Palvelusopimukset
Myös palvelusopimuksilla on yleensä peruuttamisoikeus. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan palvelusopimuksen tekemisestä.
Peruuttamisoikeutta voi käyttää, vaikka palvelun suorittaminen olisi kuluttajan pyynnöstä aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä. Jos palvelun toimittaminen on aloitettu ja se peruutetaan, kuluttajan tulee maksaa yritykselle kohtuullinen korvaus, joka lasketaan suhteellisena osuutena sopimuksen mukaisesta kokonaishinnasta.
Kuluttajan ei tarvitse maksaa peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, jos yritys on aloittanut palvelun suorittamisen peruuttamisaikana ilman kuluttajan suostumusta tai ei ole kertonut peruttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista tai peruuttamiseen liittyvästä korvausvelvollisuudesta.
Peruuttamisoikeus ei koske:
- palvelua, joka on kokonaan suoritettu kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä ja kuluttajalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta. Esimerkiksi laajakaista- tai maksu-tv-sopimuksen osalta palvelu on kuitenkin kokonaan suoritettu vasta sopimuksen päättyessä eikä siinä vaiheessa, kun yhteys on avattu palvelun käyttöönottoa varten.
- kiireellistä korjaus- tai huoltotyötä paikassa, johon yritys saapuu kuluttajan pyynnöstä, esimerkiksi kun kuluttaja pyytää yritystä luokseen korjaamaan vuotavan putken.
- majoituspalveluita, kuten hotelli- tai mökkimajoitusta. Näiden palveluiden peruuttamisaika voi olla kuitenkin kirjattuna sopimusehdoissa.
- tavaroiden kuljetusta tai autonvuokrausta, joka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Näiden palveluiden peruuttamisaika voi olla kuitenkin kirjattuna sopimusehdoissa.
- ravintolapalvelua tai vapaa-ajanpalvelua, joka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Vapaa-ajan palveluita ovat esimerkiksi huvi-, kulttuuri ja urheilutapahtumat, harrastuskurssit, välinevuokraus harrastustoimintaan. Näiden palveluiden peruuttamisaika voi olla kuitenkin kirjattuna sopimusehdoissa.