Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Ainakin itselleni kerrotiin huollossa, että joka öljyn vaihdossa pitää mittari kalibroida, jotta mittaus näyttää varmasti oikeaa. Jos kalibrointi jää suorittamatta niin saattaa olla liian vähän/paljon öljyä vaikka mittauksen mukaan pitäisi olla oikea määrä.

Volvofoorumeilta tästä kalibroinnista luinkin ja kuulostaa kyllä kaikin puolin typerältä systeemiltä. Ilmeisesti kun noita kalibrointeja on jäänyt ainakin nettikirjoittelun perusteella tekemättä vähän yhdessä jos toisessakin huollossa. /ot
 
Ei noita voi itse aktivoida. Tarvitsee yhteydet tehtaan palvelimille, eli sopivat softat ja FAZIT/GeKo käyttöoikeudet. Niitä ei ihan joka pojalla ole eikä jokaisella korjaamollakaan.

Näinhän se menee, jos homma tehdään, kuten tehdas on sen suunnitellut.
Mutta koska kaikki softa on tehty puukotettavaksi, niin näytti tuolta löytyvän videoita, joilla aktivointi tehtiin ihan itse.
 
Mutta koska kaikki softa on tehty puukotettavaksi, niin näytti tuolta löytyvän videoita, joilla aktivointi tehtiin ihan itse.
Heitäs linkki johonkin tuollaiseen? Onhan niitä taitavia jotka kräkkää sen infotainmentin softan ja avaa ominaisuudet, mutta VCDS:n avulla se aktivointi ei onnistu.
 
Huoltoon kun soitin niin antoivat ymmärtää että vaatii jonkun “median". Sd kortti? Usb tikku? Sekä lisenssiavaimen. Sekä sanoivat että Android auto toimii suoraan ja Applen kanssa voi joutua vaihtamaan usb liittimen jos ei satu olemaan Applen lisensöimä lightning kelpoinen portti. Ilmeisesti vähän vaihtelee vuosimallin mukaan
 
Huoltoon kun soitin niin antoivat ymmärtää että vaatii jonkun “median". Sd kortti? Usb tikku? Sekä lisenssiavaimen. Sekä sanoivat että Android auto toimii suoraan ja Applen kanssa voi joutua vaihtamaan usb liittimen jos ei satu olemaan Applen lisensöimä lightning kelpoinen portti. Ilmeisesti vähän vaihtelee vuosimallin mukaan
Tuo Apple-homma kuulostaa oudota; Applella on lightning-kaapeleissa chipit sisällä. Itse USB-A tai USB-C portilla ei pitäisi olla mitään väliä kunhan sieltä tulee tarpeeksi virtaa.

Ja tuo "maksa lisenssistä ja saat ladata softan / aktivoinnin" on just perus VAGia. Nimim. "Turbon siipien ohjainyksikkö on uutena ilman softaa ja softa maksaa ladata 50 eur VAGilta"... :rolleyes:
 
Usko pois, katselin useampaan kertaan itsekin tuon vikaviestin ja mietin jo että olisiko Volvo voinut tehdä jotain käännösvirhettä tuossa ja tuo tarkoittaisikin vikaa öljyn paineissa :D Taas yksi aivan turha sensori, kun moottorissa on kuitenkin normaali öljytikkukin öljyjen tarkistamista varten. Kai tuo jollekin toimii varoituksena jos ei tule koskaan katsottua öljyjä muuten.

Mersussa oli vastaava ominaisuus, oli kiva kun anturi hajosi keskellä ei mitään ja punainen valo koelaudassa, hinurilla pajalle missä todettiin että paineet ok, mutta määrä anturi hahjonnut :facepalm:

Eli kun öljyä oli tietokoneen mukaan liian vähän, syttyi öljynpaine valo:beye:
 
Mistäs näkee mikä lämppäri autossa on tai mikä johto siihen menee? Koitin vilasta ohjekirjasta mutta siellä ei äkkiseltään näkynyt, autona mk2.5 Focus. Koitin edellisen auton johtoo tähän uuteen ni ei se vaa uponnu millään, niin oletettavasti niitä on erilaisia. Defa ja calix ja näiden päät on sit erilaisia?
 
Mistäs näkee mikä lämppäri autossa on tai mikä johto siihen menee? Koitin vilasta ohjekirjasta mutta siellä ei äkkiseltään näkynyt, autona mk2.5 Focus. Koitin edellisen auton johtoo tähän uuteen ni ei se vaa uponnu millään, niin oletettavasti niitä on erilaisia. Defa ja calix ja näiden päät on sit erilaisia?
Siinä pistokkeen kannessa lukee (Googleta esim. Calix pistoke tai Defa pistoke niin huomaat eron)
 
Mistäs näkee mikä lämppäri autossa on tai mikä johto siihen menee? Koitin vilasta ohjekirjasta mutta siellä ei äkkiseltään näkynyt, autona mk2.5 Focus. Koitin edellisen auton johtoo tähän uuteen ni ei se vaa uponnu millään, niin oletettavasti niitä on erilaisia. Defa ja calix ja näiden päät on sit erilaisia?

Defan aito johto on vihreä, tarvikejohto musta. Kyllä se siinä pitäisi lukea, töpselin kannessa. Kuten tuossa mainittu.

Tuli mieleen että joku taisi joskus täällä mainita jostain bilteman lohkarista mikä voi olla kolmas mutta ihan jokerikortti. Tää siis lukijan vastuulla.
 
Defan aito johto on vihreä, tarvikejohto musta. Kyllä se siinä pitäisi lukea, töpselin kannessa. Kuten tuossa mainittu.

Tuli mieleen että joku taisi joskus täällä mainita jostain bilteman lohkarista mikä voi olla kolmas mutta ihan jokerikortti. Tää siis lukijan vastuulla.
Defan aito johto voi olla myös oranssi mutta harvemmin
 

Ilmankos en ole nähnyt tai kuullutkaan moisesta, tuskin kovin moni muukaan.

Mulla on sekä defan että calixin johdot, kumpikin mustia. Sisälämppärikin löytyy, sen merkistä voi päätellä mikä alkuperäisesti on ehkä asennettu.

Kattoo googlesta miltä näyttää, tai ottaa kuvan ja menee näyttämään sitä vaikka motonettiin, niin eiköhän johto löydy. Enkä kyllä muista kumpi on itelläkään, mutta se nyt ei tähän liity.
 
Mistäs näkee mikä lämppäri autossa on tai mikä johto siihen menee? Koitin vilasta ohjekirjasta mutta siellä ei äkkiseltään näkynyt, autona mk2.5 Focus. Koitin edellisen auton johtoo tähän uuteen ni ei se vaa uponnu millään, niin oletettavasti niitä on erilaisia. Defa ja calix ja näiden päät on sit erilaisia?
Eipä niitä vaihtoehtoja montaa ole. Johtojen väreistä ei kannata päätellä mitään, koska alkuperäisiä johtoja on monenvärisenä ja tarvikejohtojen mitäsattuu värit päälle.
Ohjekirjasta tuskin on hyötyä, kun lämmittimet aina jälkiasennettuja/maahantuojan asentamia.

Defa:
IMG_20210211_234645.jpg
Calix:
IMG_20210211_234624.jpg

Jos ei ole kumpikaan noista, niin kannattaa vaihtaa koko lämmitin. Jos auto vanha niin voi olla myös Calixia muistuttava Temro, johon ei johtoja taida paljon saada, mutta paikalleen saa modaamalla/väkisin Calixin johdon JOTA EI SAA KÄYTTÄÄ. Napaisuus eri ja johtaa verkkovirran auton koriin.
 
Rööriin kannessaan se luki, oli vain vähän kulahtanut niin ei pimeässä osunut silmään . Calix it is. Thanks!
 
Onko vuoden 2013 520d Bemareissa edelleen jakoketjuongelmaa? Moottorikoodi N47-D20C. Uskaltaako tuollaista noin 100tkm ajettua ostaa, jos aikomuksena olisi ajaa siihen vielä toinen mokoma lisää?
 
Onko vuoden 2013 520d Bemareissa edelleen jakoketjuongelmaa? Moottorikoodi N47-D20C. Uskaltaako tuollaista noin 100tkm ajettua ostaa, jos aikomuksena olisi ajaa siihen vielä toinen mokoma lisää?

On. Jakopää ongelmista päästiin eroon vasta b-sarjalaisissa moottoreissa, joita löytyy 2015 ->
 
Nyt tyhmä kysymys.

Keskikonsolissa on pari usb porttia. Ja mietin että laittaisin lyhyellä usb johdolla langattoman laturin puhelimelle tuohon. Lokero on juuri sopivan kokoinen puhelimelle niin olisi vain helppo heittää luuri siihen autoon mennessä latautumaan.

Sitten se kysymys. Kuluttaako tuo auton akkua jos langaton laturi on jatkuvasti kiinni usb portissa tyhjänä? Auto mielestäni antaa virtaa usb porttiin vaikka auto ei ole käynnissä.
 
Nyt tyhmä kysymys.

Keskikonsolissa on pari usb porttia. Ja mietin että laittaisin lyhyellä usb johdolla langattoman laturin puhelimelle tuohon. Lokero on juuri sopivan kokoinen puhelimelle niin olisi vain helppo heittää luuri siihen autoon mennessä latautumaan.

Sitten se kysymys. Kuluttaako tuo auton akkua jos langaton laturi on jatkuvasti kiinni usb portissa tyhjänä? Auto mielestäni antaa virtaa usb porttiin vaikka auto ei ole käynnissä.
Kyllä se kuluttaa vaikka siinä ei mitään latauksessa olisi.
 
En taida uskoa tuota, kaipaa testausta. Eihän latauspädeissä ole mitään datasiirtoa piuhan kautta.
Tuo on todella yksinkertaista mitata. Itse olen tuon mittarilla varmentanut 3BG Passatissa. Passat ei siirry lepotilaan, jos siinä on OBD palikka kiinni, taikka tupakansytkärissä on kännykän laturi kiinni. Muutaman milliamppeerin sijaan auto viekin koko ajan 150mA.

Edit. kytkin mittarin siis hauenleuoilla akkukengän ja miinusnavan väliin. Autosta ei katkennut virrat missään kohtaa, kun nostin miinuskengän akusta irti.

(Virrankulutus tällöinkin siis niin pientä, ettei tuosta aiheudu käytännön harmia, jos autolla ajetaan useampia kertoja viikossa.)
 
Tuo on todella yksinkertaista mitata. Itse olen tuon mittarilla varmentanut 3BG Passatissa. Passat ei siirry lepotilaan, jos siinä on OBD palikka kiinni, taikka tupakansytkärissä on kännykän laturi kiinni. Muutaman milliamppeerin sijaan auto viekin koko ajan 150mA.

Edit. kytkin mittarin siis hauenleuoilla akkukengän ja miinusnavan väliin. Autosta ei katkennut virrat missään kohtaa, kun nostin miinuskengän akusta irti.

(Virrankulutus tällöinkin siis niin pientä, ettei tuosta aiheudu käytännön harmia, jos autolla ajetaan useampia kertoja viikossa.)
Miten nopeasti mittasit auton parkkaamisen jälkeen?

Todella monessa autossa virransyöttö 12V ulosottoihin jatkuu 30-60min, kunnes auto siirtyy "sleep" tilaan ja katkaisee kaikki ylimääräiset virrat. Esim. Oma B7 Audi käyttäytyi juurikin näin. Lukkojen avaaminen, ovien avaaminen tai ovien/ikkunoiden auki pitäminen estää virransäästötilan kytkeytymisen / herättää siitä, vähän merkistä riippuen.
Ennen virransäästötilaa purkuvirrat on melkein autossa kuin autossa useampia satoja milliampeereita riippumatta siitä onko jotain pulikoita kytkettynä vai ei, kunnes tippuvat sleepin myötä kymmenykseen siitä.
 
Miten nopeasti mittasit auton parkkaamisen jälkeen?

Todella monessa autossa virransyöttö 12V ulosottoihin jatkuu 30-60min, kunnes auto siirtyy "sleep" tilaan ja katkaisee kaikki ylimääräiset virrat. Esim. Oma B7 Audi käyttäytyi juurikin näin. Lukkojen avaaminen, ovien avaaminen tai ovien/ikkunoiden auki pitäminen estää virransäästötilan kytkeytymisen / herättää siitä, vähän merkistä riippuen.
Ennen virransäästötilaa purkuvirrat on melkein autossa kuin autossa useampia satoja milliampeereita riippumatta siitä onko jotain pulikoita kytkettynä vai ei, kunnes tippuvat sleepin myötä kymmenykseen siitä.
Tein useita mittauksia, sekä ovet lukossa, että ovet auki:

Ovet lukossa Passat nukahtaa lähes heti, kunhan OBD-palikka, sekä tupakansytkäri olivat irti. (Nämä kytkettynä edes 2h odotus ei tuottanut muutosta.)

Ovet avoinna nukahtaminen tapahtui muistaakseni noin vartin kuluttua, mutta jälleen kerran ainoastaan ilman em. lisälaitteita. Ovet avoinna virrankulutus oli noin 11 mA, ovet lukittuina muutaman milliamppeerin korkeampi, ilmeisesti hälyttimen takia.

Pelkkä puhelimen laturi tyhjilläänkin, taikka OBD palikka, pitävät kyseisen auton hereillä ja aiheuttavat jatkuvan 150mA virrankulutuksen.
 
Loppuiko amerikkalaisten uusien sedan mallisten henkilöautojen komea muotoilu -90-luvun taitteeseen?

Kyllä se loppui jo ensimmäiseen öljykriisiin vuonna 1973, sen jälkeen tuli vielä joitain yksittäisiä onnistumisia, mutta ei mittavissa määrin.
80-luvulla muotiin tulivat tietyllä tavalla sympaattiset kantikkaat laatikot, joiden kulmat lähinnä pyöristettiin 90-luvulle tultaessa.
 
80-luvulla muotiin tulivat tietyllä tavalla sympaattiset kantikkaat laatikot, joiden kulmat lähinnä pyöristettiin 90-luvulle tultaessa.

Tuota juuri ajoin takaa, että minusta ne 80-luvun isot kantikkaat laatikot olivat vielä komeita. Sen jälkeen tulevat pyöreät muodot eivät näyttäneet enää niin hyviltä.

Toinen asia on sitten sekin, että eurooppalaiset/japanilaiset valmistajat tainneet kaventaa 2000-luvun jälkeen amerikkalaisten autojen "etumatkaa" autojen koossa, kun eurooppalaiset/aasialaiset valmistajatkin suurentaneet autojen kokoja.

Amerikkalaisissa 80-luvun leffoissa uudet autot näyttivät ulkoisesti vielä aika ylivertaisilta koon puolesta muiden mantereiden autoihin verrattuna, mutta jos vaikka katsoo viimeisen 20-vuoden ajalta amerikkalaisia leffoja, niin eipä nuo amerikkalaiset nykyautot säväytä enää juuri yhtään, (no ehkä vähän kooltaan) mutta eivät varsinkaan muotoilultaan.

Mielipiteeseen vaikuttanee kai osaltaan sekin, milloin kukin on syntynyt eli minkä ikäisenä asiaa tarkastelee - minkä ikäisenä on maailmaa kukin katsonut eri vuosikymmeninä tms.

Tällaisia irrallisia heittoja.
 
Viimeksi muokattu:
Millä voi parantaa auton kylmäkäynnistyvyyttä?
Bensakottero kyseessä. vasta vaihdettu akku, loppu syksyllä öljyt+suodattimet yms.. 20 pakkasta niin ei toivoakaa saada käyntiin
 
Millä voi parantaa auton kylmäkäynnistyvyyttä?
Bensakottero kyseessä. vasta vaihdettu akku, loppu syksyllä öljyt+suodattimet yms.. 20 pakkasta niin ei toivoakaa saada käyntiin
Niin ei jaksa sahata käyntiin vai ei vain lähde käyntiin? Jos ei jaksa sahata, niin sillon laadukkaampi akku tilalle jossa riittää kylmäkäynnistysvirtaa. Jos taas ei vain lähde käyntiin, niin onko autossa lohko/letkulämmitintä? Onko kokeiltu, että lähteekö käyntiin ilman että lämmitin on ollut päällä? Niitäkin tapauksia on, että lämmitin hämää lämpötila anturia => ECU luulee että moottori on lämmin, ei rikasteta ja sitten ei lähdekään käyntiin. Siksi letkulämmitin olisi hyvä olla kiertovesipumpulla.
 
ei jaksa sahata kuin hetken ja hyytyy. akku vaihdettu akkutalossa tossa kuukausi sitten, ja pyydetty vielä sillon hyvä akku jossa riitää tehot..
saako uusilla tulpilla mitään hyötyä jos vaihtelis? tai mitä muuta osais ees yrittää vaihtaa alkajaisiksi
 
Viimeksi muokattu:
ei jaksa sahata kuin hetken ja hyytyy. akku vaihdettu akkutalossa tossa kuukausi sitten, ja pyydetty vielä sillon hyvä akku jossa riitää tehot..
Mikä auto kyseessä? Minkä merkkinen se uusi akku ja paljonko siinä oli ampeeritunnit ja kylmäkäynnistysvirta? Lukee akun päällä jos et ulkoa muista. Muistatko paljonko itse akku maksoi, siitä saa vähän osviittaa minkä laatuinen voisi olla.

Onko akun jännitteet mitattu ennen starttausta? Eihän mikään sisävalo tms. jää päälle mikä tyhjää akkua? Eikä muitakaan laitteita mitkä jää päälle?
 
ei jaksa sahata kuin hetken ja hyytyy. akku vaihdettu akkutalossa tossa kuukausi sitten, ja pyydetty vielä sillon hyvä akku jossa riitää tehot..
saako uusilla tulpilla mitään hyötyä jos vaihtelis? tai mitä muuta osais ees yrittää vaihtaa alkajaisiksi
Itse kokeilisin ladata sen akun.

Se tuli myös mieleen että öljyt saisi olla aika letkeät, eli jotain 0W tai 5W. Omassa autossa on 5W20 ja on kyllä käynnistynyt ilman lämmitintä.

Kuinka kylmää siellä on ollut? Lohkolämmitin jotain 2 tunniksi pitäisi myös auttaa kovastikin.
 
accord -08, 2l bensa. vartan akku, olikohan 50ah kun katoin., kylmäkäynnistystä en muista, erikseen tosiaan liikkeesä pyysin hyvää siihen. latasin sen tuossa pari pv sit täyteen, ei auta.
 
accord -08, 2l bensa. vartan akku, olikohan 50ah kun katoin., kylmäkäynnistystä en muista, erikseen tosiaan liikkeesä pyysin hyvää siihen. latasin sen tuossa pari pv sit täyteen, ei auta.
Mulla 1.5 turbo bensa. Kävin kurkkaamassa, niin siinä on Varta 70Ah ja 700.

Sattuu olemaan pari akkua sisällä 62Ah ja 540A.
Kooltaan pienin akku 50Ah ja 520A.

Minusta tuo 50Ah olisi Accordiin aika pieni? Olisiko tilaa laittaa isompaa akkua?
 
minusta tuo on kans pieni. missää autossa oo ollu noin pientä. akkutalossa sanovat, että tuo siihen kuuluu ja isompaa ei saa. edellinen oli tuossa 45ah
 
minusta tuo on kans pieni. missää autossa oo ollu noin pientä. akkutalossa sanovat, että tuo siihen kuuluu ja isompaa ei saa. edellinen oli tuossa 45ah
Onkohan siinä sellainen "turha" akun suojakotelo? Kotelo pois, niin saattaisi mahtua myös isompi akku.

"Turha tuosta pienestä akusta on nillittää jos sen kapasiteetti ei riitä, ottakaa se pois ja poistakaa myös akun suojakotelo. Sitten ei muuta kun isompi akku paikoilleen ( mulla 62 Ah ) ja moneen akkumalliin sen saa alkuperäisellä kiinnitysraudalla kiinni."
 
joo tuossa aattelin kaivella kuitin esille ja käydä natiseen asiasta jos saan käyntiin tuon joskus
 
joo tuossa aattelin kaivella kuitin esille ja käydä natiseen asiasta jos saan käyntiin tuon joskus
Mitä tuossa kommenttisi luin, niin mitä jos vain uusisit sen paskan startin? Hyvin monesti startti on "loppu" vaikka jaksaakin pyörittää ja nimenomaan pakkasilla ei enää vain voima riitä...
 
Mitä googlasin niin Accord 08 2.0L oem AKKU on vaan 48AH ja 420CCA.
Että taita olla jotain muuta vikaa tossa sinun autossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom