Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kesäksi autoa vailla (vai onko).

Itsellä alkaa duunit kesällä ja kestää elokuuhun saakka. Duunimatka julkisilla 50 minuuttia ja autolla 20 minuuttia. Olen miettinyt vaihtoehtoja ja auto alkaa tuntua houkuttelevalta, koska tunti päivässä on oikeasti aika paljon aikaa muuhun vapaa-aikaan.

Katsellut lähinnä vuokra-autoja, mutta tuntuu että ihan halpaa se ei olisi. 400 e/kk näyttää olevan pienin millä saa ja toinen vaihtoehto olisi ostaa joku halpa tonnin auto ja toivoa, että se kestäää kesän.

Uudella vuokra-autolla tietysti plussana, että se on uusi, saa tilalle uuden jos tulee isoja ongelmia, mutta häviää suoraan sen 1200. Vanhalla taas riskinsä, että menee rikki tms. mutta todennököisesti voisi jotain saada takas vielä.

Halvin vaihtoehto olisi tietysti HSL lippu 56e/kk, mutta siinä olisi lähinnä aika ongelmana. Mitäs neuvoja täältä saisi, onko jollakin henk. koht kokemusta mihin kannattaisi kääntyä.
Joku 500 € auto? Luulisi joku katsastettu tuollainen löytyvän.

Taannoin myin yhtä rellua joka oli juuri katsastettu ja hyvät renkaat yms. Korkein tarjous oli 400 joten jätettiin omaan käyttöön. Ajeltiin sillä muutama vuosi jonka jälkeen joku romani kävi hakemassa pois, kun oli jo liikaa vikaa ja ei läpäissyt katsastusta.
 
Duunimatka julkisilla 50 minuuttia ja autolla 20 minuuttia.
Asun Helsingin keskustassa ja siitä Jorviin matka. Taittuu helposti ja nopeasti autolla Turunväylää pitkin.
En tiedä mimmosina aikoina aiot liikkua, mutta sattuneesta syystä jonkin verran tota väliä reissanneena sanosin että 20min on mutulla aika todella optimistinen arvio jos yhtään liikut normi-ihmisten töihinmeno-/töistäpääsemisruuhka-aikoina. Helposti uskoisin, että tuplatkin voi upota. Muutoinkin optimimimpi reitti keskustasta lienee länäriä ja kehä kakkosta pitkin, jonka hiljaseen aikaan voinee päästä alle 25 minuuttiin.
Paska väli kyllä kulkea julkisilla... Omissa kirjoissa kyllä rahallinen säästö ja "aivoton" yhden bussin ovelta-ovelle -taku varmaan veisi voiton marginaalisen aikasäästön ja siihen liittyvään säätöön verrattuna.
 
En tiedä mimmosina aikoina aiot liikkua, mutta sattuneesta syystä jonkin verran tota väliä reissanneena sanosin että 20min on mutulla aika todella optimistinen arvio jos yhtään liikut normi-ihmisten töihinmeno-/töistäpääsemisruuhka-aikoina. Helposti uskoisin, että tuplatkin voi upota. Muutoinkin optimimimpi reitti keskustasta lienee länäriä ja kehä kakkosta pitkin, jonka hiljaseen aikaan voinee päästä alle 25 minuuttiin.
Paska väli kyllä kulkea julkisilla... Omissa kirjoissa kyllä rahallinen säästö ja "aivoton" yhden bussin ovelta-ovelle -taku varmaan veisi voiton marginaalisen aikasäästön ja siihen liittyvään säätöön verrattuna.
Joo siihen se alkaa kallistuakin. Niin kalliita pitää noi autot. Vähemmän varmaan täältä keskustasta Jorviin on liikennettä aamuisin kun toiseen suuntaan ja sama paluumatkalla, mutta varmasti jengiä liikkeellä. Pitää katsoa miten lähtee bussilla ja jos ahdistaa liikaa, niin katsoo sitä sitten uusiksi.
 
Mietin myös skootteria tms. mutta en tiedä sitten mistä reitti menisi ja säästäisikö siinä kuinka paljon matkoissa.

Skootterille ääni täältä. Voit käyttää jalkakäytäviä (ehkä siis, en tiedä hesan tai ympäristön sääntöjä), polkuja pitkin oikaisten. Helppo parkkeerata, pienet vakuutukset, ei kuluta paljoa jne... Omia ajoja kun katson, niin skoballa pääsee jopa nopeammin kun autolla.
 
Yleisohjeet kaikkeen:
1. Marmoritiskiltäkin kannattaa kysäistä. Sieltä saa ehjän osan, ehjillä kiinnikkeillä, eikä hinta ole aina mitenkään posketon.
2. Autopurkamot. Vaatii vaivannäköä. Tuontyyppiset osat on harvoin listattuna, eikä työntekijät ole aina niin innokkaina etsimään, onko jossain pihalla kenties oikeansävyinen listanpätkä vielä tallessa ja saako sen ehjänä irti. Monesti kuitenkin purettavana olevat automallit löytyy jostain listasta ja saa jotain lähtökohtaa hakemiseen.
3. Tori ja nettivaraosa. Onko jossain vastaavaa autoa osina myynnissä. Voi toimia myös jatkossa osalähteenä.
4. Selvität alkuperäisen osanumeron ja pistät hakukoneet käyntiin. Samalla pikkuhiljaa selviää, mistä muista malleista käy vastaava osa. Voi siis palata kohtiin 2. ja 3.

Peilin lasin saa usein lasiliikkeestäkin.

Itselläni on ollut tapana käydä ensin kysymässä marmorilta ja sitten jos tarjotaan "ei oota" tai hinta on posketon, niin olen siirtynyt vähän osasta riippuen googlailemaan sopivaa tai ruvennut katsomaan romppareita läpi.

Esimerkiksi aikoinaan omistamassani ikälopussa Hiacessa oli jo pari entistä omistajaa tehnyt takaluukun kanssa ihmeellisiä naruvirityksiä ja salpa asennuksia, kun alkuperäinen japanissa tehty lukkolaite maksoi marmorilla sen 56 € ja asennukseen meni reilut 30 min.
Toisessa autossa edellinen omistaja oli viritellyt pyyhkijän moottoriksi jonkun mätänetistä ostetun 50 € punton moottorin, joka ei toiminut ollenkaan, kun alkuperäinen moottori maksoi marmorilla huimat 116 € ja meni paikoilleen plug&play ilman patenttivannetta ja johtosarjan tuhoamista.

En tiedä mimmosina aikoina aiot liikkua, mutta sattuneesta syystä jonkin verran tota väliä reissanneena sanosin että 20min on mutulla aika todella optimistinen arvio jos yhtään liikut normi-ihmisten töihinmeno-/töistäpääsemisruuhka-aikoina. Helposti uskoisin, että tuplatkin voi upota. Muutoinkin optimimimpi reitti keskustasta lienee länäriä ja kehä kakkosta pitkin, jonka hiljaseen aikaan voinee päästä alle 25 minuuttiin.
Paska väli kyllä kulkea julkisilla... Omissa kirjoissa kyllä rahallinen säästö ja "aivoton" yhden bussin ovelta-ovelle -taku varmaan veisi voiton marginaalisen aikasäästön ja siihen liittyvään säätöön verrattuna.

Ruuhka-aikana tuo on onneton väli kulkea, mutta jos kulkisin vähääkään eri aikoihin, en todellakaan harkitsisi mihinkään HKL:n sosiaalituubiin hyppäämistä.
 
Halvin vaihtoehto olisi tietysti HSL lippu 56e/kk, mutta siinä olisi lähinnä aika ongelmana. Mitäs neuvoja täältä saisi, onko jollakin henk. koht kokemusta mihin kannattaisi kääntyä.
Johan sulla menee puolet tuosta asukaspysäköintitunnukseen, joka ei takaa vapaata ruutua mistään. Toinen puolikas menee olettavasti muuhun pysäköintiin. Helsingissä asuvana ja liikkuvana oletettavasti joudut joka tapauksessa maksamaan hsl-lipun.

Oma auto vs. vuokra-auto -pohdinnassa kannattaa huomioida, kuka maksaa vakuutukset, verot, huollot yms.
 
Johan sulla menee puolet tuosta asukaspysäköintitunnukseen, joka ei takaa vapaata ruutua mistään. Toinen puolikas menee olettavasti muuhun pysäköintiin. Helsingissä asuvana ja liikkuvana oletettavasti joudut joka tapauksessa maksamaan hsl-lipun.

Oma auto vs. vuokra-auto -pohdinnassa kannattaa huomioida, kuka maksaa vakuutukset, verot, huollot yms.
Joo tuntuu menevän aika vaikeaksi. Pitää katsoa miten lähtee duunit rullaaman ja tarvittaessa kattoo sitten. Kiitoksia kuitenkin neuvoista kaikille!
 
Mitäs raati sanoo, valmistajan takuu loppumassa juuri ja nyt kiinnitin huomiota että jokaisessa ovessa on tuollaiset vaaleat raidat helmassa. Siihen kohti tulee oven tiiviste. Onko huolestuttavaa? Auto 3v vanha ja 53tkm ajettu. Pahoittelut, ei tullut pestyä ennen kuvan ottoa.
 

Liitteet

  • IMG_20210428_184625.jpg
    IMG_20210428_184625.jpg
    2,2 MB · Luettu: 120
Mitäs raati sanoo, valmistajan takuu loppumassa juuri ja nyt kiinnitin huomiota että jokaisessa ovessa on tuollaiset vaaleat raidat helmassa. Siihen kohti tulee oven tiiviste. Onko huolestuttavaa? Auto 3v vanha ja 53tkm ajettu. Pahoittelut, ei tullut pestyä ennen kuvan ottoa.

Käy näyttämässä marmorilla ja kysy, ei takuunalaisessa pitäisi tiivisteiden repsottaa tai hiertää maalipintaa. Viestistä ei käynyt ilmi merkkiä niin vaikea arvioida kuinka hyvää palvelua tiskiltä voi odottaa.
 
Käy näyttämässä marmorilla ja kysy, ei takuunalaisessa pitäisi tiivisteiden repsottaa tai hiertää maalipintaa. Viestistä ei käynyt ilmi merkkiä niin vaikea arvioida kuinka hyvää palvelua tiskiltä voi odottaa.
Peugeot 5008, pitänee ruokatauolla soitella kun jätettiin liikkeelle että huomenna tarkastavat kuskinpenkin sivutuen kun estää jopa keskikonsolin avautumisen. Viikon päästä loppuisi takuu niin sain käsityksen että loppuu melkein kuin seinään takuu jutut kun ylittää päivämäärän.
IMG_20210428_201619.jpg IMG_20210428_201550.jpg
 
Maaliviasta:
Merkki tosiaan vaikuttaa. Tyyliin ”jos VW niin ei toivoa, jos Audi niin luultavasti korjaa”.

ninim. Kokemusta on (onneksi se VW oli kaverilla :D).
 
Mitäs raati sanoo, valmistajan takuu loppumassa juuri ja nyt kiinnitin huomiota että jokaisessa ovessa on tuollaiset vaaleat raidat helmassa. Siihen kohti tulee oven tiiviste. Onko huolestuttavaa? Auto 3v vanha ja 53tkm ajettu. Pahoittelut, ei tullut pestyä ennen kuvan ottoa.
Normaalia kulumaa kuulemma, pitänee teippiä tms itsellä laitella.
 
Normaalia kulumaa kuulemma, pitänee teippiä tms itsellä laitella.

Itse ehkä hieman vääntäisin ja kysyisin onko Peugeotin laatukriteereiden mukaan ok, että tiivisteet eivät täydellisesti istu ja hiertävät maalipinnan. Helma taitaa olla muovia ja vika on vain kosmeettinen mutta silti.
 
Itse ehkä hieman vääntäisin ja kysyisin onko Peugeotin laatukriteereiden mukaan ok, että tiivisteet eivät täydellisesti istu ja hiertävät maalipinnan. Helma taitaa olla muovia ja vika on vain kosmeettinen mutta silti.
Ei oo muovia, hiekka sen kuulemma aiheuttaa. Tos on kuitenkin vielä isompi juttu josta jonnekkin aikasemmin mainitsin että - 21 pakkasista eteenpäin ei anna automaatti "kylmiltään" vaihtaa ajovaihdetta päälle, pakin kylläkin. 30min tyhjäkäyntiä ei auttanut vaan pitää ajaa lämpimäksi. Samassa huollossa tuumivat että ei ole vikakoodia niin asialle ei voi mitään tehdä, ilmoittele kun tulee uudestaan ja ongelmaksi tosiaan tulee kun ei enään pakkasia tule ja takuu päättyisi "kuin seinään" 04.05 nyt. Sähköpostia tästä on toimitettu mutta en nyt takuuviasta alkais maksumieheksi tulemaan.

Pitää varmaan kkv:lle ottaa yhteyttä miten järkevintä kun Peugeotille löytynyt suoraa kanavaa minne reklamaatiota laittaa. Oisin lupauksen halunnut että takuuseen otettas ens talvella vaikka niin vika on todettavissa taas.

Toinen foorumilainen ehdotteli että tunnistimesta voisi olla kiinni että vaihtaa korjaamoa mutta ois +200km päässä.
 
Ei oo muovia, hiekka sen kuulemma aiheuttaa. Tos on kuitenkin vielä isompi juttu josta jonnekkin aikasemmin mainitsin että - 21 pakkasista eteenpäin ei anna automaatti "kylmiltään" vaihtaa ajovaihdetta päälle, pakin kylläkin. 30min tyhjäkäyntiä ei auttanut vaan pitää ajaa lämpimäksi. Samassa huollossa tuumivat että ei ole vikakoodia niin asialle ei voi mitään tehdä, ilmoittele kun tulee uudestaan ja ongelmaksi tosiaan tulee kun ei enään pakkasia tule ja takuu päättyisi "kuin seinään" 04.05 nyt. Sähköpostia tästä on toimitettu mutta en nyt takuuviasta alkais maksumieheksi tulemaan.

Pitää varmaan kkv:lle ottaa yhteyttä miten järkevintä kun Peugeotille löytynyt suoraa kanavaa minne reklamaatiota laittaa. Oisin lupauksen halunnut että takuuseen otettas ens talvella vaikka niin vika on todettavissa taas.

Toinen foorumilainen ehdotteli että tunnistimesta voisi olla kiinni että vaihtaa korjaamoa mutta ois +200km päässä.


Jos vika on todettu takuuaikana niin se hoidetaan takuun loppumisen jälkeenkin kuntoon. Ja sanoisin kyllä, että nuo tiivisteen aiheuttamat jäljet menee heittämällä maalitakuuseen. Mutta toki eri korjaamot voivat olla erimieltä mitä tehtaan takuuosasto. Maalitakuissa kun päätöksen tekee tehdas kuvien perusteella.
 
Jos vika on todettu takuuaikana niin se hoidetaan takuun loppumisen jälkeenkin kuntoon. Ja sanoisin kyllä, että nuo tiivisteen aiheuttamat jäljet menee heittämällä maalitakuuseen. Mutta toki eri korjaamot voivat olla erimieltä mitä tehtaan takuuosasto. Maalitakuissa kun päätöksen tekee tehdas kuvien perusteella.
Itekki samaa mieltä. Korjaamon ottama video meni tehtaalle mutta puhelimitse antoi helmoista vastauksen niin tuskin katsottu jälkeäkään.
Toi vian todentaminen on joillekkin vähän eri asia että tuntuu että esim. korjaamon pitää todeta vikaa eikä riitä että minä väitän, kuvat on toki toimitettu mittariston ilmoituksesta.
 
Peugeot 5008, pitänee ruokatauolla soitella kun jätettiin liikkeelle että huomenna tarkastavat kuskinpenkin sivutuen kun estää jopa keskikonsolin avautumisen. Viikon päästä loppuisi takuu niin sain käsityksen että loppuu melkein kuin seinään takuu jutut kun ylittää päivämäärän.
IMG_20210428_201619.jpg IMG_20210428_201550.jpg
Väittäisin, että takuuseen pitää vedota tietyn ajan (olikohan kuukauden) kuluessa virheen ilmenemisestä, eikä vasta sitten kun takuu on päättymässä. Penkin ja lokeron yhteisvika näyttää siltä, että se on ollut autossa jo uutena ja sikäli takuuseen vetoaminen on jo myöhäistä.

Tietysti voihan sitä aina kysyä, onko tuolle mitään tehtävissä. Eri asia on, jos tuo johtuu penkin veltostumisesta.
 
Väittäisin, että takuuseen pitää vedota tietyn ajan (olikohan kuukauden) kuluessa virheen ilmenemisestä, eikä vasta sitten kun takuu on päättymässä. Penkin ja lokeron yhteisvika näyttää siltä, että se on ollut autossa jo uutena ja sikäli takuuseen vetoaminen on jo myöhäistä.

Tietysti voihan sitä aina kysyä, onko tuolle mitään tehtävissä. Eri asia on, jos tuo johtuu penkin veltostumisesta.

Mitään omakohtaista kokemusta ei ole mutta mielestäni näistä pienemmistä jutuista monet sanovat esim. huollon yhteydessä eivätkä erikseen käy näyttämässä. Eri asia jos asiasta ilmoittamatta jättäminen levittää ongelmaa tai tekee muuta tuhoa. Ainahan jos joku kysyy niin huomasit asian vasta jos rupeavat valittamaan.
 
Väittäisin, että takuuseen pitää vedota tietyn ajan (olikohan kuukauden) kuluessa virheen ilmenemisestä, eikä vasta sitten kun takuu on päättymässä. Penkin ja lokeron yhteisvika näyttää siltä, että se on ollut autossa jo uutena ja sikäli takuuseen vetoaminen on jo myöhäistä.

Tietysti voihan sitä aina kysyä, onko tuolle mitään tehtävissä. Eri asia on, jos tuo johtuu penkin veltostumisesta.
Onhan tässä mm. tyttären aivokasvainta hoidettu nyt jo 1,5 vuotta (ilmeni epilepsiana ja aivoverenvuotona, työnantajan laittomia lomanperuutuksia ja vaikeampaa perhetilannetta. Kaikkea muuta takuuseen käyty korjaamassa niin ei tällänen ihan ykkösprioriteettina ole.

Tuosta mainitsin tiskillä (en varmaan riittävän selkeästi) viime takuukeikalla viikkoja sitten. Kiristivät penkkiä vain.

Ei se mitään upouutena kun saatiin niin luovutushetkellä kauppias kun avaimet ojensi niin tuumi että haittaako kun vasemman puoleinen suojamuovi ei pysy paikallaan josta pääsee mm. vaihtamaan takavalon.

Ei muistaakseni alusta saakka ole ollut mutta ehkä vuoden ajan ja sattuneista syistä ei pätkääkään ole kiinnostanu mutta eihän sillä merkitystä pitäisi olla kun takuun sisällä. Takuun ulkopuolellahan pitäisi osoittaa kai että vika ilmentynyt takuun aikana ja huollolla osoittaa ettei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään omakohtaista kokemusta ei ole mutta mielestäni näistä pienemmistä jutuista monet sanovat esim. huollon yhteydessä eivätkä erikseen käy näyttämässä. Eri asia jos asiasta ilmoittamatta jättäminen levittää ongelmaa tai tekee muuta tuhoa. Ainahan jos joku kysyy niin huomasit asian vasta jos rupeavat valittamaan.

Juurikin näin. Ei aina joka pikkuasiaa viittis käyä näyttää ja monesti joutuu hetken tai päiväksi luovuttaa auton niin ei ei. Sijaisauton sais toki vuokrattua mutta mitään järkeä.

E:toki jos tykkää viettää huoltamolla aikaa niin mikäs siinä, mutta nytten on työajat sopivasti arkisin 08-16 aikalailla niin pakko olisi koko päiväksi luovuttaa auto + hankaloittaa lapsen viemistä ja hakemista päiväkotiin puolisolla.
 
Viimeksi muokattu:
Väittäisin, että takuuseen pitää vedota tietyn ajan (olikohan kuukauden) kuluessa virheen ilmenemisestä, eikä vasta sitten kun takuu on päättymässä. Penkin ja lokeron yhteisvika näyttää siltä, että se on ollut autossa jo uutena ja sikäli takuuseen vetoaminen on jo myöhäistä.

Tietysti voihan sitä aina kysyä, onko tuolle mitään tehtävissä. Eri asia on, jos tuo johtuu penkin veltostumisesta.

Ihan normaalia toimintaa, että pienemmistä vioista asiakas valittaa määräaikaishuollon yhteydessä. Ja kyllä ne korjataan takuunalaisessa autossa riippumatta siitä koska ne ovat ilmenneet. Toki joillain merkeillä voi olla poikkeuksia, mutta ne merkit minkä kurssit on itse tullut käytyä niin yhdelläkään niistä ei ole ollut poikkeusta tähän.
 
Itse kun en löydä niin josko joku löytäisi eli mutterit vanteille suomesta.

M12x1,5 olisi kierre ja SW17 eli avainkoko 17mm, pituuttakin saisi olla se +30mm.
 
Niin siis mutterit vai pultit? M12 muttereita tuskin on 17mm kannalla olevia, sillä seinämäpaksuus olisi kohtuu ohut.
Jos pulttia vaille, niin vaikka tästä Vannetarvikkeet » Kanta 60° kartio » SteyrTek Aluvannepultti 1,5mm nousu, 12mm, pituus 33mm, 20 kpl - vannetukku.fi
Ihan muttereita etsin, saksasta nähtävästi saisi mut helpommal pääsis jos suomestakin löytäisi myyjän ja olisi vielä normi avaimella toimivia.

Toki yks vaihtoehto ois et sorvauttais vanteita hieman ja uudelleen maalaisi.
 
Ihan muttereita etsin, saksasta nähtävästi saisi mut helpommal pääsis jos suomestakin löytäisi myyjän ja olisi vielä normi avaimella toimivia.

Toki yks vaihtoehto ois et sorvauttais vanteita hieman ja uudelleen maalaisi.
Jännä. Vannetukusta löytyisi tähtipää kannalla ~30mm pitusia, jos sellaset kelpaa
 
Itse kun en löydä niin josko joku löytäisi eli mutterit vanteille suomesta.

M12x1,5 olisi kierre ja SW17 eli avainkoko 17mm, pituuttakin saisi olla se +30mm.
Ihan pakko kyllä kysyä, eikö noista spekseistä mikään jousta? No kierre on mikä on, mutta haetaanko tässä restaurointiin jotain ulkonäöltään alkuperäisen kaltaista mutteria? Muttereiden päähän tulee jotain kiinni, vai mistä tässä on kyse?
Edit: Saako olla kupukanta tuohon 30mm asti?
 
Poriin aukeaa SAKAn liike aivan näinä päivinä. Itse satun kaupungissa asumaan ja autolle tarvetta. Onko autokaupoilla yleensä ollut tapana iskeä kunnon tarjouksia avajaisiin vai mennäänkö enemmän kakku&kahvittelu linjalla?
 
Ihan pakko kyllä kysyä, eikö noista spekseistä mikään jousta? No kierre on mikä on, mutta haetaanko tässä restaurointiin jotain ulkonäöltään alkuperäisen kaltaista mutteria? Muttereiden päähän tulee jotain kiinni, vai mistä tässä on kyse?
Edit: Saako olla kupukanta tuohon 30mm asti?

Syy on pääasiassa se, että vanteisiin (talvikäyttöiset) ei mahdu kuin kapeammaksi sorvattu konehylsy, mikäli on 19mm hylsy käytössä. Jos olisi 17mm mutterit niin voisi käyttää vaikka niitä muovikuorilla olevia hylsyjä. En ole mitannut kyllä tuota syvyyttä, mut auton vakiomutterit on sen 30mm. Uusia muttereita siksi etsin, et jos tuo sorvattu hylsy vaikka pettää tai häviää.

Tälläiset tuli saksasta bongattua, jotka sit ehkä pitää tilata ellei joku tuttava mene tuonne käymään
Radmuttern M12x1.5
 
Screenshot_20210505-165553.jpg
Kukahan tässä väistää ja ketä?
Oma olettamus olisi, että klv:ltä pyöräilijät noudattaa kolmiota eli väistää autoja, mutta autoilijat noudattaa suojatiesääntöä ja väistää kävelijää vaikka tulevatkin kolmion takaa. Tässä tapauksessahan tietysti koko kolmio olisi turha.
Onkohan tuo edes kuinka laillinen asetelma, että laitetaan kaksi ristiriitaista merkintää sotimaan keskenään.
 
Syy on pääasiassa se, että vanteisiin (talvikäyttöiset) ei mahdu kuin kapeammaksi sorvattu konehylsy, mikäli on 19mm hylsy käytössä. Jos olisi 17mm mutterit niin voisi käyttää vaikka niitä muovikuorilla olevia hylsyjä. En ole mitannut kyllä tuota syvyyttä, mut auton vakiomutterit on sen 30mm. Uusia muttereita siksi etsin, et jos tuo sorvattu hylsy vaikka pettää tai häviää.

Tälläiset tuli saksasta bongattua, jotka sit ehkä pitää tilata ellei joku tuttava mene tuonne käymään
Radmuttern M12x1.5
Jotain tulppahylsyjä (19mm) olen löytänyt aika ohkaisilla reunoilla, mutta ne ovat normihylsyjä, joten varoen käytettävä pulttipyssyn kanssa. En kyllä muista, mistä omani olen hankkinut, mutta vastaavaan tilanteeseen olen niitä käyttänyt. Biltemalla on muuten pitkiä muttereita tuossa koossa 35mm ja 45mm pitkinä. Kuvaus ei vain kerro, onko ne 17 vai 19mm ja kuva voi hämätä. Äkkivilkaisulla näyttävät aika hoikkaisilta.
 
Kukahan tässä väistää ja ketä?
Oma olettamus olisi, että klv:ltä pyöräilijät noudattaa kolmiota eli väistää autoja, mutta autoilijat noudattaa suojatiesääntöä ja väistää kävelijää vaikka tulevatkin kolmion takaa. Tässä tapauksessahan tietysti koko kolmio olisi turha.
Onkohan tuo edes kuinka laillinen asetelma, että laitetaan kaksi ristiriitaista merkintää sotimaan keskenään.
Ei siinä kyllä ole ristiriitaa, kun kolmio ei koske kävelijää ja autoilija väistää aina kävelijää suojatiellä tai pyörätien jatkeella mikä tuossa taitaa olla.
Eiköhän se kolmio ole lätkäisty siihen vaan sen takia, ettei pyöräilijät tietämättään tule vauhdilla puiden takaa autojen alle.
 
Eiköhän se kolmio ole lätkäisty siihen vaan sen takia, ettei pyöräilijät tietämättään tule vauhdilla puiden takaa autojen alle.
Haastavinta tuossa taitaa olla kuitenkin se, että moniko pyöräilijä ymmärtää, että se kolmio osoittaa väistämisvelvollisuutta juuri pyöräilijälle. Välistä vain tuntuu, että pyöräilijät olettavat että heillä kaikki oikeudet ja autoilija on aina väistämisvelvollinen tilanteesta riippumatta.
 
Haastavinta tuossa taitaa olla kuitenkin se, että moniko pyöräilijä ymmärtää, että se kolmio osoittaa väistämisvelvollisuutta juuri pyöräilijälle. Välistä vain tuntuu, että pyöräilijät olettavat että heillä kaikki oikeudet ja autoilija on aina väistämisvelvollinen tilanteesta riippumatta.
Niin tiedän kyllä, ja sen takia se kolmio osoittaa sinne pyöräilijän naamaa kohti eikä autoille.
 
Screenshot_20210505-165553.jpg
Kukahan tässä väistää ja ketä?
Oma olettamus olisi, että klv:ltä pyöräilijät noudattaa kolmiota eli väistää autoja, mutta autoilijat noudattaa suojatiesääntöä ja väistää kävelijää vaikka tulevatkin kolmion takaa. Tässä tapauksessahan tietysti koko kolmio olisi turha.
Onkohan tuo edes kuinka laillinen asetelma, että laitetaan kaksi ristiriitaista merkintää sotimaan keskenään.
Tässä on yksi ristiriita ja yksi mahdollinen ristiriita.

Ristiriita on pyörätien jatkeen maalaus, joka osoittaa pyörälle "etuajo-oikeuden" ja kolmio, joka osoittaa pyörälle väistämisvelvollisuuden. Jatkeen maalaustavassa on menossa ties kuinka monen vuoden siirtymäaika eli mikään todellinen ristiriita tämän ei pitäisi olla.

Mahdollinen ristiriita on siinä, että kuuluuko tuolta risteyksestä kääntyvän ajoneuvon väistää pyörää. Se riippuu etäisyydestä pyörätien ja risteyksen välillä. Raja on häilyvä ja se on ainakin 12 metriä. KKO:n ennakkotapauksen mukaan 12 metrin päässä oleva pyörätie aiheuttaa kääntyjälle väistämisvelvollisuuden. Maksimietäisyyttä ei ole määritelty toistaiseksi ja sen tekee viime kädessä KKO. Näin ollen kääntyjän mahdollinen väistämisvelvollisuus on ristiriidassa kolmion kanssa. Tarkemmin ajateltuna "ristiriidassa", koska kolmio muuttaa väistämisvelvollisuuksia ja poistaa ristiriidan.

Toinen mahdollinen ristiriita on, jos kuvaajan selän takana on myös risteys.
 
Yritin tänään käydä heittämässä vähän kahdeksikkoa suurehkolla, tasaisella parkkipaikalla jossa aiemminkin tullut monesti käytyä. Tällä kertaa siitä ei kyllä oikein tullut mitään, koska driftatessa auto alkoi täristä huomattavasti. Näin ei ole siis aiemmin käynyt ainakaan niin että se olisi ollut näin vakavaa tärinää. Olenko siis onnistunut paskomaan jotain autossa ja onko aihetta huoleen. Mietin myös, että vaikuttiko se asiaan että tienpinta oli hyvin märkä ja samalla satoi. Olen aiemminkin driftannut märällä asfaltilla, mutta silloin ei tällaista tärinää ollut.
 
Eihän se maalaus tiessä määrää mitään väistämisvelvollisuudesta?
Ei määrääkään, mutta pyörätien jatke-pitäisi maalata vain, jos autoilijoilla on väistämisvelvollisuus.
Tieliikennelaki Liite 4.2 sanoi:
Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä.
 
Yritin tänään käydä heittämässä vähän kahdeksikkoa suurehkolla, tasaisella parkkipaikalla jossa aiemminkin tullut monesti käytyä. Tällä kertaa siitä ei kyllä oikein tullut mitään, koska driftatessa auto alkoi täristä huomattavasti. Näin ei ole siis aiemmin käynyt ainakaan niin että se olisi ollut näin vakavaa tärinää. Olenko siis onnistunut paskomaan jotain autossa ja onko aihetta huoleen. Mietin myös, että vaikuttiko se asiaan että tienpinta oli hyvin märkä ja samalla satoi. Olen aiemminkin driftannut märällä asfaltilla, mutta silloin ei tällaista tärinää ollut.
Yleisin syy on että iskarit alkaa olemaan kulahtaneet, sitten puslat, tukivarret, ym.

Siis jos itse kumit ja vanteet on kunnossa.

Googlailla voi lisää termillä "wheel hop" ja arvenkin yleisin ongelma esim. jenkki-foorumeilla jotka keskittyvät takavetosportteihin.
 
Mitähän ihmettä tapahtui Riivatut Autot-mersukeissille? Kyllä täällä joku tietää mistä puhun.. :D
Teki hyviä videoita ongelmaisesta uudesta A-Mersustaan mutta nyt on koko YT-kannu kadonnu, olisko mies maksettu sitten hiljaiseksi tjsp?
Kuka tietää miten tuossa kävi?
 
Mitähän ihmettä tapahtui Riivatut Autot-mersukeissille? Kyllä täällä joku tietää mistä puhun.. :D
Teki hyviä videoita ongelmaisesta uudesta A-Mersustaan mutta nyt on koko YT-kannu kadonnu, olisko mies maksettu sitten hiljaiseksi tjsp?
Kuka tietää miten tuossa kävi?
Villi arvaus koska kaikki materiaali on poistettu tubesta, ym. että auto on ostettu takaisin Vehon toimesta tai kauppa purettu sillä klasuulilla että kaikki materiaali hävitetään vastapuolen toimesta.

Auto luultavasti odottaa seuraavaa onnellista omistajaa "takuuvaihdokkien" rivistössä... :D
 
Mitähän ihmettä tapahtui Riivatut Autot-mersukeissille? Kyllä täällä joku tietää mistä puhun.. :D
Teki hyviä videoita ongelmaisesta uudesta A-Mersustaan mutta nyt on koko YT-kannu kadonnu, olisko mies maksettu sitten hiljaiseksi tjsp?
Kuka tietää miten tuossa kävi?

Mitä tuossa on käynyt, noin suunnilleen? Mennyt kai koko case ohi tai en vaan muista. Mikä meisseliä vaivasi? :hmm:
 
Puulattialle saippuaton pesuaine , mikä olisi hyvä. ? Huomasin rainbown tuotteessa luki pienellä sisällysluottelossa,sisältää saippuaa
 
Mitä tuossa on käynyt, noin suunnilleen? Mennyt kai koko case ohi tai en vaan muista. Mikä meisseliä vaivasi? :hmm:

kaikki mahdolliset sähköviat maan ja taivaan väliltä, koskien automaattilaatikkoa ja jotain turvaominaisuuksia ja cruisea yms.

myyjä ei suostunut kauppoja purkamaan jne.
 
kaikki mahdolliset sähköviat maan ja taivaan väliltä, koskien automaattilaatikkoa ja jotain turvaominaisuuksia ja cruisea yms.

myyjä ei suostunut kauppoja purkamaan jne.

Jaa jaa, se oli kai sitten käytetty caara. Tosiaan en yhtään ole huomanut koko asiaa. Tulee taas mieleen se öljyä syönyt Audi joka sai teipit ja parkkipaikan kunniapaikalla. Ihan hyvä että edes jotkut saa jotain sopparia virheistä, toisaalta harmi että jutut katoaa tehokkaasti.
 
Jaa jaa, se oli kai sitten käytetty caara.
Ei ollut kuin ihan uutena ostettu mersu.

Kattelin ne videot läpi silloin kun ne vielä siellä oli ja jos oli huonoa myyjäliikkeen toiminta, niin vähän kalastelun makua oli tällä auton omistajallakin. En nyt muista oliko airbagien vai ABSien merkkivalo joka oli syttynyt ja huoltoukkeli käynyt korjaamassa auton tien päällä. Mitään merkkivaloa ei enää palanut mutta videolle piti silti nyyhkyttää kuinka EI AUTOLLA USKALLA AJAA kun ei tiedä onko se nyt turvallinen vai eikö se ole turvallinen ja mitä jos ajan kolarin ja maapallo räjähtää kyllä kauppa nyt pitää saada purettua. Se taisikin jossain vaiheessa jättää sen mersun parkkiruutuun seisomaan ja ajeli jollain vanhalla tojotalla. Ihan vaan kun pelotti että mersussa on varmasti jotain hengenvaarallista vikaa turvalaitteissa. Siinä vaiheessa ei kyllä tainnut olla mitään indikaatiota sellaisesta, mutta kun pelottaa niin pelottaa.

Huom, korostan uudelleen, myös myyjäliikkeen suunnalta oli vahvaa ylimielisyyttä ja vähättelyä noiden vikojen ja niiden korjausten kanssa. Mutta ei tuo auton omistajankaan itkuvirsi ihan kamalasti sympatiaa herättänyt. Kaksoiskytkinvaihteistokin välillä oikein nykäisi kun sillä lähti liikkeelle. Joo, vittumainen juttu mutta ei nyt ihan kuitenkaan kaupan purkamisen arvoinen asia, noin niinkuin normaalijärjellä varustetun autoilijan mielestä.
 
Ei ollut kuin ihan uutena ostettu mersu.

Kattelin ne videot läpi silloin kun ne vielä siellä oli ja jos oli huonoa myyjäliikkeen toiminta, niin vähän kalastelun makua oli tällä auton omistajallakin. En nyt muista oliko airbagien vai ABSien merkkivalo joka oli syttynyt ja huoltoukkeli käynyt korjaamassa auton tien päällä. Mitään merkkivaloa ei enää palanut mutta videolle piti silti nyyhkyttää kuinka EI AUTOLLA USKALLA AJAA kun ei tiedä onko se nyt turvallinen vai eikö se ole turvallinen ja mitä jos ajan kolarin ja maapallo räjähtää kyllä kauppa nyt pitää saada purettua. Se taisikin jossain vaiheessa jättää sen mersun parkkiruutuun seisomaan ja ajeli jollain vanhalla tojotalla. Ihan vaan kun pelotti että mersussa on varmasti jotain hengenvaarallista vikaa turvalaitteissa. Siinä vaiheessa ei kyllä tainnut olla mitään indikaatiota sellaisesta, mutta kun pelottaa niin pelottaa.

Huom, korostan uudelleen, myös myyjäliikkeen suunnalta oli vahvaa ylimielisyyttä ja vähättelyä noiden vikojen ja niiden korjausten kanssa. Mutta ei tuo auton omistajankaan itkuvirsi ihan kamalasti sympatiaa herättänyt. Kaksoiskytkinvaihteistokin välillä oikein nykäisi kun sillä lähti liikkeelle. Joo, vittumainen juttu mutta ei nyt ihan kuitenkaan kaupan purkamisen arvoinen asia, noin niinkuin normaalijärjellä varustetun autoilijan mielestä.

Eli perus jos autossa jotain vikaa niin ensimmäinen asia on kuvata siitä video nettiin ja vaatia kaupan purkua ja uhkailla vaikka millä ja sitten ihmetellä miksi myyjä suhtautuu asiaan niin välinpitämättömästi.

Tuolla liikenteessä on tuhansia autoja missä noi valot palaa tälläkin hetkellä syystä X ja ne ei ole mihinkään räjähtämässä. Jos noin paljon pelkää kolaria ja sen seurauksia ja silti uskaltaa jollain tonnin pommi Toyotalla ajaa niin mikäköhän on ollut videoiden tarkoitus noin niinku oikeasti!? :think:

Mullakin on ollut uusia autoja jotka joutunut takuu huoltoon, mutta kun asiallisesti kertoo että mikä mättää ja käyttäytyy toista kohtaan kuten haluaisi että itseään kohtaan käyttäydytään niin aina on tullut sijaisauto huollon ajaksi ja ei mitään ongelmaa.

Kaksoiskytkinvaihteistot on paskoja juurikin liikkeelle lähdössä tai jossain parkkipaikka edes takas vekslauksessa, se on ominaisuus.

Kuulostaa vahvasti siltä että vihdoin ja viimein saatu ostettua SE MERSSU ja sitten kun hypen jälkeen tulee ostokrapula niin haluaisi vain äkkiä eroon siitä menettämättä rahojaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom