Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa jaa, se oli kai sitten käytetty caara. Tosiaan en yhtään ole huomanut koko asiaa. Tulee taas mieleen se öljyä syönyt Audi joka sai teipit ja parkkipaikan kunniapaikalla. Ihan hyvä että edes jotkut saa jotain sopparia virheistä, toisaalta harmi että jutut katoaa tehokkaasti.

Uusi auto se oli
 
Tuolla liikenteessä on tuhansia autoja missä noi valot palaa tälläkin hetkellä syystä X ja ne ei ole mihinkään räjähtämässä. Jos noin paljon pelkää kolaria ja sen seurauksia ja silti uskaltaa jollain tonnin pommi Toyotalla ajaa niin mikäköhän on ollut videoiden tarkoitus noin niinku oikeasti!? :think:

Ongelma tais lähinnä olla siinä että jos ajaa kolarin ja tulee henkilövahinkoja niin vakuutusyhtiö saattaa pestä kätensä jossain tilanteessa mikäli ajetaan airbag, abs yms vikavalot vilkkuen, tai suostuuko vakuutusyhtiö edes vakuuttamaan viallista autoa jne. Eli sillä ei saa ajaa ennenkuin on tieliikennekelpoinen. Jotain semmosta tuo tyyppi niissä videoissa selitti.

No kyllä itse ajaisin silti ennemmin kuin tonnin carinalla, mutta kukin tyylillään.
 
Ongelma tais lähinnä olla siinä että jos ajaa kolarin ja tulee henkilövahinkoja niin vakuutusyhtiö saattaa pestä kätensä jossain tilanteessa mikäli ajetaan airbag, abs yms vikavalot vilkkuen, tai suostuuko vakuutusyhtiö edes vakuuttamaan viallista autoa jne
Se tarina meni niin, että airbagin varoitusvalo oli syttynyt eli ihan oikeaa vikaa siellä oli. Tämä oli kuitenkin korjattu (joku löysä liitin tms) eikä varoitusvalo enää palanut. Tästä huolimatta omistaja pelkäsi kuollakseen, että auto on hengenvaarallinen. Lisäksi hän oli jollain ihmeellisellä päättelyllä saanut vakuutusyhtiöltäkin lausunnon, ettei autoa ehkä voisi vakuuttaa "turvallisuuspuutteiden" vuoksi. Epäilen vakuutusyhtiön tarkoittaneen tilannetta jossa autossa on aktiivinen vika päällä ja varoitusvalo palaa. Auton omistaja kuitenkin tulkitsi sen niin, että mersu jäi seisomaan parkkiruutuun ja ajot jatkui jollain ikivanhalla Carinalla (joka on kaikin tavoin turvattomampi auto kuin tuollainen mersu, vaikka mersussa ei toimisi yksikään airbag).
 
Viimeksi muokattu:
Joo ne alkaa kolaritilanteen jälkeen kaivelemaan mitä vikakoodeja sattuu löytymään.

Tai no, ehkä sitten jos joku bägi ei ole oikeasti lauennut.
 
Kyllä näitä joskus tehdään. Kerran on eteen osunut omalla asentajauralla. Tosin pyytäjä ei ollut vakuutusyhtiö vaan poliisi.

Jotenkin luulen, että heillä on saattanut asiassa olla jokin muukin syy tai epäilys taustalla kuin "sillä saattoi palaa abs-järjestelmän vikavalo". Eli on vahva epäilys että joku asia on autossa ollut niin vituillaan että se olisi aiheuttanut / vahvasti edesauttanut kolarin syntymistä. Tai joku on sellaisen epäilyn heille tuonut ja se on täytynyt sitten tarkistella.
 
Screenshot_20210512-092252__01__01.jpg
Mihin suuntaan vilkutetaan kun liitytään tielle nuolen osoittamasta suunnasta? Eli kohdassa ei siis ole kiihdytyskaistaa vaan siinä on heti bussipysäkin kaista.
 
Vasemmalla tietenkin, jos et ole menossa bussipysäkille.
No niinpä, mutta kun tästäkin saatiin työmaalla vääntö. Yksi väittää kiven kovaan, että oikealle vilkutetaan, koska ei ole kiihdytyskaistaa.
Perusteluina lähinnä äänen korotus ja joskus on selvitetty, sen enempää kertomatta mistä on selvitetty.
 
Screenshot_20210512-092252__01__01.jpg
Mihin suuntaan vilkutetaan kun liitytään tielle nuolen osoittamasta suunnasta? Eli kohdassa ei siis ole kiihdytyskaistaa vaan siinä on heti bussipysäkin kaista.
Itse kyllä vilkuttaisin oikealle, koska käännytään oikealle eikä vaihdeta kaistaa vasemmalle. Samalla tavalla kuin jos teen poikkeuskäännöksen jostain risteyksestä, eli käännyn tavallaan yhden kaistan "yli".
 
Itse kyllä vilkuttaisin oikealle, koska käännytään oikealle eikä vaihdeta kaistaa vasemmalle. Samalla tavalla kuin jos teen poikkeuskäännöksen jostain risteyksestä, eli käännyn tavallaan yhden kaistan "yli".
Vilkutatko myös jokaisessa mutkassa kun tie kääntyy jyrkästi? Tuossahan ajetaan tietä pitkin (joo, vaikka se kääntyy oikealle) ja vilkkua laitetaan sen mukaan mille "kaistalle" (pysäkki tai tie) ole liittymässä...
 
Itse kyllä vilkuttaisin oikealle, koska käännytään oikealle eikä vaihdeta kaistaa vasemmalle. Samalla tavalla kuin jos teen poikkeuskäännöksen jostain risteyksestä, eli käännyn tavallaan yhden kaistan "yli".

Tuossa ei ole kyseessä t-risteys, josta käännytään oikealle vaan kaksi kaistaa, joista toinen päättyy.
Bussipysäkille johtaa oma kaistansa, mutta bussikaistan "yli" kääntyminen ei ole mikään poikkeuskäännös.
 
Vilkutatko myös jokaisessa mutkassa kun tie kääntyy jyrkästi? Tuossahan ajetaan tietä pitkin (joo, vaikka se kääntyy oikealle) ja vilkkua laitetaan sen mukaan mille "kaistalle" (pysäkki tai tie) ole liittymässä...
En jos kaista ei vaihdu. Tällöin en vilkuta lainkaan.

Tuossa ei ole kyseessä t-risteys, josta käännytään oikealle vaan kaksi kaistaa, joista toinen päättyy.
Bussipysäkille johtaa oma kaistansa, mutta bussikaistan "yli" kääntyminen ei ole mikään poikkeuskäännös.
Juu, saattaa toki olla, että olen väärässä. Tuo vasemmalle vilkuttaminen vain tuntuisi luonnottomalta, kun ei ajeta sen kaistan rinnalla, vaan käännytään sinne suoraan kääntämällä rattia kokoajan oikealle.
 
Vaikka olisikin väärin, niin tuossa vilkuttaisin oikealle.

Mites te vasemmalle vilkuttajat, pidättekö sitä vilkkua koko mutkan väkisin siellä vasemmalla? Sehän pomppaa jatkuvasti pois sieltä.
 
Screenshot_20210512-092252__01__01.jpg
Mihin suuntaan vilkutetaan kun liitytään tielle nuolen osoittamasta suunnasta? Eli kohdassa ei siis ole kiihdytyskaistaa vaan siinä on heti bussipysäkin kaista.
Ensin oikealle (nuolen alku) ja sitten vasemmalle. Jos ajaa bussipysäkille, niin vilkku oikealle.
 
Screenshot_20210512-092252__01__01.jpg
Mihin suuntaan vilkutetaan kun liitytään tielle nuolen osoittamasta suunnasta? Eli kohdassa ei siis ole kiihdytyskaistaa vaan siinä on heti bussipysäkin kaista.

Eikös vilkkua näytetä aina siihen suuntaan, mihin suuntaan ollaan kaistaa vaihtamassa. Tuossa kohdassa on kaistakatkoviivojen ylitys molempiin suuntiin ja vilkkua näytetään siihen suuntaan minne kaistaa vaihdat. Jos ajat päätielle, vilkutan vasemmalle ja jos ajat bussikaistalle, vilkutat oikealle. Näin mun mielestä liikennesääntöjen mukaan, jos tässä ei ole mitään omituista erikoispykälää mistä ei liikennevirastokaan itse ymmärrä mitään.
 
Tuota...miksi tuossa pitäisi vilkuttaa oikealle missään kohdalla?

Jos kuvaa tulkitsen oikein, niin tuossahan vain yksi kaista jatkaa menoaan kokoajan, eikä toista kaistaa ole missään muualla, paitsi sitten kun liitytään tuohon isommalle tielle. Eli tuohon toiselle tielle liityttäessä vilkku vasemmalle ja nilkka suoraksi.
 
Vaikka olisikin väärin, niin tuossa vilkuttaisin oikealle.

Mites te vasemmalle vilkuttajat, pidättekö sitä vilkkua koko mutkan väkisin siellä vasemmalla? Sehän pomppaa jatkuvasti pois sieltä.

Todellisuudessa en vilkuttaisi yhtään mihinkään suuntaan, kaikki kuitenkin tietävät, että tarkoituksenani on liittyä tuolle isommalle tielle.
 
CLK Mersuun, vm 2000 pitäisi vaihtaa öljyä vuotavat letkut/putket, jotka ovat auton alla ja menevät automaattilaatikosta varmaankin öljynlauhduttimeen ja takaisin. Mistähän näitä osia saisi etsittyä, tai no muualta kuin Veholta, jossa veikkaan että ne maksaa ihan hyvin. Mekaanikko lupasi jo homman tehdä, jos jostain löytäisin osat joko purkuautosta tai uusina.

Harmi kun ei enää UK:sta kannata tilata mitään osia, sieltä löysin auton purkajia ja osia löytyi kohtuuhintaan.
 

Liitteet

  • IMG-20210517-WA0002.jpg
    IMG-20210517-WA0002.jpg
    155,4 KB · Luettu: 67
  • IMG-20210517-WA0003.jpg
    IMG-20210517-WA0003.jpg
    161,3 KB · Luettu: 67
  • IMG-20210517-WA0004.jpg
    IMG-20210517-WA0004.jpg
    166,2 KB · Luettu: 62
CLK Mersuun, vm 2000 pitäisi vaihtaa öljyä vuotavat letkut/putket, jotka ovat auton alla ja menevät automaattilaatikosta varmaankin öljynlauhduttimeen ja takaisin. Mistähän näitä osia saisi etsittyä, tai no muualta kuin Veholta, jossa veikkaan että ne maksaa ihan hyvin. Mekaanikko lupasi jo homman tehdä, jos jostain löytäisin osat joko purkuautosta tai uusina.

Harmi kun ei enää UK:sta kannata tilata mitään osia, sieltä löysin auton purkajia ja osia löytyi kohtuuhintaan.

Esim. merssuforumilla on useampi tuon ikäinen C&E merssu purettuna/purussa, joten kyselyn aloittaisin sieltä.
 
CLK Mersuun, vm 2000 pitäisi vaihtaa öljyä vuotavat letkut/putket, jotka ovat auton alla ja menevät automaattilaatikosta varmaankin öljynlauhduttimeen ja takaisin. Mistähän näitä osia saisi etsittyä, tai no muualta kuin Veholta, jossa veikkaan että ne maksaa ihan hyvin. Mekaanikko lupasi jo homman tehdä, jos jostain löytäisin osat joko purkuautosta tai uusina.

Harmi kun ei enää UK:sta kannata tilata mitään osia, sieltä löysin auton purkajia ja osia löytyi kohtuuhintaan.

Paikallinen Hydrauliikka-liike, malli mukaan...
 
Teettäminen ei oikein onnistu, kun ei ole tiloja irrotella vanhoja osia ja mekaanikko ei taida jaksa katsella autoa pihallaan odottamassa uusia letkuja/putkia. Mutta voihan toki kysyä, jos hänelle kävisi mutta katsotaan nyt. Kyselin nyt alkuun Saksasta ebay.com palvelun kautta. Suomesta jos ostaa, niin veikkaan, että osien kunto ei ole niin hyvä kuin Saksassa.
 
Hyvä hydrauliikka kioski tekee tuollaiset letkut / putket odottaessa, joten siitä homma ei jää kiinni.
 
Mulla on kertynyt vähän liian iso pino kaiken maailman takuukuitteja, jos puhelimella räpsäisee kuvat kuiteista, niin kuvahan käy takuutositteena, eikös juu? Pääsisi eroon noista papruista.
 
Teettäminen ei oikein onnistu, kun ei ole tiloja irrotella vanhoja osia ja mekaanikko ei taida jaksa katsella autoa pihallaan odottamassa uusia letkuja/putkia. Mutta voihan toki kysyä, jos hänelle kävisi mutta katsotaan nyt. Kyselin nyt alkuun Saksasta ebay.com palvelun kautta. Suomesta jos ostaa, niin veikkaan, että osien kunto ei ole niin hyvä kuin Saksassa.
Eikö tuo olisi yksinkertaisinta jättää sen mekaanikon tehtäväksi koko homma, jos sen kerran teetät.

Se irroittaa letkut, käy hakemassa uudet ja pulttaa ne kiinni. Auto on työpisteellä kokoajan? Näinhän siis toimitaan käytännössä kaikkien muiden hydrauliikkaletkuja sisältävien laitteiden kanssa.
 
Löysin hyvän mekaanikon ja auto menee tänään arvioitavaksi, nyt on ihan Mersu specialisti ja hänelle käy hyvin, että auto on odottamassa osia. Itse hän ei voi lähteä putkia teettämään, koska työskentelee yksin. Sain myös hinta-arvion. Putket on tilaustavaraa, kestää noin puolitoista viikkoa kun ulkomailta tulee ja jossain 500e pinnassa tais olla, siihen varmaan laatikkoöljyt päälle yms.

Eli ei ole järkevää tilata, varmaan pitänee teettää. Saan töistä sähköauton vuokralle 5e/h tunti, niin varmaankin voin itse käydä putket teettämässä, eikä autolla todellakaan ole kiire kun ei muutenkaan tule ajeltua. Samalla sitten vaihdetaan laatikkoöljyt, kun siitä on nyt 8v ja 28tkm aikaa, joten eiköhän se kannata jo tuon ajan puolesta tehdä.
 
Onko suosituksia vanteiden naarmujen/hapettumien korjauksesta pääkaupunkiseudulla/Länsi-Uusimaa? GTE Golf Rio de Janeiro vanteet
 
Mitenkäs täällä on lisävalon/valojen omistaja suunnannut katsastukseen. Ois semmoinen tieliikenne hyväksytty valopaneeli rekisterikilven yläpuolella kiinni. Kaiken pitäs olla ok, mutta meneekö valojen tarkastus vaikeaksi katsastusukolla, jos pitkien kanssa yhtäaikaa palaa lisäpitkät?
 
Mitenkäs täällä on lisävalon/valojen omistaja suunnannut katsastukseen. Ois semmoinen tieliikenne hyväksytty valopaneeli rekisterikilven yläpuolella kiinni. Kaiken pitäs olla ok, mutta meneekö valojen tarkastus vaikeaksi katsastusukolla, jos pitkien kanssa yhtäaikaa palaa lisäpitkät?
Ref -luku määrää inssin verenpaineen. Eli jos lisävalopanelin ja omien pitkien ref pysyy sadassa tai alle, niin ei ongelmaa. Jos se ylittää, niin sitten tulee hylky.

Riippuu autosta ja valoista mitä pitkien referenssiluku on; yleensä jotain 25 ja 37.5 välillä per lamppu, pitäisi lukea umpion lasissa (muovissa) E-merkinnän kanssa.
 
Kiitos, tutkinpa tuota. Tuossa vanteessa osa on hiottua alumiinia, joka vähän kärsinyt ja en haluisi kokonaan maalauttaa

Nuo vanteet pystyy kyllä maalaamaan vaikka kahdessa osassa alkuperäisen näköiseksi tai sitten ensin kiillottamaan nuo lakatut osat kiiltäviksi ja maalaamaan sen jälkeen muut osat + lakka koko vanteen päälle.

Toinen vaihtoehto on, että viet Petikkoon Autotekille sorvattavaksi/kiillotettavaksi.

Helpointahan toki olisi vetää nuo yksivärisiksi, tuo kiillotetun alumiinin päälle tehtaalla vedetty lakka kun ei yleensä kestä ikuisuuksia.
 
CLK Mersuun, vm 2000 pitäisi vaihtaa öljyä vuotavat letkut/putket, jotka ovat auton alla ja menevät automaattilaatikosta varmaankin öljynlauhduttimeen ja takaisin. Mistähän näitä osia saisi etsittyä, tai no muualta kuin Veholta, jossa veikkaan että ne maksaa ihan hyvin. Mekaanikko lupasi jo homman tehdä, jos jostain löytäisin osat joko purkuautosta tai uusina.

Harmi kun ei enää UK:sta kannata tilata mitään osia, sieltä löysin auton purkajia ja osia löytyi kohtuuhintaan.

Laatikko on nyt kunnossa, huuhtelemalla vaihdettiin öljyt ja suodatin ja kylläpä auto rullaa ja liikkuu keveästi, iso ero on vanhaan. Putkia ei tarvinnut vaihtaa, sähköpistoke vuoti laatikon kyljessä hieman ja helicoili piti tehdä laatikon öljypohjan kiinnitystä varten, mutta putket olivat ihan kunnossa.
 
Otin farkusta takapenkit irti jotta saisi pakuksi rekattua. Penkkien kiinnityspisteethän pitää laittaa kunnolla umpeen tai muuten laittaa sellaisiksi ettei siihen ihan pienellä vaivalla saa penkkejä heti takaisin.

Ne kohdat joista nappasin ruuvit pois meinasin laittaa popniitillä umpeen. Molemmin puolin tosin on kuvan tapaiset pinnapultit vai miksikä niitä kutsutaankaan. Millähän helpolla tavalla nuo peittäisi. Katkaisu ei ole vaihtoehto koska haluan pitää mahdollisena auton palauttamisen henkilöautoksi.

Tuohonhan voisi hitsata esimerkiksi putkea pätkän päälle. Onko kenelläkään muuta ajatusta tähän, mielellään jotain mikä ei hitsaamista vaatisi.
 

Liitteet

  • IMG_20210601_193905.jpg
    IMG_20210601_193905.jpg
    274,9 KB · Luettu: 61
Tuohonhan voisi hitsata esimerkiksi putkea pätkän päälle. Onko kenelläkään muuta ajatusta tähän, mielellään jotain mikä ei hitsaamista vaatisi.
En tiedä onnistuuko ilman hitsausta mitenkään. Konttorilta voisi kysellä ehdotuksia. Tulkinnoissa voi joskus olla melko suuriakin eroja eri katsastusinsinöörien välillä.

Itse olen laittanut vastaavaassa tilanteessa mutterin kierteiden suojaksi ja hitsannut päädystä kevyesti kiinni. Se ainakin on helpohkosti purettavissa, jos joskus tulisi tarve.
 
Tuohonhan voisi hitsata esimerkiksi putkea pätkän päälle. Onko kenelläkään muuta ajatusta tähän, mielellään jotain mikä ei hitsaamista vaatisi.

Joku vuosi sitten, kun tehtiin kaverin ruotsin tuonti Land Cruiserista paku, niin leikattiin ainoastaan 12 mm vesivanerista koko kontin ja takapenkkien paikan peittävä kaksiosainen levy, johon tehtiin pieni reuna kolmelle sivulle, etteivät tavarat putoile tai lentele.

Koko komeus verhoiltiin mustalla verhoilumatolla ja sen päälle tuli vielä uritettu kumimatto pitämään tavarat paikoillaan.
Levyt tulivat muutamasta paikasta kiinni mustalla uppokantapultilla takapenkkien kiinnityspaikkojen kierteisiin.
Ennen tuon levyn asennusta koko kontti ja takapenkkien paikat vuorattiin kunnollisella vaimennusmatolla.

Katsurilla ei ollut mitään sanomista tuohon rakenteeseen, vaikka yhtäkään kiinnityspistettä ei oltu tuhottu ja nuo levyt sai pois autosta muutamassa minuutissa.
Kaverin mukaan katsuri oli rekisteröintikatsastuksessa vain vilkaissut takaovesta sisään ja todennut, että ihan asianmukainen pakettiautohan tämä on.
 
Goodwillit voi varmaan unohtaa 10%/3000km huoltovälin ylityksellä? Vai voiko auto näyttää yli 30tkm huoltoväliä?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onnistuuko ilman hitsausta mitenkään. Konttorilta voisi kysellä ehdotuksia. Tulkinnoissa voi joskus olla melko suuriakin eroja eri katsastusinsinöörien välillä.

Itse olen laittanut vastaavaassa tilanteessa mutterin kierteiden suojaksi ja hitsannut päädystä kevyesti kiinni. Se ainakin on helpohkosti purettavissa, jos joskus tulisi tarve.
Kiitoksia, laitoin tosiaan mutterin päähän ja hitsilli pieni pieraisu päähän. Meinasin tosin unohtaa nuo "lenkit" joihin selkänojat lukittuu pystyasentoon. Jostain löysin siihen idean pyöritellä vaan reikänauhaa ja napsia poppareilla kiinni niin ettei lähde siitä kovin heppoisesti irti.

Nyt auto pakettiautona ja kelpaa päästellä työmatkaa. Vielä rakennattava hieman lattiaa tuohon niin helpottaa tavaroiden kuljettamista kun on täysin tasainen ja saa tehtyä stopparia etupäähän ettei ole tavarat penkistä läpi jarruttaessa.
 
Löytyisikö kokemuksia suksibokseista. Olisko Bilteman perusboksi riittävä vai kannattaisiko hankkia Thule uutena tai käytettynä? Talvella pitäis mahtua 5x laskettelu ja 5x pertsat, kesällä vähän muuta rojua.

Biltema 450l 250e: Kuljetusboksi, 450 l
Halpa Thule 420l 360e: Thule Pacific 700 kiiltävä musta suksiboksi | Karkkainen.com verkkokauppa
Kannattaa googlailla suksiboksien testejä. Ainakin tuosta Bilteman boksista oli jossain testissä juttua että vuotaa etureunasta ja hankala asentaa/irroittaa. Ja halvimmissa bokseissa on ongelmana että ne irtoavat, aukeavat tai hajoavat jo pienissä kolareissa.
 
Löytyisikö kokemuksia suksibokseista. Olisko Bilteman perusboksi riittävä vai kannattaisiko hankkia Thule uutena tai käytettynä? Talvella pitäis mahtua 5x laskettelu ja 5x pertsat, kesällä vähän muuta rojua.

Biltema 450l 250e: Kuljetusboksi, 450 l
Halpa Thule 420l 360e: Thule Pacific 700 kiiltävä musta suksiboksi | Karkkainen.com verkkokauppa
Meillä on jo jokusen vuoden ollut Thulen Pacific 700 DS . Maksoi tarjouksessa silloin alle 300€. Ja ainakin Thulella on todella näppärä se kiinnitys kattotelineisiin. Saa helposti yksinäänkin laitettua paikoilleen ja pois. Ja varsinkin suosittelen jos jostain tarjouksessa saa tuon DS mallin kun se aukeaa molemmilta puolilta, joten tavaroiden poisto on helpompaa kun pääsee molemilta puolilta käsiksi. Helpottaa etenkin jos boksi on täynnä tavaraa. Ja myös lukitus Thulella on siitä hyvä ettei mene lukkoon eikä saa avainta pois jos kaikki lukitukset eivät mene kiinni niin on varmempi siitä että ei jää epähuomiossa auki. Tosin muista merkeistä ei minulla ole mitään kokemusta.

Edit lisäilty vähän kokemuksia.
 
Löytyisikö kokemuksia suksibokseista. Olisko Bilteman perusboksi riittävä vai kannattaisiko hankkia Thule uutena tai käytettynä? Talvella pitäis mahtua 5x laskettelu ja 5x pertsat, kesällä vähän muuta rojua.

Biltema 450l 250e: Kuljetusboksi, 450 l
Halpa Thule 420l 360e: Thule Pacific 700 kiiltävä musta suksiboksi | Karkkainen.com verkkokauppa

Minulla on ollut tuo Pacific 700 ehkä 7 vuotta ja itse boksissa ei ole varsinaisesti vikaa, mutta tahtoo olla liian lyhyt jo luistelusuksille, niin pertsasukset mahtuvat vielä heikommin, neljä lautaa ja parit laskettelusukset menevät kyllä sisään.

Lukitusmekanismit ja käsiteltävyys tuossa Thulessa ovat kyllä ykkösluokkaa, ainakin kun vertaa 80-luvun kovamuoviseen leipälaatikkoon ja 90-luvun ruotsalaiseen lasikuituboksiin, joita on tullut tässä viimeiseten 20 vuoden lapin reissujen aikana käytettyä.
 
Morjesta!

Laitetaan aluksi potilaan tiedot:
Mazda 3 Sedan, 2010, 1.6 MZR CD Diesel(Y642 ) Manuaali, 170tkm.

Tänä aamuna huomasin laitteen kadottaneen karkeasti lähes puolet tehoista, tuntuu kuin ahdin ei lähtisi mukaan, tai ei saa tarpeeksi polttoainetta. Ei outoja ääniä, ei nykimisiä, ei varoitusvaloja, ja autolla kykenee ajamaan normaalisti. Auto ollut itselläni noin 6kk, öljyt, jakopää ja apulaitteet rempattu talvella. Muutenki hemmetin hyvässä kunnossa ja hyvällä huoltohistorialla.

Huomasin maantiellä ajaessa, että hetkellinen kulutus ei nouse yli 11l/100km, vaikka tämän saa normaalisti yli 35l kun kaasua runnoo. Voisiko olla jokin anturivika, polttoainesuodatin? Turbon yhteet vaikuttivat olevan kunnossa, eikä moottoritilassa muutakaan hälyttävää näkynyt.

Alkuviikosta toimi täysin normaalisti, ja työajojakin tulin suoritettua ongelmitta yli 600km.

Ps. help :(

Edit. Pikagooglella arvelen polttoaineen ruiskutinta. Ikävän kallis osa jos tämä tosiaan ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Helpoimmal pääse ihan vikakoodien lukemisella, ennen muuta stressaamista.
Voi olla jossain limp modessa, ettei anna tehoja ottaa. Silloin nyt pitäisi kai kyll vikavalon palaa kait.
 
Mitä oireita kiero jarrulevy aiheuttaa?

Vasempaa etupyörää tunkin varassa pyörittäessä huomaa selvästi kuinka tietyssä kohti kuuluu laahaava ääni. Pientä nypytystä tuntuu myös polkimessa kun jarruttaa reilummin. Hitaassa vauhdissa oikealle käännyttäessä saman renkaan suunnalta kuuluu jaksoittainen ja rahinamainen ääni, vähän kuin pulloon puhaltaisi, äänen jaksottaisuus muuttuu nopeuden mukaan.

Moottoritienopeuksissa kaarrellessa ääntä ei kuulu joten ei varmaankaan ole pyöränlaakeri.

Voiko tuo ääni johtua kierosta jarrulevystä?
 
Mitä oireita kiero jarrulevy aiheuttaa?

Vasempaa etupyörää tunkin varassa pyörittäessä huomaa selvästi kuinka tietyssä kohti kuuluu laahaava ääni. Pientä nypytystä tuntuu myös polkimessa kun jarruttaa reilummin. Hitaassa vauhdissa oikealle käännyttäessä saman renkaan suunnalta kuuluu jaksoittainen ja rahinamainen ääni, vähän kuin pulloon puhaltaisi, äänen jaksottaisuus muuttuu nopeuden mukaan.

Moottoritienopeuksissa kaarrellessa ääntä ei kuulu joten ei varmaankaan ole pyöränlaakeri.

Voiko tuo ääni johtua kierosta jarrulevystä?
Kiero jarrulevy yleensä täristää, kun jarruttaa.
 
Jos teen omaa muuttoa ja vuokraan kuorma-auton muuttoautoksi, pitäisikö olla digipiirturikortti? Pitäisi kerralla saada kaikki tavarat vietyä pullakori pakettiautoon voisi ehkä mahtua mutta (kevyt/)kuorma-auto luultavasti mukavampi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom