Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Poika osti 10v vanhan mitsubishi lancerin. Koeajossa ei tullut mieleen ajaa motaria, ja tänään motarilla ajaessaan suoralla tiellä huomasi, että auto puoltaa vasemmalle. On nastalliset renkaat alla vielä. Silminnähden ovat ihan ajokelpoisia vielä ainakin seuraavat pari talvea..Paineet pitäis olla ok.
Jos syy ei ole renkaissa niin olisko se seuraava etappi ammattilaisen luo ohjauskulmien säätöön?

Tai jarrut puoltaa. Aja lenkki ja älä jarruta voimakkaasti, pysähdy ja kokeile (varovasti) kuljettajanpuolen jarrulevyä ja vertaa lämpöä matkustajan puolelle. Jos selkeästi lämpimämpi, niin jarru jää päälle, eli laahaa. Jarrut auki ja herkistelyä. Voi toki pyöränsuuntauskin pielessä, mutta helppo testi.
 
Poika osti 10v vanhan mitsubishi lancerin. Koeajossa ei tullut mieleen ajaa motaria, ja tänään motarilla ajaessaan suoralla tiellä huomasi, että auto puoltaa vasemmalle. On nastalliset renkaat alla vielä. Silminnähden ovat ihan ajokelpoisia vielä ainakin seuraavat pari talvea..Paineet pitäis olla ok.
Jos syy ei ole renkaissa niin olisko se seuraava etappi ammattilaisen luo ohjauskulmien säätöön?
Ohjauskulmat
 
Poika osti 10v vanhan mitsubishi lancerin. Koeajossa ei tullut mieleen ajaa motaria, ja tänään motarilla ajaessaan suoralla tiellä huomasi, että auto puoltaa vasemmalle. On nastalliset renkaat alla vielä. Silminnähden ovat ihan ajokelpoisia vielä ainakin seuraavat pari talvea..Paineet pitäis olla ok.
Jos syy ei ole renkaissa niin olisko se seuraava etappi ammattilaisen luo ohjauskulmien säätöön?

Ennen kuin viet sen suunnattavaksi, niin ota ainakin etupää ylös ja kokeile onko siellä miten väljää nivelissä, jos tuntuu kauhean väljältä, niin uusi ennen suuntausta.
 
Vanhoissa renkaissa menee myös rungot jopa ennen kulutuspintaa jos vähän ajoa. Jos renkaat on auton ikäiset, niin vaihtoon.
 
Kuinkahan -06 Civicin valoautomatiikan toimintaa pystyisi muuttamaan, kun tällä hetkellä ne on säädetty niin, että ajovalot palavat kokoajan kun katkaisija on AUTO asennossa?
Tietääkseni kyseisessä mallissa pitäisi olla jonkinlainen sensori tuulilasin yläosassa mikä ohjaa valoja ympäristön valoisuuden mukaan.
 
Kuinkahan -06 Civicin valoautomatiikan toimintaa pystyisi muuttamaan, kun tällä hetkellä ne on säädetty niin, että ajovalot palavat kokoajan kun katkaisija on AUTO asennossa?
Tietääkseni kyseisessä mallissa pitäisi olla jonkinlainen sensori tuulilasin yläosassa mikä ohjaa valoja ympäristön valoisuuden mukaan.
Siinäkö on muka päiväajovalot, mutta ei suostu niille menemään? Et nyt halua varmaan kuitenkaan ilman valoja ajella.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan -06 Civicin valoautomatiikan toimintaa pystyisi muuttamaan, kun tällä hetkellä ne on säädetty niin, että ajovalot palavat kokoajan kun katkaisija on AUTO asennossa?
Tietääkseni kyseisessä mallissa pitäisi olla jonkinlainen sensori tuulilasin yläosassa mikä ohjaa valoja ympäristön valoisuuden mukaan.
Kuten yllä hienovaraisesti sanottiin, ei taida olla päiväajovaloja. Eli se AUTO tarkoittaa sinun tilanteessa sitä, että ajovalot syttyvät samalla, kun auto käynnistyy ja sammuvat kun auton sammuttaa.
Ei tarvitse enää itse muistaa kääntää valoja päälle tai pois.
Jossain toteutuksissa tuossa AUTO tilassa et kuitenkaan pitkiä valoja saa kuin vilautettua, eli pitää vielä manuaalisesti kääntää ajovalot päälle jos haluaa pitkät valot päälle.
Samalla pitää auton sammutettua, muistaa kääntää valot vaikka siihen AUTO tilaan. Saattaa siellä joku summerikin huutaa, jos auto on virrattomana ja valot jäi päälle.
 
Voisiko vain vastata kysymykseen tapakoulutuksen sijaan? Ei liene keskustepalastan käyttäjien murhe, haluaako kysyjä ajaa autollaan ilman valoja tai haluaako muuten saada ajovalot pimeiksi.
 
En usko että se sensori ajovaloja ohjaa. Sisävalaistusta ehkä ennemminkin, esim. mittaristo valoja himmentää pimeällä.

Ja mielestäni on hyvä neuvoa ettei kukaan millän parkeilla rupea ajamaan.
Takaa pimeitä autoja on muutenkin liikaa liikenteessä.
 
Lähinnä mielenkiinnosta kyselin, koska en oikein keksiny mikä AUTO asennon logiikka on, kun muualla euroopassa sillä on varmaan jokin funktiokin tai näin olin ymmärtävinäni kun googlasin asiasta.
Edellisessä -03 S40 Volvossa oli mahdollista säätää ajovalot syttymään tai pysymään sammuneina, kun laittoi virrat päälle vaikka valokatkaisin oli OFF asennossa. Civicissä valot menevät päälle vaikka valokatkaisija olisi OFF asennossa.
En keksi miten valot saisi pysymään pimeinä OFF asennossa, koska tuntuu tyhmältä odotella parkissa ja kuunnella radiota ja valot palaa samalla turhan takia?
 
Lähinnä mielenkiinnosta kyselin, koska en oikein keksiny mikä AUTO asennon logiikka on, kun muualla euroopassa sillä on varmaan jokin funktiokin tai näin olin ymmärtävinäni kun googlasin asiasta.
Edellisessä -03 S40 Volvossa oli mahdollista säätää ajovalot syttymään tai pysymään sammuneina, kun laittoi virrat päälle vaikka valokatkaisin oli OFF asennossa. Civicissä valot menevät päälle vaikka valokatkaisija olisi OFF asennossa.
En keksi miten valot saisi pysymään pimeinä OFF asennossa, koska tuntuu tyhmältä odotella parkissa ja kuunnella radiota ja valot palaa samalla turhan takia?

Hyvin usein tuon ikäisiin autoihin on tehty kytkenällä muutos, että valot palavat kokoajan.
 
Kuten yllä hienovaraisesti sanottiin, ei taida olla päiväajovaloja. Eli se AUTO tarkoittaa sinun tilanteessa sitä, että ajovalot syttyvät samalla, kun auto käynnistyy ja sammuvat kun auton sammuttaa.
Ei tarvitse enää itse muistaa kääntää valoja päälle tai pois.
Jossain toteutuksissa tuossa AUTO tilassa et kuitenkaan pitkiä valoja saa kuin vilautettua, eli pitää vielä manuaalisesti kääntää ajovalot päälle jos haluaa pitkät valot päälle.
Samalla pitää auton sammutettua, muistaa kääntää valot vaikka siihen AUTO tilaan. Saattaa siellä joku summerikin huutaa, jos auto on virrattomana ja valot jäi päälle.
Toimii ne pitkät auto-asennossa, kun pimeä tulee ja samalla se myös säätää mittareiden valaistusta, kun anturin mielestä on riittävän pimeää. Kirkkaassa pitkiä voi vaan vilautella auto-asennossa.
 
Lähinnä mielenkiinnosta kyselin, koska en oikein keksiny mikä AUTO asennon logiikka on, kun muualla euroopassa sillä on varmaan jokin funktiokin tai näin olin ymmärtävinäni kun googlasin asiasta.
Edellisessä -03 S40 Volvossa oli mahdollista säätää ajovalot syttymään tai pysymään sammuneina, kun laittoi virrat päälle vaikka valokatkaisin oli OFF asennossa. Civicissä valot menevät päälle vaikka valokatkaisija olisi OFF asennossa.
En keksi miten valot saisi pysymään pimeinä OFF asennossa, koska tuntuu tyhmältä odotella parkissa ja kuunnella radiota ja valot palaa samalla turhan takia?
Mitä se valojen palaminen haittaa? Onko se jotenkin coolimpaa olla ilman niitä valoja? Lue vaikka se auton ohjekirja niin ymmärrät mikä sen auto-asennon tarkoitus on. Se anturi ohjaa mittarivalaistusta ja muita auton sisällä olevia valoja ei ajovaloja. Myöskään pitkiä et saa päälle pysyvästi jos ei ole tarpeeksi pimeää.
 
Mitä se valojen palaminen haittaa? Onko se jotenkin coolimpaa olla ilman niitä valoja? Lue vaikka se auton ohjekirja niin ymmärrät mikä sen auto-asennon tarkoitus on. Se anturi ohjaa mittarivalaistusta ja muita auton sisällä olevia valoja ei ajovaloja. Myöskään pitkiä et saa päälle pysyvästi jos ei ole tarpeeksi pimeää.
Ei se liikkeellä ollessa haittaakaan, mutta parkissa odotellessa auto sammutettuna mieluummin sammuttaisin ajovalot silloin kun kuuntelen radiota. Pitkät kyllä toimivat AUTO asennossa valoisuudesta riippumatta.
 
Ei se liikkeellä ollessa haittaakaan, mutta parkissa odotellessa auto sammutettuna mieluummin sammuttaisin ajovalot silloin kun kuuntelen radiota. Pitkät kyllä toimivat AUTO asennossa valoisuudesta riippumatta.

Nythän kuulostaa ainakin vähän erikoiselta, kun luin nuo aikaisemmat viestit. Nykyisessä ja edellisissä avaimen II asennossa voi kyllä kuunnella radiota, eikä valot pala. Itseasiassa nykyisessä vaikka kääntäis kaikki virrat päälle, niin valot ei syty ennenkuin auto on käynnissä.
Tulee mieleen onko joku tehnyt jotain omia virityksiä, vai tosiaan auton ominaisuus. :hmm:
 
Lähinnä mielenkiinnosta kyselin, koska en oikein keksiny mikä AUTO asennon logiikka on, kun muualla euroopassa sillä on varmaan jokin funktiokin tai näin olin ymmärtävinäni kun googlasin asiasta.
Kyseisestä autosta en tiedä, mutta monissa autoissa AUTO-asento polttaa ajovalopolttimoita hieman alennetulla jännitteellä. Valot näyttävät palavan ihan kunnolla, mutta polttimoiden elinikä kasvaa huomattavasti. Täysi jännite tulee, kun kääntää katkaisijasta valot päälle.

2006 vuoden Audi A6:ssa taisi olla jo päivävalot eli ei se mitenkään tavatonta ole tuonkaan ikäluokan autossa. Audissa päivävalo on toteutettu polttamalla pitkän valon halogeenipolttimoa huomattavan matalalla jännitteellä (tai sitten siinä käytettiin kaksilankaista polttimoa tms ei voi muistaa)
 
06 vuoden Audi A6:ssa taisi olla jo päivävalot eli ei se mitenkään tavatonta ole tuonkaan ikäluokan autossa. Audissa päivävalo on toteutettu polttamalla pitkän valon halogeenipolttimoa huomattavan matalalla jännitteellä (tai sitten siinä käytettiin kaksilankaista polttimoa tms ei voi muistaa)
A6 4Fssä on pre-faceliftissä kokonaan erillinen 21W hehkulamppu päiväajovalolle sisimmässä pyöreässä umpiossa jota poltetaan vielä madalletulla jännitteellä. Faceliftissä tuli 6 led poltinta umpion alareunaan.
 
Kyseisestä autosta en tiedä, mutta monissa autoissa AUTO-asento polttaa ajovalopolttimoita hieman alennetulla jännitteellä. Valot näyttävät palavan ihan kunnolla, mutta polttimoiden elinikä kasvaa huomattavasti. Täysi jännite tulee, kun kääntää katkaisijasta valot päälle.

2006 vuoden Audi A6:ssa taisi olla jo päivävalot eli ei se mitenkään tavatonta ole tuonkaan ikäluokan autossa. Audissa päivävalo on toteutettu polttamalla pitkän valon halogeenipolttimoa huomattavan matalalla jännitteellä (tai sitten siinä käytettiin kaksilankaista polttimoa tms ei voi muistaa)

Emännän 2008 Corollassa toimii näin, joskin siis automaattisesti, eli kun hämärtyy niin mittaristovalot himmenee ja koelaudan nappuloiden valot syttyy sekä ajovalot alkaa palamaan kirkkaammin.

Mutta päivänvaloja tuossakaan ei ole.
 
A6 4Fssä on pre-faceliftissä kokonaan erillinen 21W hehkulamppu päiväajovalolle sisimmässä pyöreässä umpiossa jota poltetaan vielä madalletulla jännitteellä. Faceliftissä tuli 6 led poltinta umpion alareunaan.
Oliko tuolla päivävalolla yhteinen heijastin pitkän valon kanssa?
 
Rintajoupilla on näppärä hybridi myynnissä aika sopuhintaan joku kiinnostaisi. Omasta ajokista vapailla markkinoilla saisi suurinpiirtein tismalleen saman hinnan myytäessä. Mitä veikkaatte, ei varmaan autoliikkeet hirveästi lämpene kaupoista jossa raha ei liikkuisi ollenkaan ja vaihdossa tuleva auto olisi about saman hintainen?
 
Rintajoupilla on näppärä hybridi myynnissä aika sopuhintaan joku kiinnostaisi. Omasta ajokista vapailla markkinoilla saisi suurinpiirtein tismalleen saman hinnan myytäessä. Mitä veikkaatte, ei varmaan autoliikkeet hirveästi lämpene kaupoista jossa raha ei liikkuisi ollenkaan ja vaihdossa tuleva auto olisi about saman hintainen?

No yleensä. Selittävät aina jostain "meillä on minimiväliraha 1500e" tms. ja kyllähän sen toisaalta ymmärtää, koska sitä fyrkkaa pitää saada siitä vaihdosta. Jos suoralla kaupalla ei olla ostamassa, niin mistäs niitä katteita revitään?
 
Ostettiin nyt sitten 10v vanha sitikka c4 1.6 litraisella bensiinimoottorilla. Jakopää on alkuperäisellä ketjulla, ja mielestäni hyrrää hyvin..
Se mikä mietyttää on polttoaineen kulutus, jos on auton mittareihin ja ajotietokoneeseen luottamista. Tankkauksen jälkeen tietokone arvioi ajettavaa kilometrejä olisi n.500km. Ajettiin n.25km ja seuraavana päivänä ajotietokone näytti, että tankista riittäisi enää 430km. Miten tommoiseen kantsis reagoida?
 
Ostettiin nyt sitten 10v vanha sitikka c4 1.6 litraisella bensiinimoottorilla. Jakopää on alkuperäisellä ketjulla, ja mielestäni hyrrää hyvin..
Se mikä mietyttää on polttoaineen kulutus, jos on auton mittareihin ja ajotietokoneeseen luottamista. Tankkauksen jälkeen tietokone arvioi ajettavaa kilometrejä olisi n.500km. Ajettiin n.25km ja seuraavana päivänä ajotietokone näytti, että tankista riittäisi enää 430km. Miten tommoiseen kantsis reagoida?
Tankkaa uudestaan ennen kuin näyttää nollaa.

Rangen saa monessa autossa näyttämään vähän mitä sattuu, jos mittari on esim juuri nollattu, minkä jälkeen ajettu vaikka lyhyt matka maantietä (keskikulutus saadaan alas). Sitten ku ajetaan kylmällä koneella pätkä kaupungissa, keskuslukitus tietysti nousee reilusti, minkä seurauksena range voi laskea dramaattisen oloisesti lyhyelläkin ajolla.

Kannattaa tietysti myös tarkistaa, ettei autossa ole polttoainevuotoja
 
Sitten ku ajetaan kylmällä koneella pätkä kaupungissa, keskuslukitus tietysti nousee reilusti, minkä seurauksena range voi laskea dramaattisen oloisesti lyhyelläkin ajolla.
Jep. Ajotietokone tosiaan laskee. Tulee kylmäkäynnistyksiä ja ajoa vain 25km, niin keskikulutus nousee ja tankillisella päästävä ajomatka laskee.

Mulla oli myös Citikan C4, jossa myös 1.6 moottori ja ajotietokone. Ainakin kaupunkiajossa kuluu bensaa, mutta en kyllä muista enää paljonko.

Niin ja kannattaa mitata kulutus tankkausten perusteella. Ajotietokoneen näyttämä kulutus on yleensä vähäsen pienempi.
 
Ja kantsii katella ettei tankin koho ole jumissa, voi näyttää vain puolta tankkia. Huomaa kyllä yleensä siitä, että mittari näyttää sen puoli tankkia ja rupeaa laskemaan vasta kun sen olet ajanut. Ajotietokone näyttää koko ajan liian pientä rangea.
 
Kysymys on jarruputken ja jarruletkun välisestä liitoksesta. En ole koskaan avannut kyseistä liitosta ja asia kiinnostaa toki oppia.
Siinähän on liitosmutteri, joka pitää avata ennen kuin irrottaa letkun kiinnikkeistä.
Tuo avaaminen suositellaan suoritettavaksi nimenomaan erikoistyökalulla Alfamerin oppaan mukaan.
Olenko oikein käsittänyt, että tuo avaaminen on syytä tehdä avosilmukka-avaimella?
Onko tuolla jarruputken ja letkun liitosmutteri joku vakiokoko?
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Ajotietokone tosiaan laskee. Tulee kylmäkäynnistyksiä ja ajoa vain 25km, niin keskikulutus nousee ja tankillisella päästävä ajomatka laskee.

Mulla oli myös Citikan C4, jossa myös 1.6 moottori ja ajotietokone. Ainakin kaupunkiajossa kuluu bensaa, mutta en kyllä muista enää paljonko.

Niin ja kannattaa mitata kulutus tankkausten perusteella. Ajotietokoneen näyttämä kulutus on yleensä vähäsen pienempi.
Aikoinaan mulla oli Volvo V40 2.0T aut., ja siinä oli aika iso ero ajotietokoneen näyttämän ja todellisen kulutuksen välillä. Ja kaupunkiajossa hörppäsi soppaa tosi reippaasti.
 
Kysymys on jarruputken ja jarruletkun välisestä liitoksesta. En ole koskaan avannut kyseistä liitosta ja asia kiinnostaa toki oppia.
Siinähän on liitosmutteri, joka pitää avata ennen kuin irrottaa letkun kiinnikkeistä.
Tuo avaaminen suositellaan suoritettavaksi nimenomaan erikoistyökalulla Alfamerin oppaan mukaan.
Olenko oikein käsittänyt, että tuo avaaminen on syytä tehdä avosilmukka-avaimella?
Onko tuolla jarruputken ja letkun liitosmutteri joku vakiokoko?
Avosilmukka on toki parempi nuihin mutta onnistuu ihan kiintoavaimellakin, juuri vaihdoin harrasteautooni kaikki letkut ja putket ilman silmukka-avainta.

Ihan normaalikokoja ovat kannat.

Kannattaa puhdistaa/ruiskauttaa hieman jotain liukastetta siihen jarruputkeen nipan viereen niin ei lähde putki kiertymään mukana.
 
Kysymys on jarruputken ja jarruletkun välisestä liitoksesta. En ole koskaan avannut kyseistä liitosta ja asia kiinnostaa toki oppia.
Siinähän on liitosmutteri, joka pitää avata ennen kuin irrottaa letkun kiinnikkeistä.
Tuo avaaminen suositellaan suoritettavaksi nimenomaan erikoistyökalulla Alfamerin oppaan mukaan.
Olenko oikein käsittänyt, että tuo avaaminen on syytä tehdä avosilmukka-avaimella?
Onko tuolla jarruputken ja letkun liitosmutteri joku vakiokoko?
Investoi kymppi ja osta koko sarja. 10/12mm avain lienee eniten tarvittu. Suosittelisin käyttämään näitä kiintoavaimen sijaan ihan vaan siksi, ettei tule pyöristettyä mutterin kulmia.

Lenkkiavain, avoin, 5 kpl
 
Investoi kymppi ja osta koko sarja. 10/12mm avain lienee eniten tarvittu. Suosittelisin käyttämään näitä kiintoavaimen sijaan ihan vaan siksi, ettei tule pyöristettyä mutterin kulmia.

Lenkkiavain, avoin, 5 kpl

En tiedä, nämä ovat mielestäni hieman turhia. Yleensä lähtee normaali kiintoavaimen avopäälläkin, ja jos ei niin yleensä on sitten putki niin lujassa nipassa tms. että homma perkelöityy muutenkin.
 
Jos vanhassa autossa manuaalivaihteisto (1.&3.vaihteet) ei mene nätisti paikoilleen niin mitä kaikkea se voisi tarkoittaa? Kytkinremppaa vai jotain muuta?
 
Jos vanhassa autossa manuaalivaihteisto (1.&3.vaihteet) ei mene nätisti paikoilleen niin mitä kaikkea se voisi tarkoittaa? Kytkinremppaa vai jotain muuta?

Väljyyttä vaihteensiirossa jos juurikin samaan suuntaan kaaviossa olevat vaihteet vaan vittuilee.
 
a 202 584 12 38 on Mersun koodi, vararenkaat pultit. Mistähän noita saisi ostettua tai edes tietäisi tuolla koodilla, mikä on se oikea pultti. Aika typerä veto kyllä Mersulta, tehdä omat pultit pelkkää vararengasta varten.
 
a 202 584 12 38 on Mersun koodi, vararenkaat pultit. Mistähän noita saisi ostettua tai edes tietäisi tuolla koodilla, mikä on se oikea pultti. Aika typerä veto kyllä Mersulta, tehdä omat pultit pelkkää vararengasta varten.
Tuo numero on sen tarran numero, vararenkaaseen käy varmaan ihan normaalit pallokartiolla olevat n. 50mm pitkät M12x1,5 pultit
 
Ainakin nyt kun Mersun 18" vanteet alla, niin ne pultit ovat auttamatta liian lyhyet, ne yltää ehkä 1cm kiinni jos vararengasta kokeilee.
 
Tarkemmin paha sanoa tietämättä auton tai vanteen mallia
 
Tämmöiset pultit tarvi mersun vararengasta varten. Kolmannesta liikkeestä löytyi, joka oli Mersun erikoisvaraosaliike. Nyt sain vararenkaan kiinni eikä ollut myöskään liian pitkät pultit vaan ihan sopivat. Vasemmalla aluvanteen pultti ja oikealla vararenkaan pultti.
 

Liitteet

  • 20210422_123921.jpg
    20210422_123921.jpg
    2,3 MB · Luettu: 61
Lisää Mersu asiaa. Mistä löytäisin osia. Tarvisin korin listan joka tulee vasemmalle alas, eturenkaan taakse ja ennen kuskin ovea. Siinä on alhaalla sellainen kapea musta lista. Sitten tarvitsisin helmoihin tunkin suojuksen, se on sellainen muoviläppä, väri musta. Lisäksi tarvisin vielä apukuskin peilin lasin.

Mistä näitä voisi alkaa etsimään? CLK vm 2000 on auto.
 
Lisää Mersu asiaa. Mistä löytäisin osia. Tarvisin korin listan joka tulee vasemmalle alas, eturenkaan taakse ja ennen kuskin ovea. Siinä on alhaalla sellainen kapea musta lista. Sitten tarvitsisin helmoihin tunkin suojuksen, se on sellainen muoviläppä, väri musta. Lisäksi tarvisin vielä apukuskin peilin lasin.

Mistä näitä voisi alkaa etsimään? CLK vm 2000 on auto.

Yleisohjeet kaikkeen:
1. Marmoritiskiltäkin kannattaa kysäistä. Sieltä saa ehjän osan, ehjillä kiinnikkeillä, eikä hinta ole aina mitenkään posketon.
2. Autopurkamot. Vaatii vaivannäköä. Tuontyyppiset osat on harvoin listattuna, eikä työntekijät ole aina niin innokkaina etsimään, onko jossain pihalla kenties oikeansävyinen listanpätkä vielä tallessa ja saako sen ehjänä irti. Monesti kuitenkin purettavana olevat automallit löytyy jostain listasta ja saa jotain lähtökohtaa hakemiseen.
3. Tori ja nettivaraosa. Onko jossain vastaavaa autoa osina myynnissä. Voi toimia myös jatkossa osalähteenä.
4. Selvität alkuperäisen osanumeron ja pistät hakukoneet käyntiin. Samalla pikkuhiljaa selviää, mistä muista malleista käy vastaava osa. Voi siis palata kohtiin 2. ja 3.

Peilin lasin saa usein lasiliikkeestäkin.
 
Kesäksi autoa vailla (vai onko).

Itsellä alkaa duunit kesällä ja kestää elokuuhun saakka. Duunimatka julkisilla 50 minuuttia ja autolla 20 minuuttia. Olen miettinyt vaihtoehtoja ja auto alkaa tuntua houkuttelevalta, koska tunti päivässä on oikeasti aika paljon aikaa muuhun vapaa-aikaan.

Katsellut lähinnä vuokra-autoja, mutta tuntuu että ihan halpaa se ei olisi. 400 e/kk näyttää olevan pienin millä saa ja toinen vaihtoehto olisi ostaa joku halpa tonnin auto ja toivoa, että se kestäää kesän.

Uudella vuokra-autolla tietysti plussana, että se on uusi, saa tilalle uuden jos tulee isoja ongelmia, mutta häviää suoraan sen 1200. Vanhalla taas riskinsä, että menee rikki tms. mutta todennököisesti voisi jotain saada takas vielä.

Halvin vaihtoehto olisi tietysti HSL lippu 56e/kk, mutta siinä olisi lähinnä aika ongelmana. Mitäs neuvoja täältä saisi, onko jollakin henk. koht kokemusta mihin kannattaisi kääntyä.
 
Eikös sähköpyörä olisi hyvä tuollaiseen matkaan, kun kesäkin kerran on. Tosin nekään ei taida olla ihan ilmaisia. Tai sitten ostat jonkun halvan japanilaisen, jossa on leimaa. Toyotan esim, ei ole kovin mukavaa matkantekoa, mutta suurella todennäköisyydellä pääset eroon siitä syksyllä. Se on mielestäni se isoin riski, että se auto jää käsiin kun työt loppuu.
 
Eikös sähköpyörä olisi hyvä tuollaiseen matkaan, kun kesäkin kerran on. Tosin nekään ei taida olla ihan ilmaisia. Tai sitten ostat jonkun halvan japanilaisen, jossa on leimaa. Toyotan esim, ei ole kovin mukavaa matkantekoa, mutta suurella todennäköisyydellä pääset eroon siitä syksyllä. Se on mielestäni se isoin riski, että se auto jää käsiin kun työt loppuu.
Tätä mietin itsekin, mutta kattelin reittiä, niin pyörällä ei oikeastaan hirveän nopeemmin bussia pääse. Asun Helsingin keskustassa ja siitä Jorviin matka. Taittuu helposti ja nopeasti autolla Turunväylää pitkin. Mietin myös skootteria tms. mutta en tiedä sitten mistä reitti menisi ja säästäisikö siinä kuinka paljon matkoissa.

Edit. Ja tietysti keskustan parkkeerauskin tuo lisäongelmia, pitää olla muistaakseni omissa nimissä auto (ehkä). Ehkä se bussi on helpoin ja puree vaan hammasta, menee kuitenkin ovelta ovelle melkein.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom