Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitkä asiat vaikuttaa katsastuksessa autosta mitattavaan CO% arvoon? Kun katsoo edellisten vuosien papereita, niin kaikki arvot ovat muuten samat, mutta kierroksilla CO on uusimmassa lapussa maksimissa. Ennen ne on siinä ollut 0.0
Päästöt kierroksilla:
CO% 0.2
CO2% 14.4
HC ppm 13
02% 0.13
Lamba 1.00
 
Mitkä asiat vaikuttaa katsastuksessa autosta mitattavaan CO% arvoon? Kun katsoo edellisten vuosien papereita, niin kaikki arvot ovat muuten samat, mutta kierroksilla CO on uusimmassa lapussa maksimissa. Ennen ne on siinä ollut 0.0
Päästöt kierroksilla:
CO% 0.2
CO2% 14.4
HC ppm 13
02% 0.13
Lamba 1.00

Palaminen (seossuhde)
Katalysaattori (kuinka tehokkaasti muuttaa Co% muiksi kaasuiksi)

 

Liitteet

  • Gasoline-engine-catalyst-efficiency-function-of-air-fuel-ratio.jpg
    Gasoline-engine-catalyst-efficiency-function-of-air-fuel-ratio.jpg
    78,2 KB · Luettu: 14
Onko autokaupoilla yleensä minkälaisia Black Friday tarjouksia ? Olen nyt ensimmäistä kertaa etsimässä hiukan kalliimpaa autoa, mahdollisesti jopa uutta. Asian kanssa ei kuitenkaan ole mikään kiire, ja ajattelin josko myös autoista tulee jotain tarjouksia tuossa marraskuun lopulla.

Jos tarjouksia on, niin minkälaisia ne yleensä ovat? Enemmän uusien autojen varusteisiin liittyvää tjsp? Käytettyjä autoja pienemmillä koroilla? Black Friday tarjouksia on jo monen monta vuotta tullut kytättyä mutta koskaan aikaisemmin ei ole silmiin sattunut autotarjouksia, siksi jotenkin vaikea edes osata ennakoida mitä voisi olla luvassa.
 
Onko autokaupoilla yleensä minkälaisia Black Friday tarjouksia ? Olen nyt ensimmäistä kertaa etsimässä hiukan kalliimpaa autoa, mahdollisesti jopa uutta. Asian kanssa ei kuitenkaan ole mikään kiire, ja ajattelin josko myös autoista tulee jotain tarjouksia tuossa marraskuun lopulla.

Jos tarjouksia on, niin minkälaisia ne yleensä ovat? Enemmän uusien autojen varusteisiin liittyvää tjsp? Käytettyjä autoja pienemmillä koroilla? Black Friday tarjouksia on jo monen monta vuotta tullut kytättyä mutta koskaan aikaisemmin ei ole silmiin sattunut autotarjouksia, siksi jotenkin vaikea edes osata ennakoida mitä voisi olla luvassa.
Varmaan jotain tarjouksia jostain, voi saada vaikka talvipakettia, halpaa rahoitusta tai viime vuonna taisi olla sähköautosta ja jostain muustakin ihan edullinen diili. Voi olla jotain tonni pois hinnasta tai muuta, minkä saattaisi saada vaikka tänäänkin neuvoteltua.

Ei siellä kuitenkaan mitään elektroniikan tyylistä tarjouskauppaa ole. Jos jotain hyviä tarjouksia on, niin siinä on vähän se huono puoli ettei ne välttämättä ole siihen autoon minkä haluaisit. Tai niillä varusteilla jne. Tietämättä juuri sitä mitä olet hakemassa, niin en pitäisi odotuksia kovin korkealla.

Uusien autojen listahinnoistakin saattaa saada ihan tuntuvia alennuksia ympäri vuoden. Enemmän kannattaa sitten noita rahoitustarjouksia kärkkyä, jos on tarve.
 
Varmaan jotain tarjouksia jostain, voi saada vaikka talvipakettia, halpaa rahoitusta tai viime vuonna taisi olla sähköautosta ja jostain muustakin ihan edullinen diili. Voi olla jotain tonni pois hinnasta tai muuta, minkä saattaisi saada vaikka tänäänkin neuvoteltua.

Ei siellä kuitenkaan mitään elektroniikan tyylistä tarjouskauppaa ole. Jos jotain hyviä tarjouksia on, niin siinä on vähän se huono puoli ettei ne välttämättä ole siihen autoon minkä haluaisit. Tai niillä varusteilla jne. Tietämättä juuri sitä mitä olet hakemassa, niin en pitäisi odotuksia kovin korkealla.

Uusien autojen listahinnoistakin saattaa saada ihan tuntuvia alennuksia ympäri vuoden. Enemmän kannattaa sitten noita rahoitustarjouksia kärkkyä, jos on tarve.
Juurikin näin. Metsästää rahoitus ja/tai lisätakuu yms tarjouksia eikä pelkkää ostohintaa. Ostohinnan saa aina tingittyä muulloinkin mutta esim 0% korkoa et aina onnistu saamaan.
 
Kyseessä on juuri ostettu auto jossa TRW/Lucas jarrut.
Ilmeni jarruremonttia tehdessä, että alempi liukutappi on jonkin verran lyhyempi kuin ylempi.
Päätin sitten ostaa uudet tapit. Uudet ovat molemmat samanmittaiset.
Onko kenelläkään mitään hajua, miksi vanhat oli eri mittaiset?
Selkeästi tuntui vanhassa alemmassa tapissa väljyyttä.
 
Kyseessä on juuri ostettu auto jossa TRW/Lucas jarrut.
Ilmeni jarruremonttia tehdessä, että alempi liukutappi on jonkin verran lyhyempi kuin ylempi.
Päätin sitten ostaa uudet tapit. Uudet ovat molemmat samanmittaiset.
Onko kenelläkään mitään hajua, miksi vanhat oli eri mittaiset?
Selkeästi tuntui vanhassa alemmassa tapissa väljyyttä.
Joku jossain on mokannut. Turha sitä sen enempää pohtia.
 
Kyseessä on juuri ostettu auto jossa TRW/Lucas jarrut.
Ilmeni jarruremonttia tehdessä, että alempi liukutappi on jonkin verran lyhyempi kuin ylempi.
Päätin sitten ostaa uudet tapit. Uudet ovat molemmat samanmittaiset.
Onko kenelläkään mitään hajua, miksi vanhat oli eri mittaiset?
Selkeästi tuntui vanhassa alemmassa tapissa väljyyttä.
VW Caddysta kun uusin takasatulaa, niin vanhan takasatulan tapit olivat eri mittaiset, mutta uuden takasatulan tapit saman mittaiset. Ulkoisesti ihan saman näköiset satulat samoilla VAG leimoilla. Voi olla että sinunkin automalliisi on ollut eri vuosina tai eri varaosavalmistajilta erilaisia satuloita, joissa on ollut erilaisia liukutappeja.
 
Varmaan jotain tarjouksia jostain, voi saada vaikka talvipakettia, halpaa rahoitusta tai viime vuonna taisi olla sähköautosta ja jostain muustakin ihan edullinen diili. Voi olla jotain tonni pois hinnasta tai muuta, minkä saattaisi saada vaikka tänäänkin neuvoteltua.

Ei siellä kuitenkaan mitään elektroniikan tyylistä tarjouskauppaa ole. Jos jotain hyviä tarjouksia on, niin siinä on vähän se huono puoli ettei ne välttämättä ole siihen autoon minkä haluaisit. Tai niillä varusteilla jne. Tietämättä juuri sitä mitä olet hakemassa, niin en pitäisi odotuksia kovin korkealla.

Uusien autojen listahinnoistakin saattaa saada ihan tuntuvia alennuksia ympäri vuoden. Enemmän kannattaa sitten noita rahoitustarjouksia kärkkyä, jos on tarve.

Thanks! Joo, mitään -50% tyylisiä elektroniikkatarjouksia en edes odottanut, mutta tosiaan hyvä hiukan tietää tarkemmin.
 
Kyseessä on juuri ostettu auto jossa TRW/Lucas jarrut.
Ilmeni jarruremonttia tehdessä, että alempi liukutappi on jonkin verran lyhyempi kuin ylempi.
Päätin sitten ostaa uudet tapit. Uudet ovat molemmat samanmittaiset.
Onko kenelläkään mitään hajua, miksi vanhat oli eri mittaiset?
Selkeästi tuntui vanhassa alemmassa tapissa väljyyttä.
Tappien kuuluukin olla eri mittaiset ja halkaisijaltaan poikkeavat. Jarrupalalla on leading edge ja trailing edge (en tiedä suomalaisia termejä). Leading on se puoli josta jarrutus alkaa ja trailing on se puoli johon jarrutus loppuu. Liukutapeissa se täysi mittainen ja täysi kokoinen tappi kuuluu leading puolelle. Sitten lyhyempi ja mahdollisesti kartiollinen tappi kuuluu trailing puolelle. Leading puolen tapin kuuluu olla kohtuu tiukka siellä satulan reiässä kun taas trailing puoli on väljä. Kun esim jarrupaloja vaihdetaan niin avataan vain leading puolen tappi ja käännetään satula trailing tapin varassa sivuun.
 
Mitkä asiat vaikuttaa katsastuksessa autosta mitattavaan CO% arvoon? Kun katsoo edellisten vuosien papereita, niin kaikki arvot ovat muuten samat, mutta kierroksilla CO on uusimmassa lapussa maksimissa. Ennen ne on siinä ollut 0.0
Päästöt kierroksilla:
CO% 0.2
CO2% 14.4
HC ppm 13
02% 0.13
Lamba 1.00
Edellä mainittujen lisäksi ilmanputsari tukossa, polkematon kylmä moottori .
 
2007 H-astrasta meni yhdestä etupyöränpultista kierteet renkaanvaihdossa, ei kestänyt vetää aluvannetta 100nm momenttiin. Onkohan noi auton mukana tulleet ainoat liian lyhyet aluvanteille, kun kiertyy vaan 3-4 kierrosta pohjaan? Kesäpeltivanteella noita saa pyöritellä varmaan 6-7 kierrosta ennenkö pohjassa. Saa nähdä menikö tossa navasta kierteet samalla...
 
2007 H-astrasta meni yhdestä etupyöränpultista kierteet renkaanvaihdossa, ei kestänyt vetää aluvannetta 100nm momenttiin. Onkohan noi auton mukana tulleet ainoat liian lyhyet aluvanteille, kun kiertyy vaan 3-4 kierrosta pohjaan? Kesäpeltivanteella noita saa pyöritellä varmaan 6-7 kierrosta ennenkö pohjassa. Saa nähdä menikö tossa navasta kierteet samalla...
Pultin pitäisi kiertyä vähintään yhtä paljon kuin pultin halkaisija on. Jos siellä on M12 pultti 1,5mm nousulla niin silloin sen pitäisi kiristyä 8 kierrosta.
 
Eli pidempää pulttia sitten joka reikään. Kaippa noita tarvikeliikkeestä löytyy, kunhan nousu ja kartio on sopivan kokoinen?
 
Vanhan pituinen uusi pultti ei ainakaan auttanut, joten navasta taitaa olla kierteet paskana. Kehtaako tolla ajella 4/5 pultista kunnolla kiinni, vai kannattaako pikimmiten vaihdattaa toi napa? Korjaamot tuskin alkaa noita helicoililla paikkaamaan.
 
Vanhan pituinen uusi pultti ei ainakaan auttanut, joten navasta taitaa olla kierteet paskana. Kehtaako tolla ajella 4/5 pultista kunnolla kiinni, vai kannattaako pikimmiten vaihdattaa toi napa? Korjaamot tuskin alkaa noita helicoililla paikkaamaan.
Siis ei kiristynyt ollenkaan vai saitko edes kierteille (vanhan pultin jämät kierteissä)?
Itse kyllä ajelesin menemään neljälläkin, jos ovat momentissaan. Onhan noita neljällä pultin napoja vakionakin.
Kannattaa toki se viideskin järkevällä aikataululla värkäillä paikoilleen.
 
Siis ei kiristynyt ollenkaan vai saitko edes kierteille (vanhan pultin jämät kierteissä)?
Itse kyllä ajelesin menemään neljälläkin, jos ovat momentissaan. Onhan noita neljällä pultin napoja vakionakin.
Kannattaa toki se viideskin järkevällä aikataululla värkäillä paikoilleen.

Sai kierteille ja kiristyy ~40Nm mutta sitten ei vaan tule loppua pyörimiselle eikä vastus kasva.

E: Voishan tuon pyörän ottaa pois ja kierretapilla käydä kierteet läpi navasta jos tuosta mitään hyötyä enää on. Näkisi samalla missä kunnossa ne navan kierteet on.
 
Kun uuden navan saa muutaman röökiaskin hinnalla, niin ei maksane vaivaa ottaa ennen sitä edes rengasta pois, saati väkerrellä jotain kierretappeja tai helicoileja?
 
Ja samallahan tulis uusi laakeri?
Halvalla saa noita RIDEX yms. napoja.
Itse tuli jeeppiin ostettua etukardaanin takapäähän ridex vakionopeusnivel ja sopivuus oli täydellinen.
Toki ajoa ei ole vielä tullut paljoa, varsinkaan neliveto päällä(pyörii kyllä etukardaani takavedollakin).
Hintaan nähden olen tyytyväinen, jos edes sen 2v kestäisi.
 
Mikä on kätevin tapa tutkia vetoakselin tukilaakerin kunto? Keula ylös, vaihde vapaalle ja pyörittää akselia?

Äipän focus -08 nyt omassa käytössä, kun hän tarvi peräkoukullista autoa. Niin ajossa kuuluu laakerimainen ääni, mutta suht tasainen. Ääni tuntuisi tulevan etuoikealta ja se ei muutu mutkitellessa. Toisinaan ääntä ei ole, mut kun menee päälle 120km/h se alkaa viimeistään kuulua ja sen jälkeen yli 60km/h nopeuksissa selvästi kuulolla. Pyöränlaakerit tuntuivat olevan kunnossa, kun niitä ekana testailin tunkin varassa.
 
Mitkä asiat vaikuttaa katsastuksessa autosta mitattavaan CO% arvoon? Kun katsoo edellisten vuosien papereita, niin kaikki arvot ovat muuten samat, mutta kierroksilla CO on uusimmassa lapussa maksimissa. Ennen ne on siinä ollut 0.0
Päästöt kierroksilla:
CO% 0.2
CO2% 14.4
HC ppm 13
02% 0.13
Lamba 1.00

Katalysaattori hyvin kuumaksi, uusi ilmanputsari, uudet öljyt, sytytys eli tulpat, johdot, puola yms... Lambda-anturi. Imuvuoto, pakoputki. Eli kaikki vaikuttaa päästöihin.
 
Tuli hommattua pitkästä aikaa VAG-konsernin vehje alle ja yrittänyt tässä selvitellä tuota hifi/radio puolta.
Autona siis Audi A6 vuosimallia 08, Bosen äänipaketti löytyy + 6CD vaihtaja hanskalokerosta ja värinäyttö missä navigaatio ynnä muuta.

Tarkoituksena olisi saada musiikki kuulumaan Aux tai Bluetoothin kautta. Tuntuu, että mitä enemmän tuota asiaa yrittää selvittää sitä sekavammalta tuo tuntuu.
Puhutaan AMI:sta ja MMI:stä, sekä jossain videossa asennetaan CD-vaihtajan taakse jonkinnäköinen lisäpalikka, joka ilmeisesti luo ylimääräisen CD "paikan", jota voi käyttää AUX lähtönä.

Tällä hetkellä käytössä hinnat alkaen FM-lähetin mikä tottakai pelaa, mutta äänenlaatu ei mitään kummoista ole.
 
Tuli hommattua pitkästä aikaa VAG-konsernin vehje alle ja yrittänyt tässä selvitellä tuota hifi/radio puolta.
Autona siis Audi A6 vuosimallia 08, Bosen äänipaketti löytyy + 6CD vaihtaja hanskalokerosta ja värinäyttö missä navigaatio ynnä muuta.

Tarkoituksena olisi saada musiikki kuulumaan Aux tai Bluetoothin kautta. Tuntuu, että mitä enemmän tuota asiaa yrittää selvittää sitä sekavammalta tuo tuntuu.
Puhutaan AMI:sta ja MMI:stä, sekä jossain videossa asennetaan CD-vaihtajan taakse jonkinnäköinen lisäpalikka, joka ilmeisesti luo ylimääräisen CD "paikan", jota voi käyttää AUX lähtönä.

Tällä hetkellä käytössä hinnat alkaen FM-lähetin mikä tottakai pelaa, mutta äänenlaatu ei mitään kummoista ole.

Joihinkin saa cd-vaihtajan tilalle sellaisen bluetooth-palikan. Itselläni oli sellainen mini cooperissa ja se toimi kyllä loistavasti eli rattinapeista pystyi vaihtamaan kappaleita, yhteys muodostui automaattisesti jne. Ei mitään valitettavaa. Ebaysta ostin ja maksoi jotain 50€. Merkki saattoi olla "BlueMusic", mutta Saksasta ebayn kautta ostin. Suosittelen melkein sellaista ellei soittimessa ole valmiina aux-in tuloa.

EDIT: Nämä siis ovat autokohtaisia, mutta veikkaisin että löytyy Audiinkin.
 
Joihinkin saa cd-vaihtajan tilalle sellaisen bluetooth-palikan. Itselläni oli sellainen mini cooperissa ja se toimi kyllä loistavasti eli rattinapeista pystyi vaihtamaan kappaleita, yhteys muodostui automaattisesti jne. Ei mitään valitettavaa. Ebaysta ostin ja maksoi jotain 50€. Merkki saattoi olla "BlueMusic", mutta Saksasta ebayn kautta ostin. Suosittelen melkein sellaista ellei soittimessa ole valmiina aux-in tuloa.

EDIT: Nämä siis ovat autokohtaisia, mutta veikkaisin että löytyy Audiinkin.

Ainakin relluissa löytyy alkuperäiseen radioon lisälaite kytketään CD-vaihtajan pistokkeeseen eli löytyy USB, SD-kortti sekä AUX. 4gigan muistitikulle sopii aika reippaasti MP3 musiikkia.
Itse ratkaisin sen vaihtamalla JVC:een CD-sottimeen (MP3/WMA-tuki) ja radiokanavat rupesivat löytymään aivan eri tahtiin paremmalla äänenlaadulla.
 
Autolla ajaessani motarilla kruiserilla(oikeastaan ei liity tähän kysymykseeni), ja ylämäessä moottori vääntää lisää tehoa äänekkäästi. Johtuisko kytkimen luistamisesta vai jotain muuta tehoon liittyvää?
 
Autolla ajaessani motarilla kruiserilla(oikeastaan ei liity tähän kysymykseeni), ja ylämäessä moottori vääntää lisää tehoa äänekkäästi. Johtuisko kytkimen luistamisesta vai jotain muuta tehoon liittyvää?

Vääntää tehoa.. Mutta johtuisko se siitä ylämäestä jossa vauhti putoais muuten. :hmm:
 
Jos kytkin oikeasti luistaa, niin ajot loppuu aika pian. Ensin se luistaa vähäsen ja sitten enemmän ja lopulta ei liikuta mihinkään edes tasaisella.
 
Jää vanteilta ylimääräiseksi 245/45/19 Bridgestone Turanza T005 30tkm ajettuna. Näkyy olevan abt 200e/rengas nettikaupoissa. Mitähän noista voisi saada myydessä?
 
Etummaisen vetoakselin ulompi suojakumi rikki. Kysyin huoltotarjouksia liikkeestä ja menivät tuohon noin 300€ tienoille (BMW 520d '16). Samalla ehdotettiin vahvasti, että kannattaa uusia kerralla koko vetoakseli, koska vesi saattaanut päästä rikkinäisen suojakumin ohi (~ +300e). Koetteko tarpeelliseksi uusia koko vetoakselin vai koittaako ensin uusia vain suojakumin ja katsoo myöhemmin jos auto alkaa oireilemaan?
 
Etummaisen vetoakselin ulompi suojakumi rikki. Kysyin huoltotarjouksia liikkeestä ja menivät tuohon noin 300€ tienoille (BMW 520d '16). Samalla ehdotettiin vahvasti, että kannattaa uusia kerralla koko vetoakseli, koska vesi saattaanut päästä rikkinäisen suojakumin ohi (~ +300e). Koetteko tarpeelliseksi uusia koko vetoakselin vai koittaako ensin uusia vain suojakumin ja katsoo myöhemmin jos auto alkaa oireilemaan?
Riippuu hieman kuinka kauan se on ollut repaleina. Mutta omat kokemukset on että ei se ihan herkästi hajoa vaikka kuukauden on ehtinyt repaleisella kumilla ajamaan, varsinkin jos sinne vaihtaa rasvat samalla ja vetelee ne pahimmat pölyt pois...

Voi olla kallis vetari (kuulostaa toi pelkkä suojakumikin vaihtoineen ihmeen kalliilta)...
 
Riippuu hieman kuinka kauan se on ollut repaleina. Mutta omat kokemukset on että ei se ihan herkästi hajoa vaikka kuukauden on ehtinyt repaleisella kumilla ajamaan, varsinkin jos sinne vaihtaa rasvat samalla ja vetelee ne pahimmat pölyt pois...

Voi olla kallis vetari (kuulostaa toi pelkkä suojakumikin vaihtoineen ihmeen kalliilta)...

Täyttä varmuutta ei ole siitä kauanko se on rikki ollut ja kuinka pahasti. Katsastuksessa tuli ilmi. Mitään ulinaa tai muuta oiretta ei ole tosiaan vielä ilmaantunut.

Tuossa hinnassa oli itse suojakumi joko 50e tai 80e ja loput työtä. Toisin sanoen työt on siis yli 200e, mikä kyllä kuulostaa aika isolta.
 
Täyttä varmuutta ei ole siitä kauanko se on rikki ollut ja kuinka pahasti. Katsastuksessa tuli ilmi. Mitään ulinaa tai muuta oiretta ei ole tosiaan vielä ilmaantunut.

Tuossa hinnassa oli itse suojakumi joko 50e tai 80e ja loput työtä. Toisin sanoen työt on siis yli 200e, mikä kyllä kuulostaa aika isolta.
Jos tuo vetari itsessään ei ole tajuttoman kallis mutta töitä tulee pelkästään kumiin asti pääsemisestä vaihtaisin ehkä koko paskan ihan vain ettei tule turhaa työtä tuplana. Juu ei sen pitäisi ihan heti hajota mutta jotta voisi itse arvioida vaihtotarpeen itse vetarille olisi pitänyt nähdä kumin kunto, miltä rasva ja nivel näyttivät/näyttävät.
 
Jos tuo vetari itsessään ei ole tajuttoman kallis mutta töitä tulee pelkästään kumiin asti pääsemisestä vaihtaisin ehkä koko paskan ihan vain ettei tule turhaa työtä tuplana. Juu ei sen pitäisi ihan heti hajota mutta jotta voisi itse arvioida vaihtotarpeen itse vetarille olisi pitänyt nähdä kumin kunto, miltä rasva ja nivel näyttivät/näyttävät.
Riippuu kai mistä roikkuu. Se on kuitenkin äkkiä 200-350 lisää osasta ja työt päälle niin saattaa olla 500 eur "varoiksi". :D
 
Riippuu kai mistä roikkuu. Se on kuitenkin äkkiä 200-350 lisää osasta ja työt päälle niin saattaa olla 500 eur "varoiksi". :D
Juu ei siis lähinnä juuri tuo että jos kerran noin paljon töitä ja hankala paikka päästä käsiksi niin parempi vain vaihtaa ennakoivasti ellei tiedä ns varmaksi että ollut vain tovin tai nähnyt että rasvat pysyneet sisällä ja nivel siisti. Mikään ei vituta yhtä paljon kuin juuri korjattua osaa irti vain koska ajatteli että eihän tuossa nyt mitään voi olla paskana ja tuloksena että maksaa tuplat/tekee tuplatyöt.
 
Tuleeko toi vetoakselin ja suojakumin kunto katsastuksessa ilmi? Millaista oireita viallisena ne pitävät? Oma poloni katsastus lähestyy, ja jotain outoa siellä alustassa on..
 
Nyt olisi jännä kysymys tulossa, nimittäin sisko kyseli että onko normaalia, että ajon jälkeen jäähdytinnesteen paisuntasäiliö on aika reilusti lämmintä. Näin äkkiseltään veikkasin, että normaaliahan se on.
 
Nyt olisi jännä kysymys tulossa, nimittäin sisko kyseli että onko normaalia, että ajon jälkeen jäähdytinnesteen paisuntasäiliö on aika reilusti lämmintä. Näin äkkiseltään veikkasin, että normaaliahan se on.
Ei se varoitus "do not open when hot" tms ei siinä ihan turhaan ole.
 
Kun kysymykset on tätä luokkaa, niin suosittelen unohtamaan pohdinnat ja viemään sen sinne katsastukseen. Siellä ne viat sitten selviää.
Tai ostaa joku tsekkaus+katsastus paketti korjaamolta.

Ei kannata sitten työntää sormea sinne säiliöön, nimittäin lämmintä se on.
 
Jää vanteilta ylimääräiseksi 245/45/19 Bridgestone Turanza T005 30tkm ajettuna. Näkyy olevan abt 200e/rengas nettikaupoissa. Mitähän noista voisi saada myydessä?
Enemmän niiden kumien paistomerkintä ja urasyvyys merkkaa varmaan ostajalle. Mut sarja satasella niin saattaa kelvata jollekin.


Tuleeko toi vetoakselin ja suojakumin kunto katsastuksessa ilmi? Millaista oireita viallisena ne pitävät? Oma poloni katsastus lähestyy, ja jotain outoa siellä alustassa on..
Suojakumin rikkoutuminen ei oireile ja kyllä tulee ilmi katsastuksessa. Villisti veikkaisin et Polon alustassa on alapallonivel välhä tai raidetangon pää väljä, ehkä koiranluukin, riippuu ihan mitä outoa siellä on. Tuurilla voi olla jousikin poikki tai iskari tyhjä. Voit joko hakea vikalistan katsastajalta tai joskus, kun ei ole ruuhkaa he katsovat maksuttakin et mitä alustassa on vikaa. Kun kiltisti kysyt et onnistuuko. Itse käytin kyseistä tapaa syksyn alussa, kun en itse vikaa löytänyt ja perä oli löysä. Alatukivarren ja korin pusla oli kulunut väljäksi sekä jousikin poikki ekasta alakierteestä.

Nyt olisi jännä kysymys tulossa, nimittäin sisko kyseli että onko normaalia, että ajon jälkeen jäähdytinnesteen paisuntasäiliö on aika reilusti lämmintä. Näin äkkiseltään veikkasin, että normaaliahan se on.
Sitten on huolta, jos ajon jälkeen paisari on tyhjä.
 
Autolla ajaessani motarilla kruiserilla(oikeastaan ei liity tähän kysymykseeni), ja ylämäessä moottori vääntää lisää tehoa äänekkäästi. Johtuisko kytkimen luistamisesta vai jotain muuta tehoon liittyvää?

Noin se ainakin itselläni ilmeni kun ostin vanhemman ihmisen käytöstä auton, eli ylämäkeen kierrokset nousee ja vauhti pysyy samana.
 
Tuleeko toi vetoakselin ja suojakumin kunto katsastuksessa ilmi? Millaista oireita viallisena ne pitävät? Oma poloni katsastus lähestyy, ja jotain outoa siellä alustassa on..

No se kumi on rikki, alkaa pienestä reiästä ja loppujen lopuksi se on kahdessa osassa. Ei siitä alkuunsa sen kummempia oireita ole, katsastushenkilöoletettu näkee kyllä sen ihan silmällä kun pienestäkin reiästä rasvat tulee ulos.
 
Mä olen joskus, kun olen ollu laiska/köyhä, niin vaa puhdistanu reiän ja ympäristön siinä suojakumissa, ja iskeny siihen sikaflex 221 -nöölin päälle. Kelpaa leimalle, kun ei vuoda rasvoja ulos enää.
 
Nyt saattaa tulla turhakin kysymys, mutta kysynpäs silti.

Ostin toukokuussa uuden Octavian ja kävin eilen vaihdattamassa nastat alle. Tänään huomasin trippimittarista, että työmatkani on pidentynyt noin 5 kilometrilla. Mistähän tämä johtuu?

Vauhdin eron ymmärrän, kesärenkailla mittari näyttää 2km/h liian vähän, mutta nyt talvirenkailla 10km/h.

Kesärenkaat on 17" ja nastat 16". Onko tämä normaalia vai pitäisikö ottaa yhteyttä myyjään/huoltoon?

Muissa omistamissani autoissa ei sentään trippimittari ole alkanut heittää.
 
Nyt saattaa tulla turhakin kysymys, mutta kysynpäs silti.

Ostin toukokuussa uuden Octavian ja kävin eilen vaihdattamassa nastat alle. Tänään huomasin trippimittarista, että työmatkani on pidentynyt noin 5 kilometrilla. Mistähän tämä johtuu?

Vauhdin eron ymmärrän, kesärenkailla mittari näyttää 2km/h liian vähän, mutta nyt talvirenkailla 10km/h.

Kesärenkaat on 17" ja nastat 16". Onko tämä normaalia vai pitäisikö ottaa yhteyttä myyjään/huoltoon?

Muissa omistamissani autoissa ei sentään trippimittari ole alkanut heittää.

Jos ja kun nopeus heittää, niin ihan samalla heittää matkakin. Luultavasti noi 16" talvirenkaat ei ole lähellekään alkuperäiskokoiset tuohon autoon.
 
Nyt saattaa tulla turhakin kysymys, mutta kysynpäs silti.

Ostin toukokuussa uuden Octavian ja kävin eilen vaihdattamassa nastat alle. Tänään huomasin trippimittarista, että työmatkani on pidentynyt noin 5 kilometrilla. Mistähän tämä johtuu?

Vauhdin eron ymmärrän, kesärenkailla mittari näyttää 2km/h liian vähän, mutta nyt talvirenkailla 10km/h.

Kesärenkaat on 17" ja nastat 16". Onko tämä normaalia vai pitäisikö ottaa yhteyttä myyjään/huoltoon?

Muissa omistamissani autoissa ei sentään trippimittari ole alkanut heittää.
Eli pienemmät talvirenkaat nyt paikallaan. Samasta kehän pyörimisestä se ottaa nopeuden ja matkamittarilukeman. Samalla huomaat myös kulutuksen kasvavan ja isomman kierrosnopeuden samalla GPS-nopeudella. Joku viisaampi osais tämän perusteella laskea myös sun työmatkan pituuden.

Edit: Ja eihän se mittari liian vähän näytä, vaan liikaa?
 
Nyt saattaa tulla turhakin kysymys, mutta kysynpäs silti.

Ostin toukokuussa uuden Octavian ja kävin eilen vaihdattamassa nastat alle. Tänään huomasin trippimittarista, että työmatkani on pidentynyt noin 5 kilometrilla. Mistähän tämä johtuu?

Vauhdin eron ymmärrän, kesärenkailla mittari näyttää 2km/h liian vähän, mutta nyt talvirenkailla 10km/h.

Kesärenkaat on 17" ja nastat 16". Onko tämä normaalia vai pitäisikö ottaa yhteyttä myyjään/huoltoon?

Muissa omistamissani autoissa ei sentään trippimittari ole alkanut heittää.
Luultavasti talvirenkaiden halkaisija on pienempi kuin kesärenkaiden, jolloin mittari näyttää enemmän. Alla linkki yksinkertaiseen laskuriin, jolla näet miten paljon ero on prosentteina.

Rengaslaskuri
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 341
Viestejä
4 427 564
Jäsenet
73 320
Uusin jäsen
Linde_8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom