Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on kolme vuotta ollu 3m teipillä kilvet kiinni. Ovat ainakin vielä todella piukassa.

Jännä, netistäkin kyllä löysin paljon viestejä että tiukassa on ja pysyy. Tämä yksilö ei niinkään. Onkohan teippi voinut ottaa itseensä kun käynyt autopesussa ja ollut pakkaset.
 
Kyllä ne jossain autoissa laitetaan 2-puoleisella teipillä. Varmaan sen enemmin otat, kuin, että autoon tehdään reikiä kiinnitystä varten jos tehtaalta tullessa semmoisia ei ole. 3m vhb ja puhdas pinta niin ei se mihinkään lähde itsestään jos oikeaoppisesti käytetään. Kyseistä teippiä käytetään ikkunoiden asennuksessakin pilvenpiirtäjissä. Vie ostopaikkaan takaisin.

Ostopaikka on valitettavasti vähän pidemmällä niin en taida jaksaa sinne ajaa tämän takia, mutta josko ystävällisesti kustantaisivat jossain paikallisessa korjaamossa/merkkiliikkeessä sen rekkarin laiton.
 
Auton rekisterikilpi jäi tänään käteen, kun ihmettelin mistä takaluukun räminä tulee. Oli kaksipuoleisella teipillä kiinni, ja luojan lykky ettei se ollut tippunut ajon aikana, ei tarvinnut kuin koskea kilpeen niin se irtosi. Eli oli ns. pyhällä hengellä enää kiinni. Auto vuoden vanha, ja autoliike laittanut sen teipillä kiinni. Onko tämä ihan normi käytäntö? :think: Mitään reikiä siis ei teippien alla ollut.

Pitänee huomenna viedä tuo johonkin pajalle, jotta laittavat sen kiinni. Ja antaa rakentavaa palautetta autoliikkeelle.

Monesti kilpi laitetaan kiinni teipillä, jos auton valmistaja ei ole tehnyt reikiä valmiiksi, kuitenkin reikien porailussa on aina omat riskinsä.
Kunnon koriteipillä jos laittaa kilven kiinni, niin ei varmasti tipu ainakaan ensimmäiseen kymmeneen vuoteen, nyt on ilmeisesti käytetty jotain sekunda tuotetta tai pinnat ovat olleet likaisia.
 
Aikoinaan laiton Lexuksen kilvet kiinni ihan silikonilla ja yhdellä ruuvilla. Takakilpi siis kun ei osunut reijät kohdalleen. Hyvin se siinä pysyi monta vuotta ilman ongelmia.
 
Vähä asiaa liipaten oli 90 luvulla nissan staza ja siinä kilpi pärisi. se liimattiin kiinni koko alalta sikaflex liimalla.
Sit tapahtui jotain ja poliisilla oli kyllä oikein kiva ilme kun se yritti repiä pois, ei lähtenyt kuin paloina.
Eli sikaliimalla kiinni niin pysyy.
 
Vähä asiaa liipaten oli 90 luvulla nissan staza ja siinä kilpi pärisi. se liimattiin kiinni koko alalta sikaflex liimalla.
Sit tapahtui jotain ja poliisilla oli kyllä oikein kiva ilme kun se yritti repiä pois, ei lähtenyt kuin paloina.
Eli sikaliimalla kiinni niin pysyy.
Mietin kanssa miten käy näiden liimattujen kanssa jos tulee kissalan poikien kanssa erimielisyyttä auton ajokelpoisuudesta.

Lienee fiksuin olisi liimata joku kilvenpidike eikä suoraan kilpeä... :D
 
Lienee fiksuin olisi liimata joku kilvenpidike eikä suoraan kilpeä... :D
Mulla on kilvenpidike SikaLastomer 710:llä liimattuna. Se on siis sitä joustavana pysyvää liimaa. Liitoksen saa tarvittaessa avattua ja liimakin lähtee palloksi pyörittelemällä pois.
 
Ostin enolta mopon, löytyy runkonumerot yms.
Eno on sen ostanut n.10-12v sitten työkaveriltaan, mutta ei ole vaihtanut omiin nimiinsä.(Ollut harjottelumopona enon lapsilla)
Mitä pitäisi tehdä, jotta saisin mopon omiin nimiini?

Autorekisteri.fi siis tilasin tiedot, ja siellä lukee "Huom. Ajoneuvolla luovutusilmoitus"
Eli tuo enoa edeltävä omistaja(joka on tietojen mukaan vielä omistaja) on tehnyt luovutusilmoituksen?
 
Onko mopo ollut rekisteröitynä tieliikenteeseen silloin kun enosi on sen ostanut? Jos on niin sitten saattaa liikennevakuutuskeskus muistaa isolla summalla reksiterönnin jälkeen.

Omistajanvaihtoa varten tarvitset luovarin/rekisteriotteen luovutusosan rekisteriin merkityn omistajan allekirjoituksella. Saattaa myös riittää luovari enoltasi+historiaselvitys viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
 
Tuossa oli itsellä aikanaan Soliferin kanssa niin että olikohan että 10v tms mikä olikaan piti odottaa kun vanhaa omistajaa ei saanut kiinni jotta sai kilpiin. Sen jälkeen paperit kuntoon ja onnistuneesti kilvet hakemaan (tottakai teharista ja lisävaihteesta lähtien kiinni katsastuksessa :D).
 
Jep, myös ranskalaisilla on ollut se tapa, että käytetään ensin vanhat osat pois ja sitten ruvetaan laittamaan uutta osaa kiinni, eikä tehdä mitään selvää mallivuoden vaihtoa, kuten saksalaiset.
Hankaloittaa jossain määrin oikeiden varaosien hankintaa, jos auton valmistusajankohta osuu juuri "välimaastoon".

Ainakin PSA puolella DAM-numero ratkaisee, kun ei ole mitään typeriä mallivuosia. Ei tarvitse hirveästi vaivaa nähdä, että saa kaivettua omasta autosta tuon DAM-numeron ulos jolla saa määriteltyä oikean osan.

Ps. Kyllä niissä saksalaissakin on tehty näitä ihmeellisiä vaihdoksia kesken tuotannon ilman mallivuoden vaihtoa.
 
Mikä merkitys noilla määräaikaishuollon tarkistuksilla on? Öljyt ja suodattimet tottakai vaihdetaan mutta mitään muuta hyötyä itte en noilla tarkistuksella oikein näe.
 
Mikä merkitys noilla määräaikaishuollon tarkistuksilla on? Öljyt ja suodattimet tottakai vaihdetaan mutta mitään muuta hyötyä itte en noilla tarkistuksella oikein näe.
Tarkistuksilla löydetään ongelmia ja ennaltaehkäistään syntyviä ongelmia. Jos ei käytä autoaan huollossa, jossa tarkistuksia ainakin pitäisi tehdä, suosittelen esim. joka renkaiden kausivaihdon yhteydessä silmäilemään läpi ripustukset, jarrut ja moottoritilan. Katsastuksessa pääsee vielä vilkaisemaan auton alustankin.
 
Mikä merkitys noilla määräaikaishuollon tarkistuksilla on? Öljyt ja suodattimet tottakai vaihdetaan mutta mitään muuta hyötyä itte en noilla tarkistuksella oikein näe.
Siellä, ainakin teoriassa, pitäisi huomata asioita mitä ei esim. katsastuksessa huomaa. Esimerkkinä vaikka omassa tapauksessa iskari joka oli 50% irti yläkiinnityksestä vaikka pääsi katsastuksesta läpi huomatuksitta... :rolleyes:

Lisäksi esim. hommat joiden vaihto ei kuulu huoltoon, mutta joiden ongelmat aiheuttaa.... ongelmia. Kuten nyt vaikka liian vähän jarrunestettä / jäähdytinnestettä / ohjeustehostimen nestettä (noista ainoastaan jäähdytinneste taitaa ilmoitella itsestään). Lisäksi esim. öljyt jäähdytinnesteen seassa olisi hyvä huomata ajoissa. Vikakoodeistakin paljastuu yleensä jotain mitä ei ole itse huomannut kuten, dieseleissä, että hehkut alkaa olemaan tiensä päässä vaikka auto ei mitään ilmoittelekkaan ("intermittent" varoitusta hitaista hehkuista), ym. "kivaa" jota voi korjailla ennen kuin tulee suurempia ongelmia tai jää tien päälle. Ja kuten mainittu nuo tukivarret ja ripustukset.
 
Itse olen bongannut muiden töiden yhteydessä samalla pitämällä silmät auki ainakin seuraavat:
-Irronneen pakoputken lämpösuojan
-Löysällä olevat vaihdelaatikon öljypohjan ruuvit
-Repsottavan Lambdan johdon
-Lähes akselista irti ruostuneet taka-akselin tukivarsien korvakkeet
-Vähissä olevat jarrupalat
-Jäähdytysnestevuodon
-Perän öljyvuodon
-Irronneen ABS-anturin johdon kiinnikkeen
-Jarrunestevuodon

Vain joissakin ylläolevista oli isomman murheen mahdollisuudet, mutta kaikki kannatti hoitaa kuntoon ennen tilanteen pahenemista. Olisivat jääneet huomaamatta, ellei olisi "tehnyt tarkastuksia".
 
Tällainen osa näyttää aika ruostuneelta. Mikä voisi olla kyseessä? Kytkeytyy moottorin alaosassa/-puolella johonkin. Osan takana alhaalla on kytkimeen liittyvää (jokin pusla/tiiviste/haitarikumi tms)

Auto on Mazda 3 1.6 2005
 

Liitteet

  • IMG_20211119_131151836.jpg
    IMG_20211119_131151836.jpg
    851,2 KB · Luettu: 179
Ai onko se jo niin pahan näköinen konehuoneesta? Kori ja alusta ihan ok vielä.

Kiitos tiedosta. Letku/työsylinterin osahan se.

Justiin viimekesänä vaihdettiin jarruputket pakuun, joko on kopaltaan ihan terve. Hyvin galvanoitu ja massattu koppa kestää paljon paremmin kuin nuo metalliset jarruputket korroosiota vastaan. Tuon kytkinputken puhkeaminen nyt ei mitenkään kauhean vaarallista ole, mutta onhan se nyt tietysti hankalaa silloin kun se kytkin lakkaa toimimasta. Todennäköisesti siellä on samanikäisissä jarruputkissakin saman näköistä ihottumaa, jolle ehkä kannattaisi myös tehdä jotain.
 
Justiin viimekesänä vaihdettiin jarruputket pakuun, joko on kopaltaan ihan terve. Hyvin galvanoitu ja massattu koppa kestää paljon paremmin kuin nuo metalliset jarruputket korroosiota vastaan. Tuon kytkinputken puhkeaminen nyt ei mitenkään kauhean vaarallista ole, mutta onhan se nyt tietysti hankalaa silloin kun se kytkin lakkaa toimimasta. Todennäköisesti siellä on samanikäisissä jarruputkissakin saman näköistä ihottumaa, jolle ehkä kannattaisi myös tehdä jotain.

Hyvä pointti kyllä. Ja taitavat kulkea paikoissa, jotka vielä alttiimpia suolalle. Toisaalta ehkä osittain syynätään tarkemmin katsastuksessa?

Ilman kytkintä voi tilapäisesti elää, mutta ilman jarruja ei. Eli kytkin ja jarrut ovat erilliset hydrauliset järjestelmät, vaikka käyttävät samaa nestettä samaan täyttöaukkoon kaadettuna?
 
Sanoivat merkkihuollosta, että tuo pelkkä OSA maksaa yli 200 e... Voiko pitää edes paikkaansa. Alkaa paali houkutella, kun kytkin muutenkin tarvinnee huoltoa lähivuosina tai pahimmillaan tuon yhteydessä. Se on sitten varmaan noilla hinnoilla 1500 e + työt...
 
Viimeksi muokattu:
Sanoivat merkkihuollosta, että tuo pelkkä OSA maksaa yli 200 e... Voiko pitää edes paikkaansa. Alkaa paali houkutella, kun kytkin muutenkin tarvinnee huoltoa lähivuosina tai pahimmillaan tuon yhteydessä. Se on sitten varmaan noilla hinnoilla 1500 e + työt...
Suotta tuon ikäistä kulkinetta merkkihuoltoon viemään. Käypä kysymässä tarjousta jostain monimerkkipajasta, voi tarvikeosa irrota paljon halvemmalla.
 
Suotta tuon ikäistä kulkinetta merkkihuoltoon viemään. Käypä kysymässä tarjousta jostain monimerkkipajasta, voi tarvikeosa irrota paljon halvemmalla.
Ei tuollaista osaa todennäköisesti ole edes olemassa tarvikkeena, varsinkaan Mazdaan.

@Masza Vie jonnekin jossa suostuvat tekemään sopivan putken kuparista (jos liitokset standardi puserrusliitoksia) tai irrottamaan putken ja käy itse teettämässä lähimmässä hydrauliikkaliikkeessä. Monikaan ei tuohon välttämättä ryhdy kuin täysin asiakkaan vastuulla.
Itse tekemällä vaihtoehtoja onkin sitten tekevälle kaverille enemmän...
 
Sanoivat merkkihuollosta, että tuo pelkkä OSA maksaa yli 200 e... Voiko pitää edes paikkaansa. Alkaa paali houkutella, kun kytkin muutenkin tarvinnee huoltoa lähivuosina tai pahimmillaan tuon yhteydessä. Se on sitten varmaan noilla hinnoilla 1500 e + työt...
Eihän tuota pakko ole uusia, öljyä se huolella niin ettei ruostu enempää. Tuolla on aika maltilliset paineet, kyllä tuo kestää vielä hyvän tosin ennen kuin lakkaa kytkin toimimasta.

Tuolla 200 eurolla tulee varmaan jotain muutakin kuin tuo pelkkä metalliputki, ei ne jarruputket nyt ihan noin hinnakkaita ole marmorillakaan.

Niitä jarrupuolen putkia kannattaa ehkä kuitenkin vilkaista.
 
Paljonko normi henkilöautoon menee jarrunestettä järjestelmään? Eli paljonko about pitää ostaa jos nesteet vaihtaa kokonaan.
 
Eihän tuota pakko ole uusia, öljyä se huolella niin ettei ruostu enempää. Tuolla on aika maltilliset paineet, kyllä tuo kestää vielä hyvän tosin ennen kuin lakkaa kytkin toimimasta.

Tuolla 200 eurolla tulee varmaan jotain muutakin kuin tuo pelkkä metalliputki, ei ne jarruputket nyt ihan noin hinnakkaita ole marmorillakaan.

Niitä jarrupuolen putkia kannattaa ehkä kuitenkin vilkaista.

Niin vähän ajattelinkin, että olkoon. Jesaria tms suojaksi ettei nyt ainakaan suolaa pääse lisää, jostain kuitenkin roiskuu?

Öljy siis hidastaa ruostumista? Jotain tietynlaista vai ihan moottoriöljyä? Mutta varmaan myös imeytyy aika hyvin ruosteeseen? Eli tarvittaessa nesteen joukkoon, mikä ei välttämättä tee hyvää sylintereille yms.

Auto on käynyt katsastuksen yhteydessä autotohtorilla ja myöhemmin korjaamolla jarrujen tarkastuksessa. Eli niiden pitäisi olla ok.

Marmoritiskin osa on tuo putki ja todnäk ne nipat/liittimet päissä ja mahdollisesti jokin kannatus lippa ja pultti (tuskin makaa vapaana, jäykältä tuntuu). Siinähän se onkin - tarvikeosasta voi puuttua jotain ja nykyinen on rapea, niin ei välttämättä voi hyödyntää siitä mitään.
 
Moottoriöljyä, ketjuöljyä tjms paksumpaa tavaraa. Ei se siitä läpi imeydy:) silloinhan siinä olisi vuoto.
 
Taitaa nyt olla käynyt niin että toiset i20 avaimet on kadonneet johonkin.
Mitähän uuden avaimen teettäminen maksaisi?
 
Joo se on siis täysi kopio tuosta mikä on vakiona käytössä.

Onko suositella missä avaimen teettäisi?
Väitän ettei 200 tai 400€:kaan vielä riitä merkkiliikkeessä...

Kuukle auttaa. Noita avainpalveluita on nykyään useita ja esim. omalla paikkakunnalla iso hinausliike tekee toisella toiminimellä noita avaimia. Jos saa ehjästä avaimesta kopioitua niin vajaa parisataa perusavain kaukosäätökeskuslukituksella.
 
Joo se on siis täysi kopio tuosta mikä on vakiona käytössä.

Onko suositella missä avaimen teettäisi?
Paikkakunta?
Turussa esim. Skanssin suutarissa onnistui Rellu/Nissan avaimen kopioiminen hyvin.

Marmorilta saattaa hiukan tosiaan kustantaa - viimeksi (aikaa jo 10v) maksoi Volvoon 280 euroa. :D
 
Kiitos vastauksista. Täytyy palata asiaan tarpeen tullen. Kämpän kun käänsi ympäri niin se pumpsahti esiin kuin pölypallo konsanaan. Loppupeleissä se oli ollut takin taskussa (joku 4 takkia päällekkäin) :)
Ehdin jo syyttää naisystävän ja lapsen, loppupeleissä oman takin taskussa. Pienet hyvitykset ehkä paikallaan :D
 
Käsittääkseni CLK-Mesessä on xenon valot, mutta pitkille onkin omat polttimonsa. Tais olla H1. Onkohan niille omat säädöt myös ja testataanko leimalla vaan lähivalot? Eipä ole tullut huonompia pitkiä valoja vastaan ja kun ne laittaa päälle, niin suurin osa valosta osuu ihan siihen auton eteen.

Eli oliskohan mahdollista, että säädöt on pielessä tai ehkä polttimo huonosti? Ajattelin nyt ainakin ostaa uudet, tehokkaammat polttimot, mutta jos niissä on säädöt, niin ehkäpä niitä voisi hieman ylöspäinkin säätää.
 
Ennen säätämistä kannattaa tosiaan tarkistaa, että polttimot ovat kunnolla. Ei kai katsastuksessa pitkien suuntausta ihmetellä? Ja on toki erillinen säätö pitkille ja lyhyille valoille.
 
Käsittääkseni CLK-Mesessä on xenon valot, mutta pitkille onkin omat polttimonsa. Tais olla H1. Onkohan niille omat säädöt myös ja testataanko leimalla vaan lähivalot? Eipä ole tullut huonompia pitkiä valoja vastaan ja kun ne laittaa päälle, niin suurin osa valosta osuu ihan siihen auton eteen.

Eli oliskohan mahdollista, että säädöt on pielessä tai ehkä polttimo huonosti? Ajattelin nyt ainakin ostaa uudet, tehokkaammat polttimot, mutta jos niissä on säädöt, niin ehkäpä niitä voisi hieman ylöspäinkin säätää.
Minkäs ikäisestä ceeälkoosta nyt puhutaan? Hyvin harvassa autossa on oma korkeussäätö pitkille valoille, ellei kyseessä ole kokonaan oma valoumpionsa. Siksi se katsurikin tarkastaa vain lähivalon suuntauksen, koska lähivalon suuntauksen ollessa kunnossa on pitkäkin ok.

Jos pitkien keila ei pärjää edes lyhyille niin siellä on polttimo väärin paikoillaan, väärät polttimot tai ylitehokkailla polttimoilla sulatettu peilit pilalle... Bi-xenoneissa voi olla kaihtimetkin rikki, kannattaa testata seinää vasten muuttuuko valokuvio.
Jos kyseessä on yhtään iäkkäämpi CLK niin ne valot on suoraan sanottuna täyttä shaibaa joka tapauksessa ja lisäpitkä(t) on ainoa järkevä vaihtoehto...
 
Vm 2000 eli varsin iäkäs yksilö. Kyllähän siinä taitaa periaatteessa olla oma umpio pitkille, se pienempi. Isompi on sitten Xenon-lähivalot, aika erikoinen ratkaisu, mutta mikäs siinä. Pitänee seinää vasten ihmetellä valoja ja polttimoita, joulun jälkeen ajelen takaisin etelään, niin eipä tässä mikään kiire ole.
 
Ei nyt ihan autoaiheinen kysymys, mutta hyvin lähellä kuitenkin.

Eli mulla on 60-luvun traktorissa Calix-lohkolämmitin. Sen elementtikaapeli alkaa olla huonossa kunnossa ja polttaa sulaketta kun sitä kääntelee väärään kulmaan. Uusi kaapeli pitäisi siis tilata.

Lämmitinelementin ja kaapelin liitoksessa on valkoinen, kolmella laattaliittimellä varustettu liitin. Uudet on mustia ja kuvista katsottuna liitin näyttää kyllä samalta. Osaako joku sanoa onko vanha valkoinen ja uusi musta yhteensopivia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 749
Viestejä
4 564 471
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom