- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 067
Eipä tuo aina noinkaan mene.Halvinta on tilata renkaat vaikka Kärkkäiseltä, ja viedä irtovanteet rengasliikkeeseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eipä tuo aina noinkaan mene.Halvinta on tilata renkaat vaikka Kärkkäiseltä, ja viedä irtovanteet rengasliikkeeseen.
Nyt äskettäin tilasin 2 nastarengasta Kärkkäiseltä ja eräs pikkupaja laittoi ne vanteille muiden töiden ohella silloin kun oli aikaa.Halvinta on tilata renkaat vaikka Kärkkäiseltä, ja viedä irtovanteet rengasliikkeeseen.
Mun edellisessä Meganessa oli nuo Linglong Greenmax renkaat ja ajoin niillä yhteensä 43000km kesäisin, kunnes oli loppuun kulutetut. Ne kyllä kului siinä autossa ihan tasaisesti.Ei ole sinänsä väliä hommaatko talvella vai kesällä renkaita.. Hinnat on kuitenkin suhkot samat aina, jollet sitte saa jotain ylijäämävarastoa joissa on paistopäivämäärä edelliseltä vuosituhannelta. Linglongin muista malleista en tiedä, mutta tuo greenmax on ollut vähän semmoinen että tahtoo kulua ihan miten sattuu vaikka kuinka kulmat on kohdillaan.
Onko pullotunkit ok? En ole käyttänyt, erityisesti epäilyttää se nostoala, kun se on niin pieni. Jos helmasta nostaa, niin tuleeko ongelmia vai olisiko parempi hankkia hallitunkki? Auton konttiin pitäisi tunkki saada, niin pullotunkki on paljon pienempi kooltaan kuin hallitunkki.
En tiedä muusta mutta kokeile katsella brittien amazonia/muita nettikauppoja jos osa sattuisi olemaan sama alkuperäisosa kuin tällä puolella ajettavisssa. Briteissä kun ST:t ovat se kuumin juttu ja myös MK6:ia löytyy hyvät määrät.Fiestasta meni rikki kuljettajan istuimen selkänojan kaatamis-kahva (kolmiovinen Fiesta ST, vm. 2005). En löydä varaosaa Aeromotorsista, Autodocista tai vastaavista (osanumero 1417521). Amazonista löytyy halpiksia, joiden arvostelut eivät mairittele, ja huonolaatuinen muovi rikkoutuu viimeistään ekoilla pakkasilla. eBaystä löytyy alkuperäisosaksi mainostettu mm. Saksasta, mutta liekö sitten varmasti alkuperäinen.
Onko vinkkejä että saisiko alkuperäistä osaa jostain luotettavasta mestasta? eBayn osa olisi toimituksineen reilut 50 euroa, joka on ok mikäli se on aito.
Autoni on myynnissä, ja yksi ostajaehdokas kyseli, että voiko hän ajaa auton kaverille(auton harrastaja jolla autotalli) tutkituttaa autoni. Eli parisen tuntia ottais lainaan..
Menisittekö itte mukaan vai riittääkö kuvan ottaminen ajokortista?
Sen tutkituttamisen voi kyllä teettää katsastuspaikoissa myös ja vaikka myyntihinnassa hyvittää kauppojen toteutuessa ja olla itse mukana.Autoni on myynnissä, ja yksi ostajaehdokas kyseli, että voiko hän ajaa auton kaverille(auton harrastaja jolla autotalli) tutkituttaa autoni. Eli parisen tuntia ottais lainaan..
Menisittekö itte mukaan vai riittääkö kuvan ottaminen ajokortista?
Joo, tai sitten sanoo ostajalle, että pyytää sen rasvanäpin mukaansa myyjän luo.en kyllä tuollaiseen parin tunnin lainaan suostuisi. ehdottomasti mukaan jos ei parempia ostajaehdokkaita ole.
Onko kyseessä joku harvinaisempi vehje tai minkä hintaluokan?Autoni on myynnissä, ja yksi ostajaehdokas kyseli, että voiko hän ajaa auton kaverille(auton harrastaja jolla autotalli) tutkituttaa autoni. Eli parisen tuntia ottais lainaan..
Menisittekö itte mukaan vai riittääkö kuvan ottaminen ajokortista?
On tuo itse tullut tehtyä liikkeestä ostetun auton kanssa. Kävin alustan ja muut perusasiat katsomassa tutulla korjaamolla (itsekin entinen mekaanikko mutta ei nostinta käytössä). Ihan hyvä liike ostaja näkökulmasta, mutta rehelliseti en kyllä itse suostuisi myyjänä.Nosturille se haluaa auton. Menisin itse mukaan.
Kohtuuttomia ne summat onkin juuri siitä syystä, että ihmiset hoitaisivat vakuutusasiat kuntoon, eivätkä ajelisi ilman vakuutuksia.Sain mummolta vanhan bensalenkkarin pari vuotta takaperin ja siitä jäi vakuutukset maksamatta kuukauden verran. Noh, liikennevakuutuskeskukselta tuli postia tuon kuukauden maksamisesta, mutta siihen tuli päälle 250e~ laiminlyöntimaksu. Voiko tuosta valittaa johonkin? Summa tuntuu kohtuuttomalta.
Eli lätkästään sille ensikertalaiselle triplamaksu jotta oppii olemaan? Miksei tämä sitten toimi varsinaisten rikosten kanssa?Kohtuuttomia ne summat onkin juuri siitä syystä, että ihmiset hoitaisivat vakuutusasiat kuntoon, eivätkä ajelisi ilman vakuutuksia.
Btw. bensalenkkari tarkoittaa tietynlaista auto-orientoitunutta henkilöä.
7 päivän päästä on pakko tehdä vakuutus. Kuukausi tuntuu melko pitkältä käytöltä ilman vakuutusta, eli ehkä valittaminen on turhaa?Sain mummolta vanhan bensalenkkarin pari vuotta takaperin ja siitä jäi vakuutukset maksamatta kuukauden verran. Noh, liikennevakuutuskeskukselta tuli postia tuon kuukauden maksamisesta, mutta siihen tuli päälle 250e~ laiminlyöntimaksu. Voiko tuosta valittaa johonkin? Summa tuntuu kohtuuttomalta.
Tuo nyt riippuu niin autosta, missä asuu jne jne... Rehelisesti, melkein nauraisin 250e maksulle vakuutuksetta ajosta. Itsellä tulee se 135e/kk auton vakuutuksista täysillä bonuksilla koska asuinpaikka, ei kilometrirajoitusta ja auton arvo. Juu halvemmalla pääsisi jos pudottaisi lasiturvaa yms tai lähtisi hakemaan km/vuosi rajoitettuja vakuutuksia mutta periaatepäätös etten edes kuse moisiin.7 päivän päästä on pakko tehdä vakuutus. Kuukausi tuntuu melko pitkältä käytöltä ilman vakuutusta, eli ehkä valittaminen on turhaa?
Esim moottoripyörään täysillä bonuksilla olisi vakuutus reilu 50€/kk. Eli aika paljon. Toisaalta tuo 250€ maksu olisi varmaan aika pitkäksi aikaa, jos sattuu olemaan täydet bonukset siihen autoon?
Lähinnä suhteuttetuna omiin tuloihin: 2100e/kk. Katselee kun varsinainen lasku tulee ja saako sen pilkottua osiin.Tuo nyt riippuu niin autosta, missä asuu jne jne... Rehelisesti, melkein nauraisin 250e maksulle vakuutuksetta ajosta. Itsellä tulee se 135e/kk auton vakuutuksista täysillä bonuksilla koska asuinpaikka, ei kilometrirajoitusta ja auton arvo. Juu halvemmalla pääsisi jos pudottaisi lasiturvaa yms tai lähtisi hakemaan km/vuosi rajoitettuja vakuutuksia mutta periaatepäätös etten edes kuse moisiin.
Ja? Ei pienet kk-tulot tarkoita etteikö olisi varaa kalliiseen autoon. Kyse on siitä minkä priorisoi. Älä kysy mistä tiedän.Lähinnä suhteuttetuna omiin tuloihin: 2100e/kk. Katselee kun varsinainen lasku tulee ja saako sen pilkottua osiin.
Lähinnä suhteuttetuna omiin tuloihin: 2100e/kk. Katselee kun varsinainen lasku tulee ja saako sen pilkottua osiin.
Mene itse mukaan, joskus kaverilta pyysivät auton koeajoon pariksi tunniksi. Todellisuudessa olivat vain tarvinneet koukullista autoa että saivat jotain kuskattua peräkärrillä.Autoni on myynnissä, ja yksi ostajaehdokas kyseli, että voiko hän ajaa auton kaverille(auton harrastaja jolla autotalli) tutkituttaa autoni. Eli parisen tuntia ottais lainaan..
Menisittekö itte mukaan vai riittääkö kuvan ottaminen ajokortista?
Vanha-auto jota tuo lasku koskee meni vaihdossa ja uudesta rahoituskasko.Kai nyt olet kuitenkin maksanut sen vakuutuksen, liikennevakuutus oletan. Muutenhan autolla ei saa ajaa.
Autoni on myynnissä, ja yksi ostajaehdokas kyseli, että voiko hän ajaa auton kaverille(auton harrastaja jolla autotalli) tutkituttaa autoni. Eli parisen tuntia ottais lainaan..
Menisittekö itte mukaan vai riittääkö kuvan ottaminen ajokortista?
Luulin, että maksu olisi nelinkertainen, mutta tuolla varmaan oppii olemaan kerrasta. Polttoöljyllä ajamisesta kiinnijäädessä joutuu muuten likimain samanlaisen rahallisen kohtelun uhriksi.Eli lätkästään sille ensikertalaiselle triplamaksu jotta oppii olemaan?
Kysy päättäjiltä. Minä en ole päättäjä, mutta epäilen että syy on siinä, että huonosti asiansa hoitavista koituu paljon ylimääräistä säätämistä vakuutusyhtiöille, liikennevakuutuskeskukselle ja trafille. Autokauppoja tehdään niin paljon, että myöhässä asiansa hoitavien prosenttiosuus täytyy pitää hyvin pienenä ja siinä toimii tehokkaasti kunnon sanktio.Miksei tämä sitten toimi varsinaisten rikosten kanssa?
"Laiminlyöntimaksu voi olla enintään kolme kertaa vakuutusmaksua vastaavan maksun suuruinen." Pääsin siis suhteessa halvalla, kun laiminlyöntimaksu oli vain kaksinkertainen. 250€~ + vakuutusmaksut 150€~.Luulin, että maksu olisi nelinkertainen, mutta tuolla varmaan oppii olemaan kerrasta. Polttoöljyllä ajamisesta kiinnijäädessä joutuu muuten likimain samanlaisen rahallisen kohtelun uhriksi.
Kysy päättäjiltä. Minä en ole päättäjä, mutta epäilen että syy on siinä, että huonosti asiansa hoitavista koituu paljon ylimääräistä säätämistä vakuutusyhtiöille, liikennevakuutuskeskukselle ja trafille. Autokauppoja tehdään niin paljon, että myöhässä asiansa hoitavien prosenttiosuus täytyy pitää hyvin pienenä ja siinä toimii tehokkaasti kunnon sanktio.
Luulin, että maksu olisi nelinkertainen, mutta tuolla varmaan oppii olemaan kerrasta. Polttoöljyllä ajamisesta kiinnijäädessä joutuu muuten likimain samanlaisen rahallisen kohtelun uhriksi.
Ei pelkkä väri kerro luotettavasti mitä siellä autossa on käytössä tällä hetkellä.Onko autoon sopiva jäähdytinneste yleensä värin mukaan?
Tässähän korotus on vain 30 %, kun vakuutusmaksuissa se voi olla 300 %Tuo vakuutuksen laiminlyönti on halpaa kuin saippua eikä likimainkaan samaa suuruusluokkaa verottoman polttoaineen käytöstä käryämisen suhteen. Trafin sivuilta esimerkkilaskelma:
"Suomessa rekisteröity henkilöauto, jossa polttoainenäytteen perusteella todetaan käytetyn polttoöljyä.
Polttoainemaksu kannetaan pääsääntöisesti 30 prosentilla korotettuna 20 päivän ajalta. Maksuunpantavan polttoainemaksun määrä on tällöin 8 580 euroa (330 € x 20 x 1,3)."
Yleensä kyllä. Esimerkiksi punaista punaisen sekaan on ihan turvallinen ratkaisu eli ei muodosta hyytelöä, vaikka autovalmistajat keksivätkin kilpaa uusia värejä ja koostumuksia (punainen, purppura, purppura+...).Onko autoon sopiva jäähdytinneste yleensä värin mukaan?
Ainakin vakuutus jäi. Se on uudessa yleensä kalliimpi paketti, kuin vanhassa missä on vaikka pelkkä liikenne.Vanhasta autosta (-08 Mondeo) hajosi moottori ja menee nyt purkuun. Pitäisi siis hommata uusi auto. Ensimmäistä kertaa olen itse autoa ostamassa (edellinen oli vanhempien ostama) ja olen hieman hukassa, että mikä tässä nyt olisi ns. taloudellisesti järkevintä. Kuitenkin niin, että auto olisi luotettava ja mieleinen joten tonnin vehkeet unohdetaan nyt jokatapauksessa.
Vaimon työpaikan sijainnista riippuen laskin, että vuotuiset kilometrit ovat joko noin 12 tkm tai sitten maks 20 tkm. Suuremmalla todennäköisyydellä tuon noin 12 tkm.
Toiveena ns. SUV/katumaasturi. Perheessä 2 aikuista ja 2 kouluikäistä lasta. Käyttövoimalle ei ole mitään erityisiä toiveita, muutakuin taloudellisuus.
Yritin hieman laskea vanhan auton kustannuksia. Hankintahinta (14 900€) + kustannukset (noin 13 200€, huollot, renkaat, rahoituskulut, verot, katsastukset, osin arvioituna koska en ole kuitteja säilyttänyt) jaettuna 8 vuoden omistusajalla, sain kuukausihinnaksi noin 293€. Huoltokulut suuret koska omistusaikana tehtiin mm. jakopää, kytkin+vauhtipyörä.
Jos vertaan uuteen tai uudehkoon 35 000€ maksavaan, jossa 2-3 vuoden vaihtovälillä kuluina on lähinnä toivonmukaan pienet rahoituskulut, perus huollot ja verot. Viimeinen suurempi erä esim 14 000€ (arvioitu auton arvo rahoituksen päätyttyä) ja rahoitusajaksi 72kk/6v. Kuukausihinnaksi tulee noin 316€.
Kysymys onkin, laskenko nyt jotain väärin vai mitä? Tuntuu jotenkin epäuskottavalta, että tuon laskelman perusteella hintaeroksi jää niin vähän, että kannattaisi ehdottomasti ottaa tuo kalliimpi koska on varmasti mieluisampi ja luotettavampi yms. Aliarvioinko nyt tuota viimeisen suuremman maksuerän/auton arvon alenemisen riskiä vai laskinko yksinkertaisesti jotain väärin?
Ainakin vakuutus jäi. Se on uudessa yleensä kalliimpi paketti, kuin vanhassa missä on vaikka pelkkä liikenne.
Miksi puhut 2-3v vaihtovälistä, mutta lasket 72kk/6v? Vai ymmärsinkö nyt itse jotain väärin.
Uusi on aina uusi, menettää arvoaan autosta riippuen aika rajustikin. Itse erikoismalleja (paremmat, varusteet, mieleisempi auto, pienempi hinnanputous kuin ns normimalleissa) ostanut uuteen ja laskin että ero uuden ja käytetyn välillä per kk oli tosiaan yllättävän pieni ja totesin että jo mielenrauhan takia tuli vaihdettua uuteen ja vaihdettua 2-4v välein uuteen. Kuitenkin takuu, on uusi uusi joten ei ongelmaa muiden omistajien säädöistäja saan juuri sellaisen auton kun haluan, renkaat kestävät monesti koko omistuksen ajan, pari öljynvaihtoa ei paljon maksa vs isommat käytettyjen huollot ja vakuutuksissa eroa ei itsellä ole ollut kuin halvempaan suuntaan jos samat vakuutukset kuin käytetyssä (täyskasko, lasiturvat yms).Vakuutusta en huomioinut kun ajattelin, että olisivat suurinpiirtein samansuuruiset. Mutta kuten sanoit näin ei välttämättä ole.
Vaihtovälistä, olen ymmärtänyt, että monet uusilla/uudehkoilla autolla ajavat tekevät tuota, että ottavat rahoituksen maksimiajalla saadakseen edullisemman kk-erän mutta kuitenkin vaihtavat sitten 2-3 vuoden välein minimoidakseen huolto ym kulut ja pitääkseen auton tuoreena. Riskinä toki auton arvonalenema suhteessa rahoitukseen.
Okei no joo. Laskisin kyllä vähän yläkanttiin ihan oman mielenrauhan vuoksi. Saattaa lähteä pelkästään vaihtoarvosta se 10ke 2-3 vuodessa helposti.Vakuutusta en huomioinut kun ajattelin, että olisivat suurinpiirtein samansuuruiset. Mutta kuten sanoit näin ei välttämättä ole.
Vaihtovälistä, olen ymmärtänyt, että monet uusilla/uudehkoilla autolla ajavat tekevät tuota, että ottavat rahoituksen maksimiajalla saadakseen edullisemman kk-erän mutta kuitenkin vaihtavat sitten 2-3 vuoden välein minimoidakseen huolto ym kulut ja pitääkseen auton tuoreena. Riskinä toki auton arvonalenema suhteessa rahoitukseen.
Tuo kuukausihinta ei riitä kattamaan arvonalenemaa uutena. Arvioidaan semirealistisesti 12% arvonalema jäännösarvosta vuosittain, tällöin arvonalenema kutakuinkin:Jos vertaan uuteen tai uudehkoon 35 000€ maksavaan, jossa 2-3 vuoden vaihtovälillä kuluina on lähinnä toivonmukaan pienet rahoituskulut, perus huollot ja verot. Viimeinen suurempi erä esim 14 000€ (arvioitu auton arvo rahoituksen päätyttyä) ja rahoitusajaksi 72kk/6v. Kuukausihinnaksi tulee noin 316€.
Juuri nuo pitkällä takuulla olevat käytetyt ovat se ns sweetspot. Mutta se mikä itsellä iski silmään uusi vs vanha oli korkotaso. Uusien korkotarjoukset tasoittivat kilpaa yllättävän paljon. Toki näissä pitää pitää mielessä että se mikä on toiselle raha per kk voi tarkoittaa toisella koko auton ostohinnan arvoa omistuksen aikana ja mitä tahansa siltä väliltä. Säästänkö pitkässä juoksussa että vaihdoin 3v vanhasta tehomallista 60ke tehomalliin... En kokonaisarvossa mutta kk kulut jopa pienenivät koska hyppäsin sähköön ja vanha söi 98:a omassa ajossa varsin monta litraa satasella.Tuo kuukausihinta ei riitä kattamaan arvonalenemaa uutena. Arvioidaan semirealistisesti 12% arvonalema jäännösarvosta vuosittain, tällöin arvonalenema kutakuinkin:
Henkilökohtainen havainto/arvio on, että kohtuu hyviä diilejä ovat 2-4 vuotta vanhat käytetyt autot, joilla on ajettu 25-95 tkm. Tällöin on mahdollisuus saada alle vain vähän uudesta häpeävä auto, jolla on yleensä paljon luotettavia kilsoja jäljellä. Kun vaihtaa uuteen ennen 200 tkm, välttää yleensä isommat rempat.
- ensimmäisenä vuonna 12 % * 35 000 € = 4 200 € = 350 €/kk
- ...Toisena vuonna 3 696 € = 308 €/kk
- ...Kolmantena vuonna 3 252 € = 271 €/kk
No oman korko on parin tutun mielestä kallis. Reaalikorko taitaa olla jossain 1.7% paikkeilla vs edellisen uuden 1.95% (missasin 0% tarjouksen). Voittaa kuitenkin esim uusien BMW:iden naurettavat korot aivan leikiten. Oma on siis ostaessa 11tkm ajettu 2021 malli, täydellä takuulla, kaksilla renkailla (jo renkaat tekevät uudessa ihan hyvän loven jota et saa takaisin) Saksasta uitettu jota myytiin halvemmalla kuin uutta vaikka osasta käytetyistä pyydettiin jopa kovempia kuin uusista koska ne sai heti ajoon. Totesin kuitenkin että A auton sai heti sirupulasta huolimatta, B auto oli uuden kuntoinen+kahdet renkaat ja vanteet, C silti halvempi kuin uusi ja D täysi takuu. Bonuksena tosiaan vielä sirupulan takia tilanne että arvo ei heti sukella ja voi olla että hinta pysyy varsin hyvin vielä vuoden, ehkä jopa pari.Hyviä pointteja, kiitos.
Korkoasiat pisti itselläkin heti silmään kun rupesin autoja etsimään. 8% todellinen korko tekee yllättävän paljon hintaa. Mutta jos tuollaisen vähän käytetyn saa jollain hyvällä 0-2% korkokampiksella niin sitten on varmasti ns. sweetspot.
Mitä eroa on sidotulla ja nidotulla kirjalla?
Yleensä sidotulla tarkoitetaan kovakantista kirjaa ja nidotulla pehmeäkantista pokkaria.Mitä eroa on sidotulla ja nidotulla kirjalla?
Kannattaisi yrittää ennemmin saada ylimääräisiä varusteita kaupanpäälle mahdollisimman paljon, kuin hintaa alemmaksi. Se on myyjän katteesta aina pois jos hintaa laskee ja provikat niistä ne niiden tulot enimmäkseen koostuu.Paljonko ootte saanu uudesta autosta tingittyä hintaa? Hintaluokassa 30-40t€ ja 0% korko ja kulut.
E: Kysyn siksi, että pitkän tinkaamisen jälkeen en ite saanut kuin satasia pois. En sitten tehnyt kauppoja koska oletin että kyllä nyt pari tonnia pitäisi saada tingittyä.
Kannattaisi yrittää ennemmin saada ylimääräisiä varusteita kaupanpäälle mahdollisimman paljon, kuin hintaa alemmaksi. Se on myyjän katteesta aina pois jos hintaa laskee ja provikat niistä ne niiden tulot enimmäkseen koostuu.
Totta varmasti tehdastilauksissa, mutta unohtui mainita, että varastoautoista kyse tässä tapauksessa joten varusteita ei enää parane vaihdella. Toki niin voisi ajatella, että talvirenkaat ja lohkolämppäri kaupanpäälle mutta eipä onnistunut.
Totta varmasti tehdastilauksissa, mutta unohtui mainita, että varastoautoista kyse tässä tapauksessa joten varusteita ei enää parane vaihdella. Toki niin voisi ajatella, että talvirenkaat ja lohkolämppäri kaupanpäälle mutta eipä onnistunut.