Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 231
Onkohan tämä ihan hyväksytty kaapeli maan alle asennettavaksi? Muita merkintöjä en tuosta akkiseltään löytänyt.

Kyseinen johto lähtee omakotitalon terassin valaisimesta ja menee maan alta pihan keskellä olevaan koriste-tier valaisimeen. Lähtöpäässä ei ainakaan näy mitään suojaputkea, loppupäässä tulee tolpan sisällä ylös. Vikavirtasuojia ei taida tuosta 70-luvun sähkökaapista löytyä.

Tarkoitus olisi laittaa tuon valaisimen viereen korkeampi tolppa ja sinne led valonheittimet ja sähkäri käy sitten kytkemässä uuteen tolppaan, vanha tolppa siis kokonaan pois.

Ja oliko se niin, että kiinteät valaisimet voi laittaa pistorasioilla? Helpottais sitten jos/kun tarvii lisätä tai vaihtaa valaisimia, tarkoitus valaista ~koko piha tuolla yhdellä tolpalla. Hattu tulee tolpan nokkaan niin ei ole sateen armoilla.
Noniin, aloin vaihtaamaan valaisinta ja tämä maakaapeli olikin kaksinapainen. Keskellä yksisäikeinen ja sen ympärillä toinen johdin. Tämä oli kytketty sokeripalan kaikkiin liittimiin. Olin ymmärtänyt että ulkona pitäisi olla aina kolmenapainen johto. Voiko tämän kytkeä uuteen valaisimeen vai meneekö koko kaapeli kuitenkin vaihtoon?
 

Liitteet

Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
836
Noniin, aloin vaihtaamaan valaisinta ja tämä maakaapeli olikin kaksinapainen. Keskellä yksisäikeinen ja sen ympärillä toinen johdin. Tämä oli kytketty sokeripalan kaikkiin liittimiin. Olin ymmärtänyt että ulkona pitäisi olla aina kolmenapainen johto. Voiko tämän kytkeä uuteen valaisimeen vai meneekö koko kaapeli kuitenkin vaihtoon?
Siinä on vaihe ja PEN-johdin. Ihan normaalia vanhan ajan asennusta. Kytket vaiheen vaiheeseen ja PENin nollaan ja suojamaahan. Tuo PENin haaroitus vaan pitäisi tehdä jotenkin asiallisemmin liittimellä eikä suoraan jakamalla säikeet kahteen nippuun. Sellainen muunto-Wago jossa on liittimet kahdelle ML-johtimelle on hyvä. Toisen päähän painettavaan liittimeen tuo PEN-johdin kokonaisuudessaan ja toisen pään kahteen liittimeen jäykät ML:t sininen ja kevi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
Niin että tuon vanhan huonetermarin irroitit, putsasit ja kytkit takaisin mutta nyt muka tilailet sähkärin asentamaan sen tulevan budjettitermarisi jonka hankit itse?
En tiedä keskiverto kotiranesta, mutta itsehän varmaan voisin toimia juuri noin. Vaikka otan kuntokartoitusmielessä vapauksia availla tuhmasti vääriä kansia ja saatan jopa vahingossa kytkeä jotain vähäistä, niin kyllä mä silti sähkärin pyytäisin uutta lattialämmitystermaria vaihtamaan. Aika kriittinen kohde, ja minullahan ei oikein ole taitoa arvioida, onko esim itse vastuskaapeli vielä ok.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 267
Tämähän on tuttu juttu. Joku kun kysyy sähköistä millä tahansa foorumilla jotakin, niin yleensä siihen joku sähkömies jumalan armosta kommentoi, että "hyi, ei saa tehdä itse tms".
Olisi hiljaa tai antaisi oikeaa tietoa. Se mahdollinen itse ranettaja sen kuitenkin tekee itse jos on tehdäkseen, ei se vinoilulla muuksi muutu, mutta oikea vinkki voi mahdollisesti pelastaa virheeltä.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Neuvomisen ja varoittaminen halu riippuu varmaan siitäkin, haluaako joku ranen taivaaseen lähdön vastuulleen kun neuvo meneekin väärin, esimerkiksi jos kytkennöissä on alunperin jo jotain tunnistamatonta tai väärin tehtyä, ja aletaan tekemään olettamuksia tietämättä tilannetta.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 885
Tämähän on tuttu juttu. Joku kun kysyy sähköistä millä tahansa foorumilla jotakin, niin yleensä siihen joku sähkömies jumalan armosta kommentoi, että "hyi, ei saa tehdä itse tms".
Olisi hiljaa tai antaisi oikeaa tietoa. Se mahdollinen itse ranettaja sen kuitenkin tekee itse jos on tehdäkseen, ei se vinoilulla muuksi muutu, mutta oikea vinkki voi mahdollisesti pelastaa virheeltä.
Ja entäpä jos se neuvottava ymmärtää jotain väärin tai tekee jonkun muun virheen mikä ammattilaiselle on itsestäänselvyys? Laki nyt kuitenkin on laki eikä sähkäreillä ole mitään velvollisuutta neuvoa ketään tuollaisissa asioissa.
On muuten erittäin tuttu juttu tuo narina siitä ettei suostu aina neuvomaan.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
834
Tämähän on tuttu juttu. Joku kun kysyy sähköistä millä tahansa foorumilla jotakin, niin yleensä siihen joku sähkömies jumalan armosta kommentoi, että "hyi, ei saa tehdä itse tms".
Olisi hiljaa tai antaisi oikeaa tietoa. Se mahdollinen itse ranettaja sen kuitenkin tekee itse jos on tehdäkseen, ei se vinoilulla muuksi muutu, mutta oikea vinkki voi mahdollisesti pelastaa virheeltä.
Juuri näin! Itsekkin raneksi tunnustaudun, tosin todella isolla harkinnalla ja mihinkään ryhmäkeskuksiin en koske. Valokatkaisijan voin vaihtaa (ja olenkin vaihtanut), mutta hyvät valokuvat alkuperäisesta kytkennästä ja isoa harkintaa ja jos vähänkään epäilyttää, niin sitten kysellään tai ei kosketa. Ja sitten se tärkein, eli kohde virrattomaksi (sulakkeelta) ja vielä varmistaa (esim. sellaisella kynällä) että se on oikeasti virraton.
Lisäksi kytkennät kunnolla kiinni, muttei niin hyvin että esim. ruuvit korkkaa. :)
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
360
Ketjun otsikko "Kysymyksiä sähkömiehille" Oleellinen kohta viestistä lainauksessa.
Kysymys kuuluukin että arvaako sitä tilailla silmää ja lompakkoa miellyttävän älytermarin odottelemaan sähkäriä vai onko tossa ohjauksessa jotain huomioitavaa?
Ei tässä tarvi ruveta piruileen kun ei kukaan ole mitään ranetusneuvoja joilla saa ittensä hengiltä kysynytkään.
Vastaus siihen kysymykseen: tilaa vain kyllä se oikea sähkäri osaa sen oikein kytkeä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 267
Ja entäpä jos se neuvottava ymmärtää jotain väärin tai tekee jonkun muun virheen mikä ammattilaiselle on itsestäänselvyys? Laki nyt kuitenkin on laki eikä sähkäreillä ole mitään velvollisuutta neuvoa ketään tuollaisissa asioissa.
On muuten erittäin tuttu juttu tuo narina siitä ettei suostu aina neuvomaan.
Tämä on ihan validi pointti, ei tietenkään ole velvollisuutta neuvoa jos se ottaa omantunnon päälle, mutta ei se piruilukaan asiasta mitenkään pakollista ole tai auta ketään. Voi olla kokonaan kommentoimatta jos ei ole mitään rakentavaa aiheeseen.
Tämä ei nyt ollut mitenkään pelkästään sulle, vaan ihan kaikille "en neuvo kun ei sulla ole lupia kuitenkaan" sähkömiehille ja yhtälailla koskee kaikkia muitakin asioita mihin jonkin sortin lisenssi vaaditaan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Tämä on ihan validi pointti, ei tietenkään ole velvollisuutta neuvoa jos se ottaa omantunnon päälle, mutta ei se piruilukaan asiasta mitenkään pakollista ole tai auta ketään. Voi olla kokonaan kommentoimatta jos ei ole mitään rakentavaa aiheeseen.
Tämä ei nyt ollut mitenkään pelkästään sulle, vaan ihan kaikille "en neuvo kun ei sulla ole lupia kuitenkaan" sähkömiehille ja yhtälailla koskee kaikkia muitakin asioita mihin jonkin sortin lisenssi vaaditaan.
No se nyt vaan tuntuu monelta unohtuvan, että sähkötyöt ovat luvanvaraisia töitä ja monesti on epäselvää, että mitä mallikko saa itse tehdä.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 693
Kysytäänpäs fiksummilta tämmöistä :

- kylppärissä ~90 luvulla asennettu sähköinen lattialämmitys, termostaatti samaa ikäluokkaa (Eberle 525).
- tuli jokunen aika sitten tsekattua/putsattua lämpötila anturi kun tuntui ettei pelannut normisti (nyt pelaa..).
- samalla takaraivoon nousi ajatus termostaatin päivittämisestä älylliseen (koska sähkön säästö, vaikka maksaahan se sähkärikin..)

Kiinnitin huomiota että termarille tulee vaan 3 johtoa + anturin 2, "uusissa" termareissa näyttäisi olevan 2x sisään & 2x ulos + anturi.

Kysymys kuuluukin että arvaako sitä tilailla silmää ja lompakkoa miellyttävän älytermarin odottelemaan sähkäriä vai onko tossa ohjauksessa jotain huomioitavaa?

Ohessa pari kuvaa Eberlen kytkennöistä (anturin johdot irti).
Turha tuohon mitään älytermaria laitella. Ei säästä sähköä yhtään enempää kuin tuokaan. Nyt kun oletettavasti potikka rasvattu ja säätö toimii taas hyvin, niin muutama päivä seurailua lämpömittarin kanssa. Säätää termarin niin että lattian lämpötila on 2-3 astetta tavoiteltua huonelämpötilaa korkeampi, niin lattia pysyy kuivana eikä lämmitetä turhaan.

Jos nyt kuitenkin haluat termarin vaihtaa, niin olennaista on katsoa, että vanha lattia-anturi on sopiva uuteen termariin, jollei anturiakin vaihda. Nuo anturit on NTC- tai PTC-vastuksia, arvo ja tyyppi selviää mittaamalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 166
Jos sitä termaria nyt lähtee tuohon vaihtamaan, niin siellä on ilmeisesti varsinaiselle lattialämmittimelle veto jostsin jakorasialta tai kontaktorilta ja siksi vain 3 johtoa. Kytkentä ihan kuten sen kannen kaaviossakin, mutta kun sitä uutta termaria kytkee, niin potää varmistaa että se ohjaa nimenomaan vaihetta. Osa älytermareista on (tilanahtauden takia?) kytketty ohjaamaan nollaa. Jos tuollaiseen termariin kytkee noin ohjatun lämmittimen, se hehkuttaa täysillä niin kauan kunnes jokin palaa poikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
No se nyt vaan tuntuu monelta unohtuvan, että sähkötyöt ovat luvanvaraisia töitä ja monesti on epäselvää, että mitä mallikko saa itse tehdä.
Joo. Samoin usein tuntuu olevan epäselvää, että se ei ole mikään luonnonlaki säännellä asiat juuri siten kun ne tällä hetkellä on Suomessa säännelty. Siitä miten asiat ovat ei voida päätellä, miten niiden pitäisi olla.

Sähkötyöt eivät ole ainoa asia, jossa ihan normaali toiminta on ehdottoman no-no ja silti sitä tehdään. Tuholaistorjunta tehdään usein vähän laittomasti, tavoilla jotka olivat ennen ihan normaaleja. Lyijyllistä juotostinaakaan ei kuluttajamyynnissä ole. Pilvenpoltto on vähän vaikea tehdä lakien ja asetusten mukaan, kun se on kokonaan kielletty.

Tässähän en esitä, että kehitysmaatasoinen sääntely tai siis sen puute olisi jotenkin hyvä tai siihen pitäisi vaihtaa. Kunhan yritän herätellä suhteellisuudentajua.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 890
Suomessa näännyttäisiin nälkään, jos kukaan ei tekisi luvattomia sähkötöitä (kyllä ei yksikään maatila tilaa sähkäriä jonkun sähkökäkättimen korjaamiseen ja vaikka tilaisi, niin voi olla hiljaista saada ketään)... Siit huolimati joku taso pitää pitää ja jos kysyjälle on vähän epäselvää miten ne vaiheet ja kevit nyt menikään ja silti on ilmeistä, että tulisi tekemään työn itse, niin vähän kiikun kaakun neuvoa.

Pitkään olen ollut sitä mieltä, että vähäpätöisiä hommia pitäisi voida tehdä, kun on vetänyt muutaman tarvittavan kurssin. Näinhän ei kuitenkaan ole ja itse esim. suoritan sähköinssin tutkintoa ihan vaan siksi, että voi tehdä pikkuhommia (ja toki omasta mielenkiinnosta elekttoniikkaharrastuksen myötä) ja ammattitutkintoa ei iltahommina pysty.

Ps. Ja inssin tutkinnollakaan ei siis saa tehdä mitään edes itselle, pitäisi vielä 6kk työkokemustakin hankkia. Ajattelin, et vois olla hyvää hermolepoa ottaa 6kk loma päätteen äärestä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Tässähän en esitä, että kehitysmaatasoinen sääntely tai siis sen puute olisi jotenkin hyvä tai siihen pitäisi vaihtaa. Kunhan yritän herätellä suhteellisuudentajua.
Se nyt vaan on niin että jokakodin hommissa ei löydy juurikaan muuta kuin sähköt jossa ollaan ihan suoraan tekemisissä ihmishenkien kanssa. Ei pelkästään sen oman, mutta myös muiden hengen kanssa.
Esim. joku putkien ranetus niin pitää olla jo aika seppä että onnistuu munimaan hommat niin että joltain lähtee henki.

Joku piipun muuraus voisi olla sellainen että häkämyrkytyksden voisi saada aikaiseksi. Mitähän muuta keksisi? Sähköjen kanssa se riskikerroin on vaan niin suuri. Ei tartte kovin pahasti edes munia niin on katastrofin ainekset ilmassa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 256
Se nyt vaan on niin että jokakodin hommissa ei löydy juurikaan muuta kuin sähköt jossa ollaan ihan suoraan tekemisissä ihmishenkien kanssa. Ei pelkästään sen oman, mutta myös muiden hengen kanssa.
Esim. joku putkien ranetus niin pitää olla jo aika seppä että onnistuu munimaan hommat niin että joltain lähtee henki.

Joku piipun muuraus voisi olla sellainen että häkämyrkytyksden voisi saada aikaiseksi. Mitähän muuta keksisi? Sähköjen kanssa se riskikerroin on vaan niin suuri. Ei tartte kovin pahasti edes munia niin on katastrofin ainekset ilmassa.
Enemmän ihmisiä kuolee vuosittain, kun korjaavat autoa tai muuta vastaava konetta ja puristuvat alle, kuin sähköstä. Pitkään aikaan ole ollut yhtäkään kuolemaa mikä johtuisi väärästä asennuksesta vaan ovat olleet luokkaa tyhmät kiipeävät junan katolle ja kuolevat valokaaresta tai tyhmät menee avaamaan/murtamaan muuntamon ovia ja menevät liian lähelle muuntajaa ja kuolevat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
Se nyt vaan on niin että jokakodin hommissa ei löydy juurikaan muuta kuin sähköt jossa ollaan ihan suoraan tekemisissä ihmishenkien kanssa. Ei pelkästään sen oman, mutta myös muiden hengen kanssa.
Esim. joku putkien ranetus niin pitää olla jo aika seppä että onnistuu munimaan hommat niin että joltain lähtee henki.
Ei kai tällaista itsestäänselvyyttä kukaan kiistä. Siitä huolimatta ei ole mikään globaali kategorinen käytäntö, ettei omassa talossa saa tehdä juuri mitään sähkötöitä, vaikka osaisi. Tästä poikkeava lainsäädäntö ei sekään tarkoita, että ihmisiä kuolisi sen vuoksi kuin heinää.

Toisesta näkökulmasta niitä laittomia asennuksia tosiaan tehdään Suomessakin koko ajan. Ranetus ja räpellys on asia erikseen, mutta enimmäkseen ne ovat pieniä töitä jotka tehdään ihan oikein. Esimerkiksi edellä mainittiin, että maatiloilla se on ihan pakko.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Enemmän ihmisiä kuolee vuosittain, kun korjaavat autoa tai muuta vastaava konetta ja puristuvat alle, kuin sähköstä.
Mitä sitten? Se on oma henki silloin kyseessä. Ranetellessa sähköjen kanssa siinä on oma ja monen muun henki pelissä ellei ole täysin erakko.
Eihän tästä ole kovin montaa vuotta kun lapissa paloi kuoliaaksi vähän useampi kun oli raneteltu. Eli aivan turha selitellä että "ei ole pitkään aikaa".

Jännitteellisenä ei saisi tehdä sähkötöitä tai siihenkin taisi olla erikseen pätevyyden hankinta. Silti sähkärit tekee jännitteellisenä (Itsekkin siihen syyllistynyt). Omalla hengellään kait jokainen saa halutessaan leikkiä, mutta joku vitun moraali pitäisi olla ettei toisten henkeä omiin leikkeihin sotke.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
Omalla hengellään kait jokainen saa halutessaan leikkiä, mutta joku vitun moraali pitäisi olla ettei toisten henkeä omiin leikkeihin sotke.
Tämä on ihan totta. Siksi varmistunkin, että osaan tehdä ennen kuin teen. Sama koskee myös auton jarrujen korjaamista, missä voi joku muu kuolla mikäli mokaan.

On vähintäänkin aika radikaalia, ettei edes ammatillinen pätevyys oikeuta omaan lukuun vaihtamaan yhtä saatanan pistorasiaa omaan mökkiin, vaan pitää olla sata vuotta kokemusta ja sillä perusteella myönnetty vessapaperi. Joku kohtuus pitäisi olla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Se nyt vaan on niin että jokakodin hommissa ei löydy juurikaan muuta kuin sähköt jossa ollaan ihan suoraan tekemisissä ihmishenkien kanssa. Ei pelkästään sen oman, mutta myös muiden hengen kanssa.
Esim. joku putkien ranetus niin pitää olla jo aika seppä että onnistuu munimaan hommat niin että joltain lähtee henki.

Joku piipun muuraus voisi olla sellainen että häkämyrkytyksden voisi saada aikaiseksi. Mitähän muuta keksisi? Sähköjen kanssa se riskikerroin on vaan niin suuri. Ei tartte kovin pahasti edes munia niin on katastrofin ainekset ilmassa.
Jos autojen remppaaminen lasketaan mukaan. niin kyllähän siinä vaarantaa paljon isomman joukon. Vaikka jarrurempassa ranetetaan ja sitten lähdetään tuonne liikenteeseen mukaan ja sitten se ranetus pettää ja ajetaan kolari kun jarrut ei toimineetkaan. Toki sähköjä ei pidä ranettaa, mutta todella vähän näiden seurauksena Suomessa kuolee ihmisiä. Auton remppailemiseen ei tarvitse edes mitään koulutusta saati lupia. Raskaassa kalustossa jarrujen remppaaminen on sitten luvanvaraista. Kyllä sähkötöitä pitäisi saada tehdä, jos ammattillinen pätevyys löytyy.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Vaikka jarrurempassa ranetetaan ja sitten lähdetään tuonne liikenteeseen mukaan ja sitten se ranetus pettää ja ajetaan kolari kun jarrut ei toimineetkaan.
Saa ranettaa aika huolella. Auton jarrut kun sattuu olemaan tuplapiirillä, eli yhden piirin takana on 2 pyörää ja nekin muistaakseni ristiin eli esim. etu vasen ja taka oikea.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Saa ranettaa aika huolella. Auton jarrut kun sattuu olemaan tuplapiirillä, eli yhden piirin takana on 2 pyörää ja nekin muistaakseni ristiin eli esim. etu vasen ja taka oikea.
Oletko koskaan ajanut autolla, jossa letku/putki pettää ajossa yllättäen? Itselle on parin auton kanssa käynyt ja ei kyllä paljon ole jarruja sen jälkeen autossa kun yksi letku/putki pettää. Jos olisi käynyt hätäjarrutuksessa, niin ei toivoakaan pysähtyä ajoissa. Poljin menee nimittäin pohjaan, joo pumppaamalla saa vähän jarruja, mutta kyllä on surkea jarrutusteho.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
Saa ranettaa aika huolella. Auton jarrut kun sattuu olemaan tuplapiirillä, eli yhden piirin takana on 2 pyörää ja nekin muistaakseni ristiin eli esim. etu vasen ja taka oikea.
Tämähän menee jo pahasti ohi aiheen, mutta onnea matkaan auton pitelemisessä vasemmalla etujarrulla ja oikealla takajarrulla ns. normaalissa talvikelissä, kun toinen piiri pettää äkisti.

Sähköasennuksissa nykynormin mukaan vahinko on yleensä kauempana kuin yhden virheen päässä. Niissäkin voi sanoa, että saa ranettaa aika huolella ennen vahinkoa, jos sellaiseen retoriikkaan lähtee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Tämä on ihan totta. Siksi varmistunkin, että osaan tehdä ennen kuin teen. Sama koskee myös auton jarrujen korjaamista, missä voi joku muu kuolla mikäli mokaan.

On vähintäänkin aika radikaalia, ettei edes ammatillinen pätevyys oikeuta omaan lukuun vaihtamaan yhtä saatanan pistorasiaa omaan mökkiin, vaan pitää olla sata vuotta kokemusta ja sillä perusteella myönnetty vessapaperi. Joku kohtuus pitäisi olla.
Kai tässä on lähinnä se ajatuksena, että jos ei olisi kielletty niin kaiken maailman pellehermannit tekisi sähköhommia kodissaan ilman mitään ymmärrystä asiasta.

Aika moni on vaan ihan käsittämättömän hölmö/ei mitään ymmärrystä asioiden toiminnasta. Kun on tarpeeksi kiellettyä niin nämä henkilöt sitten ovat sitä mieltä että kun ei saa tehdä niin eivät tee.

Toki sitten on aina niitä jotka tekee vaikka ei osaa mitään ja sitten ne joilla on riittävää maalaisjärkeä ja osaamista ja tekevät itse tarvittavat jutut.

Ei tietenkään siis saa tehdä, mutta jos vaikka pistorasian kuoret hajoaa ja pitäisi vaihtaa sisus samalla, niin harvassa on ne jotka tilaa sähkömiehen. Käytännössä 5min homma kuitenkin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Olisihan se kaunis ajatus, että sähkäri kävisi tekemässä pienemmätkin sähkötyöt. Käytännössä kaverit tuntuvat olevan vaan niin kiireisiä, että tuntuu mahdottomalta saada hyvä tekijä. Eikä viitteisi ottaa ilman jonkinlaisia referenssejä ja soitella useampaa läpi. Nyt olen reilu 2kk odotellut vanhaa kontaktia noin päivän hommaa varten.

Käytännössä olen vain valaisimet ja niiden muuntajat kytkenyt itse. Vanhoja asennuksia en ole lähtenyt laajentamaan tai keskusta ropaamaan vaikka aika suoraviivaiselta vaikuttaisi työt.

Mitähän vaaranpaikkoja muuntajan vaihtamisessa on, kun ei kai ole sallittua maallikolle? Jos mitoituksen ymmärtää tarkastaa. Laitteet eivät ole edes suojamaadoitettuja. Entä "kiinteän" valaisimen kytkennässä? Vanhoissa taloissa valaisinten kanssa tulee enemmän ongelmia, kun suojamaa voi puuttua ja valaisimessa se on.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Itse olen joutunut välillä just "kyllä mä tiedän mitä teen." räpellyksiä ihmettelemään. Että sais edes siks aikaa turvalliseksi, jotta sähkömies tulee paikalle. Ei ole ollu yks tai kaks juttua niissä mitkä on pitänyt samalla kertaa korjata.
Itse en sähköistä tiedä muuta kun värit.
Nimimerkillä vittumaista kun saat tiskipöydästä tällit. Oli vähän laitettu maadoitettuja pistorasioita "iham itte".
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 890
Kyllähän tosiaan auton jarrujen roppaaminen on potentiaalisesti valtavan paljon vaarallisempaa isommalle joukolle sivullisia (kolari bussin kanssa tms.), kuin sähköhommat, mutta oiskohan tuossa taustalla nyt se, että hitainkin idiootti ymmärtää, että jos ei ole osaamista, niin jarruihin ei pidä koskea ja ilman osaamista välttämättä ei pääse alkua pidemmälle. Sähköhommat vaikuttavat ulospäin niin "helpoilta", että tyhmempikin saattaa kuvitella, että homma on helppoa ja mitään vaaraa ei ole, vaikka todellisuus on muuta.

Onhan noi sallitut ja kielletyt maallikkotyöt joskus vähän hassuja, rikkoontuneen (yksivaiheisen) johdon saa vaihtaa ja voihan siinä kytkeä vaikka vaiheen suoraan suojamaadoitetun laitteen runkoon. Toisaalta ei saa vaihtaa rikkoontunutta valokytkintä edes toiseen samanlaiseen. Tässä varmaan on taustalla ajattelu kiinteästä ja ei-kiinteästä asennuksesta, mutta silti vähän hassua.

Sähkärin saatavuus on kyllä kanssa ongelmallista. Itse olen koittanut aina kerryttää hommaa niin, että sähkärille olisi koko päivän homma tarjolla, niin viitsii tulla. Siltikin on vaikeaa saada tekijää, käytännössä ainoastaan yksi ns. vakkarisähkäri on tullut paikalle, muut joko lupaavat ja eivät tule tai eivät koskaan vastaa. Vakkarinkin jäljiltä jää ärsyttävän paljon korjattavaa ja joka helvetin kerta on joutunut tulemaan seuraavana päivänä paikkailemaan asennuksia (enkä nyt tarkoita mitään kosmeettisia juttuja tai muuta turhanpäiväistä narinaa, vaan toiminnallisia virheitä joita ei saisi tapahtua). Nyt viimeisimmän mokan jälkeen ei enää vastannut pyyntööni tulla fiksaamaan asennus, joten jatkossa kai on pakko alkaa sit tekemään kaikki itse, kun en tiedä miten tänne sähkäriä enää saisi, mutta en toki sähkäräeita ammattiryhmänä mollaa, tää nyt vaan on tällaista kun asuu maalla, niin ei tänne viitsi kukaan tulla jos ei vieressä asu...
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Kyse ei ole pelkästään "ruuvimeisselin pysymisestä kädessä", vaan asiaan liittyy muutakin.

Maallikko ei kykene arvioimaan riskejä ja sähkön vaaroja. Yllä mainittiin valokaari, niin jo talon pääkeskuksessa voi tapahtua vaarallinen valokaari.

Maallikko ei yleensä ymmärrä kokonaiskuvaa eli johdinvärejä pidemmälle.

Maallikon tehdessä kiinteitä asennuksia niitä tuskin dokumentoidaan mitenkään. (Ei kaikkia sähkäreitäkään kiinnosta dokumentoida, mutta silti.)

Maallikon tehdessä sähkötöitä on todennäköisempää, että käytetään soveltumattomia asennustapoja tai asennustarvikkeita.

Ja ongelma on, että maallikolla harvemmin on mittalaitteita käyttöönottomittauksen tekemiseen. Joku yksittäinen pistorasia on helppo lisätä, mutta vielä kun pitäisi mittauksin todentaa, että oikosulkuvirta on riittävä sulakkeen toimimiseen!

Sitten juridiset vastuukysymykset ym. vielä lisäksi.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 620
Kodin pikkujutut tulee tehtyä itse, kuten joku lattialämmityksen hajonneen kontaktorin vaihto tms. Kontaktori 20€ ja vaihto 200€ kilometrikuluineen ja matkatunteineen?
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
10
Oho, tästähän kehkeytyikin hyvät keskustelut.

Olisin ehkä voinut muotoilla kysymykseni toisin, ei ollut tarkoitus astua kenenkään varpaille. :)

Menee vähän aiheen ohi nyt, pahoittelut siitä, mutta omasta kaveriporukasta löytyy kyllä luvalliset sähkö & lvi asentajat, kuten myös autoasentaja ja nuohoojakin.

Itse olen "harrastanut" pienelektroniikkaa ~15v (isä ukolla oli n. 35v elektroniikkaa tarvittaessa komponentti tasolla korjaava yritys jne.), on tullut rakenneltua kaikenlaisia droneja, rc ruohonleikkuria, megasquirtteja autoihin jnejne. matalajännite härveleitä, pysyy kyllä Fluke kädessä.. Mutta AINA kun ollut kyse kiinteistä/verkkovirta kytkennöistä niin luvat omaava kaveri on kyllä käynyt kytkemässä ne "kohtuullista" korvausta vastaan.

Ja kyllä, olen vaihtanut autojeni jarrupalat jne. aina itse, nuoruus meni maalla kaikenlaisten moottorihärveleiden parissa touhutessa.. :)

Kiitos & anteeksi kaikille kyssäriin vastanneille, koen saaneeni vastauksen alkuperäiseen kysymykseeni että onko uuden termarin hankinnassa mitään huomioitavaa.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Kai tässä on lähinnä se ajatuksena, että jos ei olisi kielletty niin kaiken maailman pellehermannit tekisi sähköhommia kodissaan ilman mitään ymmärrystä asiasta.

Aika moni on vaan ihan käsittämättömän hölmö/ei mitään ymmärrystä asioiden toiminnasta. Kun on tarpeeksi kiellettyä niin nämä henkilöt sitten ovat sitä mieltä että kun ei saa tehdä niin eivät tee.

Toki sitten on aina niitä jotka tekee vaikka ei osaa mitään ja sitten ne joilla on riittävää maalaisjärkeä ja osaamista ja tekevät itse tarvittavat jutut.

Ei tietenkään siis saa tehdä, mutta jos vaikka pistorasian kuoret hajoaa ja pitäisi vaihtaa sisus samalla, niin harvassa on ne jotka tilaa sähkömiehen. Käytännössä 5min homma kuitenkin.
Pahinta on kuitenkin se että niistä ei-sähkömiehistä, jotka kuvittelevat osaavansa riittävästi ranettaakseen, isohko osa on sellaisia, jotka eivät oikeasti kuitenkaan tiedä riittävästi, mutta eivät tiedä edes sitä. Luulevat joitakuita muita "pellehermanneiksi", mutta itse eivät tietenkään siihen kategoriaan kuulu. Eli tavallaan se Rumsfeldin unknown unknowns. Sitten tuleekin vahinkoja ja pahimmillaan tulipaloja tai sähköiskuja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 166
Mua ei henkilökohtaisesti haittaa se wttä maallikot tekww omia sähkötöitään, sen sijaan se että foorumilla itketään kun ei neuvota, pistää joskus vituttamaan.

Usein johonkin simppeliin kysymykseen pitäisi esittää 25 jatkokysymystä että siihen uskaltaisi jotain vastata.

Töissä itseranettavat tietusti vituttavat myös joskus, lähinnä silloin kun niiden jäkiä koittaa setviä. Esim olen joskus törmännyt jonkun ihanitte tekemään lisäpistorasiaan, jossa sellainen pähkähulluajatus, kuin että olisi kytkenyt saman väriset johdot yhteen ei ollut tullut tämän työn sankarin mieleenkään, vaan oli kehitetty oma värijärjestelmä jossa kevi edusti vaihetta sillä vikalla rasialla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
Mua ei henkilökohtaisesti haittaa se wttä maallikot tekww omia sähkötöitään, sen sijaan se että foorumilla itketään kun ei neuvota, pistää joskus vituttamaan.

Usein johonkin simppeliin kysymykseen pitäisi esittää 25 jatkokysymystä että siihen uskaltaisi jotain vastata.
Minuakin vituttaa kuvaamasi ilmiö joskus eli silloin kun joku aivan ilmeisellä nollatietopohjalta kyselee valmiita työohjeita osaamatta edes selittää mistä on kysymys.

Toisaalta minua vituttaa myös tiedon panttaaminen, joka on yleistä* tämän aiheen keskusteluissa myös vastauksena ihan loogisiin kysymyksiin. Enkä tarkoita että kenelläkään olisi velvollisuutta vaikkapa antaa ilmaista ammattinsa alaan kuuluvaa neuvontaa satunnaiselle kyselijälle tai tuhlata aikaansa mihinkään, mihin ei halua. Se vaan on turha nollapostaus, että sähkötöitä ei saa tehdä itse. Kyllä kaikki sen tietävät.

*En edes viittaa tähän keskusteluun vaan aiheeseen yleisesti. Aika moni varmaankin tietää, millaista viemäripaskaa tulee vastaan, jos tekee hakuja jostakin sähköön liittyvästä ja erehtyy sairaasta mielenkiinnosta avaamaan vaikkapa vanhoja suoli24-ketjuja.
Pahinta on kuitenkin se että niistä ei-sähkömiehistä, jotka kuvittelevat osaavansa riittävästi ranettaakseen, isohko osa on sellaisia, jotka eivät oikeasti kuitenkaan tiedä riittävästi, mutta eivät tiedä edes sitä. Luulevat joitakuita muita "pellehermanneiksi", mutta itse eivät tietenkään siihen kategoriaan kuulu. Eli tavallaan se Rumsfeldin unknown unknowns. Sitten tuleekin vahinkoja ja pahimmillaan tulipaloja tai sähköiskuja.
Minulla on sellainen käsitys, että näitä kieltäminen estä. Ikävintä lienee, että osa näistä ei edes yritä kysyä koska luulee tietävänsä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 432
Töissä itseranettavat tietusti vituttavat myös joskus, lähinnä silloin kun niiden jäkiä koittaa setviä. Esim olen joskus törmännyt jonkun ihanitte tekemään lisäpistorasiaan, jossa sellainen pähkähulluajatus, kuin että olisi kytkenyt saman väriset johdot yhteen ei ollut tullut tämän työn sankarin mieleenkään, vaan oli kehitetty oma värijärjestelmä jossa kevi edusti vaihetta sillä vikalla rasialla.
Taas tuli mieleen yhden ranen oma värijärjestys, olen varmaan joskus aiemminkin maininnut. Sinänsä loogista päättelyä että: Multa on ruskeaa, ruskea on varmaan maa. Nurmikko on yleensä vihreää ja joskus vähän keltaistakin, keltavihreä on varmaan nolla ja samalla logiikalla taivas on sininen ja korkealla joten sen on pakko olla vaihe. Että noin nuo ihme omat värijärjestykset ilmeisesti syntyy...
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Pahinta on kuitenkin se että niistä ei-sähkömiehistä, jotka kuvittelevat osaavansa riittävästi ranettaakseen, isohko osa on sellaisia, jotka eivät oikeasti kuitenkaan tiedä riittävästi, mutta eivät tiedä edes sitä. Luulevat joitakuita muita "pellehermanneiksi", mutta itse eivät tietenkään siihen kategoriaan kuulu. Eli tavallaan se Rumsfeldin unknown unknowns. Sitten tuleekin vahinkoja ja pahimmillaan tulipaloja tai sähköiskuja.
Menee OT mutta itte laitoin pari vuotta sitten nelitahti kelkan moottorin ihan muttereiksi pöydälle. Koskaan ennen en ole moista operaatiota tehnyt. Syynä operaatiolle oli moottorin tyyppivika. Männänrenkaat jumittuu ja öljyä alkaa palamaan tolkuttomasti.
Olen luonteeltani sellainen että kaikki on ihmisen keksimiä/tekemiä, joten tuumailemalla homma kyllä onnistuu. Lisäksi netistä löyty ihan ns. korjaamo käsikirja jossa kaikki momentit sun muut hyvin tarkasti.
Motti olisi levinnyt ensimmäisen käynnistyksen taikka ajon yhteydessä aivan perusteellisesti koska käsikirjassakaan ei kaikkea kerrota. Kikottimessa on sellainen öljypumppu että se pitää ilmata jos se on kuivaksi päässy. Siellä on imupuolella kousikuormitteinen kuula ja pumppu ei jaksa tehdä riittävästi imua jotta se aukeaisi. Tämä selvisi sattumalta kun jotain muuta asiaa varmuuden vuoksi googlettelin motin kasauksen saatua päätökseen, mutta en sinä iltana/yönä vielä mottia saanut takas kelkkaan kiinni. Onni onnettomuudessa siis.
Tää on varmaan niille valtuutetuille korjaamo jäbiköille ihan perushuttua jonka ne oppii kun käyvät tyyppikoulutuksen saamassa. Eli niissä käsikirjoissakaan ei kaikkea kerrota.

Mielestäni sähköalalla on myös paljon sellaisia asioita jotka tulee selväksi vain siellä koulun penkillä taikka sitten pitää olla kaikenmaailman kirjat ostettuna josta sen tiedot löytää. Ittelläkin koulunpenkistä on jo niin paljon aikaa että paljon on asioita jo unehtunut. Siksi en edes niitä pieniä asennuksia enää tutuille kovin mielelläni ala tekemään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
Mielestäni sähköalalla on myös paljon sellaisia asioita jotka tulee selväksi vain siellä koulun penkillä taikka sitten pitää olla kaikenmaailman kirjat ostettuna josta sen tiedot löytää. Ittelläkin koulunpenkistä on jo niin paljon aikaa että paljon on asioita jo unehtunut. Siksi en edes niitä pieniä asennuksia enää tutuille kovin mielelläni ala tekemään.
Vertauskuvassa vahinko siis vältettiin maalaisjärjellä, googlauksella ja vahingossa. :lol:

Eikä niitä asennuksia edes kotonaan pääse luvallisesti tekemään niillä eväillä, että on tutkinto ja vieläpä tuore sellainen. Päinvastoin, sehän neurokirurgiaan verrattava pätevyys pistorasian asentamiseen vaatii 150 vuotta sitä työkokemusta(ties mistä) eli aikaa unohtaa koulussa opetettua.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Vertauskuvassa vahinko siis vältettiin maalaisjärjellä, googlauksella ja vahingossa. :lol:

Eikä niitä asennuksia edes kotonaan pääse luvallisesti tekemään niillä eväillä, että on tutkinto ja vieläpä tuore sellainen. Päinvastoin, sehän neurokirurgiaan verrattava pätevyys pistorasian asentamiseen vaatii 150 vuotta sitä työkokemusta(ties mistä) eli aikaa unohtaa koulussa opetettua.
No en tiedä että onko jokin muuttunut sitten sen kun koulut kävin. Sieltä kun todistuksen sain käteen niin kerrottiin että ittelle saa tehdä ja sukulaisille suoraan ylenevässä ja alenevassa polvessa.
Onko tämäkin oikeus siis jo poistunut?

EDIT: Niin ja vahingon välttäminen tuon motin kanssa oli siis todellakin puhas vahinko. Ihan johonkin muuhun liittyvää asiaa (toki kelkkaan) googlettelin ja siinä ketjussa kait sitten oli offtopikkina juttua tuosta pumpun ilmaamisesta :p Että ei se OT aina edes ole niin pahasta ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
No en tiedä että onko jokin muuttunut sitten sen kun koulut kävin. Sieltä kun todistuksen sain käteen niin kerrottiin että ittelle saa tehdä ja sukulaisille suoraan ylenevässä ja alenevassa polvessa.
Onko tämäkin oikeus siis jo poistunut?
Aiemmista käytännöistä en tiedä, mutta nykyinen tapa ei anna mitään oikeuksia millään pelkällä tutkinnolla, oli miten soveltuva hyvänsä. Kelpoisuustodistuksella saa kyllä tehdä omiin, vanhempien ja lasten asumuksiin, mutta vaatii kovasti enemmän kuin tutkinnon. Eikä sekään tarkoita, että saisi oikeasti tehdä kovin paljon omin päin ilman ulkoista kyylää. Kelpoisuustodistus - Henkilö- ja yritysarviointi SETI Oy

Jos tämän ilmiön historiasta ja vaiheista on tietoa, niin minuakin kovasti kiinnostaa. Eihän tämä nyt aina ole voinut olla niin hyperanaalin supertarkkaa kuin nykyisin, ei mikään muukaan asia ole ollut. Voisi kuvitella että tuon tasoisen lapun saisi ilman mitään koulutusta tai kokemusta pelkästään tentillä.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 620
Mielestäni sähköalalla on myös paljon sellaisia asioita jotka tulee selväksi vain siellä koulun penkillä taikka sitten pitää olla kaikenmaailman kirjat ostettuna josta sen tiedot löytää. Ittelläkin koulunpenkistä on jo niin paljon aikaa että paljon on asioita jo unehtunut. Siksi en edes niitä pieniä asennuksia enää tutuille kovin mielelläni ala tekemään.
Monta kaveria kävi amiksessa sähkölinjan silloin aikoinaan ja muistan kun kertoivat kuinka ampuivat huppuliittimiä paineilmalla ja räjäyttelivät konkkia. Nyt ammattikoulun opettajat valittavat, kuinka sähköasentajakokelaat eivät osaa edes ruuvimeisseliä käyttää. Onhan siellä helmiäkin seassa tottakai, mutta keskiarvo on tosi alhainen. Appiukko oli joskus ammattikoulussa pari vuotta opettajana sähköllä ja kertoi myös omat tarinansa. Eli pelkällä amispohjalla en antaisi kyllä tehdä yhtään mitään, jos ei ole alan työkokemusta alla.

Enitenhän noissa kodin pikkuhommissa haittaa hinta, joka on sama kuin isoissakin töissä. Kympin osa ei vaihdu satasella. Hiljattain vaihdoin autoon termarin, joka maksoi 4,5€. Huvikseni googletin autojerrysta vastaavien hommien hintoja. Halvin tarjous oli 90€, kun asiakkaalla oma osa mukana. Muut olivat 200-270€. Varttitunnin-30min homma, jos on tehnyt ennenkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 166
Ammattikoulussa on ihan helvetisti luppoaikaa räjäytellä niitä konkkia tai ampua huppateita.

Joku on vaan päättänyt että tää on nyt 3 vuotinen koulutus, vaikkei sille oikeasti mitään tarvetta olisi, joten siellä sitten lorvaillaan vuoden verran ripoteltuna vartin luppoina potkin päivää.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
836
Taas tuli mieleen yhden ranen oma värijärjestys, olen varmaan joskus aiemminkin maininnut. Sinänsä loogista päättelyä että: Multa on ruskeaa, ruskea on varmaan maa. Nurmikko on yleensä vihreää ja joskus vähän keltaistakin, keltavihreä on varmaan nolla ja samalla logiikalla taivas on sininen ja korkealla joten sen on pakko olla vaihe. Että noin nuo ihme omat värijärjestykset ilmeisesti syntyy...
Auto-, moottoripyörä- ja kaikenlaisten muiden polttomoottorilaitteiden sähköjä enemmän tehneillä on usein ihan omia niiden perusteella oletettuja logiikoita kiinteistösähköjenkin suhteen. Esim. laitetaan kytkin katkomaan nollaa, kun se kipinöi vähemmän ja musta on tietenkin miinus eli nolla jne. Keviäkin voi käyttää ohjattuna vaiheena kun se on Hondassakin jarruvalon johto. Ja vihreä on tietty maa (ruoho on vihreää ja GReen = GRound.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Monta kaveria kävi amiksessa sähkölinjan silloin aikoinaan ja muistan kun kertoivat kuinka ampuivat huppuliittimiä paineilmalla ja räjäyttelivät konkkia. Nyt ammattikoulun opettajat valittavat, kuinka sähköasentajakokelaat eivät osaa edes ruuvimeisseliä käyttää. Onhan siellä helmiäkin seassa tottakai, mutta keskiarvo on tosi alhainen. Appiukko oli joskus ammattikoulussa pari vuotta opettajana sähköllä ja kertoi myös omat tarinansa. Eli pelkällä amispohjalla en antaisi kyllä tehdä yhtään mitään, jos ei ole alan työkokemusta alla.
Itte en käynytkään amiksessa oppia hakemassa vaan hiukan vanhempana aikuiskoulutuskeskuksessa jossa koulutusaika oli 3v sijaan 1,5v.
 

HarriH

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
63
Jos tämän ilmiön historiasta ja vaiheista on tietoa, niin minuakin kovasti kiinnostaa. Eihän tämä nyt aina ole voinut olla niin hyperanaalin supertarkkaa kuin nykyisin, ei mikään muukaan asia ole ollut. Voisi kuvitella että tuon tasoisen lapun saisi ilman mitään koulutusta tai kokemusta pelkästään tentillä.
Sain -79 D-luokan "Huolto- ja korjaustyöt" -pätevyyden. Silloin D-papereilla sai tehdä C-luokan pätevyyden vaativia sähkötöitä itselle sekä omille että puolison vanhemmille ja lapsille. Muistaakseni siitä piti kuitenkin ilmoittaa ennakkoon Sähkötarkastuskeskukselle.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
889
Sain -79 D-luokan "Huolto- ja korjaustyöt" -pätevyyden. Silloin D-papereilla sai tehdä C-luokan pätevyyden vaativia sähkötöitä itselle sekä omille että puolison vanhemmille ja lapsille. Muistaakseni siitä piti kuitenkin ilmoittaa ennakkoon Sähkötarkastuskeskukselle.
Minulla on vastaava suoritettu muutama vuosi sitten. Olikohan S3 luokan pätevyys johon vaaditaan lyhyt työkokemus ja 3-sähköturvallisuuskurssi (oikeasti tentti, kurssilla lähinnä reenattiin tenttiin) suoritettuna. Ja kun ilmoitettu Tukesille niin kirjataan yrityksen sähkötöiden johtajaksi jolla voi sähkölaitekorjaamotoimintaa pyörittää. Toki tuolla S3 luokalla saa myös sähköhelloja asentaa ja yksittäisiä sähköjohtoja ja pistorasoita mutta keskukseen ei saa tehdä muutoksia. Taisi olla edelleen tuo "sallittu työt itselle ja lähisukulaisille" mainittu jossain.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 620
Ammattikoulussa on ihan helvetisti luppoaikaa räjäytellä niitä konkkia tai ampua huppateita.

Joku on vaan päättänyt että tää on nyt 3 vuotinen koulutus, vaikkei sille oikeasti mitään tarvetta olisi, joten siellä sitten lorvaillaan vuoden verran ripoteltuna vartin luppoina potkin päivää.
Jossain vaiheessa tuli toisen asteen uudistus, joka muutti väkisin kaikki toisen asteen koulutukset 3-vuotisiksi, jotta niillä olisi sama arvo jatko-opintojen haussa. Ennen oli amiksessa paljon 2-vuotisia koulutuksia ja lukiossa nyt on ihan riittävästi puuhaa kolmeksikin vuodeksi.

Intissä oli aikoinaan it:ssä ohjusmiehet 11kk. Ajoivat kuorma-autokortin, jonka takia piti olla 11kk kuten kuljetusmiehetkin, vaikka muuten tekemistä olisi ollut max 6kk ajalle. Loppuajan olivat vain läsnä ilman mitään toimintaa. Amiksessa kävi vähän samanlainen inflaatio kun pidensivät koulutuksia.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Joku on vaan päättänyt että tää on nyt 3 vuotinen koulutus, vaikkei sille oikeasti mitään tarvetta olisi, joten siellä sitten lorvaillaan vuoden verran ripoteltuna vartin luppoina potkin päivää.
On päätetty, että 1 opintopiste vastaa n. 27 työtuntia, mutta korkeakouluissakin toteutuneet tunnit heittävät monesti aika paljon verrattuna siihen, mikä on kurssien laskennallinen tuntimäärä.

Tosin korkeakoulu on vapaampaa ja monesti kursseihin ei haluta panostaa kuin minimit.

Minulla on vastaava suoritettu muutama vuosi sitten. Olikohan S3 luokan pätevyys johon vaaditaan lyhyt työkokemus ja 3-sähköturvallisuuskurssi (oikeasti tentti, kurssilla lähinnä reenattiin tenttiin) suoritettuna. Ja kun ilmoitettu Tukesille niin kirjataan yrityksen sähkötöiden johtajaksi jolla voi sähkölaitekorjaamotoimintaa pyörittää. Toki tuolla S3 luokalla saa myös sähköhelloja asentaa ja yksittäisiä sähköjohtoja ja pistorasoita mutta keskukseen ei saa tehdä muutoksia. Taisi olla edelleen tuo "sallittu työt itselle ja lähisukulaisille" mainittu jossain.
Tuo S3 on minusta kyllä vähän yhtä tyhjän kanssa, siinä ei kovin paljon saa vielä tehdä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 890
Nyt kun päästiin moraalisesta keskustelusta että saako tehdä vai eikö saa tehdä, niin päivän kuva-arvoitus, onko sähköalan ammattihenkilön tekemä vai ihan itte (disclaimer: en tiedä, enkä tiedä että täyttääkö niukin naukin jotkut minimimääräyksetkin)?

Eli asennutin aiemmin syksyllä sähkärillä vikikset "kaikkialle" ja nyt kelien kostuessa alkoi räpsimään ulkovalojen vikistä. Paikallistin yhteen tiettyyn pylväsvalaisimeen kun oli oman kytkimen takana ja purin koko roskan (joojoo, oli virrattomaksi tehty, piuhat irti toisesta päästä):

1667854458107.png


Eli pylvään sisällä MMJ:tä, isolta matkaa kuorittuna ja sokeripalaliitos lamppujen johtoihin. Pylväs täynnä multaa paskaa roskaa kosteutta, en edes tiedä miten on mahdollista, että maa-aines nousee metrin verran pylvään sisään...

1667854553020.png


Jalusta ihan täynnä maata ja maakaapeli (oli sentään maakaapeli, aluksi hirvitti että MMJ:tä koko matka). Liitos sokeripalalla, joka siis vetisen maan sisällä, sokeripala täysin ruostunut jne. Keviä ei muuten ollut kytketty pylväseen siihen mihin valmistaja sen oli halunnut, vaan ylempänä tilsitty vaan pylvään muhviin ilman mitään oikeaa kiinnitystä. Ei toki muutenkaan mahdottoman vahvalla suorituksella asennettu, kun yksi jalustan pultti oli saatu paskaksi ja mutkalle ja pylväästä sitten vaan leikattu pala pois, pysyyhän se kahdellakin... Ihmettelinkin kun heilui niin paljon.

En tunne määräyksiä, et millaisia liitoksia näissä pylväissä tulisi olla, mutta onko sokeripala nyt kuitenkaan oikea...? Jotenkin tuntuu näin maallikkonakin, et ois ihan itse tehty, enkä ihmettele, että vähän rätkii vikistä. Ja kiittelen itseäni, että asennutin ne vikikset, kun vuoden ikäinen kakara suurin piirtein nuolee näitä valaisimia... Hirvittää vaan, että millä laatutasolla kaikki muut pylväät on tehty...

Mites tää ois syytä korjata asiallisesti (jojoo sähkärin pitää tehdä kytkentä)? Ajattelin, että pakko varmaan kaivaa betonijalka maasta ylös ja laittaa uusi, sit uusi pylväs ja uusi puistovalaisin. Katsomani valaisimen mukana näyttäis tulevan kumikaapeli, mutta sähköliitos varmaan pitää laittaa johonkin vähän asiallisempaan rasiaan?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 256
Nyt kun päästiin moraalisesta keskustelusta että saako tehdä vai eikö saa tehdä, niin päivän kuva-arvoitus, onko sähköalan ammattihenkilön tekemä vai ihan itte (disclaimer: en tiedä, enkä tiedä että täyttääkö niukin naukin jotkut minimimääräyksetkin)?

Eli asennutin aiemmin syksyllä sähkärillä vikikset "kaikkialle" ja nyt kelien kostuessa alkoi räpsimään ulkovalojen vikistä. Paikallistin yhteen tiettyyn pylväsvalaisimeen kun oli oman kytkimen takana ja purin koko roskan (joojoo, oli virrattomaksi tehty, piuhat irti toisesta päästä):



Eli pylvään sisällä MMJ:tä, isolta matkaa kuorittuna ja sokeripalaliitos lamppujen johtoihin. Pylväs täynnä multaa paskaa roskaa kosteutta, en edes tiedä miten on mahdollista, että maa-aines nousee metrin verran pylvään sisään...



Jalusta ihan täynnä maata ja maakaapeli (oli sentään maakaapeli, aluksi hirvitti että MMJ:tä koko matka). Liitos sokeripalalla, joka siis vetisen maan sisällä, sokeripala täysin ruostunut jne. Keviä ei muuten ollut kytketty pylväseen siihen mihin valmistaja sen oli halunnut, vaan ylempänä tilsitty vaan pylvään muhviin ilman mitään oikeaa kiinnitystä. Ei toki muutenkaan mahdottoman vahvalla suorituksella asennettu, kun yksi jalustan pultti oli saatu paskaksi ja mutkalle ja pylväästä sitten vaan leikattu pala pois, pysyyhän se kahdellakin... Ihmettelinkin kun heilui niin paljon.

En tunne määräyksiä, et millaisia liitoksia näissä pylväissä tulisi olla, mutta onko sokeripala nyt kuitenkaan oikea...? Jotenkin tuntuu näin maallikkonakin, et ois ihan itse tehty, enkä ihmettele, että vähän rätkii vikistä. Ja kiittelen itseäni, että asennutin ne vikikset, kun vuoden ikäinen kakara suurin piirtein nuolee näitä valaisimia... Hirvittää vaan, että millä laatutasolla kaikki muut pylväät on tehty...

Mites tää ois syytä korjata asiallisesti (jojoo sähkärin pitää tehdä kytkentä)? Ajattelin, että pakko varmaan kaivaa betonijalka maasta ylös ja laittaa uusi, sit uusi pylväs ja uusi puistovalaisin. Katsomani valaisimen mukana näyttäis tulevan kumikaapeli, mutta sähköliitos varmaan pitää laittaa johonkin vähän asiallisempaan rasiaan?
Kyllä ihan katuvaloissakin on sokeripala(riviliitin) sisällä millä liitokset on tehty muttei sen toki missään mullan alla kuulu olla. Toki tuo muuten on varmasti tee se itse työnä tehty.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Mites tää ois syytä korjata asiallisesti (jojoo sähkärin pitää tehdä kytkentä)? Ajattelin, että pakko varmaan kaivaa betonijalka maasta ylös ja laittaa uusi, sit uusi pylväs ja uusi puistovalaisin. Valaisinten mukana näyttäis tulevan kumikaapeli, mutta sähköliitos varmaan pitää laittaa johonkin vähän asiallisempaan rasiaan?
Kyllä tuo vahvasti näyttää maallikon tekeleeltä. Sokeripala on suosittu maallikon liitin kun tehdään ranetuksia.

Jos siis oikein ymmärsin, niin MCMK on niin lyhyt että yltää vaan tuohon lampun jalustaan, eli maarajaan ja siitä on sitten jatkettu sokeripala liitoksella mitenkään suojaamatta (noh ei se siitä sen laillisempaa tekisi vaikka olisi vaikka teipattu) MMJ:n kanssa tuon tolpan matka ja siellä taas uusi sokeripala liitos irrallaan?

Korjaaminen joko uusimalla se MCMK riittävän pitkäksi että se yltää suoraan lampun liittimille paras ratkaisu. Tai sitten tekemällä maanalainen jatkos MCMK <-> MCMK. Niitä on siis ihan virallisia maakaapeli jatkoksia. Mutta myös sellainen "epävirallisempi" on ihan toimiva eli kalvorasiaan tehdään kytkennät jonka jälkeen koko rasia täytetään valumuovilla.
 
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
135
Kyllä joissakin tolppiin asennettavissa valaisimissa on sokeripalaliittimiä ollut valmiina kytkemistä varten että ei niitä mikään taida kieltää-tosin ovat olleet jotenkin kiinni valaisimessa, katuvalolampuissa on sitten putken sisällä irtoliittimet (-ei tosin sokeripalat) joissa ylhäältä laskeutuvan MMJ:n kuoritut päät kytketään maakaapeliin joten ei tuo rakenne juuri niistäkään poikkea.

Tuo "maannousema" hieman ihmetyttää, mutta muurahaiset ainakin joskus ovat pesiään rakennelleet yllättäviin paikkoihin -voiskohan niiden tekosia olla
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 108
Viestejä
4 212 366
Jäsenet
71 010
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom