Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Hei heittäkääs fiksummat mulle kommenttia, että kun pesunesteen pumppu hajoaa ja pumppu on 12V pumppu, niin mikä ero on kaikilla mahdollisilla esim. motonetissä myytävillä pesuripumpuilla? Eli jos pumppu on 12V pumppu, niin onko mahdollista ostaa pumppua joka ei vanhan korvaavana toimisi?

Lähinnä mietityttää että voiko pumpuissa olla eroa pesuripumpun imupuolen halkaisijalla, vai voinko tyynesti mennä motonetiin ja ottaa pumpun joka n. suurin piirtein vastaa edellisen pumpun fyysistä kokoa.

Ja tarkennan vielä: nykyinen pumppu on tällainen joka hajosi.
1723029352054.png


Ja jos menen motonetiin ja otan tilalle tällaisen:
Pesunestepumppu, lasinpesu 12-1217 | Motonet Oy
1723029460358.png


niin mikä menee vihkoon?
 
Terve,
Elikkäs myin tuossa pari kk takaperin 2015vm 163km ajetun VAG auton autoliikeelle ja ostin vaihdossa uudenman auton tillalle.
Autokauppias soitti vähän tämän jälkeen että myymäni auto syö öljyä ja että he aikovat mitata tuon määrän.
Lopputulema oli että auto syö öljyä juuri yli tuon rajan 5dl/1000km (5,2dl) ja vaativat minua maksamaan huollon noin 3k€.

Onko tässä mitään muuta tehtävävissä kun maksella pois?
Peru koko kauppa, palauta ostamasi auto. Ja kierrä liike sen jälkeen kaukaa.

Itse en kyllä maksaisi mitään :hmm:
 
Joo sain nyt liikeeltä kopion tuosta vanhan auton luvutus paperista ja siellähän alhaalla tekstien seassa tuomoinen osuus lukee.
Eli tässä on kyse 20ml erosta? 20ml on niin pieni määrä, että en itse tuota hyväksyisi. Miten noin pienen eron edes voi mitata luotettavasti? Se määrä saattaa jäädä 4-5l öljyputeliin jo vaihtaessa öljyä jos sitä ei valuta kunnolla.
 
Eli tässä on kyse 20ml erosta? 20ml on niin pieni määrä, että en itse tuota hyväksyisi. Miten noin pienen eron edes voi mitata luotettavasti? Se määrä saattaa jäädä 4-5l öljyputeliin jo vaihtaessa öljyä jos sitä ei valuta kunnolla.
Sekin ajatus itsellä, että kun vaihtaa kokonaan tuoreet öljyt, niin öljynsyönti voisi vähentyä?
 
AIkalailla samalta näyttää mutta miten tuon pumpun löysit, onko juuri autoosi sopiva rekkarin perusteella vai hatusta heitetty?

Kyseessä koppimönkijä, jossa on mun googlettelun perusteella mopoauton pesuainesäiliö ja pumppu asennettuna. Nyt kun toi pumppu ei toimi, niin piti ihan alkaa miettimään että mistä saan vastaavan pumpun. No en mistään, koska on jonkun ranskalaisen mopoauton varaosa jota ei löydy mistään. Siksi aloin miettimään, että mikä ero voi olla 12V pumpuilla keskenään, muuta kuin se imuaukon halkaisija mikä naksautetaan siihen säiliöön kiinni? Vai onko nämäkin vakiokokoisia..?
 
Eli jos pumppu on 12V pumppu, niin onko mahdollista ostaa pumppua joka ei vanhan korvaavana toimisi?

Lähinnä mietityttää että voiko pumpuissa olla eroa pesuripumpun imupuolen halkaisijalla, vai voinko tyynesti mennä motonetiin ja ottaa pumpun joka n. suurin piirtein vastaa edellisen pumpun fyysistä kokoa.

Ja tarkennan vielä: nykyinen pumppu on tällainen joka hajosi.
Itse ottaisin tuon vanhan pumpun malliksi ja vaikka Motonetistä sitten tutkimaan, että onko se putki samaa kokoa?
 
Joo sain nyt liikeeltä kopion tuosta vanhan auton luvutus paperista ja siellähän alhaalla tekstien seassa tuomoinen osuus lukee.

Toisaalta, en yhtään ihmettele että tiettyjen merkkien kohdalla tälläinen lisäteksti on lisätty.
 
Enpä ole koskaan kuullut että yksityishenkilö maksaa liikkeelle mitään. Ellei kyseessä ole selvä petos, joten vähän epäilen nyt asiaa.

Yrittävät kepillä jäätä josko asiakas maksaisi.

Vaikka sinä et ole asiasta kuullut niin ihan hyvin voi tulla tilanne vastaan et luovutuksen jälkeen vaihtoautosta ilmenee jotain joiden maksaja on luultavasti auton luovuttanut. Ei ne autoliikkeet luultavasti mistään pienistä kysele perään vaan juurikin nämä kalliit remontit.
 
Joo sain nyt liikeeltä kopion tuosta vanhan auton luvutus paperista ja siellähän alhaalla tekstien seassa tuomoinen osuus lukee.
Eli tässä ei nyt ole kinaa siitä kuluttaako auto paljon öljyä, eikä siitä että olisit siitä maininnut.

Mikä on ehjän kunnossaolevan normaali öljynkulutus, siis ihan sillä että kuulostaa isolta, mutta varmistan.

Oliko suullisesti öljynkulutuksesta puhetta, jos oli niin minkä suuntaista vastausta.

Noin yleisesti puolilitraa tuhannella kuullostaa aika isolta, jolloin desi sinne tai tänne ei muuta itse pointtia.
Menee vähän sille saralle että myyjä joka autoa käyttänyt huoltovälin toisenkin on tuosta tietoinen, ja maalikkonakin ymmärtää onko se normaalia.
Oli sitten perinteinen ölytikku, tai sähköinen.
 
Eli tässä ei nyt ole kinaa siitä kuluttaako auto paljon öljyä, eikä siitä että olisit siitä maininnut.

Mikä on ehjän kunnossaolevan normaali öljynkulutus, siis ihan sillä että kuulostaa isolta, mutta varmistan.

Oliko suullisesti öljynkulutuksesta puhetta, jos oli niin minkä suuntaista vastausta.

Noin yleisesti puolilitraa tuhannella kuullostaa aika isolta, jolloin desi sinne tai tänne ei muuta itse pointtia.

Voisi mutuilla et joku mittatikun min-max(5dl?) per huoltoväli olisi normaalia mut et pitää tankkauksen yhteydessä lisätä jo öljyt samalla niin huhuh.
 
Terve,
Elikkäs myin tuossa pari kk takaperin 2015vm 163km ajetun VAG auton autoliikeelle ja ostin vaihdossa uudenman auton tillalle.
Autokauppias soitti vähän tämän jälkeen että myymäni auto syö öljyä ja että he aikovat mitata tuon määrän.
Lopputulema oli että auto syö öljyä juuri yli tuon rajan 5dl/1000km (5,2dl) ja vaativat minua maksamaan huollon noin 3k€.

Onko tässä mitään muuta tehtävävissä kun maksella pois?

Myit siis auton joka söi 7,5 litraa öljyä per 15tkm etkä maininnut asiasta?
 
Terve,
Elikkäs myin tuossa pari kk takaperin 2015vm 163km ajetun VAG auton autoliikeelle ja ostin vaihdossa uudenman auton tillalle.
Autokauppias soitti vähän tämän jälkeen että myymäni auto syö öljyä ja että he aikovat mitata tuon määrän.
Lopputulema oli että auto syö öljyä juuri yli tuon rajan 5dl/1000km (5,2dl) ja vaativat minua maksamaan huollon noin 3k€.

Onko tässä mitään muuta tehtävävissä kun maksella pois?

Kai näissä on sama, kun toisinkin päin maksaja päättää missä korjataan ja tietyt prosentit vähennetään, koska tulee ikäistään parempaan kuntoon.
 
Vaikka sinä et ole asiasta kuullut niin ihan hyvin voi tulla tilanne vastaan et luovutuksen jälkeen vaihtoautosta ilmenee jotain joiden maksaja on luultavasti auton luovuttanut. Ei ne autoliikkeet luultavasti mistään pienistä kysele perään vaan juurikin nämä kalliit remontit.
Kommentoit kommenttiin minkä jälkeen on selvinnyt esimerkiksi sellainen asia myyjän toimesta mitä alkuperäisessä viestissä ei mainittu.

Joo sain nyt liikeeltä kopion tuosta vanhan auton luvutus paperista ja siellähän alhaalla tekstien seassa tuomoinen osuus lukee.
 
Millä ne mittaa tuon vaggineen öljynsyönnin, ajamalla 1000km vai purkamalla pannun, tai jotain?

@Gondolf Oliko sun ex auto myyty jo eteenpäin, vai mistä tieto öljynsyönnistä - siis autoliikkeen puolelta tietenkin, vai miten tuo nyt meni?

Edit
 
Viimeksi muokattu:
Millä ne mittaa tuon vaggineen öljynsyönnin, ajamalla 1000km vai purkamalla pannun, tai jotain?

@Gondolf Oliko sun ex auto myyty jo eteenpäin, vai mistä tieto öljynsyönnistä - siis autoliikkeen puolelta tietenkin, vai miten tuo nyt meni?

Edit

Tuo mitattiin: öljynvaihto/täyttö-> 1000km ajoa -> öljy määrän mittuas.

Joo auto myyty jo eteenpäin ja uusi omistaja ottanut yhteyttä liikeeseen.

Omaa amatöörimäisyyttähän tämä on kun ensimmäinen oman auton myynti kyseessä.
 
Tuo mitattiin: öljynvaihto/täyttö-> 1000km ajoa -> öljy määrän mittuas.

Joo auto myyty jo eteenpäin ja uusi omistaja ottanut yhteyttä liikeeseen.

Omaa amatöörimäisyyttähän tämä on kun ensimmäinen oman auton myynti kyseessä.
Jos jutussa ei sinänsä epäselvää, niin mitäs tuossa, jos sinulla käsitys korjauskustannuksista ja ovat tontilla, niin mitäs tuohon jää, tinkiä , se aina kannattaa. Ja tärkeintä sinulle varmaan se että sen hyväksymisen jälkeen kauppa ottaa lopuista vastuun. (jos siis et tiedä että muita miinoja tuon lisäksi), jos et halua kaikkea kerralla maksaa, niin tinkaa eriin, siis kuluitta.

Ns isolle tappiolle et tuossa taida jäädä, jos vika olisi kerrottu kauppaa tehdessä, niin se olisi tiputtannut hyvitysarvoa, ehkä vähemmän, ehkä ei. Jos olisi korjauttannut ennen, niin korjauksen olisi joutunut maksaan.
 
Joo sain nyt liikeeltä kopion tuosta vanhan auton luvutus paperista ja siellähän alhaalla tekstien seassa tuomoinen osuus lukee.
5dl/1000km:ä on niin järjetön öljyn kulutus, että tuo on varmasti ollut tiedossa auton omistajalla, käyttäjällä ja koko naapurustolla. Selvä petoksen yritys on kyseessä, jos asia unohtuu mainita myydessä. Koska on yleisesti hyväksyttyä unohtaa mainita pikku vioista liikkeelle, on liike joutunut tekmään sopimuksen kunnon koijauksia väistelläkseen. En kehtaisi tai haluaisi moisesta kiinni jäämisestä vääntää, jos nolosta tapauksesta pääsee eteenpäin 3k€:lla. Se on pikkuraha, jos sillä voi unohtaa kyseisen VAGgineen ja petoksen.
 
5dl/1000km:ä on niin järjetön öljyn kulutus, että tuo on varmasti ollut tiedossa auton omistajalla, käyttäjällä ja koko naapurustolla. Selvä petoksen yritys on kyseessä, jos asia unohtuu mainita myydessä. Koska on yleisesti hyväksyttyä unohtaa mainita pikku vioista liikkeelle, on liike joutunut tekmään sopimuksen kunnon koijauksia väistelläkseen. En kehtaisi tai haluaisi moisesta kiinni jäämisestä vääntää, jos nolosta tapauksesta pääsee eteenpäin 3k€:lla. Se on pikkuraha, jos sillä voi unohtaa kyseisen VAGgineen ja petoksen.

5dl/1000km on VAGineen normaalin öljynkulutuksen raja valmistajan mielestä, eli ei tuo kovin selkeästi ylity. Helvetinmoinen kulutushan tuo toki on jo vaikka olisi 4,99 dl/1000km mikä olisi volkkarin mielestä normaalia.

Oma kansanauto syö onneksi "vain" 3dl/1000, mutta eihän tuollaisen kanssa voisi nimeään mihinkään tuollaiseen klausuulin sisältävään paperiin laittaa, koska mistäpä sitä tietää kuinka pian kulutus eskaloituukin yli rajojen.
 
Oma kansanauto syö onneksi "vain" 3dl/1000, mutta eihän tuollaisen kanssa voisi nimeään mihinkään tuollaiseen klausuulin sisältävään paperiin laittaa, koska mistäpä sitä tietää kuinka pian kulutus eskaloituukin yli rajojen.

Harvemmin öljynkulutus varmaan ihan viikoissa kasvaa merkittävästi. Ja kai tuolla öljynkulutuksella joku aika/kilometri raja on? Jos uusi omistaja tykittää sillä 20tkm vaikka puoleen vuoteen niin voidaanko väittää että öljynkulutus oli sinun jäljiltäsi korkea vai onko se voinut vaan sattumalta nousta uuden omistajan aikana?

Oma auto (ei-VAG) syö n. 2dl / 1000km. Onhan sekin liikaa. Tuntuu että kokoajan saa olla lisäämässä :D Moottori on öljyinen että mahdollisesti vuotaa jostain anturista/putkesta, mutta vuoto ei ole mitään ihan älytöntä joten en tiedä miten sen kohdan löytäisi. Ja onhan mulla tuollainen endoskooppikin millä voisi katsoa miltä sylinterit näyttää, mutta en ole vielä jaksanut.

Ennen myyntiä jotain tälläistä koneeseen?: Motul Engine Oil Stop Leak 300ml | Motonet Oy
 
5dl/1000km:ä on niin järjetön öljyn kulutus, että tuo on varmasti ollut tiedossa auton omistajalla, käyttäjällä ja koko naapurustolla. Selvä petoksen yritys on kyseessä, jos asia unohtuu mainita myydessä. Koska on yleisesti hyväksyttyä unohtaa mainita pikku vioista liikkeelle, on liike joutunut tekmään sopimuksen kunnon koijauksia väistelläkseen. En kehtaisi tai haluaisi moisesta kiinni jäämisestä vääntää, jos nolosta tapauksesta pääsee eteenpäin 3k€:lla. Se on pikkuraha, jos sillä voi unohtaa kyseisen VAGgineen ja petoksen.

Yhtälailla peiliinkatsomisen paikka liikkeellä, ottavat auton vaihdossa ja myyvät eteenpäin tietämättä asiasta mitään. Varmaan ton ikäiseen vähintään yritetty kaupata 12kk/20tkm lisäturvaakin. Yhtä yleisesti hyväksyttyä on myydä romut rikkinäisinä eteenpäin ja korjataan jos ostaja huomaa ja ymmärtää reklamoida.
 
Yhtälailla peiliinkatsomisen paikka liikkeellä, ottavat auton vaihdossa ja myyvät eteenpäin tietämättä asiasta mitään. Varmaan ton ikäiseen vähintään yritetty kaupata 12kk/20tkm lisäturvaakin. Yhtä yleisesti hyväksyttyä on myydä romut rikkinäisinä eteenpäin ja korjataan jos ostaja huomaa ja ymmärtää reklamoida.
Siksi siirtävät vastuun auton myyjälle, lisäämällä soppariin kohdan jossa omistaja vakuuttaa ettei kuluta öljyä. Varsin simppeli lisä ja noihin on pakko ryhtyä tiettyjen autojen kanssa koska nuo eivät ole mitään halvimpia remppoja ja noita on viety vaihtoon konevikaisina mallia vitusti.
 
Siksi siirtävät vastuun auton myyjälle, lisäämällä soppariin kohdan jossa omistaja vakuuttaa ettei kuluta öljyä. Varsin simppeli lisä ja noihin on pakko ryhtyä tiettyjen autojen kanssa koska nuo eivät ole mitään halvimpia remppoja ja noita on viety vaihtoon konevikaisina mallia vitusti.

Autoa liikkeelle myydessä tämä onkin ihan järkevää petosten estämiseksi. Liikkeellä pitäisi kuitenkin olla korotettu vastuu tuotteiden tarkastamisesta, koska he ovat alan ammattilaisia.

Ongelmallisinta mielestäni tässä on jos auto on jo myyty eteenpäin käsillä on siis kaksi eri casea:

1. Myyjä - Liike, liikkeen mielestä myyjän olisi osallistuttava korjauksiin x %

2. Liike - Ostaja, liikkeen mielestä ostajan olisi osallistuttava korjauksiin x %

Kaupan purut hankalia, kun jo useamman auton ketju. Tässäkin mielestäni eniten särähtää pari kk takainen kauppa, ei viime viikolla tehty. Varmaan myös osa ellei kaikki kustannuksistakin on jo muodostunut vaikka lopullinen maksaja epäselvä.

Myöskin mainintana osana muita sopimusehtoja on herkästi kuluttajan puolella ja ammatinharjoittajaa vastaan. Näitä varten saisivat erikseen kysyä onko edellisen huollon jälkeen tarvinnut lisätä öljyä, milloin ja kuinka paljon.
 
Näkeekö jostain maksuttomasta palvelusta että onko auto ollut taksina?

No ei varsinaisesti. Jos huoltokirjassa löytyy ekana omistajana taksifirma, sitten voi etsia autosta vihjeitä vaikka että ollut taksikupu katolla, voi jättää jälkiä. Sisältä aika hankala etsiä mitään laiteasennuksen jälkiä, mitkä on myöhemmin purettu pois. Vaikka noissa kaikenlaista härveliä ollut. Sen verran montaa entistä taksia tullut ajettua ettei niistä nyt oikein osaa sanoa.

Muuten vaan maksamaan trafille muutama kolikko historiatiedoista - kuten luvanvarainen käyttö. Ellei myyjä osaa tai halua itse asiaa selvittää.
Oletan että melko tuoreesta autosta kyse kuitenkin.
 
Katsoo kilometrit vs vuodet. Jos on nopeasti syntynyt kilsoja ja apparin penkki on muita parempi, tuo kertoo ehkä edes jotain.
 
Katsoo kilometrit vs vuodet. Jos on nopeasti syntynyt kilsoja ja apparin penkki on muita parempi, tuo kertoo ehkä edes jotain.
Kilometreistä ja mahdolliset kojelaudan reiät/liiman jäljistä koittanu kytätä. Parista olen kysynyt liikkeen chatis jos on sattunut olemaan online. Helpottais ja nopeuttais yksilöiden selaamista jos rekkarilla nökis traficomista onko ollut pirssi käytös
 
Car verical väittää osaavaansa löytää tietoja. En ole kokeillut, mutta videon katsomalla saa alennusta.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ei taida olla ilmaista vin chekkiä?

Aikaisemmin käytin jotain arabian kielistä sivustoa ensimmäisessä karsinnassa, josta tuli hyvin kuvat esille jos oli kolarihistoriaa. No Ok, oli semmoiset pikkukuvat, mutta näki olennaiset. Ois maksanu, isommat kuvat/raportti.
Samoin oli joku venäjän kielinen sivusto, mutta tämä ei näyttänyt/löytänyt läheskään kaikkia, mitä tuo toinen.
Harmi kun ei tullut laitettua osoitteita talteen.

Toki ostin raportin sitten kun oli lähellä että ko yksilö kiinnostaa enemmän tai kauppaa alkaa tekemään.
 
Kuinka usein sähköauton öljyt kannattaa suunnilleen vaihtaa, puhutaanko kuukausista vai peräti vuosista? Onko sillä merkitystä asiaan, jos on vapaasti hengittävä moottori?

Puhutaanko hybridiautosta vai ihan kahdesta eri autosta (toinen bensa ja toinen sähkö)? Suomenoloissa kannattaa kerta vuoteen vaihtaa moottoriöljyt, jos yhtään ajaa.
 
Kuinka usein sähköauton öljyt kannattaa suunnilleen vaihtaa, puhutaanko kuukausista vai peräti vuosista? Onko sillä merkitystä asiaan, jos on vapaasti hengittävä moottori?
Itse uskaltaisin parin vuoden välein vaihdella. Samassa huollossa sitten tsekkaa pakoputken paukkuventtiilit, kampikammion kierrejouset ja vilkkujen hydraulinesteen. Varsinkin bemareissa tuo kuluu aika äkkiä loppuun ja se sit aiheuttaa vilkun toimimattomuutta.
 
Kuinka usein sähköauton öljyt kannattaa suunnilleen vaihtaa, puhutaanko kuukausista vai peräti vuosista? Onko sillä merkitystä asiaan, jos on vapaasti hengittävä moottori?
Sähkömoottorissa ei tapahdu paloreaktiota vaan se toimii sähköllä. Jos sinulla on polttomoottori siellä, sähkömoottorin lisäksi, kyseessä on hybridi, ei sähköauto.
 
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?
 
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?
Muistaakseni tarkoittaa lähestulkoon ostopäätöstä ja menetät samalla etäkaupan peruutusoikeuden...ainakin minulle sanottiin että eivät peri maksuja jos auto poikkeaa merkittävästi kerrotusta, muussa tapauksessa tuli jotain maksuja. En kylläkään nyt muista oliko kyseessä tuolloin saka vai kamux. Kaipa sillä rajoitetaan sitä ettei autoja tilattaisi vain hupikokeiluja varten.
 
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?

Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.
 
Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.

Eli on järkevämpää tilata auto suoraan kotiin toimitettuna ja palauttaa sitten jos tuntuu siltä? Mitäs järkeä tuossa on kaupan kannalta?
 
Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.
Kyllä minulle ainakin Sakalla luvattiin että jos en autoa halua niin saan sen 200€ takaisin. Varmistin vielä useampaan otteeseen että saan ilman kummempaa selittelyä rahat takasin. Ja auto siirrettiin Jyväskylän toimipisteeltä Raisioon. Tosin ostin auton joten en sitten tiedä mikä olisi ollut lopputulema jos en autoa olisi ottanut. Tämä tapahtui viimevuoden lopulla.
 
Eli on järkevämpää tilata auto suoraan kotiin toimitettuna ja palauttaa sitten jos tuntuu siltä? Mitäs järkeä tuossa on kaupan kannalta?

Niin, sekin totta. Yleensä kotiintoimituksissa myös otetaan tuo 200€ varausmaksu, että näitä ei ihan hupina tilailla, vaikka voikin palauttaa. Toisaalta tuskin kovin moni jaksaa kotio asti huvikseen näitä kelkkoa kun palautusaika 14km ja yli 100km jälkeen rupee kilsat maksamaan.

Kyllä minulle ainakin Sakalla luvattiin että jos en autoa halua niin saan sen 200€ takaisin. Varmistin vielä useampaan otteeseen että saan ilman kummempaa selittelyä rahat takasin. Ja auto siirrettiin Jyväskylän toimipisteeltä Raisioon. Tosin ostin auton joten en sitten tiedä mikä olisi ollut lopputulema jos en autoa olisi ottanut. Tämä tapahtui viimevuoden lopulla.

Yleensä myyjät tekevät juuri näin siistien autojen kanssa, jolloin asiakkaalle ei tule paineita tuosta varausmaksusta. Monelle iso kynnys maksaa 200€, jos kerrot että varausmaksua ei palauteta jonkin vian/vikojen/maalivaurioiden takia jotka kunnostettavissa.
 
Mopoihin liittyvä kysymys:

Onko täällä kenelläkään kokemusta mopojen "nappirajoittimista", joilla on tarkoitus ohittaa mopon CDI-boksin alkuperäinen kierroslukurajoitin? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että voiko sitä rajoitusta vaihtaa päälle/pois moottorin ollessa käynnissä, vai saako sillä aikaiseksi jotain mahdollisia ongelmia?

Noitahan on olemassa monenlaisia, osassa on erillinen kytkin, joissakin on kaukosäädin ja joissakin kytkentä tapahtuu jarrukahvalla vilkuteltavalla valokoodilla tms, mutta muuten taitavat teknisesti toimia kaikki about samalla tavalla. Yhdistävä tekijä noissa kaikissa tuntuu olevan kiinalainen laatu ja olematon dokumentaatio.

Teinin mopoon vähän ajattelin tuollaisen laittaa ilman että kerron asiasta tälle itselleen, jotta voisi joskus käydä heittämässä sillä omat kauppareissut ilman että tarvitsee jumittaa liikennevirrassa vakiorajoituksen kanssa. Jos sillä on mitään merkitystä, niin mopon malli on 2022 Fantic XM50 Competition, jossa on Minarelli AM6 -moottori.

Parasta varmaan olisi, jos löytäisi sellaisen rajoituskombon, jolla saisi lisää vääntöä ja tehoa, mutta samalla maksiminopeus pysyisi sellaisissa rajoissa, ettei tarvitse alkaa maksamaan viranomaisille ylimääräistä. Todennäköisesti se edellyttäisi kuitenkin pakoputken vaihtamista jne, joten joku tällainen simppeli nappirajoitinratkaisu saa luvan riittää. Joku 60km/h maksimi tasaisella olisi ihan riittävä.

Itse asiassa testasin jo nappaamalla CDI-boksin liittimeltä yhden johdon irti (B5) ja sen jälkeen tuo tarve toteutuu, eli mopo kiertää enemmän ja kulkee noin 60km/h mittarinopeutta, kun piuhan kanssa menee noin 50km/h. Periaatteessa tuohon voisi laittaa jonkin simppelin kytkimen väliin, mutta kysymys on edelleen sama, eli voiko sitä laittaa päälle/pois moottorin käydessä?

Joku sellainen systeemi voisi olla kiva, että mopon alkuperäinen rajoitin on muuten aina päällä, paitsi jos sen käynnistää esim. laittamalla pitkien valojen katkaisimen päälle ja painamalla samalla jarrua, mutta en oikein tiedä miten sellaisen saisi tähän toteutettua?
 
Viimeksi muokattu:
Laittomiin toimiinhan tällä foorumilla ei kannusteta, kuten kautium varsin hyvin tietää :kahvi:
 
Laittomiin toimiinhan tällä foorumilla ei kannusteta, kuten kautium varsin hyvin tietää :kahvi:
Vai että laittomuuksiin. Eipä tosiaan tullut ihan ensimmäisenä mieleen, että täällä keskustelu tyssää tähän, mutta aina sitä vaan yllättyy. Vastaaminen tuohon ei tosin kannusta laittomuuksiin, mutta annetaanpa olla.

Voi hyvä isä sentään. :rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 102
Viestejä
4 894 615
Jäsenet
78 933
Uusin jäsen
v3p

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom