Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt saattaa tulla turhakin kysymys, mutta kysynpäs silti.

Ostin toukokuussa uuden Octavian ja kävin eilen vaihdattamassa nastat alle. Tänään huomasin trippimittarista, että työmatkani on pidentynyt noin 5 kilometrilla. Mistähän tämä johtuu?

Vauhdin eron ymmärrän, kesärenkailla mittari näyttää 2km/h liian vähän, mutta nyt talvirenkailla 10km/h.

Kesärenkaat on 17" ja nastat 16". Onko tämä normaalia vai pitäisikö ottaa yhteyttä myyjään/huoltoon?

Muissa omistamissani autoissa ei sentään trippimittari ole alkanut heittää.

Onko siis ihan tehdasuusi octavia? Jännä et siihen edes mahtuu 16" vanne pyörimään ettei raavi jarrusatulaan, kun karvalakkimalleissa taitaa minimi olla 17"
Ei ole vaarallista, ihan normaalia että eri rengaskoolla heittelee.
 
Ei se vaarallista ole mutta itseäni ainakin kyrpisi uudessa autossa tuollainen heitto mittarissa kesä ja talvirenkaiden välillä, melko suuri ero on kuitenkin halkaisijassa.
 
Onko siis ihan tehdasuusi octavia? Jännä et siihen edes mahtuu 16" vanne pyörimään ettei raavi jarrusatulaan, kun karvalakkimalleissa taitaa minimi olla 17"
Ei ole vaarallista, ihan normaalia että eri rengaskoolla heittelee.
Juu ihan uusi ja renkaat tuli myyjän kautta. Isällä on 2020 octavia ja siinä on kyllä 16" kesä- ja talvipyörät.

Pitänee siis vain asennoitua hommaan oikein ja opetella uudet nopeudet. Kiitos teille viisaammille hyvistä ja informatiivisista vastauksista.
 
Joihinkin autoihin voi itse säätää tuota kompensointia VCDS:llä. Fabiaan ainakin, tosin siinä oli vain 2 tai 3 eri "asetusta" nopeudelle, ja kun rengaskoko pieneni niin se ei ihan riittänyt, mutta meni parempaan suuntaan kyllä.
 
Juu ihan uusi ja renkaat tuli myyjän kautta. Isällä on 2020 octavia ja siinä on kyllä 16" kesä- ja talvipyörät.

Pitänee siis vain asennoitua hommaan oikein ja opetella uudet nopeudet. Kiitos teille viisaammille hyvistä ja informatiivisista vastauksista.
  • 205/60 R16
  • 205/55 R17
  • 225/45 R18
Tuossa on ilmeisesti sopivat koot Skodaan. Heittoa tulee, jos on laitettu vahingossa 205/55R16 renkaat?
 
Millainen Usb-C to Usb-C kaapeli on todettu toimivaksi Android Auton kanssa? Kyseessä uusi VW. Ei tunnu pelittävän "tarvike" kaapeleilla, aina tulee yhteysvirhettä vaikka mitenkä koittaisi.
 
Autoon uusittu jakohihnasarja+vesipumppu (Contitech) puolisen vuotta sitten, ajettu alle 5 tkm tämän jälkeen. Huomasin vasta että jakopää ääntää, korjaamon mukaan kaikki kunnossa ja hihnan kireys OK (ainakin kiristimestä katottuna). Voiko tollanen hiljentyä ihan vaan ajamalla (kun uus hihna "muotoutuu", vai lieneekö hihna silti liian tiukalle kiristetty ja vaatis vaan pientä löysäämistä? Auto toimii muuten normaalisti.

Vastaavia kokemuksia? Itse henk.koht. vaihattanut 2 autoon jakohihnasarjan enkä ole mitään ääniä jakopään suhteen kuullut uusilla osilla. Ei ole vaatinut "sisäänajoa" millään tavoin. Koneena CAYC 1.6 TDI.

En tiedä millanen on ollut ennen remonttia kun jakopää oli tehty juuri ennen kun ostin auton.
 
Tuli hommattua pitkästä aikaa VAG-konsernin vehje alle ja yrittänyt tässä selvitellä tuota hifi/radio puolta.
Autona siis Audi A6 vuosimallia 08, Bosen äänipaketti löytyy + 6CD vaihtaja hanskalokerosta ja värinäyttö missä navigaatio ynnä muuta.

Tarkoituksena olisi saada musiikki kuulumaan Aux tai Bluetoothin kautta. Tuntuu, että mitä enemmän tuota asiaa yrittää selvittää sitä sekavammalta tuo tuntuu.
Puhutaan AMI:sta ja MMI:stä, sekä jossain videossa asennetaan CD-vaihtajan taakse jonkinnäköinen lisäpalikka, joka ilmeisesti luo ylimääräisen CD "paikan", jota voi käyttää AUX lähtönä.

Tällä hetkellä käytössä hinnat alkaen FM-lähetin mikä tottakai pelaa, mutta äänenlaatu ei mitään kummoista ole.
Tämä nyt jäi edelleen vähän auki.

Tarvitsenko nyt tuohon AMI boksin, jotta saa aux käyttöön vai saako tuohon cd-vaihtajaa jotenkin ympättyä jonkin lisälaitteen?
 
Autoon uusittu jakohihnasarja+vesipumppu (Contitech) puolisen vuotta sitten, ajettu alle 5 tkm tämän jälkeen. Huomasin vasta että jakopää ääntää, korjaamon mukaan kaikki kunnossa ja hihnan kireys OK (ainakin kiristimestä katottuna). Voiko tollanen hiljentyä ihan vaan ajamalla (kun uus hihna "muotoutuu", vai lieneekö hihna silti liian tiukalle kiristetty ja vaatis vaan pientä löysäämistä? Auto toimii muuten normaalisti.

Vastaavia kokemuksia? Itse henk.koht. vaihattanut 2 autoon jakohihnasarjan enkä ole mitään ääniä jakopään suhteen kuullut uusilla osilla. Ei ole vaatinut "sisäänajoa" millään tavoin. Koneena CAYC 1.6 TDI.

En tiedä millanen on ollut ennen remonttia kun jakopää oli tehty juuri ennen kun ostin auton.

Ääntää, siis millä tavoin?
 
Ääntää, siis millä tavoin?
Sellanen laahaava ääni, ilmenee lähinnä tyhjäkäynnin tuntumassa (korotetulla tyhjäkäynnillä selvimmin, varmaan siksi vasta nyt tämän äänen huomasinkin kun auto on kylmillä ilmoilla alkanut kylmänä käymään ajottain korotetulla joutokäyntinopeudella, mitä se ei kesällä siis tehnyt).

Ajossa ääntä ei kuulu. Täytynee vaihtaa korjaamoa ja tarkistuttaa hihnan kireys vielä. Lähinnä mietin onko ollut vastaavia kokemuksia/selityksiä korjaamolta?
 
Kuulostaa erikoiselta. Ainahan hihnoista jonkinlainen ääni tulee...? Joku video tmv. voisi auttaa. Yleensä jakopäästä kuuluu ääni vain jos rullien laakerit alkavat ääntää. Mikä siellä edes voisi laahata niin että ääni kuuluu?
 
Sellanen laahaava ääni, ilmenee lähinnä tyhjäkäynnin tuntumassa (korotetulla tyhjäkäynnillä selvimmin, varmaan siksi vasta nyt tämän äänen huomasinkin kun auto on kylmillä ilmoilla alkanut kylmänä käymään ajottain korotetulla joutokäyntinopeudella, mitä se ei kesällä siis tehnyt).

Ajossa ääntä ei kuulu. Täytynee vaihtaa korjaamoa ja tarkistuttaa hihnan kireys vielä. Lähinnä mietin onko ollut vastaavia kokemuksia/selityksiä korjaamolta?

Mistä päättelet, että ääni tulee nimenomaan jakopäästä eikä apulaitehihnan pyörittävistä kilkkeistä?
 
Mistä päättelet, että ääni tulee nimenomaan jakopäästä eikä apulaitehihnan pyörittävistä kilkkeistä?
Näin jakopään tehnyt korjaamo väitti. Se nyt jäi epäselväksi ovatko käyttäneet konetta ilman moniurahihnaa. Katotaan saanko ääninäytteen ladattua. Tosin vien tän vielä muualle tutkittavaksi kun en jaksa/uskalla alkaa itse tutkimaan niin sillähän se selvinnee.

Ääni on sellanen melko vaimea sirisevä/laahaava muttei mielestäni kuitenkaan normaali ääni, eikä ollenkaan vinkuva. Joku ei varmaan kiinnittäisi tuohon edes huomiota kun ei juuri kuulu alle 1000 rpm, mut 1000-1200 rpm ujeltaa niin että huomaa.
 
Jos se hihna on oikein kunnolla vedetty kireälle niin voihan sieltä sellainen "remmiahdinmainen" ääni lähteä, mutta todennäköisempää tietenkin on että ääni tulee jostain apulaitteiden suunnalta. Toki on nähty sitäkin että joku muovisuoja on laitettu huonosti jolloin joko jakohihna tai apulaitehihna hinkkaa siihen, toki tämä sit loppuu hetken päästä kun kitka tekee tehtävänsä..
 
Näin jakopään tehnyt korjaamo väitti. Se nyt jäi epäselväksi ovatko käyttäneet konetta ilman moniurahihnaa. Katotaan saanko ääninäytteen ladattua. Tosin vien tän vielä muualle tutkittavaksi kun en jaksa/uskalla alkaa itse tutkimaan niin sillähän se selvinnee.

Ääni on sellanen melko vaimea sirisevä/laahaava muttei mielestäni kuitenkaan normaali ääni, eikä ollenkaan vinkuva. Joku ei varmaan kiinnittäisi tuohon edes huomiota kun ei juuri kuulu alle 1000 rpm, mut 1000-1200 rpm ujeltaa niin että huomaa.

Tarjosivatko mitään syytä sille äänelle, jos kerran olivat sen tutkineet?
 
Tarjosivatko mitään syytä sille äänelle, jos kerran olivat sen tutkineet?
Eivät muuta selitystä antaneet kuin sen että hiljenee ajamalla kun hihna "muotoutuu" vanhojen hammaspyörien "muotoiseksi". Esim. kampiakselin hammaspyörähän siellä on alkuperäinen kun ei tuu hammashihnasarjan mukana.

Pari vastaavaa kokemusta löysin netistä joissa näin jopa olikin käynyt kun hihnalla ajettu useampi kymmentuhat kilometriä, mutta lieneekö silti todellinen syy ollut näissäkin tapauksissa liian kireälle asennettu hihna joka pääsee moottorin aikansa pyörittyään ihan hieman venähtämään ja hiljenee sitten.

Toinen asia joka tuli mieleen on että jos uuden hihnan materiaali on jotenkin erilainen kuin aikaisemman (alkuperäisen hihnan) ja tämä aiheuttaisi ääntä.
 
Jos se hihna on oikein kunnolla vedetty kireälle niin voihan sieltä sellainen "remmiahdinmainen" ääni lähteä, mutta todennäköisempää tietenkin on että ääni tulee jostain apulaitteiden suunnalta. Toki on nähty sitäkin että joku muovisuoja on laitettu huonosti jolloin joko jakohihna tai apulaitehihna hinkkaa siihen, toki tämä sit loppuu hetken päästä kun kitka tekee tehtävänsä..
Ennen korjaamokäyntiä ääni tosiaan kuulosti välillä just semmoselta et hihna hankaa koppaan, vielä en sellaista ääntä havainnut mutta selviää oikeastaan tänään kuuluuko tuo ääni enää (jakopään kopat oli kuulemma olleet auki). Se vaimea ujellus/kahnaus oli yhä kuultavissa, sen suhteen ei muutosta.
 
Tällä videolla kuuluu tuo ääni (ei minun autosta mutta täysin sama sivuääni). Heti kun nostaa kierroksia tyhjäkäynniltä ylöspäin.
 
Tällä videolla kuuluu tuo ääni (ei minun autosta mutta täysin sama sivuääni). Heti kun nostaa kierroksia tyhjäkäynniltä ylöspäin.

Eikös tuo "sirinämäinen" ääni joka tulee kun nostaa kierroksia ole enemmän suuttimien aiheuttama ääni joka on normaalia?
 
Perus diisselimäinen sementtimyllyhän se siinä. Ei aiheuta toimenpiteitä.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
 
Mun mielestä tossa ei kuulu mitään mikä aiheuttaisi toimia
Yhdyn edelliseen, mun mielestä noi kuulostaa kaikki tuollaiselta.
Tuohan kuulostaa harvinaisen hyvältä ko. moottoriksi.
Eikös tuo "sirinämäinen" ääni joka tulee kun nostaa kierroksia ole enemmän suuttimien aiheuttama ääni joka on normaalia?
Perus diisselimäinen sementtimyllyhän se siinä. Ei aiheuta toimenpiteitä.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Toisaalta voi kai olla normaalikin ääni, edellinen commonrail-diesel ei kuitenkaan kuulostanut tuolta kierroksilla. Omaan korvaan tuossakin videolla olisi jokin sivuääni tuon suutinten äänen lisäksi. Vai lieneekö sitten korkeapainepumpun + suutinten ominaisääni vain.

Mulla olisi ääninäyte omastakin moottorista, kun käy korotettua joutokäyntiä ja tekee samalla hiukkassuodattimen polttoa (kärysi sammuttamisen jälkeen ja flektit jäi pyörimään hetkeksi), mutta minkä palvelun avulla saisin sen julkastua katsottavaksi (joku muu kuin Youtube)? Sama ulina kuuluu myös ilman dpf polttoa mutta ehkä hieman vaimeampana.

E: linkkaamallani Youtube-videolla kohdassa 4-5 sec kuuluu parhaiten ääni jota tarkotan.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa mennä insinöörimäisyyksien puolelle, kovaa ajoa nyt vaan. Lakkaa murehtimasta.
 
Jos tarkoitat tuollaista terävää sirinää/tirinää niin ei ainakaan meidän aiemmissa tdi:ssä ole mielestäni moista kuulunut. Ihan kuin jokin nippuside tjms ottaisi kiinni hihnapyörään tai hihnaan, voi toki olla myös suihkut.

Jos taasen tarkoitit tuollaista "hujellusta" niin se on moottorityypille ominainen ääni, harvinaisen ärsyttävä varsinkin kaupunkiajossa kun kuuluu sopivilla kierroksilla sisällekin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarkoitat tuollaista terävää sirinää/tirinää niin ei ainakaan meidän aiemmissa tdi:ssä ole mielestäni moista kuulunut. Ihan kuin jokin nippuside tjms ottaisi kiinni hihnapyörään tai hihnaan, voi toki olla myös suihkut.

Jos taasen tarkoitit tuollaista "hujellusta" niin se on moottorityypille ominainen ääni, harvinaisen ärsyttävä varsinkin kaupunkiajossa kun kuuluu sopivilla kierroksilla sisällekin.
Tuota "hujellusta" tosiaan tarkotan. Aika vaimea ääni mut sellanen että kuulee sisälle. Ja ääni ei tule webastosta, koska kuuluu ilman webaston käyttöäkin (eikä yli +5 lämpötilassa taida webasto käynnistyäkään ajon aikana). Täytynee seuraavaksi käydä koittamassa vastaavaa autoa jossain, mut alkaa vähän vaikuttaa ominaisuudelta.
 
Tuota "hujellusta" tosiaan tarkotan. Aika vaimea ääni mut sellanen että kuulee sisälle. Ja ääni ei tule webastosta, koska kuuluu ilman webaston käyttöäkin (eikä yli +5 lämpötilassa taida webasto käynnistyäkään ajon aikana). Täytynee seuraavaksi käydä koittamassa vastaavaa autoa jossain, mut alkaa vähän vaikuttaa ominaisuudelta.
Itseäni tuo ääni ärsytti niin paljon että vaihdoin tiguanin pois sen takia:D todella ärsyttävää kun auto jaksaisi kulkea isommallakin vaihteella mutta laatikko on päättänyt että nyt on just hyvät kierrokset ja tuo ääni kantautuu sisälle.

Seuraavassa autossa eli 2014 1.6tdi+dsg passatissa oli myös sama ääni mutta laatikko ajatti onneksi pienemmillä kierroksilla.

Nykyinen auto on 2014 2.0tdi octavia manuaalina ja siinä ei ainakaan vielä ole ottanut korvaan, en tosin montaa kertaa ole sillä vielä ajanutkaan.

Edit: tajusin juuri että minusta on tullut vaginisti, luulin olleeni sen yläpuolella:oops:
 
Itseäni tuo ääni ärsytti niin paljon että vaihdoin tiguanin pois sen takia:D todella ärsyttävää kun auto jaksaisi kulkea isommallakin vaihteella mutta laatikko on päättänyt että nyt on just hyvät kierrokset ja tuo ääni kantautuu sisälle.

Seuraavassa autossa eli 2014 1.6tdi+dsg passatissa oli myös sama ääni mutta laatikko ajatti onneksi pienemmillä kierroksilla.

Nykyinen auto on 2014 2.0tdi octavia manuaalina ja siinä ei ainakaan vielä ole ottanut korvaan, en tosin montaa kertaa ole sillä vielä ajanutkaan.

Edit: tajusin juuri että minusta on tullut vaginisti, luulin olleeni sen yläpuolella:oops:
Se käy varoittamatta... Nimimerkillä entinen vaginisti, nykyinen fordinisti ja aika näyttääkö tuo Tesla tuleeko addiktio...
 
On niissä e-sim ja monethan noista palveluista on kuukausimaksullisia ainakin osassa merkkejä lisäpalveluiden osalta. Mahdollista myös käyttää puhelimen wlanin kautta osassa.
Ainakin joissain merkeissä normaalin, automaattisen puhelun pitäisi mennä aina perille 112 vaikka ei olisi tilausta voimassa. Esim. Audilla on 10 vuoden "lisenssi" ja jos tuo on loppu, menee puheluna 112 (kai sielläkin joku eCall datapaketti menee samassa mukana).

SIMmiähän ei vaadita 112:n soitettaessa.

Miten tuoreissa autoissa on toteutettu hätäkutsu ja -puhelu? Onko jossain SIM-kortti?
1.4.2018 jälkeen pakollinen varuste. Onko autossasi eCall hätäviestipalvelu? Tiedätkö kuinka se toimii? :: Liikenneturvallisuus
 
Itseäni tuo ääni ärsytti niin paljon että vaihdoin tiguanin pois sen takia:D todella ärsyttävää kun auto jaksaisi kulkea isommallakin vaihteella mutta laatikko on päättänyt että nyt on just hyvät kierrokset ja tuo ääni kantautuu sisälle.

Seuraavassa autossa eli 2014 1.6tdi+dsg passatissa oli myös sama ääni mutta laatikko ajatti onneksi pienemmillä kierroksilla.

Nykyinen auto on 2014 2.0tdi octavia manuaalina ja siinä ei ainakaan vielä ole ottanut korvaan, en tosin montaa kertaa ole sillä vielä ajanutkaan.

Edit: tajusin juuri että minusta on tullut vaginisti, luulin olleeni sen yläpuolella:oops:
Oliko ääni tämänlainen? Pistin nyt vielä videon tuosta omasta, sangen hyvin kameran mikki saanut äänen taltioitua. Videolla kone käy korotettua tyhjäkäyntiä koska tekee dpf-regenerointia. Omaan korvaan kuulostaa silti epänormaalilta.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kun löytyy tietoa pieniin kysymyksiin niin mites noi pienet ruostepaikkaukset. Eli kun on isku keskellä paneelia ja mennyt peltiin asti->alkanut ruostumaan. Hiekkapuhaltamalla pois, mutta riittääkö päälle sinkkispray tai happopohjamaali ja sen päälle sitten pintamaali. Lopputuloksen ei tarvitse olla täydellinen vaan haetaan sitä ettei ruoste jatka matkaa.
 
Täällä kun löytyy tietoa pieniin kysymyksiin niin mites noi pienet ruostepaikkaukset. Eli kun on isku keskellä paneelia ja mennyt peltiin asti->alkanut ruostumaan. Hiekkapuhaltamalla pois, mutta riittääkö päälle sinkkispray tai happopohjamaali ja sen päälle sitten pintamaali. Lopputuloksen ei tarvitse olla täydellinen vaan haetaan sitä ettei ruoste jatka matkaa.

riittää jos on oikea 2k pintamaali, mikä jää kestäväksi, ja sulkee alle jäävän pinnan kosteudelta.

hiekkapuhallus on aika överi minusta, eikä sitä kannata pintapelteihin käyttää. Saattaa tulla ylimääräisiä muodonmuutoksia siihen kohtaan.

ihan hiomalla vaan pois. harjalaikalla tai vastaavalla. Porakoneeseen/rälläkkään/vinkuun.
 
Täällä kun löytyy tietoa pieniin kysymyksiin niin mites noi pienet ruostepaikkaukset. Eli kun on isku keskellä paneelia ja mennyt peltiin asti->alkanut ruostumaan. Hiekkapuhaltamalla pois, mutta riittääkö päälle sinkkispray tai happopohjamaali ja sen päälle sitten pintamaali. Lopputuloksen ei tarvitse olla täydellinen vaan haetaan sitä ettei ruoste jatka matkaa.

Onnistuu ihan käsin hiekkapaperillakin, puhallus on tosiaan melkoista overkilliä. Tärkeintä on vaan saada kaikki ruoste pois, kehnoin tilanne on se kun huonosti korjattuun kohtaan jää maalin alle ruoste muhimaan
 
Jos on mahdollisuus käyttää pistehiekkapuhallinta joka puhaltaa vain sen kumilutteron alta niin tekee aika paljon siistimmän jäljen kuin hiomapaperi, teräsharjat jne.

Kun iskemän pohja on saatu puhtaaksi niin kannattaa tehdä alueen kokoinen "suoja" esim. Paksusta kontaktimuovista jossa on reikä. Asetellaan muovin reikä siten että iskemä jää sen keskelle, suhautetaan sprayta johonkin purnukkaan ja odotellaan että se muuttuu paksummaksi/tahmaisemmaksi, näin saadaan parempi täyttö korjattavan kohtaan. Maalia voi käyttää reilusti, siten että tulee suojamuovin tasaan. Suoj kannattaa ottaa pois vielä kun maali on märkää, se tasoittaa maalirajaa.

Kun maali on lopullisesti kuivunut niin sinulla pitäisi olla aavistuksen muusta maalipinnasta kohollaan oleva selkeä läiskä, tässä läikässä on nyt tarpeeksi maalia jotta voit häivyttää sen fareclalla tjms hionta-aineella ympäröivään maalipintaan sopivaksi.

Tämän vinkin luin jostain autoalan julkaisusta joskus.

Edit: muovi paikalleen jo heti alussa että saadaan hiottua vain se korjattava alue siitä muovin reijän kohdalta eikä vahingoiteta turhaan ympäröivää maalipintaa.
 
riittää jos on oikea 2k pintamaali, mikä jää kestäväksi, ja sulkee alle jäävän pinnan kosteudelta.

hiekkapuhallus on aika överi minusta, eikä sitä kannata pintapelteihin käyttää. Saattaa tulla ylimääräisiä muodonmuutoksia siihen kohtaan.

ihan hiomalla vaan pois. harjalaikalla tai vastaavalla. Porakoneeseen/rälläkkään/vinkuun.
Onnistuu ihan käsin hiekkapaperillakin, puhallus on tosiaan melkoista overkilliä. Tärkeintä on vaan saada kaikki ruoste pois, kehnoin tilanne on se kun huonosti korjattuun kohtaan jää maalin alle ruoste muhimaan
Jos on mahdollisuus käyttää pistehiekkapuhallinta joka puhaltaa vain sen kumilutteron alta niin tekee aika paljon siistimmän jäljen kuin hiomapaperi, teräsharjat jne.

Kun iskemän pohja on saatu puhtaaksi niin kannattaa tehdä alueen kokoinen "suoja" esim. Paksusta kontaktimuovista jossa on reikä. Asetellaan muovin reikä siten että iskemä jää sen keskelle, suhautetaan sprayta johonkin purnukkaan ja odotellaan että se muuttuu paksummaksi/tahmaisemmaksi, näin saadaan parempi täyttö korjattavan kohtaan. Maalia voi käyttää reilusti, siten että tulee suojamuovin tasaan. Suoj kannattaa ottaa pois vielä kun maali on märkää, se tasoittaa maalirajaa.

Kun maali on lopullisesti kuivunut niin sinulla pitäisi olla aavistuksen muusta maalipinnasta kohollaan oleva selkeä läiskä, tässä läikässä on nyt tarpeeksi maalia jotta voit häivyttää sen fareclalla tjms hionta-aineella ympäröivään maalipintaan sopivaksi.

Tämän vinkin luin jostain autoalan julkaisusta joskus.

Edit: muovi paikalleen jo heti alussa että saadaan hiottua vain se korjattava alue siitä muovin reijän kohdalta eikä vahingoiteta turhaan ympäröivää maalipintaa.

Pistepuhallin löytyy ja sillä meinasinkin tehdä. Hyvin pitkälti noin kuin @Jarkki86 sanoi. Pintamaaliksi ajattelin hakea vaan sellaisen "kynsilakkapullon" eli tuskin se on 2-komponenttinen. Sinkkisprayta ja happopohjasprayta löytyisi suoraan hyllystä, mutta mieluummin sitten hakee oikeat aineet kun ihmettelee vuoden päästä että miten se nyt taas on ruosteessa.

Kysyn siksi, että tähän mennessä nuo korjaukset on menneet penkin alle. Eli tuli kyllä tehtyä, mutta 1-2v päästä on taas sama tilanne ellei jopa pahempi. Ennen olen tehnyt rälläkkä (tukkalaikka, lamellilaikka), dremel, teräsharja jne. ties millä metodeilla ja tullut sellainen fiilis, että tuo puhallus on ainut keino poistaa kaikki. Tietysti nuo on olleet haastavampia eli etupyörien takana jossa on kulmaa ja nurkkaa.
Viiru on about 2x10mm eikä mene taitosten/kulmien taakse vaan ihan suoralla paikalla eli sinänsä tällä kertaa "helppo"
 
Autoon tarvis vaihtaa takimmainen äänenvaimennin ja sen jälkeinen pätkä pakoputkea. Autossa on siis 2 vaimenninta (etummainen ja takimmainen) ja tuo pätkä "suoraa" putkea vielä perässä. Alkuperänen putki on yhtä puuta katille asti, ilman avattavia liitoksia.

Voinko ostaa tarvikkeena vain kaksi takimmaista osaa ja jättää alkup. etummaisen vaimentimen paikalleen? Etummaisessa ei ole mitään vikaa, mutta sen kiinnitysmutterit on tosi ruosteiset joten pääsisin hieman helpommalla ja halvemmalla jos en sitä lähde vaihtamaan.

Kiteytettynä, onko yleensä halkaisijat tarvikeputkissa semmosia että sopii rälläkällä katkastuun alkuperäseen putkeen kiinni kiristyspantaliitoksella? Vai onko ne suunniteltu tahalleen niin että vaatii koko pakoputken vaihdon?

Aikasemmin oon vaihtanut aina katilta taaksepäin koko pakoputken niin ei oo tollasia tarvinnu edes miettiä. Tai sit on ollu alkuperäsessä liitosmuhvi välissä (esim. takapöntön edessä).

Vai onko otettava vaan mauseri käteen ja etsittävä tarvikeputken halkasijat? Sillähän se ainakin selvii muttei jaksaisi turhaan ryömiä auton alla
 
Autoon tarvis vaihtaa takimmainen äänenvaimennin ja sen jälkeinen pätkä pakoputkea. Autossa on siis 2 vaimenninta (etummainen ja takimmainen) ja tuo pätkä "suoraa" putkea vielä perässä. Alkuperänen putki on yhtä puuta katille asti, ilman avattavia liitoksia.

Voinko ostaa tarvikkeena vain kaksi takimmaista osaa ja jättää alkup. etummaisen vaimentimen paikalleen? Etummaisessa ei ole mitään vikaa, mutta sen kiinnitysmutterit on tosi ruosteiset joten pääsisin hieman helpommalla ja halvemmalla jos en sitä lähde vaihtamaan.

Kiteytettynä, onko yleensä halkaisijat tarvikeputkissa semmosia että sopii rälläkällä katkastuun alkuperäseen putkeen kiinni kiristyspantaliitoksella? Vai onko ne suunniteltu tahalleen niin että vaatii koko pakoputken vaihdon?

Aikasemmin oon vaihtanut aina katilta taaksepäin koko pakoputken niin ei oo tollasia tarvinnu edes miettiä. Tai sit on ollu alkuperäsessä liitosmuhvi välissä (esim. takapöntön edessä).

Vai onko otettava vaan mauseri käteen ja etsittävä tarvikeputken halkasijat? Sillähän se ainakin selvii muttei jaksaisi turhaan ryömiä auton alla

Sopii useimmiten suht hyvin suoraan. On esimerkiks ylimääräinen muhviliitos siinä tarvikeputken katkoskohdassa että se käy vanhan orkkisputken päälle suoraan, leikattava vaan vanha poikki suht oikeasta kohdasta. TT:ssä tais olla noin. Vähän helpottaa asennusta kun ei tarvi taka-akselia ottaa pois ensin välistä...

Halkaisija on kyllä varmuudella aivan sama kuin vanhassa putkessa, sen suhteen ei tule ongelmaa. Jos vaan olet oikean automallin/osanumeron valinnu ostosta tehtäessä.

Eli boldattuun kohtaan vastaus on; on/sopii, ei. mutta laatu vaihtelee ja niissä on kaikenlaisia pieniä suunnittelu/valmistuskäpyjä joskus, jos on halpistarvike. Mutta ei tarvii mauseria kaivaa esiin.
 
Sopii useimmiten suht hyvin suoraan. On esimerkiks ylimääräinen muhviliitos siinä tarvikeputken katkoskohdassa että se käy vanhan orkkisputken päälle suoraan, leikattava vaan vanha poikki suht oikeasta kohdasta. TT:ssä tais olla noin. Vähän helpottaa asennusta kun ei tarvi taka-akselia ottaa pois ensin välistä...

Halkaisija on kyllä varmuudella aivan sama kuin vanhassa putkessa, sen suhteen ei tule ongelmaa. Jos vaan olet oikean automallin/osanumeron valinnu ostosta tehtäessä.

Eli boldattuun kohtaan vastaus on; on/sopii, ei. mutta laatu vaihtelee ja niissä on kaikenlaisia pieniä suunnittelu/valmistuskäpyjä joskus, jos on halpistarvike. Mutta ei tarvii mauseria kaivaa esiin.
Kiitos, eli ei muuta kun nuo kaks palaa tilaukseen (alkup.osanumeroilla).

E: kommentoidaas nyt vielä että putki tosiaan sopi paikalleen heittämällä, vaikken vaihtanut etummaista vaimenninta. Walker ja Bosal pakoputket osoittautuneet nyt kahden putken kokemuksella ainakin istuvuudeltaan hyviksi (kestävyyteen en voi ottaa kantaa).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt saattaa tulla turhakin kysymys, mutta kysynpäs silti.

Ostin toukokuussa uuden Octavian ja kävin eilen vaihdattamassa nastat alle. Tänään huomasin trippimittarista, että työmatkani on pidentynyt noin 5 kilometrilla. Mistähän tämä johtuu?

Vauhdin eron ymmärrän, kesärenkailla mittari näyttää 2km/h liian vähän, mutta nyt talvirenkailla 10km/h.

Kesärenkaat on 17" ja nastat 16". Onko tämä normaalia vai pitäisikö ottaa yhteyttä myyjään/huoltoon?

Muissa omistamissani autoissa ei sentään trippimittari ole alkanut heittää.
Pistetääs tälle ratkaisu. Itseäni hämäsi tämä asia teidän hyvistä vastauksista huolimatta niin paljon, että otin yhteyttä huoltoon.

Tänään käytin näytillä ja uudet talvirenkaathan sieltä tuli. Nämä kilometrivirheelliset oli kokoa 205/55R16 ja nyt alle tuli 205/60R16. Nyt näyttää mittari oikein sekä kilometrimäärän että nopeuden.

Huollon mukaan nuo edelliset renkaat oli tarkoitettu edelliseen korimalliin ja tähän uuteen Octaviaan liian pienet.
 
Pistetääs tälle ratkaisu. Itseäni hämäsi tämä asia teidän hyvistä vastauksista huolimatta niin paljon, että otin yhteyttä huoltoon.

Tänään käytin näytillä ja uudet talvirenkaathan sieltä tuli. Nämä kilometrivirheelliset oli kokoa 205/55R16 ja nyt alle tuli 205/60R16. Nyt näyttää mittari oikein sekä kilometrimäärän että nopeuden.

Huollon mukaan nuo edelliset renkaat oli tarkoitettu edelliseen korimalliin ja tähän uuteen Octaviaan liian pienet.

Hyvä että tuli kuntoon, tosin joku lukema ei pidä paikkaansa noissa sun postauksissas.
 
Tietääkö joku että miten tästä akusta löytää valmistusajan?
 

Liitteet

  • IMG_20211105_114950.jpg
    IMG_20211105_114950.jpg
    4,3 MB · Luettu: 51
Onko joku törmännyt aftermarket peruutuskameranäytöön johon voisi yhdistää myös puhelimen langattomasti/langalla navigaattorikäyttöön? Ei viitsisi erillisiä näyttöjä ripotella montaa, ja radioyksikön vaihtaminen ei juuri nyt innosta vaikka teoriassa mahdollista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom