan, mutta johdot saisivat olla kiinni ja töpselien vaihtamisen sijaan homma hoituisi jonkun napin painamisella tai vivun vääntämisellä.

Äkkiä en netistä löytänyt, joten onko tuommoisia lainkaan? Ja jos tuommoinen olisi vielä laillinen, olisi tietty tärkeää. Arvaatte varmaan että olen kyllästynyt vaihtelemaan töpseleitä kun näin pitkään jaksan töpseleistä kirjoittaa... :lol:
 
Kyselin tämmöistä joku aika sitten ja vastauksista ymmärsin ettei jatkojohto tai haaroittimet ole oikein hyviä tuommoisessa kohteessa kun voi tulla liikaa kuormaa joko rasialle tai sulakkeelle. Laskeskelin että yhteen rasiaan, jossa paikka kahdelle pistokkeelle voisi helposti tulla 3500-4000 W kuorma, jos siihen laitettaisiin jatkojohdon avulla kaikki sitä rasiaa tavallisesti käyttävät vermeet kiinni (kahvinkeitin, vedenkeitin, leivänpaahdin) ja päälle yhtä aikaa, enemmänkin jos joskus jaksaa vetää voileipägrillin kaapista. Eli vähintään riskirajoilla mennään ja niinpä töpselien vaihtelu on jatkunut, jottei olisi koskaan kiinni enemmän kuin kaksi konetta kerrallaan.

Sainpa nyt sitten "loistoidean"... onkohan olemassa sellaista haaroitinta, joka jakaisi yhden töpselinpaikan kahdeksi, kuitenkin niin että haaroittimessa olisi jonkinlainen kytkin, jonka asennon perusteella vain toinen haaroitettu paikka olisi käytössä? Siis koko rasiaa käyttäisi edelleen max 2 laitetta kerrallaan, mutta johdot saisivat olla kiinni ja töpselien vaihtamisen sijaan homma hoituisi jonkun napin painamisella tai vivun vääntämisellä.

Äkkiä en netistä löytänyt, joten onko tuommoisia lainkaan? Ja jos tuommoinen olisi vielä laillinen, olisi tietty tärkeää. Arvaatte varmaan että olen kyllästynyt vaihtelemaan töpseleitä kun näin pitkään jaksan töpseleistä kirjoittaa... :lol:

Entä jos vaihtaa siihen vaikka neliosaisen pistorasian ja pitää mielessä ettei laita kaikkia vehkeitä yhtäaikaisesti päällä?
 
No kun itse ehkä muistaisi, mutta en voi luottaa että perheessä kaikki muistaa...

Suurimmassa osassa suomalaisia talouksia on juurikin tuo yksi 16A ryhmä välitilan pistorasioille joten en ymmärrä miksi se olisi tässäkään tapauksessa mikään ongelma kerran kylmälaitteet, mikro ja astianpesukone ovat muissa ryhmissä.

Kahvinkeitin ottaa nimellistehonsa sen parin minuutin aikana vettä lämmittäessään, samoin vedenkeitin. Ja mikäli ylikuormitustilanne tulisikin vastaan niin lopputuloksena on joko sulakkeen palamimen tai johdonsuojan napsahtaminen mikä vain auttaa käyttäjää muistamaan sen että näin ei tulisi toimia jatkossa.
Kyllä tuo kahden laitteen rajoitus ihan ihmisen opittavissa oleva kyky on. Ei kannata tehdä asioista sen vaikeampia kuin ne oikeasti ovat.
 
Suurimmassa osassa suomalaisia talouksia on juurikin tuo yksi 16A ryhmä välitilan pistorasioille joten en ymmärrä miksi se olisi tässäkään tapauksessa mikään ongelma kerran kylmälaitteet, mikro ja astianpesukone ovat muissa ryhmissä.

Kahvinkeitin ottaa nimellistehonsa sen parin minuutin aikana vettä lämmittäessään, samoin vedenkeitin. Ja mikäli ylikuormitustilanne tulisikin vastaan niin lopputuloksena on joko sulakkeen palamimen tai johdonsuojan napsahtaminen mikä vain auttaa käyttäjää muistamaan sen että näin ei tulisi toimia jatkossa.
Kyllä tuo kahden laitteen rajoitus ihan ihmisen opittavissa oleva kyky on. Ei kannata tehdä asioista sen vaikeampia kuin ne oikeasti ovat.
Meillä oli käyttörasiat 10A valaisinryhmän takana, 16A riittää jo ihan hyvin omaan käyttöön. Sähkärin mukaan ihan normaalia, ettei käyttörasioissa isompaa sulaketta. Rempan yhteydessä löytyi toinen johto ja saatiin rasiat omaan ryhmään.
 
Kysymys kontaktorin apukoskettimista, voiko niitä käyttää eri jännitteellä mitä varsinaista kontaktoria käytetään?

Mulla on maalämpöpumpussa tuollainen DIL M 32-10 kontaktori ohjaamassa kompressorin moottoria, tai itseasiassa kaksi kun koneessa on kaksi kompressoria sekä ABB B6-30-10 ohjaamassa keruupiirin kiertovesipumpun moottoria. Kaikki siis kolmivaihe moottoreita joita ohjataan 230V ohjauksella päälle ja pois. Olisi tarve taloautomaatiokäyttöön esp32:selle saada tilatieto noista kontaktoreista ja mietin voinko "sotkea" 230V ja jonkun pienemmän jännitteen kontaktorissa eli käyttää apukoskettimia jollain esp32:llä luettavalla jännitteellä. Helpoin olisi tietysti laitteen 3,3V käyttöjännite.


 
Kysymys kontaktorin apukoskettimista, voiko niitä käyttää eri jännitteellä mitä varsinaista kontaktoria käytetään?

Mulla on maalämpöpumpussa tuollainen DIL M 32-10 kontaktori ohjaamassa kompressorin moottoria, tai itseasiassa kaksi kun koneessa on kaksi kompressoria sekä ABB B6-30-10 ohjaamassa keruupiirin kiertovesipumpun moottoria. Kaikki siis kolmivaihe moottoreita joita ohjataan 230V ohjauksella päälle ja pois. Olisi tarve taloautomaatiokäyttöön esp32:selle saada tilatieto noista kontaktoreista ja mietin voinko "sotkea" 230V ja jonkun pienemmän jännitteen kontaktorissa eli käyttää apukoskettimia jollain esp32:llä luettavalla jännitteellä. Helpoin olisi tietysti laitteen 3,3V käyttöjännite.



Kyllä toi onnistuu apukoskettimilla, yleensä indikoinnit kiinteistövalvontakeskukseen toteutetaan juuri noin.
 
Suurimmassa osassa suomalaisia talouksia on juurikin tuo yksi 16A ryhmä välitilan pistorasioille joten en ymmärrä miksi se olisi tässäkään tapauksessa mikään ongelma kerran kylmälaitteet, mikro ja astianpesukone ovat muissa ryhmissä.

Kahvinkeitin ottaa nimellistehonsa sen parin minuutin aikana vettä lämmittäessään, samoin vedenkeitin. Ja mikäli ylikuormitustilanne tulisikin vastaan niin lopputuloksena on joko sulakkeen palamimen tai johdonsuojan napsahtaminen mikä vain auttaa käyttäjää muistamaan sen että näin ei tulisi toimia jatkossa.
Kyllä tuo kahden laitteen rajoitus ihan ihmisen opittavissa oleva kyky on. Ei kannata tehdä asioista sen vaikeampia kuin ne oikeasti ovat.
Niin no kyllähän tuo järkeenkäyvältä kuulostaa. Edellä vain aikalailla peloteltiin liioista laitteista yhdessä kohtaa. Vähän vaikeaa tietää ketä uskoa. Mutta sinä olet ilmeisesti sähkömies?

Meillä tosiaan välitilassa tuo yksi kahden pistokkeen rasia ja keittiötason toisessa päässä kalusteisiin integroitu rasia, jossa mikro kiinni (en muista onko 1 vai 2 pistokkeen rasia). Ilmeisesti se on sitten eri ryhmässä (mitä se tarkoittaakaan).

Siis tuollaista vaihtokytkimellä varustettua haaroitinta ei ilmeisesti ole ainakaan Suomessa saatavilla.
 
Kyllä toi onnistuu apukoskettimilla, yleensä indikoinnit kiinteistövalvontakeskukseen toteutetaan juuri noin.

Hyvä kiitos, jotenkin näin sen kuvittelinkin menevän. Taidan tehdä kuitenkin 24VDC kytkennällä tuon ja opto-erotuksella esp32-korttiin liityntä, jotenkin pelkään että isot moottorivirtajohdot vieressä indusoisi häiriötä 3,3V seurantaan, 24V ei olisi niin herkkä ja valmiita 24V to 3,3V optoerotus kortteja mulla olisi useampikin ja niissä myös häiriösuodatuksia.
 
Niin no kyllähän tuo järkeenkäyvältä kuulostaa. Edellä vain aikalailla peloteltiin liioista laitteista yhdessä kohtaa. Vähän vaikeaa tietää ketä uskoa. Mutta sinä olet ilmeisesti sähkömies?

Kyllä tässä riittää ihan yleinen elämämkokemuskin, 20 vuotta itse tullut asuttua milloin missäkin eikä ole ikinä ollut ongelmaa sulakkeiden paukkumisen kanssa, ei keittiössä ei missään. Laitatat vaan sähkärillä lisää niitä pistorasioita, niin kuin minäkin laitatin nykyiseen okt:n just samanlaisessa tilanteessa (oletan tässä nyt että sulla on 16A sulake siinä).

Jos joku nyt silti onnistuu laittamaan päälle yhtäaikaa kahvinkeittimen, mikron, leivänpaahtimen jne, niin ensi kerralla sit muistaa kyllä vähän limittää näitä.
 
Kyllä tässä riittää ihan yleinen elämämkokemuskin, 20 vuotta itse tullut asuttua milloin missäkin eikä ole ikinä ollut ongelmaa sulakkeiden paukkumisen kanssa, ei keittiössä ei missään. Laitatat vaan sähkärillä lisää niitä pistorasioita, niin kuin minäkin laitatin nykyiseen okt:n just samanlaisessa tilanteessa (oletan tässä nyt että sulla on 16A sulake siinä).

Jos joku nyt silti onnistuu laittamaan päälle yhtäaikaa kahvinkeittimen, mikron, leivänpaahtimen jne, niin ensi kerralla sit muistaa kyllä vähän limittää näitä.
Jos luet noita aiemmin saamiani vastauksia, elämänkokemusta on myös toiseen suuntaan, eli asioita on kärähtänyt. Kun perheessä on lapsia ei, turhia riskejä halua ottaa. Jotkut säännöthän noita asennuksia ohjaa, ja jos on jo maksimimäärä rasioita per sulake, eihän niitä voi enempää lisätä (ja samaanhan liittyy nuo haaroittimet).

Alkuperäinen kysymys vielä vastaamatta: onko kytkimellisiä haaroittimia (enkä nyt tarkoita niitä, joissa voi laittaa kunkin töpselin on tai off, koska niissähän voi olla kaikki on).
 
Jos luet noita aiemmin saamiani vastauksia, elämänkokemusta on myös toiseen suuntaan, eli asioita on kärähtänyt. Kun perheessä on lapsia ei, turhia riskejä halua ottaa. Jotkut säännöthän noita asennuksia ohjaa, ja jos on jo maksimimäärä rasioita per sulake, eihän niitä voi enempää lisätä (ja samaanhan liittyy nuo haaroittimet).

Katsoin aiemmin saamasi vastaukset, eikä niissä ole mitään ristiriitaa tänään annettujen kanssa... Sotket nyt kenties haaroittimet ja kiinteät asennukset, mielestäni noissa aiemmissa vastauksissa puhuttiin nimenomaan haaroittimista vaaran osalta ja kehotettiin asennuttamaan sähkärillä uusia pistorasioita, niin kuin nytkin kehotettiin...

Sulla on siis sulake (tai johdonsuojakatkaisija) sähkötaulussa suojaamaassa niitä sähkärin tekemiä kiinteitä asennuksia, pistorasioita. Jos sulla on siinä liian pitkään liian paljon ylikuormaa, niin sulake kärähtää tai johdonsuojakatkaisin napsahtaa ja se siitä, vaaraa ei kerennyt syntyä, suojalatteet toimii kuten pitää. Jos lykkäät pistorasiaan markan kiinalaiseen jatkoroikan tai haaroittimen, joka ei oikeasti kestä tuollaisia kuormia (vaikka voi olla jopa merkitty kestämään, mutta kiinalaiset jatkaa vauvojen maitoakin myrkyllä kun on halvempaa kuin oikea maito, niin...), niin ei se sulake siitä mitään tiedä ja sitten alkaa käry käymään ja pahimmillaan torppa palaa. Siksi tässä neuvotaan kutsumaan sähkäri kytkemään uusia pistorasioita, mutta itse voisin kuvitella käyttämäni myös laadukasta jatkoroikkaa, joka on merkitty kestämään 16A.

Sitten se aspekti, että jos sulla on liian pitkään liian paljon ylikuormaa, niin sulake kärähtää tai johdonsuojakytkin napsahtaa ja jotakuta vituttaa käydä sähkötaululla, niin onhan tämä tosiaan mahdollista jos kaikki laitteet kytkee päälle yhtäaikaa, mutta esim. 16A johdonsuojakatkaisija C-käyrällä taitaa kestää jopa 5kW tehoa minuutin ajan (tms. riippuu monesta asiasta), niin niitä laitteita pitää tosiaan onnistua käyttämään yhtäaikaa pisempäänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos luet noita aiemmin saamiani vastauksia, elämänkokemusta on myös toiseen suuntaan, eli asioita on kärähtänyt. Kun perheessä on lapsia ei, turhia riskejä halua ottaa. Jotkut säännöthän noita asennuksia ohjaa, ja jos on jo maksimimäärä rasioita per sulake, eihän niitä voi enempää lisätä (ja samaanhan liittyy nuo haaroittimet).


No ainakaan tuossa sinun kuvailemassasi tapuksessa ei ole lähelläkään maksimimäärää per sulake.
"Meillä tosiaan välitilassa tuo yksi kahden pistokkeen rasia ja keittiötason toisessa päässä kalusteisiin integroitu rasia"

Ihan esimerkkinä omassa keittiössä saman sulakkeen takana 3xtuplarasia,työtasovalaisin ja jääkaappipakastin.
Se rasioiden, tai paremminkin ryhmän kuormitus on oma valinta ihan huoneesta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin aiemmin saamasi vastaukset, eikä niissä ole mitään ristiriitaa tänään annettujen kanssa... Sotket nyt kenties haaroittimet ja kiinteät asennukset, mielestäni noissa aiemmissa vastauksissa puhuttiin nimenomaan haaroittimista vaaran osalta ja kehotettiin asennuttamaan sähkärillä uusia pistorasioita, niin kuin nytkin kehotettiin...

Sulla on siis sulake (tai johdonsuojakatkaisija) sähkötaulussa suojaamaassa niitä sähkärin tekemiä kiinteitä asennuksia, pistorasioita. Jos sulla on siinä liian pitkään liian paljon ylikuormaa, niin sulake kärähtää tai johdonsuojakatkaisin napsahtaa ja se siitä, vaaraa ei kerennyt syntyä, suojalatteet toimii kuten pitää. Jos lykkäät pistorasiaan markan kiinalaiseen jatkoroikan tai haaroittimen, joka ei oikeasti kestä tuollaisia kuormia (vaikka voi olla jopa merkitty kestämään, mutta kiinalaiset jatkaa vauvojen maitoakin myrkyllä kun on halvempaa kuin oikea maito, niin...), niin ei se sulake siitä mitään tiedä ja sitten alkaa käry käymään ja pahimmillaan torppa palaa. Siksi tässä neuvotaan kutsumaan sähkäri kytkemään uusia pistorasioita, mutta itse voisin kuvitella käyttämäni myös laadukasta jatkoroikkaa, joka on merkitty kestämään 16A.

Sitten se aspekti, että jos sulla on liian pitkään liian paljon ylikuormaa, niin sulake kärähtää tai johdonsuojakytkin napsahtaa ja jotakuta vituttaa käydä sähkötaululla, niin onhan tämä tosiaan mahdollista jos kaikki laitteet kytkee päälle yhtäaikaa, mutta esim. 16A johdonsuojakatkaisija C-käyrällä taitaa kestää jopa 5kW tehoa minuutin ajan (tms. riippuu monesta asiasta), niin niitä laitteita pitää tosiaan onnistua käyttämään yhtäaikaa pisempäänkin.
Kiitokset tarkennuksista, tässä menee tosiaan helposti asiat sekaisin rasioiden ja haaroittimien suhteen. Halpaa jatkoroikkaa en ostaisi missään nimessä mutta yritin tosiaan selvittää voiko tuon töpselirumban hoitaa jotenkin muutaman kympin panostuksella kun se sähkärin käynti kuitenkin kustantaa aika paljon enemmän.
Sähkötaululla on kunnon vanhat sulakkeet, mutta tuskinpa nekään heti pamahtaa jos on hetkellinen ylikuorma. Ehkä tässä käytännöllisin tapa olisi hankkia laadukas 16A haaroitin ja opettaa kotiväelle ettei kaikkia laitteita yhtä aikaa päälle.
 
Kiitokset tarkennuksista, tässä menee tosiaan helposti asiat sekaisin rasioiden ja haaroittimien suhteen. Halpaa jatkoroikkaa en ostaisi missään nimessä mutta yritin tosiaan selvittää voiko tuon töpselirumban hoitaa jotenkin muutaman kympin panostuksella kun se sähkärin käynti kuitenkin kustantaa aika paljon enemmän.
Sähkötaululla on kunnon vanhat sulakkeet, mutta tuskinpa nekään heti pamahtaa jos on hetkellinen ylikuorma. Ehkä tässä käytännöllisin tapa olisi hankkia laadukas 16A haaroitin ja opettaa kotiväelle ettei kaikkia laitteita yhtä aikaa päälle.
Joo, irrallisia jakajia ja roikkia tarkoitin myös viime kerralla. Kiinteisiin asennuksiin pitää voida vähän enemmän luottaa vaikka tietenkään ei kuuluisi tahallaan kokeilla ylikuormittaa. Se ei minua isommin hermostuta jos joku huolimaton tai lapsi laukaisee johdonsuojan laittamalla mikroaaltouunin päälle juuri kun virta on jo muiden laitteiden summasta maksimirajoilla. Onhan minulla useampia kaksiosaisia rasioita saman ryhmän perässä autotallissakin ja siellä sentään niihin suuritehoisiin sähkölaitteisiin kuuluu enemmän myös moottorivehkeitä kuin keittiön puolella.

Sehän on ihan normaalia että keittiössä on useampi yksi-, kaksi- tai vaikka neliosainen rasia(tai kaikki yleiskäyttöiset) saman sulakkeen takana, 16 tai 10 ampeerin. Saman tapaista minullakin on ollut kaikissa keittiöissä. Tässä nykyisessäkin on saman 10 ampeerin sulakkeen takana yhden työtason yleiskäyttöön 2*2 schukot työvalaisimiin integroituna, toisen tason puolella yksi yksiosainen mikrouunin pistorasia ja vieläpä alunperin liesituulettimelle tarkoitettu yläkaapin yläpuolella. Nämä kaikki siis saman tulppasulakkeen takana, vaikka pelkkää keittiötä varten on 7 muutakin sulaketta: lämpöpatterille, yleisvalaistukselle, jääkaapille ja pesukoneelle omansa sekä liedelle kolme kappaletta.

Lisäksi tosiaan huonojen tai vanhojen varusteiden lisäksi minusta se keittiön taso jossa koneita käytetään on melko hasardi ja epäsiisti paikka käyttää jatkojohtoja. Korjaamon puolella sitä pöytätasolla lojuvaa johtoa ei ainakaan leikkaa lapsi veitsellä, ja tulee vähän katsottua miten ne lojuvat lattialla sekä käyttö on oikeasti tilapäistä. Vieläpä roikat ovat ulkokäyttöön ja pakkaseen soveltuvia kumijohdollisia ja niiden kuntoa tulee tarkastettua koko ajan kerälle laittaessa. Kaiken lisäksi ne ovat yksinomaan yksi- ja kaksiosaisia ellei neliosaista kaapelikelaa lasketa. Mikään ei ole käsiin murenevaa valkoista muovia. Työpisteen taakse ripustettuun 8-osaiseen roikkaan taas ei kytketä(meillä ei ainakaan) mitään kovin isoa kuormaa, ja sinne kertyy korkeintaan pölypalloja.
 
Minkälaista ethernet kaapelia tulisi asentaa ulos ja maan alla meneviin putkiin? Ulkokäyttöön tarkoitettua varmaankin mutta onko väliä onko U/UTP, F/UTP, S/FTP?
 
Minkälaista ethernet kaapelia tulisi asentaa ulos ja maan alla meneviin putkiin? Ulkokäyttöön tarkoitettua varmaankin mutta onko väliä onko U/UTP, F/UTP, S/FTP?
Ulkokäyttöön tarkoitettua ja u/ftp jos haluat kaapelin mikä on joustavampi tai sitten s/ftp jos ei ole joustavuudella niin väliä, on siis jäykempää. Lisäksi käytät suojattuja liittimiä ja jos meinasit ristiinkytkentäpaneelin tehdä niin siinä myös oikeanlaiset liittimet ja hoidat maadoitukset kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Keittiötason sähköistä, niin Ikeastahan saa ÅSKVÄDER - sarjan, millä itse sähköistin vuokrakämpän puutteellisen työtason. Voi käyttää huoletta 10 tai 16 ampeerin sulakkeen takana, ja muutenkin oli hämmentävän näppärä fiksattava.

ÅSKVÄDER Aloitussarja, 4 osaa - IKEA
 
Minkälaista ethernet kaapelia tulisi asentaa ulos ja maan alla meneviin putkiin? Ulkokäyttöön tarkoitettua varmaankin mutta onko väliä onko U/UTP, F/UTP, S/FTP?
Jos maakaapeli on esim asunnosta 10m päähän varastoon, normaali u-utp on ihan ok. Hieman pidemmissä vedoissa voi alkaa miettimään ukonilman mahdollisia vaikutuksia, jolloin f-utp voi olla perusteltu, mutta sitten saakin pohtia miten sen toteuttaa niin että se maadoitus ei aiheuta niitä laitetuhoja sen sijaan että suojaisi niiltä.

Mä käyttäisin aina u-utp kaapeleita, mutta kummassakin päässä kytkin tms edullisempi laite kytkettynä maakaapeliin pienenä puskurina ennen sitä 5k€ pc'tä.

U-ftp kaapelille ei ole sen takia mitään tarvetta että kaapeli kulkee maassa.

Se mihin kannattaa kiinnittää huomiota on se että kaapeli on tarkoitettu maahan eikä vaan uv suojattua ulkokaapelia. Maakaapelissa on suojarasva sisällä estämässä vettymistä, joka tosin tekee sen kytkemisestä ikävää. Uv suojattu on ihan normaalia sisäkaapelia jossa on vaan (yleensä) musta kuori uv suojana.
 
Vedin 50m ethernetin talon ja pannuhuoneen välille suojaputkeen maahan ja sitä kun jossain esittelin niin sanottiin että olisi kannattanut kuitu vetää siihen väliin. No sitä vähän selvittelin niin ei edes mahdottoman paljon kalliimpi olisi ollut. Mulla nyt tuolla ei liiku kun taloautomaation datapaketteja ja molemmissa päissä joku parin kympin päätelaite niin menee noinkin mutta se miten maatasot vanhassa talossa ja aitan välillä kohtaavat olis jo itsessään ollut ihan hyvä syy pistää kuitu. Mulla on varmaan just tollasta UV-suojattua sisäkaapelia nyt. Vaihdetaan sitten jos tulee ongelmia, suojaputki on senverran iso että sinne vetää vanhalla kaapelilla uuden liittimineenkin.
 
Jos maakaapeli on esim asunnosta 10m päähän varastoon, normaali u-utp on ihan ok. Hieman pidemmissä vedoissa voi alkaa miettimään ukonilman mahdollisia vaikutuksia, jolloin f-utp voi olla perusteltu, mutta sitten saakin pohtia miten sen toteuttaa niin että se maadoitus ei aiheuta niitä laitetuhoja sen sijaan että suojaisi niiltä.

Mä käyttäisin aina u-utp kaapeleita, mutta kummassakin päässä kytkin tms edullisempi laite kytkettynä maakaapeliin pienenä puskurina ennen sitä 5k€ pc'tä.

U-ftp kaapelille ei ole sen takia mitään tarvetta että kaapeli kulkee maassa.

Se mihin kannattaa kiinnittää huomiota on se että kaapeli on tarkoitettu maahan eikä vaan uv suojattua ulkokaapelia. Maakaapelissa on suojarasva sisällä estämässä vettymistä, joka tosin tekee sen kytkemisestä ikävää. Uv suojattu on ihan normaalia sisäkaapelia jossa on vaan (yleensä) musta kuori uv suojana.

Okei, kiitos. Onko antaa jotain esimerkkiä tälläisestä maahan tarkoitetusta CAT6-kaapelista? Ajattelin että juuri nuo ulkokäyttöön tarkoitetut UV-suojatut kaapelit ajaa asian.

Kaapeli on tarkoitus vetää sisältä teknisestä tilasta ulos ulkokeskukselle ja nostaa sieltä talossa kiinni olevan autokatoksen kattoon, eli mitään pitkää vetoa maan alla ei tule. Talon alle on vedetty valmiit putkitukset. Vettä taitaa hieman olla noissa putkituksissa.
 
Voisiko joku töikseen tekevä / ymmärtävä kertoa, onko lasku ihan ok?

Kesällä kun hommaa etukäteen sovittiin puhelimitse, karkea hinta-arvio oli n. 700-800€. Tällainen lasku kuitenkin tuli + 200 € linjatyöt sähkönjakelijalta.
 

Liitteet

  • laskuuu.png
    laskuuu.png
    2,3 MB · Luettu: 251
Voisiko joku töikseen tekevä / ymmärtävä kertoa, onko lasku ihan ok?

Kesällä kun hommaa etukäteen sovittiin puhelimitse, karkea hinta-arvio oli n. 700-800€. Tällainen lasku kuitenkin tuli + 200 € linjatyöt sähkönjakelijalta.

Suurin osa kustannuksista tulee tarvikkeista ja niiden hintoihin urakoitsija ei oikein pysty vaikuttamaan eikä noissa näy juuri ilmaa olevan kuten varmaan itsekin noita tuotteita googlettelemalla havaitset. Tuntiveloitusta voi sanoa jopa edulliseksi ja 3h on ihan ok suoritus.
Sanoisin että se alustava hinta-arvio on ollut alakanttiin, ehkä siinä ei oltu huomioitu esim ylijännitesuojia jotka ovat sitten nostaneet hintaa.
 
Voisko olla että on annettu alv 0 hinta niinkuin joillain on tapana. Katoin myös että tuntiveloitus on alhainen.
Mulla on ainakin ongelmana juuri tuo kun yksityinen kysyy arviota pitäisi muistaa lisätä aina se neljäsosa hintaan alvia.

Tosin tuossa nyt on arvio ollut alalanttiin verottomanakin, mutta ei tuossa missään ole ryöstetty. Tuo asennettu puolikas talovarokekotelo on vähän mysteeri, mutta ilmeisesti jotain mistä on sovittu?
 
Okei, kiitos. Onko antaa jotain esimerkkiä tälläisestä maahan tarkoitetusta CAT6-kaapelista? Ajattelin että juuri nuo ulkokäyttöön tarkoitetut UV-suojatut kaapelit ajaa asian.

Kaapeli on tarkoitus vetää sisältä teknisestä tilasta ulos ulkokeskukselle ja nostaa sieltä talossa kiinni olevan autokatoksen kattoon, eli mitään pitkää vetoa maan alla ei tule. Talon alle on vedetty valmiit putkitukset. Vettä taitaa hieman olla noissa putkituksissa.
Näitä verkkokaapelivalmistajia on ihan tuhottomasti, mutta esim. Drakan SuperCAT on täytettyä. Saa myös panssaroituna, mutta putkeen se on turha ja vaikeuttaa vaan asennusta. Näitä löytyy vähän valmistajasta ja myyjästä riippuen eri nimillä, yleensä nimellä geeli- tai vaseliinitäyte.
 
Voisko olla että on annettu alv 0 hinta niinkuin joillain on tapana. Katoin myös että tuntiveloitus on alhainen.
Kuluttajille pitää aina antaa verollinen hinta.
Kysyjälle sanoisin, että hyvin tuossa eritelty kaikki ja jos tunnit on suht oikein, niin se karkea hinta arvio on sitten karkea...
 
Okei, kiitos. Onko antaa jotain esimerkkiä tälläisestä maahan tarkoitetusta CAT6-kaapelista? Ajattelin että juuri nuo ulkokäyttöön tarkoitetut UV-suojatut kaapelit ajaa asian.
Tuolta taitaa saada ihan kuluttajatkin:

Kyllä siellä aikansa toimii ihan tavallinen sisäkaapelikin
 
Vanhassa talossa uusittu sähköt joskus vuosituhannen alussa. Keskukselta varattu yksi 16 ampeerin sulake autotallin sähköille. Seuraava auto on varmaan täyssähkis, ja sen kotilatausta mietin. Pystyykö tuon nykyisen lähdön muuttamaan 3-vaihelähdöksi jotta saisi vähän tehokkaamman kotilaturin, vai tarvitseeko sitä varten paksummat kaapelit/jotain muuta ongelmaa? Ja missäköhän hinnoissa tuollainen muutos olisi?

2.5mm² paksu näyttäisi tuo nykyinen olevan, ja niin varmaan pitääkin kun 16 ampeerin sulakkeen perässä?
 
Onko tuleva kaapeli 5x2,5 vai 3x2,5? Jos 5x niin muutos helppo (jos taulussa tilaa 2 vaiheelle)/helpompi muuten pitää vaihtaa/vetää uusi johto, joka tapauksesta riippuen helppo tai todella hankala…
 
Onko tuleva kaapeli 5x2,5 vai 3x2,5? Jos 5x niin muutos helppo (jos taulussa tilaa 2 vaiheelle)/helpompi muuten pitää vaihtaa/vetää uusi johto, joka tapauksesta riippuen helppo tai todella hankala…
Tajusin heti kun koneen olin sammuttanut että juuri noista piuhojen määrästähän tuo riippuu. Vähän sähköhommien sivulla teen työtä, mutta ei tullut ennen kysymystä mieleenikään. Noh, voi joka tapauksessa kysyä ammattilaisen paikalle kun asia lähenee, kai nuo rahalla jonkun ratkaisun keksivät... :)
 
Minulla on ulkona pääoven luona verannalla katossa neljä led-spottia, joita tällä hetkellä ohjaa kuvan mukainen liiketunnistin. Haluaisin jatkossa valojen toimivan niin, että liiketunnistin olisi lähinnä yöaikaan käytössä. Shellystä ohjaisin valoja siten, että lähtevät päälle kun tulee pimeä (sunset) ja sammuvat klo 23. Näettekö tässä kytkennässä mitään väärää? Tiedostan sen, että tässä syntyy tilanteita, jolloin myös liiketunnistin yrittää syöttää virtaa lampuille (Shellyn lisäksi), mutta siitä ei käsittääkseni ole mitään haittaa? Kaikki kytkennät tapahtuvat jakorasian sisällä.
Shelly1_ulkovalot.jpg
 
Minulla on ulkona pääoven luona verannalla katossa neljä led-spottia, joita tällä hetkellä ohjaa kuvan mukainen liiketunnistin. Haluaisin jatkossa valojen toimivan niin, että liiketunnistin olisi lähinnä yöaikaan käytössä. Shellystä ohjaisin valoja siten, että lähtevät päälle kun tulee pimeä (sunset) ja sammuvat klo 23. Näettekö tässä kytkennässä mitään väärää? Tiedostan sen, että tässä syntyy tilanteita, jolloin myös liiketunnistin yrittää syöttää virtaa lampuille (Shellyn lisäksi), mutta siitä ei käsittääkseni ole mitään haittaa? Kaikki kytkennät tapahtuvat jakorasian sisällä.
Shelly1_ulkovalot.jpg
Kyllä tuo toimii.

Ainoa mahdollinen virhetilanne tulee klo 23 kun pihavalo sammuu. Kun valo on päällä liiketunnistin voi kuvitella että on päivä kun se näkee liikaa valoa, jolloin sen liiketunnistimen edessä häärääminen ei aktivoi sitä, joten valot sammuvat 23, ja syttyvät sen jälkeen uudelleen liiketunnistimen ohjaamana.
 
Kyllä tuo toimii.

Ainoa mahdollinen virhetilanne tulee klo 23 kun pihavalo sammuu. Kun valo on päällä liiketunnistin voi kuvitella että on päivä kun se näkee liikaa valoa, jolloin sen liiketunnistimen edessä häärääminen ei aktivoi sitä, joten valot sammuvat 23, ja syttyvät sen jälkeen uudelleen liiketunnistimen ohjaamana.
Kiitos vastauksesta. Joo sellainen tilanne on hyvinkin mahdollinen, mutta kestänee noin minuutin verran, joka on liiketunnistimeen säädetty aika.
 
Kiitos vastauksesta. Joo sellainen tilanne on hyvinkin mahdollinen, mutta kestänee noin minuutin verran, joka on liiketunnistimeen säädetty aika.
Ei vaan se kestää niin kauan kunnes liiketunnistin tajuaa että on pimeää. Riippu valojen sijoittelusta ja liiketunnistimeen asetetusta valoisuusrajasta.
 
Tuolta taitaa saada ihan kuluttajatkin:

Kyllä siellä aikansa toimii ihan tavallinen sisäkaapelikin

Juu täällä oli aikoinaan kahden rakennuksen välillä ihan normi kaapeli haudattu hiekkamaahan silleen että lapiolla pisto ja raotus jonka jälkeen kaapeli siihen rakoon. Se kesti vuosia. Sen mitä tarvikin kestää.
 
Mökiltä pimahti sähköpatteri (sähkölämmitys) yhdestä huoneesta, termari tuli ilmeisesti tiensä päähän ja patteri on koko ajan päällä jos virrat on päällä.
Minkä merkkisiä noita kannattaa kattoa, vai sanooko vaan sähkärille mitat ja vanhan tehon, ja se tuo sitten tukusta jotain? Ihan perusvehkeen tarvii, ei mitään wifihörhöilyjä.
 
Mökiltä pimahti sähköpatteri (sähkölämmitys) yhdestä huoneesta, termari tuli ilmeisesti tiensä päähän ja patteri on koko ajan päällä jos virrat on päällä.
Minkä merkkisiä noita kannattaa kattoa, vai sanooko vaan sähkärille mitat ja vanhan tehon, ja se tuo sitten tukusta jotain? Ihan perusvehkeen tarvii, ei mitään wifihörhöilyjä.

Mikä on vanhan patterin merkki/malli? Monet patterit ovat pikaliittimellä (esim. Enstolla Enstonet) ja niiden vaihtamiseen ei tarvita sähkömiestä koska liitäntärasiaa ei tarvitse avata.
 
Mikä on vanhan patterin merkki/malli? Monet patterit ovat pikaliittimellä (esim. Enstolla Enstonet) ja niiden vaihtamiseen ei tarvita sähkömiestä koska liitäntärasiaa ei tarvitse avata.

Hyvä huomio, pitääpä tarkistaa malli ja miten se on kiinni kun käy tuolla seuraavan kerran. Tuo oliskin helppo jos löytyisi valmis plug&play vaihtoehto.

E: Kyllä se kuvan perusteella tommonen enston joku versio on, täysin saman näköinen mutta tuota korkeampaa mallia. Mallia vaan vanha, joku 20v ainakin, pitää tsekata.

1698079299216.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 316
Viestejä
4 509 293
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom