Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
accord -08, 2l bensa. vartan akku, olikohan 50ah kun katoin., kylmäkäynnistystä en muista, erikseen tosiaan liikkeesä pyysin hyvää siihen. latasin sen tuossa pari pv sit täyteen, ei auta.
Voisitkohan ketoa mitä sukupolvea tämä accord edustaa? 2008 on sellainen vuosikerta että 7 ja 8 sukupolvea on tehty silloin.
Mutta taitaa olla tuo akun pienuus ainakin amerikassa ihan tiedossa oleva käynnistymättömyyden syy kun googlettaa " honda accord bigger battery"
 
Naapurilla on tuollainen Accord ja siinäkin oli akku kuin moottoripyörässä. Joku Hondan juttu on selvästi. Mutta kyllä vikaa voi olla myös startissa, jos nyt ei kauheat pakkaset ole olleet kun on testattu käynnistystä. Tai vika voi olla jopa akkukaapeleissa, onko tarkastettu että tulee kunnon kontakti plus ja miinusnavoista. Maadoituskin voi olla viallinen, sekin näkyy startatessa. Uskoisin että tuo 50ah pitäs kuitenkin riittää jos ei ole -30.
 
niin ja sitähän tässä koitin niinku kysellä, että mistä osais hakea vikaa ettei lähe
Startti, usko pois. Mitään et häviäkään jos autolla alkaa olla kilsoja 200tkm pintaan, eikä ole kallis operaatio. Vaihtaessa tulee sitten putsattua kaapelien kontaktitkin.

Nuo isompien akkujen asentelut on sen luokan sodan aikaista spedeilyä että unohda, aiheuttaa vaan lisää ongelmia kun akku ei lataudukaan koskaan täyteen. Bensajapseissa nyt vaan tahtoo olla pienet akut, jotka on täysin riittäviä kun muu tekniikka on kunnossa.
 
Kannattaisi nyt ihan ensimmäisenä tarkistaa maadoitukset, akun kenkien kunnot ja akun kenkien kiinnitys ennenkuin lähtee starttia uusimaan.
 
Startti, usko pois. Mitään et häviäkään jos autolla alkaa olla kilsoja 200tkm pintaan, eikä ole kallis operaatio. Vaihtaessa tulee sitten putsattua kaapelien kontaktitkin.

Nuo isompien akkujen asentelut on sen luokan sodan aikaista spedeilyä että unohda, aiheuttaa vaan lisää ongelmia kun akku ei lataudukaan koskaan täyteen. Bensajapseissa nyt vaan tahtoo olla pienet akut, jotka on täysin riittäviä kun muu tekniikka on kunnossa.
Pieni akku tarvitsee yhtä paljon latausvirtaa kuin isompikin. Kaikki kulutettu virta täytyy ladata takaisin akkuun ja siihen ei akun koko vaikuta. Isommasta akusta on tietysti hyötyä, jos auto jaksaa sillä startata pidempään ja lähtee sitä kautta käyntiin. Totta tietysti on, että ihan tyhjästä täyteen ladattaessa isompaan tarvitaan suurempi määrä energiaa.

Mutta niin: kytkin pohjaan startatessa (jotta startti ei pyöritä vaihteistoa) ja seuraavaksi uusi startti.
 
niin ja sitähän tässä koitin niinku kysellä, että mistä osais hakea vikaa ettei lähe
Maakaapeli vian voi testata että laittaa käynnistyskaapelin akun miinusnavasta suoraan moottorin runkoon. Mulla ainakin on volkkarissa ollut ettei ole kunnon kontaktia ja se näkyi juuri laiskassa startin pyörityksessä, mutta kun laittoi miinusnavasta startti kaapelin suoraan moottorin runkoon niin starttasi ihan eri tavalla.
 
Onko nykyään olemassa sivustoa jossa näkee automallien myyntihinnat Suomessa kun auto oli uusi? Aiemmin autotalli.com taisi tarjota näitå tietoja. Oli siis hyvin tarkasti eri varusteversioiden tiedot saatavilla.
 
Moi, en löytänyt sopivampaa paikkaa kysyä ja varmistaa. Eli jos joku tuntee perintökaarta niin tartteisi vahvistusta vain tulkinnalleni: Vaimoni täti, eli isän sisko kuoli. Tädillä ei ole rintaperillisiä ja puoliso on kuollut joten perintö menisi vanhemmille. Vanhammat toki kuolleet jo aikaa sitten ja sisaruksista ainoa elossa oleva on vaimoni isä. Jos isä ei ota perintöä vastaan niin eikö se seuraava perijä ole siis minun vaimoni? Eli katsottaisiin kuin hän olisi kuollut ja seuraavana perintökaaressa on "sisaren lapset"?
 
Moi, en löytänyt sopivampaa paikkaa kysyä ja varmistaa. Eli jos joku tuntee perintökaarta niin tartteisi vahvistusta vain tulkinnalleni: Vaimoni täti, eli isän sisko kuoli. Tädillä ei ole rintaperillisiä ja puoliso on kuollut joten perintö menisi vanhemmille. Vanhammat toki kuolleet jo aikaa sitten ja sisaruksista ainoa elossa oleva on vaimoni isä. Jos isä ei ota perintöä vastaan niin eikö se seuraava perijä ole siis minun vaimoni? Eli katsottaisiin kuin hän olisi kuollut ja seuraavana perintökaaressa on "sisaren lapset"?

En itse osaa suoraan assosioida tätä Autot ja liikenne -keskustelualueelle, mutta vastaan nyt kuitenkin jotain. Wikipedian perusteella
  • Jos perittävällä on jälkeläisiä eli rintaperillisiä, nämä saavat perinnön. Jos joku perittävän lapsista on kuollut, mutta hänellä on jälkeläisiä, he tulevat tämän sijaan ja jakavat tämän osuuden.
  • Jos rintaperillisiä ei ole, mutta perittävä oli kuollessaan naimisissa, perintö jää lesken hallintaan, mutta hänen kuoltuaan ensin kuolleen puolison sukulaisille eli toissijaisille perillisille.
  • Jos rintaperillisiä ei ole, eikä perittävä ollut naimisissa, ensisijaisesti perinnön saavat perittävän vanhemmat, jos he ovat elossa. Kuolleen vanhemman osuus menee hänen jälkeläisilleen eli perittävän veljille, sisarille tai heidän jälkeläisilleen.
  • Jos vanhempia, sisaruksia tai heidän jälkeläisiä ei ole, perintö menee perittävän isovanhemmille, tai jos joku heistä on kuollut, hänen lapsilleen eli perittävän sedille, tädeille tai enoille. Näitä kaukaisemmat sukulaiset, esimerkiksi perittävän serkut eivät nykyisen lain mukaan saa perintöä.
  • Näitä säännöksiä perinnöstä ei sovelleta, jos perittävä on testamentilla määrännyt toisin. Rintaperillisillä on kuitenkin oikeus lakiosaan, jota ei voida testamentilla kumota. Lakiosa on puolet siitä, mikä ilman testamenttia olisi hänen osuutensa. Lakiosaa on vaadittava kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun lakiosaan oikeutettu perillinen on saanut siitä tiedon.
  • Jos perillisiä ei ole eikä perittävä ole tehnyt testamenttia, perintö menee valtiolle valtionperintönä.[4]
Lähde: Perintö – Wikipedia

Oleellinen boldattu. Tulkitsisin itse niin, että vaimosi kuuluu tuohon porukkaan. Lakitekstissä varmaan lukee jotain vastaavaa.
 
Sori, en huomannut seuranneeni väärän alueen kysymyksiä ja vastauksia! Kiitos vastauksesta. Näin oletan itsekin
 
Mistä saisi vuokrattua auton kohtuulliseen kk -hintaan..? Tarve on saada auto 2kk. Hertzit yms vuokraamot melko hintavia vaikka vuokraisi pienimmän taskumatin.
 
Mistä saisi vuokrattua auton kohtuulliseen kk -hintaan..? Tarve on saada auto 2kk. Hertzit yms vuokraamot melko hintavia vaikka vuokraisi pienimmän taskumatin.

Määrittele kohtuullinen kk-hinta ja käyttötarve. Oishan tuossa pihassa itselläkin seisontaa vailla olevia autoja mutta mutta..
 
Startti, usko pois. Mitään et häviäkään jos autolla alkaa olla kilsoja 200tkm pintaan, eikä ole kallis operaatio. Vaihtaessa tulee sitten putsattua kaapelien kontaktitkin.

Nuo isompien akkujen asentelut on sen luokan sodan aikaista spedeilyä että unohda, aiheuttaa vaan lisää ongelmia kun akku ei lataudukaan koskaan täyteen. Bensajapseissa nyt vaan tahtoo olla pienet akut, jotka on täysin riittäviä kun muu tekniikka on kunnossa.
Käytin paskan liikeessä alkuviikolla. Akku vaihdettiin takuuna uuteen, laturi ja kaapelit testattu, sekä laturin testasivat. kaikki toimii. Mutta nyt kun tuossa oli -10 ja auto ei roikassa, niin avot, ei käyntiin.. jumalauta että menee hermot. ja vuosimalli oli 07, ei 08 kuten muistelin. Vetäis vaan paaliin koko vehkeen
 
Käytin paskan liikeessä alkuviikolla. Akku vaihdettiin takuuna uuteen, laturi ja kaapelit testattu, sekä laturin testasivat. kaikki toimii. Mutta nyt kun tuossa oli -10 ja auto ei roikassa, niin avot, ei käyntiin.. jumalauta että menee hermot. ja vuosimalli oli 07, ei 08 kuten muistelin. Vetäis vaan paaliin koko vehkeen
Voisiko se silti olla se vanha ja väsynyt starttimoottori?
 
voi kai se olla. ei minusta kuitenkaa erikoisen laiskasti pyöritä. ja 350e maksaa vaihto niin ei kauheesti viittis alkaa vaan testaan :|
Sanoisin kans että hae motonetistä alle satasen startti ja vie eri pajaan vaihdettavaksi.

Vastaavia tapauksia on tullut nähtyä useampia mihin on uusittu kaikki akut, laturit, puolet moottorin antureista ja parhaimmillaan johtosarjat ja lopuksi asennettu ylläpitolaturi, koska "ei voi startti olla viallinen kun se pyörii".
Toimii kuin junan vessa kesällä ja hallissa, mutta pakkasessa ei kirveelläkään käyntiin.

Lopuksi uusitaan startti ja kappas, toimii.
 
Mikä on tämän palstan yhteinen konsensus termin "Diudi" käyttämisestä? Esim. tuolla nettiauto-ketjussa bongaillaan "hienoja diudeja", jotka kuitenkin ovat dieselin sijaan bensakoneella.
 
Mikä on tämän palstan yhteinen konsensus termin "Diudi" käyttämisestä? Esim. tuolla nettiauto-ketjussa bongaillaan "hienoja diudeja", jotka kuitenkin ovat dieselin sijaan bensakoneella.
Eikös nää diesel Audit ole Taudeja (TDI Audi). Toki tuo Diudikin on voinut joskus sellaiseen viitata, mutta...
 
Omia audeja olen kyllä kutsunut ihan "vitun rytöläjiksi"
 
Vaimennus käyttöön mattoa etsimässä.

Tiedetään nuo nimenomaan siihen tarkoitukseen olevat SilentCoatin yms valmisteet, mutta kyllä niitä nyt on saatava halvemmalla.

Eli siis ei butyylimattoa, vaan sitä vaahtomuovista paksua.

Liima pintaa itsessään ei välttämättä tarvitse olla.
 
Mistä voisi johtua kytkinpolkimen "löysyys"? Voisi kuvailla että noin 3/5 kytkinpolkimen liikkeestä on alussa pelkkää tyhjää ja lopussa pieni alue missä irroittaa. 2v (~40tkm) sitten kyseiseen autoon vaihdettiin jokin putki, joka oli haljennut liitoksen kohdalta ja vuoti nesteettä maahan. Silloin oireet olivat samat + vaihteet ei aina menny päälle ja toki nestettä hävisi säiliöstä. Nyt nesteet on ylärajassa, ei havaittuja vuotoja ainakaan tallin lattialle + mitä yritti etsiä konehuoneesta, mut polkimessa on löysää. Autona Focus -08 180tkm.

Tuli vaan huomattua kyseinen ominaisuus, kun pitkästä aikaa ajoin toista focusta. Kuskin mukaan poljin ollut aina noin eli varmaan hitaasti tuntuma laskenut tuonne.
 
Mistä voisi johtua kytkinpolkimen "löysyys"? Voisi kuvailla että noin 3/5 kytkinpolkimen liikkeestä on alussa pelkkää tyhjää ja lopussa pieni alue missä irroittaa. 2v (~40tkm) sitten kyseiseen autoon vaihdettiin jokin putki, joka oli haljennut liitoksen kohdalta ja vuoti nesteettä maahan. Silloin oireet olivat samat + vaihteet ei aina menny päälle ja toki nestettä hävisi säiliöstä. Nyt nesteet on ylärajassa, ei havaittuja vuotoja ainakaan tallin lattialle + mitä yritti etsiä konehuoneesta, mut polkimessa on löysää. Autona Focus -08 180tkm.

Tuli vaan huomattua kyseinen ominaisuus, kun pitkästä aikaa ajoin toista focusta. Kuskin mukaan poljin ollut aina noin eli varmaan hitaasti tuntuma laskenut tuonne.
Ilmaa järjestelmässä, vie takaisin pajalle niin ilmaavat sen
 
Mikä olikaan vuosihaarukka VAG-koneiden öljynsyönti ja hihnaongelmille?

Audin 2.0t ilmeisesti vielä ongelmaton.
 
Mikä olikaan vuosihaarukka VAG-koneiden öljynsyönti ja hihnaongelmille?

Audin 2.0t ilmeisesti vielä ongelmaton.
Siis näille vanhoille?

Eikös se ollut 2005 - 2011 tai 2014, mallista ja vaihteistosta jne riippuen.

Alkupään 2.0 tfsi:t ainakin kärsi vaikka mistä aina sumpuista hihnoihin tai korkeapainepumppuihin jotka söi tien lohkosta läpi.
 
Ostin kolme vuotta sitten auton hintaan n. 9000€, KIA Ceed 1.6 bensa, vm. 2010. Toiminut ongelmitta koko ajan, mitä nyt syönyt hieman öljyä, mutta niinhän vanhat autot tekee. Ajoa tullut n. 30tkm/v

Tänään käytin sitten autoa leimalla ja hylsy tuli. Syynä liian korkeat päästöarvot sekä moottorin öljyvuoto (ilmeisesti moottorin pinnalle kun katsastaja epäili venttiilikoppaa). Edellisinä vuosina ei mitään ongelmaa, kirkkaasti läpi.

Aiemmin olin katsonut vikakoodit kun vikavalo paloi ja oli katalysaattorilta tullut vikakoodi p0420, joka nollattiib ja vikavalo sammutettiin. Pikainen diagnoosini olisi, että moottori on polttanut bensan seassa öljyä joka on sitten tukkinut katalysaattorin ja sitä rataa.

Korjaamoilta kyselin vähän tarjouksia huoltotöistä ja mikäli mahdollisen öljyvuodon syyn haluaisi korjata ja tukkeutuneet katalysaattorit vaihtaa, tulisi hinnaksi arviolta 3500-4000€.

Hieman happamalta tuntuu ajatus tästä joten kysynkin nyt, onko mitään halvempaa keinoa saada auto leimasta läpi eli ts. tekohengitettyä auton elinkaarta mahdollisimman halvalla? Vai kannattaisiko auto vaan suosiolla viedä romikselle ja alkaa katselemaan uutta? Uuden auton hankinta olisi luultavasti seuraavan vuoden aikana joka tapauksessa ajankohtainen...
 
Ostin kolme vuotta sitten auton hintaan n. 9000€, KIA Ceed 1.6 bensa, vm. 2010. Toiminut ongelmitta koko ajan, mitä nyt syönyt hieman öljyä, mutta niinhän vanhat autot tekee. Ajoa tullut n. 30tkm/v

Tänään käytin sitten autoa leimalla ja hylsy tuli. Syynä liian korkeat päästöarvot sekä moottorin öljyvuoto (ilmeisesti moottorin pinnalle kun katsastaja epäili venttiilikoppaa). Edellisinä vuosina ei mitään ongelmaa, kirkkaasti läpi.

Aiemmin olin katsonut vikakoodit kun vikavalo paloi ja oli katalysaattorilta tullut vikakoodi p0420, joka nollattiib ja vikavalo sammutettiin. Pikainen diagnoosini olisi, että moottori on polttanut bensan seassa öljyä joka on sitten tukkinut katalysaattorin ja sitä rataa.

Korjaamoilta kyselin vähän tarjouksia huoltotöistä ja mikäli mahdollisen öljyvuodon syyn haluaisi korjata ja tukkeutuneet katalysaattorit vaihtaa, tulisi hinnaksi arviolta 3500-4000€.

Hieman happamalta tuntuu ajatus tästä joten kysynkin nyt, onko mitään halvempaa keinoa saada auto leimasta läpi eli ts. tekohengitettyä auton elinkaarta mahdollisimman halvalla? Vai kannattaisiko auto vaan suosiolla viedä romikselle ja alkaa katselemaan uutta? Uuden auton hankinta olisi luultavasti seuraavan vuoden aikana joka tapauksessa ajankohtainen...
Diagnoosia helpottaisi, jos saisi tietää mitatut päästöarvot.
 
Päästöjen mittaus korjaamolla ja lapun kanssa konttorille. Öljyvuoto olettaen on vain kehotus, joten sun ei tarvitse sille nyt tehdä mitään, mutta voit korjaamolla pyytää putsaamaan sitä.
 
Joo, suunnitelma olis jotenkin saada päästöjä laskettua alle hylkäysrajan ja vaihtaa tuo pallonivel, että saa leimasta läpi. Moottorista putsasinkin enimmät öljyt rätillä ja jarrukliinerillä.

Jatkokysymys: onko katalysaattoria mahollista itse puhdistaa? Ja jos ei, mahtaisko päästöjen laskuun riittää jos pelkästään tuon takimmaisen katalysaattorin vaihtaa? Noita on vissiin kaksi, etummainen pakosarjassa kiinni, kalliimpi ja varmaan hankalampi itse vaihtaa.
 
Yksi vaihtoehto on antaa kenkää esim moottoritiellä ajaa vaikka kolmosella pitkiä matkoja, että katit lämpeää. Toki voi olla että se on koneelle se viimeisin pisara, mutta eipä tuon hintaiseen kannata katteja enää alkaa vaihtamaan.

Mulla meni Volvosta katti kun puola hajosi ja siellä kun lähti katin palaset liikkeelle, niin kuului sellainen ääni kuin olisi kaadettu soraa putken läpi ja siitä kyllä tiesi, että katti on entinen.
 
Yleismallinen katti on alta satasen ja vaihtaa pariin tuntiin kuka vaan kyläseppä. Ja ei muka kannata vaihtaa? Ja öljynkulutuskin on normaalin rajoissa, öljylaatua vaihtamalla ja vuodon korjaamalla saa vielä paaaljon vähemmäksi.
 
CO 0,44
HC 274
CO2 14,2
O2 0,91
Lambda 1,018

En ole niin tarkkaan seurannut, mutta varmaan lähempänä 1L/1000km kuin 1L/10000km. Sanoisin, että pari tollasta 4L öljytonkkaa on vuositasolla mennyt.

Aika kova on syönti kyllä, venakopan tiivisteet menee about 180e hinnalla korjaamoilla jossa oletettavasti vuoto on. Todnäk samalla fiksua uusia tulpat, jos nekin on saanu hyvän öljyvoitelun. Katitkin saa kohtuu hinnalla yleismallisen kun käyt jossain pakoputkifirmassa asennuttamassa tai ainakin kysyt tarjouset.
Omaan nykyautoon makso n. 300e töineen kun meni koko putki uusiksi pakosarjasta taakseppäin asennettuna ja ns metritavarasta (halvempi kuin automerkin varaosilla) tekivät alle tunnissa, en tiie mitä edellinen omistaja oli tehny ku oli lytyssä ja melkein puhki useammasta kohtaa.

Olikos tuo se kiian moottorimalli, missä oli huohotusongelmia talvisin vai koskiko se vain diiseleitä?
 
Katitkin saa kohtuu hinnalla yleismallisen kun käyt jossain pakoputkifirmassa asennuttamassa tai ainakin kysyt tarjouset.
Tää olikin itse asiassa hyvä vinkki. Toi Kian oma varaosa on nääs 300€ tuohon taaempaan kattiin ja yleismalli n. 100€. Pitääpä kysellä jostain pakoputkipajasta.

Noilla tiivisteillä nyt ei niin kiire ole kun oli pelkkä korjauskehotus. Kunhan vaan sais nuo päästöt rajoihin ja sen pallonivelen vaihettua niin sais leimalle...

En oo ainakaan huomannu, että olis huohotin talvisin jäätyny eli varmaan koskee dieselkoneita. Toki en oo sen kummemmin tarkastellukaan.
 
Olikos tuo se kiian moottorimalli, missä oli huohotusongelmia talvisin vai koskiko se vain diiseleitä?

Kokemusta Hyundai i30 dieselistä, sama vuosimalli eli 2010, ei syö öljyä tai muutakaan ylimääräistä. Normihuollot ajallaan, kilsoja takana yli 300tkm. Huollossa vaihdettu vain kuluvia osia, mikään ei ole porsinut - paitsi mittaristo joka meni takuuna vaihtoon kun, ja kilsat nollaantui. Tietenkin on vaan ajan kysymys milloin jotain kalliimpaa voi mennä, ja noilla kilsoilla ikä huomioiden, voi olla paalikamaa. Sormet ristiin, ei ole oma auto mutta riittävän lähellä kuitenkin.

E: oletan että että kiassa ja hyundaissa sama tekniikka, kun sisarusmerkkejä ovat.
 
Tää olikin itse asiassa hyvä vinkki. Toi Kian oma varaosa on nääs 300€ tuohon taaempaan kattiin ja yleismalli n. 100€. Pitääpä kysellä jostain pakoputkipajasta.

Noilla tiivisteillä nyt ei niin kiire ole kun oli pelkkä korjauskehotus. Kunhan vaan sais nuo päästöt rajoihin ja sen pallonivelen vaihettua niin sais leimalle...

En oo ainakaan huomannu, että olis huohotin talvisin jäätyny eli varmaan koskee dieselkoneita. Toki en oo sen kummemmin tarkastellukaan.

Jos PK-seudulla vaikutat, niin suosittelen Tiittasta.
 
Uuteen työautoon otin vapaan autoedun. Autoon asennettiin helpten (Etusivu - Helpten Oy), eli sähköinen ajopäiväkirja.
Työnantaja siis näkee missä auto kulkee yms.
Voinko ajaa kuitenkin ns. turhan päiväistä ajoa?
Itsellä kun tapana viikonloppuna aamuisin ajella vaan vailla päämäärää n. 30-45min lenkki(ehkä vois sanoa terapiaksi, ja muutenkin heräilen n. klo 5, niin en herätä muuta perhettä)
 
Uuteen työautoon otin vapaan autoedun. Autoon asennettiin helpten (Etusivu - Helpten Oy), eli sähköinen ajopäiväkirja.
Työnantaja siis näkee missä auto kulkee yms.
Voinko ajaa kuitenkin ns. turhan päiväistä ajoa?
Itsellä kun tapana viikonloppuna aamuisin ajella vaan vailla päämäärää n. 30-45min lenkki(ehkä vois sanoa terapiaksi, ja muutenkin heräilen n. klo 5, niin en herätä muuta perhettä)

Maksat autoedusta veroa ja se on osa kokonaispalkkaasi, joten se ei kuulu kenellekkään miten autoetuasi käytät, kunhan et syyllisty mihinkään laittomaan.
Autoetuun kuuluvien yksityisajojen määräksi verottaja hyväksyy 18 000 km vuodessa, jos ajat enemmän, voi verottaja vaatia maksamaan lisää veroa.
Samoin auton omistajalla ( yleensä leasingyhtiö ) tai työnantajalla voi olla jotain sanomista vuotuisista kilometreistä.

Mutta periaatteessa voit ajaa autoetuautollasi vaikka rinkiä pihalla 18 000 kilometrin edestä vuodessa ja pyöräillä töihin, eikä kellään pitäisi olla asiaan sanomista.
 
Maksat autoedusta veroa ja se on osa kokonaispalkkaasi, joten se ei kuulu kenellekkään miten autoetuasi käytät, kunhan et syyllisty mihinkään laittomaan.
Autoetuun kuuluvien yksityisajojen määräksi verottaja hyväksyy 18 000 km vuodessa, jos ajat enemmän, voi verottaja vaatia maksamaan lisää veroa.
Samoin auton omistajalla ( yleensä leasingyhtiö ) tai työnantajalla voi olla jotain sanomista vuotuisista kilometreistä.

Mutta periaatteessa voit ajaa autoetuautollasi vaikka rinkiä pihalla 18 000 kilometrin edestä vuodessa ja pyöräillä töihin, eikä kellään pitäisi olla asiaan sanomista.
Näin ajattelinkin. Itselle ei omaa ajoa tule kun ehkä 5tkm vuodessa maksimissaan. Työajoa taas tulee reilusti, kun työllä ei ole varsinaista työntekopaikkaa.
Voidaan nyt kuitenkin eukon kanssa ajaa kaikki viikonloppuajot tolla minun työautolla.

Verottajaltahan ilmeisesti voi saada jotakin takaisin, kun yksityisajot ei mene lähellekkään tota 18tkm rajaa. Työnantajakin lupasi lähettää "ajoraportit" kuukausittain sähköpostiin.

Ehkä halvempaa olis ollut ostaa joku vanha diesel ritsa itselle työautoksi ja ajaa työnantajan polttoainekortilla työajot.
Mutta mukavuus voitti, tietää kenelle soittaa kun on autossa murheita, eikä ole sitten omasta lompakosta pois huollot yms.
Tuo autoetu auto on siis pakettiauto, kun pitää työkaluja, polttoöljyä yms. kuskailla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 563
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom