Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitähän mahtaa tarkoittaa Ruotsista tuodun auton huoltokirjassa käsin lisätty huotokohde "t-blad"? Ei oikein oma ruotsinkieli taivu tähän sanastoon, eikä konekäännös ymmärrä lyhennettä.

Edit: taitaa olla torkarblad, eli pyyhkijänsulka.
 
Viimeksi muokattu:
Paras tapa poistaa vaaleista auton penkeistä mehu/neste läikkä? Tai siis paras aine millä tuo lähtee? Kangaspenkit kyseessä, läikkä ollut jo pidempään, edellisen omistajan aikana mutta nyt olisi kiva saada pois kun auto vaihtuu.
 
Paras tapa poistaa vaaleista auton penkeistä mehu/neste läikkä? Tai siis paras aine millä tuo lähtee? Kangaspenkit kyseessä, läikkä ollut jo pidempään, edellisen omistajan aikana mutta nyt olisi kiva saada pois kun auto vaihtuu.
Tekstiilipesurilla peset sen penkin. Laitteita saa vuokrattua parilla kympillä tai sitten autopesulassa pesetät penkit. Tämmöisellä olen itse työtuoleja hyvällä tuloksella puhdistanut Softcare 500 ml tekstiili/verhoilupesu | Karkkainen.com verkkokauppa , mutta tekstiilipesuri toki paras.
 
Paras tapa poistaa vaaleista auton penkeistä mehu/neste läikkä? Tai siis paras aine millä tuo lähtee? Kangaspenkit kyseessä, läikkä ollut jo pidempään, edellisen omistajan aikana mutta nyt olisi kiva saada pois kun auto vaihtuu.

Sopivaa pesuainetta ( mikä tahansa kangasta syövyttämätön pesuaine käy, esimerkiksi yksi fiksari käyttää nestemäistä omo coloria sopivasti laimennettuna ), sitten tällaisella harjalla kevyt puunaus ja perään huuhtelu tekstiilipesurilla ( taikka vaihtoehtoisesti sumutinpullolla kohtuu runsaasti vettä ja perään märkäimurilla vesi pois ).
Sitten toistetaan tarpeeksi monta kertaa, että saadaan penkeistä puhtaat.
 
Näkeekö jostain tilastoja suomen autokannasta? Kiinnostaisi tietää paljonko on rekisteröity tiettyä automerkkiä ja mallia.
 
Kuinka kuuma jarrulevyn 'kuuluu" olla tavallisen ajon jälkeen tavallisessa ajossa? Epäilen vahvasti, että jompikumpi tai kummatkin etujarrut laahaavat (välillä ohjaamoon tulee todella kitkaisa haju). Välillä ajon jälkeen levyt ovat sormelle lämpimät eli varmaan tyyliin 30-40-asteiset, mutta joskus levyt ovat olleet paljon kuumempiakin, niin ettei ole voinut sormella kuin vähän hipaista.
Ja ei, en aio vaihtaa enkä tehdä mitään itse, mutta haluaisin lähinnä tietää että olisiko tällaisten epäilyjen perusteella järkevää viedä auto vianetsintään.
 
Kuinka kuuma jarrulevyn 'kuuluu" olla tavallisen ajon jälkeen tavallisessa ajossa? Epäilen vahvasti, että jompikumpi tai kummatkin etujarrut laahaavat (välillä ohjaamoon tulee todella kitkaisa haju). Välillä ajon jälkeen levyt ovat sormelle lämpimät eli varmaan tyyliin 30-40-asteiset, mutta joskus levyt ovat olleet paljon kuumempiakin, niin ettei ole voinut sormella kuin vähän hipaista.
Ja ei, en aio vaihtaa enkä tehdä mitään itse, mutta haluaisin lähinnä tietää että olisiko tällaisten epäilyjen perusteella järkevää viedä auto vianetsintään.
Mikä nyt sitten on tavallista ajoa? Mutta kyllä jos kaupungissa vai rauhallisesti ajelee ja käyttää moottorijarrutusta niin eipä ne nyt kovin kuumana pitäsi olla varsinkaan nyt pakkaskeleillä puhumattakaan takajarruista. Ja varsinkin takajarrujen huomattava lämpötilaero on todella helposti haittavissa jo pelkästään hajusta sekä siitä ettei tarvitse kättä edes kovinkaan likelle viedä kun lämpö hohtaa.

Edit : Itse testaisin että kävisin ajamassa maantietä pätkän ja kun tulisi aika pysähtyä niin antaisin auton rullata pyähdyksiin vaikka vapaalla.
 
Kuinka kuuma jarrulevyn 'kuuluu" olla tavallisen ajon jälkeen tavallisessa ajossa? Epäilen vahvasti, että jompikumpi tai kummatkin etujarrut laahaavat (välillä ohjaamoon tulee todella kitkaisa haju). Välillä ajon jälkeen levyt ovat sormelle lämpimät eli varmaan tyyliin 30-40-asteiset, mutta joskus levyt ovat olleet paljon kuumempiakin, niin ettei ole voinut sormella kuin vähän hipaista.
Ja ei, en aio vaihtaa enkä tehdä mitään itse, mutta haluaisin lähinnä tietää että olisiko tällaisten epäilyjen perusteella järkevää viedä auto vianetsintään.

Mikä auto ja vm? Paljonko kilometrejä? Onko mahdollista että kytkinlevyt luistaa?
 
Kuinka kuuma jarrulevyn 'kuuluu" olla tavallisen ajon jälkeen tavallisessa ajossa? Epäilen vahvasti, että jompikumpi tai kummatkin etujarrut laahaavat (välillä ohjaamoon tulee todella kitkaisa haju). Välillä ajon jälkeen levyt ovat sormelle lämpimät eli varmaan tyyliin 30-40-asteiset, mutta joskus levyt ovat olleet paljon kuumempiakin, niin ettei ole voinut sormella kuin vähän hipaista.
Ja ei, en aio vaihtaa enkä tehdä mitään itse, mutta haluaisin lähinnä tietää että olisiko tällaisten epäilyjen perusteella järkevää viedä auto vianetsintään.

No itsellä alkoi muutama vuosi sitten kuulua joku hemmetin kolkotus kun hipaisikin jarrupoljinta. Normaali taajama-ajon jälkeen auto seis, ja kokeilin josko joku vanteista olisi kuuma. Tämä siis kesällä. Yksi oli erityisen lämmin. Joku nippeliosahan siellä oli jumissa, korjaamolle ja kyse ei ollut mistään isosta viasta, tyyliin 15min ja kuntoon.
 
Kuinka kuuma jarrulevyn 'kuuluu" olla tavallisen ajon jälkeen tavallisessa ajossa? Epäilen vahvasti, että jompikumpi tai kummatkin etujarrut laahaavat (välillä ohjaamoon tulee todella kitkaisa haju). Välillä ajon jälkeen levyt ovat sormelle lämpimät eli varmaan tyyliin 30-40-asteiset, mutta joskus levyt ovat olleet paljon kuumempiakin, niin ettei ole voinut sormella kuin vähän hipaista.
Ja ei, en aio vaihtaa enkä tehdä mitään itse, mutta haluaisin lähinnä tietää että olisiko tällaisten epäilyjen perusteella järkevää viedä auto vianetsintään.
Riippuu ajosta ennen pysähdystä. Jos tulet täysjarrutuksella pihaan ja samantien tökkäät sormen levyyn niin varmasti palaa nahka. Jos tulet pari kilometriä koskematta jarruun ja valutat auton parkkiin niin levyt pitäisi kaikki olla kylmiä/aavistuksen lämpöisiä.
Laahavan jarrun nyt tuntee jo levyyn koskematta, jos jokin jarruista hohkaa kämmenselkään selvästi lämmintä vanteen ulkopuolelle koskematta kädellä vanteeseen, niin jumissa on. Jos haluaa vielä varmistua toisellakin kotikikalla, niin parkkaa auto puhtaalle ja tasaiselle alustalle vapaalla ilman käkkäriä ja "työnnä" pyörittämällä suoraan takarenkaasta. Jos jarrut ei laahaa (ainakaan pahasti), niin kuka tahansa saa auton helposti liikkelle noin.

Yleensä kitkerä haju on nimenomaan merkki jarrujen laahaamisesta tai kytkimen luistamisesta. Auton tiedoilla voi kytkinkin olla helposti loppu, riippuen käytöstä...
 
Riippuu ajosta ennen pysähdystä. Jos tulet täysjarrutuksella pihaan ja samantien tökkäät sormen levyyn niin varmasti palaa nahka. Jos tulet pari kilometriä koskematta jarruun ja valutat auton parkkiin niin levyt pitäisi kaikki olla kylmiä/aavistuksen lämpöisiä.
Laahavan jarrun nyt tuntee jo levyyn koskematta, jos jokin jarruista hohkaa kämmenselkään selvästi lämmintä vanteen ulkopuolelle koskematta kädellä vanteeseen, niin jumissa on. Jos haluaa vielä varmistua toisellakin kotikikalla, niin parkkaa auto puhtaalle ja tasaiselle alustalle vapaalla ilman käkkäriä ja "työnnä" pyörittämällä suoraan takarenkaasta. Jos jarrut ei laahaa (ainakaan pahasti), niin kuka tahansa saa auton helposti liikkelle noin.

Yleensä kitkerä haju on nimenomaan merkki jarrujen laahaamisesta tai kytkimen luistamisesta. Auton tiedoilla voi kytkinkin olla helposti loppu, riippuen käytöstä...
Tein vähän erotusdiagnostiikkaa, tulin sun ohjeiden mukaan pihaan pari km pelkällä moottorijarrulla, levyt tosiaan oli vaan lievästi lämpimät symmetrisesti, eli tuskin jarrut jumissa.
Toisaalta taas kokeilin kiihdytellä kaasu pohjassa eikä kytkin luistanut, mutta näillä keleillä renkaat varmasti luistavat todennäköisimmin kuin kytkin.
Joka tapauksessa kiitos vinkeistä, luulisin nyt että kyllä se kytkinvika on todennäköisempi, toisaalta se on vielä niin lieväoireinen ettei voi ihan takuuvarmasti vielä poissulkea ajoittaista jarrujen laahaamistakaan. Aika näyttää.
 
Tein vähän erotusdiagnostiikkaa, tulin sun ohjeiden mukaan pihaan pari km pelkällä moottorijarrulla, levyt tosiaan oli vaan lievästi lämpimät symmetrisesti, eli tuskin jarrut jumissa.
Toisaalta taas kokeilin kiihdytellä kaasu pohjassa eikä kytkin luistanut, mutta näillä keleillä renkaat varmasti luistavat todennäköisimmin kuin kytkin.
Joka tapauksessa kiitos vinkeistä, luulisin nyt että kyllä se kytkinvika on todennäköisempi, toisaalta se on vielä niin lieväoireinen ettei voi ihan takuuvarmasti vielä poissulkea ajoittaista jarrujen laahaamistakaan. Aika näyttää.

Kytkimen luistaminen kannattaa kokeilla siten että ajaa esim 50 km/h kytkin pohjaan vitos vaihteella ja nostaa kierroksia kunnolla ja sitten nostaa kytkimen nopeasti ylös. Jos kierroksen laskee nopeasti niin ei pitäisi luistaa ja jos viivellä laskee niin siitä huomaa luiston.
 
Jarruhommaan liittyen, hienosti ajeli lauantai iltapäivällä Lohjan ABC:ltä yksi kohtuullisen uusi Mersun Citani ( Renault Kangoo ) toinen takapyörä jumissa pitkän matkaa ilman että kuski huomasi mitään.
Hyvin liukui lumisella pinnalla, eikä edes katoksen alla ollut paljas maa paljon menoa hidastanut, vasta kun pääsi liittymään motarille ja pyörimätön pyörä nappasi kiinni, niin silloin huomasi ettei kaikki ole kunnossa.
 
Jarruhommaan liittyen, hienosti ajeli lauantai iltapäivällä Lohjan ABC:ltä yksi kohtuullisen uusi Mersun Citani ( Renault Kangoo ) toinen takapyörä jumissa pitkän matkaa ilman että kuski huomasi mitään.
Hyvin liukui lumisella pinnalla, eikä edes katoksen alla ollut paljas maa paljon menoa hidastanut, vasta kun pääsi liittymään motarille ja pyörimätön pyörä nappasi kiinni, niin silloin huomasi ettei kaikki ole kunnossa.
Joku abs tms. vikavalo vähintään tulee tauluun jos pyörä lukossa ajelee mutta ei ne vikavalot kaikkia kiinnosta.
Eräs tutun tuttu ajeli avensiksella ja kuulemma vähän vaan öljyvalo vilkahteli ajaessa niin viitsi ajaa vielä määränpäähän, alakerrassa taisi voitelu pettää kun vitullisen kalkatuksen kanssa tuli pihaan ja kone entinen.
 
Joku abs tms. vikavalo vähintään tulee tauluun jos pyörä lukossa ajelee mutta ei ne vikavalot kaikkia kiinnosta.
Eräs tutun tuttu ajeli avensiksella ja kuulemma vähän vaan öljyvalo vilkahteli ajaessa niin viitsi ajaa vielä määränpäähän, alakerrassa taisi voitelu pettää kun vitullisen kalkatuksen kanssa tuli pihaan ja kone entinen.

Joissain auto/moottori-comboissa jo se, että valo vilahtaa on peli jo selvä.
 
Kytkimen luistaminen kannattaa kokeilla siten että ajaa esim 50 km/h kytkin pohjaan vitos vaihteella ja nostaa kierroksia kunnolla ja sitten nostaa kytkimen nopeasti ylös. Jos kierroksen laskee nopeasti niin ei pitäisi luistaa ja jos viivellä laskee niin siitä huomaa luiston.
Kiitos tästä neuvosta, tein kuvailemasi testin. Kierrokset laskivat kuin seinään, joten ei vielä tällaisessa rasituksessa ehkä vielä luista. Toisaalta taas tein aiemmin mainitun "työntötestin". Sekin meni ongelmitta, eli ainakaan jarrut eivät olleet nyt lukossa.
Kävin myös katsastuksessa, jarrut olivat hyvässä kunnossa mutta toisaalta jos eivät juuri sillä hetkellä jumita niin eihän se missään näy.
No, toistaiseksi odottelen mutta pitää asennoitua että se ~500€ saattaa mennä jossain vaiheessa kytkinremppaan.
 
Käyköhän tämä Audi A4 B8 -2009, 2-din Concert-mankkaan? Hanskalokerossa ei AMI-liitäntää, jos sillä nyt merkitystä.

Eli onko tuossa soittimen takana 8-pin liitin CD-vaihtajalle vielä tuossa vuosimallissa?

Autossa Audi sound system, eikä CD-vaihtajaa tehtaalta asennettuna.
Googlella tuli vain epämääräisiä sivuja.

Kuva:
8_pin_connector.jpg
 
Käyköhän tämä Audi A4 B8 -2009, 2-din Concert-mankkaan? Hanskalokerossa ei AMI-liitäntää, jos sillä nyt merkitystä.

Eli onko tuossa soittimen takana 8-pin liitin CD-vaihtajalle vielä tuossa vuosimallissa?

Autossa Audi sound system, eikä CD-vaihtajaa tehtaalta asennettuna.
Googlella tuli vain epämääräisiä sivuja.

Kuva:
8_pin_connector.jpg
Jos tuo soitin on samanlainen niin ei näytä olevan liitäntää tuollaiselle liittimelle
 
Tuli autoon vaihettu mm. uus isompi turbo + pakosarja + suuttimet ja muuta tilbehööriä. Nyt odottaa viel downpipen valmistusta.

Kysymys: uskaltaako sitä vielä starttailla ilman downpipeä ja tieytty ilman lambdaa vai kandeeko odotella et saa koko vehkeen nippuun, mihin varmaan jonkiaikaa viel menee?
 
Tuli autoon vaihettu mm. uus isompi turbo + pakosarja + suuttimet ja muuta tilbehööriä. Nyt odottaa viel downpipen valmistusta.

Kysymys: uskaltaako sitä vielä starttailla ilman downpipeä ja tieytty ilman lambdaa vai kandeeko odotella et saa koko vehkeen nippuun, mihin varmaan jonkiaikaa viel menee?

Kyllä sen varmaan käymään saa mutta eihän se kovin hyvin varmaan käy ilman tietoa seoksesta. Ja toki jos on vielä moottorinohjaus softaamatta/vaihtamatta niin rikkaallahan se käy joka tapauksessa. En tosin tiedä mitä siitä hyödyt vaikka sitä nyt starttailisit, kun mitään periaatteessa käyntiinlähtöön suoranaisesti vaikuttavaa et ole vaihdellut.
 
Juu ei siis ollu tarkoituskaan kun kierrättää nesteitä moottorissa ja kattoo onko jotain vuotoja, meni kummiskin aika paljon uusiks kaikkee vesi/öljylinjoja, ei siis ollu tarkotus lähtee mihkään siirtelee/kruisailee : )
 
Vaihtoautoa kattelemassa ja ihmetyttää miksi näyttää tosi yleiseltä että mukana tulee yhdet vanteet + kahdet renkaat??? Mihin helvettiin ne toiset vanteet on hävinneet vai onko myyjä päättäny vaan pitää ne itellään? Vai käyttääkö jotkut samoja vanteita ja vaihtaa vaan kumit niihin keväällä ja talvella?
 
Vaihtoautoa kattelemassa ja ihmetyttää miksi näyttää tosi yleiseltä että mukana tulee yhdet vanteet + kahdet renkaat??? Mihin helvettiin ne toiset vanteet on hävinneet vai onko myyjä päättäny vaan pitää ne itellään? Vai käyttääkö jotkut samoja vanteita ja vaihtaa vaan kumit niihin keväällä ja talvella?
Ei ole kuin ne auton mukana tulleet vanteet ja niille on sitten vaihdettu talvirenkaat. Kesärenkaat ilman vanteita.

Itse kyllä ostin kesärenkaille 550€ 18" vanteet, että ei ne mitkään kovin kalliit ole. 500€+50€ työ.
 
Vaihtoautoa kattelemassa ja ihmetyttää miksi näyttää tosi yleiseltä että mukana tulee yhdet vanteet + kahdet renkaat??? Mihin helvettiin ne toiset vanteet on hävinneet vai onko myyjä päättäny vaan pitää ne itellään? Vai käyttääkö jotkut samoja vanteita ja vaihtaa vaan kumit niihin keväällä ja talvella?

Uittaessa mukana tulee vain kesäpyörät ja talven tullessa näille vanteille vedetty talvirenkaat ja kesärenkaat konttiin. Yllättäen pari isoa jobbaria tätä harrastaa ja usein jotkut halvat/vanhat kumit lyöty alle Suomessa.
 
Ok, mielenkiintoista. Ärsyttäis kyllä 2 kertaa vuodessa maksaa yli tuplat enemmän vanteelle asennuksesta vs allevaihdosta. Kyllähän ne vanteet itsensä nopeasti takaisin maksais :hmm:
 
Ok, mielenkiintoista. Ärsyttäis kyllä 2 kertaa vuodessa maksaa yli tuplat enemmän vanteelle asennuksesta vs allevaihdosta. Kyllähän ne vanteet itsensä nopeasti takaisin maksais :hmm:

Kaveri osti joku vuosi sitten F10 530d:n, jossa auton ensimmäinen omistaja oli 6 vuotta pyöritellyt vuoroin kitkoja ja vuoroin kesäkumeja 18" ensiasennusvanteilla.

Autolla oli ajettu kohtuu vähän ( reilut 100 tkm ), niin nuo kitkat olivat vielä Autokeskuksen uuden auton mukana toimittamat kumit ja niistä kyllä näki, että niitä oli pullauteltu vanteille ja pois.
Ilmeisesti renkaiden pyöräytys oli tehty joka vuosi huollon yhteydessä Autokeskuksessa, kun siitä oli ainakin laskutettu hanskalokerosta löytyneiden kuittien mukaan.

Itse en viitsi pyörittää kesä- ja talvikumeja samoilla vanteilla, vaikka rengaskoneet löytyvät omasta takaa ja koko homma ei maksaisi kuin pyörittelyn vaivan ja laskennallisesti joitain kymmeniä senttejä uusiin liimapainoihin.
 
Juu ei siis ollu tarkoituskaan kun kierrättää nesteitä moottorissa ja kattoo onko jotain vuotoja, meni kummiskin aika paljon uusiks kaikkee vesi/öljylinjoja, ei siis ollu tarkotus lähtee mihkään siirtelee/kruisailee : )

Joo no ei siinä lyhyessä käynnissä käytössä ehdi vahinkoa tulla kunhan öljypumppu pyörii. Lambdasta voi vikavaloa antaa jos a: on siinä pakosarjan alapäässä kiinni tai b: sitä ei ole vielä kiinni.

Vitunmoista meteliähän se pitää että melkein kuulosuojaimet päähän jos tallissa käyttelee


Edit: kerrotaas pikku tarina tähän väliin:

Olin aikoinani kasaamassa/hakemassa vikaa yhdestä autosta ja olin ottanut pakoputken pois pakosarjaa lukuunottamatta. Vaihtelin myös kaikki nesteet siihen, öljyt mukaanlukien, ihan että näkee miltä ne näyttää. Noh, rupesin sitä kokeilemaan sitten käyntiin siinä pukkien päällä ja hyvin se kävikin. Kun hyppäsin autosta ulos niin lattia täynnä öljyä. Tipahti hanskat, kuului vittuperkele, meni laatikko kaljaa.

Seuraavana päivänä tajusin että olin jättänyt vadin mihin olin öljyt laskenut suoraan siihen pakosarjan alapuolelle lattialle ja nehän ne oli levinneet pitkin lattiaa.. Itse kone ei vuotanut.
 
Vaihtoautoa kattelemassa ja ihmetyttää miksi näyttää tosi yleiseltä että mukana tulee yhdet vanteet + kahdet renkaat??? Mihin helvettiin ne toiset vanteet on hävinneet vai onko myyjä päättäny vaan pitää ne itellään? Vai käyttääkö jotkut samoja vanteita ja vaihtaa vaan kumit niihin keväällä ja talvella?
Appiukko on alusta asti tehnyt tuota mersunsa kanssa - ei ole kuin yhdet vanteet... :rolleyes:
Mikäs siinä kun on tottunut ex-kuljetusyrittäjänä vaihdattamaan renkaat muilla kuitenkin. :D

Onhan näiden rengashommien kanssa kaikenlaista taapertajaa; omassa autossani oli ensimmäinen omistaja ulkoistanut koko homman Audi-liikkeelle jossa autoon vaihdettiin keväisin ja syksyisin kesä-/talvirenkaat (sentään oli vanteet kaikille) ja mikäli olivat tarpeksi kuluneet niin automaattisesti uudet kumit alle ilman kyselemistä (vain juuri ennen autosta luopumista oli merkintä huollolla ettei sillä kertaa vaihdeta kumeja :D ).
 
Oma Volvo S60 -05 kävi huollossa ja öljyt tuli vaihdettua samalla. Huolto oli laittanut 0W30:ä kun olivat jostain taulukosta tsekanneet että sopisi, ennalta autossa oli luultavammin 5W40:iä tai jämäkämpää. Nyt kun autolla ajaa pitempään ja moottori pääsee lämpeämään, antaa auto virheen että "öljy vähissä, lisää öljyä". Tänään kun vaimo ajeli pitemmän matkan aamulla töihin, syttyi vastaava valo punaisena. Öljyt on tarkistettu ja öljyä on ylärajaan saakka. Antaisiko anturi nyt väärää lukemaa jos öljyn viskositeetti on väärä (ja notkenee vielä lämmetessään entisestään)? Toinen vaihtoehto on tietysti että anturi on rikki, mutta olisipa aikamoinen sattuma että olisi just öljynvaihdon yhteydessä mennyt rikki, joten olisiko sitten vaan paskainen.

Vaimo sopivasti 50km päässä töissä tänään ettei pääse itsekään nyt tarkastamaan, mutta jos öljynpinta on kunnossa niin tuolla kuitenkin uskaltanee ajaa kotiin?
 
Oma Volvo S60 -05 kävi huollossa ja öljyt tuli vaihdettua samalla. Huolto oli laittanut 0W30:ä kun olivat jostain taulukosta tsekanneet että sopisi, ennalta autossa oli luultavammin 5W40:iä tai jämäkämpää. Nyt kun autolla ajaa pitempään ja moottori pääsee lämpeämään, antaa auto virheen että "öljy vähissä, lisää öljyä". Tänään kun vaimo ajeli pitemmän matkan aamulla töihin, syttyi vastaava valo punaisena. Öljyt on tarkistettu ja öljyä on ylärajaan saakka. Antaisiko anturi nyt väärää lukemaa jos öljyn viskositeetti on väärä (ja notkenee vielä lämmetessään entisestään)? Toinen vaihtoehto on tietysti että anturi on rikki, mutta olisipa aikamoinen sattuma että olisi just öljynvaihdon yhteydessä mennyt rikki, joten olisiko sitten vaan paskainen.

Vaimo sopivasti 50km päässä töissä tänään ettei pääse itsekään nyt tarkastamaan, mutta jos öljynpinta on kunnossa niin tuolla kuitenkin uskaltanee ajaa kotiin?
Tuskin se anturi väärää lukemaa antaa, siellä vain on liian litkut öljyt ja paineet eivät nouse tarpeeksi korkealle kun moottori on lämmin (jälkimmäinen viskositeettinumero tarkoittaa lämmin-viskositeettia, etummainen 0 tuskin on ongelma, varsinkaan talvella).

Jos huolto on laittanut väärät öljyt, niin kyllä itse pistäisi vaihtamaan oikeat tilalle. Itsellä oli joskus aikaa sitten kutoskoneessa hiukan sama juttu ja lopputuloksena oli että tuota A) kului vaihtovälillä enemmän ja B) ensimmäinen ja viimeinen kerta kun auton venttiilit kalkattivat käynnistyksessä oikein kunnolla oli kun nuo öljyt vaihdettiin pois. -30 öljyssä on se ongelma että lämpimässä moottorissa se virtaa paremmin (matalampi paine), eikä se jätä yhtä hyvää kalvoa pinnoille kuin -40 öljy.
 
Ainakin 2.4l Volvon koneeseen menis tuo 0w30 öljy Nesteen sivujen mukaan, joten voi se olla oikeakin öljy. Riippuu siis, mikä kone autossa on, että onko suositusten mukainen öljy.
 
Ainakin 2.4l Volvon koneeseen menis tuo 0w30 öljy Nesteen sivujen mukaan, joten voi se olla oikeakin öljy. Riippuu siis, mikä kone autossa on, että onko suositusten mukainen öljy.

Sepä siinä kun Volvonkin mukaan se olisi sopivaa (ainakin jos ajaa "in extreme conditions" :) ) mutta mitä eri varaosaliikkeiden katalogeista katsoin niin enemmän näyttää tuota 5W40:tä olla suosituksissa. Silti omituista että 0W30:n käyttö antaisi heti väärää lukemaa moottorin lämmettyä kun kuitenkin pitäisi olla ihan speksien mukainen öljy. 2.4l vapaastihengittävä 170hv kone tuossa Volvossa, johon tosiaan pitäisi tuo 0W30 käydä myös. Meillä on käyttöautona -09 S60, sama 2.4l vapaastihengittävä motti mutta uudempaa mallia, siinä on suosituksenakin ihan tuo 5W40 mitä siihen on tullu aina laitettua.

Vaimo lähti ajelemaan töistä pois niin n. 20min ajelun jälkeen sytytti taas saman vikavalon. Kylmänä ei mitään.
 
Oma Volvo S60 -05 kävi huollossa ja öljyt tuli vaihdettua samalla. Huolto oli laittanut 0W30:ä kun olivat jostain taulukosta tsekanneet että sopisi, ennalta autossa oli luultavammin 5W40:iä tai jämäkämpää. Nyt kun autolla ajaa pitempään ja moottori pääsee lämpeämään, antaa auto virheen että "öljy vähissä, lisää öljyä".

Itellä teki tota 2.5T koneen kanssa kovassa ajossa, mutta se ilmeisesti söikin sitä vähän. Toi "lisää öljyä" syttyi jo desin-parin erolla, että aika tarkka vehje. Sehän ei vielä vaikuta mitään, tuo on vasta se ensimmäinen "keltainen varoitus" öljystä ja vasta se punainen antaisi aihetta huoleen kun öljy on oikeasti vähissä.
 
Itellä teki tota 2.5T koneen kanssa kovassa ajossa, mutta se ilmeisesti söikin sitä vähän. Toi "lisää öljyä" syttyi jo desin-parin erolla, että aika tarkka vehje. Sehän ei vielä vaikuta mitään, tuo on vasta se ensimmäinen "keltainen varoitus" öljystä ja vasta se punainen antaisi aihetta huoleen kun öljy on oikeasti vähissä.

Punasta näyttää heti jos ajelee keltaisella vikavalolla vähänkään pitempään. Sain tutulle korjaajalle auton nyt niin vaihdetaan vielä 5W40:t sisään ja katsotaan mitä mieltä Volvo on siitä. Jos sillä tulee samat vikakoodit niin pitänee vaihdella anturi jossain välissä.

Edit: Ei ollu öljyistä kiinni, sama valo sytty n. 20km ajon jälkeen. Lämpimänä käynnistäessä vikavalo syttyy heti, jos vähnkään jäähtyy niin häviää siksi aikaa kunnes kone taas lämpeää. Kaikki kuitenkin konepuolella ok, joten anturivialta tuo vahvasti näyttää. Harmi kun punaista vikavaloa ei taida saada nollattua edes itse, keltaiset huoltovalot taitaa saada trippinappia pohjassa painamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Punasta näyttää heti jos ajelee keltaisella vikavalolla vähänkään pitempään. Sain tutulle korjaajalle auton nyt niin vaihdetaan vielä 5W40:t sisään ja katsotaan mitä mieltä Volvo on siitä. Jos sillä tulee samat vikakoodit niin pitänee vaihdella anturi jossain välissä.

Edit: Ei ollu öljyistä kiinni, sama valo sytty n. 20km ajon jälkeen. Lämpimänä käynnistäessä vikavalo syttyy heti, jos vähnkään jäähtyy niin häviää siksi aikaa kunnes kone taas lämpeää. Kaikki kuitenkin konepuolella ok, joten anturivialta tuo vahvasti näyttää. Harmi kun punaista vikavaloa ei taida saada nollattua edes itse, keltaiset huoltovalot taitaa saada trippinappia pohjassa painamalla.
Muistakaa myös tarkistaa se anturille tuleva johto ettei ole päässyt kuori rispaantumaan rikki.
 
Kevytmetallivanteet pitäisi kunnostaa. Puhallus ja jauhemaalaus olisi tietysti paras. Vanteissa on kuitenkin muoviset muttereiden päälle tulevat keskisuojukset, ja niitä tuskin pystyy jauhemaalaamaan.
Miten niiden kanssa pitäisi menetellä? Vanteet jauhemaalilla ja suojukset nestemäisellä maalilla johtaisi luultavasti eri näköiseen lopputulokseen. Keskiöt yhtyvät lähes saumattomasti muuhun vanteeseen, joten niiden olisi syytä olla saman näköiset tai lopputulos näyttää helposti tyhmältä.
 
Punasta näyttää heti jos ajelee keltaisella vikavalolla vähänkään pitempään. Sain tutulle korjaajalle auton nyt niin vaihdetaan vielä 5W40:t sisään ja katsotaan mitä mieltä Volvo on siitä. Jos sillä tulee samat vikakoodit niin pitänee vaihdella anturi jossain välissä.

Edit: Ei ollu öljyistä kiinni, sama valo sytty n. 20km ajon jälkeen. Lämpimänä käynnistäessä vikavalo syttyy heti, jos vähnkään jäähtyy niin häviää siksi aikaa kunnes kone taas lämpeää. Kaikki kuitenkin konepuolella ok, joten anturivialta tuo vahvasti näyttää. Harmi kun punaista vikavaloa ei taida saada nollattua edes itse, keltaiset huoltovalot taitaa saada trippinappia pohjassa painamalla.

Käytin naapurin nosturilla autoa ja nappasin öljytason anturin johdon irti anturista, siihen loppu vikakoodit. Ei syttyneet edes puolen tunnin ajon jälkeen kuten eilen, joten eiköhän tuo anturi ole täynnä jotain paskaa kun edelliset öljyt oli sen verran tönkköä settiä ennen vaihtoa. Pitänee laittaa uusi anturi tilaukseen ja vaihdella joskus kun jaksaa.
 
Ootko katellu että siellä oikeasti on sitä öljynpainetta? No, toki se ajamallakin selviää kun joku laakeri alkaa jyrsimään siellä.
 
Ootko katellu että siellä oikeasti on sitä öljynpainetta? No, toki se ajamallakin selviää kun joku laakeri alkaa jyrsimään siellä.

Luulisi, että öljynpainevalo ja vikakoodit tulisi erikseen, öljynpaineanturi ei siis ole tässä tapauksessa antanut mitään vikakoodia. Kyse oli öljyntasoanturista, vikaviestit näytöllä oli "Öljy vähissä, lisää öljyä" ja "Öljy vähissä, sammuta moottori". Öljynpaineen varoitusvalo ei ole syttynyt missään vaiheessa.

adadasd.jpeg
 
Luulisi, että öljynpainevalo ja vikakoodit tulisi erikseen, öljynpaineanturi ei siis ole tässä tapauksessa antanut mitään vikakoodia. Kyse oli öljyntasoanturista, vikaviestit näytöllä oli "Öljyn vähissä, lisää öljyä" ja "Öljyn vähissä, sammuta moottori". Öljynpaineen varoitusvalo ei ole syttynyt missään vaiheessa.

Jaa no sitten jos siinä sellaiset erikseen on.

Edit: En näköjään liian ajatuksella ole taas lukenut. :dead:
 
Jaa no sitten jos siinä sellaiset erikseen on.

Edit: En näköjään liian ajatuksella ole taas lukenut. :dead:

Usko pois, katselin useampaan kertaan itsekin tuon vikaviestin ja mietin jo että olisiko Volvo voinut tehdä jotain käännösvirhettä tuossa ja tuo tarkoittaisikin vikaa öljyn paineissa :D Taas yksi aivan turha sensori, kun moottorissa on kuitenkin normaali öljytikkukin öljyjen tarkistamista varten. Kai tuo jollekin toimii varoituksena jos ei tule koskaan katsottua öljyjä muuten.
 
Usko pois, katselin useampaan kertaan itsekin tuon vikaviestin ja mietin jo että olisiko Volvo voinut tehdä jotain käännösvirhettä tuossa ja tuo tarkoittaisikin vikaa öljyn paineissa :D Taas yksi aivan turha sensori, kun moottorissa on kuitenkin normaali öljytikkukin öljyjen tarkistamista varten. Kai tuo jollekin toimii varoituksena jos ei tule koskaan katsottua öljyjä muuten.
Uudemmissa volvoissa (VEA-koneet) ei enää ole koko mittatikkua, ja joutuu kokonaan luottamaan tuohon anturiin. Ainakin nykyisessä D4-koneessa (nelisylinterinen 2.0) tuo pinnannäyttö on aikalailla sinnepäin. Mittarissa on kolme vaihtoehtoa, joko riittävästi, vähissä tai öljyä on lisättävä. Ja kuitenkin siellä mittaristossa on nelipalkkinen näyttö öljyn pinnalle. Öljynpaineelle on kuitenkin vielä toistaiseksi oma varoitusvalo mittaristossa, kaipa siitäkin tulee ajanmyötä samanlainen turhake kuin yhdessä vaiheessa oli moottorinlämpönäyttö.

Ainakin itselleni kerrotiin huollossa, että joka öljyn vaihdossa pitää mittari kalibroida, jotta mittaus näyttää varmasti oikeaa. Jos kalibrointi jää suorittamatta niin saattaa olla liian vähän/paljon öljyä vaikka mittauksen mukaan pitäisi olla oikea määrä.
 
Usko pois, katselin useampaan kertaan itsekin tuon vikaviestin ja mietin jo että olisiko Volvo voinut tehdä jotain käännösvirhettä tuossa ja tuo tarkoittaisikin vikaa öljyn paineissa :D Taas yksi aivan turha sensori, kun moottorissa on kuitenkin normaali öljytikkukin öljyjen tarkistamista varten. Kai tuo jollekin toimii varoituksena jos ei tule koskaan katsottua öljyjä muuten.
Tuntuu välillä siltä ettei jotkin ihmiset katsele mitään muutakaan autosta.
 
Mielelläni ainakin itse otan vastaan auton ilmoituksen öljyn määrän vähenemisestä ennen öljynpaineiden katoamista. Se öljynpinta voi laskea joskus yllättäenkin, jaa että mistäkö.. :whistling:
 
Onko kukaan laittanut jälkiasennuksena seattiin tuota full link pakettia? Siis tällä saa Android auton käyttöön.

Onko tuohon jotain halvempaa konstia kuin merkkiliikkeen n 250e aktivointi? Ilmeisesti vaatii vain aktivoinnin.
 
Kevytmetallivanteet pitäisi kunnostaa. Puhallus ja jauhemaalaus olisi tietysti paras. Vanteissa on kuitenkin muoviset muttereiden päälle tulevat keskisuojukset, ja niitä tuskin pystyy jauhemaalaamaan.
Miten niiden kanssa pitäisi menetellä? Vanteet jauhemaalilla ja suojukset nestemäisellä maalilla johtaisi luultavasti eri näköiseen lopputulokseen. Keskiöt yhtyvät lähes saumattomasti muuhun vanteeseen, joten niiden olisi syytä olla saman näköiset tai lopputulos näyttää helposti tyhmältä.

Muutamat vanteet olen itse tehnyt tuolla menetelmällä, että kaverini on maalannut vanteet pulverilla ja olen sitten sekoituttanut 2 dl satsin tai spraypullolisen maalia vanteiden toteutuneen sävyn mukaan ja maalannut keskilätkät sillä.
Huolellisen valmistelu ja hyvän muovipohjusteen käyttö on johtanut ainakin näillä kerroilla sellaiseen lopputulokseen, ettei itse vanteen ja keskilätkän välillä ole ollut selkeää sävyeroa, kun vanteita on tarkastellut auton alla.
Jonkinlainen sävy- ja kiiltoero näissä kahdessa menetelmässä toki on, mutta se on ollut niin pieni, ettei sitä ole havainnut kuin puhtaalla pinnalla ja molempia yhtä aikaa kirkkaan valon alla tarkastelemalla.

Tosin tuohon viimeisimpään ranskalaiseen emoalukseen maalauttamissani OZ:in vanteissa en jaksanut ko. hommaa tehdä, kun keskiön alkuperäinen maali oli hyvä, OZ:in keskilätkä vaikea irroittaa/suojata ja alkuperäinen sävy ainoastaan muutaman asteen vaaleampi, kuin "gun metal" sävy, jolla vanteet maalattiin.
Yllättävän hyviltä näyttivät auton alla, vaikka ensin vähän pelkäsinkin niiden pomppaavan silmille.

Toinen vaihtoehto on maalata vanteet kokonaan automaalilla, jolloin sävyn ei pitäisi muuttua keskiöissä kovin paljoa, tosin muovipinnalla maalin sävy muuttuu aina jonkin verran.
Ainakin kesäkäytössä automaali kestää vanteessa yhtä hyvin kuin pulverikin, kunhan tekee pohjat kunnolla ja vetäisee lopuksi lipakat pinnat ( reilusti lakkaa ) kunnon lakalla.
 
Onko kukaan laittanut jälkiasennuksena seattiin tuota full link pakettia? Siis tällä saa Android auton käyttöön.

Onko tuohon jotain halvempaa konstia kuin merkkiliikkeen n 250e aktivointi? Ilmeisesti vaatii vain aktivoinnin.

Äkkiseltään näyttäisi vaativan aktivointikoodin, jotta tuon saa päälle, joten taitaa olla helpointa käyttää merkkiliikkeessä.
Jos intoa riittää, niin noita aktivointikoodeja näyttää olevan myynnissä reilulla satasella, jos sellaisen uskaltaa ostaa ja aktivoida itse vcds:llä yms.
 
Jos intoa riittää, niin noita aktivointikoodeja näyttää olevan myynnissä reilulla satasella, jos sellaisen uskaltaa ostaa ja aktivoida itse vcds:llä yms.
Ei noita voi itse aktivoida. Tarvitsee yhteydet tehtaan palvelimille, eli sopivat softat ja FAZIT/GeKo käyttöoikeudet. Niitä ei ihan joka pojalla ole eikä jokaisella korjaamollakaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom