Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Terve. En löytänyt tälle omaa ketjua joten laitan nyt tänne.

Ostin elokuussa käytetyn auton liikkeestä. Koeajoin auton ja kaikki toimi hyvin. Mutta eilen ajaessani vaihdoin vaihetta, jolloin kytkin jäi alas, eikä tullut ylös itsestään vaan piti vasemmalla jalalla nostaa se alta. Tänään teki toisen kerran näin.

Miten tälläisessa asiassa pitäisi toimia oikein, olenko yhteydessä liikkeeseen ja kerron asiasta, ovatko he oikeutettuja korvaamaan kokonaan/puoliksi?

Osaisiko kukaan neuvoa mikä autossa voi olla jos kytkin jää alas?
Pikaisen googlettelun perusteella vika paikantuisi kytkimen pääsylinteriin ja sen vuotoon. Saab Clubissa on asiaa aikoinaan käsitelty. Sinänsä paska tuuri, että vika ilmeni vasta nyt, luulenpa ettei liikettä enää asia kiinnosta kun ostohetkestä on kuitenkin jo tuon verran aikaa.
 
Terve. En löytänyt tälle omaa ketjua joten laitan nyt tänne.

Ostin elokuussa käytetyn auton liikkeestä. Koeajoin auton ja kaikki toimi hyvin. Mutta eilen ajaessani vaihdoin vaihetta, jolloin kytkin jäi alas, eikä tullut ylös itsestään vaan piti vasemmalla jalalla nostaa se alta. Tänään teki toisen kerran näin.

Miten tälläisessa asiassa pitäisi toimia oikein, olenko yhteydessä liikkeeseen ja kerron asiasta, ovatko he oikeutettuja korvaamaan kokonaan/puoliksi?

Osaisiko kukaan neuvoa mikä autossa voi olla jos kytkin jää alas?
Riippuu paljonko sillä autolla on ajettu, mitä vähemmän sen paremmat mahdollisuudet saada korjaus kokonaan myyjän piikkiin. Ota yhteyttä myyjään ja kysy miten asiassa edetään. Korvaus suhteista voi kysellä kuluttajanauvonnasta, sieltä saa suosituksia.

Itselläni auto hyytyi kuukauden ajon jälkeen tien varteen, ja korjaus meni kokonaan liikkeen piikkiin. Korjaus kesti osien saannin vaikeuksien takia lähes kuukauden, sijaisauto oli liikkeen piikkiin ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta. Ensimmäinen viikko meni oman auton kaskosta. Mittarissa oli tuolloin noin 110 000km.
 
Täällä on varmasti joku harrastanut "siirtolupa-rallia" niin meneekö tuo nyt kaikessa yksinkertaisuudessaan näin;

1. Täyttää kaavakkeen (B401) ennakkoon.
2. Katsastuskonttorille kaavake kourassa
3. Siellä tulostavat luvat, kilvet ja maksu kassalle ?

Jos on kokemuksia moneksiko päiväksi tuon saa ilman vääntöä niin kuuntelen. Pitäisi siis herkistellä katsastamaton auto eli käytännössä vähän heittää lenkkiä->käydä leimaamassa->viedä korjaamolle. Leima välissä sen takia, että kaverin kanssa kun tehdään niin todennäköisesti menee parikin viikkoa ennenkuin homma kasassa (kytkimen vaihto + muut sipostelut). Autossa ei sinänsä tiedettävästi ole mitään katsastuksen estävää vikaa, mutta mistä näistä ikinä tietää kun melkein vuoden seisonut.
 
Täällä on varmasti joku harrastanut "siirtolupa-rallia" niin meneekö tuo nyt kaikessa yksinkertaisuudessaan näin;

1. Täyttää kaavakkeen (B401) ennakkoon.
2. Katsastuskonttorille kaavake kourassa
3. Siellä tulostavat luvat, kilvet ja maksu kassalle ?

Jos on kokemuksia moneksiko päiväksi tuon saa ilman vääntöä niin kuuntelen. Pitäisi siis herkistellä katsastamaton auto eli käytännössä vähän heittää lenkkiä->käydä leimaamassa->viedä korjaamolle. Leima välissä sen takia, että kaverin kanssa kun tehdään niin todennäköisesti menee parikin viikkoa ennenkuin homma kasassa (kytkimen vaihto + muut sipostelut). Autossa ei sinänsä tiedettävästi ole mitään katsastuksen estävää vikaa, mutta mistä näistä ikinä tietää kun melkein vuoden seisonut.

Ei niitä oikein saa mitään siirtolupa-rallia varten, käsittääkseni. se on paikasta a paikkaan b, ja niinä päivinä kuin siihen lupaan kirjoitetaan.

mä tekisin niin että ajaisin herkistelyajot vaan samana päivänä kun on katsastus varattu. mennessä konttorille ja tullessa konttorilta, mutta suht suorimmalla reitillä kodin/korjauspaikan välillä. ajallahan ei ole väliä, siihen voi kuluttaa ihan reilusti aikaa. älä varaa aikaa kaikkein lähimmälle konttorille :D
 
Jos akku on neljässä kuukaudessa tuohon lukemaan tippunut, niin joku syö virtaa ja pahasti. Tai akku ollut jo valmiiksi huono. Noihin lukemiin kun tippuu, niin vaikka kuinka latailisit, niin ei tuosta enää ehjää saa. Saa sillä starttailtua, mutta ei se virtaa enää samalla tavalla pidä. Akkukaupalle vaan ja tutki autosta mikä imee virtaa.
Ei siellä mitään vikaa ole. 4 kk on vaan niin pitkä aika, että 60 Ah akku tyhjenee siinä ajassa 20 mA virralla, joka on vähän. Tarkistin tuossa yhdestä korjaamotietokannasta ja siellä lepovirta on eräässä autossa kunnossa, jos on alle 40 mA.
 
Täällä on varmasti joku harrastanut "siirtolupa-rallia" niin meneekö tuo nyt kaikessa yksinkertaisuudessaan näin;

1. Täyttää kaavakkeen (B401) ennakkoon.
2. Katsastuskonttorille kaavake kourassa
3. Siellä tulostavat luvat, kilvet ja maksu kassalle ?

Jos on kokemuksia moneksiko päiväksi tuon saa ilman vääntöä niin kuuntelen. Pitäisi siis herkistellä katsastamaton auto eli käytännössä vähän heittää lenkkiä->käydä leimaamassa->viedä korjaamolle. Leima välissä sen takia, että kaverin kanssa kun tehdään niin todennäköisesti menee parikin viikkoa ennenkuin homma kasassa (kytkimen vaihto + muut sipostelut). Autossa ei sinänsä tiedettävästi ole mitään katsastuksen estävää vikaa, mutta mistä näistä ikinä tietää kun melkein vuoden seisonut.
Ei tuohon oikein mitään ylimääräistä lupahommaa kannata lähteä hakemaan. Jarrut herkistelee etukäteen (hioo pintaruosteet pois levyistä, puristelee mäntiä pari kertaa sisään ja ulos käsijarrun raivokasta toistoliikettä unohtamatta) ja senkuin ajaa konttorille ennalta varatulle ajalle. Sen verran mennessä ralliajoa, että moottori lämpenee kunnolla, niin helpottaa päästöjen kohdalla.
 
Ei niitä oikein saa mitään siirtolupa-rallia varten, käsittääkseni. se on paikasta a paikkaan b, ja niinä päivinä kuin siihen lupaan kirjoitetaan.

mä tekisin niin että ajaisin herkistelyajot vaan samana päivänä kun on katsastus varattu. mennessä konttorille ja tullessa konttorilta, mutta suht suorimmalla reitillä kodin/korjauspaikan välillä. ajallahan ei ole väliä, siihen voi kuluttaa ihan reilusti aikaa. älä varaa aikaa kaikkein lähimmälle konttorille :D

Ei tuohon oikein mitään ylimääräistä lupahommaa kannata lähteä hakemaan. Jarrut herkistelee etukäteen (hioo pintaruosteet pois levyistä, puristelee mäntiä pari kertaa sisään ja ulos käsijarrun raivokasta toistoliikettä unohtamatta) ja senkuin ajaa konttorille ennalta varatulle ajalle. Sen verran mennessä ralliajoa, että moottori lämpenee kunnolla, niin helpottaa päästöjen kohdalla.

Ok kiitoksia molemmille vastauksista. Olen luullut että noi siirtoluvat on aika vapaat ajelun suhteen kun aina niissä "lauluautoissa" puhutaan siirtoluparallista :D Auto on kolmannessa paikassa (tottakai) ja konttorille siitä on matkaa 2km, seuraavalle konttorille vissiin 40-50km...
Taidetaan siis ottaa päivän siirtolupa, viedä telakalle ja ajaa sieltä sitten konttorille kun kaikki valmista ja toivoa ettei ole mitään piilossa olevaa vikaa.

Osaatteko jompikumpi/joku sanoa että jos ei tule hyväksyttyä katsastuksesta niin onko sitten vaihtoehdot A) Siirtolupa tai B) Hinaus pois ? Tämä on siis vuosi sitten pompannut katsastuksesta, muttei ole käytetty jälkitarkastuksessa vaikka korjattu vaan laitettu seisontaan. Vai saako silti sen 30päivää korjausaikaa/lain mukaan ajaa kotiin.
 
Osaatteko jompikumpi/joku sanoa että jos ei tule hyväksyttyä katsastuksesta niin onko sitten vaihtoehdot A) Siirtolupa tai B) Hinaus pois ? Tämä on siis vuosi sitten pompannut katsastuksesta, muttei ole käytetty jälkitarkastuksessa vaikka korjattu vaan laitettu seisontaan. Vai saako silti sen 30päivää korjausaikaa/lain mukaan ajaa kotiin.

Ajamalla pois, ei tarvii siirtolupaa, tai hinausta. Mä just kävin itse tänään näyttämässä autoa leimalla (katsastukseen oli varattu aika. Auto on poissa liikennekäytöstä, ja vielä kilvetön), niin kysyin katsarilta että miten ajan kotiin.

Saa ajaa ilman tarrakilpiä tai muita kommervenkkejä kotiin tai korjaamolle, vaikka tulis hylätty, tai vaikka menis läpi.. Oleellista on se että katsastus on ajanvarauksella. Katsastusmies saattaa kirjoittaa jonkun siirtolupalappusen tai lisätiedon katsastustodistukseen, mutta se ei maksa mitään extraa. Ja tietysti korjaamolta/kotoa saa aina ajaa katsastukseen ilman mitään tarralippuja, mutta sen tiesitkin vissiin. Huolimatta siitä onko leimaton yms.

EDIT: niin joo alla mainittu ajokielto on oma lukunsa, sellainen tulee jos autosta häviää jarrut tai jotain muuta hazardia....! Silloin et saa sitä ajaa ihan noin vaan pois konttorilta.
 
Viimeksi muokattu:
Ok kiitoksia molemmille vastauksista. Olen luullut että noi siirtoluvat on aika vapaat ajelun suhteen kun aina niissä "lauluautoissa" puhutaan siirtoluparallista :D Auto on kolmannessa paikassa (tottakai) ja konttorille siitä on matkaa 2km, seuraavalle konttorille vissiin 40-50km...
Taidetaan siis ottaa päivän siirtolupa, viedä telakalle ja ajaa sieltä sitten konttorille kun kaikki valmista ja toivoa ettei ole mitään piilossa olevaa vikaa.

Osaatteko jompikumpi/joku sanoa että jos ei tule hyväksyttyä katsastuksesta niin onko sitten vaihtoehdot A) Siirtolupa tai B) Hinaus pois ? Tämä on siis vuosi sitten pompannut katsastuksesta, muttei ole käytetty jälkitarkastuksessa vaikka korjattu vaan laitettu seisontaan. Vai saako silti sen 30päivää korjausaikaa/lain mukaan ajaa kotiin.
EI nyt ole ihan autenttista kokemusta tuommoisesta tapauksesta, mutta jos auto on tosiaan niin huonossa kunnossa, että se määrätään katsastuksessa ajokieltoon, niin katsastusmiehen kanssa voi ruveta neuvottelemaan miten sen saa siirtää ja minne asti. Sehän on ihan ongelman vakavuudesta kiinni uskaltaako sillä ajaa metriäkään. Inssi siis päättää tämän. Suosittelen kuitenkin ennen katsastusta käymään pikkuisen tarkemmalla seulalla kaikki polttimot (muista sumuvalo), pesurit, turvavöiden toiminta yms. läpi, ettei tule turhia irtovirheitä kerättyä listalle.
 
Ajamalla pois, ei tarvii siirtolupaa, tai hinausta. Mä just kävin itse tänään näyttämässä autoa leimalla (katsastukseen oli varattu aika. Auto on poissa liikennekäytöstä, ja vielä kilvetön), niin kysyin katsarilta että miten ajan kotiin.

Saa ajaa ilman tarrakilpiä tai muita kommervenkkejä kotiin tai korjaamolle, vaikka tulis hylätty, tai vaikka menis läpi.. Oleellista on se että katsastus on ajanvarauksella. Katsastusmies saattaa kirjoittaa jonkun siirtolupalappusen tai lisätiedon katsastustodistukseen, mutta se ei maksa mitään extraa. Ja tietysti korjaamolta/kotoa saa aina ajaa katsastukseen ilman mitään tarralippuja, mutta sen tiesitkin vissiin. Huolimatta siitä onko leimaton yms.

EDIT: niin joo alla mainittu ajokielto on oma lukunsa, sellainen tulee jos autosta häviää jarrut tai jotain muuta hazardia....! Silloin et saa sitä ajaa ihan noin vaan pois konttorilta.
EI nyt ole ihan autenttista kokemusta tuommoisesta tapauksesta, mutta jos auto on tosiaan niin huonossa kunnossa, että se määrätään katsastuksessa ajokieltoon, niin katsastusmiehen kanssa voi ruveta neuvottelemaan miten sen saa siirtää ja minne asti. Sehän on ihan ongelman vakavuudesta kiinni uskaltaako sillä ajaa metriäkään. Inssi siis päättää tämän. Suosittelen kuitenkin ennen katsastusta käymään pikkuisen tarkemmalla seulalla kaikki polttimot (muista sumuvalo), pesurit, turvavöiden toiminta yms. läpi, ettei tule turhia irtovirheitä kerättyä listalle.

Kiitoksia. Ei siinä viimeksi ollut kuin vuotava takaiskari eli ei mitään sen erikoisempaa. Jäi vaan katsastamatta uudelleen kun käyttäjä vaihtoi hiippakuntaa eikä kellään ollut käyttöä, nyt olisi. Mutta kokeillaan miten menee ja läpikäynti edessä joka tapauksessa ennen katsastusta. Kiitos vielä molemmille ohjeista.
 
Riippuu paljonko sillä autolla on ajettu, mitä vähemmän sen paremmat mahdollisuudet saada korjaus kokonaan myyjän piikkiin. Ota yhteyttä myyjään ja kysy miten asiassa edetään. Korvaus suhteista voi kysellä kuluttajanauvonnasta, sieltä saa suosituksia.

Itselläni auto hyytyi kuukauden ajon jälkeen tien varteen, ja korjaus meni kokonaan liikkeen piikkiin. Korjaus kesti osien saannin vaikeuksien takia lähes kuukauden, sijaisauto oli liikkeen piikkiin ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta. Ensimmäinen viikko meni oman auton kaskosta. Mittarissa oli tuolloin noin 110 000km.
Kiitokset vastauksista. Otin autoliikkeeseen yhteyttä ja käski viemään korjaamolle tutkittavaksi. Päivittelen tänne jos ketään kiinnostaa tietää miten tämä päättyy.
 
Kiitokset vastauksista. Otin autoliikkeeseen yhteyttä ja käski viemään korjaamolle tutkittavaksi. Päivittelen tänne jos ketään kiinnostaa tietää miten tämä päättyy.

Toki kiinnostaa miten meni, eli rapsaa vaan. Iltapaskoista tulee luettua miten asiat menee vaikemman kautta. Eikä nyt toivottavasti vaikeimman kautta.
 
Ei niitä siirtolupia tosiaan pilluralliin saa, mutta kyllä ne melko hövelisti niitä nykyään kirjoittelee esimerkiksi "perjantaina siirto kuusamosta ouluun kaverin talliin korjattavaksi, sunnuntaina siirto takaisin oulusta kuusamoon" tyylillä. Ei niitä mihinkään herkistelyihin ole järkeä silti hakea, konttorille mennessä (aika toki pitää olla varattuna) kiertelee sen mitä tarttee.
 
Uskaltaako auton (a6 4f) pakoputkea hitsata paikallaan?
Edellinen omistaja katkaissut putket vähän typerästä kohtaa (10mm päässä mutkasta..) ja ei meinaa pysyä kiristyssiteillä putket paikallaan. Mietein että helpointa olisi heittää parilla hepillä kiinni, irroittaa putket kokonaan ja hitsata ympäri.
 
Uskaltaako auton (a6 4f) pakoputkea hitsata paikallaan?
Edellinen omistaja katkaissut putket vähän typerästä kohtaa (10mm päässä mutkasta..) ja ei meinaa pysyä kiristyssiteillä putket paikallaan. Mietein että helpointa olisi heittää parilla hepillä kiinni, irroittaa putket kokonaan ja hitsata ympäri.

Hyvin uskaltaa. Ehkä varotoimena akunkenkä irti. Ja laita hitsikoneen maadotus pakoputkeen, ei koriin (luonnollisesti :D, ettei ala lambda-antureissa räpisemään)
 
Ajovalon umpiot käsipelillä hiottu nätiksi. Vasta hionnan jlk muistui mieleen, että täytyyhän ne suojata uv:lta. Eli saako jostain sellaista tahnaa ostettua? Vai onko nyt pimeän kaudella enää mitään väliä?
 
Ajovalon umpiot käsipelillä hiottu nätiksi. Vasta hionnan jlk muistui mieleen, että täytyyhän ne suojata uv:lta. Eli saako jostain sellaista tahnaa ostettua? Vai onko nyt pimeän kaudella enää mitään väliä?


Oliskos tuosta aineesta apua
 
Ajovalon umpiot käsipelillä hiottu nätiksi. Vasta hionnan jlk muistui mieleen, että täytyyhän ne suojata uv:lta. Eli saako jostain sellaista tahnaa ostettua? Vai onko nyt pimeän kaudella enää mitään väliä?

Laitoin autovahaa. Ei varmasti paras ja pitkäaikaisin ratkaisu, mutta on se 2 vuotta kellastumatta kestänyt kun muistaa silloin tällöin hinkata. En kuitenkaan suosittele jos auto ei ole mallia "paaliin kun seuraavan kerran hajoaa"
 
Sattuuko kukaan kulkemaan useammin Inkoontietä? Harkinnassa muutto Inkooseen ja sieltä pitäisi pari kertaa viikossa käydä Helsingissä. Millainen kokemus on varsinkin talvella Inkoontien kulkeminen pimeällä?
 
Vaihdettiin Meseen öljyt ja vanhat haisi bensalta. Onko tämä vain pätkäajon tulosta vai pitäisikö alkaa enemmänkin huolestumaan. 3.2l V6 CLK on kyseessä.
 
Vaihdettiin Meseen öljyt ja vanhat haisi bensalta. Onko tämä vain pätkäajon tulosta vai pitäisikö alkaa enemmänkin huolestumaan. 3.2l V6 CLK on kyseessä.

se on ehkä käyny helvetin rikkaalla. pätkäajo voi ehkä olla syynä, jos on tosi lyhyttä pätkäajoa. Mut epäilisin silti jotain vikaa.

mulla oli v6 audissa sama juttu kun oli bensapainesäädin rikki ja kone kävi tosi paksulla. rupes bensaa kertymään öljyn sekaan, ja sitä oli ihan selvästi öljyn joukossa. Kunnes vika korjattiin, niin öljy alko pysymään ihan öljynä. eikä bensansekaisena öljynä.
 
Okei, en ole kulutuksessa mitään ihmeitä huomannut. Pitää tarkkailla ja haistella öljytikkua jatkossa, onko vielä bensan hajua uusilla öljyillä.
 
Eri laite, mutta kerron kuitenkin. Ruiskumoottoripyörässä kertyi kylmällä pätkäajossa bensaa öljyn sekaan. Vastaavaa kuulemma käy perämoottoreissa. Väkisin ei siis ole vikaa.
 
Seuraavanlainen asia on mulle epäselvää:
Autossani on rumpujarrut takana, ja korjaamo kertoi, että rummut ovat kuluneet.
Aivan äskettäin vaihdettiin takajarrukengät.
Onnistuuko rummun vaihtaminen uuteen ihan sellain, että irrottaa vanhan ja laittaa uuden tilalle?
Lähinnä tulee mieleen, että onko kengät tiellä, eli pitääkö jotenkin säätää kenkiä, ennen kuin asentaa uuden rummun? Käsijarru säädettiin myös korjaamolla jossa vaihdettiin uudet kengät.

edit: Tähän löytyi ohje
 
Viimeksi muokattu:
Ajoneuvoverotukseen liittyvä kysymys: Maksoin ajoneuvoveron viime viikolla vuodeksi eteenpäin. Tämän jälkeen auto meni tällä viikolla vaihtoon. Hyvitetäänkö nuo maksetut päivät uuden auton ajoneuvoverossa ja tapahtuuko se automaattisesti? Ainakin vielä traficom näyttää, että uuden auton verot maksamatta ja eräpäivä marraskuussa.
 
Ajoneuvoverotukseen liittyvä kysymys: Maksoin ajoneuvoveron viime viikolla vuodeksi eteenpäin. Tämän jälkeen auto meni tällä viikolla vaihtoon. Hyvitetäänkö nuo maksetut päivät uuden auton ajoneuvoverossa ja tapahtuuko se automaattisesti? Ainakin vielä traficom näyttää, että uuden auton verot maksamatta ja eräpäivä marraskuussa.

Välillä pitkällä viiveellä. Meillä hyvitettiin nyt tulleessa laskussa vielä 3v sitten maksettuja. Täytyisi itse soittaa ja tarkistaa monenko auton veroja sisällä vielä....
 
Kämppää ei ole edellisen asukkaan jäljiltä maalattu ja reikiä löytyy vähän sieltä täältä. Löytyykö proppuihin jotain muovinastaa jolla noi saisi peitettyä tai lähinnä millä nimikkeellä tuota hakee?
 
Välillä pitkällä viiveellä. Meillä hyvitettiin nyt tulleessa laskussa vielä 3v sitten maksettuja. Täytyisi itse soittaa ja tarkistaa monenko auton veroja sisällä vielä....
No itsekin tuossa vaihdoin dieselin bensahybridiin, niin laskeskelin että verot maksettu kuudeksi vuodeksi uuteen. :hmm:
 
Suunnitelmana hamassa tulevaisuudessa on vaihtaa takajarrurummut Skoda Roomster 2007 1,6 autoon.
Luin Skoda Erwin valmistajan palvelusta josta löytyy kaikki korjausohjeet.
Siellä sanotaan englanniksi kaäsijarrun säädön kohdalla huomioituna että:
"
The adjusting nut must be screwed over the end of the
tension rod (self-locking effect)."

Eli siis sitä käsijarrukahvan alla olevaa kiristysmutteria pitää kiristää täysin loppuun asti (ja löysätä sopivaksi) jotta tapahtuu jonkinlainen itselukitusilmiö tjsp.
Hieman mietityttää että voiko vaijerit katketa?
 
Suunnitelmana hamassa tulevaisuudessa on vaihtaa takajarrurummut Skoda Roomster 2007 1,6 autoon.
Luin Skoda Erwin valmistajan palvelusta josta löytyy kaikki korjausohjeet.
Siellä sanotaan englanniksi kaäsijarrun säädön kohdalla huomioituna että:
"
The adjusting nut must be screwed over the end of the
tension rod (self-locking effect)."

Eli siis sitä käsijarrukahvan alla olevaa kiristysmutteria pitää kiristää täysin loppuun asti (ja löysätä sopivaksi) jotta tapahtuu jonkinlainen itselukitusilmiö tjsp.
Hieman mietityttää että voiko vaijerit katketa?
Kannattaa selailla näitä korjaushommia silmällä pitäen juutuupista aiheesta videoita. Skodillacin takajarrujen/käsijarrun korjausvideoita löytyy pikaisella vilkaisulla aikamoinen kasa, joten eiköhän sieltä apu löydy.
 
Onko tietoa vaatiiko eurooppalainen Civic Sedan 8th gen (made in Turkey) radiokoodia jos vaihtaa akun? Ainakin jenkkiversio vaatii mutta miten lie täälläpäin? Manuaalissa sanotaan ympäripyöreästi että osa malleista vaatii radiokoodin ja osa pelkän kellon ajan asettamisen.
 
Onko tietoa vaatiiko eurooppalainen Civic Sedan 8th gen (made in Turkey) radiokoodia jos vaihtaa akun? Ainakin jenkkiversio vaatii mutta miten lie täälläpäin? Manuaalissa sanotaan ympäripyöreästi että osa malleista vaatii radiokoodin ja osa pelkän kellon ajan asettamisen.

Enpä tiedä, mutta kävin viime viikolla vaihdattamassa omaan autoon akun, siihen kytketiin joku virtalähde vaihdon ajaksi, niin oli kello ja radio just niin kun sinne mennessäkin. Ei tarvinut säätä mitään tai liata käsiä.
 
Onko tietoa vaatiiko eurooppalainen Civic Sedan 8th gen (made in Turkey) radiokoodia jos vaihtaa akun? Ainakin jenkkiversio vaatii mutta miten lie täälläpäin? Manuaalissa sanotaan ympäripyöreästi että osa malleista vaatii radiokoodin ja osa pelkän kellon ajan asettamisen.

Voi olla että tarvii, tai näin ainakin huollossa epäilivät. Eivät osanneet sanoa varmaksi koska jotkut tarvitsee ja jotkut ei vaikka olisi samaa geniä.
Oman vaihdoin niin että laitoin varavirtaa OBD portin kautta vaihdon ajaksi niin kaikki pysyi ennallaan.
 
Suunnitelmana hamassa tulevaisuudessa on vaihtaa takajarrurummut Skoda Roomster 2007 1,6 autoon.
Luin Skoda Erwin valmistajan palvelusta josta löytyy kaikki korjausohjeet.
Siellä sanotaan englanniksi kaäsijarrun säädön kohdalla huomioituna että:
"
The adjusting nut must be screwed over the end of the
tension rod (self-locking effect)."

Eli siis sitä käsijarrukahvan alla olevaa kiristysmutteria pitää kiristää täysin loppuun asti (ja löysätä sopivaksi) jotta tapahtuu jonkinlainen itselukitusilmiö tjsp.
Hieman mietityttää että voiko vaijerit katketa?
Ainakin itse tulkitsen tuon kohdan niin, ettei kiristysmutteri saa olla niin löysällä, että se alareunastaan putoaisi tangon kierteiltä tyhjän päälle, vaan sen mutterin tulee olla kokonaan kierretangon päällä, jotta mutterin lukitusominaisuus (= ei voi löystyä itsestään tärinästä yms.) toimisi.

fabia-mk2-388.png
 
Ainakin itse tulkitsen tuon kohdan niin, ettei kiristysmutteri saa olla niin löysällä, että se alareunastaan putoaisi tangon kierteiltä tyhjän päälle, vaan sen mutterin tulee olla kokonaan kierretangon päällä, jotta mutterin lukitusominaisuus (= ei voi löystyä itsestään tärinästä yms.) toimisi.

fabia-mk2-388.png
Ahaa okei. Näin se asia on. Kiitos paljon tuosta huomiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Copart vilkaistu. Joku vincheck näytti parissa kohtaa punaista, ja maksaa olisi pitänyt jotain lisätiedoista.

Onkos noita muita sivuja mistä VIN numeron perusteella löytyy jotain, jos on löytyäkseen. Paljon ajettu preemium A6 Audi kyseessä. Saka myynnyt jo tutulle (naiselle).
 
MIikähän avuksi kun H astran tupakansytkärissä ei pysy laitteet kiinni? Kännykkälaturi pomppaa itestään aina sieltä pois eikä lataa sitten, kokeiltu useammalla vempaimella ja sama juttu. Outoa kun ei tuota ole käytetty edes paljoa ja näyttää silmämääräsesti ihan ehjälle.
 
MIikähän avuksi kun H astran tupakansytkärissä ei pysy laitteet kiinni? Kännykkälaturi pomppaa itestään aina sieltä pois eikä lataa sitten, kokeiltu useammalla vempaimella ja sama juttu. Outoa kun ei tuota ole käytetty edes paljoa ja näyttää silmämääräsesti ihan ehjälle.
Olethan varmasti laittanut ne aivan pohjaan asti kiinni etteivät vain ole osittain siellä?
 
MIikähän avuksi kun H astran tupakansytkärissä ei pysy laitteet kiinni? Kännykkälaturi pomppaa itestään aina sieltä pois eikä lataa sitten, kokeiltu useammalla vempaimella ja sama juttu. Outoa kun ei tuota ole käytetty edes paljoa ja näyttää silmämääräsesti ihan ehjälle.

tän takia monee autoo tullu asennettua se pienempi versio (missä on lukituskin keskitapille), johonkin jalkatilaan piiloon. 12mm rasia Pistorasia 12mm jousikannella | Motonet Oy ja jos laitteessa ei oo yhteensopiva töpseli niin tilalle Pistoke DIN/tupakansytytin | Motonet Oy (toimii tavallisessa sekä 12mm rasiassa).

monessa VAG:laisessa siis sama ongelma, tupakansytytinrasia on mallia LYHYT. Tärinät ja heilahdukset saa irtoamaan...
 
Palataas vielä siirtokilpiin, että miten tarkkaa tuohon kaavakkeeseen pitää laittaa reitti ? Riittääkö tyyliin kaupunki/kylä vai pitääkö olla tarkka osoite ? Hakemuksessa ei puhuta kuin päivistä, joten olettaisin ettei kellonaikaa tarvitse merkitä ?

Lisäksi pitääkö tuo "Siirtoliikennevakuutus" ruksia jos auto on vakuutettu muuten ?
 
Palataas vielä siirtokilpiin, että miten tarkkaa tuohon kaavakkeeseen pitää laittaa reitti ? Riittääkö tyyliin kaupunki/kylä vai pitääkö olla tarkka osoite ? Hakemuksessa ei puhuta kuin päivistä, joten olettaisin ettei kellonaikaa tarvitse merkitä ?

Lisäksi pitääkö tuo "Siirtoliikennevakuutus" ruksia jos auto on vakuutettu muuten ?

Muistaakseni Traficomin ohjeen mukaan pitää olla tarkka osoite, jos kyseessä on siirto korjaamolle tai vastaava ajo, kilpailu- yms. käyttöön taitaa riittää suunniteltu käyttöalue.

Aina olen laittanut tarkat osoitteet, mutta kellonaikoja ei tarvitse ilmoittaa ja sitten näiden kohteiden väliä saa ajella niin paljon kun lystää siirtoluvan päättymispäivään klo 24.00 asti.

Jos auto on vakuutuksessa, niin silloin ei tarvitse maksaa siirtoliikennevakuutusta, se koskee ainoastaan vakuuttamattomia ajoneuvoja.
 
Palataas vielä siirtokilpiin, että miten tarkkaa tuohon kaavakkeeseen pitää laittaa reitti ? Riittääkö tyyliin kaupunki/kylä vai pitääkö olla tarkka osoite ? Hakemuksessa ei puhuta kuin päivistä, joten olettaisin ettei kellonaikaa tarvitse merkitä ?

Lisäksi pitääkö tuo "Siirtoliikennevakuutus" ruksia jos auto on vakuutettu muuten ?

Tosiaan aika kattavasti jims vastasikin tuohon jo mutta tosiaan ei tarvitse erityisen tarkoin ajoreittiä määritellä, jos esim ajetaan kaupungista toiseen niin riittää lähtöosoite/lähtökaupunki ja sitten määränpään tarkka osoite, kaupungin sisällä ajettaessa sitten tarkempi reitti. Ja siirron syyksi kannattaa pistää "ajo korjaamolle/ajo korjattavaksi".

Ja tosiaan tuo vakuutus ruksitaan vain jos autossa ei ole mitään vakuutuksia mutta kannattaa tarkistaa omasta yhtiöstä vielä miten suhtautuvat tuohon siirtoluvalla ajamiseen.
 
Muistaakseni Traficomin ohjeen mukaan pitää olla tarkka osoite, jos kyseessä on siirto korjaamolle tai vastaava ajo, kilpailu- yms. käyttöön taitaa riittää suunniteltu käyttöalue.

Aina olen laittanut tarkat osoitteet, mutta kellonaikoja ei tarvitse ilmoittaa ja sitten näiden kohteiden väliä saa ajella niin paljon kun lystää siirtoluvan päättymispäivään klo 24.00 asti.

Jos auto on vakuutuksessa, niin silloin ei tarvitse maksaa siirtoliikennevakuutusta, se koskee ainoastaan vakuuttamattomia ajoneuvoja.
Tosiaan aika kattavasti jims vastasikin tuohon jo mutta tosiaan ei tarvitse erityisen tarkoin ajoreittiä määritellä, jos esim ajetaan kaupungista toiseen niin riittää lähtöosoite/lähtökaupunki ja sitten määränpään tarkka osoite, kaupungin sisällä ajettaessa sitten tarkempi reitti. Ja siirron syyksi kannattaa pistää "ajo korjaamolle/ajo korjattavaksi".

Ja tosiaan tuo vakuutus ruksitaan vain jos autossa ei ole mitään vakuutuksia mutta kannattaa tarkistaa omasta yhtiöstä vielä miten suhtautuvat tuohon siirtoluvalla ajamiseen.

Kiitos vastauksista molemmille. Vakuutettu on OP:lle, mutta sama se on ruksia päiväksi se vakuutuskin sitten kun muistaakseni ei montaa euroa lisää tule hintaa.
 
Kiitos vastauksista molemmille. Vakuutettu on OP:lle, mutta sama se on ruksia päiväksi se vakuutuskin sitten kun muistaakseni ei montaa euroa lisää tule hintaa.

Jees, semmonen huomio vielä että jos en väärin muista niin se vakuutus on aika suolaisen hintainen, oliskohan ollut jopa 12€ ekalta päivältä, seuraavat sitten vähän halvempia ja itse lupa sen 13€ niin äkkiä tuolle siirtokilpiajelulle tulee hintaa :rofl:
 
Itse olen hakenut eri konttoreilta siirtokilpiä n. 15 kertaa, ensimmäisellä kerralla kirjottelin tarkkaa reittiä jne. vaan katsastusmies nauroi ja kirjoitti päivän sekä lähtö kaupungin että päämääränä olevan kaupungin lappuun. Näin olen siitä lähtien toiminut ja on aina kelvannut. Saman kunnan sisällä lähtöosoite ja päämäärän osoite.
 
Mitenkäs noiden siirtolupien kanssa jos niitä tarvisi useammin niin kannattaako edes ostella? Ymmärtääkseni 70e tulee sakkoa katsastamattomalla autolla ajosta (joka on liikennekäytössä)? Eli kolmet kilvet ostat niin sama asia maksella sakko. Kilvet toki voi sitten lähteä, mutta tuleeko muuta noottia poliiseilta? Ihan siis taloudellisesti ajatellen. Vai voiko jostain ostaa jotkut pysyvämmät puuhakilvet millä voisi noita omia ja 10 muum kaverin harrasteita venkslailla tarpeentullen?

Viimevuosien aikana on tullut toistakymmentä autoa siirreltyä katsastamattomana pitkiäkin matkoja korjaukseen tms tai juuri ostettuja varaosaromuja, poliisien vähäisestä määrästä johtuen ei niitä ole juuri vastaantullut ja jos on tullut vastaan niin ei ole kiinnostanut (ei liene ollut kilpilukulaite päällä).

Ja onko joku testannut mikä on tuomio ajelusta autolla joka on katsastuksessa tuomittu ajokieltoon? (mulla yksi ajokiellossa kun ei kässäri toimi, herranjumala kun on vaarallista?!)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 778
Viestejä
4 557 387
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom