Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Olen asentamassa Avensis T25 Liftbackiin (2006) uutta soitinta ( Pioneer AVH-Z9200DAB).
Meni adaptereilla ihan mukavasti, mutta kolme johtoa vielä kiinnittämättä, eli Nopeus-, Pakki- ja Käsijarru signaalit pitäisi saada soittimelle vielä.

Käsijarru piuha lienee yksinkertainen, jostain käsijarrun luota?
Pakki ja Nopeus signaalit pitäisi saada soittimen takaa, löysin alla olevan ohjeen (Avensiksen oman navigaattorin asennukseen) ja löysin oikean johtonipunkin. En vaan heti keksinyt että mikä väri noista pitäisi varastaa soittimelle. Ohje ei ole kaikkein paras maallikolle..

edit: hiukan pohdittuani: Pakin saanee yleismittarilla mitattua, mites nopeus? Tuon ekan kuvan mukaan se on pakin alapuolella, eli kun pakki löytyy niin sitten nopeuskin..

1610997173390.png


1610997256307.png

1610997308418.png
 
Viimeksi muokattu:
Olen asentamassa Avensis T25 Liftbackiin (2006) uutta soitinta ( Pioneer AVH-Z9200DAB).
Meni adaptereilla ihan mukavasti, mutta kolme johtoa vielä kiinnittämättä, eli Nopeus-, Pakki- ja Käsijarru signaalit pitäisi saada soittimelle vielä.

Käsijarru piuha lienee yksinkertainen, jostain käsijarrun luota?
Pakki ja Nopeus signaalit pitäisi saada soittimen takaa, löysin alla olevan ohjeen (Avensiksen oman navigaattorin asennukseen) ja löysin oikean johtonipunkin. En vaan heti keksinyt että mikä väri noista pitäisi varastaa soittimelle. Ohje ei ole kaikkein paras maallikolle..

edit: hiukan pohdittuani: Pakin saanee yleismittarilla mitattua, mites nopeus? Tuon ekan kuvan mukaan se on pakin alapuolella, eli kun pakki löytyy niin sitten nopeuskin..
Minkä takia edes sen käsijarrupiuhan haluaisit kytkeä? Et luota itseesi ettet katso videoita ajessa? :D

Säätääkö nopeuspiuha myös äänenvoimakkuutta vai liittyykö sekin tuohon (turhaan) videoestoon?
 
Minkä takia edes sen käsijarrupiuhan haluaisit kytkeä? Et luota itseesi ettet katso videoita ajessa? :D

Säätääkö nopeuspiuha myös äänenvoimakkuutta vai liittyykö sekin tuohon (turhaan) videoestoon?

Käsittääkseni nopeuspiuha tukee vain gps:ää navigoinnissa. Lueskelin että jotain ominaisuuksia ei käytössä jos käsijarrupiuha ei kytketty. Täytyy testailla nyt kun soitin paikoillaan.
 
Käsittääkseni nopeuspiuha tukee vain gps:ää navigoinnissa. Lueskelin että jotain ominaisuuksia ei käytössä jos käsijarrupiuha ei kytketty. Täytyy testailla nyt kun soitin paikoillaan.

Ainankaan omassa soittimessa ei ilmeisesti videot toimineet(en koskaan koittanut) jos ei ollut käsijarrupiuhaa kytketty. Ohjeissa oli että kytkee sen maihin niin toimii.
 
Ainankaan omassa soittimessa ei ilmeisesti videot toimineet(en koskaan koittanut) jos ei ollut käsijarrupiuhaa kytketty. Ohjeissa oli että kytkee sen maihin niin toimii.
Tätä meinasin että kytkee sen "käkkäri päällä" -asentoon... :D
 
  • Tykkää
Reactions: $$$
Onko kokemuksia bimmercoden käytöstä jollain muulla obd lukijalla kuin niillä mitä heidön sivuilla suositellaan? Ei jaksaisi ulkomailta tilailla 50e lukijoita.
 
Tjoo, koko ajatus tuosta nollaamisesta lähti siitä, kun en tiedä mitä kaikkea katsastuksessa oikeastaan tuolta OBD:lta luetaan. Ja jonkun lehtijutun mukaan katsastuksesta tulee OBD:n osalta hylky, jos sieltä vikamuistista löytyy vaikka joku puoli vuotta vanha vikailmoitus tahi poikkeama, vaikka kyseessä ei oikea akuutti vika olisikaan. Melko turhauttavaa käydä sitten uusintakatsastuksessa käydä näyttämässä jälkikäteen nollattua OBD todistusta ja maksaa tästäkin hyvästä hilut katsastusasemalle. Aika hankalasti löytyy varmaa tietoa, että mitä tuolla katsastuksessa oikeasti OBD:lta luetaan ja tuleeko kaikista virheilmoituksista uusintakatsastus..
Oma prutku pomppasi joskus katsastuksessa muistaakseni ohjaustehostimen liian alhaiseen jännitteeseen viittaavan vikakoodin takia. Kuukausia ennen katsastusta olin käyttänyt auton akun melko tyhjäksi radiota kuuntelemalla ja ottamalla virtaa tupakansytyttimestä. Tämän jälkeen auto ei käynnistynyt ennen akun lataamista ja mittaristoon pomppasi vikavalo, joka sammui itsekseen jonkin ajan kuluttua.

Uusintakatsastusta varten ostin halvan obd-lukijan, nollasin koodit, ajoin samalle konttorille ja katsastin auton ongelmitta. 10e + uusintakatsastuksen vaivan olisi säästänyt, jos olisi koodit nollannut ennen katsastusta.
 
Ranskalainen auto kun tuli ostettua, niin oli paljonkin iloa vikakoodinlukijasta. Aikaisemmin ei ollut käyttöä. Sellainen piuhallinen malli toimi parhaiten, bluetoothilla ei tehnyt oikein mitään. Muistaakseni se lukija tais maksaa jotain 30e ja oli kyllä hintansa arvoinen. Itsekkin nollasin kaikki koodit ennen auton leimalle vientiä, eikä ollut ongelmia.
 
Voiko auton vanteiden kokoa vaihtaa vapaasti ilman muutoskatsastusta, jos uuttakin vannekokoa on saanut kyseiseen malliin suoraan tehtaalta?
 
Voiko auton vanteiden kokoa vaihtaa vapaasti ilman muutoskatsastusta, jos uuttakin vannekokoa on saanut kyseiseen malliin suoraan tehtaalta?
Muistaakseni tuuman saa isontaa rekisteriotteesta. 2 tuumaa vaatii jo muutoskatsastuksen.
 
Voiko auton vanteiden kokoa vaihtaa vapaasti ilman muutoskatsastusta, jos uuttakin vannekokoa on saanut kyseiseen malliin suoraan tehtaalta?

Tuuman suuntaan tai toiseen voi. Toki kannattaa ensin tarkastaa, että onko sulla rekisteriotteelle merkitty jo tämä koko valmiiksi mihin olet vaihtamassa. Useimmiten erikoistapauksia lukuunottamatta otteella on kaikki ne rengaskokovaihtoehdot mitä on samaan malliin saanut. (Toki poislukien esim. GTi- ja R-mallien koot)
 
Oma prutku pomppasi joskus katsastuksessa muistaakseni ohjaustehostimen liian alhaiseen jännitteeseen viittaavan vikakoodin takia. Kuukausia ennen katsastusta olin käyttänyt auton akun melko tyhjäksi radiota kuuntelemalla ja ottamalla virtaa tupakansytyttimestä. Tämän jälkeen auto ei käynnistynyt ennen akun lataamista ja mittaristoon pomppasi vikavalo, joka sammui itsekseen jonkin ajan kuluttua.

Uusintakatsastusta varten ostin halvan obd-lukijan, nollasin koodit, ajoin samalle konttorille ja katsastin auton ongelmitta. 10e + uusintakatsastuksen vaivan olisi säästänyt, jos olisi koodit nollannut ennen katsastusta.
Silloin kun se obd tarkastus tuli noihin, se oli muotoiltu niin että mitään vikoja ei saa olla, mutta nykyään se on käsittääkseni rajattu niin että ei koske historiavikoja, eikä katsastuksen ulkopuolisia laitteita. Ehkä jos siellä ohjaustehostimessa on jokin aktiivinen vika päällä se voidaan hylätä, kyllähän se viallinen tehostin voi saada erikoisia tilanteita aikaan.
 
Silloin kun se obd tarkastus tuli noihin, se oli muotoiltu niin että mitään vikoja ei saa olla, mutta nykyään se on käsittääkseni rajattu niin että ei koske historiavikoja, eikä katsastuksen ulkopuolisia laitteita. Ehkä jos siellä ohjaustehostimessa on jokin aktiivinen vika päällä se voidaan hylätä, kyllähän se viallinen tehostin voi saada erikoisia tilanteita aikaan.
Tästä on muutama vuosi aikaa eli luulen, että obd-tarkastuksen lastentaudit on jo tuolloin saatu karsittua pois. Mietin aluksi, että eihän nyt liian matala jännite voi mitään kovin kummaa saada aikaan, mutta nyt uudestaan miettien ohjaustehostimen putoaminen pois voi aiheuttaa pahankin vaaratilanteen autossa, jonka ohjaus on suunniteltu tehostetuksi.
 
Tästä on muutama vuosi aikaa eli luulen, että obd-tarkastuksen lastentaudit on jo tuolloin saatu karsittua pois. Mietin aluksi, että eihän nyt liian matala jännite voi mitään kovin kummaa saada aikaan, mutta nyt uudestaan miettien ohjaustehostimen putoaminen pois voi aiheuttaa pahankin vaaratilanteen autossa, jonka ohjaus on suunniteltu tehostetuksi.
Joo, ja kun tuossa on vielä se mahdollisuus että se ei vaan jätä tehostamatta, vaan se saattaa alkaa kääntelemään sitä ohjausta omin nokkineen.. mutta tosiaan tuolainen low voltage hirstoria koodi ei pitäisi aiheuttaa hylkyä, koska niitä tosiaan on oikeastaan aina niissä historioissa.
 
Tuuman suuntaan tai toiseen voi. Toki kannattaa ensin tarkastaa, että onko sulla rekisteriotteelle merkitty jo tämä koko valmiiksi mihin olet vaihtamassa. Useimmiten erikoistapauksia lukuunottamatta otteella on kaikki ne rengaskokovaihtoehdot mitä on samaan malliin saanut. (Toki poislukien esim. GTi- ja R-mallien koot)
Uudemmissa autoissa rengaskoko vaikuttaa päästöihin ja täten veroihin. Ainakin omassa vain yksi rengaskoko. Katsastin 3v katsastuksen juurikin tuumaa suuremmilla, eikä tietenkään mitään sanomista.
 
Uudemmissa autoissa rengaskoko vaikuttaa päästöihin ja täten veroihin. Ainakin omassa vain yksi rengaskoko. Katsastin 3v katsastuksen juurikin tuumaa suuremmilla, eikä tietenkään mitään sanomista.

Otteella olevat koot eivät vaikuta päästöihin, toki riippuu valmistajasta mitä renkaita hyväksytään autossa käytettäväksi tyyppihyväksyttyjen lisäksi. Vain ne koot mitä saa auton tehdaslisävarusteena tulee tyyppihyväksyttää jolloin ne luonnollisesti vaikuttavat niihin päästöihin. Ohessa 2020 Polon rekisteriotteella valmiiksi hyväksytyt rengaskoot, pikaisen haun perusteella useimmat valmistajat listaavat vähintään kaksi rengaskokovaihtoehtoa ja Gunther näköjään muutaman enemmän.
.
renkaita.PNG
 
Joo, vain se ensiasennusrengas vaikutaa viralliseen päästöön. Siksi jokin ulkonäkölisävarustepaketti saattaa nostaa auton päästöarvoakin.
 

Kuvanmukainen ongelma. Eli tiiviste irronnut hieman tuosta. Apukuskin ovi peilin alta kyseessä. Ovi on tuosta kohdassa aavistuksen ulospäin eli huollossa pyydän säätää sitä.

Mutta nyt pakkasten seurauksena tuo tiiviste on hieman irti ja oven reuna ottaa nippanappa joka kerta kiinni siihen ja kuuluu napsahdus.

Varmasti huollossa korjaisivat tai vaihtaisivat tiivisteen mutta siihen on vielä 5000km joten ajattelin jos jollain liimalla saisi tuon pysymään.

Ideoita tai ehdotuksia?
 

Kuvanmukainen ongelma. Eli tiiviste irronnut hieman tuosta. Apukuskin ovi peilin alta kyseessä. Ovi on tuosta kohdassa aavistuksen ulospäin eli huollossa pyydän säätää sitä.

Mutta nyt pakkasten seurauksena tuo tiiviste on hieman irti ja oven reuna ottaa nippanappa joka kerta kiinni siihen ja kuuluu napsahdus.

Varmasti huollossa korjaisivat tai vaihtaisivat tiivisteen mutta siihen on vielä 5000km joten ajattelin jos jollain liimalla saisi tuon pysymään.

Ideoita tai ehdotuksia?
Jos autossa on takuu niin voi sen jo tuon takia pelkästään viedä korjattavaksi. Itse räpeltämällä menetät vain ilmaisen korjausmahdollisuuden jos takuupeli kyseessä.
 
Jos autossa on takuu niin voi sen jo tuon takia pelkästään viedä korjattavaksi. Itse räpeltämällä menetät vain ilmaisen korjausmahdollisuuden jos takuupeli kyseessä.

Takuu löytyy kyllä. Eli ei väliä jos tuo nyt paukkuu tuossa jonkun aikaa? Varmaan tässä keväällä on huolto kuitenkin.
 
Ens perjantaina aika. Katsovat sen oven ja tiivisteen läpi. Takuunaha tuon pitäis mennä

Mutta kyllä se maali on siitä lähtenyt hieman. Näkyy hopeaa eli pohjamaali alta. No ei näkyvä paikka mut kaippa sitä korjauksen jälkeen voisi katsoa jos jotai sille tekisi. Mut ei ruostumisvaaraa. Täytyy avata ovea mahdollisimman vähän tai varoen :D
 
Ens perjantaina aika. Katsovat sen oven ja tiivisteen läpi. Takuunaha tuon pitäis mennä

Mutta kyllä se maali on siitä lähtenyt hieman. Näkyy hopeaa eli pohjamaali alta. No ei näkyvä paikka mut kaippa sitä korjauksen jälkeen voisi katsoa jos jotai sille tekisi. Mut ei ruostumisvaaraa. Täytyy avata ovea mahdollisimman vähän tai varoen :D

Eikös tuossa samassa Hyundaissa ( ? ) ollut muitakin ongelmia ovien istuvuuden kanssa?
Vai muistanko ihan väärin?

Onko ne nyt korjattu takuuseen, vai jäikö homma roikkumaan?

Eikun pajalle vaan ja yrittävät niin kauan, että tulee hyvä.
 
Kokeilin hakua, mutta eipä tullut mitään vastaan. Tuli siis ostettua syksyllä uusi auto eli Kia-merkkinen. Kysymyksenä on että mitenköhän näissä uusissa autoissa on tuo ensimmäinen huolto. En tiedä onko se fakta vai yleinen uskomus, että uusi auto pitäisi käyttää huollossa kun ajettu 1k-3k kilometriä. Tekniikan maailman jossain artikkelissa sanottiin, että ei tuollaisille ainakaan nykyään ole enää tarvetta. Tosin se artikkeli oli jo vuosia vanha.

Muistaakseni automyyjä puheli ostaessa, että kannattaa käyttää öljyn vaihdossa, koska tehtaalla laitettu öljy on jotain erityyppistä, jotta metallihile poistuu autosta tmv. Osaisiko joku vastata tällaiseen kysymykseen ihan muutenkin taikka sitten juuri Kia-autojen kohdalta?

Silmäilen tässä samalla manuaalia, mutta tässä on satoja sivuja pientä tekstiä, joten vaikea löytää tietoa. Netistä löytyi pdf-manuaali enkä sielläkään ole vielä nähnyt tietoa, että pitäisi käydä tässä jo alkuvaiheessa heti öljyt vaihtamassa tai muuten huoltamassa.
 
Kokeilin hakua, mutta eipä tullut mitään vastaan. Tuli siis ostettua syksyllä uusi auto eli Kia-merkkinen. Kysymyksenä on että mitenköhän näissä uusissa autoissa on tuo ensimmäinen huolto. En tiedä onko se fakta vai yleinen uskomus, että uusi auto pitäisi käyttää huollossa kun ajettu 1k-3k kilometriä. Tekniikan maailman jossain artikkelissa sanottiin, että ei tuollaisille ainakaan nykyään ole enää tarvetta. Tosin se artikkeli oli jo vuosia vanha.

Muistaakseni automyyjä puheli ostaessa, että kannattaa käyttää öljyn vaihdossa, koska tehtaalla laitettu öljy on jotain erityyppistä, jotta metallihile poistuu autosta tmv. Osaisiko joku vastata tällaiseen kysymykseen ihan muutenkin taikka sitten juuri Kia-autojen kohdalta?

Silmäilen tässä samalla manuaalia, mutta tässä on satoja sivuja pientä tekstiä, joten vaikea löytää tietoa. Netistä löytyi pdf-manuaali enkä sielläkään ole vielä nähnyt tietoa, että pitäisi käydä tässä jo alkuvaiheessa heti öljyt vaihtamassa tai muuten huoltamassa.

Huoltokirjaa tuossa kannattaa selailla, mitä siellä sanotaan. Tässä taloudessa ollut kaksi uutta Hyundaita, enkä muista että olisi ollut noita 1-3tkm huoltoja. Tokihan Deltan myyjä puhuu mitä sattuu jotta saisi firmalle rahaa.
Noista saman konsernin autoista nyt jo vähän aikaa ja systeemit voi olla muuttuneet, tuskin ei kuitenkaan. Merkkiforumilta tarkemmin voi löytyä.


Asiaa sivuten, Delta taas vaihteeksi sotkeutunut johonkin jännään :rofl:


Eihän autoissa mitään sanomista ole, firman touhut on kyllä oma lukunsa. Joku vuosi sitten lähti kaikki edustukset, jäljelle jäi omat merkit, muut lähti kun konkurssi uhkasi, ja oli taas vaihteeksi jotain venäjään liittyviä taloudellisia ongelmia.
 
Kokeilin hakua, mutta eipä tullut mitään vastaan. Tuli siis ostettua syksyllä uusi auto eli Kia-merkkinen. Kysymyksenä on että mitenköhän näissä uusissa autoissa on tuo ensimmäinen huolto. En tiedä onko se fakta vai yleinen uskomus, että uusi auto pitäisi käyttää huollossa kun ajettu 1k-3k kilometriä. Tekniikan maailman jossain artikkelissa sanottiin, että ei tuollaisille ainakaan nykyään ole enää tarvetta. Tosin se artikkeli oli jo vuosia vanha.

Muistaakseni automyyjä puheli ostaessa, että kannattaa käyttää öljyn vaihdossa, koska tehtaalla laitettu öljy on jotain erityyppistä, jotta metallihile poistuu autosta tmv. Osaisiko joku vastata tällaiseen kysymykseen ihan muutenkin taikka sitten juuri Kia-autojen kohdalta?

Silmäilen tässä samalla manuaalia, mutta tässä on satoja sivuja pientä tekstiä, joten vaikea löytää tietoa. Netistä löytyi pdf-manuaali enkä sielläkään ole vielä nähnyt tietoa, että pitäisi käydä tässä jo alkuvaiheessa heti öljyt vaihtamassa tai muuten huoltamassa.
Ei tarvi tehdä mitään huoltoa ennen ensimmäistä 15/20/30tkm tai 1v kohdalla olevas määräaikaishuoltoa. Saman tiedon näet huoltokirjasta.

Ei noita "ekaöljynvaihtoja" enää harrasta kuin muistaakseni Suzuki, ja silläkin se on vapaaehtoinen.

Sinänsä mitään haittaa öljynvaihdosta ei ole, ja ilman muuta se kannattaa tehdä, jos vain haluat.
 
2013 luki ohje- tai huoltokirjassa Kialla että suosittelevat sitä mutta ei ollut pakollinen takuun kannalta. En käyttänyt eikä ollut mitään ongelmaa 130k aikana.
 
Rekisteriotteessa on merkitty taakse 20 mm leveämmät ja hiukan matalaprofiilisemmat renkaat kuin eteen. Kumpienkin halkaisija on sama. Voiko uudet renkaat hankkia kaikki samaa kokoa?
 
Rekisteriotteessa on merkitty taakse 20 mm leveämmät ja hiukan matalaprofiilisemmat renkaat kuin eteen. Kumpienkin halkaisija on sama. Voiko uudet renkaat hankkia kaikki samaa kokoa?
Kyllä voi. Kannattaa kumminkin tarkistaa, että vanteet on samaa leveyttä. Koska leveämmät vanteet kuuluu laittaa taakse.
 
Käytetty auto, ostettu liikkeestä muutama päivä sitte, ajettu oston jälkeen n. 100km yhteensä. Nyt syttyi moottorin vikavalo, ilmeisesti huohottajan tiiviste on repeytynyt ja päästää ilmaa järjestelmään. Mikä vastuu liikkeellä on tällaisissa tapauksissa? Voiko olla mahdollista että ovat tuon vikavalon jotenkin saaneet kuitattua eikä vika sitten sattunut ilmenemään lyheyn koeajon aikana?
 
Käytetty auto, ostettu liikkeestä muutama päivä sitte, ajettu oston jälkeen n. 100km yhteensä. Nyt syttyi moottorin vikavalo, ilmeisesti huohottajan tiiviste on repeytynyt ja päästää ilmaa järjestelmään. Mikä vastuu liikkeellä on tällaisissa tapauksissa? Voiko olla mahdollista että ovat tuon vikavalon jotenkin saaneet kuitattua eikä vika sitten sattunut ilmenemään lyheyn koeajon aikana?
Luultavasti ovat kuitanneet.

Mitä taas vastuuseen tulee, niin aivan selvästi ovat vastuussa koska vika on ollut autossa jo myyntihetkellä eikä ole millään tapaa ns. "kuluva osa", vaan sellainen jonka tulisi kestää koko auton iän.

Toki jos autolla >250tkm mittarissa niin on tuo ikäkin täynnä, myös moottorin osalta, käytännössä. :D
 
Luultavasti ovat kuitanneet.

Mitä taas vastuuseen tulee, niin aivan selvästi ovat vastuussa koska vika on ollut autossa jo myyntihetkellä eikä ole millään tapaa ns. "kuluva osa", vaan sellainen jonka tulisi kestää koko auton iän.

Toki jos autolla >250tkm mittarissa niin on tuo ikäkin täynnä, myös moottorin osalta, käytännössä. :D

Autossa on vajaa 150tkm... toki noita on tehty takuuseenkin ilmeisesti mutta tämä on sen verran vanha ettei mene enää sen piikkiin, kilsat vaan vähäiset (ja paikkaansa pitävät).

Laittelin firman gmailiin viestiä kun mitään muuta ei löytynyt, mutta eipä sieltä ole mitään kuulunut, toki tästä on vasta muutamia tunteja aikaa, mutta vituttaa aika huolella tällä hetkellä.
 
Autossa on vajaa 150tkm... toki noita on tehty takuuseenkin ilmeisesti mutta tämä on sen verran vanha ettei mene enää sen piikkiin, kilsat vaan vähäiset (ja paikkaansa pitävät).

Laittelin firman gmailiin viestiä kun mitään muuta ei löytynyt, mutta eipä sieltä ole mitään kuulunut, toki tästä on vasta muutamia tunteja aikaa, mutta vituttaa aika huolella tällä hetkellä.
Anna nyt päivä tai pari aikaa ja soita perään.

Vaikeuksiin törmätessä sitten paikalliseen kuluttajaneuvojaan yhteyttä (vai millä nimellä nuo nykyään kulkee) ja vaikka firman nimi tänne niin alkaa Googlestakin pian löytymään... :D
 
Autossa on vajaa 150tkm... toki noita on tehty takuuseenkin ilmeisesti mutta tämä on sen verran vanha ettei mene enää sen piikkiin, kilsat vaan vähäiset (ja paikkaansa pitävät).

Laittelin firman gmailiin viestiä kun mitään muuta ei löytynyt, mutta eipä sieltä ole mitään kuulunut, toki tästä on vasta muutamia tunteja aikaa, mutta vituttaa aika huolella tällä hetkellä.
Miten vanha auto?

Itsellä hajosi Renault Meganesta laturin hiilien johto ja olin vain 20km ehtinyt ajaa autolla. Ja VW New Beetlestä hajosi koko moottori ja ehdin ajaa vajaa 1000km. Eli joskus arpapeliä tuo käytetyn kestävyys. Rellun kohdalla maksoi 35€ ja Volkkarista tuli 1300€ menetys. Mutta nuo olikin yksityiseltä.

Eikö sinne liikkeeseen ole puhelinnumeroa?
 
Miten vanha auto?

Itsellä hajosi Renault Meganesta laturin hiilien johto ja olin vain 20km ehtinyt ajaa autolla. Ja VW New Beetlestä hajosi koko moottori ja ehdin ajaa vajaa 1000km. Eli joskus arpapeliä tuo käytetyn kestävyys. Rellun kohdalla maksoi 35€ ja Volkkarista tuli 1300€ menetys. Mutta nuo olikin yksityiseltä.

Eikö sinne liikkeeseen ole puhelinnumeroa?

Auto on 2004 vuosimallia. On toki numero, en ole vaan ehtinyt irroittaa aikaa sen vertaa että olisin soittanut sinne + mieluummin aina kirjallisena tällaisia asioita hoidan kun siitä jää "jäljet".
 
Auton termostaattikotelossa on muovinen tulppa, joka on syöpynyt sen verran, että pohjaan on tullut halkeama. (Nuolella merkitty kuvaan.) Tulppaa ei myydä yksittäisenä ja termostaattikotelon vaihto pelkän tulpan takia tuntuu liioitellulta. Kotoa löytyisi Bison Epoxy purkki. Voiko sillä täyttää nuo kolot, vai kannattaako ostaa jotain muuta ainetta?

2021-01-25-151015.jpegIMG_20210125_145554.jpgIMG_20210125_145613.jpg
 
Miten vanha auto?

Itsellä hajosi Renault Meganesta laturin hiilien johto ja olin vain 20km ehtinyt ajaa autolla. Ja VW New Beetlestä hajosi koko moottori ja ehdin ajaa vajaa 1000km. Eli joskus arpapeliä tuo käytetyn kestävyys. Rellun kohdalla maksoi 35€ ja Volkkarista tuli 1300€ menetys. Mutta nuo olikin yksityiseltä.

Eikö sinne liikkeeseen ole puhelinnumeroa?

Liike vastasi sähköpostiin, haluaisivat auton takaisin Vantaalle korjattavaksi. Eli so far so good, pitäs vaan selvitellä millä auton saa paikan päälle.
 
Auton termostaattikotelossa on muovinen tulppa, joka on syöpynyt sen verran, että pohjaan on tullut halkeama. (Nuolella merkitty kuvaan.) Tulppaa ei myydä yksittäisenä ja termostaattikotelon vaihto pelkän tulpan takia tuntuu liioitellulta. Kotoa löytyisi Bison Epoxy purkki. Voiko sillä täyttää nuo kolot, vai kannattaako ostaa jotain muuta ainetta?

2021-01-25-151015.jpegIMG_20210125_145554.jpgIMG_20210125_145613.jpg

 
Auton termostaattikotelossa on muovinen tulppa, joka on syöpynyt sen verran, että pohjaan on tullut halkeama. (Nuolella merkitty kuvaan.) Tulppaa ei myydä yksittäisenä ja termostaattikotelon vaihto pelkän tulpan takia tuntuu liioitellulta. Kotoa löytyisi Bison Epoxy purkki. Voiko sillä täyttää nuo kolot, vai kannattaako ostaa jotain muuta ainetta?

2021-01-25-151015.jpegIMG_20210125_145554.jpgIMG_20210125_145613.jpg

Ootko ihan eebaita osanumerolla kokeillu? Toki ei auta jos heti pitää saada ajoon..

Voisin kuvitella että joku kunnollinen 2k epoksi tai vastaava vois pitääkkin, ainakin hetken.
 
Auton termostaattikotelossa on muovinen tulppa, joka on syöpynyt sen verran, että pohjaan on tullut halkeama. (Nuolella merkitty kuvaan.) Tulppaa ei myydä yksittäisenä ja termostaattikotelon vaihto pelkän tulpan takia tuntuu liioitellulta. Kotoa löytyisi Bison Epoxy purkki. Voiko sillä täyttää nuo kolot, vai kannattaako ostaa jotain muuta ainetta?

2021-01-25-151015.jpegIMG_20210125_145554.jpgIMG_20210125_145613.jpg
Ei myydä erikseen? siinähän se varaosanumero lukee 357121140
 
Määräaikaishuollon tarkistuslistalla on usein jarrujen tarkastus. Mitähän se käytännössä tarkoittaa? Irroittelevatko jarrusatulat ja putsaavat sitä?
 
Määräaikaishuollon tarkistuslistalla on usein jarrujen tarkastus. Mitähän se käytännössä tarkoittaa? Irroittelevatko jarrusatulat ja putsaavat sitä?
Ei tietenkään, ne tarkastetaan varmaan ottamatta edes rengasta irti, palan paksuuden ja levyn kuluneisuuden näkee suoraan. Suurin osa näistä huollon "tarkastuksista" on yhtä tyhjän kanssa. Saa toki maallikolle paperin näyttämään vakuuttavalta kun on paljon erilaisia tarkastuksia..
 
Määräaikaishuollon tarkistuslistalla on usein jarrujen tarkastus. Mitähän se käytännössä tarkoittaa? Irroittelevatko jarrusatulat ja putsaavat sitä?
Riippuu autosta, joidenkin huolto-ohjelmaan kuuluu renkaiden irrotus ja mahd. jarrujen purku, joidenkin ei.
Pääsääntöisesti jarrut tarkastetaan renkaita irrottamatta, eli jarrupalojen ja levyjen kunto silmämääräisesti + testaus dynamometrillä.
 
Riippuu autosta, joidenkin huolto-ohjelmaan kuuluu renkaiden irrotus ja mahd. jarrujen purku, joidenkin ei.
Pääsääntöisesti jarrut tarkastetaan renkaita irrottamatta, eli jarrupalojen ja levyjen kunto silmämääräisesti + testaus dynamometrillä.
Eli pääsääntöisesti sama tarkistus kuin katsastuksessa. Dynamometrillä ainakin selviää hyvin, että onko jarrut riittävän tehokkaat vielä.
 
en ole kyllä kovin monella korjaamolla nähnyt dynamometrin käyttöä, epäilen kyllä, että sitäkään tehdään, muuten siitä varmaan asiakaskin saisi lapun? Kyllä nuo huoltotoimenpiteet on ajastettu niin tiukille, että jarrujen testaus jäänee silmämääräisen tarkastukseen ja kenties koeajoon kun käydään asiakkaan autolla syömässä.. Ehkä asiat on näistä muuttunut, mutta joskus 10-15 vuotta sitten tuntui aika yleiseltä tavalta.
 
en ole kyllä kovin monella korjaamolla nähnyt dynamometrin käyttöä, epäilen kyllä, että sitäkään tehdään, muuten siitä varmaan asiakaskin saisi lapun? Kyllä nuo huoltotoimenpiteet on ajastettu niin tiukille, että jarrujen testaus jäänee silmämääräisen tarkastukseen ja kenties koeajoon kun käydään asiakkaan autolla syömässä.. Ehkä asiat on näistä muuttunut, mutta joskus 10-15 vuotta sitten tuntui aika yleiseltä tavalta.
Empä ole vielä montaakaan jarrudynoa nähnyt josta edes saisi tulosteita ulos, että minkäslaista lappua kaipaat?

Riippuu ihan korjaamosta käytetäänkö dynoa, monellakaan korjaamolla ei sellaista ole.
Omassa duunissa dyno on ja vielä sijoitettu niin, että käytännössä jokainen auto ajetaan sen kautta heti ensimmäisenä. Dynotesti ja silmämääräinen tarkastus kertoo käytännössä kaiken olennaisen jarrujen kunnosta ja kun dynotesti ottaa ehkä 1-2min suorittaa niin miksi sitä ei tehtäisi, jos mahdollisuus on?

Jos sun kokemukset on parin vuosikymmenen takaa jostain kyläpajasta, missä yrittäjä Pentti tekee just sen verran hommia kuin sattuu sinä päivänä kiinnostamaan, niin voivoi...
(Ja samaan syssyyn voin mainita, että oman paikkakunnan suurimmat merkkiliikkeet on pahimpia valohoitolaitoksia mitä tästä maasta löytyy, että ymmärrän myös sen yleistämisen...)
 
Viimeksi muokattu:
Kaveri myy korjaamolaitteita ja yllättävän moneen pienempäänkin korjaamoon on kuulemma jarrudyno hankittu uuden korjaamon kalustamisen tai suuremman rempan yhteydessä.
Näissä monimerkki arvaamoissa ja merkkiliikkeissä ovat sitten aivan vakio hankintoja.

Toki jarrudyno ei ole jokaisen pienemmän parin nostinpaikan pajan hankintalistalla ensimmäisenä, vaan esimerkiksi suuntauslaitteet ajavat monesti sen edelle.

Käyttö riippuu sitten asentajien ahkeruudesta ja siitä mitä on myyty tai tilattu.

Esimerkiksi Volvon ja Mersun huolto-ohjelmiin on ainakin joskus kuulunut jarrujen purku, putsaus ja herkistely.
 
Esimerkiksi Volvon ja Mersun huolto-ohjelmiin on ainakin joskus kuulunut jarrujen purku, putsaus ja herkistely.
Niin kuuluu rellullakin samallalailla kun esimerkiksi laatikkoöljynvaihto, mutta maksaa toki extraa ja harva ottaa ja sitten itketään foorumilla kun 4v vanhassa autossa takasatulat aivan jumissa...
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 248
Viestejä
4 418 605
Jäsenet
73 334
Uusin jäsen
elsaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom