Kevytmetallivanteet pitäisi kunnostaa. Puhallus ja jauhemaalaus olisi tietysti paras. Vanteissa on kuitenkin muoviset muttereiden päälle tulevat keskisuojukset, ja niitä tuskin pystyy jauhemaalaamaan.
Miten niiden kanssa pitäisi menetellä? Vanteet jauhemaalilla ja suojukset nestemäisellä maalilla johtaisi luultavasti eri näköiseen lopputulokseen. Keskiöt yhtyvät lähes saumattomasti muuhun vanteeseen, joten niiden olisi syytä olla saman näköiset tai lopputulos näyttää helposti tyhmältä.
Muutamat vanteet olen itse tehnyt tuolla menetelmällä, että kaverini on maalannut vanteet pulverilla ja olen sitten sekoituttanut 2 dl satsin tai spraypullolisen maalia vanteiden toteutuneen sävyn mukaan ja maalannut keskilätkät sillä.
Huolellisen valmistelu ja hyvän muovipohjusteen käyttö on johtanut ainakin näillä kerroilla sellaiseen lopputulokseen, ettei itse vanteen ja keskilätkän välillä ole ollut selkeää sävyeroa, kun vanteita on tarkastellut auton alla.
Jonkinlainen sävy- ja kiiltoero näissä kahdessa menetelmässä toki on, mutta se on ollut niin pieni, ettei sitä ole havainnut kuin puhtaalla pinnalla ja molempia yhtä aikaa kirkkaan valon alla tarkastelemalla.
Tosin tuohon viimeisimpään ranskalaiseen emoalukseen maalauttamissani OZ:in vanteissa en jaksanut ko. hommaa tehdä, kun keskiön alkuperäinen maali oli hyvä, OZ:in keskilätkä vaikea irroittaa/suojata ja alkuperäinen sävy ainoastaan muutaman asteen vaaleampi, kuin "gun metal" sävy, jolla vanteet maalattiin.
Yllättävän hyviltä näyttivät auton alla, vaikka ensin vähän pelkäsinkin niiden pomppaavan silmille.
Toinen vaihtoehto on maalata vanteet kokonaan automaalilla, jolloin sävyn ei pitäisi muuttua keskiöissä kovin paljoa, tosin muovipinnalla maalin sävy muuttuu aina jonkin verran.
Ainakin kesäkäytössä automaali kestää vanteessa yhtä hyvin kuin pulverikin, kunhan tekee pohjat kunnolla ja vetäisee lopuksi lipakat pinnat ( reilusti lakkaa ) kunnon lakalla.