- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 1 683
Näin ajattelinkin. Itselle ei omaa ajoa tule kun ehkä 5tkm vuodessa maksimissaan. Työajoa taas tulee reilusti, kun työllä ei ole varsinaista työntekopaikkaa.
Voidaan nyt kuitenkin eukon kanssa ajaa kaikki viikonloppuajot tolla minun työautolla.
Verottajaltahan ilmeisesti voi saada jotakin takaisin, kun yksityisajot ei mene lähellekkään tota 18tkm rajaa. Työnantajakin lupasi lähettää "ajoraportit" kuukausittain sähköpostiin.
Ehkä halvempaa olis ollut ostaa joku vanha diesel ritsa itselle työautoksi ja ajaa työnantajan polttoainekortilla työajot.
Mutta mukavuus voitti, tietää kenelle soittaa kun on autossa murheita, eikä ole sitten omasta lompakosta pois huollot yms.
Tuo autoetu auto on siis pakettiauto, kun pitää työkaluja, polttoöljyä yms. kuskailla.
Ajopäiväkirjalla pitäisi saada verotusarvoa alaspäin, jotain 10-20 sentin väliin per ajamaton kilometri, siis tuosta 18 000 kilometrin vuosittaisesta ajosuoritteesta miinustettuna.
Työnantajan kannalta pakettiauto on työsuhdeautoksi vähän huono, kun työsuhdeauton status hävittää siitä arvonlisäveron vähennysmahdollisuuden.
Tästä syystä harvassa firmassa saa pakettiautoa työsuhdeautoksi, itsekkin yritin edellisessä firmassa saada aikoinaan neliveto Transporterin työsuhdeautoksi, mutta ei onnistunut, kun leasingyhtiö ei siihen taipunut.
Ostin sitten oman Hiacen ja nostin kilometrikorvauksia 30-40 000 kilometrin edestä, tämä siksi kun toimihenkilö ei firman autosäännön mukaan voinut saada "tuotantoautoa" hallintaansa.
Työntekijällekkin tuo paku on tietyllä tavalla vähän huono, kun siitä joutuu maksamaan täyden verotusarvon vaikka sillä pääosin kuskataankin työnantajan tavaroita ( jolloin pakun tavaratila on harvoin oikeasti omassa käytössä ), varmaankin tästä ja arvonlisäverosta johtuen varsinkin monessa pienemmässä firmassa pakettiautot ovat käytännössä työntekijöillä jatkuvassa henkilökohtaisessa käytössä ja niiden käyttöä omiin ajoihin ei seurata, mutta niitä ei myöskään ilmoiteta työsuhdeautoiksi.